Kombajn zbożowy
ROL.02. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie – mechanik‑operator pojazdów i maszyn rolniczych 834103
ROL.02. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie – technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki 311515
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodach: mechanik‑operator pojazdów i maszyn rolniczych (834103) oraz technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (311515): eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących budowy, zasad działania oraz eksploatacji kombajnu zbożowego, najczęściej używanej w rolnictwie maszyny zbierającej. Jego skomplikowana obsługa wymaga znajomości budowy oraz zasady działania poszczególnych podzespołów.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionych zawodów: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.02. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia:
ROL.02.4. Podstawy techniki rolniczej
Osoba ucząca się:
ROL.02.4.15) określa zasady działania maszyn:
a) rozróżnia przekładnie i mechanizmy w maszynach;
b) rozróżnia silniki wykorzystywane w rolnictwie:
ROL.02.4.15) 1) wyjaśnia zasadę działania przekładni cięgnowych i bezcięgnowych;
ROL.02.4.15) 2) wyjaśnia zasadę działania silników spalinowych i elektrycznych;
ROL.02.4.15) 3) wyjaśnia zasadę działania mechanizmów przeniesienia napędu.
ROL.02.6. Użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
Osoba ucząca się:
ROL.02.6.1) charakteryzuje maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze:
ROL.02.6.1) 1) rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze;
ROL.02.6.1) 2) opisuje budowę maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych;
ROL.02.6.1) 3) wyjaśnia zasadę działania maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych;
ROL.02.6.1) 4) określa zasady łączenia maszyn i narzędzi w agregaty złożone.
ROL.02.6.3) dobiera parametry pracy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych:
ROL.02.6.3) 1) ustala parametry robocze maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych odpowiednio do wymagań agrotechnicznych wykonywanego zabiegu;
ROL.02.6.3) 2) wykonuje regulacje maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych zgodnie z wymaganiami agrotechnicznymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Grafika interaktywna Budowa kombajnu zbożowegoGrafika interaktywna Budowa kombajnu zbożowego
Praca z grafiką interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
wyjaśnianie zasady działania przekładni cięgnowych i bezcięgnowych,
wyjaśnianie zasady działania silników spalinowych i elektrycznych,
wyjaśnianie zasady działania mechanizmów przeniesienia napędu,
rozróżnianie maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych,
charakteryzowanie budowy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych,
wyjaśnianie zasady działania maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych,
określanie zasad łączenia maszyn i narzędzi w agregaty złożone.
Animacja 3D Proces technologiczny zbioru zbóżAnimacja 3D Proces technologiczny zbioru zbóż
Praca z animacją 3D wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie budowy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych,
wyjaśnianie zasady działania maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych,
określanie zasad łączenia maszyn i narzędzi w agregaty złożone.
Film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie kombajnu zbożowego do pracy oraz regulacja parametrów roboczychFilm instruktażowy (tutorial) Przygotowanie kombajnu zbożowego do pracy oraz regulacja parametrów roboczych
Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
ustalanie parametrów roboczych maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych odpowiednio do wymagań agrotechnicznych,
wykonywanie regulacji maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy, zasad działania oraz eksploatacji kombajnu zbożowego.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej budowy, zasad działania oraz eksploatacji kombajnu zbożowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Budowa kombajnu zbożowegoGrafika interaktywna
Proces technologiczny zbioru zbóżAnimacja 3D
Przygotowanie kombajnu zbożowego do pracy oraz regulacja parametrów roboczychFilm instruktażowy (tutorial)
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
grafika interaktywna Budowa kombajnu zbożowego z ćwiczeniami 1, 2, 6 oraz 8–12,
animacja 3D Proces technologiczny zbioru zbóż z ćwiczeniem 7,
film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie kombajnu zbożowego do pracy oraz regulacja parametrów roboczych z ćwiczeniami 3–5.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o budowie kombajnu zbożowego, funkcjach jego zespołów i podzespołów, uczą się, jak przygotować kombajn zbożowy do pracy, a także poznają proces zbioru zbóż. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Grafika interaktywna Budowa kombajnu zbożowego
Praca w parach
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się w parach z grafiką interaktywną, z której dowiedzą się, jak zbudowany jest kombajn zbożowy, jakie są jego zespoły i podzespoły. Następnie poleca uczniom, aby znaleźli w sieci zdjęcia kombajnów różnych typów. Zadaniem uczniów jest zidentyfikowanie na rzeczywistych fotografiach widocznych elementów maszyny.
2. Animacja 3D Proces technologiczny zbioru zbóż
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel prosi, aby uczniowie dokładnie zapoznali się z animacją 3D. Warto zachęcić ich, by wykorzystali wszystkie możliwości, jakie daje multimedium.
Nauczyciel zadaje pytania o działanie mechanizmów roboczych w kombajnie zbożowym. Uczniowie udzielają odpowiedzi. Nauczyciel koryguje je i uzupełnia w razie potrzeby.
3. Film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie kombajnu zbożowego do pracy oraz regulacja parametrów roboczych
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery lub pięć grup. Informuje ich, że za chwilę wyświetli film instruktażowy (tutorial), na podstawie którego sporządzą listę czynności, które należy uwzględnić podczas przygotowywania kombajnu zbożowego do pracy.
Po zapoznaniu się z filmem grupy rozpoczynają pracę. Gdy nauczyciel upewni się, że wszystkie grupy wykonały zadanie, prosi je kolejno o odczytanie listy. Na podstawie list nauczyciel inicjuje dyskusję, w której grupy odnoszą się do rozwiązań pozostałych grup. Następnie cały zespół klasowy stara się sformułować jedną listę, uporządkowaną według wagi czynności.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Grafika interaktywna Budowa kombajnu zbożowego
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie w domu zapoznają się z grafiką interaktywną. Przygotowują się w ten sposób do zajęć, które nauczyciel rozpoczyna od sprawdzenia wiedzy uczniów. W tym celu nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej podobny, ale nieopisany schemat kombajnu zbożowego, a zadaniem uczniów jest wskazanie elementów maszyny.
2. Animacja 3D Proces technologiczny zbioru zbóż
Praca indywidualna
Uczniowie mogą zapoznać się z multimedium w domu. Na zajęciach nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając pytania lub prosząc o wykonanie skorelowanego z multimedium ćwiczenia interaktywnego.
3. Film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie kombajnu zbożowego do pracy oraz regulacja parametrów roboczych
Praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w domu zapoznali się z filmem instruktażowym (tutorialem) i zastanowili się, jakie usterki mogą wystąpić podczas pracy kombajnu zbożowego.
Na zajęciach nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie krótkiej prezentacji na podstawie wiedzy, którą uczniowie indywidualnie nabyli w domu. Prezentacja ma zawierać co najmniej trzy problemy związane z użytkowaniem kombajnu zbożowego i propozycje zapobiegania tym problemom.
Prezentacje uczniów wieńczy dyskusja, w której uczniowie wspólnie starają się ustalić i scharakteryzować najważniejsze z czynności wykonywanych podczas przygotowywania kombajnu zbożowego do pracy.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do multimediów;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;
przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;
podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce, a uczniowie uzdolnieni plastycznie i znający oprogramowanie do edycji grafik mogą zadbać o formalny aspekt pracy;
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;
należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści