Pomiar parametrów dziecka
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Dorota Mączka
Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Pomiar parametrów życiowych dziecka
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekunka dziecięca 325905
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.04.1.1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska:
SPO.04.1.5)2) określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6) stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych:
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1) przestrzega zasad bezpieczeństwa w pracy z małym dzieckiem:
SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem;
SPO.04.4.7) monitoruje parametry życiowe dziecka:
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje
życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej
dokumentacji;
SPO.04.8.5) planuje wykonanie zadania:
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka: pielęgnowanie dziecka zdrowego, chorego i z niepełnosprawnością.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” – film edukacyjny„Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” – film edukacyjny
„Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” – grafika interaktywna„Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” – grafika interaktywna
„Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” – symulator„Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” – symulator
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane.
Film edukacyjny „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” przedstawia opis parametrów życiowych dziecka i pomiarów antropometrycznych, obsługę oraz zastosowanie sprzętów wykorzystywanych do realizacji czynności zawodowych w zakresie pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka, a także sposoby ich pomiaru. Wiedza oraz umiejętności z tego zakresu są niezbędne w pracy opiekunki dziecięcej. Film może stanowić osobny materiał pogłębiający wiedzę osoby uczącej się w zakresie dokonywania pomiarów parametrów życiowych dziecka lub być wprowadzeniem do tych zagadnień i/lub uzupełnieniem wiedzy przedstawionej w grafice interaktywnej „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” oraz symulatorze „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka”.
Grafika interaktywna „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” przedstawia przyrządy do pomiaru parametrów życiowych dziecka i pomiarów antropometrycznych , wskaźniki rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym i siatki centylowe, a także dokumentację związaną z wykonywaniem czynności zawodowych z zakresu pomiaru wyżej wymienionych parametrów. Grafika może służyć jako osobny materiał pozwalający na zdobycie wiedzy na temat przyrządów stosowanych przez opiekunkę dziecięcą podczas dokonywania pomiarów parametrów życiowych u małego dziecka. Można z niej także korzystać w celu poszerzenia informacji zawartych w filmie edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne”, jak również poznania podstaw wiedzy przedstawionej w symulatorze „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka”.
Symulator „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” przedstawia przebieg pomiaru parametrów życiowych dziecka za pomocą obrazu i tekstu. Zawiera interaktywne schematy postępowania i daje możliwość wykonania działania symulującego pomiar parametrów życiowych dziecka: temperatury u niemowląt, masy ciała u niemowląt i u dzieci starszych, samodzielnie stojących, a także pozwala na dobór narzędzi i sprzętu niezbędnych do danego pomiaru. Osoba ucząca się ma możliwość określenia prawidłowości lub nieprawidłowości podczas dokonywania pomiaru oraz uzyskania wyników dokonanych pomiarów i ich interpretacji w celu odwzorowania działania rzeczywistego, obrazującego dany etap pomiaru.
Osoby uczące mogą korzystać z materiałów multimedialnych w dowolnej kolejności, jednak zapoznanie się w pierwszej kolejności z filmem edukacyjnym i grafiką interaktywną ułatwi uczącemu się wykonanie pomiaru temperatury i masy ciała u niemowląt oraz pomiaru masy ciała u dzieci starszych. W związku z powyższym osoba ucząca się powinna wykonać zadanie na symulatorze w dalszej kolejności.
Wszystkie materiały mogą zostać wykorzystane przy powtórkach przed egzaminem eksternistycznym zawodowym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” przedstawia specyfikę pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka. Wiedza z tego zakresu jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.
Film prezentuje informacje na temat podstawowych parametrów stanu ogólnego dziecka: temperatury, tętna, ciśnienia i oddechu w spoczynku i miejsca ich mierzenia u małych dzieci, ich prawidłowe wartości i normy oraz sposób wykonywania ich pomiaru. Ponadto przedstawiono rodzaje pomiarów antropometrycznych oraz dokonywanie w warunkach symulowanych pomiaru długości ciała i wysokości dziecka, pomiaru wzrostu dziecka z użyciem miarki do pomiaru wzrostu i ekierki oraz pomiaru masy ciała, obwodu głowy i klatki piersiowej niemowlęcia.
Sposoby pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka zaprezentowano krok po kroku.
Film edukacyjny może być wprowadzeniem do zagadnień dotyczących pomiarów parametrów życiowych u małego dziecka i ich monitorowania, a także elementem powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.
Film powiązany jest z grafiką interaktywną „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” i symulatorem „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka”, oraz z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie z lukami „Prawidłowe parametry pomiarów życiowych i antropometrycznych”
krzyżówka „Terminologia dotycząca pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)2) określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem;
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej
dokumentacji;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Film wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozróżnianie rodzajów parametrów życiowych dziecka i pomiarów antropometrycznych,
znajomość prawidłowych wartości parametrów i norm,
planowanie i prowadzenie pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka,
prezentowanie obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji czynności zawodowych związanych z pomiarem parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka,
ocenianie rozwoju psychomotorycznego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych,
planowanie realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy.
Uczący się może wykorzystać film edukacyjny w pracy samokształceniowej, podczas przekwalifikowywania się lub dokształcania, aby przygotować się do egzaminu zawodowego eksternistycznego oraz poszerzyć i utrwalić materiał dotyczący rodzajów pomiarów parametrów życiowych u dziecka i sposobów ich dokonywania.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na wybrany temat, np. rodzaje pomiarów antropometrycznych, plakat lub mapę myśli, np. miejsca pomiaru temperatury u małego dziecka, lub fiszki, np. rodzaje parametrów życiowych u dziecka.
Po obejrzeniu filmu, korzystając z literatury i innych źródeł, uczący się może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w medium. Na jego podstawie uczący się może też opracować:
broszurę, plakat lub ulotkę na temat zasad dokonywania pomiarów antropometrycznych u dzieci, w wersji dla rodziców i opiekunów,
grę dydaktyczną, np. zalety i wady dokonywania pomiaru parametrów życiowych dziecka,
scenariusz spotkania z rodzicami na temat: rola pomiaru parametrów życiowych u małego dziecka, a ocena jego zdrowia.
Film edukacyjny może zostać wykorzystany w procesie samokształceniowym np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem eksternistycznym zawodowym,
pracy nad projektem, (np. miejsca mierzenia temperatury u małych dzieci a wiarygodność wyników),
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z prawidłowymi parametrami oddechu u małego dziecka w spoczynku,
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się może opracować:
plakat, np. pomiary antropometryczne a obserwacja rozwoju małego dziecka,
mapę myśli, np. zadania opiekunki dziecięcej związane z interpretacją wyników pomiarów parametrów życiowych dziecka,
graf lub schemat, np. sposób pomiaru wzrostu dziecka z użyciem miarki do pomiaru wzrostu i ekierki.
Tytuł materiału multimedialnego
Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka
Typ materiału multimedialnego
Grafika interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Grafika interaktywna „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka” przedstawia:
przyrządy do pomiaru temperatury,
przyrządy do pomiaru tętna,
miejsca pomiaru tętna u dziecka,
przyrządy do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi,
przyrządy do pomiaru oddechu,
przyrządy do pomiaru długości ciała,
pomiar wzrostu dziecka,
przybory do pomiaru wzrostu dziecka,
przyrządy do pomiaru masy ciała (wagi) niemowląt i dzieci starszych,
przyrządy do pomiaru obwodu głowy i klatki piersiowej dziecka,
wskaźniki rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym,
tabele norm,
siatki centylowe,
wzór siatki centylowej dla dziewcząt i chłopców – przykładowe parametry,
siatki centylowe – interpretacja,
dokumentowanie pomiarów parametrów życiowych dziecka i antropometrycznych,
wzór książeczki zdrowia dziecka,
wzór karty zdrowia dziecka,
wzór karty gorączkowej.
Grafika jest powiązana z filmem edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” i symulatorem „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” oraz oraz z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Akcesoria do dokonywania pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych”,
krzyżówka „Terminologia dotycząca pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej dokumentacji;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:
określanie przyrządów do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka,
prezentowanie wskaźników rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym,
prezentowanie siatek centylowych i ich interpretacja,
wskazywanie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych dotyczących pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u małego dziecka,
planowanie realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub w podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji.
Osoba ucząca się może indywidualnie zapoznać się z grafiką interaktywną i dokonać analizy informacji w niej zawartych, a następnie może także opracować broszurę informacyjną na temat interpretacji wyników z użyciem siatki centylowej.
Osoba ucząca się może także przygotować:
broszurę lub ulotkę na temat wskaźników rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym,
prezentację multimedialną, np. rodzaje przyrządów używanych do pomiarów antropometrycznych,
plakat, np. przyrządy do pomiaru obwodu głowy i klatki piersiowej dziecka.
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia podstawowych pojęć dotyczących metod oceny rozwoju fizycznego dziecka,
opracowania mapy myśli na wybrany temat, np. przyrządy do pomiaru temperatury i tętna u małego dziecka,
opracowania prezentacji, rozpoznawanie nieprawidłowości w rozwoju dziecka na podstawie analizy tabel przedstawiających normy rozwojowe,
pracy nad projektem, np. na co powinna zwrócić uwagę opiekunka dziecięca obserwując zmiany zachodzące w rozwoju fizycznym u małego dziecka?),
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się może przygotować:
plakat, np. sposoby dokumentowania pomiarów parametrów życiowych dziecka,
mapę myśli, np. sposoby pomiaru masy ciała u dzieci starszych,
graf lub schemat, np. przyrządy używane przez opiekunkę dziecięcą do pomiarów antropometrycznych.
Tytuł materiału multimedialnego
Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka
Typ materiału multimedialnego
Symulator
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Symulator „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka” przedstawia przebieg pomiaru parametrów życiowych dziecka za pomocą obrazu i tekstu.
Symulator zawiera samouczek, w którym opisano:
podstawowe pomiary stanu ogólnego dziecka,
pomiary antropometryczne,
parametry pracy,
rodzaje temperatury i prawidłową temperaturę ciała dziecka,
siatki centylowe masy ciała.
Ponadto zawiera interaktywne schematy postępowania i daje możliwość wykonania działania symulującego pomiar parametrów życiowych dziecka: temperatury u niemowląt, masy ciała u niemowląt i u dzieci starszych, samodzielnie stojących, a także pozwala na dobór narzędzi i sprzętu niezbędnego do danego pomiaru. Osoba ucząca się ma możliwość określenia prawidłowości lub nieprawidłowości podczas dokonywania pomiaru oraz uzyskania wyników dokonanych pomiarów i ich interpretacji w celu odwzorowania działania rzeczywistego, obrazującego dany etap pomiaru.
Symulator może stanowić narzędzie służące do sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania pomiarów życiowych i antropometrycznych u dziecka oraz być wykorzystany przy powtórkach przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym.
Materiał jest powiązany treściowo z filmem edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” oraz grafiką interaktywną „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”, które mogą stanowić wprowadzenie do wykonywania działań w warunkach symulowanych oraz porządkować i poszerzać wiedzę z zakresu planowania i wykonywania czynności związanych z pomiarem parametrów życiowych dziecka, takich jak temperatura i waga.
Symulator powiązany jest również z interaktywnym materiałem sprawdzającym zadanie ukierunkowane na grupowanie, porządkowanie „Sprzęt i środki potrzebne do pomiaru temperatury i ważenia dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)2) określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami;
SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem;
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej dokumentacji;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Symulator wspiera osiągnięcie następujących celów:
planowanie czynności związanych z pomiarem parametrów życiowych dziecka: temperatury u niemowląt oraz masy ciała u niemowląt i u dzieci starszych, samodzielnie stojących,
dobieranie narzędzi i sprzętu niezbędnych do danego pomiaru,
wykonywanie czynności związanych z pomiarem parametrów życiowych dziecka: temperatury i wagi,
określanie prawidłowości lub nieprawidłowości podczas dokonywania pomiaru,
interpretowanie wyników dokonanych pomiarów.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania, czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych. Może stanowić formę pracy samokształceniowej.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat parametrów pracy przy wykonywaniu pomiarów czynności życiowych u dziecka.
Uczący się, korzystając indywidualnie z materiału interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w symulatorze. Na jego podstawie uczący się może też opracować np.
broszurę lub ulotkę dotyczącą siatek centylowych – rodzajów i zastosowania,
grę dydaktyczną na temat planowania pomiarów antropometrycznych u małego dziecka.
Symulator może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia np. do:
powtórzenia materiału,
przygotowania się do egzaminu eksternistycznego zawodowego,
opracowania prezentacji na wybrany temat np. kolejność czynności przy wykonywaniu pomiaru temperatury u dziecka,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu dokonywania pomiarów stanu ogólnego dziecka i pomiarów antropometrycznych.
W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się może przygotować:
plakat, np. zasady obowiązujące podczas ważenia niemowlęcia,
prezentację multimedialną, np. narzędzia i sprzęt potrzebne do ważenia niemowlęcia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Prawidłowe parametry pomiarów życiowych i antropometrycznych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z siedmiu zdań o średnim poziomie trudności, w których uczący się ma za zadanie uzupełnić luki w tekście dotyczącym parametrów pomiarów życiowych i antropometrycznych. Wśród propozycji, które może wybrać uczący się do uzupełnienia luk w zdaniach, są także błędne odpowiedzi.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu rozróżniania pomiarów życiowych i antropometrycznych u małego dziecka i ich właściwych parametrów.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)3) interpretuje wyniki parametrów życiowych dziecka.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Terminologia dotycząca pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka składa się z sześciu haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby otrzymać hasło główne. Zadanie dotyczy terminologii z zakresu pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka. Wszystkie hasła związane są z treściami przekazywanymi w filmie edukacyjnym i grafice interaktywnej. Jest to zadanie łatwe.
Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte, które związane jest z hasłem głównym.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Parametry stanu ogólnego dziecka i pomiary antropometryczne” oraz grafiką interaktywną „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości i pojęć z zakresu pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje
życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadania ukierunkowane na grupowanie „Sprzęt i środki potrzebne do pomiaru temperatury i ważenia dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie dotyczy zagadnień związanych z doborem odpowiedniego sprzętu i środków do wskazanego rodzaju pomiaru parametrów życiowych lub antropometrycznych u dziecka. Wymienione w nim elementy uczący się ma przyporządkować do jednej z trzech grup. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z symulatorem „Pomiar temperatury i masy ciała u dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu doboru odpowiedniego sprzętu i środków do wskazanego rodzaju pomiaru parametrów życiowych lub antropometrycznych u dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka;
SPO.04.4.7)5) gromadzi zapisy parametrów życiowych dziecka w prowadzonej
dokumentacji;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadania z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Akcesoria do dokonywania pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na uzupełnieniu podpisów pod grafikami, które przedstawiają przyrządy używane do pomiarów parametrów życiowych dziecka i pomiarów antropometrycznych. Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie umiejętności rozróżniania przyrządów używanych do pomiarów parametrów życiowych i antropometrycznych u małego dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.4.7)1) wymienia parametry życiowe dziecka jako podstawowe funkcje
życiowe najważniejszych organów ciała;
SPO.04.4.7)2) opisuje sposoby pomiaru parametrów życiowych dziecka.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści