Wytwarzanie wyrobów kuśnierskich
MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich – kuśnierz 753106, technik technologii wyrobów skórzanych 311926
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik kuśnierz/technik technologii wyrobów skórzanychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik kuśnierz/technik technologii wyrobów skórzanych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które zgodnie z podstawą programową, pozwolą na osiągnięcie celów kształcenia w zawodach kuśnierz 753106/technik technologii wyrobów skórzanych 311926.
Proponowany e‑materiał jest wsparciem ucznia w procesie uczenia się. Daje możliwość poznania istotnych zagadnień związanych z procesem wytwarzania wyrobów kuśnierskich, a także pozwala na obserwację i naśladowanie innych ludzi, wykonujących zadania zawodowe w pracowni kuśnierskiej. E‑materiał Wytwarzanie wyrobów kuśnierskich zawiera informacje dotyczące zasad doboru różnych rodzajów wyrobów kuśnierskich do typu sylwetki, sporządzania dokumentacji technologicznej oraz konfekcjonowania wyrobów kuśnierskich. Służy także przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich.
Cele kształcenia:
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich:
konstruowanie i modelowanie wyrobów kuśnierskich;
wykonywanie wyrobów kuśnierskich.
Efekty kształcenia:
E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia: MOD.04.3. Wykonywanie wyrobów kuśnierskich. Uczeń:
1) charakteryzuje asortyment wyrobów kuśnierskich,
2) wykonuje rysunki wyrobów kuśnierskich,
3) opracowuje formy i szablony wyrobów kuśnierskich,
5) posługuje się narzędziami i przyborami stosowanymi do wykonywania wyrobów kuśnierskich,
7) obsługuje maszyny i urządzenia stosowane w kuśnierstwie,
8) prowadzi kontrolę i ocenę jakości materiałów i wyrobów kuśnierskich.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
- Wprowadzenie
Przygotowanie skór z lisa do wytwarzania wyrobów futrzarskichFilm instruktażowy (tutorial)
Proces technologiczny otrzymywania wyrobów kuśnierskichDokumentacja interaktywna
Wizualizacja wyrobów futerkowychAtlas interaktywny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
2.1. Wprowadzenie
E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe, którymi są:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości pozyskiwania nowej wiedzy.
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia wybranych spośród jednostek efektów kształcenia zawartych w MOD.04.3. Wykonywanie wyrobów kuśnierskich. Uczeń:
1) charakteryzuje asortymenty wyrobów kuśnierskich,
2) wykonuje rysunki wyrobów kuśnierskich,
3) opracowuje formy i szablony wyrobów kuśnierskich,
5) posługuje się narzędziami i przyborami stosowanymi do wykonywania wyrobów kuśnierskich,
7) użytkuje maszyny i urządzenia stosowane w kuśnierstwie,
8) prowadzi kontrole i oceny jakości materiałów i wyrobów kuśnierskich.
E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑materiałów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego.
E‑materiał zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej zarówno dla nauczyciela jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu wytwarzania wyrobów kuśnierskich.
2.2. Materiały multimedialne
Zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną definiowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i w standardzie funkcjonalnym. E‑materiał „Wytwarzanie wyrobów kuśnierskich” składa się z trzech materiałów multimedialnych:
Film instruktażowy (tutorial)Film instruktażowy (tutorial) – przedstawia przygotowanie skór z lisa do wytwarzania wyrobów futrzarskich,
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja interaktywna – przedstawia proces technologiczny otrzymywania wyrobów kuśnierskich,
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny wyrobów futerkowych.
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresie wytwarzania wyrobów kuśnierskich, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kuśnierz/technik technologii wyrobów skórzanych
Realizując jednostki tematyczne z zakresu efektów kształcenia wspieranych przez e‑materiał Wytwarzanie wyrobów kuśnierskich można wykorzystać metody praktyczne, za pomocą których kształtuje się i rozwija umiejętności, nawyki i sprawności o charakterze praktycznym. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas działania są znacznie trwalsze od wiedzy i umiejętności przyswojonych innymi metodami.
3.1. Praca uczniów podczas zajęć
Propozycje zastosowania metod kształcenia:
Pokaz z objaśnieniem polega na demonstracji czynności, ich kolejności i prawidłowości wykonania. W przypadku czynności złożonych, takich jak galonowanie skór futerkowych, pokaz powinien obejmować demonstrację kolejnych faz tych czynności.
Towarzyszący pokazowi komentarz słowny ma charakter objaśnienia (wyjaśnienia), dlatego metoda pokazu z objaśnieniem może być stosowana w początkowej fazie zajęć o charakterze praktycznym.
Na podstawie pokazu uczniowie mogą przygotować samodzielnie mapy myśli – niebanalne notatki. Nagłówek mapy powinien brzmieć „przygotowanie skór z lisa do wytwarzania wyrobów futrzarskich”, kolejne odnośniki to: 1. prezentacja stanowiska, rozgałęzienia: czynności związane z przygotowaniem skór z lisa do konfekcjonowania; maszyny, narzędzia i urządzenia kuśnierskie – stąd kolejne rozgałęzienie z opisem i nazwami: stół do dobierania, krojenia nabijania i suszenia skór, maszyna kuśnierska; 2. galonowanie lisich skór krojonych w paski – uczeń powinien wypisać podstawowe informacje; 3. czynności zawodowe i stąd kilka rozgałęzień: dobranie skór w komplet, po rozcięciu na płasko wyreperowanie, nabijanie, suszenie skór, rysowanie cięć na skórze, przerwy wzdłuż między poszczególnymi cięciami i odstępy między liniami cięć itd.; 4. sprzęt kuśnierski, stąd rozgałęzienia, np. suszarnia, maszyna kuśnierska.
3.2. Praca uczniów poza zajęciami
Propozycje pracy z uczniami poza zajęciami dotyczą wykorzystania e‑materiału w pracy indywidualnej lub w grupach:
Lekcja odwrócona
Metoda ta polega na zmianie koncepcji lekcji – uczniowie najpierw w swoich domach zapoznają się z nowymi treściami zamieszczonymi w materiałach multimedialnych e‑materiału (indywidualnie lub w przydzielonych grupach), a w szkole pogłębiają i utrwalają swoją wiedzę, ćwiczą umiejętności, rozwiązują problemy z wykorzystaniem wiedzy nauczyciela i pod jego kontrolą.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z dokumentacją technologiczną otrzymywania futra damskiego. Nauczyciel prosi uczniów, aby w dowolnej formie zanotowali, czym są rysunek żurnalowy, opis modelu, rysunek technologiczny z opisem, podali wykaz poszczególnych elementów futra, sprawdzili, jak odczytuje się tabele antropometryczne. Uczniowie powinni zapisać, które pojęcia są dla nich nowe i sprawiają im trudność, a które doskonale rozumieją. Nauczyciel powinien dać uczniom wcześniej notatki szkieletowe, które wypełnią, ponieważ zagadnienie wymaga wielokrotnych powrotów do notatek i e‑materiału.
Burza mózgów
Metoda ta może angażować wszystkich uczniów, każdemu dając możliwość swobodnej wypowiedzi i generowania rozwiązań problemu. Należy poprosić uczniów, aby przejrzeli w sieci lub w formie tradycyjnej czasopisma o modzie i sfotografowali/wycięli zdjęcia osób, które mają na sobie futra. Następnie nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, pyta uczniów o to, jakie dostrzegają kroje wyrobów futerkowych, jakie do nich pasują dodatki, które futra są nowoczesne, a które klasyczne. Po takiej burzy nauczyciel jeszcze raz włącza wizualizację wyrobów futerkowych w 3D, uczniowie wspólnie oglądają ją i komentują w trakcie – porównując z tym, co widzieli w czasopismach modowych. Nauczyciel na tablicy zapisuje hasło „futro a typy sylwetki”, uczniowie do konkretnych typów sylwetki przyczepiają zdjęcia lub podchodzą z własnym telefonem, na którym mają zgrane fotografie i tłumaczą, dlaczego dane futro jest odpowiednie, tzw. lookbook. Ważne, aby uczniowie mieli jako przykłady futra o różnej długości, z kołnierzem szalowym, na stójce, z kapturem itp.
3.3. Indywidualna praca z uczniem
Materiał multimedialny zawarty w e‑materiale może być wykorzystywany do indywidualnej pracy z uczniem poprzez przydzielanie zadań dodatkowych dla uczniów zdolnych lub też uczniów mających problemy w nauce. Uczeń zdolny może samodzielnie opracować zagadnienie, natomiast uczeń mający problemy w nauce powinien otrzymać konkretne wskazówki do samodzielnej pracy.
3.4. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE)
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinni pracować w grupach o zróżnicowanych uzdolnieniach i wiadomościach. Pozwala to na zwiększenie aktywności i motywacji do pracy uczniów, większe zaangażowanie ich w wykonywaną pracę.
W przypadku pracy indywidualnej uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinien pracować w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie. Można stosować karty pracy, które umożliwiają każdemu uczniowi zapoznawanie się z kolejnymi partiami materiału w swoim własnym tempie.
W przypadku pracy indywidualnej uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinien pracować w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie. Można stosować karty pracy, które umożliwiają każdemu uczniowi zapoznawanie się z kolejnymi partiami materiału w swoim własnym tempie. W przypadku uczniów z SPE warto skorzystać z technologii informacyjno‑komunikacyjnych w nauczaniu. Warto podczas przekazywania wiedzy podpierać się prezentacjami multimedialnymi, prezentację taką należy przesłać uczniowi, aby mógł wielokrotnie ją przeglądać podczas rozwiązywania zadań. W przypadku uczniów z dysfunkcją narządu wzroku należy pamiętać np. o odpowiednim miejscu – blisko nauczyciela, zachowaniu porządku na stanowisku pracy, stosowaniu powiększonej czcionki w tekstach. W przypadku ucznia z dysfunkcją narządu słuchu należy zapewnić uczniowi miejsce w pierwszej ławce, w niedużej odległości od nauczyciela (od 0,5 do 1,5 m), warto takiego ucznia posadzić w jednej ławce ze zdolnym uczniem. Należy często powtarzać komunikaty i zapewnić dodatkowe wyjaśnienia oraz upraszczać polecenia. W przypadku uczniów o inteligencji niższej niż przeciętna można zaproponować wydłużenie czasu pracy, indywidualne instruowanie podczas pokazów, omawianie mniejszych partii materiału. W przypadku ucznia zdolnego można angażować go do funkcji lidera, zachęcać do dzielenia się wiedzą z innymi, przygotowywać trudniejsze zadania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści