Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wirtualne laboratorium włókienniczych wyrobów dekoracyjnych

MOD.13. Projektowanie i organizacja procesów wytwarzania włókienniczych wyrobów dekoracyjnych – technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych 311931

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści:

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MOD.13. Projektowanie i organizacja procesów wytwarzania włókienniczych wyrobów dekoracyjnych:

sporządzanie dokumentacji technicznej włókienniczych wyrobów dekoracyjnych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia

MOD.13.3. Badanie parametrów surowców i wyrobów włókienniczych.

Korzystając z e‑materiału uczeń:

  1. dobiera przyrządy i aparaturę do badania surowców i wyrobów włókienniczych,

  2. wykonuje pomiary parametrów strukturalnych i użytkowych wyrobów włókienniczych,

  3. opracowuje wyniki badań laboratoryjnych,

  4. interpretuje wyniki badań laboratoryjnych,

  5. określa właściwości konfekcyjne wyrobów włókienniczych,

  6. określa właściwości higieniczne, estetyczne i wytrzymałościowe wyrobów włókienniczych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:

MOD.13. Projektowanie i organizacja procesów wytwarzania włókienniczych wyrobów dekoracyjnych wyodrębnionej w zawodzie technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych 311931

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

  • Wizualizacja modelu w grafice 3DDO3s5aVBQWizualizacja modelu w grafice 3D przedstawia urządzenia laboratoryjne do pomiaru parametrów tkanych wyrobów włókienniczych.

  • Galeria zdjęćDr4jnca0hGaleria zdjęć przedstawia zdjęcia przyrządów pomiarowych.

  • Wirtualne laboratoriumDwTCov7lQWirtualne laboratorium umożliwia przeprowadzenie badań będących symulacją rzeczywistych pomiarów parametrów tkanych wyrobów włókienniczych. Uczący wciela się w rolę laboranta, który wykonuje podstawowe badania określające właściwości użytkowe i higieniczne tkanych wyrobów włókienniczych.

  • E‑bookDaAb3DBnaE‑book zawiera treści dotyczące zasad wykonywania badań laboratoryjnych tkanych wyrobów włókienniczych.

  • Dokumentacja interaktywnaD1CgHidTyDokumentacja interaktywna umożliwia wypełnienie dokumentów laboratoryjnych i analizę otrzymanych wyników badań tkanin w zakresie właściwości użytkowych, higienicznych i estetycznych.

2.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDRdWVUpiYInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu badania właściwości użytkowych tkanin.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDs8WAJRcxSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDsmF5AM1MPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącegoD191ryhADPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaDWJyzp62dBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDXfcvjw4ZInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu badania parametrów surowców i wyrobów włókienniczych. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Praca uczniów podczas zajęć

Normy stosowane podczas wykonywania badań laboratoryjnych wyrobów tkanych – E‑Book

Praca w grupach

W związku z tym, że materiał e‑booka jest bardzo obszerny, nauczyciel proponuje uczniom pracę metodą lekcji odwróconej. Uczniowie zapoznają się w domu z poszczególnymi rozdziałami e‑booka. Ponadto powinni wypisać wszystkie pojęcia, terminy, zagadnienia, które nie są dla nich jasne i wymagają dodatkowego objaśnienia, pogłębienia na podstawie dostępnych materiałów i źródeł lub przez nauczyciela. W czasie lekcji, w ramach pogłębienia i uzupełnienia treści opracowywanych w domu uczniowie pracują metodą grup eksperckich. Jest to forma uczenia się we współpracy, jedna z  najskuteczniejszych pod względem angażowania wszystkich członków grupy. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, które pracują nad wskazanymi przez nauczyciela zadaniami. Poszczególne grupy tworzą notatki według następującego klucza. Grupa I – rozdz. 1 - Metody badań właściwości płaskich wyrobów włókienniczych, Grupa II – rozdz. 2 i 3 - Metody badań płaskich tkanych wyrobów włókienniczych, badanie podstawowych parametrów płaskich tkanych wyrobów włókienniczych, Grupa III – rozdz. 4 – Badanie właściwości określających trwałość płaskich tkanych wyrobów włókienniczych, , Grupa IV – rozdz.5 - Badanie właściwości estetycznych płaskich tkanych wyrobów włókienniczych, Grupa V – rozdz. 6 – Badanie właściwości higienicznych płaskich tkanych wyrobów włókienniczych.

W pierwszym etapie każda grupa pracuje nad jednym z pięciu zagadnień. Ważne jest, by wszyscy uczniowie byli zaangażowani w opanowanie treści, ponieważ w drugim etapie będą jedynymi ekspertami od konkretnych zagadnień w nowych grupach. Warto, by nauczyciel to w odpowiedni sposób zaakcentował. Na drugim etapie pracy tworzone są nowe grupy, w których każdy uczeń jest specjalistą od jednego zagadnienia. Jego zadaniem jest przekazanie tej wiedzy pozostałym członkom grupy. Uczniowie tworzą notatki na podstawie swoich wypowiedzi. Podsumowaniem pracy z e‑bookiem może być notatka zawierająca najważniejsze informacje zebrane z poszczególnych rozdziałów. Nauczyciel, w wybranej przez siebie formie, może sprawdzić wiedzę uczniów, zebraną podczas dwóch etapów pracy w grupach. Może dla wszystkich przygotować test, który obejmuje całość materiału prezentowanego w materiale multimedialnym. Nauczyciel może przydzielić uczniom poszczególne rozdziały według własnego rozeznania na temat tempa ich pracy. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie otrzymują zgodnie z tym kluczem, zadania w ocenie nauczyciela łatwiejsze, natomiast uczniowie pracujący szybciej otrzymują do opracowania rozdziały zawierające trudniejsze zagadnienia.

Laboratorium tkanych wyrobów włókienniczych – wirtualne laboratorium

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, które tworzy na podstawie tempa ich pracy.  Uczniowie pracujący w szybkim tempie otrzymują do opracowania materiał dotyczący zmiany wymiarów (kurczliwości) płaskich wyrobów włókienniczych, wyznaczania wrobienia i stopnia wrobienia nitek w tkaninie, wyznaczanie przepuszczalności powietrza tkanin, wyznaczenie wytrzymałości tkanin na rozrywanie. Uczniowie pracujący w wolnym tempie opracowują w dwóch grupach materiał dotyczący wyznaczenia grubości płaskiego wyrobu włókienniczego, wyznaczania masy liniowej i powierzchniowej tkaniny, wyznaczania liczności nitek w tkaninie, wyznaczania odporności tkanin na pilling, wyznaczanie odporności wybarwień na tarcie, wyznaczanie przemakalności tkanin. Uczniowie przygotowują notatki na dany temat, wykorzystując informacje, materiały oraz podpowiedzi zawarte w wirtualnym laboratorium. Źródłem wiedzy są również prawidłowe odpowiedzi na pytania i problemy do rozwiązania zawarte w tym materiale multimedialnym.

Uczniowie w grupach tworzą notatki w trakcie wykonywania zadań i podejmowania czynności w wirtualnym laboratorium. Na podstawie podejmowanych decyzji, dokonywanych wyborów uzupełniają wiedzę w wybranym zakresie. Notatki dotyczą właściwości wyrobów włókienniczych, m.in. wyznaczania grubości płaskiego wyrobu włókienniczego, wyznaczania masy liniowej i powierzchniowej tkaniny. Szukając właściwych odpowiedzi, zbierają informacje do notatki, która jest podsumowaniem wiadomości w tym zakresie.

Galeria zdjęć przyrządów pomiarowych – galeria zdjęć

Praca indywidualna

Nauczyciel może zaproponować uczniom pracę metodą lekcji odwróconej.  W związku z tym, że materiał jest dość obszerny, wskazane jest, by uczniowie zapoznali się z nim przed lekcją. Dodatkowo, powinni wypisać wszystkie pojęcia, terminy, zagadnienia, które nie są dla nich jasne i wymagają dodatkowego objaśnienia, pogłębienia na podstawie dostępnych materiałów i źródeł. Nauczyciel może zaproponować uczniom zadanie polegające na dopasowaniu zdjęć do opisów przyrządów pomiarowych. Uczniowie mogą pracować indywidualnie. Każdy z nich otrzymuje taki sam zestaw składający się ze zdjęć i opisów przyrządów pomiarowych. Można zastosować elementy grywalizacji. Uczeń, który jako pierwszy bezbłędnie połączy opis ze zdjęciem, otrzymuje ocenę lub punkty za aktywność.

Praca całego zespołu klasowego

Na podstawie analizy funkcji i przeznaczenia przyrządów pomiarowych uczniowie tworzą listę cech materiałów włókienniczych, które są poddawane ocenie, takich jak grubość, wytrzymałość na zrywanie, odporność na przetarcie, gniotliwość, odporność na zmechacenie, przepuszczalność powietrza, izolacyjność cieplna, ciepłochronność, wodoodporność. Kolejnym zadaniem, na podstawie tego materiału multimedialnego, może być polecenie, by uczniowie wskazali przykłady materiałów, do których można odnieść powyższe wskaźniki. Uczniowie zastanawiają się, w jakich sytuacjach są wykorzystywane przykładowe cechy materiałów włókienniczych. Jeśli nauczyciel ma taką możliwość, powinien przynieść na zajęcia próbki materiałów, które reprezentują powyższe parametry. Może również, w ramach pracy domowej, poprosić uczniów o przyniesienie materiałów, które będą przykładem odporności lub braku odporności na zmechacenie, izolacyjności cieplnej, ciepłochronności, wodoodporności.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie wspólnie wypełniają ćwiczenia (np. na klasowej tablicy interaktywnej), na bieżąco konsultując odpowiedzi (praca zespołu klasowego). Test sprawdzający, znajdujący się na końcu tej części, można zadać jako pracę domową lub podsumowanie lekcji. Utrwali on wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień z tego tematu oraz przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimediami i sporządzają notatki porządkujące wiedzę. W związku z tym, że zamieszczone w e‑materiale multimedia są bardzo obszerne pod względem objętości, ważne jest, by uczniowie mieli możliwość zapoznania się z nimi przed zajęciami. Uczniowie na polecenie nauczyciela, oglądając materiały multimedialne, wypisują kompetencje, cechy charakteru wymagane w pracy technika włókienniczych materiałów dekoracyjnych.  Odpowiadają na pytanie, która z kompetencji jest, ich zdaniem, najważniejsza. Na tej podstawie tworzą listę cech wymaganych od pracownika, lub takich, które predestynują uczniów do wykonywania tego zawodu.

Indywidualizacja pracy z uczniem

Nauczyciel uwzględnia w pracy z uczniami różne tempo ich pracy, dlatego tworząc grupy lub wydając polecenia poszczególnym uczniom, powinien starać się o dostosowanie zadań do możliwości i tempa pracy uczniów. Ważne jest, by uczniowie z ADHD mieli możliwość wykorzystania swojej nadpobudliwości w trakcie organizacji lekcji, dlatego powinni być angażowani do odgrywania ról, np. przy pracy metodą dramy. Z kolei uczniowie zagrożeni niedostosowaniem społecznym powinni w pracy w grupach lub w parach pamiętać o stosowaniu się do obowiązujących  zasad współpracy, przestrzeganiu umów. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie otrzymają notatki szkieletowe, w celu ułatwienia wykonania zadania.  Można wykorzystać elementy tutoringu rówieśniczego. Nauczyciel, wykorzystując listę zagadnień do dodatkowego objaśnienia, przekazuje konkretne zagadnienia do opracowania poszczególnym uczniom poza zajęciami, których łączy w pary lub grupy z uczniami pracującymi w wolniejszym tempie. Zadaniem uczniów jest wytłumaczenie i objaśnienie trudniejszych terminów i zagadnień, z wykorzystaniem dostępnych materiałów multimedialnych i innych, wskazanych przez nauczyciela. W ramach indywidualizacji pracy z uczniami nauczyciel przygotowuje dwie krzyżówki o różnym stopniu trudności, zawierające hasła do rozwiązania dla uczniów pracujących w szybszym i wolniejszym tempie. Uczniowie, oprócz wpisywania haseł do krzyżówki, mogą dodatkowo objaśniać hasła, wykorzystując posiadaną wiedzę.

Praca powinna podlegać indywidualizacji także poza zajęciami. Uczniowie, którzy tego potrzebują powinni mieć wydłużony czas na oddawanie prac domowych. Poza tym, uczniom, którzy mogą wolniej przyswajać materiał warto zaproponować, aby jeszcze przed przyjściem na zajęcia zapoznali się z materiałami interaktywnymi. Nauczyciel powinien wcześniej przygotować osobne notatki szkieletowe do każdego materiału, uczniowie wypełnialiby tylko luki w tekście. Można przygotować 2 lub 3 wersje notatek szkieletowych (na różnych poziomach trudności), aby dotrzeć do wszystkich uczniów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści