E-materiały do kształcenia zawodowego

Wytwarzanie wyrobów kuśnierskich

MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich – kuśnierz 753106, technik technologii wyrobów skórzanych 311926

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

E‑materiał pozwala nabywać następujące kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości pozyskiwania nowej wiedzy.

E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia wybranych spośród jednostek efektów kształcenia zawartych w MOD.04.3. Wykonywanie wyrobów kuśnierskich:

  • 1) charakteryzowanie asortymentu wyrobów kuśnierskich,

  • 2) wykonywanie rysunków wyrobów kuśnierskich,

  • 3) opracowywanie form i szablonów wyrobów kuśnierskich,

  • 5) posługiwanie się narzędziami i przyborami stosowanymi do wykonywania wyrobów kuśnierskich,

  • 7)  użytkowanie maszyn i urządzeń stosowanych w kuśnierstwie,

  • 8) prowadzenie kontroli i oceny jakości materiałów i wyrobów kuśnierskich.

E‑materiał zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej zarówno dla nauczyciela, jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu montażu i wykończenia obuwia.

Materiały multimedialne

Zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną definiowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i w standardzie funkcjonalnym. E‑materiał „Wytwarzanie wyrobów kuśnierskich” składa się z trzech materiałów multimedialnych:

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDrfr4aUpbInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wytwarzania wyrobów futrzarskich.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDtbEr29IvSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDiuf7mh7wPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDMOnzzwYMPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDk2aqlyftNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDUoy4KmTMInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiuale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie kuśnierza/technika wyrobów skórzanych.

Materiały multimedialne, czyli film instruktażowy (tutorial), dokumentacja interaktywna i wizualizacja w 3D wyrobów gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu pojęć dotyczących wytwarzania wyrobów futrzarskich. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

Zrób samodzielnie obserwację w internecie, poszukaj stron, gdzie opisane są wyroby kuśnierskie i zaprezentowane sylwetki osób wykonujących zadania zawodowe w pracowni kuśnierskiej.

Możesz przygotować samodzielnie mapy myśli, czyli nietypowe notatki. Nagłówek mapy powinien brzmieć „przygotowanie skór z lisa do wytwarzania wyrobów futrzarskich”, kolejne odnośniki to: 1. prezentacja stanowiska, rozgałęzienia: czynności związane z przygotowaniem skór z lisa do konfekcjonowania; maszyny, narzędzia i urządzenia kuśnierskie – stąd kolejne rozgałęzienie z opisem i nazwami:  stół do dobierania, krojenia nabijania i suszenia skór, maszyna kuśnierska; 2. galonowanie lisich skór krojonych w paski – uczeń powinien wypisać podstawowe informacje; 3. czynności zawodowe i stąd kilka rozgałęzień: dobranie skór w komplet, po rozcięciu na płasko wyreperowanie, nabijanie, suszenie skór, rysowanie cięć na skórze, przerwy wzdłuż między poszczególnymi cięciami i odstępy między liniami cięć itd.; 4. sprzęt kuśnierski, stąd rozgałęzienia, np. suszarnia, maszyna kuśnierska. Mapa będzie Ci służyć do samodzielnych powtórek – np. przed egzaminem. Możesz też dłonią czy czystą kartką zasłonić jedno z rozgałęzień i spróbować sobie przypomnieć, jakie informacje znajdują się w danym miejscu i czego dotyczą.

Zapoznaj się z dokumentacją technologiczną otrzymywania futra damskiego. Wykonaj samodzielnie fiszki, na których zapiszesz, , czym są rysunek żurnalowy, opis modelu, rysunek technologiczny z opisem, podaj wykaz poszczególnych elementów futra, pomyśl, jak odczytuje się tabele antropometryczne. Zapisz najważniejsze informacje na awersie, a na rewersie dane pojęcie. Fiszki będą służyć Ci do samodzielnych powtórek.

Znajdź czasopisma lub strony o modzie i poszukaj zdjęć osób, które mają na sobie futra. Następnie przyklej zdjęcia na czystą kartkę i strzałkami oznacz poszczególne części futra (na zasadzie wykroju). Zastanów się, jaki to typ futra – zapisz nad nim, czy jest nowoczesne czy klasyczne. Jako wsparcie obejrzyj wizualizację wyrobów futerkowych w 3D. Postaraj się znaleźć ok. 10 wzorów, następnie na ich podstawie przygotuj tabelkę, w której zanotujesz, jakie typy futer są odpowiednie do danej sylwetki. Koniecznie zanotuj jako przykłady futra o różnej długości, z kołnierzem szalowym, na stójce, z kapturem etc.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści