Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja zarządzania jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych - Technik przeróbki kopalin stałych 311706

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik przeróbki kopalin stałych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:

GIW.11. Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych wyodrębnionej w zawodzie technik przeróbki kopalin stałych

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: GIW.11. Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych:

  • organizowania procesów klasyfikacji, rozdrabniania i wzbogacania kopalin stałych,

  • organizowania procesów transportu, magazynowania i załadunku produktów,

  • organizowania gospodarki wodno‑mułowej.

Efekty kształcenia

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia dla kwalifikacji GIW.11.3. Podstawy organizacji i zarządzania, gospodarki maszynami oraz utrzymania i użytkowania obiektów budowlanych w przeróbce kopalin stałych.

Uczeń:

5) charakteryzuje pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania,

6) charakteryzuje zasady stosowania zintegrowanych systemów zarządzania
w zakładach przeróbczych,

7) określa funkcje kontroli jakości w przeróbce kopalin stałych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieD10DAU0mLWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością? to film edukacyjny przedstawiający, czym jest zarządzanie jakością. Materiał Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością to film edukacyjny, który przedstawia siedem zasad zarządzania jakością. Materiał Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym przedstawia, jak zarządzać jakością produkcji w zakładzie przeróbczym. Materiał Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000 jest to infografika, która prezentuje najważniejsze informacje o normach ISO.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDP94e3JDqInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDQSdESytVSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDtm0lvDRuPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDa09sDjTlPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDvWb3qK5qNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDCABVA8IwInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik przeróbki kopalin stałych

Ze względu na dużą uniwersalność kwestii systemu zarządzania jakością, bardzo ważne jest podawanie przykładów zastosowań tego systemu w różnych branżowo zakładach przeróbczych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z organizacją i zarządzaniem jakością produkcji w zakładzie przeróbczym.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej działaniach podejmowanych przez ucznia, pracy w grupach, a także całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny – Czym jest zarzadzanie jakością?
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny.

  • Następnie dzieli zespół klasowy na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje kartkę z zadaniem, które ma wykonać (np. pojęcia używane w zarządzaniu jakością, zasady zarządzania jakością, zarzadzanie jakością w praktyce)

  • Po odtworzeniu filmu każda grupa na podstawie swoich notatek wykonuje przydzielone zadanie.

  • Po upływie dziesięciu minut grupy wymieniają się kartkami (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i uzupełniają dane treści.

  • Następnie notatki trafiają do nauczyciela, który koryguje ewentualne błędy.

  • Pod koniec lekcji nauczyciel przedstawia prawidłowe informacje na temat zarządzania jakością, omawiając najczęściej pojawiające się błędy.

Film edukacyjny – Zasady zarządzania jakością
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film.

  • Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji i notowanie informacji dotyczących zasad zarządzania jakością.

  • Po zakończeniu oglądania uczniowie zostają podzieleni na kilka maksymalnie 4 – osobowych grup.

  • Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie – będzie on polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym filmem.

  • Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.

  • Przykładowe pytania konkursowe mogłyby wyglądać następująco:

    • W jaki sposób zapewnić wysoka jakość zarządzania jakością?

    • Na podstawie jakiej normy odbywa się zarządzanie jakością?

    • Jakie mamy zasady zarządzania jakością?

    • Do czego może doprowadzić niestosowanie zasad podanych w normach?

    • Wymień, ile i jak brzmią zasady zarządzania jakością.

  • Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.

  • Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.

Film edukacyjny – Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, w którym przedstawiono sposób zarządzania jakością produkcji krok po kroku.

  • Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest sporządzanie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji.

  • Po obejrzeniu filmu klasa zostaje podzielona na 4 – osobowe grupy, które otrzymują duże arkusze papieru i flamastry.

  • Na środku arkuszy zostało zapisane hasło: Jak powinno wyglądać zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym?

  • Zadaniem każdej grupy jest sporządzenie mapy myśli poprzez dopisanie do hasła z arkusza odpowiednich informacji.

  • Po 20 minutowej pracy grupy prezentują efekty swojej pracy, a nauczyciel wspólnie z innymi grupami uzupełniają mapy myśli kolegów.

  • Następnie grupy ponownie otrzymują arkusze papieru i tym razem ich zadanie polega na narysowaniu komiksu ilustrującego etapy przeprowadzania audytu w zakładzie przeróbczym.

  • W tym zadaniu nie chodzi o wykonanie nienagannych artystycznie rysunków, lecz o zilustrowanie tego, jak powinien wyglądać proces zarządzania jakością produkcji oraz o dobrą zabawę. Tutaj nauczyciel nie ingeruje w pracę grup.

  • Pod koniec lekcji grupy prezentują swoje komiksy i uzasadniają swoje propozycje.

Ikonografika – Normy ISO serii 9000
  • Nauczyciel korzysta z infografiki jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji. Plansze przedstawiają normy ISO, historię ich powstania, normy z rodziny ISO i krótkie ich opisy.

  • Uczniowie podzieleni są na cztery grupy. Każda z grup otrzymuje rozsypankę z numerami norm oraz ich tytułami wraz z polskimi odpowiednikami, które znajdują się na infografice. Każda grupa otrzymuje również dużą kartkę i klej. Tworzą tabelę przedstawiającą numery norm i powiązane z nimi tytuły i polskimi odnośnikami. Uczniowie mają na to 20 minut.

  • Nauczyciel po 20 minutach prosi o zaprezentowanie zadań, przydziela punkty (za każdą poprawną odpowiedź – 1 punkt) i je zlicza. Jeśli są to nieprawdziwe stwierdzenia – nie przyznaje punktu. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i dopowiada, co jeszcze można znaleźć w ikonografice.

  • Uczniowie notują wszystkie zdobyte informacje.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Słownika pojęć dla e‑materiału
  • Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e- materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.

  • Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.

  • Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.

  • Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny – Czym jest zarzadzanie jakością?
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny.

  • Po odtworzeniu filmu prosi, aby każdy uczeń sporządził notatki na temat zarządzania jakością.

  • Po sporządzeniu notatek nauczyciel wyrywkowo pyta uczniów o tematy poruszane w trakcie filmu (podstawowe pojęcia używane w zarządzaniu jakością, zasady zarządzania jakością oraz jak wygląda zarządzanie jakością w praktyce).

  • Pod koniec lekcji nauczyciel przedstawia prawidłowe informacje na tematy poruszane w filmie, omawiając najczęściej pojawiające się błędy w notatkach uczniów.

Film edukacyjny – Zasady zarządzania jakością
  • Nauczyciel korzysta z filmu edukacyjnego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z zasadami zarzadzania jakością (hasła mogą się powtarzać, ale każdy uczeń opracowuje je sam) i podczas projekcji filmu przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np.: przywództwo, zasada, orientacja na klienta, lider, zaangażowanie ludzi itp.

  • Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Film edukacyjny – Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film edukacyjny o tym, w jaki sposób przebiega zarządzanie jakością produkcji.

  • W trakcie oglądania e‑materiału uczniowie sporządzają samodzielnie notatki.

  • Po obejrzeniu filmu następuje rozmowa o tym, jak powinien wyglądać proces zarządzania jakością.

  • Uczniowie otrzymują od nauczyciela karty pracy, które muszą indywidualnie uzupełnić w oparciu o obejrzany film Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym. Mają na to 20 minut.

  • Przykładowa karta pracy mogłaby wyglądać następująco:

Na podstawie filmu Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym odpowiedz na poniższe pytania:

1. Opowiedz, na czym polega zarządzanie jakością produkcji.

2. Wymień siedem głównych zasad zarządzania jakością.

3. Oceń, co jest najważniejsze w organizacji zarządzania jakością. Uzasadnij odpowiedź na podstawie filmu.

  • Po uzupełnieniu karty pracy ochotnicy przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi na pytania, a pozostali uczniowie uzupełniają lub korygują ich odpowiedzi.

  • Aby podsumować zajęcia, nauczyciel pyta uczniów o to, co ich zdaniem jest najtrudniejsze w organizacji zarządzania jakością produkcji i prosi o uzasadnienie opinii. Wybrani uczniowie prezentują swoje propozycje.

Ikonografika – Normy ISO serii 9000
  • Nauczyciel korzysta z infografiki jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji. Plansze przedstawiają normy ISO, historię ich powstania, normy z rodziny ISO i krótkie ich opisy.

  • Każdy z uczniów ma za zadanie na podstawie ikonografiki wypisać jeden numer normy, jej tytuł oraz polski odpowiednik. Uczniowie mają na to 10 minut.

  • Nauczyciel po 10 minutach prosi o zaprezentowanie zadań, przydziela punkty (za każdą poprawną odpowiedź – 1 punkt) i je zlicza. Jeśli są to nieprawdziwe stwierdzenia – nie przyznaje punktu. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i dopowiada, co jeszcze można znaleźć w ikonografice.

  • Uczniowie notują wszystkie zdobyte informacje.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca poza zajęciami ma charakter zarówno grupowy, jak i indywidualny. Uczniowie mają za zadanie ponowną analizę e‑materiałów oraz stworzenie materiałów i notatek przy użyciu zaproponowanych poniżej form pracy.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.

Zapewniają one dostępność repozytorium interaktywnych testów dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, co stanowi doskonałą formę nauki. Umożliwiają ćwiczenia umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmami edukacyjnymi – Czym jest zarzadzanie jakością?, Zasady zarządzania jakościąZarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym oraz ikonografiką – Normy ISO serii 9000.

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną w zarządzaniu jakością produkcji w zakładzie przeróbczym.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Zaplanuj poszczególne etapy zarządzania jakością produkcji oraz jak będzie wyglądał audyt w zakładzie przeróbczym.

  • Uczeń planuje proces oczyszczania, opisując kolejne etapy swojego działania.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło Ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do planowania zarządzania jakością następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: czym jest zarzadzanie jakością, zasady zarządzania jakością, normy ISO serii 9000.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań – nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać filmy edukacyjne – Czym jest zarządzanie jakością?, Zasady zarządzania jakościąZarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym oraz ikonografiką – Normy ISO serii 9000. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat organizacji zarządzania jakością produkcji w zakładzie przeróbczym oraz normami ISO serii 9000.

Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RfdV4X5IcEkR2
(Uzupełnij).