E-materiały do kształcenia zawodowego

Anatomia, fizjologia i patologia człowieka

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu - Technik masażysta 325402

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Aleksandra Bartkowiak‑Graczyk, Anna Madziewicz, Marta Jokiel

Konsultant przewodnika: Ewa Bręborowicz, Alicja Sikorska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Anatomia, fizjologia i patologia człowieka

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik masażysta, 325402

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.10.2. Podstawy masażu

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka:
MED.10.2.7)1) opisuje budowę ciała człowieka,
MED.10.2.7)2) stosuje określenia topograficzne w poszczególnych obszarach ciała,

MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka:
MED.10.2.8)1) opisuje budowę tkanek organizmu człowieka,
MED.10.2.8)3) opisuje budowę układu ruchu człowieka,
MED.10.2.8)4) opisuje budowę i rodzaje kości oraz ich połączeń,
MED.10.2.8)5) opisuje budowę i rodzaje mięśni oraz ich narządów pomocniczych,

MED.10.2.10) charakteryzuje czynność tkanek człowieka:
MED.10.2.10)1) opisuje funkcje tkanki mięśniowej,
MED.10.2.10)3) opisuje funkcje tkanki nerwowej,

MED.10.2.11) charakteryzuje czynność układu ruchu człowieka:
MED.10.2.11)1) opisuje fizjologię i mechanikę skurczu mięśni,
MED.10.2.11)3) wyjaśnia podstawowe pojęcia biomechaniczne w zakresie ruchomości stawów,
MED.10.2.11)4) opisuje funkcje poszczególnych mięśni szkieletowych.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu:

  • wykonywanie masażu w celach terapeutycznych u osoby chorej,

  • wykonywanie masażu w celu wspomagania przebiegu treningu u zawodników sportowych,

  • wykonywanie masażu u osoby zdrowej w celu profilaktycznym i relaksacyjnym.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne uzupełniają się, pozwalając uczącym się zdobyć wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą anatomii, fizjologii i patologii człowieka.

Materiał rozpoczyna się filmem edukacyjnym dotyczącym analizy budowy i funkcji mięśni szkieletowych, szczegółowo przedstawiając budowę, funkcję mięśni ciała człowieka.

Atlas interaktywny zawiera podstawy wiedzy teoretycznej, a jego uzupełnieniem są filmy edukacyjne oraz galeria zdjęć, dzięki którym osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z budową i funkcją prawidłową układu ruchu oraz zmianami patologicznymi tych struktur.

Film edukacyjny dotyczący procesów kompensacyjnych w obrębie narządu ruchu stanowi uzupełnienie atlasu interaktywnego, pozwalając analizować procesy kompensacji w przypadku dysfunkcji w obrębie układu ruchu i ich wpływu na poszczególne tkanki oraz narządy.

Galeria zdjęć uzupełnia treści atlasu interaktywnego oraz filmów edukacyjnych, co umożliwia zapoznanie się z patologicznymi zamianami w obrębie układu ruchu.

Interaktywne materiały sprawdzające służą sprawdzeniu oraz ugruntowaniu zdobytej wiedzy.

Słownik stanowi cenne uzupełnienie materiałów, pozwalając uczącym się utrwalić najważniejsze pojęcia dotyczące anatomii, fizjologii i patologii człowieka.

W procesie edukacyjnym materiały uzupełniają się wzajemnie zgodnie ze schematem: film edukacyjny „Budowa i funkcja mięśni szkieletowych” – atlas interaktywny – film edukacyjny „Procesy kompensacyjne w dysfunkcjach układu ruchu” – galeria zdjęć i interaktywne materiały sprawdzające.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Budowa i funkcja mięśni szkieletowych

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W filmie za pomocą materiałów graficznych i filmowych przedstawiono budowę i funkcję podczas skurczu i rozkurczu wybranych mięśni szkieletowych w obrębie kończyny dolnej oraz ich dysfunkcję w wyniku jego uszkodzenia włókien.

Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym, drugim filmem edukacyjnym i galerią zdjęć. Umożliwia uczącym się zdobycie oraz ugruntowanie wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii i patologii pracy mięśnia.

Z filmem edukacyjnym powiązane są następujące interaktywne materiały sprawdzające:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Anatomia, fizjologia i patologia człowieka”,

  • zadanie z lukami „Budowa mięśni szkieletowych”.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.10)1) opisuje funkcje tkanki mięśniowej,
MED.10.2.11)1) opisuje fizjologię i mechanikę skurczu mięśni,
MED.10.2.11)3) wyjaśnia podstawowe pojęcia biomechaniczne w zakresie ruchomości stawów,
MED.10.2.11)4) opisuje funkcje poszczególnych mięśni szkieletowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie budowy mięśnia,

  • opisywanie pracy mięśnia podczas skurczu i rozkurczu,

  • opisywanie pracy mięśni w sytuacji jego dysfunkcji z powodu uszkodzenia włókien mięśniowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Na podstawie informacji zawartych w filmie osoba ucząca się przygotowuje w formie tabeli własne porównanie zmian zachodzących w mięśniu podczas pracy zdrowej tkanki i podczas pracy mięśnia dysfunkcyjnego.

Na podstawie informacji zawartych w materiale osoba ucząca się przedstawia, np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej, pozostałym uczącym się najważniejsze elementy znajdujące się tkance mięśniowej.

W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie osoba ucząca się sporządza własne notatki.

Po zapoznaniu się z materiałem słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się prezentuje pracę mięśnia zdrowego za pomocą modelu (np. cienkie patyki i plastelina) i opisuje nauczycielowi zmiany, które zachodzą w mięśniu w sytuacji jego uszkodzenia.

Praca w grupach

Nauczyciel proponuje każdej z grup zadanie polegające na przedstawieniu budowy mięśnia, np. pierwsza grupa mięsień zdrowy, a druga grupa w mięsień z uszkodzeniem włókien.

Zadaniem grup jest przygotowanie schematów graficznych oraz pokazanie, w jaki sposób w zdrowym mięśniu (pierwsza grupa), dysfunkcyjnym mięśniu (druga grupa) działa proces skrócenia włókien oraz proces regeneracji. Osoby uczące się przedstawiają na sobie lub danym modelu przygotowaną pracę.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel proponuje wspólne omówienie treści zawartych w filmie, wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości bądź treści niezrozumiałych dla osób uczących się.

Nauczyciel zaleca, aby zespół podczas wspólnej pracy zastanowił się nad opracowaniem informacji dla pacjenta i nad sposobem objaśnienia pacjentowi, w jaki sposób pracuje mięsień z uszkodzonymi włóknami. Zadaniem zespołu jest wspólne przygotowanie materiałów informacyjnych dla pacjenta – uczący się opracowują, np. broszurę, plakat lub informacje na portal społecznościowy.

Nauczyciel proponuje, aby zespół, korzystając z giełdy pomysłów, zastanowił się, w jaki sposób objaśnić pracę mięśnia zdrowego dziecku lub osobie starszej, bez stosowania języka fachowego. Efektem pracy będzie opanowanie przez osoby uczące się kompetencji społecznych, pozwalających na przekazywanie informacji dotyczących anatomii i fizjologii układu ruchu człowieka różnych grup wiekowych.

Po zapoznaniu się z materiałem słabowidzące lub niewidome osoby uczące się wykonują własny projekt budowy mięśnia zdrowego i przedstawiają funkcję mięśnia – pracę w skurczu i rozkurczu pozostałym uczącym się.

Na koniec nauczyciel podsumowuje realizację zadań, następuje wspólne wyciąganie wniosków i omówienie kwestii stanowiących największe wyzwanie.

Warto zgromadzić zaproponowane przez osoby z niepełnosprawnościami pomysły dydaktyczne i umieścić je we wspólnym banku danych. Celem takiego działania jest lepsze dostosowanie zadań na kolejnych etapach nauki.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Osoba ucząca się ogląda materiały, aby utrwalić wiadomości, przygotować się indywidualnie do egzaminu. Opanowuje materiał dotyczący budowy i funkcji mięśnia i zmian występujące w pracy mięśnia w sytuacji uszkodzenia włókien.

Osoba ucząca się wykorzystuje film, aby przygotować się do kolejnej lekcji. Materiał może też posłużyć jako dodatkowy zasób wiedzy niezbędnej do opracowania lekcji, którą osoba ucząca się przeprowadzi z koleżankami i kolegami.

Praca w grupach

Korzystając z filmu, osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, podczas której wcielą się w role pacjenta i masażysty. Zadaniem masażysty jest wytłumaczenie pacjentowi w prosty i schematyczny sposób, jak pracuje mięsień zdrowy i uszkodzony.

Osoby uczące się wykorzystują film, aby opracować materiały informacyjne dla pacjenta. Mogą one mieć postać krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze wiadomości dotyczące anatomii, fizjologii i patologii mięśnia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Wskazane jest, aby osoby z niepełnosprawnością wzrokową miały możliwość indywidualnego konsultowania swoich wątpliwości oraz weryfikacji zdobytych umiejętności na każdym etapie nauczania. Przeciwdziała to poczuciu niepewności, umacnia wiarę we własne siły, motywuje do dalszego wysiłku i daje pewność prawidłowego opanowania poszczególnych elementów edukacyjnych.

Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują rysunek lub schemat zawierający informacje dotyczące na przykład tego, w jaki sposób działa mięsień zdrowy podczas skurczu i rozkurczu. W tym celu osoby uczące się mogą rozszerzyć własną wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych danych dotyczących anatomii tkanki mięśniowej. Po konsultacji z nauczycielem osoby uczące się przedstawiają pozostałym uczącym się efekt swej pracy na zajęciach lub w portalach społecznościowych.

Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają możliwość ciągłego wglądu w materiał. Dzięki temu są w stanie kilkukrotnie odtwarzać wybrany element filmu, co pozwala na utrwalenie informacji. Po zapoznaniu z materiałem osoby uczące się opracowują plakat zawierający podstawowe dane dotyczące budowy mięśnia i przedstawiają go nauczycielowi.


Tytuł materiału multimedialnego

Budowa, funkcja prawidłowa i zmiany patologiczne struktur w obrębie układu ruchu

Typ materiału multimedialnego

Atlas interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Atlas interaktywny zawiera:

  • budowę i funkcję poszczególnych stawów narządu ruchu,

  • budowę i funkcją poszczególnych mięśni narządu ruchu,

  • budowę układu kostnego człowieka,

  • wybrane zmiany patologiczne struktur w obrębie układu ruchu.

Atlas interaktywny powiązany jest z treściami zawartymi w filmach edukacyjnych i galerii zdjęć, umożliwiając uczącym się zdobycie oraz ugruntowanie wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii i patologii człowieka.

Z uwagi na zawarte treści w atlasie interaktywnym powinien być wykorzystany w drugim etapie procesu uczenia się, a potem stanowić element uzupełniający podczas zapoznawania się z pozostałymi materiałami.

Z atlasem interaktywnym powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Anatomia, fizjologia i patologia człowieka”,

  • zadanie dobierania w pary „Unaczynienie mięśni”,

  • zadanie z lukami „Anatomia i funkcja narządu ruchu”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Funkcja mięśni”.

Materiał jest powiązany z wymienionymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka,
MED.10.2.10) charakteryzuje czynność tkanek człowieka,
MED.10.2.11) charakteryzuje czynność układu ruchu człowieka.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • znajomość budowy układu szkieletowego człowieka,

  • znajomość budowy i funkcji poszczególnych stawów narządu ruchu,

  • znajomość budowy i funkcji poszczególnych mięśni narządu ruchu,

  • opisywanie pojawiających się zmian patologicznych struktur w obrębie układu ruchu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

W celu uzyskania informacji dotyczących prezentowanych materiałów nauczyciel może przygotować krótką ankietę dla osoby uczącej się:

  1. W jakim stopniu zaprezentowany materiał jest dla Ciebie interesujący?
    Bardzo interesujący.
    Średnio interesujący.
    Nie zainteresował mnie.
    Nie wiem.

  2. Czy sądzisz, że film pomoże Ci w praktycznej nauce zawodu? 
    Tak.
    Nie.
    Nie wiem.

  3. Co sądzisz o umiejętnościach dotyczących wykonywania masażu prozdrowotnego – relaksacyjnego? 
    Są one bardzo trudne.
    Są one trudne.
    Są one średnio trudne.
    Są one łatwe.
    Nie wiem.

  4. Który z pokazanych etapów wydał Ci się najtrudniejszy?
    ……………………………………………………………………………………

  5. Który z pokazanych etapów wydał Ci się najłatwiejszy?
    ……………………………………………………………………………………

Osoby z niepełnosprawnością warto dodatkowo zapytać również o to, jak postrzegają dostosowanie prezentowanego materiału do swoich potrzeb:

  • Czy sądzisz, że prezentowany materiał jest dostosowany do Twoich potrzeb edukacyjnych?

    • Jest w pełni dostosowany.

    • Jest częściowo dostosowany.

    • Nie jest dostosowany.

    UWAGI………………………………………………

W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w atlasie interaktywnym osoba ucząca się sporządza notatki lub schemat.

Nauczyciel prosi osobę uczącą się o zaprezentowanie, jaką funkcję pełni mięsień dwugłowy ramienia oraz o przedstawienie funkcji na modelu.

Osoba ucząca się opracowuje broszurę informacyjną lub plakat dotyczący budowy układu kostnego człowieka i prezentuje efekty swej pracy na forum lub po sprawdzeniu przez nauczyciela przedstawia je na portalach społecznościowych pozostałym uczącym się.

Po zapoznaniu się z materiałem słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się przygotowuje listę informacji dla niej niezrozumiałych, wymagających dokładniejszego wyjaśnienia lub interpretacji przez nauczyciela.

Słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się po zapoznaniu się z materiałem przedstawia nauczycielowi problematyczne i trudne do zrozumienia kwestie, a następnie prezentuje na wybranym modelu, np. funkcję stawu czy mięśnia.

W celu zdobycia lub poszerzenia informacji osoba ucząca się zapoznaje się dodatkowo z materiałami zawartymi w filmie edukacyjnym i galerii zdjęć. Efektem jest skojarzenie zmian patologicznych struktur z elementami anatomicznymi związanymi z dysfunkcją, np. opracowanie fiszek na ten temat.

Praca w grupach

Na podstawie informacji zawartych w atlasie interaktywnym osoby uczące się (podzielone na grupy) przygotowują różnego rodzaju projekty związane z jego treściami. Przykładowe zadania projektowe:

  • Omów przebieg przedniej grupy mięśni uda.

  • Omów przebieg tylnej grupy mięśni uda.

  • Omów przebieg mięśni grzbietu.

  • Omów przebieg mięśni klatki piersiowej.

  • Omów przebieg mięśni podudzia.

  • Omów przebieg mięśni brzucha.

  • Omów przebieg mięśni ramienia.

  • Omów przebieg mięśni przedramienia.

Zadaniem grup jest odpowiednie przygotowanie schematów, przedstawienie ich na forum w formie prezentacji ustnej lub stworzenie plakatu wraz z omówieniem poszczególnych kwestii.

W ramach pracy w grupach nauczyciel może dodatkowo zadać każdej z grup inny przykład podziału zgodnie z funkcją mięśnia, np. wymień zginacze stawu kolanowego czy wymień odwodziciele stawu ramiennego. Zadaniem grup jest odpowiednie przygotowanie podziału, przedstawienie ich na forum w formie prezentacji ustnej.

Po zapoznaniu się z materiałem słabowidzące lub niewidome osoby uczące się mogą w grupach wcielić się w role masażystów i pacjentów. Na tej podstawie lokalizują i przedstawiają nauczycielowi mięśnie, np. zginacze podeszwowe stopu czy zgięcie grzbietowe nadgarstka, które wymagają dokładnej prezentacji i opisu, aby w pełni opanować ich anatomie.

Praca z całym zespołem

Przed odtworzeniem atlasu interaktywnego nauczyciel przedstawia zespołowi sytuację problemową, np. w gabinecie pojawia się pacjent mający duże napięcie tkanek w obrębie karku.
Nauczyciel pyta: „Jakie mięśnie mogą odpowiadać za to napięcie?”.
Następnie nauczyciel z zespołem oglądają atlas interaktywny – pojedynczo lub wspólnie. Zadaniem uczących się jest wymienienie mięśni, które mogą odpowiadać za ból karku.

Nauczyciel proponuje zespołowi zadanie w postaci problemu do rozwiązania:

  • Co zrobicie, kiedy trafi do Was pacjent mający napięcie tkanek w okolicy barku podczas unoszenia ręki w górę?

  • Jakie mięśnie odpowiadają za ruch zgięcie, odwiedzenia i rotacji zewnętrznej ?

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Zapoznając się z atlasem interaktywnym, uczący się wypisują niezrozumiałe treści. Podejmują próbę samodzielnego ich wyjaśnienia lub proszą o pomoc innych uczących się albo nauczyciela.

Korzystając z atlasu interaktywnego, osoba ucząca się przygotowuje się do egzaminu zawodowego w oparciu o dostępne zadania egzaminacyjne z części teoretycznej i praktycznej.

Materiał zawarty w atlasie interaktywnym może osobie uczącej się posłużyć jako dodatkowy zasób wiedzy do przygotowania projektu dotyczącego, np. wybranych zmian patologicznych w obrębie barku.

Osoba ucząca się wykorzystuje atlas interaktywny, by ułatwić sobie zrozumienie i opanowanie treści pozostałych materiałów, np. filmu edukacyjnego oraz galerii zdjęć.

Praca w grupach

Po zapoznaniu się z atlasem interaktywnym osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, w której same wcielą się w role pacjenta i masażysty – przedstawiają przebieg mięśni i ich funkcję, np. przedniej grupy uda. Dzięki temu opanowują wiedzę z anatomii i funkcji układu mięśniowego.

Na podstawie treści z atlasu interaktywnego uczący się przygotowują materiały informacyjne dla pacjenta. Mogą one mieć postać krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze wiadomości dotyczące wybranych zmian patologicznych w obrębie kręgosłupa.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Wskazane jest, aby osoby z niepełnosprawnością wzrokową miały możliwość indywidualnego konsultowania swoich wątpliwości oraz weryfikacji zdobytych umiejętności na każdym etapie nauczania. Przeciwdziała to poczuciu niepewności, umacnia wiarę we własne siły, motywuje do dalszego wysiłku i daje pewność prawidłowego opanowania poszczególnych elementów edukacyjnych.

Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują dla pacjenta planszę lub broszurę zawierającą informacje dotyczące na przykład powstawania zmian zatrudnieniowych w obrębie segmentu ruchowego czy uszkodzenia ścięgna mięśnia nadgrzebieniowego. W tym celu mogą rozszerzyć własną wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych danych dotyczących jednostek chorobowych. Po konsultacji z nauczycielem przedstawiają na zajęciach lub w portalach społecznościowych broszurę pozostałym uczącym się.

Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają ciągły dostęp do materiału, dzięki czemu są w stanie przedstawić nauczycielowi kwestie dla nich niezrozumiałe lub problematyczne. Po konsultacji z nauczycielem przygotowują fiszki z trudnymi pojęciami, które uzupełnią słownik.


Tytuł materiału multimedialnego

Procesy kompensacyjne w dysfunkcjach układu ruchu

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W filmie edukacyjnym za pomocą grafik i schematów przedstawiono procesy kompensacyjnie w układzie ruchu na przykładzie skrzywienia bocznego kręgosłupa.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym dotyczącym budowy mięśni szkieletowych. atlasem interaktywnym i galerią zdjęć. Umożliwia uczącym się zdobycie oraz ugruntowanie wiedzy z zakresu patologii elementów czynnych i biernych w dysfunkcji narządu ruchu.

Z filmem edukacyjnym powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Anatomia, fizjologia i patologia człowieka”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Procesy kompensacyjne w skrzywieniu bocznym kręgosłupa”.

Materiał jest powiązany z wymienionymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7)1) opisuje budowę ciała człowieka,
MED.10.2.7)2) stosuje określenia topograficzne w poszczególnych obszarach ciała.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie elementów czynnych i biernych układu ruchu,

  • opisywanie mechanizmów kompensacyjnych biernych i czynnych struktur narządu ruchu u pacjenta ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się przygotowuje w formie notatki (tekst wypunktowany) poszczególnych procesów kompensacyjnych zachodzących u pacjenta ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa.

Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się przedstawia, np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej, pozostałym uczącym się procesy kompensacyjne w elementach czynnych narządu ruchu.

W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się sporządza własne notatki.

Po zapoznaniu się z materiałem słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się prezentuje mechanizmy kompensacyjne w elementach biernych układu ruchu za pomocą modelu (np. cienkie patyki i plastelina) i opisuje nauczycielowi zmiany, które zachodzą u pacjenta ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa.

Praca w grupach

Nauczyciel proponuje każdej z grup zadanie polegające na przedstawieniu procesów kompensacyjnych u pacjenta ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa, np. pierwsza grupa w układzie biernym narządu ruchu, a druga grupa w układzie czynnym narządu ruchu. Podczas lekcji osoby uczące się prezentują na sobie lub danym modelu procesy kompensacyjne w układzie ruchu człowieka.

Zadaniem grup jest przygotowanie schematów graficznych oraz pokazanie, w jaki sposób skrzywienie boczne kręgosłupa wpływa na elementy bierne (pierwsza grupa), na elementy czynne (druga grupa). Osoby uczące się przedstawiają na sobie lub danym modelu oddziaływanie procesów kompensacyjnych w układzie ruchu człowieka.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel proponuje wspólne omówienie treści zawartych w filmie edukacyjnym, wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości bądź treści niezrozumiałych dla osób uczących się.

Nauczyciel zaleca, aby zespół podczas wspólnej pracy zastanowił się nad opracowaniem informacji dla pacjenta i nad sposobem objaśnienia pacjentowi, w jaki sposób np. skrócenie kończyny dolnej wpływa na szkielet osiowy. Zadaniem zespołu jest wspólne przygotowanie materiałów informacyjnych dla pacjenta – uczący się opracowują np. broszurę, plakat lub informacje na portal społecznościowy.

Nauczyciel proponuje, aby zespół, korzystając z giełdy pomysłów, zastanowił się, w jaki sposób objaśnić działanie procesów kompensacyjnych na elementy bierne narządu ruchu u pacjenta ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa dziecku lub osobie starszej, bez stosowania języka fachowego. Efektem pracy będzie opanowanie przez osoby uczące się kompetencji społecznych pozwalających na przekazywanie informacji dotyczących procesów kompensacyjnych narządu ruchu człowieka.

Po zapoznaniu się z materiałem słabowidzące lub niewidome osoby uczące się wykonują własny projekt na temat procesów kompensacyjnych w elementach czynnych narządu ruchu u pacjenta ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa.

Na koniec nauczyciel podsumowuje realizację zadań, następuje wspólne wyciąganie wniosków i omówienie kwestii stanowiących największe wyzwanie.

Warto zgromadzić zaproponowane przez osoby z niepełnosprawnościami pomysły dydaktyczne i umieścić je we wspólnym banku danych. Celem takiego działania jest lepsze dostosowanie zadań na kolejnych etapach nauki.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Osoba ucząca się ogląda materiały, aby utrwalić wiadomości. Korzysta z filmu edukacyjnego, by przygotować się indywidualnie do egzaminu zawodowego. Opanowuje materiał dotyczący procesów kompensacyjnych w elementach czynnych i biernych narządu ruchu u pacjenta ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa.

Osoba ucząca się wykorzystuje film edukacyjny, aby przygotować się do kolejnej lekcji. Materiał może też posłużyć jako dodatkowy zasób wiedzy niezbędnej do opracowania lekcji, którą osoba ucząca się przeprowadzi z koleżankami i kolegami.

Praca w grupach

Korzystając z filmu edukacyjnego, osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, w której wcielą się w role pacjenta i masażysty. Zadaniem masażysty jest wytłumaczenie pacjentowi w prosty i schematyczny sposób, jak skrzywienie boczne kręgosłupa wynikające ze skrócenia kończyny dolnej wpływa na pojawienie się procesów kompensacyjnych w elementach czynnych i biernych narządu ruchu u pacjenta. Osoby uczące się wykorzystują film edukacyjny, aby opracować materiały informacyjne dla pacjenta. Mogą one mieć postać krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze wiadomości dotyczące procesów kompensacyjnych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Wskazane jest, aby osoby z niepełnosprawnością wzrokową miały możliwość indywidualnego konsultowania swoich wątpliwości oraz weryfikacji zdobytych umiejętności na każdym etapie nauczania. Przeciwdziała to poczuciu niepewności, umacnia wiarę we własne siły, motywuje do dalszego wysiłku i daje pewność prawidłowego opanowania poszczególnych elementów edukacyjnych.

Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują rysunek lub schemat zawierający informacje dotyczące np. tego, w jaki sposób procesy kompensacyjne wpływają na elementy czynne i bierne narządu ruchu u pacjenta ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa wynikającym ze skrócenia kończyny dolnej. W tym celu osoby uczące się mogą rozszerzyć własną wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych danych dotyczących powstawania urazów/zmian przeciążeniowych np. zmiany zwyrodnieniowe w stawie kolanowym z powodu utrzymujących się procesów kompensacyjnych. Po konsultacji z nauczycielem osoby uczące się przedstawiają na zajęciach lub w portalach społecznościowych pozostałym uczącym się efekt swej pracy.

Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają możliwość ciągłego wglądu w materiał. Dzięki temu są w stanie kilkukrotnie odtwarzać wybrany element filmu edukacyjnego, co pozwala na utrwalenie informacji. Po zapoznaniu z materiałem osoby uczące się opracowują plakat zawierający podstawowe dane dotyczące procesów kompensacyjnych w elementach czynnych i biernych narządu ruchu u pacjenta ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa.


Tytuł materiału multimedialnego

Zmiany patologiczne w obrębie układu ruchu

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera zdjęcia przedstawiające:

  • uszkodzenia nerwów obwodowych,

  • zmiana zwyrodnieniowa kości u osoby starszej,

  • ręka opadająca po urazie n promieniowego,

  • złamania kości,

  • uszkodzenie materiału zespalającego,

  • zmiana nowotworowa w końcowym stadium rozwoju,

  • uszkodzenia tkanek miękkich,

  • koślawość stawów skokowych,

  • owrzodzenie stopy w przebiegu cukrzycy,

  • zwichnięcie rzepki,

  • skoliozę,

  • zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa.

Do każdego zdjęcia dodany jest opis patologii.

Z uwagi na powiązanie poszczególnych materiałów ze sobą wskazane jest, aby uczący się zapoznali się najpierw z filmem edukacyjnym dotyczącym budowy mięśni, następnie z atlasem interaktywnym oraz filmem edukacyjnym dotyczącym procesów kompensacyjnych.

Z galerią zdjęć powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Anatomia, fizjologia i patologia człowieka”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Zmiany patologiczne w obrębie narządu ruchu”.

Materiał jest powiązany z wymienionymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7)1) opisuje budowę ciała człowieka,
MED.10.2.7)2) stosuje określenia topograficzne w poszczególnych obszarach ciała.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie poszczególnych zmian patologicznych w obrębie układu ruchu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się oglądają galerię i na bieżąco zgłaszają wszelkie niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się lub nauczyciela.

Uczący się opracowują cechy charakterystyczne poszczególnych zmian patologicznych w układzie ruchu, następnie przedstawiają je innym uczącym się.

Po zapoznaniu się z materiałem osoba ucząca się słabowidząca lub niewidoma może przedstawić różnego rodzaju patologie narządu ruchu za pomocą prac plastycznych, umieszczając je na np. własnej ręce lub przedramieniu. W ten sposób osoby uczące się mogą opanować wyczuwanie ewentualne zmiany w strukturze tkanek narządu ruchu.

Praca w grupach

Każda grupa opracowuje inny rodzaj jednostki chorobowej (uszkodzenie ścięgna, choroba zwyrodnieniowa stawu biodrowego, skolioza). Zadaniem grup jest zebranie informacji na temat cech charakterystycznych patologii narządu ruchu, np. patogenezy ich powstawania. Zebrane informacje przedstawiają w postaci plakatu lub prezentacji na forum klasy. W ten sposób powstanie opracowanie dotyczące wielu rodzajów jednostek chorobowych narządu ruchu, dostępne dla wszystkich uczących się.

Opracowanie materiałów na temat cech charakterystycznych różnego jednostek chorobowych w połączeniu z informacjami dotyczącymi mechaniki ich powstania opartych na treściach zawartych w atlasie interaktywnym, filmie edukacyjnym. Efektem pracy będzie omówienie poszczególnych tematów na forum klasy i schematyczne przedstawienie cech różnego rodzaju jednostek chorobowych w postaci infografik.

Po zapoznaniu się z materiałem osoby uczące się słabowidzące lub niewidome mogą w grupach opracować i omówić z nauczycielem cechy charakterystyczne danej jednostki chorobowej narządu ruchu.

Praca z całym zespołem

Omówienie z osobami uczącymi się cech charakterystycznych każdej jednostki chorobowej narządu ruchu na przykładach.

Nauczyciel proponuje wspólne omówienie treści zawartych w galerii zdjęć, wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości bądź treści niezrozumiałych dla osób uczących się.

Po zapoznaniu się z materiałem słabowidzące lub niewidome osoby uczące się prezentują mechanizm powstawania zmian zwyrodnionych w stawie za pomocą prac plastycznych i opisują nauczycielowi wykonaną pracę.
Na koniec nauczyciel podsumowuje realizację zadań, następnym etapem jest wspólne wyciąganie wniosków i omówienie kwestii stanowiących największe wyzwanie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Oglądając galerię, uczący się mogą przygotować się do lekcji odwróconej, w trakcie której będą szczegółowo omawiane rodzaje jednostek chorobowych narządu ruchu poszczególnych części ciała.

Na podstawie materiału multimedialnego osoby uczące się mogą przygotować prezentacje lub infografiki dotyczące różnych jednostek chorobowych narządu ruchu, które zostaną omówione na zajęciach lub będą pomocne w procesie samokształcenia.

Osoba ucząca się może przygotować zestaw zagadnień w oparciu o udostępnione przez nauczyciela zadania egzaminacyjne z części teoretycznej i praktycznej egzaminu zawodowego. Może je uszeregować od tematów najłatwiejszych do najtrudniejszych lub odwrotnie. Pozwoli to na zaplanowanie samokształcenia w trakcie przygotowywania się do egzaminu.

Praca w grupach

Osoby uczące się mogą wykorzystać zdjęcia zawarte w galerii i przygotować lekcję pokazową, podczas której przedstawią różnego rodzaju jednostki chorobowe narządu ruchu i patomechanizmy ich powstawania.

Wykorzystanie zdjęć z galerii w połączeniu z informacjami zawartymi w atlasie interaktywnym oraz filmie edukacyjnym do poszerzenia zdobytej wiedzy i zapoznanie się przez osoby uczące się z rodzajami jednostek chorobowych narządu ruchu. Każda grupa opracowuje materiał dotyczący jednostek chorobowych narządu ruchu poszczególnych części ciała.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Wskazane jest, aby osoby z niepełnosprawnością wzrokową miały możliwość indywidualnego konsultowania swoich wątpliwości oraz weryfikacji zdobytych umiejętności na każdym etapie nauczania. Przeciwdziała to poczuciu niepewności, umacnia wiarę we własne siły, motywuje do dalszego wysiłku i daje pewność prawidłowego opanowania poszczególnych elementów edukacyjnych.

Osoby uczące się, które opanowały materiał, mogą przygotować prezentację multimedialną zawierającą informacje dotyczące jednostek chorobowych w innych częściach ciała, np. złamanie końca bliższego kości ramiennej. W tym celu uczący się mogą poszerzyć wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych informacji. Po konsultacji z nauczycielem efekt ich pracy może być przedstawiony pozostałym uczącym się na zajęciach lub udostępniony na portalach społecznościowych.

Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem materiału lub były nieobecne na zajęciach, mają ciągły dostęp do materiału, dzięki czemu mogą przedstawić nauczycielowi kwestie dla nich niezrozumiałe lub problematyczne. Uczący się mogą przygotować plakat informacyjny lub schemat przedstawiający określoną jednostkę chorobową narządu ruchu i możliwe ich przyczyny.
Zadaniem osób uczących się jest przyporządkowanie opisów poszczególnych jednostek chorobowych do przykładowych zdjęć przygotowanych przez nauczyciela.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Anatomia, fizjologia i patologia człowieka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest rozwiązanie testu wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową. Próg zaliczenia testu – 60%. Zadania są o różnym stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Test powiązany jest z:

  • filmem edukacyjnym „Budowa i funkcja mięśni szkieletowych”,

  • atlasem interaktywnym „Budowa, funkcja prawidłowa i zmiany patologiczne struktur w obrębie układu ruchu”,

  • filmem edukacyjnym „Procesy kompensacyjne w dysfunkcjach układu ruchu”,

  • galerią zdjęć „Zmiany patologiczne w obrębie układu ruchu i wybranych narządów”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7)1) opisuje budowę ciała człowieka,
MED.10.2.7)2) stosuje określenia topograficzne w poszczególnych obszarach ciała,
MED.10.2.8)1) opisuje budowę tkanek organizmu człowieka,
MED.10.2.8)3) opisuje budowę układu ruchu człowieka,
MED.10.2.8)4) opisuje budowę i rodzaje kości oraz ich połączeń,
MED.10.2.8)5) opisuje budowę i rodzaje mięśni oraz ich narządów pomocniczych,
MED.10.2.10)1) opisuje funkcje tkanki mięśniowej,
MED.10.2.10)3) opisuje funkcje tkanki nerwowej,
MED.10.2.11)1) opisuje fizjologię i mechanikę skurczu mięśni,
MED.10.2.11)3) wyjaśnia podstawowe pojęcia biomechaniczne w zakresie ruchomości stawów,
MED.10.2.11)4) opisuje funkcje poszczególnych mięśni szkieletowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Budowa mięśni szkieletowych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest uzupełnienie luk w opisie budowy mięśni szkieletowych.
Zadanie o niskim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Budowa i funkcja mięśni szkieletowych”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się: 
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Procesy kompensacyjne w skrzywieniu bocznym kręgosłupa”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie na zdjęciu przedstawiającym skrzywienie boczne lokalizacji mięśni skróconych oraz rozciągniętych.
Zadanie o średnim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Procesy kompensacyjne w dysfunkcjach układu ruchu”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:  
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka,
MED.10.2.10) charakteryzuje czynność tkanek człowieka,
MED.10.2.11) charakteryzuje czynność układu ruchu człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Zmiany patologiczne w obrębie narządu ruchu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest określenie prawdziwości stwierdzeń dotyczących patologii w obrębie stawu skokowego.
Zadanie o niskim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Zmiany patologiczne w obrębie układu ruchu i wybranych narządów”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka,
MED.10.2.11) charakteryzuje czynność układu ruchu człowieka,
MED.10.2.10) charakteryzuje czynność tkanek człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Unaczynienie mięśni”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest dobranie w pary naczyń krwionośnych wraz z zaopatrywanymi mięśniami.
Zadanie o wysokim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Budowa, funkcja prawidłowa i zmiany patologiczne struktur w obrębie układu ruchu”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Anatomia i funkcja narządu ruchu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest uzupełnienie brakujących części opisu funkcji mięśnia najszerszego grzbietu.
Zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Budowa, funkcja prawidłowa i zmiany patologiczne struktur w obrębie układu ruchu”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka,
MED.10.2.10) charakteryzuje czynność tkanek człowieka,
MED.10.2.11) charakteryzuje czynność układu ruchu człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie „Funkcja mięśni”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest pogrupowanie mięśni w związku z ich funkcją.
Zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Budowa, funkcja prawidłowa i zmiany patologiczne struktur w obrębie układu ruchu”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka,
MED.10.2.10) charakteryzuje czynność tkanek człowieka,
MED.10.2.11) charakteryzuje czynność układu ruchu człowieka.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Osoba niewidoma docelowo musi mieć zapewnione specjalistyczne oprogramowanie, takie jak: programy udźwiękawiające, programy powiększająco‑udźwiękawiające oraz oprogramowanie OCR/ICR, które pozwoli jej na odczytanie dokumentów pacjenta.

Ułatwieniem w uczeniu się mogą być także monitory brajlowskie, przekształcające informacje tekstowe i graficzne na znaki brajlowskie. Notatnik brajlowski wspiera odczyt i zapis informacji w brajlu.

Komputery, z których korzystają osoby niewidome i słabowidzące, powinny być wyposażone w ekrany o odpowiedniej wielkości oraz w dobrej jakości głośniki lub słuchawki, aby możliwe było odtworzenie zasobów audio w sposób, który nie będzie przeszkadzał innym uczącym się.

Dodatkowo, można wykorzystać klawiaturę z dużymi, kontrastowymi klawiszami, która współpracuje z oprogramowaniem powiększającym i udźwiękawiającym.

Możliwe jest też wykorzystanie wsparcia asystenta. To rozwiązanie jednak nie pozwala na pełną samodzielność masażysty. Warto pamiętać, że niektóre dokumenty pacjenta, np. przygotowane przez lekarza kierującego odręcznie, mogą nie być możliwe do przetworzenia przez oprogramowanie. Wtedy wsparcie asystenta (np. w postaci odczytania przesłanej przez masażystę fotografii lub dokumentacji) może okazać się niezbędne.

Więcej informacji o pracy z uczniami ze SPE znajduje się w „Przewodniku metodycznym dla nauczycieli kształcenia zawodowego Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym, uczniem niewidomym i słabowidzącym z wykorzystaniem e‑materiałów do kształcenia zawodowego”autorstwa Elżbiety Bednarz - eksperta zespołu projektu „Tworzenie e‑materiałów do kształcenia zawodowego” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału