E-materiały do kształcenia zawodowego

Pomiar parametrów dziecka

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Dorota Mączka

Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Pomiar parametrów życiowych dziecka

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekunka dziecięca 325905

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

SPO.04.1.1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;

SPO.04.1.5) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska:
SPO.04.1.5)2) określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

SPO.04.1.6) stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych:
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;

SPO.04.2.1) przestrzega zasad bezpieczeństwa w pracy z małym dzieckiem:
SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem;

SPO.04.4.7) monitoruje parametry życiowe dziecka:
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje
życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej
dokumentacji;

SPO.04.8.5) planuje wykonanie zadania:
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka: pielęgnowanie dziecka zdrowego, chorego i z niepełnosprawnością.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane.

Film edukacyjny „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” przedstawia opis parametrów życiowych dziecka i pomiarów antropometrycznych, obsługę oraz zastosowanie sprzętów wykorzystywanych do realizacji czynności zawodowych w zakresie pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka, a także sposoby ich pomiaru. Wiedza oraz umiejętności z tego zakresu są niezbędne w pracy opiekunki dziecięcej. Film może stanowić osobny materiał pogłębiający wiedzę osoby uczącej się w zakresie dokonywania pomiarów parametrów życiowych dziecka lub być wprowadzeniem do tych zagadnień i/lub uzupełnieniem wiedzy przedstawionej w grafice interaktywnej „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” oraz symulatorze „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka”.

Grafika interaktywna „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” przedstawia przyrządy do pomiaru parametrów życiowych dziecka i pomiarów antropometrycznych , wskaźniki rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym i siatki centylowe, a także dokumentację związaną z wykonywaniem czynności zawodowych z zakresu pomiaru wyżej wymienionych parametrów. Grafika może służyć jako osobny materiał pozwalający na zdobycie wiedzy na temat przyrządów stosowanych przez opiekunkę dziecięcą podczas dokonywania pomiarów parametrów życiowych u małego dziecka. Można z niej także korzystać w celu poszerzenia informacji zawartych w filmie edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne”, jak również poznania podstaw wiedzy przedstawionej w symulatorze „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka”.

Symulator „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” przedstawia przebieg pomiaru parametrów życiowych dziecka za pomocą obrazu i tekstu. Zawiera interaktywne schematy postępowania i daje możliwość wykonania działania symulującego pomiar parametrów życiowych dziecka: temperatury u niemowląt, masy ciała u niemowląt i u dzieci starszych, samodzielnie stojących, a także pozwala na dobór narzędzi i sprzętu niezbędnych do danego pomiaru. Osoba ucząca się ma możliwość określenia prawidłowości lub nieprawidłowości podczas dokonywania pomiaru oraz uzyskania wyników dokonanych pomiarów i ich interpretacji w celu odwzorowania działania rzeczywistego, obrazującego dany etap pomiaru.

Osoby uczące mogą korzystać z materiałów multimedialnych w dowolnej kolejności, jednak zapoznanie się w pierwszej kolejności z filmem edukacyjnym i grafiką interaktywną ułatwi uczącemu się wykonanie pomiaru temperatury i masy ciała u niemowląt oraz pomiaru masy ciała u dzieci starszych. W związku z powyższym osoba ucząca się powinna wykonać zadanie na symulatorze w dalszej kolejności.

Wszystkie materiały mogą zostać wykorzystane przy powtórkach przed egzaminem eksternistycznym zawodowym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” przedstawia specyfikę pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka. Wiedza z tego zakresu jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.

Film prezentuje informacje na temat podstawowych parametrów stanu ogólnego dziecka: temperatury, tętna, ciśnienia i oddechu w spoczynku i miejsca ich mierzenia u małych dzieci, ich prawidłowe wartości i normy oraz sposób wykonywania ich pomiaru. Ponadto przedstawiono rodzaje pomiarów antropometrycznych oraz dokonywanie w warunkach symulowanych pomiaru długości ciała i wysokości dziecka, pomiaru wzrostu dziecka z użyciem miarki do pomiaru wzrostu i ekierki oraz pomiaru masy ciała, obwodu głowy i klatki piersiowej niemowlęcia.

Sposoby pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka zaprezentowano krok po kroku.

Film edukacyjny może być wprowadzeniem do zagadnień dotyczących pomiarów parametrów życiowych u małego dziecka i ich monitorowania, a także elementem powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.

Film powiązany jest z grafiką interaktywną „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” i symulatorem „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka”, oraz z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie z lukami „Prawidłowe parametry pomiarów życiowych i antropometrycznych”

  • krzyżówka „Terminologia dotycząca pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)2) określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem;
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej
dokumentacji;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozróżnianie rodzajów parametrów życiowych dziecka i pomiarów antropometrycznych,

  • znajomość prawidłowych wartości parametrów i norm,

  • planowanie i prowadzenie pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka,

  • prezentowanie obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji czynności zawodowych związanych z pomiarem parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka,

  • ocenianie rozwoju psychomotorycznego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych,

  • planowanie realizacji zadań zawodowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy.

Uczący się może wykorzystać film edukacyjny w pracy samokształceniowej, podczas przekwalifikowywania się lub dokształcania, aby przygotować się do egzaminu zawodowego eksternistycznego oraz poszerzyć i utrwalić materiał dotyczący rodzajów pomiarów parametrów życiowych u dziecka i sposobów ich dokonywania.

W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na wybrany temat, np. rodzaje pomiarów antropometrycznych, plakat lub mapę myśli, np. miejsca pomiaru temperatury u małego dziecka, lub fiszki, np. rodzaje parametrów życiowych u dziecka.

Po obejrzeniu filmu, korzystając z literatury i innych źródeł, uczący się może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w medium. Na jego podstawie uczący się może też opracować:

  • broszurę, plakat lub ulotkę na temat zasad dokonywania pomiarów antropometrycznych u dzieci, w wersji dla rodziców i opiekunów,

  • grę dydaktyczną, np. zalety i wady dokonywania pomiaru parametrów życiowych dziecka,

  • scenariusz spotkania z rodzicami na temat: rola pomiaru parametrów życiowych u małego dziecka, a ocena jego zdrowia.

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w procesie samokształceniowym np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem eksternistycznym zawodowym,

  • pracy nad projektem, (np. miejsca mierzenia temperatury u małych dzieci a wiarygodność wyników),

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z prawidłowymi parametrami oddechu u małego dziecka w spoczynku,

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się może opracować:

  • plakat, np. pomiary antropometryczne a obserwacja rozwoju małego dziecka,

  • mapę myśli, np. zadania opiekunki dziecięcej związane z interpretacją wyników pomiarów parametrów życiowych dziecka,

  • graf lub schemat, np. sposób pomiaru wzrostu dziecka z użyciem miarki do pomiaru wzrostu i ekierki.


Tytuł materiału multimedialnego

Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Grafika interaktywna „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” przedstawia:

  • przyrządy do pomiaru temperatury,

  • przyrządy do pomiaru tętna,

  • miejsca pomiaru tętna u dziecka,

  • przyrządy do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi,

  • przyrządy do pomiaru oddechu,

  • przyrządy do pomiaru długości ciała,

  • pomiar wzrostu dziecka,

  • przybory do pomiaru wzrostu dziecka,

  • przyrządy do pomiaru masy ciała (wagi) niemowląt i dzieci starszych,

  • przyrządy do pomiaru obwodu głowy i klatki piersiowej dziecka,

  • wskaźniki rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym,

  • tabele norm,

  • siatki centylowe,

  • wzór siatki centylowej dla dziewcząt i chłopców – przykładowe parametry,

  • siatki centylowe – interpretacja,

  • dokumentowanie pomiarów parametrów życiowych dziecka i antropometrycznych,

  • wzór książeczki zdrowia dziecka,

  • wzór karty zdrowia dziecka,

  • wzór karty gorączkowej.

Grafika jest powiązana z filmem edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” i symulatorem „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” oraz oraz z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Akcesoria do dokonywania pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych”,

  • krzyżówka „Terminologia dotycząca pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej dokumentacji;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • określanie przyrządów do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka,

  • prezentowanie wskaźników rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym,

  • prezentowanie siatek centylowych i ich interpretacja,

  • wskazywanie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych dotyczących pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u małego dziecka,

  • planowanie realizacji zadań zawodowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub w podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji.

Osoba ucząca się może indywidualnie zapoznać się z grafiką interaktywną i dokonać analizy informacji w niej zawartych, a następnie może także opracować broszurę informacyjną na temat interpretacji wyników z użyciem siatki centylowej.
Osoba ucząca się może także przygotować:

  • broszurę lub ulotkę na temat wskaźników rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym,

  • prezentację multimedialną, np. rodzaje przyrządów używanych do pomiarów antropometrycznych,

  • plakat, np. przyrządy do pomiaru obwodu głowy i klatki piersiowej dziecka.

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia podstawowych pojęć dotyczących metod oceny rozwoju fizycznego dziecka,

  • opracowania mapy myśli na wybrany temat, np. przyrządy do pomiaru temperatury i tętna u małego dziecka,

  • opracowania prezentacji, rozpoznawanie nieprawidłowości w rozwoju dziecka na podstawie analizy tabel przedstawiających normy rozwojowe,

  • pracy nad projektem, np. na co powinna zwrócić uwagę opiekunka dziecięca obserwując zmiany zachodzące w rozwoju fizycznym u małego dziecka?),

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się może przygotować:

  • plakat, np. sposoby dokumentowania pomiarów parametrów życiowych dziecka,

  • mapę myśli, np. sposoby pomiaru masy ciała u dzieci starszych,

  • graf lub schemat, np. przyrządy używane przez opiekunkę dziecięcą do pomiarów antropometrycznych.


Tytuł materiału multimedialnego

Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka

Typ materiału multimedialnego

Symulator

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Symulator „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” przedstawia przebieg pomiaru parametrów życiowych dziecka za pomocą obrazu i tekstu.

Symulator zawiera samouczek, w którym opisano:

  • podstawowe pomiary stanu ogólnego dziecka,

  • pomiary antropometryczne,

  • parametry pracy,

  • rodzaje temperatury i prawidłową temperaturę ciała dziecka,

  • siatki centylowe masy ciała.

Ponadto zawiera interaktywne schematy postępowania i daje możliwość wykonania działania symulującego pomiar parametrów życiowych dziecka: temperatury u niemowląt, masy ciała u niemowląt i u dzieci starszych, samodzielnie stojących, a także pozwala na dobór narzędzi i sprzętu niezbędnego do danego pomiaru. Osoba ucząca się ma możliwość określenia prawidłowości lub nieprawidłowości podczas dokonywania pomiaru oraz uzyskania wyników dokonanych pomiarów i ich interpretacji w celu odwzorowania działania rzeczywistego, obrazującego dany etap pomiaru.

Symulator może stanowić narzędzie służące do sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania pomiarów życiowych i antropometrycznych u dziecka oraz być wykorzystany przy powtórkach przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym.

Materiał jest powiązany treściowo z filmem edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” oraz grafiką interaktywną „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”, które mogą stanowić wprowadzenie do wykonywania działań w warunkach symulowanych oraz porządkować i poszerzać wiedzę z zakresu planowania i wykonywania czynności związanych z pomiarem parametrów życiowych dziecka, takich jak temperatura i waga.

Symulator powiązany jest również z interaktywnym materiałem sprawdzającym zadanie ukierunkowane na grupowanie, porządkowanie „Sprzęt i środki potrzebne do pomiaru temperatury i ważenia dziecka”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)2) określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami;
SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem;
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej dokumentacji;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Symulator wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • planowanie czynności związanych z pomiarem parametrów życiowych dziecka: temperatury u niemowląt oraz masy ciała u niemowląt i u dzieci starszych, samodzielnie stojących,

  • dobieranie narzędzi i sprzętu niezbędnych do danego pomiaru,

  • wykonywanie czynności związanych z pomiarem parametrów życiowych dziecka: temperatury i wagi,

  • określanie prawidłowości lub nieprawidłowości podczas dokonywania pomiaru,

  • interpretowanie wyników dokonanych pomiarów.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania, czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych. Może stanowić formę pracy samokształceniowej.

W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat parametrów pracy przy wykonywaniu pomiarów czynności życiowych u dziecka.

Uczący się, korzystając indywidualnie z materiału interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w symulatorze. Na jego podstawie uczący się może też opracować np.

  • broszurę lub ulotkę dotyczącą siatek centylowych – rodzajów i zastosowania,

  • grę dydaktyczną na temat planowania pomiarów antropometrycznych u małego dziecka.

Symulator może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • przygotowania się do egzaminu eksternistycznego zawodowego,

  • opracowania prezentacji na wybrany temat np. kolejność czynności przy wykonywaniu pomiaru temperatury u dziecka,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu dokonywania pomiarów stanu ogólnego dziecka i pomiarów antropometrycznych.

W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się może przygotować:

  • plakat, np. zasady obowiązujące podczas ważenia niemowlęcia,

  • prezentację multimedialną, np. narzędzia i sprzęt potrzebne do ważenia niemowlęcia.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Prawidłowe parametry pomiarów życiowych i antropometrycznych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z siedmiu zdań o średnim poziomie trudności, w których uczący się ma za zadanie uzupełnić luki w tekście dotyczącym parametrów pomiarów życiowych i antropometrycznych. Wśród propozycji, które może wybrać uczący się do uzupełnienia luk w zdaniach, są także błędne odpowiedzi.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu rozróżniania pomiarów życiowych i antropometrycznych u małego dziecka i ich właściwych parametrów.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Terminologia dotycząca pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z sześciu haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby otrzymać hasło główne. Zadanie dotyczy terminologii z zakresu pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka. Wszystkie hasła związane są z treściami przekazywanymi w filmie edukacyjnym i grafice interaktywnej. Jest to zadanie łatwe.

Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte, które związane jest z hasłem głównym.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” oraz grafiką interaktywną „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości i pojęć z zakresu pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje
życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie „Sprzęt i środki potrzebne do pomiaru temperatury i ważenia dziecka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie dotyczy zagadnień związanych z doborem odpowiedniego sprzętu i środków do wskazanego rodzaju pomiaru parametrów życiowych lub antropometrycznych u dziecka. Wymienione w nim elementy uczący się ma przyporządkować do jednej z trzech grup. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z symulatorem „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu doboru odpowiedniego sprzętu i środków do wskazanego rodzaju pomiaru parametrów życiowych lub antropometrycznych u dziecka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej
dokumentacji;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Akcesoria do dokonywania pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu podpisów pod grafikami, które przedstawiają przyrządy używane do pomiarów parametrów życiowych dziecka i pomiarów antropometrycznych. Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie umiejętności rozróżniania przyrządów używanych do pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u małego dziecka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje
życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału