Pomiar parametrów dziecka
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Dorota Mączka
Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Pomiar parametrów życiowych dziecka
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekunka dziecięca 325905
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
SPO.04.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
SPO.04.2. Podstawy opieki nad dzieckiem
SPO.04.4. Pielęgnowanie dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.8. Kompetencje personalne i społeczne
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.04.1.1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska:
SPO.04.1.5)2) określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6) stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych:
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1) przestrzega zasad bezpieczeństwa w pracy z małym dzieckiem:
SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem;
SPO.04.4.7) monitoruje parametry życiowe dziecka:
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje
życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej
dokumentacji;
SPO.04.8.5) planuje wykonanie zadania:
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka: pielęgnowanie dziecka zdrowego, chorego i z niepełnosprawnością.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” – film edukacyjny„Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” – film edukacyjny
„Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” – grafika interaktywna„Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” – grafika interaktywna
„Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” – symulator„Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” – symulator
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane.
Film edukacyjny „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” przedstawia opis parametrów życiowych dziecka i pomiarów antropometrycznych, obsługę oraz zastosowanie sprzętów wykorzystywanych do realizacji czynności zawodowych w zakresie pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka, a także sposoby ich pomiaru. Wiedza oraz umiejętności z tego zakresu są niezbędne w pracy opiekunki dziecięcej. Film może stanowić osobny materiał pogłębiający wiedzę osoby uczącej się w zakresie dokonywania pomiarów parametrów życiowych dziecka lub być wprowadzeniem do tych zagadnień i/lub uzupełnieniem wiedzy przedstawionej w grafice interaktywnej „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” oraz symulatorze „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka”.
Grafika interaktywna „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” przedstawia przyrządy do pomiaru parametrów życiowych dziecka i pomiarów antropometrycznych , wskaźniki rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym i siatki centylowe, a także dokumentację związaną z wykonywaniem czynności zawodowych z zakresu pomiaru wyżej wymienionych parametrów. Grafika może służyć jako osobny materiał pozwalający na zdobycie wiedzy na temat przyrządów stosowanych przez opiekunkę dziecięcą podczas dokonywania pomiarów parametrów życiowych u małego dziecka. Można z niej także korzystać w celu poszerzenia informacji zawartych w filmie edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne”, jak również poznania podstaw wiedzy przedstawionej w symulatorze „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka”.
Symulator „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” przedstawia przebieg pomiaru parametrów życiowych dziecka za pomocą obrazu i tekstu. Zawiera interaktywne schematy postępowania i daje możliwość wykonania działania symulującego pomiar parametrów życiowych dziecka: temperatury u niemowląt, masy ciała u niemowląt i u dzieci starszych, samodzielnie stojących, a także pozwala na dobór narzędzi i sprzętu niezbędnych do danego pomiaru. Osoba ucząca się ma możliwość określenia prawidłowości lub nieprawidłowości podczas dokonywania pomiaru oraz uzyskania wyników dokonanych pomiarów i ich interpretacji w celu odwzorowania działania rzeczywistego, obrazującego dany etap pomiaru.
Osoby uczące mogą korzystać z materiałów multimedialnych w dowolnej kolejności, jednak zapoznanie się w pierwszej kolejności z filmem edukacyjnym i grafiką interaktywną ułatwi uczącemu się wykonanie pomiaru temperatury i masy ciała u niemowląt oraz pomiaru masy ciała u dzieci starszych. W związku z powyższym osoba ucząca się powinna wykonać zadanie na symulatorze w dalszej kolejności.
Wszystkie materiały mogą zostać wykorzystane przy powtórkach przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” przedstawia specyfikę pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka. Wiedza z tego zakresu jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.
Film prezentuje informacje na temat podstawowych parametrów stanu ogólnego dziecka: temperatury, tętna, ciśnienia i oddechu w spoczynku i miejsca ich mierzenia u małych dzieci, ich prawidłowe wartości i normy oraz sposób wykonywania ich pomiaru. Ponadto przedstawiono rodzaje pomiarów antropometrycznych oraz dokonywanie w warunkach symulowanych pomiaru długości ciała i wysokości dziecka, pomiaru wzrostu dziecka z użyciem miarki do pomiaru wzrostu i ekierki oraz pomiaru masy ciała, obwodu głowy i klatki piersiowej niemowlęcia.
Sposoby pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka zaprezentowano krok po kroku.
Film edukacyjny może być wprowadzeniem do zagadnień dotyczących pomiarów parametrów życiowych u małego dziecka i ich monitorowania, a także elementem powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.
Film powiązany jest z grafiką interaktywną „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” i symulatorem „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka”, oraz z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie z lukami „Prawidłowe parametry pomiarów życiowych i antropometrycznych”
krzyżówka „Terminologia dotycząca pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)2) określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem;
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej
dokumentacji;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Film wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozróżnianie rodzajów parametrów życiowych dziecka i pomiarów antropometrycznych,
znajomość prawidłowych wartości parametrów i norm,
planowanie i prowadzenie pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka,
prezentowanie obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji czynności zawodowych związanych z pomiarem parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka,
ocenianie rozwoju psychomotorycznego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych,
planowanie realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Film edukacyjny może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej - indywidualnej każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie obejrzeć film edukacyjny i dokonać analizy informacji w nim zawartych, i w ten sposób zdobyć lub uporządkować wiedzę w zakresu rodzajów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka oraz sposobów dokonywania ich pomiarów.
Uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, po obejrzeniu materiału filmowego może stworzyć mapę myśli lub broszurę informacyjną dotyczącą prawidłowych parametrów temperatury ciała u małego dziecka.
Osoba ucząca się może także przygotować:
plakat np. miejsca pomiaru temperatury u małego dziecka,
fiszki np. rodzaje parametrów życiowych u dziecka,
prezentację multimedialną np. rodzaje pomiarów antropometrycznych,
grę dydaktyczną np. sposoby dokonywania pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka,
graf lub schemat np. mierzenie temperatury ciała u małego dziecka i ocena wartości pomiarów.
Praca w grupach
Uczący się po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w filmie przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. prawidłowe parametry temperatury ciała dziecka.
Osoby uczące się mogą wspólnie obejrzeć wybrany przez nauczyciela fragment filmu i przedyskutować poruszane w nim treści lub wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym (np. uczący się w 2‑4-osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat norm ciśnienia tętniczego krwi u małego dziecka).
Po obejrzeniu filmu edukacyjnego nauczyciel może podzielić uczących się na dwie grupy, które opracowują materiał na zadany temat, np.:
grupa 1 – pomiar tętna u małego dziecka,
grupa 2 – pomiar ciśnienia tętniczego u małego dziecka.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:
burza mózgów, np. rodzaje pomiarów antropometrycznych,
dyskusja, np. prawidłowe parametry oddechu u małego dziecka w spoczynku,
udział w grach dydaktycznych w formie sytuacji symulacyjnych, np. symulacja rozmowy telefonicznej z matką dziecka, które ma gorączkę, a przebywa pod opieką opiekunki dziecięcej,
analiza SWOT (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia wynikające ze stosowania urządzeń i przyrządów do pomiarów parametrów życiowych dziecka).
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie obejrzeć film edukacyjny w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w materiale.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:
metaplan, np. zadania opiekunki dziecięcej związane z interpretacją wyników parametrów życiowych dziecka,
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. zalety i wady dokonywania pomiaru parametrów życiowych dziecka,
dyskusja kierowana, np. miejsca mierzenia temperatury u małych dzieci a wiarygodność wyników,
gra dydaktyczna, np. związek między gromadzeniem zapisów parametrów życiowych dziecka w dokumentacji medycznej a oceną stanu zdrowia dziecka.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Film edukacyjny może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się:
do lekcji odwróconej – uczący się korzystając z materiałów przygotowuje się do zajęć w szkole np. ogląda film edukacyjny, w którym przedstawiono sposoby dokonywania pomiarów parametrów życiowych dziecka, a także poznaje rolę i zadania opiekunki dziecięcej w tym zakresie. Wiedzę tę stosuje na zajęciach praktycznych wykonując czynności zawodowe związane z opieką nad małymi dziećmi i obserwując jego rozwój oraz stan zdrowia w odniesieniu do norm i prawidłowych wartości parametrów życiowych,
przygotowanie do egzaminu – dzięki materiałom filmowym uczący się ma możliwość przyswojenia, utrwalenia i powtórzenia wiedzy wymaganej na egzaminie zawodowym w zawodzie opiekunka dziecięca,
praca samokształceniowa – w domu lub podczas pracy w małych zespołach uczący się ma możliwość zdobywać, utrwalać i porządkować wiedzę i treści związane z wykonywaniem czynności zawodowych,
aktywne powtórki, powtórzenia materiału – podsumowanie cyklu zajęć – materiał w postaci filmu jest narzędziem służącym do powtórzenia i utrwalenia materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.
Praca indywidualna
Film edukacyjny może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:
utrwalenia podstawowych pojęć związanych z monitorowaniem parametrów życiowych małego dziecka i obserwacją zachodzących zmian,
powtórzenia materiału,
przygotowania się do zajęć,
pracy samokształceniowej,
lekcji odwróconej, jako materiał pozwalający na przygotowanie się do zajęć lub powtórzenie materiału przed kolejnym działem,
utrwalenia i usystematyzowania wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
opracowania prezentacji na temat pomiaru długości ciała i wzrostu u małego dziecka,
zutrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
prezentację multimedialną, np. związek między znajomością norm dotyczących parametrów życiowych dziecka a oceną stanu zdrowia dziecka,
mapę myśli, np. pomiary antropometryczne a obserwacja rozwoju małego dziecka,
graf/schemat, np. pomiar wzrostu dziecka z użyciem miarki do pomiaru wzrostu i ekierki.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci filmu nadaje się do pracy z uczącym się, który ma z trudnościami w przyswajaniu wiedzy i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać film edukacyjny „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne”, aby przygotować się do zajęć lub egzaminu oraz powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, np. rodzaje parametrów życiowych dziecka i ich znaczenie.
Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów.
Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. sposoby dokonywania pomiarów antropometrycznych u małego dziecka.
Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy na temat zagadnień omówionych w filmie. Na jego podstawie uczący się może też opracować:
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. pomiar oddechu u małego dziecka,
broszurę lub ulotkę dotyczącą miejsc pomiaru tętna u małego dziecka,
grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. pomiar parametrów życiowych u małego dziecka a interpretacja wyników.
Tytuł materiału multimedialnego
Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka
Typ materiału multimedialnego
Grafika interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Grafika interaktywna „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” przedstawia:
przyrządy do pomiaru temperatury,
przyrządy do pomiaru tętna,
miejsca pomiaru tętna u dziecka,
przyrządy do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi,
przyrządy do pomiaru oddechu,
przyrządy do pomiaru długości ciała,
pomiar wzrostu dziecka,
przybory do pomiaru wzrostu dziecka,
przyrządy do pomiaru masy ciała (wagi) niemowląt i dzieci starszych,
przyrządy do pomiaru obwodu głowy i klatki piersiowej dziecka,
wskaźniki rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym,
tabele norm,
siatki centylowe,
wzór siatki centylowej dla dziewcząt i chłopców – przykładowe parametry,
siatki centylowe – interpretacja,
dokumentowanie pomiarów parametrów życiowych dziecka i antropometrycznych,
wzór książeczki zdrowia dziecka,
wzór karty zdrowia dziecka,
wzór karty gorączkowej.
Materiał może być wprowadzeniem do zagadnień dotyczących rodzajów przyrządów do pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka, a także elementem powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.
Grafika jest powiązana z filmem edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” i symulatorem „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” oraz z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Akcesoria do dokonywania pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych”,
krzyżówka „Terminologia dotycząca pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej dokumentacji;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:
określanie przyrządów do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka,
prezentowanie wskaźników rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym,
prezentowanie siatek centylowych i ich interpretacja,
wskazywanie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych dotyczących pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u małego dziecka,
planowanie realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych. Wykorzystanie materiału może być pomocne także w trakcie przygotowania do egzaminu zawodowego. Uczący się na podstawie grafiki poznaje przyrządy służące do pomiaru parametrów do stanu ogólnego i parametrów antropometrycznych u małych dzieci.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może indywidualnie zapoznać się z grafiką interaktywną i dokonać analizy informacji w niej zawartych.
Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego stworzenia mapy myśli w ramach utrwalenia wiedzy z zakresu metod oceny rozwoju fizycznego dziecka. Wiedza jest niezbędna do zdania egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca, a umiejętności z tego zakresu są kluczowe podczas realizacji zadań zawodowych.
Uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, po analizie grafiki interaktywnej może także opracować broszurę informacyjną na temat interpretacji wyników pomiarów z użyciem siatki centylowej, która stanowi graficzne przedstawienie pozycji danej cechy w odniesieniu do normy dla wieku, płci i populacji.
Osoba ucząca się może także przygotować:
fiszki, np. pojęcia dotyczące rodzajów pomiarów stanu ogólnego dziecka i pomiarów antropometrycznych,
plakat, np. wzór siatki centylowej dla dziewcząt i chłopców,
graf lub schemat, np. czynniki wpływające na zdrowie dziecka,
prezentację multimedialną, np. dokumentowanie pomiarów parametrów życiowych dziecka,
grę dydaktyczną, np. przyrządy do pomiaru obwodu głowy i klatki piersiowej dziecka.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z grafiką interaktywną uczący się przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. rodzaje przyrządów używanych do pomiarów antropometrycznych.
Osoby uczące się mogą wspólnie zapoznać się z wybraną przez nauczyciela częścią grafiki interaktywnej i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, np. uczący się grupach w 3‑4-osobowych przygotowują broszurę informacyjną na temat wskaźników rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym.
Nauczyciel może także podzielić uczących się na trzy grupy, które opracowują materiał na zadany temat, np.:
grupa 1 – przyrządy do pomiaru masy ciała (wagi),
grupa 2 – przyrządy do pomiaru wzrostu dziecka,
grupa 3 – przyrządy do pomiaru obwodu głowy i klatki piersiowej dziecka.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:
udział w grach dydaktycznych w formie sytuacji symulacyjnych, np. symulacja rozmowy opiekunki dziecięcej z rodzicem dziecka na temat interpretacji wyników pomiarów w odniesieniu do siatki centylowej,
burza mózgów, np. pomiary parametrów rozwoju fizycznego i ogólnego stanu zdrowia u małego dziecka,
grafika, np. wzór książeczki zdrowia dziecka z możliwością odnotowywania zmian zachodzących w rozwoju fizycznym dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych,
dyskusja, np. ocena statyczna i dynamiczna rozwoju małego dziecka – charakterystyka,
rozwiązywanie zadań, np. rozpoznawanie nieprawidłowości w rozwoju dziecka na podstawie analizy tabel przedstawiających normy rozwojowe.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie zapoznać się z z grafiką interaktywną w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w materiale.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:
gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. jakich przyrządów powinna użyć opiekunka dziecięca przy pomiarach antropometrycznych,
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
burza mózgów, np. sposoby dokumentowania pomiarów parametrów życiowych dziecka,
gra dydaktyczna np. związek między wczesnym wykrywaniem nieprawidłowości w rozwoju małego dziecka a działaniami profilaktycznymi.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez osobę uczącą się:
do lekcji odwróconej – uczący się otrzymują wcześniej grafikę interaktywną do samodzielnego zapoznania się treściami dotyczącymi np. przyrządów niezbędnych do wykonywania pomiarów parametrów życiowych u małego dziecka, natomiast na zajęciach wykonują polecenia i ćwiczenia interaktywne, a także wraz z nauczycielem podsumowują, czego się nauczyli,
przygotowanie do egzaminu – uczący się dzięki prześledzeniu grafiki interaktywnej ma możliwość przyswojenia, utrwalenia i powtórzenia wiedzy wymaganej na egzaminie zawodowym w zawodzie opiekunka dziecięca,
praca samokształceniowa – w domu lub podczas pracy w małych zespołach uczący się ma możliwość powracać do treści zamieszczonych w grafice interaktywnej, a także zdobywać, utrwalać i porządkować wiedzę i treści związane z wykonywaniem w przyszłości czynności zawodowych,
aktywne powtórki, powtórzenia materiału – podsumowanie cyklu zajęć – materiał w postaci grafiki interaktywnej jest narzędziem służącym do powtórzenia i utrwalenia materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.
Praca indywidualna
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
przygotowania się do zajęć praktycznych i praktyki zawodowej,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
opracowania prezentacji na temat roli obserwacji rozwoju małego dziecka przez rodzica lub opiekunkę dziecięcą i wczesnego wspomagania jego rozwoju,
pracy nad projektem, np. na co zwrócić uwagę, obserwując zmiany zachodzące w rozwoju fizycznym u małego dziecka,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z normami rozwoju fizycznego małego dziecka.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
plakat, np. rodzaje przyrządów do pomiaru wzrostu u małego dziecka,
mapę myśli, np. sposoby pomiaru masy ciała u dzieci starszych,
graf lub schemat, np. przyrządy do pomiaru obwodu głowy i klatki piersiowej dziecka.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci grafiki interaktywnej nadaje się do pracy z uczącym się, który ma z trudnościami w przyswajaniu wiedzy i charakteryzuje się wolnym tempem pracy. Grafika interaktywna jest dostosowana do indywidualizacji pracy z uczącymi się. Można na niej wskazywać dowolne obiekty. Po ich wskazaniu pojawiają się rozwinięcia tematów. Można dostosować głośność grafiki do potrzeb uczącego się, jak również wrócić do poszczególnych jej elementów, grafiki tak aby nauczyciel mógł uszczegółowić kwestie, których uczący się nie rozumie lub z innych powodów nie przyswoił. Uczący się może wykonywać notatki dotyczące pojęć zawartych w grafice lub zagadnień, których nie rozumie, a następnie może wyjaśnić je samodzielnie albo skorzystać z pomocy innych osób uczących się lub nauczyciela. Może także wydrukować dowolną planszę, schemat, grafikę czy opis.
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać grafikę interaktywną „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”, aby przygotować się do zajęć lub egzaminu oraz powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, np. przyrządy ułatwiające wykonywanie pomiarów parametrów życiowych u dziecka
Grafika interaktywna może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i egzaminu. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. przygotowanie do wykonywania pomiarów antropometrycznych u dziecka.
Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy na temat zagadnień omówionych w grafice interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może też opracować:
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. przyrządy do pomiaru parametrów życiowych u małego dziecka,
broszurę lub ulotkę dotyczącą norm rozwojowych w okresie noworodkowym, niemowlęcym i wczesnego dzieciństwa,
grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. ak dokonywać pomiarów parametrów życiowych u małego dziecka.
Tytuł materiału multimedialnego
Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka
Typ materiału multimedialnego
Symulator
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Symulator „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” przedstawia przebieg pomiaru parametrów życiowych dziecka za pomocą obrazu i tekstu.
Symulator zawiera samouczek, w którym opisano:
podstawowe pomiary stanu ogólnego dziecka,
pomiary antropometryczne,
parametry pracy,
rodzaje temperatury i prawidłową temperaturę ciała dziecka,
siatki centylowe masy ciała.
Ponadto zawiera interaktywne schematy postępowania i daje możliwość wykonania działania symulującego pomiar parametrów życiowych dziecka: temperatury u niemowląt, masy ciała u niemowląt i u dzieci starszych, samodzielnie stojących, a także pozwala na dobór narzędzi i sprzętu niezbędnego do danego pomiaru. Osoba ucząca się ma możliwość określenia prawidłowości lub nieprawidłowości podczas dokonywania pomiaru oraz uzyskania wyników dokonanych pomiarów i ich interpretacji w celu odwzorowania działania rzeczywistego, obrazującego dany etap pomiaru.
Symulator może stanowić narzędzie służące do sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania pomiarów życiowych i antropometrycznych u dziecka oraz być wykorzystany przy powtórkach przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym.
Materiał jest powiązany treściowo z filmem edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” oraz grafiką interaktywną „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”, które mogą stanowić wprowadzenie do wykonywania działań w warunkach symulowanych oraz porządkować i poszerzać wiedzę z zakresu planowania i wykonywania czynności związanych z pomiarem parametrów życiowych dziecka, takich jak temperatura i waga.
Symulator powiązany jest również z interaktywnym materiałem sprawdzającym zadanie ukierunkowane na grupowanie, porządkowanie „Sprzęt i środki potrzebne do pomiaru temperatury i ważenia dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)2) określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami;
SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem;
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej dokumentacji;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Symulator wspiera osiągnięcie następujących celów:
planowanie czynności związanych z pomiarem parametrów życiowych dziecka: temperatury u niemowląt oraz masy ciała u niemowląt i u dzieci starszych, samodzielnie stojących,
dobieranie narzędzi i sprzętu niezbędnych do danego pomiaru,
wykonywanie czynności związanych z pomiarem parametrów życiowych dziecka: temperatury i wagi,
określanie prawidłowości lub nieprawidłowości podczas dokonywania pomiaru,
interpretowanie wyników dokonanych pomiarów.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Symulator „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej - indywidualnej każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie wykonać zadania zaprezentowane w symulatorze (trzy pomiary) w celu przyswojenia lub poszerzenia wiedzy, a następnie dokonać analizy informacji zawartych w tym materiale.
Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego opracowania broszury informacyjnej lub mapy myśli na zadany temat, np. narzędzia i sprzęt potrzebne do pomiaru temperatury.
Osoba ucząca się może samodzielnie opracować:
prezentację multimedialną, np. co to są siatki centylowe i do czego służą,
schemat lub graf, np. rodzaje temperatury,
broszurę, np. parametry pracy niezbędne przy wykonywaniu pomiarów czynności życiowych u dziecka.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału osoba ucząca się wraz z nauczycielem może go zilustrować za pomocą np.:
plakatu, np. przykładowe miejsca pomiaru temperatury u małego dziecka,
grafu, np. kolejność czynności przy wykonywaniu pomiaru temperatury u dziecka,
krzyżówki, np. planowanie pomiarów antropometrycznych.
Na podstawie materiału opracowanego w formie plakatu, grafu lub krzyżówki osoba ucząca się może samodzielnie zaprezentować nowe wiadomości na zajęciach w klasie jako element lekcji odwróconej.
Praca w grupach
Osoby uczące się mogą wspólnie rozwiązać zadania zawarte w symulatorze, a następnie wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, np. uczący się w grupach 4‑5-osobowych przygotowują broszurę informacyjną na temat narzędzi i sprzętu potrzebnych do ważenia niemowlęcia.
Nauczyciel może również podzielić uczących się na dwie grupy, które opracowują materiał na zadany temat:
grupa 1 – pomiar masy ciała u niemowląt,
grupa 2 – pomiar masy ciała u dzieci starszych, samodzielnie stojących.
Na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracy w formie plakatu, broszury lub mapy myśli.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:
udział w grach dydaktycznych, np. elementy wyposażenia stanowiska wspólne dla dokonywania pomiarów stanu ogólnego dziecka i pomiarów antropometrycznych,
yskusja lub burza mózgów, np. przygotowanie stanowiska do ważenia dziecka w kontekście jego bezpieczeństwa,
stawianie pytań i rozwiązywanie problemów, np. nauczyciel dzieli zespół klasowy na grupy, których zadaniem jest określenie zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania pomiarów parametrów życiowych u niemowląt. Na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracę z wykorzystaniem metody webquest.
W celu lepszego zapamiętania i zrozumienia materiału uczący się mogą go zilustrować za pomocą np.:
mapy myśli, np. rodzaje dokumentacji stosowanej przez opiekunkę dziecięcą podczas dokonywania pomiarów stanu ogólnego dziecka i pomiarów antropometrycznych,
fiszek, np. podstawowa terminologia z zakresu pomiaru parametrów u dziecka.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie rozwiązać zadania zaprezentowane w symulatorze i w trakcie zajęć na kartkach odpowiedzieć na pytania nauczyciela, a następnie pogrupować je w odpowiednie zbiory, tworząc broszurę informacyjną w celu uporządkowania informacji.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:
pajęczyna lub kłębek, np. zapamiętanie/powtarzanie zasad obowiązujących podczas ważenia niemowlęcia,
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
niedokończone zdania, np. siatki centylowe to...
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Symulator może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
przygotowania się do zajęć,
opracowania prezentacji na zadany temat np. wykonywanie pomiaru temperatury u dziecka krok po kroku,
pracy nad projektem, np. stymulowanie rozwoju małego dziecka,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
opracowania zależności np. pomiędzy odpowiednim dobrem sprzętu do wykonywania pomiarów parametrów życiowych dziecka a otrzymanymi wynikami,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z planowaniem pomiaru temperatury i masy ciała u małego dziecka.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
plakat, np. parametry pracy podczas ważenia małego dziecka,
mapa myśli, np. narzędzia i sprzęt potrzebne do ważenia dziecka starszego, samodzielnie stojącego,
graf czy schemat, np. siatki centylowe i interpretacja wyników.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci symulatora nadaje się do pracy z uczącym się, który ma z trudnościami w przyswajaniu wiedzy i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.
Symulator może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i sprawdzianów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję/dyskusję na zadany temat np., przygotowanie stanowiska pracy do pomiaru parametrów życiowych dziecka i parametry pracy podczas pomiaru.
Uczący się może wykorzystać symulator, aby przygotować się do zajęć lub egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat różnic w dokonywaniu pomiaru masy ciała u niemowlęcia i dziecka starszego.
Uczący się, korzystając indywidualnie z symulatora, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie planowania pomiaru temperatury i masy ciała małego dziecka oraz doboru potrzebnych do tego celu narzędzi i sprzętu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Prawidłowe parametry pomiarów życiowych i antropometrycznych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z siedmiu zdań o średnim poziomie trudności, w których uczący się ma za zadanie uzupełnić luki w tekście dotyczącym parametrów pomiarów życiowych i antropometrycznych. Wśród propozycji, które może wybrać uczący się do uzupełnienia luk w zdaniach, są także błędne odpowiedzi.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy, jako zadanie domowe dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy uczących się przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu rozróżniania pomiarów życiowych i antropometrycznych u małego dziecka i ich właściwych parametrów.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Terminologia dotycząca pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka składa się z sześciu haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby otrzymać hasło główne: pomiar. Zadanie dotyczy terminologii z zakresu pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka. Wszystkie hasła związane są z treściami przekazywanymi w filmie edukacyjnym i grafice interaktywnej. Jest to zadanie łatwe.
Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte, które związane jest z hasłem głównym.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy uczących się przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy krzyżówka jest jednym z kilku zadań.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” oraz grafiką interaktywną „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości i pojęć z zakresu pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje
życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadania ukierunkowane na grupowanie „Sprzęt i środki potrzebne do pomiaru temperatury i ważenia dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie dotyczy zagadnień związanych z doborem odpowiedniego sprzętu i środków do wskazanego rodzaju pomiaru parametrów życiowych lub antropometrycznych u dziecka. Wymienione w nim elementy uczący się ma przyporządkować do jednej z trzech grup. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy uczących się przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał powiązany jest z symulatorem „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu doboru odpowiedniego sprzętu i środków do wskazanego rodzaju pomiaru parametrów życiowych lub antropometrycznych u dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej
dokumentacji;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadania z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Akcesoria do dokonywania pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na uzupełnieniu podpisów pod grafikami, które przedstawiają przyrządy używane do pomiarów parametrów życiowych dziecka i pomiarów antropometrycznych. Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane w procesie edukacyjnym do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia, jako sprawdzenie wiedzy po omówieniu danej tematyki lub jako powtórka przed egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie umiejętności rozróżniania przyrządów używanych do pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u małego dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje
życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczących ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści