Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Instalacja i uruchamianie urządzeń medycznych pracujących w sieciowych systemach informatycznych zgodnie z instrukcją obsługi

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Mateusz Marcinkiewicz

Konsultant przewodnika: Michał Krzyczmanik

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Instalacja i uruchamianie urządzeń medycznych pracujących w sieciowych systemach informatycznych zgodnie z instrukcją obsługi

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.07.4. Instalacja, uruchamianie i konfiguracja urządzeń elektroniki i systemów informatyki medycznej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

MED.07.4.2: objaśnia działanie, funkcje i zastosowanie bloków systemu komputerowego:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.2) opisuje działanie bloków systemu komputerowego;
MED.07.4.2.3) rozpoznaje funkcje elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.2.4) wskazuje zastosowanie elementów jednostki centralnej.
MED.07.4.3: interpretuje parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej:
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.2) dobiera urządzenia techniki komputerowej na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej.
MED.07.4.6: posługuje się dokumentacją techniczną urządzeń elektroniki i systemów informatyki medycznej podczas instalacji i uruchamiania:
MED.07.4.6.1) korzysta z dokumentacji oprogramowania systemu informatyki medycznej;
MED.07.4.6.2) posługuje się instrukcją montażu podczas wykonywania czynności instalacyjnych urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.6.3) uruchamia urządzenia elektroniki medycznej w oparciu o dokumentację techniczną.
MED.07.4.7: dobiera urządzenia sieciowe pod względem budowy, zasady działania i zastosowania:
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.3) rozróżnia symbole graficzne urządzeń sieciowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.5) rozpoznaje topologie sieci komputerowych;
MED.07.4.7.6) wskazuje miejsca instalacji urządzeń sieciowych w jednostce służby zdrowia;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej.
MED.07.4.8: instaluje urządzenia infrastruktury sieciowej współpracujące z systemami medycznymi:
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej;
MED.07.4.8.2) instaluje urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.3) uruchamia i konfiguruje urządzenia infrastruktury sieciowej współpracujące z systemami medycznymi.
MED.07.4.10: konfiguruje urządzenia elektroniki i informatyki medycznej do pracy w sieci:
MED.07.4.10.1) rozpoznaje protokoły sieciowe;
MED.07.4.10.2) programuje urządzenia elektroniki i informatyki medycznej do pracy w sieci;
MED.07.4.10.3) koryguje ustawienia urządzeń informatyki medycznej pracującej w sieci komputerowej.
MED.07.4.12: konfiguruje aparaturę i urządzenia elektroniki i informatyki medycznej do potrzeb placówek medycznych:
MED.07.4.12.1) weryfikuje poprawność konfiguracji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.12.2) określa parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.12.3) konfiguruje parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej.
MED.07.4.13: instaluje, zakłada i administruje bazy danych w systemach informatyki medycznej:
MED.07.4.13.1) posługuje się programami do tworzenia baz danych;
MED.07.4.13.2) zakłada bazy danych w systemie informacji medycznej;
MED.07.4.13.3) dostosowuje bazę danych do potrzeb placówki medycznej.
MED.07.4.14: obsługuje systemy operacyjne wielodostępowe i wielozadaniowe dla informatyki medycznej:
MED.07.4.14.1) posługuje się systemami operacyjnymi wielodostępowymi dla informatyki medycznej;
MED.07.4.14.2) konfiguruje oprogramowanie do wykonywania automatycznych kopii zapasowych.
MED.07.4.15: archiwizuje dane na różnych nośnikach w systemach informatyki medycznej:
MED.07.4.15.1) posługuje się programami archiwizującymi dane;
MED.07.4.15.2) odzyskuje dane z kopii zapasowych;
MED.07.4.15.3) zabezpiecza kopie bezpieczeństwa;
MED.07.4.15.4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych.
MED.07.4.16: charakteryzuje pojęcia oraz stosuje oprogramowanie specjalistyczne dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej:
MED.07.4.16.1) rozpoznaje pojęcia dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej;
MED.07.4.16.2) stosuje oprogramowanie specjalistyczne do przeprowadzania konserwacji systemów informatyki medycznej.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej:

  • instalowania i uruchamiania urządzeń informatyki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film instruktażowy i galeria zdjęć stanowią spójną całość, wzajemnie się uzupełniając.

Centralnym medium w e‑materiale jest film instruktażowy. Galeria zdjęć uzupełnia poruszane w filmie zagadnienia o opis wybranych urządzeń techniki komputerowej oraz elementy sieci komputerowych.

W grafice interaktywnej pokazano instalację i funkcjonowanie innych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Instalacja, podłączenie i konfiguracja holtera EKG, holtera ciśnieniowego oraz zestawu intensywnego nadzory kardiologicznego zgodnie z instrukcją obsługi

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film prezentuje kolejne etapy instalacji, podłączenia, konfiguracji i uruchamiania holtera EKG oraz holtera ciśnieniowego w oparciu o instrukcję obsługi.

W filmie przedstawiono instalację lokalną oraz sieciową oprogramowania BTL CARDIOPOINT do badań EKG metodą holtera i ABPM.

W materiale przedstawione zostały także: proces instalowania, uruchamiania i konfiguracji zestawu intensywnego nadzoru kardiologicznego, montaż kardiomonitorów oraz instalacja infrastruktury.

Materiał multimedialny szczegółowo opisuje procesy:

  • konfiguracji bazy danych wymaganej przez oprogramowanie BTL,

  • wczytywanie licencji (rejestracja programu),

  • uruchomienia i programowania holtera EKG z wykorzystaniem klucza licencyjnego USB oraz karty pamięci SD,

  • uruchomienia i programowania rejestratora ABPM z wykorzystaniem cyfrowo‑optycznego interfejsu komunikacyjnego PC – ABPM,

  • archiwizacji i tworzenia kopi zapasowej danych.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.3) rozpoznaje funkcje elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.2.4) wskazuje zastosowanie elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.6.1) korzysta z dokumentacji oprogramowania systemu informatyki medycznej;
MED.07.4.6.2) posługuje się instrukcją montażu podczas wykonywania czynności instalacyjnych urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.6.3) uruchamia urządzenia elektroniki medycznej w oparciu o dokumentację techniczną;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.6) wskazuje miejsca instalacji urządzeń sieciowych w jednostce służby zdrowia;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.2) instaluje urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.3) uruchamia i konfiguruje urządzenia infrastruktury sieciowej współpracujące z systemami medycznymi;
MED.07.4.10.1) rozpoznaje protokoły sieciowe;
MED.07.4.10.2) programuje urządzenia elektroniki i informatyki medycznej do pracy w sieci;
MED.07.4.10.3) koryguje ustawienia urządzeń informatyki medycznej pracującej w sieci komputerowej;
MED.07.4.12.1) weryfikuje poprawność konfiguracji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.12.2) określa parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.12.3) konfiguruje parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.13.1) posługuje się programami do tworzenia baz danych;
MED.07.4.13.2) zakłada bazy danych w systemie informacji medycznej;
MED.07.4.13.3) dostosowuje bazę danych do potrzeb placówki medycznej;
MED.07.4.14.1) posługuje się systemami operacyjnymi wielodostępowymi dla informatyki medycznej;
MED.07.4.14.2) konfiguruje oprogramowanie do wykonywania automatycznych kopii zapasowych;
MED.07.4.15.1) posługuje się programami archiwizującymi dane;
MED.07.4.15.2) odzyskuje dane z kopii zapasowych;
MED.07.4.15.3) zabezpiecza kopie bezpieczeństwa;
MED.07.4.15.4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych;
MED.07.4.16.1) rozpoznaje pojęcia dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej;
MED.07.4.16.2) stosuje oprogramowanie specjalistyczne do przeprowadzania konserwacji systemów informatyki medycznej.

Materiał może być wykorzystywany podczas realizacji zajęć z instalacji, podłączenia i konfiguracji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Uczący się powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu urządzeń elektroniki informatyki medycznej i budowy sieci komputerowych, powinni rozróżniać elementy zestawu komputerowego i podstawowe elementy sieci komputerowych.

Materiał multimedialny powiązany jest z materiałem sprawdzającym „USB‑key” (pytanie z jedną poprawną odpowiedzią).

Film instruktażowy powiązany jest z galerią zdjęć i grafiką interaktywną. W filmie pokazane są urządzenia i czynności opisane szczegółowo w galerii zdjęć.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów:

  • instalowanie i uruchamianie wybranych urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi;

  • przeprowadzanie montażu wybranych urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z dokumentacją.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Zajęcia można prowadzić wykorzystując film jako instrukcję postępowania z wybranym urządzeniem, na podstawie której uczący się odtworzy czynności przedstawione w filmie.

Nauczyciel może wykorzystać materiał, do zainscenizowania sceny uruchamiania urządzenia medycznego, angażując uczącego się do odgrywania roli montera w trakcie zajęć praktycznych.

Nauczyciel podczas pracy z filmem powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły i w razie potrzeby zademonstrować trudniejsze kwestie na dostępnej bazie dydaktycznej.

Uczący się może wykorzystać film jako instrukcję postępowania z różnymi urządzeniami medycznymi, przed wszystkim w przygotowaniu się do zajęć praktycznych. Warto zachęcić uczących się do opracowania prezentacji lub ulotki o instalowaniu i uruchamianiu tych urządzeń.

Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do przygotowywania własnych materiałów multimedialnych, na przykład filmów instruktażowych. Materiały takie mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego. Mogą one także stanowić dodatkowe źródło wiedzy dla uczących się zawodu technik elektroniki i informatyki medycznej.

W przypadku odtwarzania czynności na zajęciach praktycznych przez uczących się należy zwracać uwagę na poprawne wykonywanie czynności, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i instrukcji producenta.

Jeśli na zajęciach praktycznych występuje urządzenie elektroniki i informatyki medycznej producenta „X”, a w przedstawionym materiale wykorzystywane jest urządzenie producenta „Y”, należy zwrócić uwagę uczących się i wskazać różnice między jednym a drugim urządzeniem. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na danym urządzeniu.

Ważne jest zapewnienie uczącym się możliwości samodzielnego poznawania budowy i przeprowadzania czynności instalacyjnych aparatury, która – zgodnie z wymaganiami podstawy programowej technika elektroniki i informatyki medycznej – znajduje się na wyposażeniu bazy dydaktycznej szkoły.

W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków, można wprowadzać stopniowo metody pracy wymagające od nich większej samodzielności.

Praca w grupach

W przypadku pracy w grupach uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki.

Zajęcia można prowadzić wykorzystując film jako instrukcję postępowania z urządzeniem. Na jej podstawie uczący się w grupie odtworzą czynności przedstawione w filmie.

Nauczyciel może wykorzystać materiał do zainscenizowania sceny uruchamiania urządzenia, angażując w trakcie zajęć praktycznych dobranych w grupy uczących się w odgrywanie ról monterów.

Materiał może zostać wykorzystany jako wzorzec do prac zespołowych wykonywanych przez uczących się.

Nauczyciel podczas pracy z materiałem multimedialnym powinien zwrócić specjalną uwagę na szczegóły przedstawione w materiale i w razie potrzeby zademonstrować na dostępnej bazie dydaktycznej.

Nauczyciel powinien zachęcać zespoły uczących się do współpracy w budowaniu własnych materiałów multimedialnych, na przykład filmów instruktażowych, pokazujących procedury instalacji i montażu urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Warto, by każda grupa opracowała taki materiał dla innego urządzenia medycznego. Materiały takie mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego.

Na zajęciach praktycznych należy zwracać uwagę na poprawne wykonywanie przez uczących się odtwarzanych czynności, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i instrukcji producenta.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania zespołów do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Praca z całym zespołem

Pracę z całym zespołem warto wykorzystać do wyjaśnienia wszelkich niejasności i trudności zgłaszanych przez uczących się. Mogą to robić inni uczący się lub nauczyciel.

Jeśli na zajęciach praktycznych występuje urządzenie elektroniki i informatyki medycznej producenta „X”, a w przedstawionym materiale wykorzystywane jest urządzenie producenta „Y”, należy zwrócić uwagę wszystkich uczących się i wskazać różnice między jednym a drugim urządzeniem. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na danym urządzeniu.

Pracę z całym zespołem można wykorzystać do prezentacji i omówienia przygotowanych przez uczących się własnych materiałów dotyczących instalowania i konfiguracji urządzeń medycznych znajdujących się w pracowni zawodowej lub takich, które uczący się poznali w trakcie praktyk zawodowych.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
  • do metody aktywizującej – uczący się, bazując na filmie, przygotowują się do zainscenizowania sceny uruchamiania urządzenia, wchodząc w role montera w trakcie zajęć praktycznych;

  • do metody programowanej z użyciem komputera – uczący się mogą wspomagać się poszczególnymi fragmentami filmu, przygotowując się do zajęć praktycznych z uruchamiania urządzeń z wykorzystaniem komputera;

  • lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu instalowania i uruchamiania urządzeń informatyki medycznej;

  • do metody projektowej – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować projekt własnego materiału instruktażowego z wykorzystaniem zasobów multimedialnych i w oparciu o dostępną bazę dydaktyczną stworzyć własny materiał zgodny z tematyką omawianą na zajęciach .

Uczący się na podstawie materiału multimedialnego przygotowują się do uruchamiania urządzeń, wykorzystując film jako instrukcję postępowania. Uczący się mogą wykorzystać materiał do zainscenizowania sceny uruchamiania urządzenia, wchodząc w role monterów w trakcie zajęć praktycznych.

Osoby zainteresowane tematyką mogą przygotować - samodzielnie lub w grupach - plansze, fiszki, kolaże lub wirale przedstawiające czynności prowadzące do uruchomienia i poprawnej instalacji poznanych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Mogą oni w tym celu posługiwać się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi Efektem finalnym prac nad przygotowaniem materiałów jest usystematyzowanie wiedzy z uwzględnieniem szczegółów, które zostały przedstawione w filmie instruktażowym oraz rozbudowanie medium o materiały stworzone przez uczących się. Opracowane materiały mogą być dołączone do zbioru materiałów edukacyjnych z opisem uruchomienia i poprawnej instalacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Powstałe materiały można wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Film można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.
W celu wspawrcia osów z trudności w uczeniu się, można odtwarzać film fragmentami i szczegółowo omawiać poszczególne etapy instalacji i uruchamiania urządzeń.
Można zachęcić uczących się, by oglądając samodzielnie film notowali wszelkie pytania i wątpliwości. Mogą być one później wyjaśnione przez innych uczących się lub nauczyciela.
Osoby zainteresowane tematyką mogą, samodzielnie lub w grupach przygotować procedury instalacji i uruchamiania prezentowanych w filmie urządzeń, a następnie o opracowanie takiej procedury dla innych urządzeń.

Tytuł materiału multimedialnego

Wybrane urządzenia techniki komputerowej. Elementy Sieci komputerowych

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
  • W galerii przedstawiona jest budowa wybranych urządzeń techniki komputerowej:

    • komputera,

    • jednostki centralnej,

    • płyty głównej,

    • urządzeń peryferyjnych zintegrowanych z płytą główną,

    • procesora,

    • pamięci komputera,

    • karty rozszerzeń,

    • złącza na karty rozszerzeń,

    • zasilacza komputerowego,

    • pamięci masowej

    • napędów optycznych,

    • urządzeń wejścia wyjścia.

  • prezentacja wybranych zagadnień dotyczących urządzeń techniki sieciowej:

    • topologie sieci,

    • media transmisyjne,

    • kabel koncentryczny,

    • skrętka komputerowa,

    • rodzaje skrętki komputerowej,

    • standaryzacja połączeń złącza 8P8C,

    • zarabianie wtyków 8P8C,

    • światłowód,

    • symbole graficzne kabli i urządzeń sieciowych,

    • okablowanie strukturalne,

    • protokoły warstw sieciowych protokołu TCP/IP,

    • protokoły sieciowe warstwy aplikacji,

    • protokoły sieciowe warstwy transportowej i internetu,

    • protokoły sieciowe warstwy łącza danych.

  • oraz prezentacja wybranych urządzeń sieciowych:

    • modem,

    • karta sieciowa,

    • hub,

    • switch,

    • router,

    • punkt dostępowy,

    • zapora sieciowa,

    • repeater,

    • router z punktem dostępowym i switchem.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.2) opisuje działanie bloków systemu komputerowego;
MED.07.4.2.3) rozpoznaje funkcje elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.2.4) wskazuje zastosowanie elementów jednostki centralnej MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.2) dobiera urządzenia techniki komputerowej na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.3) rozróżnia symbole graficzne urządzeń sieciowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.5) rozpoznaje topologie sieci komputerowych;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej;
MED.07.4.10.1) rozpoznaje protokoły sieciowe;
MED.07.4.10.2) programuje urządzenia elektroniki i informatyki medycznej do pracy w sieci;
MED.07.4.12.1) weryfikuje poprawność konfiguracji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.12.2) określa parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.12.3) konfiguruje parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.15.4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych;

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • złącze 8P8C w standardzie T568B,

  • złącze 8P8C w standardzie T568A,

  • gniazda interfejsów płyty głównej,

  • pamięci RAM,

  • zarabianie końcówki 8P8C,

  • gniazda rozszerzeń płyty głównej,

  • rodzaje pamięci,

  • rodzaje kabli sieciowych,

  • urządzenia sieciowe,

  • okablowanie strukturalne,

  • protokoły sieciowe.

Galeria zdjęć powiązana jest z filmem instruktażowym Instalacja, podłączenie i konfiguracja holtera EKG, holtera ciśnieniowego oraz zestawu intensywnego nadzoru kardiologicznego zgodnie z instrukcją obsługi.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów:

  • instalowanie i uruchamianie wybranych urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi,

  • przeprowadzanie montażu wybranych urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z dokumentacją.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Galerię można wykorzystać w pracy indywidualnej, grupowej, jak i z całym zespołem:

  1. Uczący się nie pamiętają jaka jest kolejność przewodów kabla RJ45 w wymaganym przez instrukcję obsługi standardzie.

  2. W galerii, uczący się wyszukują zdjęcie z narzędziami wykorzystywanymi przy zarabianiu końcówek, zapoznają się z instrukcją, która pojawia się po kliknięciu na zdjęcie.

  3. Na podstawie tej instrukcji uczący zarabiają przewód RJ45;

Praca indywidualna

Galerię można wykorzystać podczas przygotowania się do zajęć praktycznych – uczący się mogą wspomagać się poszczególnymi zdjęciami w trakcie zajęć z uruchamiania urządzeń.

Przy wykorzystywaniu galerii zaleca się pokazanie rzeczywistych urządzeń oraz narzędzi. Wskazane jest również, aby w przypadku różnic między zdjęciami w galerii a rzeczywistymi narzędziami i urządzeniami uczący się potrafili wskazać różnice między nimi oraz wady i zalety poszczególnych egzemplarzy.
Przykład sytuacji praktycznej:

  1. Uczący się wyszukują w galerii zdjęcie z narzędziami wykorzystywanymi przy zarabianiu końcówek, zapoznają się z instrukcją, która pojawia się po kliknięciu na zdjęcie.

  2. Na podstawie tej instrukcji uczący zarabiają przewód RJ45.

W przypadku pracy uczących się z urządzeniami, należy zwracać uwagę na ich poprawną obsługę, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i instrukcji producenta.
Przy wykorzystywaniu galerii zaleca się pokazanie rzeczywistych urządzeń oraz narzędzi. Wskazane jest również, aby w przypadku różnic między zdjęciami w galerii a rzeczywistymi narzędziami i urządzeniami uczący się potrafił wskazać różnice między nimi oraz wady i zalety.
Warto zachęcić uczących się, by oglądając galerię wynotowali wszystkie urządzenia i narzędzia, których dotychczas nie wykorzystywali, a następnie pozwolić im odnaleźć je w pracowni zawodowej i pozwolić na szczegółowe poznanie oraz porównanie z opisami z galerii.

Praca w grupach

Podczas prezentacji materiału wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę zespołów uczących się na szczegóły przedstawiane w materiale.
Ważne jest przedstawienie poprawnego i bezpiecznego posługiwania się narzędziami zaprezentowanymi w galerii, a następnie zwracanie uwagi na to, czy uczący się poprawnie z nich korzystają. Pracując w grupach uczący się mogą przygotować instrukcje bezpiecznego użytkowania poszczególnych urządzeń i narzędzi.

Galerię można wykorzystać do metody praktycznej – uczący się mogą wykorzystać zdjęcia i opisy do przygotowania miejsca pracy do instalowania i uruchamiania wybranych urządzeń elektroniki medycznej.

Nauczyciel może wykorzystać treści multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Praca z całym zespołem

Podczas prezentacji materiału wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczącego uczących się na szczegóły przedstawiane w materiale. Ważne jest przedstawienie poprawnego i bezpiecznego posługiwania się narzędziami pokazanymi w galerii, a także sprawdzanie, czy uczący się poprawnie z nich korzystają.

Galerię można wykorzystać do metody instruktażu – w ramach przygotowania do zajęć praktycznych z zakresu instalowania i uruchamiania urządzeń elektroniki medycznej.

Pracując z całym zespołem nauczyciel może prezentować fragmenty galerii potrzebne na zbliżających się zajęciach praktycznych. Na przykład podczas omawiania jednostki centralnej nauczyciel może wskazać na stojące urządzenie i zwrócić uwagę na szczegóły, takie jak zastosowany port PCI E albo na to, że obudowa jest nitowana, a nie skręcana.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Uczący się mogą wykorzystać galerię zdjęć w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Oglądając galerię, uczący się może mogą robić notatki z opisami narzędzi, które są dla nich niejasne, a następnie wyjaśnić te wątpliwości z nauczycielem, innymi uczącymi się lub samodzielnie, korzystając z podręczników lub materiałów dostępnych w internecie.

Galeria może być uzupełniona przez uczącego się o inne szczegóły, które są według niego ważne – przede wszystkim opisy narzędzi, z których dotychczas nie korzystał.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Galerię zdjęć można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się, którzy mają trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi. Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można wykorzystać zdjęcia wraz z opisami do wielokrotnego omawiania zastosowań i bezpiecznego korzystania z poszczególnych sprzętów i urządzeń.

W trakcie zajęć praktycznych uczący się może w dowolnej chwili obejrzeć zdjęcie wraz z opisem i porównać je z rzeczywistym sprzętem.

Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by samodzielnie lub w grupach przygotowały plansze z pogrupowanymi zdjęciami potrzebnymi do konkretnych czynności zawodowych. Mogą także uzupełniać galerię o zdjęcia innego potrzebnego sprzętu lub narzędzi innych producentów, tak, aby ostatecznie stworzyć swego rodzaju katalog sprzętu lub narzędzi, który następnie można wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.


Tytuł materiału multimedialnego

Montaż urządzeń medycznych pracujących w sieciowych systemach informatycznych

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał przedstawia grafikę opisującą strukturalną instalację sieci lokalnej, obejmującą całość budynku placówki medycznej. Sieć ta składa się z serwerów oraz instalacji roboczych obsługujących rejestrację, gabinety lekarskie, laboratorium i administrację. Dodatkowo przedstawia wydzielony segment sieci strukturalnej, obejmujący pomieszczenia Działu Diagnostyki Obrazowej. Zapewnia ona przepustowość 10 Gb/s, a pośredni punkt dystrybucyjny połączony jest z główną serwerownią okablowaniem optycznym.

W grafice przedstawiono i opisano także:

  • komputerową spirometrię:

    • przepływomierz (pneumotachograf),

    • połączenie przepływomierza (pneumotachografu) BTL Spiro z komputerem;

  • bezprzewodowe EKG:

    • BTL Flexi - bezprzewodowe EKG,

    • BTL Flexi - konfiguracja w trybie Hotspot,

    • BTL Flexi - konfiguracja w trybie Wi‑Fi,

    • aktywowanie aparatu EKG w programie BTL;

  • aparat USG:

    • instalacja aparatu USG do diagnostyki obrazowej,

    • instalacja aparatury USG,

    • instalacja aparatury USG w sieci komputerowej.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.6) wskazuje miejsca instalacji urządzeń sieciowych w jednostce służby zdrowia;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.10.1) rozpoznaje protokoły sieciowe;
MED.07.4.14.1) posługuje się systemami operacyjnymi wielodostępowymi dla informatyki medycznej;

Grafika interaktywna powiązana jest z filmem instruktażowym Instalacja, podłączenie i konfiguracja holtera EKG, holtera ciśnieniowego oraz zestawu intensywnego nadzoru kardiologicznego zgodnie z instrukcją obsługi.

Grafika interaktywna powiązana jest z materiałem sprawdzającym p.t. Systemy informatyczne w dziale diagnostyki obrazowej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie celu: omawianie infrastruktury IT w placówce medycznej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Grafikę można wykorzystać w pracy indywidualnej, grupowej, jak i z całym zespołem:

Praca indywidualna

Uczący się powinni zapoznać się z grafiką samodzielnie oraz wynotować wszelkie ewentualne niejasności i niezrozumiałe części. Mogą je później wyjaśnić sami lub z innymi uczącymi się opracowując notatki.

Warto zachęcić uczących się, by oglądając urządzenia przedstawione na grafice wskazali te, których dotychczas nie znali i nie wykorzystywali, a następnie pozwolić im odnaleźć je w pracowni zawodowej i pozwolić na szczegółowe poznanie oraz porównanie z opisami. Jeśli w pracowni zawodowej nie ma takich urządzeń warto, by uczący się zwrócili na nie szczególną uwagę podczas zajęć w placówce medycznej.

Pracując samodzielnie uczący się mogą przygotować informacje o wadach i zaletach pracy urządzeń medycznych w sieci. Później, w czasie zajęć, warto podsumować zebrane przez uczących się argumenty.

Praca w grupach

Uczący się mogą wspomagać się poszczególnymi zdjęciami w trakcie zajęć z uruchamiania urządzeń.
Pracując w grupach uczący się mogą poszukać informacji o różnych systemach informatycznych funkcjonujących w placówkach medycznych i przedstawić je w formie folderów.
W trakcie praktyk zawodowych w placówkach medycznych uczący się mogą przeprowadzić wywiady z pracownikami placówki i pacjentami na temat funkcjonowania systemów informatycznych oraz ich wad i zalet.
Uczący się mogą w grupie przygotować projekt schematu instalacji sieci LAN w placówce medycznej i w oparciu o dostępną bazę dydaktyczną stworzyć własny materiał, który następnie zostanie udostępniony innym grupom i omówiony podczas zajęć.

Praca z całym zespołem

Grafikę można wykorzystać do metody instruktażu, w ramach przygotowania do zajęć praktycznych z zakresu instalowania i uruchamiania urządzeń elektroniki medycznej. Nauczyciel podczas pracy nad tym tematem wykorzystuje grafikę jako materiał pomocniczy.

Podczas prezentacji materiału wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczących się na szczegóły przedstawiane w materiale, np. skróty DX, MG, US, CT, MR PACS, INTRA PACS, DICOM, HIS, RIS.

Jeśli w urządzeniach/narzędziach wykorzystywanych do ćwiczeń występują różnice, należy zwrócić na to uwagę uczących się. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na danym urządzeniu/narzędziu.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Grafikę można wykorzystać:

  • do lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować się do zajęć, w trakcie których omawiane będą różne urządzenia elektroniki medycznej, ich zastosowanie oraz sposoby uruchamiania,

  • do metody praktycznej – uczący się mogą wykorzystać zdjęcia i objaśnienia do przygotowania opisu stanowiska pracy związanego z instalowaniem i uruchamianiem urządzeń elektroniki medycznej.

Korzystając z grafiki uczący się mogą przygotować uproszczone instrukcje obsługi prezentowanych urządzeń oraz zasady bezpieczeństwa pracy z nimi.

Uczący się może wykorzystać grafikę w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Grafikę można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się, którzy mają trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi. Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można wykorzystać grafikę wraz z opisami do wielokrotnego omawiania zastosowań poszczególnych sprzętów i urządzeń. Uczący się może w dowolnej chwili obejrzeć zdjęcie wraz z opisem i porównać je z rzeczywistym sprzętem w trakcie zajęć praktycznych. Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by samodzielnie lub w grupach uzupełniły galerię o zdjęcia innego potrzebnego sprzętu lub narzędzi innych producentów, tak, aby ostatecznie stworzyć swego rodzaju katalog sprzętu/narzędzi, który następnie można wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test jednokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Instalacja i uruchamianie urządzeń informatyki medycznej.

Opis materiału sprawdzającego

Test zawiera 25 pytań z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi. Na rozwiązanie zadań uczący się ma 38 minut. Zadania sprawdzają następujące umiejętności:

  • przeprowadzenie instalacji,

  • podłączenie i konfiguracja holtera EKG i holtera ciśnieniowego zgodnie z instrukcją obsługi,

  • rozróżniania urządzeń techniki komputerowej,

  • znajomości pojęć związanych z sieciami komputerowymi,

  • rozróżniania systemów pracujących w dziale diagnostyki obrazowej.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test ma charakter przekrojowy, powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimedialnymi.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.2) dobiera urządzenia techniki komputerowej na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej;
MED.07.4.6.1) korzysta z dokumentacji oprogramowania systemu informatyki medycznej;
MED.07.4.6.2) posługuje się instrukcją montażu podczas wykonywania czynności instalacyjnych urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.3) rozróżnia symbole graficzne urządzeń sieciowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.5) rozpoznaje topologie sieci komputerowych; MED.07.4.7.6) wskazuje miejsca instalacji urządzeń sieciowych w jednostce służby zdrowia;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej;
MED.07.4.8.2) instaluje urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.3) uruchamia i konfiguruje urządzenia infrastruktury sieciowej współpracujące z systemami medycznymi;
MED.07.4.10.1) rozpoznaje protokoły sieciowe;
MED.07.4.10.2) programuje urządzenia elektroniki i informatyki medycznej do pracy w sieci;
MED.07.4.10.3) koryguje ustawienia urządzeń informatyki medycznej pracującej w sieci komputerowej;
MED.07.4.12.2) określa parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.12.3) konfiguruje parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.15.4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych;
MED.07.4.16.2) stosuje oprogramowanie specjalistyczne do przeprowadzania konserwacji systemów informatyki medycznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami: Złącze 8P8C w zakończeniu przewodu T568B

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie sprawdza umiejętność przyporządkowania przewodów w złączu 8P8C w zakończeniu przewodu T568B w odpowiedniej kolejności.
Zadanie jest średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami: Złącze 8P8C w zakończeniu przewodu T568A

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie sprawdza umiejętność przyporządkowania przewodów w złączu 8P8C w zakończeniu przewodu T568A w odpowiedniej kolejności.
Jest to zadanie o średnim poziome trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie na dobieranie w pary: Gniazda interfejsów płyty głównej

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na połączeniu w pary rysunku gniazda z jego nazwą.

Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości gniazd interfejsów płyty głównej.
Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.3) rozpoznaje funkcje elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.2.4) wskazuje zastosowanie elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na porządkowanie: Pamięci operacyjne RAM

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie wymaga od uczącego uporządkowania dysków twardych od najszybszego do najwolniejszego.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości pamięci operacyjnych techniki komputerowej.
Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.2) dobiera urządzenia techniki komputerowej na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na porządkowanie: Zarabianie wtyku 8P8C

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie wymaga od uczącego uporządkowania w odpowiedniej kolejności czynności, które należy wykonać podczas zarabiania wtyku 8P8C.

Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości procesu tworzenia kabla transmisyjnego infrastruktury sieciowej.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.6.4) wykonuje pomiary kontrolne;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie polegające na uzupełnianiu podpisów obrazka: Gniazda rozszerzeń płyty głównej

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości budowy wewnętrznej jednostki centralnej i gniazd rozszerzeń.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.3) rozpoznaje funkcje elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test jednokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią: USB‑key

Opis materiału sprawdzającego

3.8.2. Opis materiału sprawdzającego

Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu zastosowania nośnika USB‑key podczas instalacji, podłączenia i konfiguracji holtera EKG.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym Instalacja, podłączenie i konfiguracja holtera EKG, holtera ciśnieniowego oraz zestawu intensywnego nadzoru kardiologicznego zgodnie z instrukcją obsługi.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.4) wskazuje zastosowanie elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej;
MED.07.4.16.1) rozpoznaje pojęcia dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu połącz w pary Rodzaje pamięci

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na połączeniu w pary nazw pamięci z ich opisami.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.2) opisuje działanie bloków systemu komputerowego;
MED.07.4.2.3) rozpoznaje funkcje elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.2.4) wskazuje zastosowanie elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.2) dobiera urządzenia techniki komputerowej na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej;
MED.07.4.15.4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie polegające na dopasowaniu elementów do schematu: Rodzaje kabli sieciowych

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie wymaga od uczącego się dopasowania schematu kabla do jego nazwy.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu kabli technologii sieciowej.
Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.3) rozróżnia symbole graficzne urządzeń sieciowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.3) rozróżnia symbole graficzne urządzeń sieciowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary: Urządzenia sieciowe

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu urządzeń technologii sieciowej.
Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.2) opisuje działanie bloków systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.2) dobiera urządzenia techniki komputerowej na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.6) wskazuje miejsca instalacji urządzeń sieciowych w jednostce służby zdrowia;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami: Okablowanie strukturalne

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie wymaga od uczącego się uzupełnienia luk w tekście.

Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu urządzeń techniki sieciowej i mediów transmisyjnych.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.5) rozpoznaje topologie sieci komputerowych;
MED.07.4.7.6) wskazuje miejsca instalacji urządzeń sieciowych w jednostce służby zdrowia;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej;
MED.07.4.12.2) określa parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.12.3) konfiguruje parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu połącz w pary oraz prawda czy fałsz: Protokoły sieciowe

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z dwóch części. Pierwsza część wymaga od uczącego się dobrania w pary nazw i opisów, druga natomiast oceny czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.

Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu protokołów sieciowych.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.10.1) rozpoznaje protokoły sieciowe.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie: Systemy informatyczne w dziale diagnostyki obrazowej

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na przyporządkowaniu nazw systemów pracujących w dziale diagnostyki obrazowej z opisem ich funkcji.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający powiązany jest z grafiką interaktywną.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji:
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału