Proces transportu i magazynowania w zakładzie przeróbczym
Obsługa maszyn i urządzeń do przeróbki mechanicznej kopalin - Operator maszyn i urządzeń przeróbczych , Technik Przeróbki Kopalin Stałych
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów Operator maszyn i urządzeń przeróbczych oraz Technik przeróbki kopalin stałychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów Operator maszyn i urządzeń przeróbczych oraz Technik przeróbki kopalin stałych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji: Obsługa maszyn i urządzeń do przeróbki mechanicznej kopalin:
prowadzenie procesów magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia: Prowadzenie procesów technologicznych w zakładzie przeróbczym
1) prowadzi proces magazynowania nadawy surowej,
8) prowadzi proces magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:
Film edukacyjny
Sposoby magazynowania i transportu nadawy surowej i produktów przeróbki kopalin stałych
Film edukacyjnySposoby magazynowania i transportu nadawy surowej i produktów przeróbki kopalin stałych
, w którym zaprezentowane jest prowadzenie procesów magazynowania produktów przeróbki kopalin stałych.Galeria zdjęć
Maszyny i urządzenia do transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki
Galeria zdjęćMaszyny i urządzenia do transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki
, w której zaprezentowano wizualizacje urządzeń, których używa się podczas transportu, załadunku i magazynowaniu produktów.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Sposoby magazynowania i transportu nadawy surowej i produktów przeróbki kopalin stałychFilm edukacyjny
Maszyny i urządzenia do transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbkiGaleria zdjęć
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów Operator maszyn i urządzeń przeróbczych oraz Technik przeróbki kopalin stałych
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca w grupach
Film edukacyjny - Sposoby magazynowania i transportu nadawy surowej i produktów przeróbki kopalin stałych
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące sposobów magazynowania i transportu nadawy surowej i produktów przeróbki kopalin stałych.
Klasa zostaje podzielona na kilka 4 – osobowych grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką charakterystykę sposobów magazynowania i transportu.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne cechy. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna charakterystyka.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy, jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.
Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia charakterystyki wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.
Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.
Galeria zdjęć - Maszyny i urządzenia do transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki
Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających maszyny i urządzenia do transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki.
Zadaniem uczniów jest podpisanie grafik odpowiednimi podpisami.
Teraz nauczyciel, używając galerii zdjęć, sprawdza poprawność przydzielonych grafik do grup i ich opisów.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.
Uczniowie tworzą notatki z zajęć.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e‑materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.
Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.
Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.
Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.
Samodzielna praca uczniów
Film edukacyjny - Sposoby magazynowania i transportu nadawy surowej i produktów przeróbki kopalin stałych
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, który przedstawia, jak wygląda magazynowanie i transport nadawy surowej i produktów przeróbki kopalin stałych.
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.
Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: W jakich zbiornikach magazynuje się nadawę surową? Jak magazynuje się produkty kopalin stałych?
Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne zbiorniki.
Przykładowy zestaw napisów umieszczonych na karteczkach będzie dotyczyć informacji o poszczególnym sposobie magazynowania.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Galeria zdjęć - Maszyny i urządzenia do transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki
Uczniowie otrzymują pulę grafik z rodzajami maszyn i urządzeń do transportu. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poprawnych nazw do grafik bez podglądania ich opisów.
Kolejny krok to sprawdzenie poprawnie przyporządkowanych nazw.
Jeśli nazwa została przyporządkowana niepoprawnie, uczeń ma za zadanie ułożyć na oddzielnej kartce (karta z pytaniami) 3 pytania testowe (pytanie i cztery odpowiedzi, z czego jedna jest poprawna) dotyczące rodzaju wad. Uczeń zna poprawną odpowiedź, ale nie zaznacza jej na kartce z pytaniami.
Uczniowie wymieniają się kartką z pytaniami. Teraz mają odpowiedzieć na otrzymane od kolegi pytania i oddać do sprawdzenia autorowi pytań.
Autor pytań sprawdza odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza w sytuacjach nierozstrzygniętych, kiedy istnieje różnica zdań pomiędzy autorem pytania a uczniem na nie odpowiadającym co do poprawności odpowiedzi. Sytuację omawia na forum klasy.
Nauczyciel prosi o przeczytanie wszystkich pytań i poprawnych odpowiedzi na nie, powstałych z analizy galerii zdjęć.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań — nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: magazynowanie, załadunek.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie jej nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co grupa zwróciłaby uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?
Samodzielna praca uczniów
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmem edukacyjnym i galerią zdjęć. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.
Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do zaznajomienia się z konserwacja elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zaczyna realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie: Opisz sposoby konserwacji elementów i wyrobów z blachy i profili kształtowych.
Uczeń planuje wypowiedź i zapisuje swoje wnioski.
Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań. Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film edukacyjny i galerię zdjęć. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat procesu transportu i magazynowania w zakładzie przeróbczym. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy. Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej. Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści