Pielęgnacja owłosionej skóry głowy
FRK.04. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych – technik usług kosmetycznych 514207
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług kosmetycznychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług kosmetycznych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik usług kosmetycznych 514207, a także efektów kształcenia określonych w jednostce efektów kształcenia: FRK.04. „Wykonywanie zabiegów kosmetycznych wyodrębnionej w zawodzie technik usług kosmetycznych”, „Pielęgnacja owłosionej skóry głowy”. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:
FRK.04. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych wyodrębnionej w zawodzie technik usług kosmetycznych 514207.
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji FRK.04. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych:
- przedstawienie zabiegów trychologicznych z uwzględnieniem problemów włosów i owłosionej skóry głowy.
Wspiera osiąganie wybranego efektu kształcenia z jednostki efektów kształcenia: FRK.04. Zastosowanie fizykoterapii i preparatyki kosmetycznej w zabiegach kosmetycznych.
FRK.04.5. Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych twarzy i ciała. Uczeń:
7) wykonuje zabiegi pielęgnacyjne skóry głowy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał składa się z dwóch części multimedialnych: filmu i e‑booka.
Film edukacyjny „Zabiegi owłosionej skóry głowy i włosów”Film edukacyjny „Zabiegi owłosionej skóry głowy i włosów”
E‑book „Pielęgnacja włosów i owłosionej skóry głowy”E‑book „Pielęgnacja włosów i owłosionej skóry głowy”
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z pielęgnacją skóry głowy.
SłownikSłownik pojęć zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczyciela Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
BibliografiaBibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowania Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Struktura e‑materiału „Pielęgnacja owłosionej skóry głowy”.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik usług kosmetycznych
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą pracę nauczyciela. Ułatwi on także uczniom zrozumienie zagadnień podstawy programowej dotyczących trychologii kosmetycznej. E‑book i film edukacyjny są materiałami aktywizującymi pracę ucznia podczas zajęć, uatrakcyjnią proces dydaktyczny i wzbogacą warsztat pracy nauczyciela. E‑materiał jest doskonałym narzędziem edukacyjnym wspomagającym pracę nauczyciela oraz umożliwiającym samodzielne zdobywanie wiedzy przez uczniów/słuchaczy. Film edukacyjny to uzupełnienie informacji przekazywanych przez nauczyciela, przedstawienie zadań zawodowych związanych wykonywaniem diagnozy trychologicznej, przedstawienie, w jaki sposób klient powinien przygotować się do diagnozy trychologicznej, a także prezentacja obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych na skórę głowy i włosów oraz preparatów kosmetycznych wykorzystywanych do zabiegów pielęgnacyjnych owłosionej skóry głowy i włosów
Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu.
Praca uczniów podczas zajęć
E‑book - Pielęgnacja włosów i owłosionej skóry głowy
W związku z tym, że najważniejszym i najobszerniejszym materiałem multimedialnym jest e‑book Pielęgnacja włosów i owłosionej skóry głowy nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć prosi uczniów o przeczytanie wskazanych rozdziałów e‑booka. Na pierwsze zajęcia dotyczące omawianego zagadnienia uczniowie zapoznają się z treścią rozdziałów: 1. Ocena stanu włosów i skóry głowy, 2. Aparaty do badania stanu włosów i skóry głowy, 3. Cechy szczególne skóry głowy, 4. Zabiegi pielęgnacyjne włosów, 5. Zasady prawidłowego mycia włosów. Każda grupa czyta cały e‑book, ale jest też poproszona o dwukrotne przeczytanie jednego z pięciu wyznaczonych rozdziałów i zrobienie z niego notatek, np. w postaci mapy myśli.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę metodą ekspercką. Dzieli klasę na pięć pięcioosobowych grup, które otrzymują do opracowania rozdziały od pierwszego do piątego (uczniowie w domu przygotowali już samodzielnie podstawowe notatki). W pierwszym etapie nauczyciel dzieli uczniów na tyle grup, ile jest zagadnień lub partii materiału do opracowania. Grupa 1. może wcielić się w rolę trychologa o dodatkowo zaprezentować przykładową ocenę stanu włosów i skóry głowy. Grupa 2 może na rzutniku czy nawet na własnym telefonie wyświetlić zdjęcia aparatów do badania stanu włosów i skóry głowy i na tej podstawie dokonać prezentacji. Grupa 3 może zrobić notatkę graficzną z cechami szczególnymi skóry głowy, do każdej cechy dopasować skojarzeniowo ilustrację, może być to też zdjęcie wycięte z grafiki pobranej z internetu. Grupa 4 pokaże „top 3” zabiegów pielęgnacyjnych, zaprezentuje, które są warte uwagi i dla jakich włosów przeznaczone. Grupa 5 sporządzi plakat, na którym pokaże, jak prawidłowo myć głowę, może być to też notatka w postaci tutorialu. W grupach pierwotnych każda grupa ma za zadanie opracowanie jednego zagadnienia. W drugim etapie, po przygotowaniu odpowiedzi i podsumowania w zakresie wyznaczonym przez nauczyciela, tworzone są nowe grupy, w taki sposób, by w każdej z nich był ekspert od jednego zagadnienia. Zadaniem każdego ucznia jest zaprezentowanie efektów pracy i swojej wiedzy wyniesionej z pierwszego etapu pracy. W każdej nowej grupie jest jeden ekspert od danego zagadnienia lub partii materiału, który przekazuje wiedzę pozostałym. Przy takiej kolejności realizacji zadań bardzo ważna jest aktywność uczniów na pierwszym etapie, ponieważ w nowych grupach jeden uczeń jest ekspertem od jednego zagadnienia. Uczniowie już nie mogą korzystać ze źródeł, opierają się tylko na tych opracowaniach i notatkach, które wypracowali w pierwszym etapie pracy. Ważne jest, by nauczyciel poinformował o tej zasadzie oraz kolejnej, równie ważnej, że podsumowaniem pracy będzie test przygotowany dla wszystkich uczniów w zakresie treści przygotowywanych na pierwszym i drugim etapie pracy. Jako podsumowanie pracy na lekcji przed wykonaniem testu może być prezentacja po jednym zagadnieniu (wskazanym przez nauczyciela) przez każdą grupę. Każda grupa zaprezentuje inne zagadnienie, żeby wszyscy uczniowie mogli sporządzić notatki i wysłuchać podsumowania wszystkich treści. Zaprezentowana metoda wpływa na mobilizację grupy oraz wszystkich jest członków, którzy wzajemnie się dyscyplinują i mobilizują do pracy. Na pierwszym i drugim etapie pracy uczniowie muszą być zaangażowani, każdy musi pracować, nauczyciel nie musi ich dyscyplinować, przypominać. Można zastosować inną formę podsumowania w formie testu, cała klasa, wszyscy uczniowie indywidualnie będą musieli rozwiązać test, każdy uzyska oddzielą ocenę.
Również metodą grup eksperckich można pracować w odniesieniu do pozostałych sześciu rozdziałów e‑booka.
W odniesieniu do pozostałych sześciu rozdziałów e‑booka można zastosować również metodę stacji zadaniowych. Uczniowie na początku pracują w domu metodą odwróconej lekcji. Indywidualnie przygotowują rozdziały e‑booka od szóstego do jedenastego. Podczas zajęć nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup, dla których przygotowuje sześć stacji zadaniowych. Każda grupa ma 5 minut na przygotowanie odpowiedzi na pytanie. Uczniowie mogą korzystać z materiału multimedialnego (e‑booka), ale tylko w wyznaczonym czasie 5 minut. Można przygotować dodatkową stację dla uczniów pracujących w szybszym tempie.
Film edukacyjny - Zabiegi owłosionej skóry głowy i włosów
Uczniowie, oglądając film, starają się nazywać czynności wykonywane przez fryzjerkę. Materiał multimedialny nie zawiera komentarza słownego ani napisów, dlatego uczniowie powinni wykorzystać wiedzę wyniesioną z lektury e‑booka, który zawiera informacje niezbędne do opisania przedstawionych w filmie czynności i określenia ich znaczenia. Jeśli uczniom nie uda się nazwać poszczególnych czynności, nauczyciel objaśnia działania fryzjerki, odwołując się do rozdziałów e‑booka.
Po obejrzeniu filmu każdy uczeń powinien sporządzić też samodzielnie notatkę – przedstawić zadania zawodowe związane z wykonywaniem diagnozy trychologicznej, zadania mogą być zapisane w postaci mapy myśli. Druga część mapy, jej rozgałęzienie, to zabiegi pielęgnacyjne. Uczeń może też przygotować poradnik „Przygotowanie do diagnozy trychologicznej – 5 rad dla klientów”. Ciekawa będzie także metoda dramy podczasprzedstawienia wykonania diagnozy trychologicznej, masażu owłosionej skóry głowy i zabiegów pielęgnacyjnych na schorzenia owłosionej skóry głowy i włosów z wykorzystaniem aparatów do mezoterapii igłowej, karboksyterapii, infuzji tlenowej.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie wspólnie wypełniają ćwiczenia (np. na klasowej tablicy interaktywnej), na bieżąco konsultując odpowiedzi (praca zespołu klasowego, a także praca z nauczycielem). Utrwali ono wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień dla tego tematu.
Materiały mogą być wykorzystane w formie ćwiczeń sprawdzających – jako formy sprawdzenia wiedzy na ocenę (np. test końcowy).
Uczniowie wypełniają ćwiczenia interaktywne (praca całego zespołu klasowego). Część z nich, w ramach utrwalenia informacji, może być zadana jako praca domowa.
Praca uczniów poza zajęciami
Uczniowie sprawdzają poziom opanowania treści przekazywanych w czasie lekcji, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających. Na podstawie zadań i ćwiczeń tworzą listę zagadnień i umiejętności, których jeszcze nie opanowali w stopniu wystarczającym. Spisane przez uczniów zagadnienia stają się dla nauczyciela punktem wyjścia do zaplanowania kolejnej lekcji, w trakcie której uczniowie, podzieleni na grupy, opracowują zagadnienia wskazane przez całą klasę jako najtrudniejsze do zrozumienia i opanowania.
Ze względu na konieczność przyswojenia technicznych oraz teoretycznych zagadnień w tym materiale, m.in. nazw urządzeń oraz nazw zabiegów, warto zwrócić uczniom uwagę na konieczność zapoznania się z filmem oraz e‑bookiem przed zajęciami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej przyjdzie im posługiwanie się słownictwem specjalistycznym oraz analiza konkretnych przykładów zastosowań zabiegów. Ułatwi to rozwiązywanie części interaktywnej zasobu – materiałów sprawdzających.
E‑materiał pozwala na wykorzystanie różnorodnych źródeł informacji, daje możliwość pracy w grupach i umożliwia dzielenie się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji.
Po obejrzeniu filmów uczeń może samodzielnie przygotować notatki, np. w formie fiszek bądź mapy myśli.
Po zapoznaniu się z wizualizacją uczeń może stworzyć słownik z trudnymi pojęciami oraz ich wyjaśnieniem.
Indywidualizacja pracy z uczniem
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Film oraz e‑book zawierają najistotniejsze informacje z zakresu wykonywania zabiegów kosmetycznych.
W ramach indywidualizacji pracy z uczniem nauczyciel może polecić opracowanie, na podstawie poszczególnych rozdziałów e‑booka, po trzy hasła do krzyżówki na podstawie jednego rozdziału. Przy wyborze rozdziałów powinien uwzględnić tempo pracy uczniów i ich możliwości intelektualne. Innym zadaniem, które będzie uwzględniało tempo pracy uczniów, może być przygotowanie trzech do pięciu pytań do każdego rozdziału (praca indywidualna lub w grupach).
Uczniowie mogą pracować w parach, które są dobrane według następującego klucza. Jeden uczeń, pracujący w szybszym tempie, wybiera jedno zagadnienie z rozdziału, które wyjaśnia uczniowi, który pracuje w wolniejszym tempie. W tej sposób tworzy się jedenaście par, w zależności od liczby uczniów w klasie można stworzyć więcej par uczniów, którzy będą objaśniać np. dwa zagadnienia z jednego rozdziału. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie mogą być wywołani przez nauczyciela do odpowiedzi, by sprawdzić ich poziom opanowania przekazywanych informacji.
Praca z uczniem ze SPE
W zależności od tego, z jakimi uczniami mamy do czynienia (kategoria specjalnych potrzeb edukacyjnych), nauczyciel proponuje konkretne formy pracy, np. dla uczniów z nadpobudliwością wskazaną formą pracy może być odgrywanie ról. Uczniowie z nadpobudliwością psychoruchową mogą wejść w rolę instruktora, który będzie objaśniał uczniom wybrane kwestie. Uczniowie zagrożeni niedostosowaniem społecznym lub niedostosowani społecznie mogą pracować w grupach, w których mają ściśle określone zadania oraz zasady, które muszą respektować.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim mogą wykonywać zadania o mniejszym stopniu trudności, np. na podstawie e‑booka objaśniać łatwiejsze zagadnienia, w przeciwieństwie do uczniów pracujących w szybszym tempie, o większym potencjale intelektualnym.
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają uzyskać informację na temat tego, z jaką tematyką ma trudności dany uczeń i odpowiednio zaplanować proces dydaktyczny czy konkretną lekcję. To samo dotyczy wskazania mocnych stron danego ucznia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

