E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż izolacji przemysłowych

BUD.07. Wykonywanie płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych - Monter izolacji przemysłowych 712403

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter izolacji przemysłowychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter izolacji przemysłowych

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: monter izolacji przemysłowych 712403. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.07. Wykonywanie płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych.

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.07. Wykonywanie płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych:

  • wykonywania i naprawy ciepłochronnych oraz zimnochronnych izolacji przemysłowych,

  • wykonywania i naprawy akustycznych oraz przeciwdrganiowych izolacji przemysłowych,

  • wykonywania i naprawy ogniochronnych izolacji przemysłowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

BUD.07.4.

Uczeń:

  • 4) przygotowuje podłoże pod ciepłochronne i zimnochronne izolacje przemysłowe,

  • 5) wykonuje ciepłochronne izolacje przemysłowe,

  • 6) wykonuje zimnochronne izolacje przemysłowe;

BUD.07.5.

Uczeń:

  • 4) przygotowuje podłoże pod akustyczne i przeciwdrganiowe izolacje przemysłowe,

  • 5) wykonuje akustyczne i przeciwdrganiowe izolacje przemysłowe;

BUD.07.6.

Uczeń:

  • 4) przygotowuje podłoże pod ogniochronne izolacje przemysłowe,

  • 5) wykonuje ogniochronne izolacje przemysłowe.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.  Materiał Montaż izolacji przemysłowych składa się z pięciu materiałów multimedialnych:

To świetny scenariusz i ciekawe informacje na temat zadań zawodowych montera izolacji przemysłowych. Uczeń pozna pożądane w tym zawodzie cechy charakteru oraz wymagane kompetencje.

Uczeń dowie się, jak należy przygotować podłoże pod izolacje przemysłowe – ciepłochronną, zimnochronną, akustyczną, przeciwdrganiową, ogniochronną – występujące w przemyśle energetycznym, rafineryjnym, chłodniczym, metalurgicznym lub hutniczym.

Prezentuje materiały izolacyjne stosowane w ciepłochronnych i zimnochronnych izolacjach przemysłowych. A wszystko to w 2D i 3D!

Przedstawia montaż płaszcza ochronnego na izolacji ciepłochronnej trójnika, połączenia kołnierzowego i zaworu.

To książka ukazująca informacje na temat przygotowania podłoża pod izolacje przemysłowe różnego rodzaju oraz na temat montażu tych izolacji, a także materiałów, z których się je wykonuje.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDvGec0ATBInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu  montażu izolacji przemysłowych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD1GkYb9ESSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDrDuvOwNsPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDjbIbFCItPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDRyb2HWw0Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDoTCJaJUTInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu monter izolacji przemysłowych

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter izolacji przemysłowych

3

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z technikami wykonania płaszczy ochronnych izolacji przemysłowych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają – w zaciszu domowym – film i przygotowują wywiad z kilkoma osobami różniącymi się wiekiem, wykształceniem, pochodzeniem. Czym powinien charakteryzować się monter izolacji przemysłowych? – pytanie to może stać się punktem wyjścia do wywiadu i analizy, którą uczniowie przedstawiają podczas zajęć.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie, po obejrzeniu filmu, dzielą się na grupy. Zadaniem grup będzie przeprowadzenie analizy SWOT dotyczącej izolacji przemysłowych. Uczniowie, wchodząc w rolę montera izolacji przemysłowych, powinni zdefiniować silne i słabe strony zawodu, a następnie znaleźć możliwości rozwoju oraz zagrożeń, jakie mogą wystąpić na rynku (np. konkurencja). Po zakończonym zadaniu grupy konfrontują swoje pomysły.

Film instruktażowy

Praca grupowa

Uczniowie zapoznają się z filmem instruktażowym. Następnie dzielą się na grupy. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie instrukcji montażu innego rodzaju izolacji przemysłowej – ciepłochronnej, zimnochronnej, przeciwdrganiowej, ogniochronnej. Podczas prezentacji wyników swojej pracy uczniowie wskazują, czym różnią się te izolacje oraz na co należy zwrócić uwagę podczas ich montażu. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przedstawionych instrukcji.

Wizualizacja 3D

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z wizualizacją, zostają podzieleni na sześcioosobowe grupy. W czasie sześciu minut grupa formułuje pytanie korespondujące z materiałem, odpowiada na nie, wysuwa wnioski. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoim koleżankom i kolegom.

Metoda ta, zwana „Rojem pszczół” (z powodu gwaru, który powstaje w grupach), rozwija umiejętność skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia oraz przygotowuje do wystąpień publicznych.

Animacja 2D/3D

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z animacją przedstawiającą montaż elementów płaszcza ochronnego na izolacji ciepłochronnej: trójnika z rurociągiem, połączenia kołnierzowego na rurociągu, zaworu na rurociągu. Nauczyciel prosi, aby jeden z uczniów napisał na kartce jedno zdanie, które traktuje o początku animacji. Kartka jest przekazana do kolejnego ucznia, który dopisuje drugie zdanie – c.d. streszczenia animacji. Nauczyciel powinien uprzedzić uczniów, aby koncentrowali się jedynie na fragmencie animacji, żeby każdy z uczniów mógł zamieścić swoje zdanie. Po zakończonej pracy nauczyciel odczytuje streszczenie, pyta o wnioski: czy jest ono pełne, czy praca ta była trudna etc.

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z animacją. Każdy z uczniów pisze SMS (krótką wiadomość tekstową) do wybranego adresata, w którym informuje o animacji: opisuje ją, zachęca do jej obejrzenia, a może wręcz przeciwnie? Istotne jest, aby formułę, czyli styl wypowiedzi, dopasować do konkretnego odbiorcy (uczeń powinien wziąć pod uwagę wiek, stopień zażyłości etc.).

E‑book

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z e‑bookiem przedstawiającym informacje na temat montażu izolacji przemysłowych: przygotowania podłoża pod izolacje przemysłowe oraz montaż ciepłochronnej i zimnochronnej, akustycznej i przeciwdrganiowej, ogniochronnej izolacji przemysłowej. Ich zadaniem będzie dopisanie krótkich dialogów do wybranych fragmentów. Wybór osób dialogujących jest dowolny (uczeń – mistrz, monter –klient). Efekty przedstawiane są na forum klasowym.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Film edukacyjny, film instruktażowy, wizualizacja 3D, animacja 2D/3D oraz e‑book stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po obejrzeniu filmów uczeń może samodzielnie przygotować autorskie zakończenia.

Po zapoznaniu się z wizualizacją uczeń może tworzyć notatki w formie mapy myśli.

Po obejrzeniu animacji uczeń może stworzyć słownik pojęć występujących z materiale wraz z ich wyjaśnieniem.

Po przeczytaniu e‑booka uczeń może znaleźć grafiki wzbogacające treść multimedium.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.