Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja zarządzania jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

 Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych - Technik przeróbki kopalin stałych 311706

bg‑gold

Słownik pojęć dla e‑materiału

1
badania jakościowe
badania jakościowe

prace zmierzające do ustalenia poziomu jakościjakośćjakości z wykorzystaniem analizy naukowej

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

cecha
cecha

element odróżniający lub charakteryzujący istoty żywe lub przedmioty, ich czynności i stany oraz zjawiska

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

cel
cel

wynik do osiągnięcia

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

cele jakości (jakościowe)
cele jakości (jakościowe)

celcelcel odnoszący się do jakościjakośćjakości

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

ciągłe doskonalenie
ciągłe doskonalenie

powtarzające się działanie mające na celucelcelu poprawę efektów działania

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

dane
dane

faktyfaktfaktyobiekcieobiektobiekcie

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

doskonalenie - procesu, produkcji, organizacji
doskonalenie - procesu, produkcji, organizacji

działanie mające na celucelcelu zwiększenie efektów działania. Działanie może być powtarzające się lub jednorazowe

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

dowód obiektywny
dowód obiektywny

danedanedane potwierdzające istnienie lub prawdziwość czegoś

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

działanie korygujące
działanie korygujące

działanie w celucelcelu wyeliminowania przyczyny niezgodnościniezgodnośćniezgodnościzapobieżeniadziałanie zapobiegawczezapobieżenia ponownemu wystąpieniu. Może być więcej niż jedna przyczyna niezgodności

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

działanie zapobiegawcze
działanie zapobiegawcze

działanie w celucelcelu wyeliminowania przyczyny potencjalnej niezgodnościniezgodnośćniezgodności lub innej potencjalnej sytuacji niepożądanej. Może być więcej niż jedna przyczyna potencjalnej niezgodności. Działanie zapobiegawcze jest podejmowanepodejmowanie decyzji na podstawie dowodówpodejmowane w celu zapobieżenia ich wystąpieniu, natomiast działanie korygujące jest podejmowane w celu zapobieżenia ich ponownemu wystąpieniu

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

fakt
fakt

to, co zaszło lub zachodzi w rzeczywistości, prawda obiektywna

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

informacja
informacja

znaczące danedanedane

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

informacja o konfiguracji wyrobu
informacja o konfiguracji wyrobu

[ e]\pojecie‑ref={wymaganie} lub inne informacjeinformacjainformacje dotyczące projektowania, realizacjirealizacja procesu - działania operacyjnerealizacji, weryfikacjiweryfikacjaweryfikacji, działania wyrobu i jego utrzymania

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

ISO
ISO

oficjalna nazwa Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej, która została utworzona w 1947 roku. ISO jest organizacją pozarządową, a w jej skład wchodzą instytucje zajmujące się kwestiami normalizacjinormalizacjanormalizacji pochodzące z ponad 160 państw. Głównym zadaniem ISO jest ustalanie normnormanorm, które dotyczą przeróżnych dziedzin życia

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

ISO 19011:2011 Guidelines for auditing management systems
ISO 19011:2011 Guidelines for auditing management systems

normanormanorma, która zawiera wytyczne dotyczące audytu systemów zarządzaniasystem zarządzaniasystemów zarządzania, uwzględniając zasadyzasadyzasady audytu: zarządzaniazarządzaniezarządzania programem audytu oraz prowadzenia audytów systemu zarządzania, jak również wytyczne w sprawie oceny kompetencji osób zaangażowanych w procesprocesproces – osoby zarządzającej programem audytu, audytorów i zespołów audytorskich.

ISO 19011:2011 ma zastosowanie do wszystkich organizacji, które przeprowadzają wewnętrzne lub zewnętrzne audyty systemów zarządzania oraz do zarządzania programem audytu

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

ISO 9000:2015 Quality management system – Fundamentals and vocabulary
ISO 9000:2015 Quality management system – Fundamentals and vocabulary

normanormanorma, która obejmuje kluczowe pojęcia i definicje z zakresu zarządzania jakościązarządzanie jakościązarządzania jakością, które mają na celucelcelu pomóc stronom zainteresowanym danymdanedanym zagadnieniem w interpretacji podstawowych pojęć

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

ISO 9001:2015 Quality Management Systems – Requirements
ISO 9001:2015 Quality Management Systems – Requirements

normanormanorma zawierająca wymaganiawymaganiewymagania dotyczące systemu zarządzania jakościąsystem zarządzania jakościąsystemu zarządzania jakością mające zastosowanie w każdej organizacji, bez względu na jej wielkość, rodzaj i dostarczane wyroby i usługiusługa (produkt)usługi, która:

  1. pragnie wykazać zdolność do stałego dostarczania wyrobów i usług spełniających wymaganiaspełnienie wymaganiaspełniających wymagania klientaklient - klient wewnętrznyklienta i mających zastosowanie wymagań prawnychwymaganie prawnewymagań prawnychregulacyjnychwymaganie regulacyjneregulacyjnych,

  2. dąży do zwiększenia zadowolenia klientazadowolenie klientazadowolenia klienta przez skuteczne stosowanie systemu łącznie z procesami doskonaleniadoskonalenie - procesu, produkcji, organizacjidoskonalenia systemu i zapewnienia zgodnościzgodnośćzgodności z wymaganiami klienta i mających zastosowanie wymaganiami prawnymi i regulacyjnymi

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

ISO 9004:2009 Managing for the sustained success of an organization – A quality management approach
ISO 9004:2009 Managing for the sustained success of an organization – A quality management approach

trzecia edycja standardu opublikowanego po raz pierwszy w 1987 r. Został on stworzony z myślą o wsparciu organizacji w osiąganiu długotrwałego sukcesu poprzez podejście zarządzania jakościązarządzanie jakościązarządzania jakością, bez względu na ich wielkość, rodzaj lub działanie.

ISO 9004:2009 zawiera wskazówki dla ciągłego doskonaleniaciągłe doskonalenieciągłego doskonalenia całościowej działalności organizacji, efektywności i skutecznościskutecznośćskuteczności opartych na podejściu procesowymzarządzanie procesowe (podejście procesowe)podejściu procesowym. Koncentruje się na spełnianiu potrzeb i oczekiwań klientówklient - klient wewnętrznyklientów oraz innych stron w długim okresie i w sposób zrównoważony

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

jakość
jakość

stopień, w jakim zbiór inherentnych właściwościwłaściwośćwłaściwości obiektuobiektobiektu spełnia wymaganiaspełnienie wymaganiaspełnia wymagania. Termin „jakość” można stosować z przymiotnikami takimi jak niska, dobra lub doskonała. „Inherentny” w odróżnieniu od „przypisany” oznacza istniejący w obiekcieobiektobiekcie

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

jakość procesu
jakość procesu

stopień w jakim wymaganiawymaganiewymagania odnoszące się do procesuprocesprocesu zostały spełnionespełnienie wymaganiaspełnione.

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

jakość produktu
jakość produktu

stopień w jakim wymaganiawymaganiewymagania odnoszące się do produktuusługa (produkt)produktu zostały spełnionespełnienie wymaganiaspełnione

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

jakość zarządzania
jakość zarządzania

stopień w jakim wymaganiawymaganiewymagania odnoszące się do zarządzaniazarządzaniezarządzania zostały spełnionespełnienie wymaganiaspełnione

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

klient - klient wewnętrzny
klient - klient wewnętrzny

osoba lub organizacja, która mogłaby otrzymywać lub otrzymuje wyróbwyrób (produkt)wyrób lub usługęusługa (produkt)usługę, które są przeznaczone dla niej lub organizacji, lub wymagane przez tę osobę lub organizację.
PRZYKŁAD: Konsument, interesant, użytkownik końcowy, detalista, odbiorca wyrobu lub usługi w ramach procesuprocesprocesu wewnętrznego, beneficjent i nabywca.
Klient może być wewnętrzny lub zewnętrzny w stosunku do organizacji

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

korekcja, działanie korekcyjne
korekcja, działanie korekcyjne

działanie w celucelcelu wyeliminowania wykrytej niezgodnościniezgodnośćniezgodności. Korekcja może zostać wykonana przed, łącznie lub po działaniu korygującymdziałanie korygującedziałaniu korygującym. Korekcja może polegać na przykład na przeróbce lub na przeklasyfikowaniuprzeklasyfikowanieprzeklasyfikowaniu

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

księga jakości
księga jakości

specyfikacjaspecyfikacjaspecyfikacja, w której określono system zarządzania jakościąsystem zarządzania jakościąsystem zarządzania jakością organizacji

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

monitorowanie (jako proces biznesowy)
monitorowanie (jako proces biznesowy)

określanie statusu przedmiotu monitorowania w celucelcelu wygenerowania informacjiinformacjainformacji zarządczej

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

monitorowanie (w ujęciu normatywnym)
monitorowanie (w ujęciu normatywnym)

określanie statusu systemusystemsystemu, procesuprocesprocesu, wyrobu, usługiusługa (produkt)usługi lub działania

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

motywacja, cel procesu
motywacja, cel procesu

powód dla którego procesprocesproces funkcjonuje, zamierzony, pożądany rezultat funkcjonowania procesu

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

nadzór nad procesem
nadzór nad procesem

zbiór działań ukierunkowanych na funkcjonowanie procesuprocesprocesu aby ten dawał pożądany rezultat

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

niezgodność
niezgodność

niespełnienie wymaganiawymaganiewymagania

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

norma
norma

jest dokumentem normatywnymnormatywy wewnętrznenormatywnym stosowanym na zasadzie dobrowolności, powszechnie dostępnym i zaakceptowanym przez uznaną jednostkę normalizacyjną. Norma ustala zasadyzasadyzasady, wytyczne lub charakterystyki dotyczące różnej działalności i jej wyników; jest zatwierdzana na zasadzie konsensu, przeznaczona do powszechnego i wielokrotnego stosowania, zaakceptowana przez wszystkie zainteresowane strony jako korzyść dla wszystkich i wprowadza kodeks dobrej praktyki i zasady racjonalnego postępowania przy aktualnym poziomie techniki.

Postanowienia normy powinny: być oparte na podstawach naukowych oraz danychdanedanych sprawdzonych pod względem słuszności technicznej, ekonomicznej i użytkowej; uwzględniać aktualny stan wiedzy oraz poziom techniki osiągnięty lub możliwy do osiągnięcia w najbliższym czasie; być możliwe do realizacjirealizacja procesu - działania operacyjnerealizacji oraz absolutnie sprawdzalne

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

normalizacja
normalizacja

procesprocesproces tworzenia i stosowania reguł porządkujących działalność dla dobra i współpracy zainteresowanych, co pozwala osiągnąć optymalną oszczędność z uwzględnieniem wymagań funkcjonalnych i bezpieczeństwa.

Wyniki normalizacji to:

1) klasyfikacja, czyli grupowanie według podobieństwa cechcechacech charakterystycznych dla produktuusługa (produkt)produktu,
2) unifikacja, czyli ujednolicanie cech konstrukcyjnych i wymiarowych części maszyn w celucelcelu umożliwienia ich zamienności,
3) typizacja, czyli ujednolicenie konstrukcji w celu uproszczenia produkcji (i obniżenia kosztów) oraz ułatwienia eksploatacji

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

normatywy wewnętrzne
normatywy wewnętrzne

wszystkie dokumenty wytworzone w organizacji, zawierające jakiekolwiek wymaganiawymaganiewymagania

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

obiekt
obiekt

jednostka, element, cokolwiek dostrzegalnego lub wyobrażalnego

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

obsługa klienta
obsługa klienta

wzajemne relacjerelacjarelacje organizacji z klientemklient - klient wewnętrznyklientem podczas cyklu życia wyrobu lub usługiusługa (produkt)usługi

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

opinia
opinia

przekonanie o czymś, pogląd na jakąś sprawę, prawda subiektywna

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

opis procesu
opis procesu

udokumentowanyudokumentowana informacjaudokumentowany sposób funkcjonowania procesuprocesprocesu, ujawniający realizowane w jego trakcie aktywności oraz istniejące w nim relacjerelacjarelacje - jednym z e sposobów opisu procesu jest tzw. mapa procesu czyli rysunek, na którym uwidocznione są kroki procesowe oraz łączące je relacje

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

Organy Techniczne
Organy Techniczne

to ciała kolegialne powoływane przez Prezesa PKNPolski Komitet Normalizacyjny (PKN)PKN do prowadzenia prac normalizacyjnychnormalizacjanormalizacyjnych.

Obecnie przy PKN działają następujące Organy Techniczne:

Rady Sektorowe (RS) - ciało kolegialne powoływane do koordynowania określania i opiniowaniaopiniaopiniowania działań w zakresie tematyki prac normalizacyjnychnormalizacjanormalizacyjnych Sektorów WPN, Komitety Techniczne (KT) - ciało kolegialne powoływane do prowadzenia prac normalizacyjnych w określonych zakresach tematycznych, Komitety Zadaniowe (KZ) - ciało kolegialne powoływane do wykonania określonego zadania normalizacyjnego, Podkomitety Techniczne (PK) - ciało kolegialne powoływane do samodzielnego prowadzenia prac normalizacyjnych w wydzielonej części zakresu tematycznego KT

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

plan jakości
plan jakości

specyfikacjaspecyfikacjaspecyfikacja procedurproceduraprocedur i związanych z nimi zasobów, jakie mają być zastosowanestosowanie proceduryzastosowane, przez kogo i kiedy w odniesieniu do danego obiektuobiektobiektu

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

PN‑EN ISO 9000:2006 Systemy Zarządzania Jakością – Podstawy i terminologia
PN‑EN ISO 9000:2006 Systemy Zarządzania Jakością – Podstawy i terminologia

opisuje terminy związane z jakościąjakośćjakością, zarządzaniemzarządzaniezarządzaniem, organizacją, procesamiprocesprocesami, produktemusługa (produkt)produktem, zgodnościązgodnośćzgodnością, itp. W normienormanormie tej jest ujęte około osiemdziesięciu pojęć związanych z zarządzaniem jakościązarządzanie jakościązarządzaniem jakością, wyjaśnia ona również problemy podejścia procesowegozarządzanie procesowe (podejście procesowe)podejścia procesowego oraz oceny systemusystemsystemu jakości

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

PN‑EN ISO 9001:2009 Systemy Zarządzania Jakością – Wymagania
PN‑EN ISO 9001:2009 Systemy Zarządzania Jakością – Wymagania

składa się z ośmiu rozdziałów, w których są opisane wymaganiawymaganiewymagania Systemu Zarządzania Jakościąsystem zarządzania jakościąSystemu Zarządzania Jakością. Obejmuje ona odpowiedzialność kierownictwa, zarządzanie zasobami, realizację produktuusługa (produkt)produktu, pomiarypomiarpomiarydoskonaleniedoskonalenie - procesu, produkcji, organizacjidoskonalenie oraz przewodnik do wdrażania systemusystemsystemu jakościjakośćjakości

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

PN‑EN ISO 9004:2009 Systemy Zarządzania Jakością – Wytyczne doskonalenia funkcjonowania
PN‑EN ISO 9004:2009 Systemy Zarządzania Jakością – Wytyczne doskonalenia funkcjonowania

zawiera wytyczne do ciągłego doskonaleniaciągłe doskonalenieciągłego doskonalenia organizacji, w której został wdrożony System Zarządzania Jakościąsystem zarządzania jakościąSystem Zarządzania Jakością

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

podejmowanie decyzji na podstawie dowodów
podejmowanie decyzji na podstawie dowodów

zasada zarządzania jakościązasady zarządzania jakościązasada zarządzania jakością wskazująca, że jest bardziej prawdopodobne, że decyzje podejmowane na podstawie analizy i oceny danychdanedanychinformacjiinformacjainformacji dostarczą pożądanych wyników

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

podstawowe zasady zarządzania jakością
podstawowe zasady zarządzania jakością
  1. Klientklient - klient wewnętrznyKlient w centrum uwagi – organizacja powinna rozumieć potrzeby i oczekiwania klientów i spełniać jespełnienie wymaganiaspełniać je.

  2. Przywództwo – przywódcy (a nie tylko kierownicy) powinni zapewnić jasny i zrozumiały kierunek rozwoju organizacji, kreować środowisko pracy, umożliwić pracownikom angażowanie się w realizację celów jakościcele jakości (jakościowe)celów jakości.

  3. ZaangażowaniezaangażowanieZaangażowanie ludzi – pracownicy stanowią największy zasób przedsiębiorstwa, a tylko dzięki ich pełnemu zaangażowaniu organizacja może się rozwijać i osiągać sukces.

  4. Podejście procesowezarządzanie procesowe (podejście procesowe)Podejście procesowe – wyniki osiągamy w sposób bardziej skuteczny i efektywny, gdy zarządzamy procesamiprocesprocesami, a nie oddzielnymi, często sztucznymi działami.

  5. Ciągłe doskonalenieciągłe doskonalenieCiągłe doskonalenie – organizacja powinna stale dbać o poprawienie wszystkich aspektów swojej działalności.

  6. Proces decyzyjny oparty na faktachfaktfaktach – decyzje powinny być wynikiem analizy danychdanedanychinformacjiinformacjainformacji.

  7. Wzajemnie korzystna współpraca z dostawcami – pozwala ona na uzyskanie efektu wartości dodanejwartość dodanawartości dodanej, wzajemna wymiana informacji i doświadczeń służy klientowi

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

polityka
polityka

zamierzenia i ukierunkowanie organizacji formalnie wyrażone przez najwyższe kierownictwo

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

polityka jakości
polityka jakości

politykapolitykapolityka dotycząca jakościjakośćjakości. Zazwyczaj polityka jakości jest spójna z ogólną polityką organizacji, może być zgodna z wizją i misją organizacji oraz tworzy ramy dla ustalenia celów jakościowychcele jakości (jakościowe)celów jakościowych

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

Polska Norma
Polska Norma

jest normąnormanormą krajową, przyjętą w drodze konsensu i zatwierdzoną przez krajową jednostkę normalizacyjnąnormalizacjanormalizacyjną - Polski Komitet Normalizacyjny (PKN)Polski Komitet Normalizacyjny (PKN)Polski Komitet Normalizacyjny (PKN), powszechnie dostępną, stosowaną dobrowolnie, oznaczoną – na zasadziezasadyzasadzie wyłączności - symbolem PN. Może być także wprowadzeniem normy europejskiej lub międzynarodowej. Wprowadzenie to może nastąpić w języku oryginału. Za tworzenie i treść Polskich Norm są odpowiedzialne Organy Techniczne (OT)Organy TechniczneOrgany Techniczne (OT): Komitety Techniczne, Komitety Zadaniowe i Rady Sektorowe. Działalność OT wynika z podstawowej zasady normalizacji dobrowolnej – normy tworzą zainteresowani na własne potrzeby i z własnych środków

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

Polski Komitet Normalizacyjny (PKN)
Polski Komitet Normalizacyjny (PKN)

krajowa jednostka normalizacyjnanormalizacjanormalizacyjna, która odpowiada za organizację działalności normalizacyjnej. PKN nie jest organem administracji rządowej, jest podmiotem prawa publicznego. Działa z mocy Ustawy z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji.

Został powołany w 1924 roku, pierwszą normęnormanormę wydał w roku 1925. W latach 19721991 wraz z Głównym Urzędem Miar oraz Polskim Centrum Badań i Certyfikacji tworzył Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

pomiar
pomiar

procesprocesproces mający na celucelcelu określenie wartości

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

postępowanie z wyrobem niezgodnym
postępowanie z wyrobem niezgodnym

działanie (-a) podejmowane w sytuacji stwierdzenia, że wyrób jest niezgodnywyrób niezgodnywyrób jest niezgodny

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

procedura
procedura

ustalony sposób przeprowadzenia działania lub procesuprocesprocesu. Procedury mogą być udokumentowaneudokumentowana informacjaudokumentowane lub nie

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

proces
proces

zbiór działań wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących, które wykorzystują wejścia procesuwejście (procesu)wejścia procesu do dostarczenia zamierzonego rezultatu. W zależności od kontekstu odniesienia „zamierzony rezultat” jest nazywany wyjściemwyjście (procesu)wyjściem, wyrobem lub usługąusługa (produkt)usługą. Wejścia procesu są zazwyczaj wyjściami innych procesów, a wyjścia procesuprodukt procesuwyjścia procesu są zazwyczaj wejściami innych procesów

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

proces biznesowy
proces biznesowy

procesprocesproces, który funkcjonuje w konkretnym, określonym celucelcelu, którego osiągnięcie ma wartość biznesową

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

produkt o zamierzonych parametrach
produkt o zamierzonych parametrach

produktusługa (produkt)produkt opisany za pomocą cechcechacech i ich pożądanych wartości

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

produkt procesu
produkt procesu

rezultat funkcjonowania procesuprocesprocesu, tzw. wyjściewyjście (procesu)wyjście (może być to coś materialnego lub niematerialnego)

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

przeklasyfikowanie
przeklasyfikowanie

zmiana klasy niezgodnegoniezgodnośćniezgodnego wyrobu lub usługiusługa (produkt)usługi, w celucelcelu uczynienia ich zgodnymi z wymaganiamiwymaganiewymaganiami różniącymi się od początkowych wymagań

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

przeróbka
przeróbka

działanie wobec niezgodnegoniezgodnośćniezgodnego wyrobu lub usługiusługa (produkt)usługi, aby uczynić go zgodnym z wymaganiamiwymaganiewymaganiami. Przeróbka może wpływać na części niezgodnego wyrobuwyrób niezgodnyniezgodnego wyrobu lub usługi

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

realizacja procesu - działania operacyjne
realizacja procesu - działania operacyjne

ogół działań podejmowanych w ramach funkcjonującego procesuprocesprocesu, w zamierzeniu wykonywanych w sposób zgodny z opisem procesuopis procesuopisem procesu

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

relacja
relacja

1. zależność między przedmiotami, pojęciami, wielkościami.
2. związek zachodzący między ludźmi lub grupami społecznymi

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

satysfakcja
satysfakcja

uczucie przyjemności i zadowolenia, którego źródłem jest zaspokojenie potrzeb

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

skuteczność
skuteczność

stopień, w jakim planowane działania są zrealizowane i planowane wyniki osiągnięte

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

specyfikacja
specyfikacja

dokument, w którym podano wymaganiawymaganiewymagania.
PRZYKŁAD: Księga jakościkorekcja, działanie korekcyjneKsięga jakości, plan jakościplan jakościplan jakości, rysunek techniczny, dokument proceduryproceduraprocedury, instrukcja pracy

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

spełnienie wymagania
spełnienie wymagania

pozytywny wynik porównania stanu wzorcowego, odzwierciedlającego istnienie określonej cechycechacechy o określonym natężeniu, ze stanem rzeczywistym

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

stosowanie procedury
stosowanie procedury

sytuacja, kiedy realizatorzy procesuprocesprocesu wykonują przypisane im obowiązki w procesie w sposób opisany w procedurzeproceduraprocedurze

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

system
system

zbiór elementów wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

system zarządzania
system zarządzania

zbiór wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących elementów organizacji do ustanowienia politykpolitykapolitykcelówcelcelów oraz procesówprocesprocesów do osiągania tych celów

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

system zarządzania jakością
system zarządzania jakością

część systemu zarządzaniasystem zarządzaniasystemu zarządzania dotycząca jakościjakośćjakości. Zbiór elementów wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących dla osiągnięcia zamierzonego celu jakościowegocele jakości (jakościowe)celu jakościowego

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

udokumentowana informacja
udokumentowana informacja

informacjainformacjainformacja, która powinna być nadzorowana i utrzymywana przez organizację, oraz nośnik, na jakim jest zawarta

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

usługa (produkt)
usługa (produkt)

wyjście organizacji, z przynajmniej jednym działaniem nieodzownie przeprowadzonym między organizacją a klientemklient - klient wewnętrznyklientem

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

wartość dodana
wartość dodana

przyrost wartości dóbr w wyniku określonego procesuprocesprocesu produkcji lub tworzenia usługiusługa (produkt)usługi. Źródłem wartości dodanej jest praca

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

wejście (procesu)
wejście (procesu)

elementy, których obecność jest niezbędna, aby procesprocesproces mógł dostarczyć zaplanowany rezultat

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

weryfikacja
weryfikacja

potwierdzenie, przez przedstawienie dowodu obiektywnegodowód obiektywnydowodu obiektywnego, że zostały spełnione wyspecyfikowanewymaganiespełnione wyspecyfikowane wymaganiaspełnienie wymaganiawymagania

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

właściwość
właściwość

cechacechacecha wyróżniająca. Są różne klasy właściwości takie jak:
a) fizyczne (np. właściwości mechaniczne, elektryczne, chemiczne lub biologiczne);
b) sensoryczne (np. odnoszące się do zapachu, dotyku, smaku, wzroku, słuchu);
c) behawioralne (np. uprzejmość, uczciwość, prawdomówność);
d) czasowe (np. punktualność, niezawodność, dostępność, ciągłość);
e) ergonomiczne (np. właściwości fizjologiczne lub odnoszące się do bezpieczeństwa człowieka);
f) funkcjonalne (np. maksymalna prędkość samolotu)

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

wyjście (procesu)
wyjście (procesu)

danedanedane wyjściowe, wynik procesuprocesprocesu

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

wymaganie
wymaganie

potrzeba lub oczekiwanie, które zostały ustalone, przyjęte zwyczajowo lub są obowiązkowe. „Przyjęte zwyczajowo” oznacza, że istnieje zwyczaj lub powszechna praktyka organizacji i stron zainteresowanych uwzględnienia rozpatrywanej potrzeby lub oczekiwania. Wymaganie wyspecyfikowane to takie, które jest ustalone, na przykład w udokumentowanej informacjiinformacjainformacji. Do wskazania specyficznego rodzaju wymagania, np. wymagania dotyczącego wyrobu, wymagania dotyczącego zarządzania jakościązarządzanie jakościązarządzania jakością, wymagania dotyczącego klientaklient - klient wewnętrznyklienta, wymagania jakościowegowymaganie jakościowewymagania jakościowego można zastosować kwalifikator

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

wymaganie do procesu
wymaganie do procesu

ustalony jako obowiązkowy do osiągnięcia stan opisany za pomocą określonej cechycechacechy i jej natężenia lub obowiązkowa do przestrzegania reguła pracy np. parametr techniczny procesuprocesprocesu technologicznego lub funkcjonujących w nim urządzeń, oczekiwanie dotyczące procesu biznesowego, opis wzorcowego zachowania w określonej sytuacji itp.

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

wymaganie do produktu
wymaganie do produktu

ustalony jako obowiązkowy do osiągnięcia stan produktuusługa (produkt)produktu opisany za pomocą określonej cechycechacechy i jej natężenia (parametru technicznego)

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

wymaganie jakościowe
wymaganie jakościowe

wymaganiewymaganiewymaganie odnoszące się do jakościjakośćjakości

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

wymaganie prawne
wymaganie prawne

obowiązkowe wymaganiewymaganiewymaganie wyspecyfikowane przez organ ustawodawczy

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

wymaganie regulacyjne
wymaganie regulacyjne

obowiązkowe wymaganiewymaganiewymaganie wyspecyfikowane przez organ, uprawniony przez organ ustawodawczy

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

wyrób (produkt)
wyrób (produkt)

wyjście organizacji, które może być wytworzone bez transakcji mającej miejsce między organizacją a klientemklient - klient wewnętrznyklientem

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

wyrób niezgodny
wyrób niezgodny

wyróbwyrób (produkt)wyrób niespełniający co najmniej jednego z przypisanych mu wymagań

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

zaangażowanie
zaangażowanie

uczestniczenie w działaniu, zdarzeniu lub sytuacji

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

zadowolenie klienta
zadowolenie klienta

percepcja klientaklient - klient wewnętrznyklienta dotycząca stopnia, w jakim jego oczekiwania zostały spełnionespełnienie wymaganiaoczekiwania zostały spełnione. Zdarza się, że oczekiwania klienta nie są znane organizacji ani nawet klientowi, dopóki wyróbwyrób (produkt)wyrób lub usługausługa (produkt)usługa nie zostaną dostarczone. W celucelcelu osiągnięcia wysokiego poziomu zadowolenia klienta może być niezbędne spełnienie oczekiwań klienta, nawet jeśli nie zostały określone, nie są zrozumiałe same przez się lub wymagane

Infografika Normy ISO serii 9000DcqekdfwHInfografika Normy ISO serii 9000

zapewnienie jakości
zapewnienie jakości

jest związane z produkcją (lub świadczeniem usługusługa (produkt)usług), projektowaniem produktówusługa (produkt)produktów oraz technologii wytwarzania. Jego celemcelcelem jest dostarczenie dobrego produktu, który zaspokoi potrzeby i wymaganiawymaganiewymagania klientaklient - klient wewnętrznyklienta. Wykorzystuje podwójne informacyjne sprzężenie zwrotne, które umożliwia samodoskonalenie produktuprodukt procesuproduktu, procesuprocesprocesu i całego systemusystemsystemu produkcyjnego. Zarządzanie jakościązarządzanie jakościąZarządzanie jakością to krok naprzód w stosunku do zapewnienia jakościjakośćjakości

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

zarządzanie
zarządzanie

skoordynowane działania dotyczące kierowania organizacją (3.2.1) i jej nadzorowania. Zarządzanie może obejmować ustalanie politykpolitykapolitykcelówcelcelów oraz procesówprocesprocesów dla osiągnięcia tych celów

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

zarządzanie jakością
zarządzanie jakością

jest podejściem, które dąży do doskonaleniadoskonalenie - procesu, produkcji, organizacjidoskonalenia efektywności i elastyczności organizacji w celucelcelu spełnienia wymagańspełnienie wymaganiaspełnienia wymagań, potrzeb i oczekiwań klientaklient - klient wewnętrznyklienta. Wykorzystuje ono w tym celu funkcje zarządzaniazarządzaniezarządzania w całym przedsiębiorstwie. Jest to czwarty etap rozwoju koncepcji jakościjakośćjakości po: kontroli jakości, sterowaniu jakością i zapewnieniu jakościzapewnienie jakościzapewnieniu jakości

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

zarządzanie procesem - działania zarządcze
zarządzanie procesem - działania zarządcze

zbiór działań ukierunkowanych na zaprojektowanie i funkcjonowanie procesuprocesprocesu aby ten dawał pożądany rezultat

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

zarządzanie procesowe (podejście procesowe)
zarządzanie procesowe (podejście procesowe)

zasada zarządzania jakościązasady zarządzania jakościązasada zarządzania jakością wskazująca, że spójne i możliwe do przewidzenia wyniki są osiągane skuteczniej i efektywniej, gdy działania są rozumiane i zarządzane jako wzajemnie powiązane procesyprocesprocesy, które funkcjonują jako spójny systemsystemsystemcelucelcelu generowania wartości dodanejwartość dodanawartości dodanej

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

zarządzanie relacjami
zarządzanie relacjami

zasada zarządzania jakościązasady zarządzania jakościązasada zarządzania jakością wskazująca, że w celucelcelu osiągnięcia trwałego sukcesu organizacje powinny troszczyć się o to, aby ich kontakty ze stronami zainteresowanymi, takimi jak dostawcy i klienci, były jak najlepsze

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

zasady
zasady

1. prawo rządzące jakimiś procesamiprocesprocesami, zjawiskami; też: formuła wyjaśniająca to prawo.
2. ustalony na mocy jakiegoś przepisu lub zwyczaju sposób postępowania w danychdanedanych okolicznościach

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

zasady zarządzania jakością
zasady zarządzania jakością

ustalone jako wzorcowe, skuteczne sposoby zarządzaniazarządzaniezarządzania, których zastosowanie służy osiąganiu zamierzonych rezultatów o obszarze zarządzania jakościązarządzanie jakościązarządzania jakością. Jednym ze źródeł zasadzasadyzasad zarządzania jakością jest normanormanorma ISO 9000ISO 9000:2015 Quality management system – Fundamentals and vocabularyISO 9000

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zasady zarządzania jakościąDudXGR8yGFilm edukacyjny Zasady zarządzania jakością

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

zgodność
zgodność

spełnienie wymaganiawymaganiewymagania

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

zwolnienie
zwolnienie

pozwolenie na przejście do następnego etapu procesuprocesprocesu lub następnego procesu

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

źródła wymagań (do procesu)
źródła wymagań (do procesu)

dokumenty, w których określone są cechycechacechy i ich pożądane wartości, charakteryzujące przedmiot wymagań (tu: procesprocesproces) np. strategia, politykapolitykapolityka, zobowiązanie, regulamin, polecenie, zarządzenie, dokumentacja techniczno‑ruchowa, specyfikacjaspecyfikacjaspecyfikacja technologiczna, karta parametrów pracy, normanormanorma, instrukcja eksploatacji itp.)

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

źródła wymagań (do produktu)
źródła wymagań (do produktu)

dokumenty, w których określone są cechycechacechy i ich pożądane wartości, charakteryzujące przedmiot wymagań (tu: produkt, usługęusługa (produkt)produkt, usługę) np. umowa, specyfikacjaspecyfikacjaspecyfikacja techniczna, normanormanorma, karta katalogowa, karta kontroli jakości itp.)

Film edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?D2gAUIWWsFilm edukacyjny Czym jest zarządzanie jakością?

Film edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczymD6zr6FzEFFilm edukacyjny Zarządzanie jakością produkcji w zakładzie przeróbczym