E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowanie i konserwacja obiektów małej architektury krajobrazu

OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu – technik architektury krajobrazu 314202

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu (kod cyfrowy zawodu 314202), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące budowania i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu: uwzględnienie szczególnie istotnych cech materiałów i maszyn wykorzystywanych podczas prac budowlanych i konserwacyjnych obiektów małej architektury krajobrazu – prac, które mają zastosowanie w konkretnych warunkach środowiskowych

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Sekwencje filmowe Prace związane z budową i konserwacją obiektów małej architektury krajobrazuDdGNic6JSekwencje filmowe Prace związane z budową i konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu

Praca z sekwencjami filmowymi pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • dobieranie materiałów do budowy, napraw i konserwacji obiektów i elementów małej architektury krajobrazu,

  • dobieranie narzędzi i sprzętu do budowy, napraw, konserwacji i renowacji obiektów małej architektury krajobrazu,

  • realizacja budowy obiektów małej architektury krajobrazu,

  • analizowanie dokumentacji oraz instrukcji budowania nawierzchni, murków, ogrodzeń, schodów,

  • wykorzystywanie technologii wykonywania napraw i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu i ich elementów,

  • stosowanie zasad BHP dotyczących prac związanych z budową, naprawą, konserwacją i renowacją obiektów małej architektury krajobrazu i ich elementów.

Galeria zdjęć Materiały do napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazuD173JP13JGaleria zdjęć Materiały do napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu

Praca z galerią zdjęć pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • właściwe dobieranie materiałów do napraw i konserwacji obiektów i elementów małej architektury krajobrazu,

  • znajomość sposobów zastosowania poszczególnych materiałów i procesu wykonania naprawy, konserwacji.

Mapa myśli Dokumentacja projektowa elementów architektury krajobrazuDcgEVvKaAMapa myśli Dokumentacja projektowa elementów architektury krajobrazu

Praca z mapą myśli pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • analizowanie relacji i wzajemnych zależności między pojęciami w obszarze dokumentacji projektowej elementów architektury krajobrazu z wykorzystaniem rysunków roboczych elementów małej architektury krajobrazu,

  • opracowanie projektu danego elementu (lub elementów) małej architektury krajobrazu, niezbędnego do ich budowy lub naprawy przy uwzględnieniu właściwego doboru materiałów, narzędzi i sprzętu,

  • przygotowanie dokumentacji niezbędnej dla realizacji danego projektu elementu (lub elementów).

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDObh0vDwuInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu budowania i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDMndMIwUMSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDpBTGMWEJPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDLg5JVOVIPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDYxlVfeRQNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej budowania i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu.

Instrukcja użytkowaniaDwsrk8p6sInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • sekwencje filmowe Prace związane z budową i konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu ćwiczeniami 4 i 5,

  • galeria zdjęć Materiały do napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniami 1, 2, 6, 7 i 8,

  • mapa myśli Dokumentacja projektowa elementów architektury krajobrazu z ćwiczeniem 3.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

Sekwencje filmowe

Zapoznaj się z sekwencjami filmowymi, wykonaj notatki, a następnie udaj się na spacer do pobliskiego parku lub na skwer. Przyjrzyj się dokładnie elementom małej architektury, oceń ich stan i wykonaj telefonem zdjęcia tych miejsc, które wymagają naprawy.

Na podstawie swoich notatek przygotuj plan naprawy zniszczonych elementów małej architektury, które zostały sfotografowane. Dobierz odpowiednie narzędzia i materiały, a następnie przedstaw krok po kroku czynności naprawcze.

Galeria zdjęć

Na podstawie tego multimedium przygotuj fiszki, które pomogą ci zapamiętać materiały potrzebne do napraw i konserwacji oraz ich charakterystyczne cechy. Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, zrób zestaw tabel, które przygotujesz w arkuszu kalkulacyjnym i umieścisz w nim komplet danych i informacji dotyczących poszczególnych materiałów.

Mapa myśli

Przeanalizuj materiały pomocnicze dołączone do mapy myśli, a następnie ją wypełnij. Możesz zweryfikować poprawność swoich działań, korzystając z przykładowo uzupełnionej mapy. W kolejnym kroku przygotuj dokumentację projektową do wykonania ścieżki kamiennej w ogrodzie. Możesz wykorzystać ceny kamieni i innych materiałów zamieszczone w internecie, a także ponownie obejrzeć sekwencję filmową nr 4, w której przedstawiono instrukcję budowania ścieżek kamiennych. Sprawdź, czy twoja dokumentacja zawiera wszystkie elementy wskazane w mapie myśli.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat budowania i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści