Wykonanie masażu klasycznego
MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu - Technik masażysta 325402
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Aleksandra Bartkowiak‑Graczyk, Anna Madziewicz, Marta Jokiel
Konsultant przewodnika: Ewa Bręborowicz, Alicja Sikorska
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Wykonywanie masażu klasycznego
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik masażysta, 325402
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
MED.10.4. Wykonywanie masażu w medycynie
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.10.4.5. Wykonuje zabieg masażu klasycznego:
MED.10.4.5)1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu,
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu: wykonywanie masażu w medycynie.
E‑materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
wykonywanie masażu klasycznego,
opanowanie wiedzy z zakresu podstaw anatomii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem budowy skóry,
określanie wskazań i przeciwwskazań do wykonywania masażu klasycznego,
wypełnianie dokumentacji pacjenta,
przygotowanie stanowiska do wykonywania masażu klasycznego,
dobieranie odpowiednich technik masażu klasycznego w zależności od potrzeb pacjenta.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Podstawy masażu klasycznego” - e‑book„Podstawy masażu klasycznego” - e‑book
„Zmiany w skórze pod wpływem wykonania głaskania” - film edukacyjny„Zmiany w skórze pod wpływem wykonania głaskania” - film edukacyjny
„Zmiany w powięzi pod wpływem wykonywania rozcierania” - film edukacyjny„Zmiany w powięzi pod wpływem wykonywania rozcierania” - film edukacyjny
„Zmiany w mięśniu pod wpływem wykonywania ugniatania” - film edukacyjny„Zmiany w mięśniu pod wpływem wykonywania ugniatania” - film edukacyjny
„Masaż klasyczny” - sekwencje filmowe„Masaż klasyczny” - sekwencje filmowe
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne uzupełniają się, pozwalając uczącym się zdobyć wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą masażu klasycznego.
E‑book zawiera podstawy wiedzy teoretycznej, a jego uzupełnieniem są filmy edukacyjne oraz sekwencje filmowe, dzięki którym osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z metodyką wykonywania poszczególnych technik masażu klasycznego.
Filmy edukacyjne stanowią uzupełnienie e‑booka – szczegółowo przedstawiają zmiany zachodzące w poszczególnych warstwach skóry pod wpływem wykonywania techniki głaskania, zmiany zachodzące w powięzi pod wpływem techniki rozcierania oraz zmiany zachodzące w mięśniu pod wpływem wykonywania ugniatania.
Sekwencje filmowe przedstawiają teoretyczny i praktyczny sposób przygotowania pozycji ułożeniowych wykorzystywanych w masażu klasycznym oraz prezentują poszczególne techniki masażu wykonywane na grzbiecie, tylnej grupie mięśni podudzia i stopy oraz na przedramieniu i ręce, a także opisują metodykę masażu klasycznego grzbietu. Sekwencje uzupełniają treści e‑booka.
Interaktywne materiały sprawdzające służą zweryfikowaniu oraz ugruntowaniu zdobytej wiedzy.
Słownik stanowi cenne uzupełnienie materiałów, pozwalając uczącym się utrwalić najważniejsze pojęcia dotyczące masażu klasycznego.
W procesie edukacyjnym materiały uzupełniają się wzajemnie zgodnie ze schematem: e‑book > filmy edukacyjne > sekwencje filmowe > interaktywne materiały sprawdzające.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Podstawy masażu klasycznego
Typ materiału multimedialnego
E‑book
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
E‑book zawiera:
treści dotyczące wskazań i przeciwwskazań do wykonywania masażu klasycznego,
informacje dotyczące standardu wyposażenia gabinetu,
opis cech osobowości masażysty,
opis komunikacji werbalnej z pacjentem,
opis podstawowej dokumentacji,
opis uzasadnienia doboru i wykonania pozycji ułożeniowych, stosowanych w masażu klasycznym,
charakterystykę poszczególnych technik masażu klasycznego oraz ich wpływu na opracowywaną tkankę,
opis metodyk zabiegu masażu klasycznego głównych części ciała: grzbietu, kończyny dolnej, kończyny górnej, klatki piersiowej, brzucha.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi, filmem edukacyjnym oraz materiałami sprawdzającymi – wszystkie one umożliwiają uczącym się zdobycie oraz ugruntowanie wiedzy z zakresu wykonywania masażu klasycznego.
Z uwagi na zawarte treści e‑book powinien być wykorzystany w pierwszym etapie procesu uczenia się, a potem może stanowić element uzupełniający w procesie zapoznawania się z pozostałymi materiałami.
Z e‑bookiem powiązane są następujące interaktywne materiały sprawdzające:
zadanie ukierunkowane na grupowanie „Podział wskazań i przeciwwskazań do wykonania masażu klasycznego”,
quiz „Wykonanie masażu klasycznego”.
Materiał jest powiązany z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.10.4.5)1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu,
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozróżnianie wskazań i przeciwwskazań do wykonywania masażu klasycznego,
znajomość standardowego wyposażenia gabinetu do masażu,
znajomość cech osobowościowych masażysty,
sposób komunikacji werbalnej z pacjentem,
opisywanie podstawowej dokumentacji i diagnostyki masażysty,
rozróżnianie doboru i wykonania pozycji ułożeniowych stosowanych w masażu klasycznym,
znajomość poszczególnych technik masażu klasycznego oraz ich wpływu na opracowaną tkankę,
opisywanie metodyki masażu klasycznego głównych części ciała: grzbietu, kończyny dolnej, kończyny górnej, przedniej części tułowia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Na podstawie informacji zawartych w e‑booku osoba ucząca się przygotowuje różnego rodzaju projekty związane z jego treściami, np.:
omówienie sylwetki masażysty oraz opisanie komunikacji werbalnej z pacjentem,
przygotowanie dokumentacji medycznej na potrzeby wykonywania masażu klasycznego,
przedstawienie w formie schematu procedury przygotowania stanowiska pracy,
przygotowanie schematu masażu klasycznego w okolicy grzbietu,
przygotowanie schematu masażu klasycznego w okolicy kończyny dolnej,
przygotowanie schematu masażu klasycznego w okolicy kończyny górnej,
przygotowanie schematu masażu klasycznego w okolicy przedniej części tułowia.
Po zapoznaniu się z e‑bookiem osoba ucząca się przedstawia nauczycielowi i innym uczącym się postępowanie w przypadku pacjenta ze zwiększonym napięciem w obrębie różnych grup mięśniowych, np. kończyny dolnej. Omawia, kiedy należy wykonać masaż klasyczny, a kiedy jest to niemożliwe.
Po zapoznaniu się z materiałem słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się może przygotować listę zagadnień dla niej niezrozumiałych, wymagających dokładniejszego wyjaśnienia lub interpretacji przez nauczyciela.
W celu zdobycia dodatkowych informacji lub poszerzenia wiedzy osoba ucząca się może się zapoznać z materiałami zawartymi w sekwencjach filmowych i filmach edukacyjnych. Efektem jest skojarzenie elementów technicznych z teoretycznymi i np. opracowanie fiszek na ten temat.
Praca w grupach
Każda z grup opracowuje jeden ze schematów:
ogólny schemat rozmowy z pacjentem, dotyczącej wykonywania masażu klasycznego, który uwzględnia wytyczne dotyczące procedury zbierania wywiadu,
schemat wykonywania masażu klasycznego w okolicy grzbietu,
schemat wykonywania masażu klasycznego w okolicy kończyny dolnej,
schemat wykonywania masażu klasycznego w okolicy kończyny górnej,
schemat wykonywania masażu klasycznego przedniej części tułowia.
Zadaniem grup jest odpowiednie przygotowanie schematów, przedstawienie ich na forum w formie prezentacji ustnej lub stworzenie plakatu wraz z omówieniem poszczególnych kwestii.
Uczący się (podzieleni przez nauczyciela na trzy-, cztero- lub pięcioosobowe grupy) organizują dla siebie wzajemnie quiz lub teleturniej zawierający pytania odnoszące się do treści e‑booka. Poszczególne elementy gry mogą być zadaniami teoretycznymi, praktycznymi lub mieszanymi. Nagrodą dla zwycięskiej drużyny jest uzyskanie dodatkowej oceny.
W ramach pracy w grupach nauczyciel może dodatkowo przedstawić każdej z grup inny przypadek kliniczny – pacjenta ze zwiększonym napięciem mięśniowym. Zadaniem każdej grupy będzie zaproponowanie odpowiedniego postępowania oraz prezentacja poszczególnych przypadków na forum klasy.
Po zapoznaniu się z materiałem słabowidzące lub niewidome osoby uczące się mogą w grupach wcielić się w role masażystów i pacjentów. Na tej podstawie opracowują i przedstawiają nauczycielowi techniki, które wymagają dokładnej prezentacji i opisu, aby w pełni opanować ich wykonywanie.
Praca z całym zespołem
Uczący się przedstawiają problematyczne przypadki kliniczne, np. pacjent z uczuciem wzmożonego napięcia w obrębie mięśni grzbietu. Organizują giełdę pomysłów i dopasowują odpowiednią pozycję ułożeniową do masażu oraz opracowują metodykę postępowania.
Uczący się zastanawiają się wspólne nad kwestiami problemowymi, takimi jak ograniczenia masażu klasycznego (np. brak możliwości wykonywania masażu w ubraniu) i razem próbują znaleźć rozwiązanie.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Zapoznając się z e‑bookiem, uczący się wypisują niezrozumiałe treści. Podejmują próbę samodzielnego ich wyjaśnienia lub proszą o pomoc innych uczących się albo nauczyciela.
Korzystając z e‑booka, osoba ucząca się przygotowuje się do egzaminu zawodowego w oparciu o dostępne zadania egzaminacyjne z części teoretycznej i praktycznej.
Materiał zawarty w e‑booku może posłużyć osobie uczącej się jako dodatkowy zasób wiedzy do przygotowania projektu dotyczącego np. celowości wykonywania masażu klasycznego u pacjentów wykonujących pracę biurową.
Osoba ucząca się wykorzystuje e‑book, by ułatwić sobie zrozumienie i opanowanie treści pozostałych materiałów, np. sekwencji filmowych lub filmów edukacyjnych.
Praca w grupach
Korzystając z e‑booka, osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, w której same wcielą się w role pacjenta i masażysty, ćwicząc w ten sposób komunikację z pacjentem. Uczący się nagrywają przykładową rozmowę i przedstawiają ją nauczycielowi w celu weryfikacji.
Na podstawie treści e‑booka uczący się przygotowują materiały informacyjne dla pacjenta. Mogą one mieć postać krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze wiadomości dotyczące masażu klasycznego, np. tego, jak się do niego przygotować.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Wskazane jest, aby osoby z niepełnosprawnością wzrokową miały możliwość indywidualnego konsultowania swoich wątpliwości oraz weryfikowania zdobytych umiejętności na każdym etapie nauczania. Przeciwdziała to poczuciu niepewności, umacnia wiarę we własne siły, motywuje do dalszego wysiłku i daje pewność prawidłowego opanowania poszczególnych elementów edukacyjnych.
Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują projekt strony internetowej lub broszury zawierającej informacje, z którymi powinien zapoznać się pacjent przed zabiegiem masażu klasycznego. W tym celu osoby uczące się mogą poszerzyć wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych danych dotyczących poszczególnych etapów masażu. Po konsultacji z nauczycielem osoby uczące się przedstawiają na zajęciach lub w portalach społecznościowych efekty swojej pracy pozostałym uczącym się.
Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają ciągły dostęp do materiału, dzięki czemu są w stanie przedstawić nauczycielowi kwestie dla nich niezrozumiałe lub problematyczne. Po konsultacji z nauczycielem przygotowują fiszki z trudnymi pojęciami, które uzupełnią słownik.
Tytuł materiału multimedialnego
Zmiany w skórze pod wpływem wykonywania głaskania
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie przedstawiono pracę wszystkich warstw skóry podczas odkształcania sprężystego zachodzącego pod wpływem bodźca mechanicznego, którym jest technika głaskania powierzchownego i głębokiego.
Film edukacyjny rozpoczyna się materiałem rysunkowym obrazującym warstwy skóry (naskórek, skóra właściwa, tkanka podskórna) oraz charakterystykę poszczególnych elementów znajdujących się w skórze właściwej. W pierwszej części opisano technikę głaskania powierzchownego oraz zmiany zachodzące przy jej zastosowaniu. Natomiast w drugiej części została przedstawiona technika głaskania głębokiego i jej wpływ na wszystkie warstwy skóry.
Materiał multimedialny stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych – szczegółowo przedstawia proces zmian zachodzących w poszczególnych warstwach skóry w zależności od rodzaju głaskania (powierzchownego i głębokiego).
W pracy z niewidomymi osobami uczącymi się warto uzupełnić film edukacyjny o pracę z modelem. Model można przygotować z wykorzystaniem materiałów plastycznych, które będą imitować poszczególne elementy skóry.
Z filmem edukacyjnym powiązane są następujące materiały sprawdzające:
zadanie dobierania w pary „Wpływ technik masażu klasycznego na tkanki miękkie”,
quiz „Wykonanie masażu klasycznego”.
Materiał jest powiązany z następującym kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
opisywanie poszczególnych warstw skóry i znajdujących się w nich struktur,
opisywanie wpływu techniki głaskania powierzchownego i głębokiego na naskórek, skórę właściwą i tkankę podskórną.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Na podstawie informacji zawartych w filmie osoba ucząca się przygotowuje w formie tabeli własne porównanie zmian zachodzących podczas głaskania powierzchownego i głaskania głębokiego.
Korzystając z multimedium osoba ucząca się przedstawia – np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej – najważniejsze elementy znajdujące się w skórze właściwej pozostałym uczącym się.
W celu lepszego utrwalenia informacji zaprezentowanych w filmie osoba ucząca się sporządza własne notatki.
Po zapoznaniu się z materiałem słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się prezentuje techniki głaskania powierzchownego i głaskania głębokiego za pomocą modelu (np. gąbki) i opisuje nauczycielowi zmiany, które zachodzą w skórze w danej technice.
Praca w grupach
Nauczyciel proponuje każdej z grup zadanie polegające na przedstawieniu przepływu krwi w naczyniach krwionośnych w głaskaniu powierzchownym (pierwsza grupa) oraz w głaskaniu głębokim (druga grupa). Podczas lekcji osoby uczące się prezentują na sobie lub danym modelu pracę naczyń krwionośnych powierzchownych i głębokich w zależności od rodzaju głaskania.
Zadaniem grup jest przygotowanie schematów graficznych oraz pokazanie, w jaki sposób głaskanie powierzchowne (pierwsza grupa) oraz głaskanie głębokie (druga grupa) wpływa na naskórek oraz na włókna kolagenowe i elastynę. Osoby uczące się przedstawiają na sobie lub na modelu oddziaływanie danego rodzaju techniki głaskania na powyższe elementy.
Praca z całym zespołem
Nauczyciel proponuje wspólne omówienie treści zawartych w filmie, a także wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości bądź treści niezrozumiałych dla osób uczących się.
Nauczyciel zaleca, aby zespół podczas wspólnej pracy zastanowił się nad opracowaniem informacji dla pacjenta dotyczących tego, w jaki sposób technika głaskania wpływa na naczynia krwionośne. Zadaniem zespołu jest wspólne przygotowanie materiałów informacyjnych dla pacjenta – uczący się opracowują np. broszurę, plakat lub informacje na portal społecznościowy.
Nauczyciel proponuje, aby zespół, korzystając z giełdy pomysłów, zastanowił się, w jaki sposób objaśnić działanie techniki głaskania dziecku lub osobie starszej, bez stosowania języka fachowego. Efektem pracy będzie opanowanie przez osoby uczące się kompetencji społecznych pozwalających na przekazywanie informacji dotyczących masażu prozdrowotnego przedstawicielom różnych grup wiekowych.
Po zapoznaniu się z materiałem słabowidzące lub niewidome osoby uczące się wykonują własny projekt budowy skóry i przedstawiają wpływ techniki głaskania na jej elementy pozostałym uczącym się.
Następnie nauczyciel podsumowuje realizację zadań. Na koniec następuje wspólne wyciąganie wniosków i omówienie kwestii stanowiących największe wyzwanie.
Warto zgromadzić zaproponowane przez osoby z niepełnosprawnościami pomysły dydaktyczne i umieścić je we wspólnym banku danych. Celem takiego działania jest lepsze dostosowanie zadań na kolejnych etapach nauki.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Osoba ucząca się ogląda film, aby utrwalić lub przygotować się indywidualnie do egzaminu. Opanowuje materiał dotyczący budowy skóry i zmian w skórze pod wpływem wykonywania głaskania powierzchownego i głębokiego.
Osoba ucząca się wykorzystuje film, aby przygotować się do kolejnej lekcji. Materiał może też posłużyć jako dodatkowy zasób wiedzy niezbędnej do opracowania lekcji, którą osoba ucząca się przeprowadzi z koleżankami i kolegami.
Praca w grupach
Korzystając z filmu, osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, w której wcielą się w role pacjenta i masażysty. Zadaniem masażysty jest wytłumaczenie pacjentowi w prosty i schematyczny sposób, jak technika głaskania powierzchownego i głębokiego wpływa na skórę.
Osoby uczące się wykorzystują film, aby opracować materiały informacyjne dla pacjenta. Mogą one mieć postać krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze wiadomości dotyczące techniki głaskania.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują rysunek lub schemat zawierający informacje dotyczące np. tego, w jaki sposób działają naczynia krwionośne i limfatyczne podczas głaskania powierzchownego i głębokiego. W tym celu osoby uczące się mogą rozszerzyć własną wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych informacji dotyczących przepływu krwi w naczyniach i odpływu chłonki. Po konsultacji z nauczycielem osoby uczące się przedstawiają na zajęciach lub w portalach społecznościowych efekt swojej pracy pozostałym uczącym się.
Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają możliwość ciągłego wglądu w materiał. Dzięki temu są w stanie kilkukrotnie odtwarzać wybrany element z filmu, co pozwala na utrwalenie informacji. Po zapoznaniu się z materiałem osoby uczące się opracowują plakat zawierający podstawowe informacje dotyczące budowy skóry i przedstawiają go nauczycielowi.
Tytuł materiału multimedialnego
Zmiany w powięzi pod wpływem wykonywania rozcierania
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie przedstawiono pracę powięzi podczas odkształcania sprężystego zachodzącego pod wpływem bodźca mechanicznego, którym jest technika rozcierania powierzchownego i głębokiego.
Film edukacyjny rozpoczyna się materiałem obrazującym warstwy powięzi oraz ich charakterystykę. W pierwszej części pokazano rozcieranie powierzchowne oraz zmiany zachodzące przy zastosowaniu tej techniki. Natomiast w drugiej części została przedstawiona technika rozcierania głębokiego i jej wpływ na warstwy powięzi.
Materiał multimedialny stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych – szczegółowo przedstawia proces zmian zachodzących w powięzi w zależności od rodzaju rozcierania (powierzchownego i głębokiego).
W pracy z niewidomymi osobami uczącymi się warto uzupełnić film edukacyjny o pracę z modelem. Model można przygotować z wykorzystaniem materiałów plastycznych, które będą imitować strukturę powięzi.
Z filmem edukacyjnym powiązane są następujące materiały sprawdzające:
zadanie z lukami „Wpływ rozcierania na opracowywaną tkankę”,
quiz „Wykonanie masażu klasycznego”.
Materiał jest powiązany następującym kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
opisywanie budowy powięzi,
opisywanie wpływu techniki rozcierania powierzchownego i głębokiego na powięź.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Na podstawie informacji zawartych w filmie osoba ucząca się przygotowuje w formie tabeli własne porównanie zmian zachodzących podczas rozcierania powierzchownego i rozcierania głębokiego. Przedstawia – np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej – pozostałym uczącym się najważniejsze elementy budujące powięź.
W celu lepszego utrwalenia informacji zaprezentowanych w filmie osoba ucząca się sporządza własne notatki.
Po zapoznaniu się z materiałem słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się prezentuje techniki rozcierania powierzchownego i rozcierania głębokiego za pomocą modelu (np. gąbki) i opisuje nauczycielowi zmiany, które zachodzą w powięzi w danej technice.
Praca w grupach
Nauczyciel proponuje każdej z grup zadanie polegające na przedstawieniu przepływu krwi w naczyniach krwionośnych, np. pierwsza grupa w rozcieraniu powierzchownym, a druga grupa w rozcieraniu głębokim. Podczas lekcji osoby uczące się prezentują na sobie lub na modelu pracę naczyń krwionośnych powierzchownych i głębokich w zależności od rodzaju rozcierania.
Zadaniem grup jest przygotowanie schematów graficznych oraz pokazanie, w jaki sposób rozcieranie powierzchowne (pierwsza grupa) oraz rozcieranie głębokie (druga grupa) wpływa na powięź. Osoby uczące się przedstawiają na sobie lub na modelu oddziaływanie danego rodzaju techniki rozcierania na powyższe elementy.
Praca z całym zespołem
Nauczyciel proponuje wspólne omówienie treści zawartych w filmie oraz wyjaśnienie osobom uczącym się ewentualnych wątpliwości lub niezrozumiałych informacji.
Nauczyciel zaleca, aby zespół podczas wspólnej pracy zastanowił się nad opracowaniem informacji dla pacjenta i nad sposobem objaśnienia pacjentowi, w jaki sposób technika rozcierania wpływa na powięź. Zadaniem zespołu jest wspólne przygotowanie materiałów informacyjnych dla pacjenta. Uczący się opracowują np. broszurę, plakat lub informacje na portal społecznościowy.
Nauczyciel proponuje, aby zespół, korzystając z giełdy pomysłów, zastanowił się, w jaki sposób objaśnić działanie techniki rozcierania dziecku lub osobie starszej, bez stosowania języka fachowego. Efektem pracy będzie opanowanie przez osoby uczące się kompetencji społecznych pozwalających na przekazywanie informacji dotyczących masażu prozdrowotnego przedstawicielom różnych grup wiekowych.
Po zapoznaniu się z materiałem słabowidzące lub niewidome osoby uczące się wykonują własny projekt budowy powięzi i przedstawiają wpływ techniki rozcierania na jej elementy pozostałym uczącym się.
Następnie nauczyciel podsumowuje realizację zadań. Na koniec następuje wspólne wyciąganie wniosków i omówienie kwestii stanowiących największe wyzwanie.
Warto zgromadzić zaproponowane przez osoby z niepełnosprawnościami pomysły dydaktyczne i umieścić je we wspólnym banku danych. Celem takiego działania jest lepsze dostosowanie zadań na kolejnych etapach nauki.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Osoba ucząca się ogląda film, aby utrwalić wiadomości. Korzysta z treści zawartych w filmie, by przygotować się indywidualnie do egzaminu. Opanowuje materiał dotyczący budowy powięzi i zmian zachodzących pod wpływem wykonania rozcierania powierzchownego i głębokiego.
Osoba ucząca się wykorzystuje film, aby przygotować się do kolejnej lekcji. Materiał może też posłużyć jako dodatkowy zasób wiedzy niezbędnej do opracowania lekcji, którą osoba ucząca się przeprowadzi z koleżankami i kolegami.
Praca w grupach
Korzystając z filmu, osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, podczas której wcielą się w role pacjenta i masażysty. Zadaniem masażysty jest wytłumaczenie pacjentowi w prosty i schematyczny sposób, jak technika rozcierania powierzchownego i głębokiego wpływa na powięź.
Osoby uczące się wykorzystują film, aby opracować materiały informacyjne dla pacjenta. Mogą one mieć postać krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze wiadomości dotyczące techniki rozcierania.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują rysunek lub schemat zawierający informacje dotyczące np. tego, w jaki sposób działają naczynia krwionośne i limfatyczne podczas rozcierania powierzchownego i głębokiego. W tym celu osoby uczące się mogą rozszerzyć własną wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych informacji dotyczących przepływu krwi w naczyniach i odpływu chłonki. Po konsultacji z nauczycielem osoby uczące się przedstawiają na zajęciach lub w portalach społecznościowych pozostałym uczącym się efekt swojej pracy.
Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają możliwość ciągłego wglądu w materiał. Dzięki temu są w stanie kilkukrotnie odtwarzać wybrany element z filmu, co pozwala na utrwalenie informacji. Po zapoznaniu z materiałem osoby uczące się opracowują plakat zawierający podstawowe informacje dotyczące budowy powięzi i przedstawiają go nauczycielowi.
Tytuł materiału multimedialnego
Zmiany w mięśniu pod wpływem wykonywania ugniatania
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie przedstawiono pracę mięśnia podczas odkształcania sprężystego zachodzącego pod wpływem bodźca mechanicznego, którym jest technika ugniatania poprzecznego.
Film edukacyjny rozpoczyna się materiałem obrazującym budowę mięśnia. Następnie pojawia się fragment przedstawiający ugniatanie poprzeczne oraz zmiany zachodzące przy jej zastosowaniu.
Materiał multimedialny stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych – szczegółowo przedstawia proces zmian zachodzących w mięśniu podczas techniki ugniatania.
W pracy z niewidomymi osobami uczącymi się warto uzupełnić film edukacyjny o pracę z modelem. Model można przygotować z wykorzystaniem materiałów plastycznych, które będą imitować strukturę tkanki mięśniowej.
Z filmem edukacyjnym powiązane są następujące materiały sprawdzające:
wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Technika ugniatania w masażu klasycznym”.
Materiał jest powiązany z następującym kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
opisywanie budowy tkanki mięśniowej,
opisywanie wpływu techniki ugniatania poprzecznego na tkankę mięśniową.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Na podstawie informacji zawartych w filmie osoba ucząca się przygotowuje schemat obrazujący zmiany zachodzące podczas ugniatania poprzecznego.
Przedstawia – np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej – pozostałym uczącym się budowę mięśnia.
W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie osoba ucząca się sporządza własne notatki.
Po zapoznaniu się z materiałem słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się prezentuje techniki ugniatania za pomocą modelu (np. gąbki) i opisuje nauczycielowi zmiany, które zachodzą w mięśniu.
Praca w grupach
Nauczyciel proponuje każdej z grup zadanie polegające na przedstawieniu efektywności masażu wykonywanego z techniką ugniatania (pierwsza grupa) oraz bez techniki ugniatania (druga grupa). Podczas lekcji osoby uczące się prezentują wzajemnie opracowane tematy.
Zadaniem grup jest przygotowanie schematów graficznych oraz pokazanie, w jaki sposób właściwa technika ugniatania (pierwsza grupa) może wpłynąć na mięśnie oraz w jaki sposób zadziała technika ugniatania wykonywana zbyt powierzchownie (druga grupa). Osoby uczące się przedstawiają na sobie lub danym modelu oddziaływanie podanej techniki na mięśnie.
Praca z całym zespołem
Nauczyciel proponuje wspólne omówienie treści zawartych w filmie oraz wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości bądź treści niezrozumiałych dla osób uczących się.
Nauczyciel zaleca, aby zespół podczas wspólnej pracy zastanowił się nad opracowaniem informacji dla pacjenta i nad sposobem objaśnienia mu, w jaki sposób technika ugniatania wpływa na tkankę mięśniową. Zadaniem zespołu jest wspólne przygotowanie materiałów informacyjnych dla pacjenta – uczący się opracowują np. broszurę, plakat lub informacje na portal społecznościowy.
Nauczyciel proponuje, aby zespół, korzystając z giełdy pomysłów, zastanowił się, w jaki sposób objaśnić działanie techniki ugniatania dziecku lub osobie starszej, bez stosowania języka fachowego. Efektem pracy będzie opanowanie przez osoby uczące się kompetencji społecznych pozwalających na przekazywanie informacji dotyczących masażu prozdrowotnego przedstawicielom różnych grup wiekowych.
Po zapoznaniu się z materiałem słabowidzące lub niewidome osoby uczące się wykonują własny projekt budowy mięśnia i przedstawiają wpływ techniki ugniatania na jego elementy pozostałym uczącym się.
Następnie nauczyciel podsumowuje realizację zadań. Na koniec następuje wspólne wyciąganie wniosków i omówienie kwestii stanowiących największe wyzwanie.
Warto zgromadzić zaproponowane przez osoby z niepełnosprawnościami pomysły dydaktyczne i umieścić je we wspólnym banku danych. Celem takiego działania jest lepsze dostosowanie zadań na kolejnych etapach nauki.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Osoba ucząca się ogląda film, aby utrwalić wiadomości lub przygotować się indywidualnie do egzaminu. Opanowuje materiał dotyczący budowy mięśnia i zmian pod wpływem wykonania ugniatania poprzecznego.
Osoba ucząca się wykorzystuje film, aby przygotować się do kolejnej lekcji. Materiał może też posłużyć jako dodatkowy zasób wiedzy niezbędnej do opracowania lekcji, którą osoba ucząca się przeprowadzi z koleżankami i kolegami.
Praca w grupach
Korzystając z treści zawartych w filmie, osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, w której wcielą się w role pacjenta i masażysty. Zadaniem masażysty jest wytłumaczenie pacjentowi w prosty i schematyczny sposób, jak technika ugniatania wpływa na tkankę mięśniową.
Osoby uczące się wykorzystują film, aby opracować materiały informacyjne dla pacjenta. Mogą one mieć postać krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze wiadomości dotyczące techniki ugniatania.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują rysunek lub schemat zawierający informacje dotyczące np. tego, w jaki sposób działają naczynia krwionośne i limfatyczne podczas ugniatania. W tym celu osoby uczące się mogą rozszerzyć własną wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych informacji dotyczących przepływu krwi w naczyniach i odpływu chłonki. Po konsultacji z nauczycielem osoby uczące się przedstawiają na zajęciach lub w portalach społecznościowych pozostałym uczącym się efekt swojej pracy.
Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają możliwość ciągłego wglądu w materiał. Dzięki temu są w stanie kilkukrotnie odtwarzać wybrany element z filmu, co pozwala na utrwalenie informacji. Po zapoznaniu z materiałem osoby uczące się opracowują plakat zawierający podstawowe dane dotyczące budowy skóry i przedstawiają go nauczycielowi.
Tytuł materiału multimedialnego
Masaż klasyczny
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe dotyczą następujących zagadnień:
cechy masażysty oraz uzupełnianie dokumentacji,
przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu – leżenie przodem,
przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu – leżenie tyłem,
przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu – leżenie bokiem,
poszczególne techniki masażu klasycznego wykonywane na tylnej części tułowia (grzbiecie),
poszczególne techniki masażu klasycznego wykonywane na tylnej grupie mięśni podudzia wraz ze stopą,
poszczególne techniki masażu klasycznego wykonywane na przedniej, tylnej i bocznej grupie mięśni przedramienia wraz z ręką,
metodyki masażu klasycznego grzbietu.
Sekwencje filmowe zostały zrealizowane w pomieszczeniach autentycznego gabinetu masażu z pełnym wyposażeniem wykorzystywanym przez zawodowych masażystów.
Osoby z niepełnosprawnością wzrokową powinny mieć możliwość wcześniejszego zapoznania się z wyposażeniem gabinetu masażu. Nauczyciel musi upewnić się, czy osoba niekorzystająca ze zmysłu wzroku prawidłowo wizualizuje używane terminy, np. podczas słuchania materiałów filmowych czy też zapoznawania się z treściami e‑booka.
Sekwencje filmowe prezentują pełen proces przeprowadzania masażu klasycznego, począwszy od przygotowania stanowiska pracy, poprzez dobór odpowiedniej pozycji ułożeniowej, skończywszy na zastosowaniu odpowiednich technik na poszczególnych elementach ciała pacjenta. Późniejszy etap nie następuje bez realizacji wcześniejszego.
Każda sekwencja kończy się zadaniem sprawdzającym poziom zrozumienia prezentowanych treści. Po rozwiązaniu zadania osoba ucząca się otrzymuje informację zwrotną dotyczącą stopnia opanowania poszczególnych zagadnień.
W przypadku niektórych zadań sprawdzających należy upewnić się, czy osoby uczące się, a szczególnie osoby niewidome, potrafią, oprócz podania właściwej odpowiedzi, ułożyć pacjenta w odpowiedniej pozycji, prawidłowo zastosować wybraną technikę itp.
Dzięki zawartym w materiale informacjom osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z podstawowymi czynnościami, które powinien wykonać masażysta podczas masażu klasycznego. Każda z sekwencji filmowych może być odtwarzana osobno. Dla uczącego się ważne jest jednak, aby na początku zapoznał się z pierwszymi czterema filmami w celu przygotowania się do wykonywania masażu klasycznego, a następnie odtworzył materiały zawierające informacje praktyczne dotyczące procesu wykonywania masażu klasycznego poszczególnych części ciała.
Sekwencje filmowe powiązane są z treściami zawartymi w e‑booku, pozwalają uczącym się opanować praktyczny sposób wykonywania masażu klasycznego.
Z sekwencjami filmowymi powiązane są następujące interaktywne materiały sprawdzające:
dopasowanie elementów do schematu „Przygotowanie pozycji ułożeniowej”,
zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Metodyka masażu klasycznego w obrębie kończyny dolnej”,
quiz „Wykonanie masażu klasycznego”.
Materiał jest powiązany z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.10.4.5)1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu,
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
wymienianie cech osobowościowych masażysty,
uzupełnianie dokumentacji niezbędnej do wykonania masażu klasycznego,
przygotowanie stanowiska pracy,
układanie pacjenta w pozycji leżenia tyłem, przodem lub bokiem,
wykonywanie masażu klasycznego na grzbiecie,
wykonywanie masażu klasycznego na tylnej grupie mięśni podudzia wraz ze stopą,
wykonywanie masażu klasycznego na przedniej, tylnej i bocznej grupie mięśni przedramienia wraz z dłonią,
wykonywanie masażu klasycznego na grzbiecie.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Materiał może być oglądany w całości lub w częściach przez osobę uczącą się w celu zdobycia ogólnego poglądu na temat techniki wykonywania masażu klasycznego. Uczący się przygotowuje pytania, które zada nauczycielowi, lub opracowuje fiszki, umieszczając na nich trudne pojęcia, z którymi zetknął się w filmie.
Jeśli nie wszystkie treści zawarte w materiałach filmowych są zrozumiałe dla osoby uczącej się, może ona posłużyć się słownikiem pojęć i wspólnie z innymi uczącymi się oraz z nauczycielem omówić najtrudniejsze zagadnienia.
W celu uzyskania informacji dotyczących prezentowanych materiałów nauczyciel może przygotować krótką ankietę dla osoby uczącej się:
W jakim stopniu zaprezentowany materiał jest dla Ciebie interesujący?
Bardzo interesujący.
Średnio interesujący.
Nie zainteresował mnie.
Nie wiem.
Czy sądzisz, że film pomoże Ci w praktycznej nauce zawodu?
Tak.
Nie.
Nie wiem.
Co sądzisz o umiejętnościach dotyczących wykonywania masażu klasycznego?
Są one bardzo trudne.
Są one trudne.
Są one średnio trudne.
Są one łatwe.
Nie wiem.
Który z pokazanych etapów wydał Ci się najtrudniejszy?
……………………………………………………………………………………Który z pokazanych etapów wydał Ci się najłatwiejszy?
……………………………………………………………………………………
Osoby z niepełnosprawnością warto dodatkowo zapytać o to, jak postrzegają dostosowanie prezentowanego materiału do swoich potrzeb:
Czy sądzisz, że prezentowany materiał jest dostosowany do Twoich potrzeb edukacyjnych?
Jest w pełni dostosowany.
Jest częściowo dostosowany.
Nie jest dostosowany.
UWAGI: ………………………………………………
Bazując na wynikach ankiety, nauczyciel ponownie odtwarza materiał dotyczący zagadnienia łatwiejszego albo najbardziej interesującego dla osoby uczącej się. Może ona ustnie streścić obejrzane informacje. W celu zwiększenia jej aktywności można wykorzystać odpowiednie zadanie aktywizujące lub kontrolne.
Po zapoznaniu z materiałem osoba ucząca się przygotowuje, na podstawie informacji zawartych w sekwencjach filmowych, własny projekt postępowania z danym pacjentem, np. „Ból pleców” (metoda problemowa), a następnie przedstawia go na forum klasy.
Osoba ucząca się opracowuje i przedstawia schemat przeprowadzenia masażu klasycznego w obrębie przedramienia i ręki.
W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w sekwencjach filmowych osoba ucząca się sporządza notatki lub schemat.
Nauczyciel prosi osobę uczącą się o zaprezentowanie przygotowania stanowiska pracy w pracowni masażu oraz o przedstawienie pracy na modelu.
Osoba ucząca się opracowuje broszurę informacyjną lub plakat dotyczący przygotowania stanowiska do masażu klasycznego i prezentuje efekty swojej pracy na forum. Po sprawdzeniu materiałów przez nauczyciela przedstawia je na portalach społecznościowych pozostałym uczącym się.
Słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się może zapoznać się z materiałem. Po uprzednim udostępnieniu przez nauczyciela niezbędnych klinów i elementów wyposażenia gabinetu osoba ta podejmuje próbę przygotowania stanowiska pracy masażysty.
Słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się po zapoznaniu się z materiałem przedstawia nauczycielowi problematyczne i trudne do zrozumienia kwestie, a następnie prezentuje na wybranym modelu techniki masażu klasycznego.
Praca w grupach
Grupy opracowują schemat postępowania w danym przypadku, np. pacjent wymagający masażu klasycznego kończyn dolnych (ból kończyn po zwiększonej aktywności fizycznej). Osoby uczące się mają do dyspozycji pozostałe składowe e‑materiału: e‑book, literaturę, słownik pojęć itd. Każda z grup ma opracować schemat postępowania z pacjentem oraz przedstawić pozostałym grupom właściwe postępowanie na modelu. Efektem pracy jest opanowanie umiejętności wykonywania masażu klasycznego.
Osoby uczące się w grupach przyjmują role pacjentów oraz masażystów, aby w sposób praktyczny wykorzystać zdobytą wiedzę i sprawdzić nowo nabyte umiejętności. W tym celu nauczyciel dzieli osoby uczące się na dwuosobowe grupy. Nauczyciel przydziela każdej z grup zadania:
opracowanie dokumentacji i wywiadu z pacjentem,
opracowanie metodyki przeprowadzenia masażu klasycznego na grzbiecie,
opanowanie metodyki przeprowadzenia masażu klasycznego na podudziu i stopie,
opanowanie metodyki przeprowadzenia masażu klasycznego na przedramieniu i dłoni.
Po realizacji zadania grupy przedstawiają wyniki na forum. Nauczyciel podsumowuje realizację zadań. Na koniec ma miejsce wspólne wyciąganie wniosków i omówienie kwestii stanowiących największe wyzwania.
Po zapoznaniu się z materiałem słabowidzące lub niewidome osoby uczące się przedstawiają nauczycielowi metodykę masażu klasycznego, np. przedramion. Poszczególne techniki osoby te prezentują na sobie. Nauczyciel ma możliwość korygowania błędów oraz przedstawienia poprawnego wykonania techniki tak, aby osoby uczące się mogły poznać wielkość i siłę stosowanego ucisku.
Praca z całym zespołem
Przed odtworzeniem sekwencji filmowych nauczyciel przedstawia zespołowi sytuację problemową, np. w gabinecie pojawia się pacjent mający duże napięcie tkanek w obrębie grzbietu. Nauczyciel pyta: „Co należy przygotować? Co możemy zaproponować pacjentowi?”. Następnie nauczyciel z zespołem oglądają materiały filmowe – pojedynczo lub wspólnie. Można zapoznać się z sekwencjami filmowymi w przyjętej kolejności. Zadaniem uczących się jest przygotowanie procedury postępowania w zaprezentowanym przypadku.
Nauczyciel proponuje zespołowi zadanie w postaci problemu do rozwiązania: „Co zrobicie, kiedy trafi do Was pacjent mający napięcie tkanek w obrębie grzbietu? Od czego zaczniecie?”.
Nauczyciel proponuje, aby zespół podczas dyskusji zastanowił się np. nad ograniczeniami masażu klasycznego i możliwościami jego wykorzystania.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Osoba ucząca się ogląda samodzielnie materiały, aby utrwalić wiadomości. Korzystając z sekwencji filmowych, osoba ucząca się przygotowuje się indywidualnie do egzaminu. Opanowuje materiał dotyczący zorganizowania stanowiska pracy oraz technicznych aspektów wykonywania masażu klasycznego. Materiał zawarty w sekwencjach filmowych może posłużyć jako dodatkowy zasób wiedzy do opracowania lekcji, którą osoba ucząca się przeprowadzi z resztą grupy.
Korzystając z materiałów filmowych, osoba ucząca się przygotowuje prezentację na wybrany przez siebie albo zadany przez nauczyciela temat, np. „Pacjent z dużym napięciem tkanek w obrębie podudzi”, „Metodyka postępowania w przypadku wzmożonego napięcia mięśni karku”.
Ze względu na brak możliwości percepcji materiałów wizualnych przez osoby z niepełnosprawnością wzrokową powinno się udostępnić im gabinet masażysty do pracy własnej. Warto rozważyć pracę w parach zamiast części czynności wykonywanych indywidualnie. Osoba niewidoma nie ma możliwości korygowania swoich błędów na podstawie materiału wizualnego.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z materiałami filmowymi osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, podczas której same wcielą się w role pacjenta i masażysty. Dzięki temu opanowują jeden z rodzajów wykonywanego masażu klasycznego.
Na podstawie sekwencji filmowych osoby uczące się opracowują dla pacjenta materiały informacyjne w postaci krótkiej ulotki, zawierającej najważniejsze informacje dotyczące masażu klasycznego.
Osoby z niepełnosprawnością wzrokową, jeśli zechcą, mogą zadbać o dostępność przygotowywanych materiałów dla osób z trudnościami w zakresie percepcji wzrokowej. Osoby z niepełnosprawnością słuchową mogą przygotować autorskie tłumaczenie na PJM lub system językowo‑migowy (SJM). Ten wariant zadania ma na celu ukazanie perspektywy osób z niepełnosprawnością innym osobom z grupy oraz uczynić przygotowywane materiały możliwie dostępne dla odbiorców z niepełnosprawnościami.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Wskazane jest, aby osoby z niepełnosprawnością wzrokową miały możliwość indywidualnego konsultowania swoich wątpliwości oraz weryfikowania zdobytych umiejętności na każdym etapie nauczania. Przeciwdziała to poczuciu niepewności, buduje wiarę we własne siły, motywuje do dalszego wysiłku i daje pewność prawidłowego opanowania poszczególnych elementów edukacyjnych.
Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują dla pacjenta planszę lub broszurę zawierającą np. informacje dotyczące procedury wykonywania masażu klasycznego. W tym celu mogą rozszerzyć własną wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych danych dotyczących innych rodzajów masażu klasycznego. Po konsultacji z nauczycielem przedstawiają na zajęciach lub w portalach społecznościowych broszurę pozostałym uczącym się.
Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają możliwość ciągłego wglądu w materiały filmowe. Dzięki temu są w stanie kilkukrotnie odtwarzać wybrany rodzaj i techniki masażu klasycznego. Pozwala to na rozwinięcie umiejętności praktycznych oraz daje możliwość ciągłego powtarzania zdobytych umiejętności. Po zapoznaniu z materiałem osoby uczące się opracowują plakat zawierający podstawowe informacje dotyczące przygotowania stanowiska pracy.
Należy zaproponować indywidualne konsultacje osobom z niepełnosprawnościami, nie oczekując, że same poproszą nauczyciela o taką formę kontaktu. W przypadku osób z niepełnosprawnościami na każdym etapie nauczania szczególne znaczenie ma ocenianie formujące. Podczas indywidualnych konsultacji warto upewnić się, czy ucząca się osoba z niepełnosprawnością:
opanowała słownictwo,
poprawnie przeprowadza procedurę diagnostyczną,
właściwie przygotowuje stanowisko pracy,
poznała metodykę technik masażu klasycznego,
umie zadbać o wyposażenie, higienę i estetykę gabinetu masażysty,
potrafi przeczytać, przeanalizować i przygotować dokumentację pacjenta.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Podział wskazań i przeciwwskazań do wykonania masażu klasycznego” „
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest pogrupowanie wskazań oraz przeciwwskazań do wykonania masażu klasycznego.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Podstawy masażu klasycznego”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5.1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Wpływ technik masażu klasycznego na tkanki miękkie”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest połączenie technik wykorzystywanych w masażu klasycznym z ich wpływem na opracowywane tkanki.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Zmiany w skórze pod wpływem wykonania głaskania”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5.2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu „Przygotowanie pozycji ułożeniowej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie niezbędnych elementów, jakie powinny znaleźć się podczas przygotowywania pozycji ułożeniowej – leżenie przodem.
Jest to zadanie o niskim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż klasyczny”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowana jest alternatywna wersja zadania.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5.1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Wpływ rozcierania na opracowywaną tkankę”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest uzupełnienie brakujących wyrażeń w opisie wykonywania techniki rozcierania.
Jest to zadanie o wysokim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Zmiany w powięzi pod wpływem rozcierania”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5.2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Metodyka masażu klasycznego w obrębie kończyny dolnej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie poprawnej kolejności wykonywania technik w masażu klasycznym podczas opracowywania tylnej grupy mięśni podudzia.
Jest to zadanie o niskim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż klasyczny”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowana jest alternatywna wersja zadania.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5.1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Technika ugniatania w masażu klasycznym”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie prawidłowej odpowiedzi dotyczącej metodyki techniki ugniatania.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Zmiany w mięśniu pod wpływem wykonywania ugniatania”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5.2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Quiz „Wykonywanie masażu klasycznego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest rozwiązanie quizu składającego się z 15 pytań jednokrotnego wyboru.
Zadania są o różnym poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Podstawy masażu klasycznego”, sekwencjami filmowymi „Masaż klasyczny”, filmem edukacyjnym „Zmiany w skórze pod wpływem wykonania głaskania”, „Zmiany w powięzi pod wpływem wykonywania rozcierania” oraz „Zmiany w mięśniu pod wpływem wykonywania ugniatania”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.10.4.5.1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu,
MED.10.4.5.2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Osoba niewidoma docelowo musi mieć zapewnione specjalistyczne oprogramowanie, takie jak: programy udźwiękawiające, programy powiększająco‑udźwiękawiające oraz oprogramowanie OCR/ICR, które pozwoli jej na odczytanie dokumentów pacjenta.
Ułatwieniem w uczeniu się mogą być także monitory brajlowskie, przekształcające informacje tekstowe i graficzne na znaki brajlowskie. Notatnik brajlowski wspiera odczyt i zapis informacji w brajlu.
Komputery, z których korzystają osoby niewidome i słabowidzące, powinny być wyposażone w ekrany o odpowiedniej wielkości oraz w dobrej jakości głośniki lub słuchawki, aby możliwe było odtworzenie zasobów audio w sposób, który nie będzie przeszkadzał innym uczącym się.
Dodatkowo, można wykorzystać klawiaturę z dużymi, kontrastowymi klawiszami, która współpracuje z oprogramowaniem powiększającym i udźwiękawiającym.
Możliwe jest też wykorzystanie wsparcia asystenta. To rozwiązanie jednak nie pozwala na pełną samodzielność masażysty. Warto pamiętać, że niektóre dokumenty pacjenta, np. przygotowane przez lekarza kierującego odręcznie, mogą nie być możliwe do przetworzenia przez oprogramowanie. Wtedy wsparcie asystenta (np. w postaci odczytania przesłanej przez masażystę fotografii lub dokumentacji) może okazać się niezbędne.
Więcej informacji o pracy z uczniami ze SPE znajduje się w „Przewodniku metodycznym dla nauczycieli kształcenia zawodowego Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym, uczniem niewidomym i słabowidzącym z wykorzystaniem e‑materiałów do kształcenia zawodowego”autorstwa Elżbiety Bednarz - eksperta zespołu projektu „Tworzenie e‑materiałów do kształcenia zawodowego” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści