E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonanie masażu klasycznego

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu - Technik masażysta 325402

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Aleksandra Bartkowiak, Anna Wachowiak, Ewa Bręborowicz, Marta Jokiel

Konsultant przewodnika: Aleksander Krawczyński

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wykonywanie masażu klasycznego

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik masażysta, 325402

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.10.4.5. Wykonuje zabieg masażu klasycznego:
MED.10.4.5)1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu,
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.10.
Świadczenie usług w zakresie masażu: wykonywanie masażu w medycynie.

E‑materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • wykonywanie masażu klasycznego,

  • opanowanie wiedzy z zakresu podstaw anatomii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem budowy skóry,

  • określanie wskazań i przeciwwskazań do wykonywania masażu klasycznego,

  • wypełnianie dokumentacji pacjenta,

  • przygotowanie stanowiska do wykonywania masażu klasycznego,

  • dobieranie odpowiednich technik masażu klasycznego w zależności od potrzeb pacjenta.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Na e‑materiał składają się treści multimedialne i obudowa dydaktyczna:

Materiały multimedialne uzupełniają się, pozwalając uczącym się zdobyć wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą masażu klasycznego.

E‑book zawiera podstawy wiedzy teoretycznej, a jego uzupełnieniem są filmy edukacyjne oraz sekwencje filmowe, dzięki którym osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z metodyką wykonywania poszczególnych technik masażu klasycznego.

Filmy edukacyjne stanowią uzupełnienie e‑booka – szczegółowo przedstawiają zmiany zachodzące w poszczególnych warstwach skóry pod wpływem wykonywania techniki głaskania, zmiany zachodzące w powięzi pod wpływem techniki rozcierania oraz zmiany zachodzące w mięśniu pod wpływem wykonywania ugniatania.

Sekwencje filmowe przedstawiają teoretyczny i praktyczny sposób przygotowania pozycji ułożeniowych wykorzystywanych w masażu klasycznym oraz prezentują poszczególne techniki masażu wykonywane na grzbiecie, tylnej grupie mięśni podudzia i stopy, przedramieniu i ręce, a także opisują metodykę masażu klasycznego grzbietu. Sekwencje uzupełniają treści e‑booka.

Interaktywne materiały sprawdzające służą zweryfikowaniu oraz ugruntowaniu zdobytej wiedzy.

Słownik stanowi cenne uzupełnienie materiałów, pozwalając uczącym się utrwalić najważniejsze pojęcia dotyczące masażu klasycznego.

W procesie edukacyjnym materiały uzupełniają się wzajemnie, zgodnie ze schematem: e‑book > filmy edukacyjne > sekwencje filmowe > interaktywne materiały sprawdzające.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Podstawy masażu klasycznego

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book zawiera:

  • treści dotyczące wskazań i przeciwwskazań do wykonania masażu klasycznego,

  • informacje dotyczące standardu wyposażenia gabinetu,

  • opis cech osobowości masażysty,

  • opis komunikacji werbalnej z pacjentem,

  • opis podstawowej dokumentacji,

  • opis uzasadnienia doboru i wykonania pozycji ułożeniowych stosowanych w masażu klasycznym,

  • charakterystykę poszczególnych technik masażu klasycznego oraz ich wpływu na opracowywaną tkankę,

  • opis metodyk zabiegu masażu klasycznego głównych części ciała: grzbietu, kończyny dolnej, kończyny górnej, przedniej części tułowia.

Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi, filmem edukacyjnym oraz materiałami sprawdzającymi. Umożliwia uczącym się zdobycie oraz ugruntowanie wiedzy z zakresu wykonywania masażu klasycznego.

Z uwagi na zawarte treści e‑book powinien być wykorzystany w pierwszym etapie procesu uczenia się, a potem stanowić element uzupełniający w procesie zapoznawania się z pozostałymi materiałami.

Z e‑bookiem powiązane są następujące interaktywne materiały sprawdzające:

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Podział wskazań i przeciwwskazań do wykonania masażu klasycznego”,

  • quiz „Wykonanie masażu klasycznego”.

Materiał jest powiązany następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.10.4.5)1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu,
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozróżnianie wskazań i przeciwwskazań do wykonywania masażu klasycznego,

  • znajomość standardowego wyposażenia gabinetu do masażu,

  • znajomość cech osobowościowych masażysty,

  • sposób komunikacji werbalnej z pacjentem,

  • opisywanie podstawowej dokumentacji i diagnostyki masażysty,

  • rozróżnianie doboru i wykonania pozycji ułożeniowych stosowanych w masażu klasycznym,

  • znajomość poszczególnych technik masażu klasycznego oraz ich wpływu na opracowaną tkankę,

  • opisywanie metodyki masażu klasycznego głównych części ciała: grzbietu, kończyny dolnej, kończyny górnej, przedniej części tułowia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Podstawą pracy jest to, że osoba ucząca się bierze udział w procesie samokształcenia z własnej woli. Ma wypracowane metody nauki, np. uczenie się na pamięć, robienie notatek i rysunków, oglądanie zdjęć czy słuchanie informacji.

Efekty nauki zależą m.in. od osobistego zaangażowania, aktywności, motywacji, systematyczności, zdolności organizacyjnych, spostrzegawczości, wyobraźni i myślenia praktycznego.

Z e‑bookiem można zapoznawać się w całości lub w częściach, zgodnie z kolejnością rozdziałów.

Jeżeli na początku materiał wydaje się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować notatki lub fiszki, które posłużą później do lepszego opanowania treści. Warto również zanotować słownictwo fachowe i dodatkowo wyraźnie je podkreślić lub zaznaczyć innym kolorem. Wyjaśnienie znaczeń wyrazów znajduje się w słowniku pojęć dla e‑materiału. Osoba ucząca się może dodatkowo stworzyć swój własny słownik.

Zapoznanie się z materiałem pozwoli na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Osoba ucząca się może przygotować plakat zawierający najważniejsze informacje dotyczące np. wskazań i przeciwwskazań do masażu klasycznego lub poszczególnych technik jego wykonywania. Pozwoli to lepiej opanować metodykę wykonywania masażu i zapamiętać kolejność technik.

Przykładowe tematy:

  • ogólny schemat rozmowy z pacjentem dotyczącej wykonywania masażu klasycznego, który uwzględnia wytyczne dotyczące procedury zbierania wywiadu,

  • schemat wykonywania masażu klasycznego w okolicy grzbietu,

  • schemat wykonywania masażu klasycznego w okolicy kończyny dolnej,

  • schemat wykonywania masażu klasycznego w okolicy kończyny górnej.


Tytuł materiału multimedialnego

Zmiany w skórze pod wpływem wykonania głaskania

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W filmie przedstawiono pracę wszystkich warstw skóry podczas odkształcania sprężystego zachodzącego pod wpływem bodźca mechanicznego, którym jest technika głaskania powierzchownego i głębokiego.

Film edukacyjny rozpoczyna się materiałem obrazującym warstwy skóry (naskórek, skóra właściwa, tkanka podskórna) oraz charakterystykę poszczególnych elementów znajdujących się w skórze właściwej. W pierwszej części opisano technikę głaskania powierzchownego oraz zmiany zachodzące w warstwach skóry przy jej zastosowaniu. Natomiast w drugiej części została przedstawiona technika głaskania głębokiego i jej wpływ na wszystkie warstwy skóry.

Materiał multimedialny stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych – szczegółowo przedstawia proces zmian zachodzących w poszczególnych warstwach skóry w zależności od rodzaju głaskania (powierzchownego i głębokiego).

Z filmem edukacyjnym powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • zadanie dobierania w pary „Wpływ technik masażu klasycznego na tkanki miękkie”,

  • quiz „Wykonanie masażu klasycznego”.

Materiał jest powiązany z następującym kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie poszczególnych warstw skóry i znajdujących się w nich struktur,

  • opisywanie wpływu techniki głaskania powierzchownego i głębokiego na naskórek, skórę właściwą i tkankę podskórną.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Na podstawie informacji zawartych w filmie osoba ucząca się przygotowuje w formie tabeli własne porównanie zmian zachodzących podczas głaskania powierzchownego i głaskania głębokiego.

Korzystając z multimedium osoba ucząca się może przedstawić, np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej,najważniejsze elementy znajdujące się w skórze właściwej.

Obejrzenie filmu pozwoli uczącym się na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na budowę poszczególnych elementów skóry.

Uczący może przygotować prezentację na wybrany, powiązany z tematyką filmu temat, np. przepływu krwi w naczyniach krwionośnych podczas głaskania głębokiego lub powierzchownego.

Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu, osoba ucząca się może przygotować opracowanie dotyczące reakcji elementów skóry na techniki głaskania.

W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie osoba ucząca się może sporządzać własne notatki.


Tytuł materiału multimedialnego

Zmiany w powięzi pod wpływem wykonywania rozcierania

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W filmie przedstawiono pracę powięzi podczas odkształcania sprężystego zachodzącego pod wpływem bodźca mechanicznego, którym jest technika rozcierania powierzchownego i głębokiego.

Film edukacyjny rozpoczyna się materiałem obrazującym warstwy powięzi oraz ich charakterystykę. W pierwszej części pokazano rozcieranie powierzchowne oraz zmiany zachodzące przy zastosowaniu tej techniki. Natomiast w drugiej części została przedstawiona technika rozcierania głębokiego i jej wpływ na warstwy powięzi.

Materiał multimedialny stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych – szczegółowo przedstawia proces zmian zachodzących w powięzi w zależności od rodzaju rozcierania (powierzchownego i głębokiego).

Z filmem edukacyjnym powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • zadanie z lukami „Wpływ rozcierania na opracowywaną tkankę”,

  • quiz „Wykonanie masażu klasycznego”.

Materiał jest powiązany z następującym kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie budowy powięzi,

  • opisywanie wpływu techniki rozcierania powierzchownego i głębokiego na powięź.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Na podstawie informacji zawartych w filmie osoba ucząca się przygotowuje w formie tabeli własne porównanie zmian zachodzących podczas rozcierania powierzchownego i rozcierania głębokiego. Przedstawia, np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej, najważniejsze elementy budujące powięź.

Obejrzenie filmu pozwoli uczącym się na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na budowę poszczególnych elementów powięzi.

Uczący może przygotować prezentację na wybrany, powiązany z tematyką filmu temat, np. przepływu krwi w naczyniach krwionośnych podczas rozcierania głębokiego lub powierzchownego.

Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu, osoba ucząca się może przygotować opracowanie dotyczące reakcji naczyń krwionośnych i limfatycznych podczas rozcierania powierzchownego i głębokiego.

W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie osoba ucząca się może sporządzać własne notatki.


Tytuł materiału multimedialnego

Zmiany w mięśniu pod wpływem wykonywania ugniatania

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W filmie przedstawiono pracę mięśnia podczas odkształcania sprężystego zachodzącego pod wpływem bodźca mechanicznego, którym jest technika ugniatania poprzecznego.

Film edukacyjny rozpoczyna się materiałem obrazującym budowę mięśnia. Następnie pojawia się fragment prezentujący ugniatanie poprzeczne oraz zmiany zachodzące przy zastosowaniu tej techniki.

Materiał multimedialny stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych – szczegółowo przedstawia proces zmian zachodzących w mięśniu podczas techniki ugniatania.

Z filmem edukacyjnym powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Technika ugniatania w masażu klasycznym”.

Materiał jest powiązany z następującym kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie budowy tkanki mięśniowej,

  • opisywanie wpływu techniki ugniatania poprzecznego na tkankę mięśniową.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Na podstawie informacji zawartych w filmie osoba ucząca się przygotowuje schemat prezentujący zmiany zachodzące podczas ugniatania poprzecznego.

Korzystając z multimedium osoba ucząca się przedstawia, np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej, budowę mięśnia.

Obejrzenie filmu pozwoli uczącym się na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na budowę poszczególnych elementów mięśni.

Uczący może przygotować prezentację na wybrany, powiązany z tematyką filmu temat, np. przepływu krwi w naczyniach krwionośnych podczas ugniatania.

Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu, osoba ucząca się może przygotować opracowanie dotyczące przepływu krwi w naczyniach i odpływu chłonki.


Tytuł materiału multimedialnego

Masaż klasyczny

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe dotyczą następujących zagadnień:

  • cechy masażysty oraz uzupełnianie dokumentacji,

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu – leżenie przodem,

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu – leżenie tyłem,

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu – leżenie bokiem,

  • poszczególne techniki masażu klasycznego wykonywane na tylnej części tułowia (grzbiecie),

  • poszczególne techniki masażu klasycznego wykonywane na tylnej grupie mięśni podudzia wraz ze stopą,

  • poszczególne techniki masażu klasycznego wykonywane na przedniej, tylnej i bocznej grupie mięśni przedramienia wraz z dłonią,

  • metodyki masażu klasycznego grzbietu.

Sekwencje filmowe zostały zrealizowane w autentycznym, w pełni wyposażonym gabinecie masażu. Osoby z niepełnosprawnością wzrokową powinny mieć możliwość wcześniejszego zapoznania się z wyposażeniem gabinetu masażu.

Sekwencje filmowe prezentują pełen proces przeprowadzania masażu klasycznego, począwszy od przygotowania stanowiska pracy, poprzez dobór odpowiedniej pozycji ułożeniowej, skończywszy na zastosowaniu odpowiednich technik na poszczególnych elementach ciała pacjenta. Późniejszy etap nie następuje bez realizacji wcześniejszego.

Każda sekwencja kończy się zadaniem sprawdzającym poziom zrozumienia prezentowanych treści. Po rozwiązaniu zadania osoba ucząca się otrzymuje informację zwrotną dotyczącą stopnia opanowania zagadnień.

Dzięki zawartym w materiale informacjom osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z podstawowymi czynnościami, które powinien wykonać masażysta podczas masażu klasycznego. Każda z sekwencji filmowych może być odtwarzana osobno. Dla uczącego się ważne jest jednak, aby na początku zapoznał się on z pierwszymi czterema filmami w celu przygotowania się do wykonywania masażu klasycznego, a następnie odtworzył materiały zawierające informacje praktyczne umożliwiające zapoznanie się z procesem wykonywania masażu klasycznego poszczególnych części ciała.

Sekwencje filmowe powiązane są z treściami zawartymi w e‑booku. Pozwalają uczącym się opanować praktyczny sposób wykonywania masażu klasycznego.

Z sekwencjami filmowymi powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • dopasowanie elementów do schematu „Przygotowanie pozycji ułożeniowej”,

  • zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Metodyka masażu klasycznego w obrębie kończyny dolnej”,

  • quiz „Wykonanie masażu klasycznego”.

Materiał jest powiązany z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.10.4.5)1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu,
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • wymienianie cech osobowościowych masażysty,

  • uzupełnianie dokumentacji niezbędnej do wykonania masażu klasycznego,

  • przygotowanie stanowiska pracy,

  • układanie pacjenta w pozycji leżenia tyłem, przodem lub bokiem,

  • wykonywanie masażu klasycznego na grzbiecie,

  • wykonywanie masażu klasycznego na tylnej grupie mięśni podudzia wraz ze stopą,

  • wykonywanie masażu klasycznego na przedniej, tylnej i bocznej grupie mięśni przedramienia wraz z dłonią,

  • wykonywanie masażu klasycznego na grzbiecie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Jeżeli na początku materiał wydaje się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować streszczenie, które posłuży później do lepszego opanowania treści. Warto również zanotować słownictwo fachowe.
Wyjaśnienie znaczeń wyrazów znajduje się w słowniku pojęć dla e‑materiału. Osoba ucząca się może dodatkowo stworzyć swój własny słownik.

Obejrzane sekwencje filmowe pozwolą na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Osoba ucząca się może przygotować prezentację, korzystając z materiałów filmowych, np. „Ból pleców”.

Na podstawie sekwencji filmowych osoba ucząca się może przygotować ulotkę informacyjną dla pacjentów, zawierającą najważniejsze informacje dotyczące np. tego, co pacjent powinien wiedzieć o masażu klasycznym oraz jak wygląda przygotowanie stanowiska do masażu. Pozwoli to osobie uczącej się lepiej opanować metodykę i zapamiętać kolejność technik.

Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na kolejność wykonywania poszczególnych technik masażu oraz na jego metodykę.

Osoba ucząca się może przygotować prezentację powiązaną z tematyką sekwencji, np. opracowanie dokumentacji i wywiadu z pacjentem czy opracowanie metodyki przeprowadzenia masażu klasycznego na grzbiecie, podudziu i stopie lub na przedramieniu i dłoni.

Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu, osoba ucząca się może przygotować dokumentację dotyczącą masażu klasycznego rąk lub opracować metodykę postępowania w przypadku, kiedy w gabinecie pojawia się pacjent mający duże napięcie tkanek w obrębie karku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Podział wskazań i przeciwwskazań do wykonania masażu klasycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest pogrupowanie wskazań oraz przeciwwskazań do wykonania masażu klasycznego.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Podstawy masażu klasycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5)1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Wpływ technik masażu klasycznego na tkanki miękkie”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest połączenie technik wykorzystywanych w masażu klasycznym z ich wpływem na opracowywane tkanki.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Zmiany w skórze pod wpływem wykonania głaskania”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Przygotowanie pozycji ułożeniowej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie niezbędnych elementów, jakie powinny znaleźć się podczas przygotowywania pozycji ułożeniowej – leżenie przodem.
Jest to zadanie o niskim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż klasyczny”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5)1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Wpływ rozcierania na opracowywaną tkankę”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest uzupełnienie brakujących wyrażeń w opisie wykonywania techniki rozcierania.
Jest to zadanie o wysokim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Zmiany w powięzi pod wpływem rozcierania”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Metodyka masażu klasycznego w obrębie kończyny dolnej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie poprawnej kolejności wykonywania technik w masażu klasycznym podczas opracowywania tylnej grupy mięśni podudzia.
Jest to zadanie o niskim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż klasyczny”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5)1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Technika ugniatania w masażu klasycznym”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie prawidłowej odpowiedzi dotyczącej metodyki techniki ugniatania.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Zmiany w mięśniu pod wpływem wykonywania ugniatania”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Quiz „Wykonywanie masażu klasycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest rozwiązanie quizu składającego się z 15 pytań jednokrotnego wyboru.
Zadania są o różnym poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Podstawy masażu klasycznego”, sekwencjami filmowymi „Masaż klasyczny”, filmem edukacyjnym „Zmiany w skórze pod wpływem wykonania głaskania”, „Zmiany w powięzi pod wpływem wykonywania rozcierania” oraz „Zmiany w mięśniu pod wpływem wykonywania ugniatania”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
MED.10.4.5)1) przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu,
MED.10.4.5)2) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału