Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Środki przymusu bezpośredniego w działaniach ochronnych

BPO.02. Środki przymusu bezpośredniego w działaniach ochronnych - Technik ochrony fizycznej osób i mienia 541315

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Dariusz Lewandowski

Konsultant przewodnika: Bartłomiej Podciechowski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Środki przymusu bezpośredniego w działaniach ochronnych

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik ochrony fizycznej osób i mienia 541315

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.02. Ochrona osób i mienia

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

BPO.02.2. Podstawy ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia.
BPO.02.3. Organizowanie ochrony osób.
BPO.02.4. Zabezpieczenia techniczne wspomagające ochronę osób i mienia.
BPO.02.5. Zapewnianie ochrony obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie.
BPO.02.7. Zapewnienie bezpieczeństwa na imprezie masowej.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

BPO.02.2.2) wskazuje przepisy prawa dotyczące ochrony osób i mienia
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków przymusu bezpośredniego i broni palnej
BPO.02.2.2)2) rozróżnia przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony fizycznej oraz elementów zabezpieczenia technicznego
BPO.02.2.2)3) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony obszarów, obiektów oraz urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie
BPO.02.2.2)4) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony wartości pieniężnych, innych przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych

BPO.02.2.7) rozróżnia ustawowe uprawnienia i obowiązki pracowników ochrony fizycznej
BPO.02.2.7)1) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby wpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
BPO.02.2.7)2) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby niewpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej

BPO.02.2.10) sporządza dokumentację ochronną
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa
BPO.02.2.10)2) wskazuje sposoby aktualizowania i przechowywania dokumentacji ochronnej

BPO.02.3.5) reaguje na zagrożenia ochranianej osoby
BPO.02.3.5)1) wskazuje dozwolone prawem działania pracownika ochrony fizycznej w reakcji na zaistniałe zagrożenia chronionej osoby
BPO.02.3.5)2) dobiera działania ochronne stosownie do zaistniałego zagrożenia
BPO.02.3.5)3) ocenia skuteczność podjętych działań ochronnych

BPO.02.4.3) podejmuje działania po sygnale z systemu alarmowego
BPO.02.4.3)1) określa działania, które może podejmować pracownik ochrony fizycznej podczas ochrony obiektu

BPO.02.5.7) stosuje, zgodnie przepisami prawa, środki przymusu bezpośredniego
BPO.02.5.7)1) określa czynności poprzedzające użycie środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.5.7)2) określa zasady wykorzystania środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.5.7)3) określa czynności następujące po użyciu środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.5.7)4) określa czynności następujące po wykorzystaniu środków przymusu bezpośredniego

BPO.02.7.2) ustala stan osobowy oraz wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych
BPO.02.7.2)3) dobiera wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych stosownie do uprawnień, rodzaju, czasu i miejsca prowadzenia ochranianej imprezy
BPO.02.7.5) stosuje środki przymusu bezpośredniego w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa imprezy masowej
BPO.02.7.5)1) dobiera środki przymusu bezpośredniego stosownie do zagrożenia
BPO.02.7.5)2) określa procedurę przed i po zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BPO.02. Ochrona osób i mienia:

  • organizowania i realizowania ochrony fizycznej oraz elementów zabezpieczenia technicznego;

  • organizowania i realizowania ochrony obszarów, obiektów oraz urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie;

  • organizowania i realizowania ochrony wartości pieniężnych, innych przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych oraz informacji niejawnych;

  • organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych.

Przybliżenie podstaw prawnych i taktyki stosowania środków przymusu bezpośredniego w działaniach ochronnych. Wizualizacja środków przymusu bezpośredniego stosowanych przez pracowników ochrony fizycznej w typowych sytuacjach zawodowych oraz demonstracja taktyk interwencyjnych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Wszystkie materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane.

Uczący się korzystając z galerii zdjęć i grafiki interaktywnej ma możliwość zobaczenia poszczególnych środków przymusu bezpośredniego stosowanych przez pracowników ochrony fizycznej oraz sposób ich noszenia.

Zapoznając się z sekwencjami filmowymi, ma możliwość poznania realiów wybranych zadań zawodowych, organizowania i realizowania ochrony fizycznej z zastosowaniem środków przymusu bezpośredniego. Zdobyta w ten sposób wiedza i umiejętności, podparte znajomością właściwych aktów prawnych, będą przydatne w doborze wyposażenia i uzbrojenia pracowników ochrony fizycznej. Wskazane jest, aby uczący się zapoznał się z materiałami multimedialnymi we wskazanej wyżej kolejności.

Materiały sprawdzające odnoszą się do poszczególnych materiałów i podstawowych zagadnień związanych z użyciem i wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego przez pracowników ochrony fizycznej. Sprawdzają one wiedzę i umiejętności nabyte w podczas korzystania z materiałów multimedialnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Środki przymusu bezpośredniego stosowane przez pracowników ochrony fizycznej

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Galeria zdjęć zawiera zdjęcia pogrupowane według następujących zagadnień:

  1. środki przymusu bezpośredniego;

  2. użycie i wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego;

  3. osoby wobec których istnieją ograniczenia w stosowaniu środków przymusu bezpośredniego;

  4. środki przymusu bezpośredniego stosowane podczas imprez masowych;

  5. środki przymusu bezpośredniego podczas typowych działań kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej.

Każda z powyższych podgrup galerii zawiera tematyczne fotografie lub symbole graficzne odnoszące się do powyższych zagadnień. Galeria uzupełniona jest objaśniającym komentarzem lektora.

Medium może być wykorzystane na początku realizacji tematów związanych ze stosowaniem środków przymusu bezpośredniego przez pracowników ochrony fizycznej.

Galerię można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych, np. dotyczących podstaw prawnych zawodu, jak i zajęć praktycznych w zakresie technik interwencji.

Wskazane jest, aby uczący się znał zadania zawodowe realizowanych przez pracowników ochrony fizycznej.

Następnym etapem uczenia się powinno być szczegółowe zapoznanie z zasadami stosowania poszczególnych środków przymusu bezpośredniego.

Galeria stanowi wstęp do realizacji zagadnień w zakresie stosowania środków przymusu bezpośredniego, więc powinna być wykorzystana przed grafiką interaktywną „Przypadki użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego” oraz sekwencjami filmowymi „Techniki interwencyjne z użyciem i wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego”.

Galeria zdjęć powiązana jest z materiałami sprawdzającymi:

  • uzupełnianie podpisów obrazka,

  • test wielokrotnego wyboru.

Galeria zdjęć powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków przymusu bezpośredniego i broni palnej
BPO.02.2.2)2) rozróżnia przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony fizycznej oraz elementów zabezpieczenia technicznego
BPO.02.2.2)3) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony obszarów, obiektów oraz urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych
BPO.02.2.7)1) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby wpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
BPO.02.2.7)2) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby niewpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
BPO.02.3.5)1) wskazuje dozwolone prawem działania pracownika ochrony fizycznej w reakcji na zaistniałe zagrożenia chronionej osoby
BPO.02.3.5)2) dobiera działania ochronne stosownie do zaistniałego zagrożenia
BPO.02.3.5)3) ocenia skuteczność podjętych działań ochronnych
BPO.02.4.3)1) określa działania, które może podejmować pracownik ochrony fizycznej podczas ochrony obiektu
BPO.02.5.7)2) określa zasady wykorzystania środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.7.2)3) dobiera wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych stosownie do uprawnień, rodzaju, czasu i miejsca prowadzenia ochranianej imprezy
BPO.02.7.5)1) dobiera środki przymusu bezpośredniego stosownie do zagrożenia

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Galeria zdjęć wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • definiowanie pojęciami charakterystycznymi dla użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego,

  • interpretowanie podstawowych pojęci związanych z użyciem i wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego,

  • wykorzystywanie przepisów prawa dotyczących użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego,

  • analizowanie konsekwencji prawnych postępowania w sytuacjach użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego,

  • określanie środków przymusu bezpośredniego dozwolonych dla kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej,

  • określanie środków przymusu bezpośredniego dozwolonych w zależności od rodzaju działań ochronnych,

  • wskazywanie zasad używania lub wykorzystywania środków przymusu bezpośredniego,

  • wskazywanie prawidłowej reakcji na zagrożenia,

  • wskazywanie środków porządkowych,

  • stosowanie środków porządkowych zgodnie z przepisami prawa,

  • doskonalenie umiejętności w zakresie ochrony osób i mienia,

  • dokonywanie wyboru adekwatnej techniki interwencyjnej do konkretnej sytuacji zagrożenia,

  • stosowanie różnych technik posługiwania się środkami przymusu bezpośredniego

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna
Każdy uczący się sam przed zajęciami zapoznaje się z galerią zdjęć i na kartce wynotowuje, co jest dla niego niejasne. Na zajęciach prezentuje wskazaną przez nauczyciela „grupę z galerii”. Omawiając ją, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwe zrozumienie wiadomości. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup odpowiadających liczbie grup zawartych w medium i wprowadza zasadę rywalizacji. Grupy mają charakter heterogeniczny. Uczący się w grupach opracowują wylosowane poszczególne zagadnienia zawarte w galerii. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy zespołu na forum, a następnie są one omawiane i porównywane. Nauczyciel może wprowadzić dodatkowo, dla urozmaicenia zajęć, kryterium atrakcyjności formy prezentacji.

Praca z całym zespołem
Nauczyciel wykorzystuje zasady gry memory. Na tablicy rozmieszczone są kartki z podpisanymi zdjęciami środków przymusu bezpośredniego stosowanymi przez różne służby. Kartki są odwrócone tak, aby zdjęcia nie były widoczne. Uczący się zgodnie z zasadami gry memory starają się sparować te same karki, które następnie odwrócone już z widocznymi zdjęciami układane są w szeregu. Po odwróceniu wszystkich kartek uczący się wskazują te, na których są środki przymusu bezpośredniego dozwolone do stosowania przez pracowników ochrony fizycznej.

Pracę z galerią nauczyciel może wspomagać stawiając pytania:

  1. Na czym polega użycie środków przymusu bezpośredniego?

  2. Na czym polega wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego?

  3. Jakie środki przymusu bezpośredniego są dozwolone do stosowania przez pracowników ochrony fizycznej?

  4. Wobec których osób istnieją ograniczenia w stosowaniu środków przymusu bezpośredniego?

  5. Jakie są typowe działania pracownika ochrony fizycznej, w których może stosować środki przymusu bezpośredniego?

  6. Jakie środki przymusu bezpośredniego można stosować w trakcie imprez masowych?

Galeria może być wykorzystywana do zajęć polegających na nauce nowych wiadomości oraz do zajęć utrwalających i powtórzeniowych (przygotowanie do egzaminu).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • przygotowanie do lekcji odwróconej. Uczący się po zapoznaniu się z materiałem prezentują/omawiają wskazaną przez nauczyciela „grupę z galerii zdjęć”. Wskazują na niejasności. Pozostali aktywnie uczestniczą w wymianie informacji i poglądów podczas omawiania poszczególnych środków przymusu bezpośredniego. Wskazane przez uczących się niejasności stają się motywatorem dla innych do dyskusji i wzajemnej wymiany poglądów w czasie dyskusji;

  • przygotowanie do egzaminu.

Praca w grupach

  • przygotowanie prezentacji wyznaczonego zagadnienia. Uczący się podzieleni na 5 grup przygotowują prezentację multimedialną (każda grupa jedno z poniższych zagadnień):

  1. środki przymusu bezpośredniego stosowane przez pracowników ochrony fizycznej;

  2. użycie i wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego;

  3. osoby wobec których istnieją ograniczenia w stosowaniu;

  4. środki przymusu bezpośredniego podczas typowych działań kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;

  5. środki przymusu bezpośredniego stosowane podczas imprez masowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Galeria pozwala na poznawanie materiału, a także powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się.

Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu środków przymusu bezpośredniego stosowanych przez pracowników ochrony fizycznej, na poziomie podstawowym (wstępnym), ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.

Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się zastanowił się i przeanalizował możliwość wystąpienia różnych sytuacji z użyciem środków przymusu bezpośredniego. Nauczyciel prezentuje uczącym się, którzy potrzebują pomocy, zagadnienia i wiedzę zawartą w galerii, natomiast uczących się poszukujących i zainteresowanych zachęca do samodzielnej pracy, np. przy opracowaniu stosowania środków przymusu bezpośredniego w różnych wybranych sytuacjach.


Tytuł materiału multimedialnego

Przypadki użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Medium zawiera interaktywną grafikę przedstawiającą:

  • środki przymusu bezpośredniego, do których stosowania uprawnieni są kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej,

  • przypadki użycia i wykorzystania oraz zasady stosowania środków przymusu bezpośredniego,

  • dokumentowanie użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego,

  • ograniczenia (wyłączenia podmiotowe) w stosowaniu środków przymusu bezpośredniego.

Korzystając z medium, uczący się ma możliwość zapoznania się z zagadnieniami:

  • środki przymusu bezpośredniego, do których stosowania uprawnieni są kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej;

  • sposób noszenia środków przymusu bezpośredniego, do których stosowania uprawnieni są kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej;

  • charakterystyka środków przymusu bezpośredniego, do których stosowania uprawnieni są kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej;

  • przypadki użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego;

  • zasady stosowania środków przymusu bezpośredniego.

Każde z powyższych zagadnień opisane jest po kliknięciu na poszczególne elementy wyposażenia pracowników ochrony fizycznej. Pojawiają się tablice i symbole graficzne odnoszące się do przedmiotowych zagadnień.

Grafika może być wykorzystana przy realizacji tematów związanych ze stosowaniem środków przymusu bezpośredniego przez kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej.

Wskazane jest, aby uczący się posiadał już podstawową wiedzę zawartą w galerii zdjęć i znał zadania zawodowe realizowane przez pracownika ochrony fizycznej.

Grafikę interaktywną można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych np. dotyczących podstaw prawnych zawodu, jak i zajęć praktycznych w zakresie technik interwencji.

Następnym etapem kształcenia będzie praktyczne stosowanie środków przymusu bezpośredniego oraz analiza szczegółowa określonych sytuacji taktycznych z zastosowaniem środków przymusu bezpośredniego, szczególnie w zakresie prawidłowego, bezpiecznego i praworządnego wykonywania działań interwencyjnych.

Grafika stanowi uzupełnienie galerii zdjęć. Powinna być wykorzystana przed sekwencjami filmowymi „Techniki interwencyjne z użyciem i wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego”.
Medium powiązane jest z materiałami sprawdzającymi:

  • zadania ukierunkowane na grupowanie, uporządkowanie,

  • zadania z lukami,

  • test wielokrotnego wyboru,

  • test samosprawdzający.

Grafika interaktywna powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków przymusu bezpośredniego i broni palnej
BPO.02.2.2)2) rozróżnia przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony fizycznej oraz elementów zabezpieczenia technicznego
BPO.02.2.2)3) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony obszarów, obiektów oraz urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych
BPO.02.2.7)1) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby wpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
BPO.02.2.7)2) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby niewpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa
BPO.02.2.10)2) wskazuje sposoby aktualizowania i przechowywania dokumentacji ochronnej
BPO.02.3.5)1) wskazuje dozwolone prawem działania pracownika ochrony fizycznej w reakcji na zaistniałe zagrożenia chronionej osoby
BPO.02.3.5)2) dobiera działania ochronne stosownie do zaistniałego zagrożenia
BPO.02.3.5)3) ocenia skuteczność podjętych działań ochronnych
BPO.02.4.3)1) określa działania, które może podejmować pracownik ochrony fizycznej podczas ochrony obiektu
BPO.02.5.7)1) określa czynności poprzedzające użycie środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.5.7)2) określa zasady wykorzystania środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.5.7)3) określa czynności następujące po użyciu środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.5.7)4) określa czynności następujące po wykorzystaniu środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.7.2)3) dobiera wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych stosownie do uprawnień, rodzaju, czasu i miejsca prowadzenia ochranianej imprezy
BPO.02.7.5)1) dobiera środki przymusu bezpośredniego stosownie do zagrożenia
BPO.02.7.5)2) określa procedurę przed i po zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • definiowanie pojęciami charakterystycznymi dla użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego,

  • interpretowanie podstawowych pojęci związanych z użyciem i wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego,

  • wykorzystywanie przepisów prawa dotyczących użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego,

  • analizowanie konsekwencji prawnych postępowania w sytuacjach użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego,

  • określanie środków przymusu bezpośredniego dozwolonych dla kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej,

  • określanie środków przymusu bezpośredniego dozwolonych w zależności od rodzaju działań ochronnych,

  • określanie dokumentacji sporządzanej w przypadku użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego,

  • wskazywanie przypadków używania lub wykorzystywania środków przymusu bezpośredniego,

  • wskazywanie zasad używania lub wykorzystywania środków przymusu bezpośredniego,

  • wskazywanie zasad postępowanie przed użyciem lub wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego i po ich użyciu lub wykorzystaniu,

  • wskazywanie prawidłowej reakcji na zagrożenia,

  • wskazywanie środków porządkowych,

  • stosowanie środków porządkowych zgodnie z przepisami prawa,

  • doskonalenie umiejętności w zakresie ochrony osób i mienia,

  • dokonywanie wyboru adekwatnej techniki interwencyjnej do konkretnej sytuacji zagrożenia,

  • stosowanie różnych technik posługiwania się środkami przymusu bezpośredniego

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna
Każdy uczący się sam przed zajęciami zapoznaje się z grafiką interaktywną i na kartce wynotowuje ewentualne niejasności. Na zajęciach prezentuje wskazane przez nauczyciela zagadnienie. Omawiając je, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwe zrozumienie wiadomości. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Nauczyciel zadając zapoznanie się z materiałem, może przydzielić konkretne zagadnienia poszczególnym uczącym się. Przykładowe zagadnie:

  1. środki przymusu bezpośredniego, do których stosowania uprawnieni są kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej;

  2. sposób noszenia środków przymusu bezpośredniego, do których stosowania uprawnieni są kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej;

  3. charakterystyka poszczególnych środków przymusu bezpośredniego, do których stosowania uprawnieni są kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej;

  4. przypadki użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego;

  5. zasady użycia lub wykorzystania więcej niż jednego środka przymusu bezpośredniego;

  6. ograniczenia (wyłączenia podmiotowe) w stosowaniu środków przymusu bezpośredniego;

  7. dokumentowanie użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego.

Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na sześć grup odpowiadających np. liczbie środków przymusu dopuszczonych do stosowania przez pracowników ochrony fizycznej i wprowadza zasadę rywalizacji. Grupy mają charakter heterogeniczny. Uczący się w grupach opracowują wylosowane poszczególne środki przymusu bezpośredniego. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy zespołu na forum, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, a następnie są one omawiane i porównywane. Nauczyciel może wprowadzić dodatkowo, dla urozmaicenia zajęć, kryterium atrakcyjności formy prezentacji.

Praca z całym zespołem
Nauczyciel, po uprzednim zapoznaniu się uczących z medium w domu, w oparciu o materiał omawiający np. zagadnienia w zakresie stosowania więcej niż jednego środka przymusu bezpośredniego, ograniczeń w stosowaniu środków przymusu bezpośredniego, wykorzystuje metodę definiowania pojęć, wywołuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje na zasadzie kazusu. Nauczyciel odpowiednio aktywując „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwe usystematyzowanie wiadomości w odniesieniu do wskazanych przypadków.

Pracę z grafiką nauczyciel może wspomagać stawiając pytania:

  1. Jakie środki przymusu bezpośredniego są dozwolone do stosowania przez kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej?

  2. Kiedy można stosować określone środki przymusu bezpośredniego?

  3. Jakie są zasady stosowania środków przymusu bezpośredniego?

  4. Wobec których osób istnieją ograniczenia w stosowaniu środków przymusu bezpośredniego?

  5. Jakie środki przymusu bezpośredniego można stosować jednocześnie?

  6. W jaki sposób dokumentuje się użycie lub wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego?

Grafika interaktywna może być wykorzystywana do zajęć polegających na nauce nowych zagadnień oraz do zajęć utrwalających i powtórzeniowych (przygotowanie do egzaminu).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • przygotowanie do lekcji odwróconej. Każdy uczący się po zapoznaniu się z grafiką interaktywną przygotowane ma na kartce ewentualne niejasności. Na zajęciach prezentuje wskazane przez nauczyciela zagadnienie. Omawiając je, wskazuje na wynotowane niejasności. Uczący się będą sami próbować wyjaśnić niejasności w trakcie wymiany poglądów. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwe zrozumienie wiadomości. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

  • przygotowanie do egzaminu.

Praca w grupach

  • Uczący się podzieleni na grupy przygotowują prezentację przydzielonego środka przymusu bezpośredniego np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, którą przedstawiają pozostałym uczącym się.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Grafika interaktywna pozwala na poznawanie materiału, a także powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera ona narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu środków przymusu bezpośredniego stosowanych przez pracowników ochrony fizycznej na poziomie podstawowym, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się zastanowił się i przeanalizował możliwość wystąpienia różnych sytuacji z użyciem środków przymusu bezpośredniego.
Nauczyciel prezentuje uczącym się, którzy potrzebują pomocy, zagadnienia i wiedzę zawartą w galerii, natomiast uczących się poszukujących i zainteresowanych zachęca do samodzielnej pracy, np. przygotowania broszury prezentującej charakterystyki środków przymusu bezpośredniego, do których stosowania uprawnieni są kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej.


Tytuł materiału multimedialnego

Techniki interwencyjne z użyciem i wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Medium zawiera dziesięć sekwencji filmowych dotyczących technik interwencyjnych z użyciem i wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego:

  1. Określenie nazwy zawodu, organizowanie i realizacja ochrony fizycznej z zastosowaniem środków przymusu bezpośredniego, dokumentowanie ich użycia lub wykorzystania,

  2. Algorytm postępowania przed i po zastosowaniu środków przymusu bezpośredniego,

  3. Siła fizyczna w postaci technik transportowych,

  4. Siła fizyczna w postaci technik obrony,

  5. Siła fizyczna w postaci technik obezwładniania,

  6. Kajdanki zakładane na ręce,

  7. Pałka służbowa,

  8. Ręczny miotacz substancji obezwładniających,

  9. Przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej;

  10. Pies służbowy.

Celem medium jest zdobycie/poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu zasad prawidłowego doboru, stosowania i wykorzystywania środków przymusu bezpośredniego w zależności od rodzaju wykonywanych zadań ochronnych.

Sekwencje przedstawiają wybrane techniki stosowania poszczególnych środków przymusu bezpośredniego w przykładowych sytuacjach związanych z charakterem zadań zawodowych realizowanych przez pracowników ochrony fizycznej. Sekwencje uzupełnione są objaśniającym komentarzem lektora.

Pomiędzy krótkimi sekwencjami filmowymi wplecione są zadania sprawdzające. Pytania sprawdzają zrozumienie zagadnień poruszanych w danej sekwencji. Przykładowe pytanie:
Siła fizyczna w postaci technik transportowych stosowana jest w celu....?

Medium może być wykorzystane przy realizacji tematów związanych ze stosowaniem środków przymusu bezpośredniego przez kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej. Wskazane jest, aby uczący się znał już zagadnienia przedstawione w galerii zdjęć oraz grafice interaktywnej, a także zadania zawodowe realizowane przez pracowników ochrony fizycznej.

Sekwencje filmowe można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych np. dotyczących podstaw prawnych zawodu, jak i zajęć praktycznych w zakresie technik interwencji i stosowania środków przymusu bezpośredniego oraz analizy szczegółowej określonych sytuacji taktycznych z zastosowaniem środków przymusu bezpośredniego, szczególnie w zakresie prawidłowego, bezpiecznego i praworządnego wykonywania działań interwencyjnych.

Medium powiązane jest z materiałami sprawdzającymi:

  • krzyżówka,

  • test wielokrotnego wyboru.

Sekwencje filmowe powiązane są z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków przymusu bezpośredniego i broni palnej
BPO.02.2.2)2) rozróżnia przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony fizycznej oraz elementów zabezpieczenia technicznego
BPO.02.2.2)3) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony obszarów, obiektów oraz urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych
BPO.02.2.7)1) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby wpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
BPO.02.2.7)2) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby niewpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa
BPO.02.2.10)2) wskazuje sposoby aktualizowania i przechowywania dokumentacji ochronnej
BPO.02.3.5)1) wskazuje dozwolone prawem działania pracownika ochrony fizycznej w reakcji na zaistniałe zagrożenia chronionej osoby
BPO.02.3.5)2) dobiera działania ochronne stosownie do zaistniałego zagrożenia
BPO.02.3.5)3) ocenia skuteczność podjętych działań ochronnych
BPO.02.4.3)1) określa działania, które może podejmować pracownik ochrony fizycznej podczas ochrony obiektu
BPO.02.5.7)1) określa czynności poprzedzające użycie środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.5.7)2) określa zasady wykorzystania środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.5.7)3) określa czynności następujące po użyciu środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.5.7)4) określa czynności następujące po wykorzystaniu środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.7.2)3) dobiera wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych stosownie do uprawnień, rodzaju, czasu i miejsca prowadzenia ochranianej imprezy
BPO.02.7.5)1) dobiera środki przymusu bezpośredniego stosownie do zagrożenia
BPO.02.7.5)2) określa procedurę przed i po zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  • stosowanie pojęć charakterystycznych dla użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego,

  • interpretowanie podstawowych pojęć związanych z użyciem i wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego,

  • wykorzystywanie przepisów prawa dotyczących użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego,

  • analizowanie konsekwencji prawnych postępowania w sytuacjach użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego,

  • określanie środków przymusu bezpośredniego dozwolonych dla kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej,

  • określanie środków przymusu bezpośredniego dozwolonych w zależności od rodzaju działań ochronnych,

  • określanie dokumentacji sporządzanej w przypadku użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego, wskazywanie przypadków używania lub wykorzystywania środków przymusu bezpośredniego,

  • wskazywanie zasad używania lub wykorzystywania środków przymusu bezpośredniego,

  • wskazywanie zasad postępowania przed użyciem lub wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego i po ich użyciu lub wykorzystaniu,

  • wskazywanie prawidłowej reakcji na zagrożenia,

  • wskazywanie środków porządkowych,

  • stosowanie środków porządkowych zgodnie z przepisami prawa,

  • doskonalenie umiejętności w zakresie ochrony osób i mienia,

  • dokonywanie wyboru adekwatnej techniki interwencyjnej do konkretnej sytuacji zagrożenia,

  • stosowanie różnych technik posługiwania się środkami przymusu bezpośredniego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna
Każdy uczący się sam przed zajęciami, (bazując na dotychczas zdobytej wiedzy w zakresie charakterystyki poszczególnych środków przymusu bezpośredniego, zasad i przypadków ich użycia), przygotowuje analizę wyznaczonej przez nauczyciela sceny (sekwencji filmowej) z użyciem środków przymusu bezpośredniego, a następnie prezentuje ją na forum; możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Nauczyciel, prosząc o zapoznanie się z materiałem, może przydzielić konkretne, szczegółowe zagadnienia poszczególnym uczącym się. Przykładowe zagadnienia:

  1. podstawa prawna użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego,

  2. postępowanie pracowników ochrony fizycznej przed użyciem lub wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego,

  3. adekwatność doboru środków przymusu bezpośredniego w zależności od zaistniałej sytuacji,

  4. bezpieczeństwo w trakcie przeprowadzanej interwencji,

  5. związek podjętych działań interwencyjnych z zadaniami zawodowymi organizowania i realizowania ochrony fizycznej osób i mienia.

Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na grupy odpowiadających np. liczbie środków przymusu dopuszczonych do stosowania przez pracowników ochrony fizycznej i wprowadza zasadę rywalizacji. Grupy mają charakter heterogeniczny. Uczący się w grupach opracowują wylosowane poszczególne środki przymusu bezpośredniego. Członkowie grupy mają przygotować i przedstawić scenkę‑demonstrację użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego z uwzględnieniem podstawy prawnej zasad stosowania, bezpieczeństwa interwencji i dokumentowania. Po prezentacji wyników pracy zespołu na forum jest ona omawiana i porównywana. Nauczyciel może wprowadzić dodatkowo, dla urozmaicenia zajęć, kryterium atrakcyjności formy prezentacji i zaangażowania.

Praca z całym zespołem
Nauczyciel, po uprzednim zapoznaniu się uczących się z medium w domu i opierając się na dotychczasowym materiale przedstawionym w całym e‑materiale, wykorzystuje metodę definiowania pojęć. Wywołuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje na zasadzie kazusu, np. najpierw na podstawie jednej z sekwencji filmowych, a następnie korzysta z ogólnodostępnych w mediach materiałów wizualnych przedstawiających rzeczywiste interwencje z użyciem środków przymusu bezpośredniego. Nauczyciel odpowiednio aktywując „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwe usystematyzowanie wiadomości w odniesieniu do wskazanych przypadków.

Pracę z sekwencjami filmowymi nauczyciel może wspomagać, stawiając pytania:

  1. Jakie środki przymusu bezpośredniego są dozwolone do stosowania przez kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej?

  2. Kiedy można stosować określone środki przymusu bezpośredniego?

  3. Jakie są zasady stosowania środków przymusu bezpośredniego?

  4. Czy wobec wszystkich osób można stosować każdy ze środków przymusu bezpośredniego?

  5. Jakie środki przymusu bezpośredniego można stosować jednocześnie?

  6. W jaki sposób dokumentuje się użycie lub wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego?

  7. W jakich zadaniach zawodowych organizowanie i realizowanie ochrony fizycznej, pozwala na stosowanie środków przymusu bezpośredniego?

  8. Jakie czynności należy wykonać przed i po stosowaniu środków przymusu bezpośredniego?

  9. Jakie wymogi muszą spełnić pracownicy ochrony fizycznej, aby być uprawnionym do stosowania środków przymusu bezpośredniego?

Sekwencje filmowe mogą być wykorzystywana do zajęć polegających na nauce nowych wiadomości oraz do zajęć utrwalających i powtórzeniowych (przygotowanie do egzaminu).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
przygotowanie do lekcji odwróconej. Uczący się, bazując na dotychczas zdobytej wiedzy w zakresie charakterystyki poszczególnych środków przymusu bezpośredniego, zasad i przypadków ich użycia, przygotowuje samodzielnie przed zajęciami analizę wyznaczonej przez nauczyciela sceny (sekwencji filmowej) z użyciem środków przymusu bezpośredniego, a następnie prezentuje ją na forum, uwzględniając podane przez nauczyciela zagadnienia. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Przykładowe zagadnienia:

  1. podstawa prawna użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego,

  2. postępowanie pracowników ochrony fizycznej przed użyciem lub wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego,

  3. adekwatność doboru środków przymusu bezpośredniego w zależności od zaistniałej sytuacji,

  4. bezpieczeństwo w trakcie przeprowadzanej interwencji;

  5. związek podjętych działań interwencyjnych z zadaniami zawodowymi organizowania i realizowania ochrony fizycznej osób i mienia.

przygotowanie do egzaminu.

Praca w grupach
Uczący się podzieleni na grupy przygotowują prezentację przydzielonego środka przymusu bezpośredniego np. w formie scenki rodzajowej, którą przedstawiają następnie na zajęciach.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Sekwencje filmowe pozwalają na poznawanie zagadnień dotyczących środków przymusu bezpośredniego, a także powtarzanie tych sekwencji w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się.

Zawierają narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu środków przymusu bezpośredniego stosowanych przez pracowników ochrony fizycznej, na poziomie podstawowym, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.

Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się zastanowił się i przeanalizował możliwość wystąpienia różnych sytuacji z użyciem środków przymusu bezpośredniego. Nauczyciel prezentuje uczącym się, którzy potrzebują pomocy, zagadnienia i wiedzę zawartą w galerii, natomiast uczących się poszukujących i zainteresowanych zachęca do samodzielnej pracy, np. wizualizację algorytmu postępowania przed i po zastosowaniu środków przymusu bezpośredniego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Przypadki użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego – test wielokrotnego wyboru

Opis materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią zawiera piętnaście pytań o zróżnicowanym poziomie trudności (łatwe, średnie, trudne). Pytania mają charakter przekrojowy, dotyczą zasad i przypadków użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z grafiką interaktywną.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków przymusu bezpośredniego i broni palnej
BPO.02.2.7)1) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby wpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
BPO.02.3.5)1) wskazuje dozwolone prawem działania pracownika ochrony fizycznej w reakcji na zaistniałe zagrożenia chronionej osoby
BPO.02.5.7)2) określa zasady wykorzystania środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.7.5)1) dobiera środki przymusu bezpośredniego stosownie do zagrożenia


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Techniki interwencyjne - Krzyżówka

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka zawiera osiem haseł związanych ze stosowaniem środków przymusu bezpośredniego. Rozwiązaniem krzyżówki jest słowo „kajdanki”. Zadanie ma charakter przekrojowy.
Poziom trudności zadania: średni.
Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte powiązane z hasłem.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy i umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania wykrytych braków.

Krzyżówka powiązana jest z sekwencjami filmowymi.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.7)1) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby wpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa
BPO.02.3.5)1) wskazuje dozwolone prawem działania pracownika ochrony fizycznej w 
BPO.02.4.3)1) określa działania, które może podejmować pracownik ochrony fizycznej podczas ochrony obiektu
BPO.02.5.7)3) określa czynności następujące po użyciu środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.5.7)4) określa czynności następujące po wykorzystaniu środków przymusu bezpośredniego
BPO.02.7.5)1) dobiera środki przymusu bezpośredniego stosownie do zagrożenia
BPO.02.7.5)2) określa procedurę przed i po zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Jednoczesne stosowanie środków przymusu bezpośredniego – zadanie ukierunkowane na grupowanie

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na pogrupowaniu prezentowanych środków przymusu bezpośredniego w dwie grupy: te, których pracownicy ochrony fizycznej nie mogą stosować jednocześnie oraz te, które mogą stosować jednocześnie.
Poziom trudności zadania: trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z grafiką interaktywną.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.7)1) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby wpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
BPO.02.3.5)1) wskazuje dozwolone prawem działania pracownika ochrony fizycznej w reakcji na zaistniałe zagrożenia chronionej osoby
BPO.02.3.5)2) dobiera działania ochronne stosownie do zaistniałego zagrożenia


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wykorzystanie i użycie środka przymusu bezpośredniego w postaci kajdanek – zadanie z lukami

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie wymaga uzupełnienia, przez uczącego się, luk w tekście dotyczącym użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego. Poziom trudności zadania: średnie.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy i umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania „wykrytych” braków.

Zadanie powiązane jest z grafiką interaktywną.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków przymusu bezpośredniego i broni palnej
BPO.02.3.5)1) wskazuje dozwolone prawem działania pracownika ochrony fizycznej w reakcji na zaistniałe zagrożenia chronionej osoby
BPO.02.5.7)2) określa zasady wykorzystania środków przymusu bezpośredniego


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Środki przymusu bezpośredniego w pracy pracownika ochrony fizycznej - Zadanie typu prawda czy fałsz

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera piętnaście stwierdzeń dotyczących zasad i przypadków użycia środków przymusu bezpośredniego przez pracowników ochrony fizycznej. Zadaniem uczącego się jest określenie, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe czy fałszywe.
Poziom trudności zadania: zróżnicowany (łatwy, średni, trudny).

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć, grafiką interaktywną, sekwencjami filmowymi.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków przymusu bezpośredniego i broni palnej


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Środki przymusu bezpośredniego w działaniach ochronnych – test samosprawdzający

Opis materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający zawiera trzynaście łatwych pytań. Dotyczą one podstawowych wiadomości w zakresie przypadków i zasad użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego przez pracowników ochrony fizycznej.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania wykrytych braków.

Test powiązany jest z grafiką interaktywną i sekwencjami filmowymi.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków przymusu bezpośredniego i broni palnej
BPO.02.2.7)1) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby wpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
BPO.02.5.7)2) określa zasady wykorzystania środków przymusu bezpośredniego


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Rodzaje środków przymusu bezpośredniego – uzupełnianie podpisów obrazka

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu podpisu do obrazka. Sześć obrazków prezentuje środki przymusu bezpośredniego dozwolone do stosowania przez pracowników ochrony fizcznej. Poziom trudności zadania: łatwy.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków przymusu bezpośredniego i broni palnej
BPO.02.2.7)1) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby wpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
BPO.02.7.2)3) dobiera wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych stosownie do uprawnień, rodzaju, czasu i miejsca prowadzenia ochranianej imprezy

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału