E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizowanie i kontrolowanie robót konstrukcyjno‑budowlanych stanu surowego

BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów - Technik budownictwa 311204

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik budownictwaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik budownictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik budownictwa 311204. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.14 Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

BUD.14 Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów:

  • organizowanie i kontrolowanie robót konstrukcyjno‑budowlanych stanu surowego.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD. 14.5. Organizowanie robót budowlanych stanu surowego:

Uczeń:

  1. posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót budowlanych stanu surowego,

  2. charakteryzuje fundamenty,

  3. charakteryzuje schody,

  4. charakteryzuje stropy,

  5. określa technologie wykonania elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych i robót budowlanych,

  6. określa rodzaje połączeń elementów konstrukcyjnych,

  7. dobiera sposoby wykonania robót budowlanych,

  8. dobiera wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót budowlanych stanu surowego,

  9. sporządza harmonogramy robót budowlanych stanu surowego, 

  10. organizuje zespoły do wykonania robót budowlanych stanu surowego, 

  11. kontroluje wykonanie robót budowlanych stanu surowego. 

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu organizowania i kontrolowania robót konstrukcyjno‑budowlanych stanu surowego.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał Organizowanie i kontrolowanie robót konstrukcyjno‑budowlanych stanu surowego składa się z czterech multimediów:

To kompendium wiedzy z zakresu dokumentacji budowy; specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych stanu surowego; norm i instrukcji dotyczących wykonywania robót budowlanych stanu surowego; konstrukcji i wykonania fundamentów, klasyfikacji fundamentów ze względu na sposób posadowienia, kształt, materiał; konstrukcji i wykonania schodów, klasyfikacji ze względu na położenie, kształt w rzucie poziomym, materiał oraz rozwiązanie konstrukcyjne; konstrukcji i wykonania stropów, klasyfikacji ze względu na rozwiązanie konstrukcyjne, materiał; technologii wykonania elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych i robót budowlanych w konstrukcjach murowych, żelbetowych, stalowych, drewnianych, a także rodzaju połączeń elementów konstrukcyjnych.

To ustrukturyzowana wiedza o pracy technika budownictwa, o wymaganych kompetencjach i kwalifikacjach, a także jego zadaniach zawodowych związanych z organizacją robót przy wykonaniu fundamentów.

Galeria przedstawia funkcje stropów, a także ich podział ze względu na rozwiązania konstrukcyjne i materiał.

Nauka i zabawa w jednym! Uczeń – pokonując stopnie trudności i podejmując kolejne wyzwania, poszerza wiedzę z zakresu identyfikacji oraz doboru narzędzi i sprzętu do wykonania robót stanu surowego.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDAxD2h6ByInteraktywne materiały sprawdzające - dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu znajomości dokumentacji budowlanej, pracy elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych, organizacji i kontrolowania robót konstrukcyjno‑budowlanych stanu surowego.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDJd5pBgVySłownik pojęć do e‑materiału - zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDtcoIc2KWPrzewodnik dla nauczyciela - oto podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDuSwVepRhPrzewodnik dla uczącego się - to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD180gS5HKNetografia i bibliografia - stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDXHINBKBtInstrukcja użytkowania - objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik budownictwa

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik budownictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z organizowaniem i kontrolowaniem robót konstrukcyjno‑budowlanych stanu surowego. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

E‑book – Elementy budynku stanu surowego

Praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z e‑bookiem. Nauczyciel, wprowadzając w życie metodę „635”, dzieli klasę na sześcioosobowe zespoły. Każdy uczeń w grupie zapisuje w ciągu pięciu minut trzy hasła wraz z wyjaśnieniami związane z elementami budynku stanu surowego, np. rodzaje fundamentów, rodzaje schodów i stropów.  Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie wymieniają się kartkami zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W czasie kolejnych pięciu minut na kartkach zapisywane są kolejne trzy hasła. Wymiana kartek następuje do momentu, aż każdy otrzyma tę, na której rozpoczął pracę. Uczniowie mogą inspirować się wcześniej zapisanymi pomysłami. W czasie trzydziestu minut na każdej kartce powstaje po osiemnaście haseł. Uczniowie, na ich podstawie, sporządzają plakat z pomysłami grupy. Dzięki tej metodzie zostają utrwalone zagadnienia dotyczące elementów budynku stanu surowego.

Atlas interaktywny – Organizacja robót przy wykonaniu fundamentów

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie, po zapoznaniu się z atlasem, dzielą się na grupy. Zadaniem grup będzie przeprowadzenie analizy SWOT dotyczącej pracy technika budownictwa. Uczniowie, wchodząc w jego rolę, powinni zdefiniować silne i słabe strony zawodu, a następnie znaleźć możliwości rozwoju oraz zagrożeń, jakie mogą wystąpić na rynku budowlanym (np. konkurencja). Po zakończonym zadaniu grupy konfrontują swoje pomysły.

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się – w zaciszu domowym – z atlasem i przygotowują wywiad z kilkoma osobami różniącymi się wiekiem, wykształceniem, pochodzeniem. Czy lepiej zainwestować w budowę nowego domu, czy kupić dom na rynku wtórnym i go odnowić/wyremontować? – pytanie to może stać się punktem wyjścia do wywiadu i analizy, którą uczniowie przedstawiają podczas zajęć.

Galeria – Stropy – elementy konstrukcyjne

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z galerią przedstawiającą rodzaje stropów. Uczniowie są poproszeni o robienie notatek – definicji owych rodzajów pojawiających się w grafice; będą one prezentowane na forum klasowym. Każdy z uczniów otrzymuje trzy mandaty, które uprawniają go do trzykrotnego zabrania głosu podczas zajęć. Może to być prezentacja, głos w dyskusji, sprzeciw. Jedna wypowiedź - dotycząca poruszonego w mapie aspektu - nie powinna trwać dłużej niż minutę. Opcjonalnie można wyznaczyć protokolanta, który będzie spisywał wnioski.

Metoda ta pozwala uaktywnić pasywnych uczniów i jednocześnie zdyscyplinować tych, którzy mają tendencje do zbyt długich wypowiedzi.

Praca indywidualna

Po zapoznaniu się z galerią nauczyciel prosi uczniów o stworzenie krzyżówki zawierającej wszystkie hasła znajdujące się w prezentowanym materiale. Dodatkowo punktowane będę krzyżówki z hasłem głównym (związanym z tematem). Uczniowie prezentują swoje propozycje, weryfikują pomysły.

Gra edukacyjna – Dobieranie narzędzi, materiałów i sprzętu do robót budowlanych stanu surowego

Uczeń bez odchodzenia od komputera poszerza swoją wiedzę z zakresu identyfikacji i doboru narzędzi i sprzętu do wykonania robót stanu surowego. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji, ponieważ przechodząc kolejne etapy uczeń częściowo bazuje na zdobytej wiedzy.

Praca w parach lub w grupach

Nauczyciel może wykorzystać grę podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję lub w wyznaczonym czasie wykona dwie misje.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. E‑book, atlas interaktywny, galeria oraz gra edukacyjna stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Uczniowie mogą przygotowywać autorskie notatki do e‑booka w formie mapy myśli, sformułować pytania do galerii, które zaprezentują podczas lekcji, stworzyć alternatywne scenariusze do filmu, a nawet nakręcić swój własny film bądź wykreować grę.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

E‑book – Elementy budynku stanu surowego

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach grafik korespondujących z e‑bookiem; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.

Atlas interaktywny – Organizacja robót przy wykonaniu fundamentów

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zrobić wywiad z technikiem budownictwa i przedstawić go na forum klasy;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Galeria – Stropy – elementy konstrukcyjne

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie notatki, prezentując je niewielkiej grupie.

Gra edukacyjna – Dobieranie narzędzi, materiałów i sprzętu do robót budowlanych stanu surowego

Uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie gry – mapę myśli, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny scenariusz do gry bądź dopisać kolejny poziom;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści