Pokrycia dachowe
BUD.03. Wykonywanie robót dekarsko‑blacharskich - Dekarz 712101
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: dekarzWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: dekarz
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: dekarz 712101. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.03 Wykonywanie robót dekarsko‑blacharskich.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
BUD.03 Wykonywanie robót dekarsko‑blacharskich:
wykonywanie pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich oraz odwodnień połaci dachowych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.03.3. Wykonywanie pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich oraz odwodnień połaci dachowych.
Uczeń:
2) rozróżnia rodzaje pokryć dachowych,
5) dobiera wyroby, materiały, narzędzia i sprzęt do wykonywania pokryć dachowych, obróbek dekarskich i odwodnień połaci dachowych,
8) wykonuje pokrycia dachowe, obróbki dekarskie i blacharskie oraz odwodnienia dachów z różnych materiałów, o różnych konstrukcjach i kształtach.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu identyfikacji rodzajów pokryć dachowych, sposobów i zasad montażu pokryć i wykonywania obróbek blacharskich.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, multimediów oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
E‑materiał Pokrycia dachowe składa się z czterech multimediów:
Galeria zdjęć i grafik – Typy konstrukcji dachowychGaleria zdjęć i grafik – Typy konstrukcji dachowych
Profesjonalnie wykonane grafiki prezentujące typy dachów: płaskie i pochyłe o połaciach prosto- i krzywoliniowych.
Gra wcielanie się w rolę – Wykonujemy pokrycie dachoweGra wcielanie się w rolę – Wykonujemy pokrycie dachowe
Nauka i zabawa w jednym! Uczeń wciela się w rolę dekarza, którego zadaniem jest poprawne, zgodne z kolejnością i zasadami sztuki budowlanej, wykonanie pokrycia dachowego. Powinien to uczynić w jak najkrótszym czasie przy użyciu dostępnych w grze narzędzi i materiałów.
Animacja 3D – Wykonanie pokrycia dachu dachówką ceramicznąAnimacja 3D – Wykonanie pokrycia dachu dachówką ceramiczną
Animowana opowieść, z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego, przedstawiająca wykonanie pokrycia dachu spadzistego dachówką ceramiczną.
Sekwencje filmowe – Wykonywanie obróbek blacharskichSekwencje filmowe – Wykonywanie obróbek blacharskich
Sfilmowana opowieść o pracy dekarza, przedstawiająca go w pracy – podczas wykonania obróbki blacharskiej dachów, a także prezentująca dokumentację techniczną oraz sprzęt wykorzystywany do określonych zadań zawodowych.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające - dzięki atrakcyjnym formom (quizy, testy sprawdzające, dopasowywanie elementów na zdjęciu) uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wykonywania napraw pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich, odwodnień połaci dachowych, termomodernizacji dachów, rozbiórek pokryć dachowych oraz drobnych robót ciesielskich.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału - zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela - oto podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się - to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia - stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania - objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: dekarz
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z rodzajami pokryć dachowych, sposobami i zasadami montażu pokryć i wykonywania obróbek blacharskich.
Galeria zdjęć i grafik
Praca indywidualna
Uczniowie - przed zapoznaniem się z galerią zdjęć - poproszeni są o wypisanie na kartkach typów dachów. Po obejrzeniu galerii odznaczają plusem, jeśli ich założenia były trafne, minusem - jeśli błędne. W tym drugim przypadku uczeń uzupełnia opis na podstawie tych zawartych w galerii.
Praca całego zespołu
Uczniowie, po zapoznaniu się z galerią, otrzymują od nauczyciela grafiki przedstawiające typy dachów, a także - na osobnych kartach - podpisy do nich. Wszystkie ilustracje zostają rozłożone na podłodze we właściwej konfiguracji; uczniowie starają się ją zapamiętać. Po pięciu minutach nauczyciel zmienia miejsca obrazków i podpisów. Zadaniem uczniów jest dopasowanie właściwego podpisu do obrazka.
„Memory” to metoda, która ćwiczy pamięć, koncentrację, a także cierpliwość.
Gra wcielanie się w rolę
Gra edukacyjna umożliwia sprawdzenie nie tylko wiedzy, którą uczniowie nabyli podczas pracy w trakcie zajęć, ale również pewnych umiejętności z zakresu wykonania pokrycia dachowego. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.
Praca w parach lub w grupach
Nauczyciel może wykorzystać grę podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję lub w wyznaczonym czasie wykona dwie misje.
Animacja 3D
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wyświetla uczniom animację związaną z etapami wykonania pokrycia dachu spadzistego dachówką ceramiczną. W czasie oglądania uczniowie powinni skoncentrować się na ich treści bez wykonywania jakichkolwiek poleceń. Animacja powinna być w pewnym momencie zatrzymana. Nauczyciel prosi, aby uczniowie opisali, jak wyobrażają sobie zakończenie. Pomysły są zapisywane przez nauczyciela na tablicy, wybierane najbardziej atrakcyjne (burza mózgów). Po zakończeniu prezentacji uczniowie oglądają całą animację i konfrontują ją ze swoimi pomysłami.
Praca w grupach
Uczniowie oglądają animację bez fonii. Po emisji dzielą się na grupy i piszą autorski tekst dla lektora. Każda grupa przedstawia swoją propozycję – po raz kolejny emitowana jest animacja, jednak tym razem lektorem jest wybrana osoba z grupy. Po zakończonej prezentacji cały zespół klasowy ogląda animację i weryfikuje tekst lektora z własnymi propozycjami.
Sekwencje filmowe
Praca indywidualna
Uczniowie oglądają sekwencje. Ich zadaniem będzie napisanie autorskiego scenariusza filmu, dotyczącego etapów wykonania obróbki blacharskiej dachów: rozpisanie ról dla kilku aktorów, określenie miejsca i czasu akcji, przypisanie odpowiednich rekwizytów i wskazówek dla montażysty. Uczniowie prezentują scenariusze i wybierają najbardziej atrakcyjny.
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie, wybrawszy najlepszy scenariusz, przechodzą do fazy realizacji filmu. Wybierają reżysera, aktorów pierwszo- i drugoplanowych, montażystów, kostiumy, określają miejsce i czas akcji, a w końcu przystępują do nagrania prawdziwego filmu. Istotne jest, aby każdy uczeń był zaangażowany i aby film ujrzał światło dzienne.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Galeria zdjęć, gra wcielanie się w rolę, animacja 3D oraz sekwencje filmowe stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.
Po obejrzeniu galerii zdjęć uczeń może wykreować słownik oparty na pojawiających się w galerii hasłach; ponadto uczeń może przygotować autorski scenariusz do animacji i sekwencji filmowej; udział w grze może być pretekstem do zrobienia notatek w formie pamiętnika lekcyjnego, który zostanie udostępniony koleżankom i kolegom.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Galeria zdjęć
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji.
Uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować – przerysowywać elementy przedstawione w galerii – pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Gra wcielanie się w rolę
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą tworzyć samodzielne notatki w formie fiszek; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą wykreować własną grę;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zostać poproszeni o przygotowanie pisemnej prezentacji.
Animacja
Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do animacji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować porównania systemów w formie graficznej, które później zostaną zaprezentowane w niewielkich grupach.
Sekwencje filmowe
Sekwencje zawierają podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z każdą sekwencją osobno, robiąc pomiędzy nimi dłuższe pauzy; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą nagrać wywiad z dekarzem i przedstawić go na forum klasy.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści