E-materiały do kształcenia zawodowego

Obróbka skrawaniem

MEC.08. Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi - Ślusarz 722204, Technik mechanik 311504

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie ślusarz i technik mechanik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.08. Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi wyodrębnionej w zawodach ślusarz 722204 oraz technik mechanik 311504.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.08. Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi:

  • wykonywania elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki ręcznej,

  • wykonywania elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej,

  • wykonywania połączeń elementów maszyn, urządzeń i narzędzi,

  • naprawy i konserwacji elementów maszyn, urządzeń i narzędzi.

Efekty kształcenia

MEC.08.2. Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu

Uczeń:

1) stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych,

2) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,

3) stosuje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi,

4) wykonuje połączenia mechaniczne,

5) stosuje techniki oraz metody wytwarzania części maszyn i urządzeń,

6) stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej,

7) opisuje elementy i podstawowe zasady elektrotechniki, elektroniki i automatyki,

8) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

MEC.08.3. Wykonywanie elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki ręcznej

Uczeń:

1) stosuje dokumentację techniczną w zakresie stosowania metody obróbki ręcznej,

2) stosuje materiały do wykonania elementów maszyn, urządzeń i narzędzi,

3) dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do rodzaju wykonywanych prac ślusarskich,

4) wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej,

5) kontroluje jakość wykonanych prac z zakresu obróbki ręcznej,

6) wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń oraz narzędzi;

MEC.08.4. Wykonywanie elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej

Uczeń:

1) charakteryzuje metodę obróbki maszynowej do wykonania elementów maszyn i narzędzi,

2) charakteryzuje obrabiarki do rodzaju wykonywanych prac ślusarskich,

3) charakteryzuje narzędzia do wykonywania prac z zakresu obróbki maszynowej,

4) wykonuje prace z zakresu obróbki maszynowej,

5) kontroluje jakość wykonanych prac z zakresu obróbki maszynowej;

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieDpFR01CXGWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDa5Ns0lblInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDH55sS1pSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDmhXAvEiiPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDJJQnR9EIPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDjZ6QtsVeNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDPlsW2NBjInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z wykonywaniem i naprawą elementów maszyn, urządzeń i narzędzi w pracy ślusarza oraz technika mechanika. Warto w trakcie lekcji położyć większy nacisk na obróbkę ręczną, ponieważ to ona dominuje w codziennych zadaniach zawodowych ślusarza.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

Atlas interaktywny Przykładowe techniki obróbki ręcznej

  • Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i rozdaje przygotowane karty, na których w poziomie wydrukowano ilustracje z atlasu interaktywnego (ilustracja ma zajmować lewą połowę wydruku).

  • Każda z grup ma przejrzeć atlas interaktywny i dopisać na karcie słowa, które wiążą się z daną ilustracją.

  • Na znak nauczyciela następuje zmiana – grupa pierwsza przekazuje swoją kartę grupie drugiej, grupa druga – trzeciej, a grupa trzecia – pierwszej.

  • Po wymianie kart zadaniem grup jest zapisanie na kartach definicji przy wcześniej wypisanych hasłach, a następnie dopisanie kilku własnych haseł.

  • Na znak nauczyciela po raz kolejny następuje wymiana kart i wykonanie analogicznego zadania.

  • Na koniec każda karta wraca do pierwszej grupy, która ma ocenić wpisane hasła i ich definicje. Grupa zapisuje też definicje do haseł wpisanych przez ostatnią grupę.

  • Grupy prezentują swoje karty i komentują pracę swoją i innych grup (widoczną na ich karcie).

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, wskazując na elementy, które zostały ujęte prawidłowo lub niewłaściwie przez grupy. Odsyła uczniów do słownika pojęć.

Film instruktażowy – tutorial Przykładowe techniki obróbki maszynowej (toczenie, frezowanie, wiercenie)

  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy – tutorial i prosi, aby zanotowali ważne według nich informacje dotyczące toczenia, frezowania i wiercenia.

  • Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu instruktażowego i zapamiętanie jak największej ilości podanych w nim informacji.

  • Po zakończeniu prezentacji uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inny podtemat związany z toczeniem, frezowaniem i wierceniem. Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta na obejrzanym materiale.

  • Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień, oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, przypominając o tym, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, zadaje pytania i pomaga uporządkować i utrwalić wiedzę na temat toczenia, frezowania i wiercenia. Komentuje także niepoprawne wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

Film instruktażowy – tutorial Przykładowe techniki obróbki maszynowej (szlifowanie, struganie, przeciąganie)

  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny dotyczący szlifowania, strugania i przeciągania.

  • Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest zrobienie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji.

  • Po obejrzeniu e‑materiału prowadzący dzieli klasę na 3 grupy, którym przydziela do omówienia następujące zagadnienia: 1) szlifowanie 2) struganie 3) przeciąganie.

  • Każda grupa ma za zadanie szczegółowo opisać przydzielone zagadnienie.

  • Nauczyciel monitoruje pracę grup i służy im pomocą w razie problemów z wykonaniem zadania.

  • Po zapisaniu wszystkich informacji grupy wymieniają się kartkami z innymi grupami, a te mają za zadanie dopisać brakujące informacje.

  • Grupy przestawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.

  • Nauczyciel komentuje poprawność wykonania zadania i nagradza ocenami grupę, która najlepiej się z niego wywiązała.

Film instruktażowy – tutorial Przykładowe techniki obróbki maszynowej (obróbka erozyjna)

  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy i prosi, aby zanotowali ważne ich zdaniem informacje dotyczące obróbki erozyjnej.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka 4‑osobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę zrobić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu instrukcję obróbki erozyjnej.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą wskazówkę dotyczącą obróbki erozyjnej. Następnie przekazuje arkusz następnej grupie, która dopisuje na nim kolejny krok, jaki powinna wykonać osoba planująca obróbkę erozyjną. Po zapisaniu wskazówki arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcja.

  • W przypadku gdy dana grupa nie ma pomysłu na to, jaką wskazówkę wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap instrukcji sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi wskazówkami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy instrukcja jest gotowa, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

  • Po omówieniu instrukcji nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia instrukcji wydał im się najtrudniejszy, i prosi o uzasadnienie wyboru.

  • Grupy przedstawiają swoje opinie.

Atlas interaktywny Narzędzia do maszynowej obróbki skrawaniem

  • Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Każda grupa otrzymuje pulę zdjęć przedstawiających różne rodzaje narzędzi (wydrukowane wcześniej przez nauczyciela jako zrzuty ekranu pozbawione podpisów).

  • Zadaniem uczniów jest zaproponowanie czynności, które można zrealizować za pomocą tych narzędzi.

  • Następnie pod otrzymanymi zdjęciami uczniowie umieszczają odpowiednie podpisy.

  • Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania.

  • Kolejnym krokiem jest praca z wydrukowanymi zdjęciami.

  • Uczniowie ustawiają zdjęcie danego narzędzia i wykonują zrzut ekranu w taki sposób, aby było widać elementy, o które zapytają w ułożonych przez siebie pytaniach.

  • Uczniowie w grupach przygotowują 5 pytań dotyczących wybranych wcześniej fragmentów narzędzi.

  • Uczniowie z pozostałych grup udzielają odpowiedzi na pytania ułożone przez daną grupę.

  • W razie potrzeby nauczyciel pomaga poszczególnym grupom.

  • Uczniowie sporządzają notatki z zajęć.

Interaktywne materiały sprawdzające

  • Nauczyciel wyświetla podczas zajęć interaktywne materiały sprawdzające (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały służą do utrwalenia zdobytej wiedzy) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowej odpowiedzi każdemu uczniowi, wyznacza odpowiednią ilość czasu na podanie odpowiedzi.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawne odpowiedzi.

  • Po uzyskaniu prawidłowych odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia każde zagadnienie, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy mieli z tym trudności.

Słownik pojęć dla e‑materiału

  • Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartym w słowniku pojęć dla e- materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.

  • Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 6 grup, z których każda otrzymuje 2 hasła i 2 definicje (hasła i definicje mogą się powtarzać w poszczególnych grupach).

  • Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie haseł do odpowiadających im definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.

  • Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

Atlas interaktywny Przykładowe techniki obróbki ręcznej

  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom atlas interaktywny i dokładnie omawia jego zawartość. Nauczyciel zwraca uczniom uwagę na to, że w swoich zadaniach zawodowych będą mieli do czynienia przede wszystkim właśnie z obróbką ręczną, która dominuje w pracy ślusarza.

  • Uczniowie mają możliwość zapoznania się z narzędziami skrawającymi stosowanymi w obróbce ręcznej skrawaniem służącymi do mocowania obrabianych przedmiotów (np. imadło), trasowania (np. punktak ślusarski), nadawania żądanego kształtu obrabianym przedmiotom (np. pilnik), narzędziami elektrycznymi wspomagającymi proces obróbki ręcznej oraz narzędziami pomiarowymi i sprawdzianami.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie pięciu pytań dotyczących treści zawartych w atlasie interaktywnym.

  • Każdy uczeń na podstawie atlasu interaktywnego układa 5 pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną poprawną odpowiedzią.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą odpowiedź (jedną z czterech). Autor pytania z pomocą nauczyciela koryguje odpowiedzi kolegów.

  • Nauczyciel po raz kolejny wyświetla atlas interaktywny i wskazuje ważne obszary, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Film instruktażowy – tutorial Przykładowe techniki obróbki maszynowej (toczenie, frezowanie, wiercenie)

  • Nauczyciel korzysta z filmu instruktażowego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z toczeniem, frezowaniem i wierceniem (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji filmu instruktażowego przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem (np. informacje na temat tokarek, frezarek, wiertarek, procesu toczenia, frezowania, wiercenia, noży tokarskich, frezów, wierteł, uchwytu tokarskiego, parametrów skrawania, kontroli jakości itd.).

  • Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Film instruktażowy – tutorial Przykładowe techniki obróbki maszynowej (szlifowanie, struganie, przeciąganie)

  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy dotyczący szlifowania, strugania i przeciągania.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Po zakończeniu filmu nauczyciel rozmawia z uczniami na temat technik obróbki maszynowej.

  • Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np. Do czego służy szlifierka?, Co to jest ściernica?, Na czym polega szlifowanie?, W jaki sposób mocuje się przy szlifowaniu powierzchni obrotowych przedmioty obrabiane?, Do czego służy strugarka?, Na czym polega struganie?, Jaki ruch wykonuje nóż strugarski”, Do czego służy przeciągarka?, Co to jest przeciągacz?, Na czym polega honowanie?, Co to jest gładzik?.

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek zawierających nazwy związane ze szlifowaniem, struganiem, przeciąganiem, honowaniem, a oddzielnie karteczki z nazwami poszczególnych obrabiarek.

  • Przykładowy zestaw napisów umieszczonych na karteczkach mógłby wyglądać następująco: szlifierka, strugarka, przeciągarka, honownica, ściernica, imadło szlifierskie, posuw wzdłużny lub wgłębny, ruch obrotowy ściernicy, ruch główny prostoliniowy, ruch posuwowy prostoliniowy okresowy, wady szlifierskie, wiórowe usuwanie materiału przez jednoostrzowe narzędzie wykonujące ruch prostoliniowy przerywany, nóż strugarski, suw powrotny, obróbka wiórowa, przeciągacze, przepychacze, gładziki, szczotki honujące itd.

  • Zadaniem uczniów jest odpowiednie przyporządkowanie do siebie karteczek z podanymi treściami w ciągu 10 minut.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone według właściwego według nich podziału.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów i przedstawia właściwe dopasowanie karteczek do nazw poszczególnych obrabiarek.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Film instruktażowy – tutorial Przykładowe techniki obróbki maszynowej (obróbka erozyjna)

  • Nauczyciel korzysta z filmu instruktażowego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z obróbką erozyjną (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji filmu instruktażowego przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem (np. elektrodrążarki, erozja materiału, erozja elektryczna, eroda, najpopularniejsze narzędzia do obróbki erozyjnej itd.).

  • Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Atlas interaktywny Narzędzia do maszynowej obróbki skrawaniem

  • Nauczyciel prezentuje możliwości atlasu interaktywnego.

  • Prosi uczniów o samodzielne przeszukanie internetu i znalezienie zdjęć podobnych do tych prezentowanych w atlasie.

  • Uczniowie zamieszczają znalezione zdjęcia w wirtualnej przestrzeni wspólnej dla klasy lub zapisują we własnych zasobach i przesyłają je nauczycielowi.

  • Nauczyciel prezentuje zdjęcia i prosi, aby uczniowie określili, co one przedstawiają.

  • Zestaw zdjęć wędruje do zasobów klasy jako notatka z zajęć.

Interaktywne materiały sprawdzające

  • Nauczyciel wyświetla podczas zajęć interaktywne materiały sprawdzające.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu uczniowi, wyznacza odpowiednią ilość czasu na podanie odpowiedzi.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań nauczyciel wyjaśnia każde zagadnienie, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy mieli z tym trudności.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela na przykład na tablicy interaktywnej.

Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciami

Praca indywidualna

Przed lekcją

  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałami: atlasem interaktywnym Przykładowe techniki obróbki ręcznej, filmem instruktażowym – tutorialem Przykładowe techniki obróbki maszynowej (toczenie, frezowanie, wiercenie), filmem instruktażowym – tutorialem Przykładowe techniki obróbki maszynowej (szlifowanie, struganie, przeciąganie), filmem instruktażowym – tutorialem Przykładowe techniki obróbki maszynowej (obróbka erozyjna), atlasem interaktywnym Narzędzia do maszynowej obróbki skrawaniem.

  • Nauczyciel przekazuje uczniom zestaw pytań. Odpowiedzi na te pytania uczniowie znajdą w udostępnionych materiałach. Pytania obejmują kwestie poruszane w zadaniach zawartych w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować te zadania na pytania dla uczniów.

  • Uczeń przesyła nauczycielowi (np. e mailem) odpowiedzi na pytania i przychodzi na lekcję przygotowany do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji

  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel przydziela mu zadanie: Opisz trzy najpopularniejsze obrabiarki do obróbki skrawaniem i przedstaw ich zastosowanie.

  • Uczeń opisuje szczegółowo trzy wybrane obrabiarki.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci udzielania odpowiedzi na pytani, np. Co sprawiło Ci trudność?; Co nie sprawiło Ci żadnego problemu?; Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?.

Praca w grupach

Przed lekcją

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grupy i każdej z nich przydziela określony temat dotyczący obróbki ręcznej: 1) mocowanie obrabianych przedmiotów, 2) trasowanie, 3) nadawanie odpowiedniego kształtu obrabianym przedmiotom, 4) narzędzia elektryczne wspomagające obróbkę ręczną, 5) narzędzia pomiarowe i sprawdziany.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie ich nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłane materiały i zwraca je z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji

  • Grupy uczniów przedstawiają i omawiają swoje prezentacje dotyczące obróbki ręcznej przedmiotów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczniów.

  • W przypadku pytań nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza zadania w postaci udzielania odpowiedzi na pytania, np. Co sprawiło grupie trudność?; Co grupy wykonały bez problemu?; Na co zwrócilibyście uwagę, przygotowując prezentację następnym razem?; Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielnie dokonany przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.

Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze funkcjonujące między uczniami, którym ze względu na zbliżony wiek, podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata łatwiej jest się porozumieć niż z nauczycielem. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą skutecznie do siebie dotrzeć i wiele się od siebie nauczyć. Słabsi uczniowie skorzystają ze wsparcia uczniów zdolnych, co pomoże im w nauce, a z kolei uczniowie zdolni w trakcie przekazywania kolegom informacji będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę, próbując objaśnić w przystępny sposób dany materiał. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu tematu daje nauczycielowi wiele możliwości, ponieważ ten sam zakres materiału można ująć na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Realizując pracę w grupach, nauczyciel prowadzi proces grupowy, który pozwala nie tylko na pogłębianie wiedzy uczniów, ale też sprzyja temu, aby uczniowie uczyli się od siebie nawzajem (w grupie i samodzielnie) oraz odgrywali różne role grupowe (czasem nawet takie, w których czują lekki dyskomfort). Wszystko to sprzyja budowaniu umiejętności społecznych. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uczniowie nawzajem sobie pomagają i się od siebie uczą, co wspiera naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej dotyczącej materiału koniecznego do powtórzenia, a jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat obróbki skrawaniem. Różne formy multimedialne pozwalają na to, aby uczniowie pozyskiwali informacje w urozmaicony sposób i za pomocą odmiennych kanałów percepcji. Dzięki temu jest szansa na dopasowanie multimediów do potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów, co w dużej mierze znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz sprzyja wyrównywaniu szans uczniów.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).