E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowanie i konserwacja obiektów małej architektury krajobrazu

OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu – technik architektury krajobrazu 314202

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu (kod cyfrowy zawodu 314202): budowanie i konserwacja obiektów małej architektury krajobrazu. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących budowania i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu: uwzględnienie szczególnie istotnych cech materiałów i maszyn wykorzystywanych podczas prac budowlanych i konserwacyjnych obiektów małej architektury krajobrazu – prac, które mają zastosowanie w konkretnych warunkach środowiskowych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu:

OGR.04.5. Budowanie i konserwacja obiektów małej architektury krajobrazu

Osoba ucząca się:

  • OGR.04.5) stosuje zasady budowania i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu.

Kryteria weryfikacji dla powyższych efektów kształcenia:

Osoba ucząca się:

  • OGR.04.5.1) korzysta z dokumentacji projektowej elementów architektury krajobrazu;

  • OGR.04.5.2) realizuje budowę elementów małej architektury krajobrazu;

  • OGR.04.5.3) realizuje naprawy i konserwacje elementów małej architektury krajobrazu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Sekwencje filmowe Prace związane z budową i konserwacją obiektów małej architektury krajobrazuDdGNic6JSekwencje filmowe Prace związane z budową i konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu

Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • dobieranie materiałów do budowy, napraw i konserwacji obiektów i elementów małej architektury krajobrazu,

  • dobieranie narzędzi i sprzętu do budowy, napraw, konserwacji i renowacji obiektów małej architektury krajobrazu,

  • realizacja budowy obiektów małej architektury krajobrazu,

  • analizowanie dokumentacji oraz instrukcji budowania nawierzchni, murków, ogrodzeń, schodów,

  • wykorzystywanie technologii wykonywania napraw i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu i ich elementów,

  • stosowanie zasad BHP dotyczących prac związanych z budową, naprawą, konserwacją i renowacją obiektów małej architektury krajobrazu i ich elementów.

Galeria zdjęć Materiały do napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazuD173JP13JGaleria zdjęć Materiały do napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu

Praca z galerią zdjęć wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • właściwe dobieranie materiałów do napraw i konserwacji obiektów i elementów małej architektury krajobrazu,

  • znajomość sposobów stosowania poszczególnych materiałów i procesu wykonania naprawy, konserwacji.

Mapa myśli Dokumentacja projektowa elementów architektury krajobrazuDcgEVvKaAMapa myśli Dokumentacja projektowa elementów architektury krajobrazu

Praca z mapą myśli wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • analiza relacji i wzajemnych zależności między pojęciami w obszarze dokumentacji projektowej elementów architektury krajobrazu z wykorzystaniem rysunków roboczych elementów małej architektury krajobrazu,

  • opracowanie projektu danego elementu (lub elementów) małej architektury krajobrazu, niezbędnego do ich budowy lub naprawy przy uwzględnieniu właściwego doboru materiałów, narzędzi i sprzętu,

  • przygotowanie dokumentacji niezbędnej dla realizacji danego projektu elementu (lub elementów).

Obudowa dydaktyczna

[Interaktywne materiały sprawdzające]link={DNtju5Xb0} – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu budowania i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDMndMIwUMSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDpBTGMWEJPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDLg5JVOVIPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDYxlVfeRQNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej budowania i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu.

Instrukcja użytkowaniaDwsrk8p6sInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • sekwencje filmowe Prace związane z budową i konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniami 4 i 5,

  • galeria zdjęć Materiały do napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniami 1, 2, 6, 7 i 8,

  • mapa myśli Dokumentacja projektowa elementów architektury krajobrazu z ćwiczeniem 3.

Dzięki temu materiały sprawdzające mogą być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych i posłużyć do oceny poziomu wiedzy opanowanej przez osoby uczące się podczas zajęć. Zarówno nauczyciel, jak i same osoby uczące się mogą dokonać tej oceny, co umożliwiają informacje zwrotne dołączone do każdego ćwiczenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Sekwencje filmowe

Praca w grupach

Przed zajęciami nauczyciel dzieli zespół klasowy na pięć grup. Każda z nich ma przygotować zestaw 10 zdjęć różnych miejsc (np. park, plac zabaw, ogród itp.) z elementami małej architektury krajobrazu, które powinny być zakonserwowane lub naprawione. Zdjęcia powinny wyraźnie ukazywać miejsca, które wymagają interwencji.

Zestawy przygotowanych wcześniej materiałów są udostępniane poszczególnym grupom zgodnie z zasadą: grupa I udostępnia zdjęcia grupie II, grupa II – grupie III itd.

Przed emisją sekwencji filmowych nauczyciel informuje, że uczniowie powinni w trakcie oglądania materiałów sporządzać notatki, które wykorzystają w późniejszym zadaniu. Będzie ono polegało na zaplanowaniu prac konserwacyjnych, naprawczych lub remontowych obiektów małej architektury przedstawionych na zdjęciach. Opracowania powinny zawierać listę potrzebnych materiałów i narzędzi, a także opis czynności, które należy wykonać.

Po upływie wyznaczonego czasu zespoły prezentują rezultaty pracy, które są oceniane przez zespół klasowy i nauczyciela.

2. Galeria zdjęć

Praca w parach

Uczniowie zapoznają się z informacjami zawartymi w galerii zdjęć. Następnie wybierają cztery zdjęcia – po jednym z każdej kategorii:

  • rodzaje drewna używane do budowy, napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu,

  • rodzaje tynku używane do budowy, napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu,

  • materiały i narzędzia do napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu wykonanych z drewna,

  • wyroby końcowe elementów małej architektury krajobrazu po naprawie lub konserwacji.

Do każdego zdjęcia uczniowie układają pytanie, na które będzie musiała odpowiedzieć wskazana przez nich para. Pytania mogą dotyczyć przeznaczenia materiałów lub narzędzi, sposobów ich wykorzystania itp.

Pierwsza para wybierana jest przez nauczyciela i wskazuje uczniów, którzy odpowiedzą na jej pytania. Po udzieleniu odpowiedzi i zweryfikowaniu jej przez zespół klasowy odpowiadający wskazują kolejną parę i zadają swoje pytania. W przypadku gdy pytania się powtarzają, kolejka przechodzi na następną parę.

W tym zadaniu można wprowadzić elementy rywalizacji, np. punktację lub limit czasowy na odpowiedź.

3. Mapa myśli

Praca w parach, grupach i całego zespołu klasowego

Kula śniegowa. Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie: „Co wchodzi w skład dokumentacji projektowej elementów małej architektury?”. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje odpowiedzi, uzupełniają je i tworzą wspólną wersję. Powtarzają te kroki w coraz liczniejszych grupach (ósemki, szesnastki), aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź na pytanie.

Giełda pomysłów. W kolejnym kroku nauczyciel wraz z całym zespołem klasowym analizuje materiał pomocniczy dołączony do mapy myśli. Chętne/wybrane osoby omawiają poszczególne elementy dokumentacji projektowej. Najważniejsze spostrzeżenia zapisywane są na tablicy, a następnie weryfikowane przez uczniów. Weryfikowana jest też odpowiedź na pytanie: „Co wchodzi w skład dokumentacji projektowej elementów małej architektury?”.

Na zakończenie pracy uczniowie tworzą wspólnie mapę myśli dotyczącą dokumentacji projektowej nawierzchni pieszej z betonowej kostki brukowej w przydomowym ogrodzie.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Sekwencje filmowe

Praca w grupach

Uczniowie dzielą się na pięć grup. Każda z nich zapoznaje się z jedną sekwencją filmową:

  • grupa I – Dobieranie materiałów do budowy, napraw, konserwacji i renowacji obiektów małej architektury krajobrazu,

  • grupa II – Dobieranie narzędzi i sprzętu do budowy, napraw, konserwacji i renowacji obiektów małej architektury krajobrazu,

  • grupa III – Realizacja budowy obiektu małej architektury krajobrazu,

  • grupa IV – Instrukcja budowania ścieżek kamiennych,

  • grupa V – Technologia wykonywania napraw i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu i ich elementów.

Zadaniem zespołów jest przygotowanie plakatu‑notatki z najważniejszymi informacjami zawartymi w przydzielonej sekwencji filmowej. Technika jest dowolna. Następnie notatki udostępniane są na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formacie PDF lub JPG innym zespołom, które na kolejnych zajęciach oceniają przydatność notatek w skali od 1 do 5, w której 1 oznacza nieprzydatna, a 5 – bardzo przydatna. Autorzy notatki, która zdobędzie najwięcej punktów, mogą zostać nagrodzeni oceną za aktywność.

2. Galeria zdjęć

Praca indywidualna

Po zapoznaniu się z informacjami z galerii zdjęć uczeń wyszukuje w najbliższym otoczeniu lub w zasobach internetowych przykładów wykorzystania co najmniej trzech materiałów z każdej kategorii w katalogu i robi zdjęcie lub je pobiera.

Następnie przygotowuje minikatalog, w którym umieszcza swoje przykłady i przyporządkowane do niego materiały. Może w tym celu wykorzystać edytor tekstu lub program do edycji grafik. Gotowy materiał zamieszcza na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formacie PDF lub JPG. Minikatalogi mogą być wykorzystane na zajęciach powtórkowych.

3. Mapa myśli

Praca indywidualna

Uczeń samodzielnie analizuje dokumentację zawartą w materiałach pomocniczych i na jej podstawie uzupełnia mapę myśli.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Sekwencje filmowe:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;

  • przy podziale klasy na grupy należy dobrać je tak, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z sekwencjami filmowymi stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: jedna sekwencja i jedno zadanie) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach.

Galeria zdjęć:

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do ilustracji zawartych w galerii;

  • uczniowie mający problem w wystąpieniami na forum klasy mogą otrzymać pytania przygotowane przez inną parę i odpowiedzieć na nie pisemnie.

Mapa myśli:

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli na tablicy, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu.

Uczniowie zdolni, szczególnie zainteresowani tematem, mogą uzupełnić informacje zawarte w multimediach na podstawie dostępnych źródeł, przygotować prezentację, która zostanie przedstawiona na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści