E-materiały do kształcenia zawodowego

Techniki wykonania negatywów i pozytywów zaopatrzenia ortopedycznego

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych - Technik ortopeda 321403

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Paweł Luberacki

Konsultant przewodnika: Jan Leonhard

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Techniki wykonania negatywów i pozytywów zaopatrzenia ortopedycznego

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik ortopeda, 321403

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.11.3.2) dobiera metody wykonania oraz wykonuje miary i negatywy ortez:
MED.11.3.2)1) opisuje wyposażenie sali gipsowej,
MED.11.3.2)2) określa ustawienie funkcjonalne różnych części ciała do pobrania negatywu w celu wykonania zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.3.2)3) opisuje różne metody wykonywania negatywów,
MED.11.3.2)4) organizuje stanowisko pracy do pobierania miar i negatywów,
MED.11.3.2)5) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do ortez tułowia, ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.2)6) wykonuje miary i negatywy ortez różnymi metodami;
MED.11.3.3) dobiera metody wykonania pozytywu i wykonuje pozytywy ortez:
MED.11.3.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.3.3)2) opisuje techniki wykonania odlewów gipsowych,
MED.11.3.3)3) dobiera metody wykonania pozytywów ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia,
MED.11.3.3)4) wykonuje pozytywy gipsowe ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia,
MED.11.3.3)5) określa zasady zabezpieczania i magazynowania materiałów i wyrobów z gipsu;
MED.11.3.4) wykonuje ortezy:
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry;
MED.11.4.2) dobiera metody wykonania oraz wykonuje miary i negatywy protez:
MED.11.4.2)1) określa ustawienie funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego,
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami;
MED.11.4.3) dobiera metody wykonania pozytywu protezy i wykonuje pozytywy protez:
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.4) wykonuje protezy w zależności od indywidualnych potrzeb pacjenta oraz zastosowanego materiału i półfabrykatów i elementów:
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta,
MED.11.4.4)2) wykonuje części protez kończyn górnych i kończyn dolnych z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, włókienniczych, drewna, skóry.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych: dobierania i stosowania procesu technologicznego do wykonywania zaopatrzenia ortopedycznego i środków pomocniczych oraz kierowania tym procesem.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne są powiązane zakresem tematycznym i uczący się powinni zapoznać się z nimi w określonej kolejności, aby mieć pełny obraz procesu technologicznego negatywu i pozytywu dla ortez podudzia oraz dla kosza biodrowego przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym.

W przypadku technologii wykonywania ortez podudzia osoba ucząca się w pierwszej kolejności powinna zapoznać się z filmem edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)”, w drugiej kolejności z filmem edukacyjnym „Technika wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)”.

W przypadku technologii wykonywania kosza biodrowego przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym osoba ucząca się w pierwszej kolejności powinna zapoznać się z filmem edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”, w drugiej kolejności z filmem edukacyjnym „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”. Skorzystanie z e‑booka przed zapoznaniem się z filmami edukacyjnymi wprowadzić może uczącego się w zagadnienia związane z powstawaniem negatywów i pozytywów. E‑book może stanowić również materiał uzupełniający i ułatwiający przyswojenie treści przedstawionych w filmach edukacyjnych.

Film edukacyjny „Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)” zawiera elementy: przygotowania pacjenta do wykonania negatywu gipsowego oraz skanu 3D, a także przedstawia sam proces wykonania negatywu gipsowego i skanu 3D dla ortezy podudzia.

Film edukacyjny „Technika wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)” jest kontynuacją treści dotyczących procesu technologicznego powstawania ortezy podudzia przedstawionych w filmie edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)”.

Film edukacyjny „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” zawiera elementy: przygotowania pacjenta do wykonania negatywu gipsowego oraz skanu 3D, a także przedstawia sam proces wykonania negatywu gipsowego i skanu 3D dla pacjenta przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym.

Film edukacyjny „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” jest kontynuacją treści dotyczących procesu technologicznego powstawania kosza biodrowego przedstawionych w filmie edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”.

E‑book „Zasady redukcji obwodów pozytywów względem negatywów” może stanowić wstęp do wszystkich filmów edukacyjnych oraz uzupełnienie treści dla całego e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)” zawiera w pierwszych dwóch częściach informacje dotyczące:

  • badania pacjenta i analizy dokumentacji medycznej,

  • sposóbu sporządzenia dokumentacji techniczno‑medycznej zgodnie z ustawą,

  • przygotowania stanowiska pracy i surowców do wykonania negatywu ortezy,

  • przebiegu i sposobu wykonania negatywu ortezy podudzia,

  • przygotowania wykonanego negatywu do dalszej pracy.

Dwie kolejne części filmu przedstawiają:

  • badanie pacjenta oraz przygotowanie narzędzi do pobrania skanu 3D,

  • proces skanowania kończyny dla wykonania negatywu ortezy,

  • formaty zapisu modeli 3D i możliwości korekcyjne w dedykowanym oprogramowaniu.

Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym „Technika wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑wideo „Etapy wykonywania negatywu podudzia”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.3.2)1) opisuje wyposażenie sali gipsowej,
MED.11.3.2)2) określa ustawienie funkcjonalne różnych części ciała do pobrania negatywu w celu wykonania zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.3.2)3) opisuje różne metody wykonywania negatywów,
MED.11.3.2)4) organizuje stanowisko pracy do pobierania miar i negatywów,
MED.11.3.2)5) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do ortez tułowia, ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.2)6) wykonuje miary i negatywy ortez różnymi metodami
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z dokumentacją techniczno‑medyczną,

  • dokonywanie pomiarów obwodów i długości odlewów,

  • zapoznanie ze stanowiskiem pracy i surowcami niezbędnymi do wykonania negatywu ortezy,

  • poznanie procesu gipsowania przy powstawaniu negatywu ortezy,

  • zapoznanie z procesem skanowania i zasadami działania optycznego skanera 3D.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, na przykład do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • opracowania prezentacji z definicjami pojęć związanych z technologią wykonywania negatywu ortezy,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z różnymi metodami wykonywania negatywów,

  • opracowania studium przypadku dotyczącego zaplanowania etapów sporządzenia dokumentacji techniczno‑medycznej, pobrania miar i wykonania negatywu ortezy.

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w filmie edukacyjnym. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • mapę myśli na temat na przykład dokumentacji techniczno‑medycznej koniecznej do uzupełnienia przed wykonaniem negatywu ortezy,

  • schemat lub graf przedstawiający na przykład: badanie pacjenta i analizę jego dokumentacji medycznej, dokonywanie pomiarów obwodów i długości odlewów,

  • broszurę lub infografikę przedstawiającą na przykład: proces skanowania kończyny dla wykonania negatywu ortezy, zasady działania optycznego skanera 3D, przygotowania stanowiska pracy i surowców do wykonania negatywu ortezy,

  • diagram Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, dotyczącego na przykład problemu: Z jakimi problemami technik ortopeda może spotkać się podczas wykonywania negatywu ortezy podudzia?


Tytuł materiału multimedialnego

Technika wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Technika wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)” zawiera w pierwszych dwóch częściach informacje dotyczące:

  • przygotowania negatywu do wykonania pozytywu,

  • przygotowania i wylewania gipsu w gipsową formę negatywu,

  • narzędzi niezbędnych do obróbki pozytywu,

  • często spotykanych błędów przy tworzeniu pozytywu gipsowego.

Dwie kolejne części filmu przedstawiają:

  • analizę dokumentacji i obróbkę projektu w oprogramowaniu inżynierskim,

  • przygotowanie modelu i procesu frezowania materiału,

  • definicje oprogramowania CAD i CAM.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany do powtórzenia wiadomości dotyczących procesu tworzenia negatywów oraz przyswojenia informacji na temat dalszych etapów formowania ortez podudzia.

Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Kolejność prac podczas wykonywania pozytywu”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.3.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu;
MED.11.3.3)2) opisuje techniki wykonania odlewów gipsowych;
MED.11.3.3)3) dobiera metody wykonania pozytywów ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia;
MED.11.3.3)4) wykonuje pozytywy gipsowe ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia;
MED.11.3.3)5) określa zasady zabezpieczania i magazynowania materiałów i wyrobów z gipsu;
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z kolejnością prac wykonawczych pozytywu ortezy,

  • zapoznanie z surowcami niezbędnymi do wykonania pozytywu ortezy,

  • dobieranie narzędzi obróbczych i poznanie procesu wykończeniowego modelu gipsowego,

  • poznanie błędów przy tworzeniu pozytywu gipsowego,

  • poznanie zastosowania oprogramowania inżynierskiego w tworzeniu modelu 3D pozytywu,

  • przedstawienie procesu frezowania w obrabiarce cyfrowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, na przykład do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • opracowania prezentacji na temat przygotowania stanowiska pracy i surowców do wykonania pozytywu ortezy,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • opracowania prezentacji na temat etapów pracy technika w celu wykonania pozytywu podudzia lub frezowania w obrabiarce cyfrowej,

  • stworzenia infografiki dotyczącej na przykład: surowców niezbędnych do wykonania pozytywu ortezy, doboru narzędzi obróbczych w procesie wykończeniowym modelu gipsowego,

  • opracowania prezentacji multimedialnej lub plakatu, na przykład pod tytułem: Zastosowanie oprogramowania inżynierskiego w tworzeniu modelu 3D pozytywu,

  • tworzenia fiszek dotyczących pojęć pojawiających się w filmie, np.: longeta gipsowa, rozdzielacz, tarnik, oprogramowanie CAD i CAM.

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w filmie edukacyjnym. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • schemat lub graf przedstawiający na przykład: dokonywanie pomiarów obwodów i długości odlewów, etapy prac wykonawczych pozytywu ortezy,

  • broszurę lub infografikę przedstawiającą na przykład: przygotowanie stanowiska pracy i surowców do wykonania pozytywu ortezy,

  • diagram Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, dotyczący na przykład tematu Błędy przy wykonywaniu odlewów podczas przygotowania pozytywu ortezy podudzia,

  • mapę myśli na temat: Dobieranie narzędzi obróbczych w procesie wykończeniowym modelu gipsowego.


Tytuł materiału multimedialnego

Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” zawiera w pierwszych dwóch częściach informacje dotyczące:

  • przygotowania pacjenta do wykonania negatywu gipsowego,

  • metody pobierania miary negatywu gipsowego przy pomocy specjalnego aparatu utworzonego przez trzy panele,

  • przygotowania stanowiska i surowców do wykonania negatywu,

  • przebiegu i sposobu wykonania negatywu.

Dwie kolejne części filmu przedstawiają:

  • przygotowanie pacjenta do skanu 3D,

  • budowę i regulację specjalnego aparatu, w którym dokonywany jest skan 3D,

  • proces skanowania kikuta dla wykonania pozytywu kosza biodrowego,

  • obróbkę i wygenerowanie modelu skanu 3D w oprogramowaniu.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się jako wprowadzenie do zagadnień dotyczących etapów tworzenia pozytywu i formowania kosza biodrowego przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym.

Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” oraz z e‑bookiem „Zasady redukcji obwodów pozytywów względem negatywów”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • dopasowanie elementów do schematu „Model 3D negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”. Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
    MED.11.4.2)1) określa ustawienie funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego;
    MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
    MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami;
    MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta;
    MED.11.4.4)2) wykonuje części protez kończyn górnych i kończyn dolnych z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, włókienniczych, drewna, skóry.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z przygotowaniem pacjenta do wykonania negatywu kosza biodrowego,

  • zapoznanie z budową i regulacją aparatu do pobierania miary negatywu gipsowego,

  • zapoznanie ze stanowiskiem pracy i surowcami niezbędnymi do wykonania negatywu kosza biodrowego,

  • poznanie procesu gipsowania przy powstawaniu negatywu kosza biodrowego,

  • zapoznanie z procesem skanowania i generowania modelu 3D neagtywu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, na przykład do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • opracowania prezentacji na temat problemów w trakcie tworzenia negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w filmie edukacyjnym. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • mapę myśli, np. przedstawiającej etapy wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • prezentację, np. przedstawiającej proces gipsowania przy powstawaniu negatywu kosza biodrowego,

  • plakat, np. prezentującego budowę i regulację aparatu do pobierania miary negatywu gipsowego,

  • grę dydaktyczną, np. na temat przygotowania pacjenta do wykonania negatywu kosza biodrowego,

  • graf, np. prezentującego proces skanowania i generowania modelu 3D negatywu.


Tytuł materiału multimedialnego

Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” zawiera w pierwszych dwóch częściach informacje dotyczące:

  • przygotowania negatywu do wykonania pozytywu,

  • przygotowania i wylewania gipsu w gipsową formę negatywu,

  • narzędzi niezbędnych do obróbki pozytywu.

Dwie kolejne części filmu przedstawiają:

  • przygotowanie modelu 3D pozytywu w oprogramowaniu inżynierskim,

  • obróbkę projektu poprzez wygładzenie modelu 3D oraz generowanie poleceń dla obrabiarki cyfrowej,

  • obsługę obrabiarki cyfrowej,

  • gotowe, wyfrezowane pozytywy kosza biodrowego.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się jako podsumowanie procesu tworzenia negatywu kosza biodrowego oraz jako wprowadzenie do dalszych etapów formowania kosza biodrowego przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym.

Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” oraz z e‑bookiem „Zasady redukcji obwodów pozytywów względem negatywów”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • zadanie z lukami „Pozytyw dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu;
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta;
MED.11.4.4)2) wykonuje części protez kończyn górnych i kończyn dolnych z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, włókienniczych, drewna, skóry.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z kolejnością prac wykonawczych pozytywu kosza biodrowego,

  • zapoznanie z surowcami niezbędnymi do wykonania pozytywu,

  • dobieranie narzędzi obróbczych i poznanie procesu wykończeniowego modelu gipsowego,

  • poznanie zastosowania oprogramowania inżynierskiego w tworzeniu modelu 3D pozytywu,

  • poznanie zasad obsługi obrabiarki cyfrowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, na przykład do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • pracy nad projektem poświęconym na przykład dobieraniu narzędzi obróbczych i poznaniu procesu wykończeniowego modelu gipsowego,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z przygotowaniem modelu 3D pozytywu w oprogramowaniu inżynierskim.

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację), podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w filmie edukacyjnym. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • infografikę poświęconą na przykład zasadom obsługi obrabiarki cyfrowej,

  • plakat prezentujący na przykład gotowe, wyfrezowane pozytywy kosza biodrowego,

  • prezentację przedstawiającą na przykład proces przygotowania negatywu do wykonania pozytywu,

  • mapę myśli przedstawiającą etapy wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • graf przedstawiający na przykład kolejność prac wykonawczych pozytywu kosza biodrowego,

  • grę dydaktyczną na temat wykonania przez technika pozytywu kosza biodrowego – sposoby uniknięcia błędów.


Tytuł materiału multimedialnego

Zasady redukcji obwodów pozytywów względem negatywów

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book „Zasady redukcji obwodów pozytywów względem negatywów” zawiera treści związane z techniką pobierania miar taśmą centymetrową przy wykonywaniu negatywu i pozytywu gipsowego leja protezy uda i podudzia. Inna, prezentowana w materiale, forma pobierania miary dla negatywu gipsowego protezy uda zakłada użycia przyrządu SIT‑CAST. Ponadto przedstawione zostały dwie metody pobierania miar na kosz biodrowy: tradycyjna i „bikini”.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do tematyki poszczególnych etapów wykonywania lejów gipsowych protezy uda, podudzia i kosza biodrowego. E‑book stanowić może również uzupełnienie oraz podsumowanie wiedzy z zakresu procesu tworzenia negatywu i pozytywu kosza biodrowego przedstawionego w filmach edukacyjnych „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” i „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”.

Materiał jest powiązany z filmami edukacyjnymi „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” oraz „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Wykonywanie protezy uda, podudzia i kosza biodrowego”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.4.2)1) określa ustawienie funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego;
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami;
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu;
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta;
MED.11.4.4)2) wykonuje części protez kończyn górnych i kończyn dolnych z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, włókienniczych, drewna, skóry.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z pobieraniem miar i wykonaniem negatywu gipsowego protezy uda,

  • zapoznanie z techniką wykonywania pozytywu gipsowego protezy uda,

  • zapoznanie z pobieraniem miar i wykonaniem negatywu gipsowego protezy podudzia,

  • zapoznanie z techniką wykonywania pozytywu gipsowego protezy podudzia,

  • zapoznanie z pobieraniem miar i wykonaniem negatywu gipsowego na kosz biodrowy,

  • przedstawienie modyfikacji metod pobierania miar negatywu gipsowego na kosz biodrowy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

E‑book i zawarte w nim źródła mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

E‑book może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, na przykład do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • opracowania prezentacji na temat pobierania miar i wykonania negatywu gipsowego protezy uda lub podudzia,

  • opracowania mapy pojęciowej, np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć dotyczących pobierania miar i wykonania negatywu gipsowego protezy uda,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z zasadami redukcji obwodów pozytywów względem negatywów.

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację), podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w e‑booku. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • mapę myśli (np. „Odlew gipsowy kopiujący kształt kikuta – na co musi zwrócić uwagę technik?”),

  • infografiki (np. „Technika wykonywania pomiarów - podstawowe zasady””, „Pobieranie miar i wykonanie negatywu gipsowego protezy uda”, „Pobieranie miar i wykonanie negatywu gipsowego protezy podudzia”, „Pobieranie miar i wykonanie negatywu gipsowego na kosz biodrowy”, itp.),

  • schematy lub grafy (np. zawierające informacje o kolejności działań technika podczas pobierania miar na kosz biodrowy, pobierania miar do wykonania negatywu do protezy uda i podudzia, na temat etapów wykonania negatywu uda i podudzia),

  • fiszki (np. zawierające informacje o technice wykonania pomiarów, o odlewie gipsowym, itp.).


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Wykonywanie protezy uda, podudzia i kosza biodrowego”

Opis materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru składa się z pięciu pytań z jedną poprawną odpowiedzią (wybór jednej odpowiedzi z trzech) oraz z pięciu pytań z wieloma odpowiedziami prawidłowymi (wybór kilku odpowiedzi z czterech). Dziesięć pytań testu charakteryzuje się różnym stopniem trudności: dwa pytania są łatwe, pięć – średnio trudnych, trzy – trudne.
Uczący się rozwiązuje dziesięć zadań. Czas na rozwiązanie testu to 15 minut (1,5 min na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test jest powiązany z e‑bookiem „Zasady redukcji obwodów pozytywów względem negatywów”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.2)1) określa ustawienie funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego;
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Kolejność prac podczas wykonywania pozytywu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera osiem stwierdzeń dotyczących przygotowania pozytywu gipsowego do obróbki dla ortezy podudzia. W zadaniu należy określić, czy stwierdzenia te są prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Technika wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (FO/AFO/DAFO/GRAFO)”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu;
MED.11.3.3)2) opisuje techniki wykonania odlewów gipsowych;
MED.11.3.3)3) dobiera metody wykonania pozytywów ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia;
MED.11.3.3)4) wykonuje pozytywy gipsowe ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia;
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Model 3D negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu odpowiednich elementów do trzech grafik przedstawiających etapy wykonania skanu 3D negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami,


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Etapy wykonywania negatywu podudzia”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera pytanie odnoszące się do fragmentu filmu edukacyjnego – części prezentującej przygotowania negatywu dla ortezy podudzia. Osoba ucząca się ma ułożyć w odpowiedniej kolejności etapy wykonywania negatywu ortezy podudzia. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (FO/AFO/DAFO/GRAFO)”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.2)2) określa ustawienie funkcjonalne różnych części ciała do pobrania negatywu w celu wykonania zaopatrzenia ortopedycznego;
MED.11.3.2)5) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do ortez tułowia, ortez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.3.2)6) wykonuje miary i negatywy ortez różnymi metodami;
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Pozytyw dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstowy, w którym są braki – luki. Zadanie dotyczy przygotowania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym. Uczący się musi wybrać z puli właściwe wyrazy i wstawić je w odpowiednich miejscach. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu;
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta;
MED.11.4.4)2) wykonuje części protez kończyn górnych i kończyn dolnych z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, włókienniczych, drewna, skóry.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału