E-materiały do kształcenia zawodowego

Kombajn zbożowy

ROL.02. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie – mechanik‑operator pojazdów i maszyn rolniczych 834103

ROL.02. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie – technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki 311515

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodach: mechanik‑operator pojazdów i maszyn rolniczych (834103) oraz technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (311515): eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących budowy, zasad działania oraz eksploatacji kombajnu zbożowego, najczęściej używanej w rolnictwie maszyny zbierającej. Jego skomplikowana obsługa wymaga znajomości budowy oraz zasady działania poszczególnych podzespołów.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionych zawodów: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.02. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie

E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia:

ROL.02.4. Podstawy techniki rolniczej

Osoba ucząca się:

ROL.02.4.15) określa zasady działania maszyn:
a) rozróżnia przekładnie i mechanizmy w maszynach;
b) rozróżnia silniki wykorzystywane w rolnictwie:

  • ROL.02.4.15) 1) wyjaśnia zasadę działania przekładni cięgnowych i bezcięgnowych;

  • ROL.02.4.15) 2) wyjaśnia zasadę działania silników spalinowych i elektrycznych;

  • ROL.02.4.15) 3) wyjaśnia zasadę działania mechanizmów przeniesienia napędu.

ROL.02.6. Użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie

Osoba ucząca się:

ROL.02.6.1) charakteryzuje maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze:

  • ROL.02.6.1) 1) rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze;

  • ROL.02.6.1) 2) opisuje budowę maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych;

  • ROL.02.6.1) 3) wyjaśnia zasadę działania maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych;

  • ROL.02.6.1) 4) określa zasady łączenia maszyn i narzędzi w agregaty złożone.

ROL.02.6.3) dobiera parametry pracy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych:

  • ROL.02.6.3) 1) ustala parametry robocze maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych odpowiednio do wymagań agrotechnicznych wykonywanego zabiegu;

  • ROL.02.6.3) 2) wykonuje regulacje maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych zgodnie z wymaganiami agrotechnicznymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Grafika interaktywna Budowa kombajnu zbożowegoD15Z0eBiDGrafika interaktywna Budowa kombajnu zbożowego

Praca z grafiką interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • wyjaśnianie zasady działania przekładni cięgnowych i bezcięgnowych,

  • wyjaśnianie zasady działania silników spalinowych i elektrycznych,

  • wyjaśnianie zasady działania mechanizmów przeniesienia napędu,

  • rozróżnianie maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych,

  • charakteryzowanie budowy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych,

  • wyjaśnianie zasady działania maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych,

  • określanie zasad łączenia maszyn i narzędzi w agregaty złożone.

Animacja 3D Proces technologiczny zbioru zbóżD8ap4orq7Animacja 3D Proces technologiczny zbioru zbóż

Praca z animacją 3D wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie budowy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych,

  • wyjaśnianie zasady działania maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych,

  • określanie zasad łączenia maszyn i narzędzi w agregaty złożone.

Film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie kombajnu zbożowego do pracy oraz regulacja parametrów roboczychDbgZp8DBAFilm instruktażowy (tutorial) Przygotowanie kombajnu zbożowego do pracy oraz regulacja parametrów roboczych

Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • ustalanie parametrów roboczych maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych odpowiednio do wymagań agrotechnicznych,

  • wykonywanie regulacji maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDixUiMAvvInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy, zasad działania oraz eksploatacji kombajnu zbożowego.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDNSxhwcwpSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDhzvtcF4gPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD1AhtQTqmPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaD3BPl1hFPNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej budowy, zasad działania oraz eksploatacji kombajnu zbożowego.

Instrukcja użytkowaniaDUfvV2YEsInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • grafika interaktywna Budowa kombajnu zbożowego z ćwiczeniami 1, 2, 6 oraz 8–12,

  • animacja 3D Proces technologiczny zbioru zbóż z ćwiczeniem 7,

  • film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie kombajnu zbożowego do pracy oraz regulacja parametrów roboczych z ćwiczeniami 3–5.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o budowie kombajnu zbożowego, funkcjach jego zespołów i podzespołów, uczą się, jak przygotować kombajn zbożowy do pracy, a także poznają proces zbioru zbóż. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Grafika interaktywna Budowa kombajnu zbożowego

Praca w parach

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się w parach z grafiką interaktywną, z której dowiedzą się, jak zbudowany jest kombajn zbożowy, jakie są jego zespoły i podzespoły. Następnie poleca uczniom, aby znaleźli w sieci zdjęcia kombajnów różnych typów. Zadaniem uczniów jest zidentyfikowanie na rzeczywistych fotografiach widocznych elementów maszyny.

2. Animacja 3D Proces technologiczny zbioru zbóż

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel prosi, aby uczniowie dokładnie zapoznali się z animacją 3D. Warto zachęcić ich, by wykorzystali wszystkie możliwości, jakie daje multimedium.

Nauczyciel zadaje pytania o działanie mechanizmów roboczych w kombajnie zbożowym. Uczniowie udzielają odpowiedzi. Nauczyciel koryguje je i uzupełnia w razie potrzeby.

3. Film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie kombajnu zbożowego do pracy oraz regulacja parametrów roboczych

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery lub pięć grup. Informuje ich, że za chwilę wyświetli film instruktażowy (tutorial), na podstawie którego sporządzą listę czynności, które należy uwzględnić podczas przygotowywania kombajnu zbożowego do pracy.

Po zapoznaniu się z filmem grupy rozpoczynają pracę. Gdy nauczyciel upewni się, że wszystkie grupy wykonały zadanie, prosi je kolejno o odczytanie listy. Na podstawie list nauczyciel inicjuje dyskusję, w której grupy odnoszą się do rozwiązań pozostałych grup. Następnie cały zespół klasowy stara się sformułować jedną listę, uporządkowaną według wagi czynności.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Grafika interaktywna Budowa kombajnu zbożowego

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie w domu zapoznają się z grafiką interaktywną. Przygotowują się w ten sposób do zajęć, które nauczyciel rozpoczyna od sprawdzenia wiedzy uczniów. W tym celu nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej podobny, ale nieopisany schemat kombajnu zbożowego, a zadaniem uczniów jest wskazanie elementów maszyny.

2. Animacja 3D Proces technologiczny zbioru zbóż

Praca indywidualna

Uczniowie mogą zapoznać się z multimedium w domu. Na zajęciach nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając pytania lub prosząc o wykonanie skorelowanego z multimedium ćwiczenia interaktywnego.

3. Film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie kombajnu zbożowego do pracy oraz regulacja parametrów roboczych

Praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel prosi, aby uczniowie w domu zapoznali się z filmem instruktażowym (tutorialem) i zastanowili się, jakie usterki mogą wystąpić podczas pracy kombajnu zbożowego.

Na zajęciach nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie krótkiej prezentacji na podstawie wiedzy, którą uczniowie indywidualnie nabyli w domu. Prezentacja ma zawierać co najmniej trzy problemy związane z użytkowaniem kombajnu zbożowego i propozycje zapobiegania tym problemom.

Prezentacje uczniów wieńczy dyskusja, w której uczniowie wspólnie starają się ustalić i scharakteryzować najważniejsze z czynności wykonywanych podczas przygotowywania kombajnu zbożowego do pracy.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do multimediów;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;

  • podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce, a uczniowie uzdolnieni plastycznie i znający oprogramowanie do edycji grafik mogą zadbać o formalny aspekt pracy;

  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;

  • należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści