Wytwarzanie wyrobów kuśnierskich
MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich – kuśnierz 753106, technik technologii wyrobów skórzanych 311926
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
- Wprowadzenie
Przygotowanie skór z lisa do wytwarzania wyrobów futrzarskichFilm instruktażowy (tutorial)
Proces technologiczny otrzymywania wyrobów kuśnierskichDokumentacja interaktywna
Wizualizacja wyrobów futerkowychAtlas interaktywny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Wprowadzenie
E‑materiał pozwala nabywać następujące kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości pozyskiwania nowej wiedzy.
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia wybranych spośród jednostek efektów kształcenia zawartych w MOD.04.3. Wykonywanie wyrobów kuśnierskich:
1) charakteryzowanie asortymentu wyrobów kuśnierskich,
2) wykonywanie rysunków wyrobów kuśnierskich,
3) opracowywanie form i szablonów wyrobów kuśnierskich,
5) posługiwanie się narzędziami i przyborami stosowanymi do wykonywania wyrobów kuśnierskich,
7) użytkowanie maszyn i urządzeń stosowanych w kuśnierstwie,
8) prowadzenie kontroli i oceny jakości materiałów i wyrobów kuśnierskich.
E‑materiał zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej zarówno dla nauczyciela, jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu montażu i wykończenia obuwia.
Materiały multimedialne
Zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną definiowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i w standardzie funkcjonalnym. E‑materiał „Wytwarzanie wyrobów kuśnierskich” składa się z trzech materiałów multimedialnych:
Film instruktażowy (tutorial)Film instruktażowy (tutorial) – przedstawia przygotowanie skór z lisa do wytwarzania wyrobów futrzarskich,
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja interaktywna – przedstawia proces technologiczny otrzymywania wyrobów kuśnierskich,
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny wyrobów futerkowych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wytwarzania wyrobów futrzarskich.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiuale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie kuśnierza/technika wyrobów skórzanych.
Materiały multimedialne, czyli film instruktażowy (tutorial), dokumentacja interaktywna i wizualizacja w 3D wyrobów gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu pojęć dotyczących wytwarzania wyrobów futrzarskich. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
Zrób samodzielnie obserwację w internecie, poszukaj stron, gdzie opisane są wyroby kuśnierskie i zaprezentowane sylwetki osób wykonujących zadania zawodowe w pracowni kuśnierskiej.
Możesz przygotować samodzielnie mapy myśli, czyli nietypowe notatki. Nagłówek mapy powinien brzmieć „przygotowanie skór z lisa do wytwarzania wyrobów futrzarskich”, kolejne odnośniki to: 1. prezentacja stanowiska, rozgałęzienia: czynności związane z przygotowaniem skór z lisa do konfekcjonowania; maszyny, narzędzia i urządzenia kuśnierskie – stąd kolejne rozgałęzienie z opisem i nazwami: stół do dobierania, krojenia nabijania i suszenia skór, maszyna kuśnierska; 2. galonowanie lisich skór krojonych w paski – uczeń powinien wypisać podstawowe informacje; 3. czynności zawodowe i stąd kilka rozgałęzień: dobranie skór w komplet, po rozcięciu na płasko wyreperowanie, nabijanie, suszenie skór, rysowanie cięć na skórze, przerwy wzdłuż między poszczególnymi cięciami i odstępy między liniami cięć itd.; 4. sprzęt kuśnierski, stąd rozgałęzienia, np. suszarnia, maszyna kuśnierska. Mapa będzie Ci służyć do samodzielnych powtórek – np. przed egzaminem. Możesz też dłonią czy czystą kartką zasłonić jedno z rozgałęzień i spróbować sobie przypomnieć, jakie informacje znajdują się w danym miejscu i czego dotyczą.
Zapoznaj się z dokumentacją technologiczną otrzymywania futra damskiego. Wykonaj samodzielnie fiszki, na których zapiszesz, , czym są rysunek żurnalowy, opis modelu, rysunek technologiczny z opisem, podaj wykaz poszczególnych elementów futra, pomyśl, jak odczytuje się tabele antropometryczne. Zapisz najważniejsze informacje na awersie, a na rewersie dane pojęcie. Fiszki będą służyć Ci do samodzielnych powtórek.
Znajdź czasopisma lub strony o modzie i poszukaj zdjęć osób, które mają na sobie futra. Następnie przyklej zdjęcia na czystą kartkę i strzałkami oznacz poszczególne części futra (na zasadzie wykroju). Zastanów się, jaki to typ futra – zapisz nad nim, czy jest nowoczesne czy klasyczne. Jako wsparcie obejrzyj wizualizację wyrobów futerkowych w 3D. Postaraj się znaleźć ok. 10 wzorów, następnie na ich podstawie przygotuj tabelkę, w której zanotujesz, jakie typy futer są odpowiednie do danej sylwetki. Koniecznie zanotuj jako przykłady futra o różnej długości, z kołnierzem szalowym, na stójce, z kapturem etc.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści