E-materiały do kształcenia zawodowego

Anatomia, fizjologia i patologia człowieka

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu - Technik Masażysta 325402

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Aleksandra Bartkowiak‑Graczyk, Anna Madziewicz, Marta Jokiel

Konsultant przewodnika: Ewa Bręborowicz, Alicja Sikorska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Anatomia, fizjologia i patologia człowieka

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik masażysta, 325402

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka:
MED.10.2.7)1) opisuje budowę ciała człowieka,
MED.10.2.7)2) stosuje określenia topograficzne w poszczególnych obszarach ciała,

MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka:
MED.10.2.8)1) opisuje budowę tkanek organizmu człowieka,
MED.10.2.8)3) opisuje budowę układu ruchu człowieka,
MED.10.2.8)4) opisuje budowę i rodzaje kości oraz ich połączeń,
MED.10.2.8)5) opisuje budowę i rodzaje mięśni oraz ich narządów pomocniczych,

MED.10.2.10) charakteryzuje czynność tkanek człowieka:
MED.10.2.10)1) opisuje funkcje tkanki mięśniowej,
MED.10.2.10)3) opisuje funkcje tkanki nerwowej,

MED.10.2.11) charakteryzuje czynność układu ruchu człowieka:
MED.10.2.11)1) opisuje fizjologię i mechanikę skurczu mięśni,
MED.10.2.11)3) wyjaśnia podstawowe pojęcia biomechaniczne w zakresie ruchomości stawów,
MED.10.2.11)4) opisuje funkcje poszczególnych mięśni szkieletowych.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu:

  • wykonywanie masażu w celach terapeutycznych u osoby chorej;

  • wykonywanie masażu w celu wspomagania przebiegu treningu u zawodników sportowych;

  • wykonywanie masażu u osoby zdrowej w celu profilaktycznym i relaksacyjnym.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne uzupełniają się, pozwalając uczącym się zdobyć wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą anatomii, fizjologii i patologii człowieka.

Materiał rozpoczyna się filmem edukacyjnym dotyczącym analizy budowy i funkcji mięśni szkieletowych, szczegółowo przedstawiając budowę, funkcję mięśni ciała człowieka.

Atlas interaktywny zawiera podstawy wiedzy teoretycznej, a jego uzupełnieniem są filmy edukacyjne oraz galeria zdjęć, dzięki którym osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z budową i funkcją prawidłową układu ruchu oraz zmianami patologicznymi tych struktur.

Film edukacyjny dotyczący procesów kompensacyjnych w obrębie narządu ruchu stanowi uzupełnienie atlasu interaktywnego, pozwalając analizować procesy kompensacji w przypadku dysfunkcji w obrębie układu ruchu i ich wpływu na poszczególne tkanki oraz narządy.

Galeria zdjęć uzupełnia treści atlasu interaktywnego oraz filmów edukacyjnych, co umożliwia zapoznanie się z patologicznymi zamianami w obrębie układu ruchu.

Interaktywne materiały sprawdzające służą sprawdzeniu oraz ugruntowaniu zdobytej wiedzy.

Słownik stanowi cenne uzupełnienie materiałów, pozwalając uczącym się utrwalić najważniejsze pojęcia dotyczące anatomii, fizjologii i patologii człowieka.

W procesie edukacyjnym materiały uzupełniają się wzajemnie zgodnie ze schematem: film edukacyjny „Budowa i funkcja mięśni szkieletowych” – atlas interaktywny – film edukacyjny „Procesy kompensacyjne w dysfunkcjach układu ruchu” – galeria zdjęć i interaktywne materiały sprawdzające.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Budowa i funkcja mięśni szkieletowych

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W filmie za pomocą materiałów graficznych i filmowych przedstawiono budowę i funkcję podczas skurczu i rozkurczu wybranych mięśni szkieletowych w obrębie kończyny dolnej oraz ich dysfunkcję w wyniku jego uszkodzenia włókien.

Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym, drugim filmem edukacyjnym i galerią zdjęć. Umożliwia uczącym się zdobycie oraz ugruntowanie wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii i patologii pracy mięśnia.

Z filmem edukacyjnym powiązane są następujące interaktywne materiały sprawdzające:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Anatomia, fizjologia i patologia człowieka”,

  • zadanie z lukami „Budowa mięśni szkieletowych”.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.10)1) opisuje funkcje tkanki mięśniowej,
MED.10.2.11)1) opisuje fizjologię i mechanikę skurczu mięśni,
MED.10.2.11)3) wyjaśnia podstawowe pojęcia biomechaniczne w zakresie ruchomości stawów,
MED.10.2.11)4) opisuje funkcje poszczególnych mięśni szkieletowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie budowy mięśnia,

  • opisywanie pracy mięśnia podczas skurczu i rozkurczu,

  • opisywanie pracy mięśni w sytuacji jego dysfunkcji z powodu uszkodzenia włókien mięśniowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się przygotowuje w formie tabeli własne porównanie zmian zachodzących w mięśniu podczas pracy zdrowej tkanki i podczas pracy mięśnia dysfunkcyjnego.

Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się może przedstawić – np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej – najważniejsze elementy znajdujące się tkance mięśniowej.

Uważne obejrzenie filmu edukacyjnego pozwoli uczącym na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na to, w jaki sposób pracuje mięsień z uszkodzonymi włóknami.

Osoba ucząca się może przygotować prezentację na wybrany temat powiązany z tematyką filmu, np. pracy mięśnia zdrowego i mięśnia z uszkodzeniem włókien.

Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu, osoba ucząca się mogą przygotować opracowanie dotyczące anatomii tkanki mięśniowej podczas skurczu i rozkurczu zdrowego mięśnia.

W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się może sporządzać własne notatki.


Tytuł materiału multimedialnego

Budowa, funkcja prawidłowa i zmiany patologiczne struktur w obrębie układu ruchu

Typ materiału multimedialnego

Atlas interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Atlas interaktywny zawiera:

  • budowę i funkcję poszczególnych stawów narządu ruchu,

  • budowę i funkcją poszczególnych mięśni narządu ruchu,

  • budowę układu kostnego człowieka,

  • wybrane zmiany patologiczne struktur w obrębie układu ruchu.

Atlas interaktywny powiązany jest z treściami zawartymi w filmach edukacyjnych i galerii zdjęć, umożliwiając uczącym się zdobycie oraz ugruntowanie wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii i patologii człowieka.

Z uwagi na zawarte treści w atlasie interaktywnym powinien być wykorzystany w drugim etapie procesu uczenia się, a potem stanowić element uzupełniający podczas zapoznawania się z pozostałymi materiałami.

Z atlasem interaktywnym powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Anatomia, fizjologia i patologia człowieka”,

  • zadanie dobierania w pary „Unaczynienie mięśni”,

  • zadanie z lukami „Anatomia i funkcja narządu ruchu”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Funkcja mięśni”.

Materiał jest powiązany z wymienionymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka,
MED.10.2.10) charakteryzuje czynność tkanek człowieka,
MED.10.2.11) charakteryzuje czynność układu ruchu człowieka.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • znajomość budowy układu szkieletowego człowieka,

  • znajomość budowy i funkcji poszczególnych stawów narządu ruchu,

  • znajomość budowy i funkcji poszczególnych mięśni narządu ruchu,

  • opisywanie pojawiających się zmian patologicznych struktur w obrębie układu ruchu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Podstawą pracy jest to, że osoba ucząca się bierze udział w procesie samokształcenia z własnej woli. Ma wypracowane metody nauki, np. uczenie się na pamięć, robienie notatek i rysunków, oglądanie zdjęć, słuchanie informacji.

Efekty nauki zależą m.in. od: jej osobistego zaangażowania, aktywności, motywacji, systematyczności, zdolności organizacyjnych, spostrzegawczości, wyobraźni czy myślenia praktycznego.

Z atlasem można zapoznawać się w całości lub w częściach, zgodnie z kolejnością schematów.

Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować notatki lub fiszki, które posłużą później do lepszego opanowania treści w nim zawartych. Warto również zanotować słownictwo fachowe i dodatkowo wyraźnie je podkreślić lub zaznaczyć innym kolorem. Wyjaśnienie znaczeń wyrazów znajduje się w słowniku pojęć dla e‑materiału. Osoba ucząca się może dodatkowo stworzyć swój własny słownik.

Zapoznanie się z materiałem pozwoli na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Osoba ucząca się może przygotować plakat zawierający podział mięśni zgodnie z ich funkcją. Pozwoli to na lepsze opanowanie anatomii i funkcji układu mięśniowego.
Przykładowe tematy do opracowania broszury, plakatu lub prezentacji:

  • przebieg przedniej grupy mięśni uda,

  • przebieg tylnej grupy mięśni uda,

  • przebieg mięśni grzbietu,

  • przebieg mięśni klatki piersiowej,

  • przebieg mięśni podudzia,

  • przebieg mięśni brzucha,

  • przebieg mięśni ramienia,

  • przebieg mięśni przedramienia.

Na podstawie informacji zawartych w atlasie interaktywnym osoba ucząca się może przedstawić – np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej – budowę układu kostno‑stawowego.


Tytuł materiału multimedialnego

Procesy kompensacyjne w dysfunkcjach układu ruchu

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W filmie edukacyjnym za pomocą grafik i schematów przedstawiono procesy kompensacyjnie w układzie ruchu na przykładzie skrzywienia bocznego kręgosłupa.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym dotyczącym budowy mięśni szkieletowych. atlasem interaktywnym i galerią zdjęć. Umożliwia uczącym się zdobycie oraz ugruntowanie wiedzy z zakresu patologii elementów czynnych i biernych w dysfunkcji narządu ruchu.

Z filmem edukacyjnym powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Anatomia, fizjologia i patologia człowieka”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Procesy kompensacyjne w skrzywieniu bocznym kręgosłupa”.

Materiał jest powiązany z wymienionymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7)1) opisuje budowę ciała człowieka,
MED.10.2.7)2) stosuje określenia topograficzne w poszczególnych obszarach ciała.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie elementów czynnych i biernych układu ruchu,

  • opisywanie mechanizmów kompensacyjnych biernych i czynnych struktur narządu ruchu u pacjenta ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się przygotowuje w formie notatki (tekst wypunktowany) opis poszczególnych procesów kompensacyjnych zachodzących u pacjenta ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa.

Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się może przedstawić – np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej – procesy kompensacyjne w elementach czynnych narządu ruchu.

Uważne obejrzenie filmu edukacyjnego pozwoli uczącym na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na to, w jaki sposób skrzywienie boczne kręgosłupa wpływa na elementy bierne i czynne narząd ruchu. Osoba ucząca się może przygotować prezentację na wybrany temat powiązany z tematyką filmu, np. procesów kompensacyjnych w elementach czynnych narządu ruchu.

Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu, uczący się może przygotować opracowanie dotyczące powstawania urazów/zmian przeciążeniowych, np. zmian zwyrodnieniowych w stawie kolanowym u pacjenta ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa.

W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się może sporządzać własne notatki.


Tytuł materiału multimedialnego

Zmiany patologiczne w obrębie układu ruchu

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera zdjęcia przedstawiające:

  • uszkodzenia nerwów obwodowych,

  • zmiana zwyrodnieniowa kości u osoby starszej,

  • ręka opadająca po urazie n promieniowego,

  • złamania kości,

  • uszkodzenie materiału zespalającego,

  • zmiana nowotworowa w końcowym stadium rozwoju,

  • uszkodzenia tkanek miękkich,

  • koślawość stawów skokowych,

  • owrzodzenie stopy w przebiegu cukrzycy,

  • zwichnięcie rzepki,

  • skoliozę,

  • zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa.

Do każdego zdjęcia dodany jest opis patologii.

Z uwagi na powiązanie poszczególnych materiałów ze sobą wskazane jest, aby uczący się zapoznali się najpierw z filmem edukacyjnym dotyczącym budowy mięśni, następnie z atlasem interaktywnym oraz filmem edukacyjnym dotyczącym procesów kompensacyjnych.

Z galerią zdjęć powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Anatomia, fizjologia i patologia człowieka”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Zmiany patologiczne w obrębie narządu ruchu”.

Materiał jest powiązany z wymienionymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7)1) opisuje budowę ciała człowieka,
MED.10.2.7)2) stosuje określenia topograficzne w poszczególnych obszarach ciała.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie poszczególnych zmian patologicznych w obrębie układu ruchu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować streszczenie, które posłuży później do lepszego opanowania treści zawartych w materiale.

Zapoznanie się z galerią zdjęć pozwoli na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na zmiany patologiczne w obrębie układu ruchu i ich powiązanie z treściami atlasu interaktywnego, filmu edukacyjnego.

Korzystając z galerii zdjęć, osoba ucząca się może przygotować prezentację na wybrany temat, np. cechy charakterystyczne jednostki chorobowej, takiej jak uszkodzenie ścięgna, lub ulotkę informacyjną dla pacjentów zawierającą najważniejsze informacje dotyczące na przykład tego, jak powstają zmiany zwyrodnieniowe w stawie. Pozwoli to osobie uczącej się lepiej opanować wiedzę dotyczącą rodzajów urazów i ich cech charakterystycznych.

Na podstawie informacji zawartych w galerii zdjęć osoba ucząca się może przedstawić – np. w formie plakatu lub prezentacji ustnej – cechy charakterystyczne patologii narządu ruchu, np. patogenezy ich powstawania.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Anatomia, fizjologia i patologia człowieka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest rozwiązanie testu wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową. Próg zaliczenia testu – 60%. Zadania są o różnym stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Test powiązany jest z:

  • filmem edukacyjnym „Budowa i funkcja mięśni szkieletowych”,

  • atlasem interaktywnym „Budowa, funkcja prawidłowa i zmiany patologiczne struktur w obrębie układu ruchu”,

  • filmem edukacyjnym „Procesy kompensacyjne w dysfunkcjach układu ruchu”,

  • galerią zdjęć „Zmiany patologiczne w obrębie układu ruchu i wybranych narządów”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7)1) opisuje budowę ciała człowieka,
MED.10.2.7)2) stosuje określenia topograficzne w poszczególnych obszarach ciała,
MED.10.2.8)1) opisuje budowę tkanek organizmu człowieka,
MED.10.2.8)3) opisuje budowę układu ruchu człowieka,
MED.10.2.8)4) opisuje budowę i rodzaje kości oraz ich połączeń,
MED.10.2.8)5) opisuje budowę i rodzaje mięśni oraz ich narządów pomocniczych,
MED.10.2.10)1) opisuje funkcje tkanki mięśniowej,
MED.10.2.10)3) opisuje funkcje tkanki nerwowej,
MED.10.2.11)1) opisuje fizjologię i mechanikę skurczu mięśni,
MED.10.2.11)3) wyjaśnia podstawowe pojęcia biomechaniczne w zakresie ruchomości stawów,
MED.10.2.11)4) opisuje funkcje poszczególnych mięśni szkieletowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Budowa mięśni szkieletowych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest uzupełnienie luk w opisie budowy mięśni szkieletowych.
Zadanie o niskim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Budowa i funkcja mięśni szkieletowych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się: 
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Procesy kompensacyjne w skrzywieniu bocznym kręgosłupa”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie na zdjęciu przedstawiającym skrzywienie boczne lokalizacji mięśni skróconych oraz rozciągniętych.
Zadanie o średnim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Procesy kompensacyjne w dysfunkcjach układu ruchu”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:  
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka,
MED.10.2.10) charakteryzuje czynność tkanek człowieka,
MED.10.2.11) charakteryzuje czynność układu ruchu człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Zmiany patologiczne w obrębie narządu ruchu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest określenie prawdziwości stwierdzeń dotyczących patologii w obrębie stawu skokowego.
Zadanie o niskim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Zmiany patologiczne w obrębie układu ruchu i wybranych narządów”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka,
MED.10.2.11) charakteryzuje czynność układu ruchu człowieka,
MED.10.2.10) charakteryzuje czynność tkanek człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Unaczynienie mięśni”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest dobranie w pary naczyń krwionośnych wraz z zaopatrywanymi mięśniami.
Zadanie o wysokim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Budowa, funkcja prawidłowa i zmiany patologiczne struktur w obrębie układu ruchu”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Anatomia i funkcja narządu ruchu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest uzupełnienie brakujących części opisu funkcji mięśnia najszerszego grzbietu.
Zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Budowa, funkcja prawidłowa i zmiany patologiczne struktur w obrębie układu ruchu”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka,
MED.10.2.10) charakteryzuje czynność tkanek człowieka,
MED.10.2.11) charakteryzuje czynność układu ruchu człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie „Funkcja mięśni”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest pogrupowanie mięśni w związku z ich funkcją.
Zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Budowa, funkcja prawidłowa i zmiany patologiczne struktur w obrębie układu ruchu”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.2.7) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka,
MED.10.2.8) analizuje budowę tkanek, narządów i układów człowieka,
MED.10.2.10) charakteryzuje czynność tkanek człowieka,
MED.10.2.11) charakteryzuje czynność układu ruchu człowieka.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału