Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu (kod cyfrowy zawodu 314202), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące budowania i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu: uwzględnienie szczególnie istotnych cech materiałów i maszyn wykorzystywanych podczas prac budowlanych i konserwacyjnych obiektów małej architektury krajobrazu – prac, które mają zastosowanie w konkretnych warunkach środowiskowych
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Sekwencje filmowe Prace związane z budową i konserwacją obiektów małej architektury krajobrazuSekwencje filmowe Prace związane z budową i konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu
Praca z sekwencjami filmowymi pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
dobieranie materiałów do budowy, napraw i konserwacji obiektów i elementów małej architektury krajobrazu,
dobieranie narzędzi i sprzętu do budowy, napraw, konserwacji i renowacji obiektów małej architektury krajobrazu,
realizacja budowy obiektów małej architektury krajobrazu,
analizowanie dokumentacji oraz instrukcji budowania nawierzchni, murków, ogrodzeń, schodów,
wykorzystywanie technologii wykonywania napraw i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu i ich elementów,
stosowanie zasad BHP dotyczących prac związanych z budową, naprawą, konserwacją i renowacją obiektów małej architektury krajobrazu i ich elementów.
Galeria zdjęć Materiały do napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazuGaleria zdjęć Materiały do napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu
Praca z galerią zdjęć pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
właściwe dobieranie materiałów do napraw i konserwacji obiektów i elementów małej architektury krajobrazu,
znajomość sposobów zastosowania poszczególnych materiałów i procesu wykonania naprawy, konserwacji.
Mapa myśli Dokumentacja projektowa elementów architektury krajobrazuMapa myśli Dokumentacja projektowa elementów architektury krajobrazu
Praca z mapą myśli pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
analizowanie relacji i wzajemnych zależności między pojęciami w obszarze dokumentacji projektowej elementów architektury krajobrazu z wykorzystaniem rysunków roboczych elementów małej architektury krajobrazu,
opracowanie projektu danego elementu (lub elementów) małej architektury krajobrazu, niezbędnego do ich budowy lub naprawy przy uwzględnieniu właściwego doboru materiałów, narzędzi i sprzętu,
przygotowanie dokumentacji niezbędnej dla realizacji danego projektu elementu (lub elementów).
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu budowania i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej budowania i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Prace związane z budową i konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu
Sekwencje filmowe
- Materiały do napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu
Galeria zdjęć
- Dokumentacja projektowa elementów małej architektury krajobrazu
Mapa myśli
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
sekwencje filmowe Prace związane z budową i konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu ćwiczeniami 4 i 5,
galeria zdjęć Materiały do napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniami 1, 2, 6, 7 i 8,
mapa myśli Dokumentacja projektowa elementów architektury krajobrazu z ćwiczeniem 3.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Sekwencje filmowe
Zapoznaj się z sekwencjami filmowymi, wykonaj notatki, a następnie udaj się na spacer do pobliskiego parku lub na skwer. Przyjrzyj się dokładnie elementom małej architektury, oceń ich stan i wykonaj telefonem zdjęcia tych miejsc, które wymagają naprawy.
Na podstawie swoich notatek przygotuj plan naprawy zniszczonych elementów małej architektury, które zostały sfotografowane. Dobierz odpowiednie narzędzia i materiały, a następnie przedstaw krok po kroku czynności naprawcze.
Galeria zdjęć
Na podstawie tego multimedium przygotuj fiszki, które pomogą ci zapamiętać materiały potrzebne do napraw i konserwacji oraz ich charakterystyczne cechy. Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, zrób zestaw tabel, które przygotujesz w arkuszu kalkulacyjnym i umieścisz w nim komplet danych i informacji dotyczących poszczególnych materiałów.
Mapa myśli
Przeanalizuj materiały pomocnicze dołączone do mapy myśli, a następnie ją wypełnij. Możesz zweryfikować poprawność swoich działań, korzystając z przykładowo uzupełnionej mapy. W kolejnym kroku przygotuj dokumentację projektową do wykonania ścieżki kamiennej w ogrodzie. Możesz wykorzystać ceny kamieni i innych materiałów zamieszczone w internecie, a także ponownie obejrzeć sekwencję filmową nr 4, w której przedstawiono instrukcję budowania ścieżek kamiennych. Sprawdź, czy twoja dokumentacja zawiera wszystkie elementy wskazane w mapie myśli.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat budowania i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści