E-materiały do kształcenia zawodowego

Zagrożenia związane z konserwacją urządzeń dźwigowych

ELE.09 Obsługa i konserwacja urządzeń dźwigowych – Technik urządzeń dźwigowych 311940

bg‑magenta

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik urządzeń dźwigowychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik urządzeń dźwigowych

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik urządzeń dźwigowych 311940. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia organizowania prac związanych z obsługą i konserwacją urządzeń dźwigowych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELE.09.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy:

Uczeń:

ELE.09.1.1. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
ELE.09.1.4. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych

ELE.09.4. Organizowanie prac związanych z konserwacją urządzeń dźwigowych:

Uczeń:

ELE.09.4.4. stosuje metody eliminacji lub minimalizacji zagrożeń związanych z konserwacją urządzeń

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Eliminacja lub minimalizacja zagrożeń związanych z konserwacją urządzeń dźwigowych”DGQs8lOzU„Eliminacja lub minimalizacja zagrożeń związanych z konserwacją urządzeń dźwigowych” to film edukacyjny przedstawiający zagrożenia związane z konserwacją urządzeń dźwigowych,oraz omawiający metody eliminacji lub minimalizacji zagrożeń związanych z konserwacją urządzeń dźwigowych. Zasób „Rodzaje wypadków przy konserwacji i eksploatacji urządzeń dźwigowych”DWPSj5XmI„Rodzaje wypadków przy konserwacji i eksploatacji urządzeń dźwigowych” to infografika przedstawiająca ustrukturyzowane informacje na temat statystyk wypadków przy konserwacji i eksploatacji urządzeń dźwigowych na podstawie danych Urzędu Dozoru Technicznego. Zasób „Elementy eliminujące lub minimalizujące zagrożenia związane z konserwacją urządzeń dźwigowych”D3Agda5uQ„Elementy eliminujące lub minimalizujące zagrożenia związane z konserwacją urządzeń dźwigowych” to grafika interaktywna przedstawiająca środki ochrony indywidulanej i zbiorowej służące do eliminacji lub minimalizacji zagrożeń związanych z konserwacją urządzeń dźwigowych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDDwMwdxMuInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDqBajwo0VSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDinqqp3cOPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD6htvP6LvPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD159tp1u9Netografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDFv7WzpjEInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń dźwigowych

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji związanych z konserwacją urządzeń dźwigowych.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów przed zajęciami

Film edukacyjny „Eliminacja lub minimalizacja zagrożeń związanych z konserwacją urządzeń dźwigowych”

Praca indywidualna

Przed planowanymi zajęciami uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym w e‑materiale: Eliminacja lub minimalizacja zagrożeń związanych z konserwacją urządzeń dźwigowych. Ich zadaniem jest opracowanie mapy myśli, która usystematyzuje zagrożenia ze wzgledu na ich charakter. Uczniowie przynoszą opracowane przez siebie mapy na zajęcia.

Praca uczniów podczas zajęć

Zajęcia rozpoczynają się od rozmowy kierowanej, której celem jest weryfikacja, czy uczniowie obejrzeli materiał filmowy, oraz usystematyzowanie zdobytej wiedzy. Nauczyciel podczas rozmowy może zadawać uczniom pytania pomocnicze.

Następnie uczniowie prezentują przygotowane przez siebie mapy myśli i omawiają je na forum klasy. Po prezentacji klasa może opracować wspólnie jedną mapę.

Infografika „Rodzaje wypadków przy konserwacji i eksploatacji urządzeń dźwigowych”

Praca w grupach

Nauczyciel prosi o zapoznanie się uczniów z infografiką, a następnie inicjuje dyskusję na temat śrdoków technicznych i dobrych praktyk pozwalajacych eliminować zagrożenia w pracy technika urządzeń dźwigowych. Ta krótka dyskusja jest wstępem do ustalenia cech bezpiecznego pracownika. Nauczyciel informuje o tym uczniów, a następnie instruuje ich, by podzielili się na czteroosobowe zespoły. Rozdaje uczniom małe karteczki. Poszczególne zespoły zastanawiają się nad najwazniejszymi środkami BHP i dobrymi praktykami, jakie powinny wyróżniać bezpiecznego pracownika wraz z uzasadnieniem. Swoje pomysły zapisują na karteczkach. Nauczyciel określa czas na pracę w grupach. Po upływie wyznaczonego czasu, każdy z zespołów wybiera część karteczek z najbardziej trafnymi hasłami i argumentami i umieszcza je na tablicy (magnesy). Nauczyciel wyznacza moderatora ustalania priorytetów lub, jeśli uczniowie po raz pierwszy pracują tą metodą, sam moderuje dyskusję. W dyskusji tej uczniowie z poszczególnych zespołów przedstawiają swoje pomysły (cechy i argumenty), a cała klasa decyduje, które z przedstawionych cech są ważniejsze (potrzebne uzasadnienie przedstawiane przez poszczególnych uczniów przy każdej z cech), oraz eliminuje powtarzające się pomysły. W ten sposób ustalana jest ogólnoklasowa piramida cech odpowiedzialnego technika urządzeń dźwigowych.

Grafika interaktywna „Elementy eliminujące lub minimalizujące zagrożenia związane z konserwacją urządzeń dźwigowych”

Praca w parach

Uczniowie analizują w parach jakie elementy eliminują lub minimalizują zagrożenia związane z konserwacją urządzeń dźwigowych. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grafikę interaktywną zawierającą poszczególne środki ochrony. Chętne/wybrane pary określają, do jakich czynności stosowane są prezentowane środki. Za każdą poprawną odpowiedź uzyskują 2 pkt. Jeśli odpowiedź będzie błędna, pytanie może przejąć inna para i zdobyć 1 pkt. Pary z największą liczbą punktów otrzymują ocenę za aktywność.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Film edukacyjny „Eliminacja lub minimalizacja zagrożeń związanych z konserwacją urządzeń dźwigowych”
  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią zawartą w wybranym przez nauczyciela fragmencie filmu, dotyczącym eliminacji lub minimalizacji zagrożeń związanych z konserwacją urządzeń dźwigowych. Uczniowie na lekcji porozmawiają o tym, co zobaczyli i wypowiadają się na temat tego, jak wyeliminować zagrożenia związane z pracą technika urządzeń dźwigowych.

  • Uczniowie samodzielnie analizują wymienione w filmie zagrożenia. Na tej postawie przygotowują notatki z kluczowymi czynnościami, które należy wykonać, by wyeliminować lub zminimalizować zagarożenia związane z konserwacją urządzeń dźwigowych.

  • Nauczyciel wyjaśnia problemy budzące wątpliwości oraz zwraca uwagę na istotne informacje.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują przygotowane przez nauczyciela zadanie w formie notatki szkieletowej, polegające na łączeniu typu zagrożenia z nieodpowiednim zachowaniem bezpieczeństwa podczas wykonywanych czynności.

Grafika interaktywna „Elementy eliminujące lub minimalizujące zagrożenia związane z konserwacją urządzeń dźwigowych”

Praca indywidualna

Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie PDF. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.

Infografika „Rodzaje wypadków przy konserwacji i eksploatacji urządzeń dźwigowych”

Praca w parach

Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę poprzez koleżeńskie zadawnie pytań. Efekty pracy przedstawiają na forum klasy.

Grafika interaktywna „Elementy eliminujące lub minimalizujące zagrożenia związane z konserwacją urządzeń dźwigowych”

Praca indywidualna

Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Film edukacyjny:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;

  • przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja i jedno zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji);

  • podczas rozmowy należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach.

Infografika i grafika interaktywna:

  • osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;

  • przy wykonywaniu testu należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RF9nqid0vWguK