Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Mateusz Marcinkiewicz
Konsultant przewodnika: Michał Krzyczmanik
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Instalacja i uruchamianie urządzeń medycznych pracujących w sieciowych systemach informatycznych zgodnie z instrukcją obsługi
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
MED.07.4. Instalacja, uruchamianie i konfiguracja urządzeń elektroniki i systemów informatyki medycznej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
MED.07.4.2: objaśnia działanie, funkcje i zastosowanie bloków systemu komputerowego:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.2) opisuje działanie bloków systemu komputerowego;
MED.07.4.2.3) rozpoznaje funkcje elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.2.4) wskazuje zastosowanie elementów jednostki centralnej.
MED.07.4.3: interpretuje parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej:
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.2) dobiera urządzenia techniki komputerowej na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej.
MED.07.4.6: posługuje się dokumentacją techniczną urządzeń elektroniki i systemów informatyki medycznej podczas instalacji i uruchamiania:
MED.07.4.6.1) korzysta z dokumentacji oprogramowania systemu informatyki medycznej;
MED.07.4.6.2) posługuje się instrukcją montażu podczas wykonywania czynności instalacyjnych urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.6.3) uruchamia urządzenia elektroniki medycznej w oparciu o dokumentację techniczną.
MED.07.4.7: dobiera urządzenia sieciowe pod względem budowy, zasady działania i zastosowania:
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.3) rozróżnia symbole graficzne urządzeń sieciowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.5) rozpoznaje topologie sieci komputerowych;
MED.07.4.7.6) wskazuje miejsca instalacji urządzeń sieciowych w jednostce służby zdrowia;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej.
MED.07.4.8: instaluje urządzenia infrastruktury sieciowej współpracujące z systemami medycznymi:
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej;
MED.07.4.8.2) instaluje urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.3) uruchamia i konfiguruje urządzenia infrastruktury sieciowej współpracujące z systemami medycznymi.
MED.07.4.10: konfiguruje urządzenia elektroniki i informatyki medycznej do pracy w sieci:
MED.07.4.10.1) rozpoznaje protokoły sieciowe;
MED.07.4.10.2) programuje urządzenia elektroniki i informatyki medycznej do pracy w sieci;
MED.07.4.10.3) koryguje ustawienia urządzeń informatyki medycznej pracującej w sieci komputerowej.
MED.07.4.12: konfiguruje aparaturę i urządzenia elektroniki i informatyki medycznej do potrzeb placówek medycznych:
MED.07.4.12.1) weryfikuje poprawność konfiguracji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.12.2) określa parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.12.3) konfiguruje parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej.
MED.07.4.13: instaluje, zakłada i administruje bazy danych w systemach informatyki medycznej:
MED.07.4.13.1) posługuje się programami do tworzenia baz danych;
MED.07.4.13.2) zakłada bazy danych w systemie informacji medycznej;
MED.07.4.13.3) dostosowuje bazę danych do potrzeb placówki medycznej.
MED.07.4.14: obsługuje systemy operacyjne wielodostępowe i wielozadaniowe dla informatyki medycznej:
MED.07.4.14.1) posługuje się systemami operacyjnymi wielodostępowymi dla informatyki medycznej;
MED.07.4.14.2) konfiguruje oprogramowanie do wykonywania automatycznych kopii zapasowych.
MED.07.4.15: archiwizuje dane na różnych nośnikach w systemach informatyki medycznej:
MED.07.4.15.1) posługuje się programami archiwizującymi dane;
MED.07.4.15.2) odzyskuje dane z kopii zapasowych;
MED.07.4.15.3) zabezpiecza kopie bezpieczeństwa;
MED.07.4.15.4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych.
MED.07.4.16: charakteryzuje pojęcia oraz stosuje oprogramowanie specjalistyczne dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej:
MED.07.4.16.1) rozpoznaje pojęcia dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej;
MED.07.4.16.2) stosuje oprogramowanie specjalistyczne do przeprowadzania konserwacji systemów informatyki medycznej.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej:
instalowania i uruchamiania urządzeń informatyki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Instalacja, podłączenie i konfiguracja holtera EKG, holtera ciśnieniowego oraz zestawu intensywnego nadzoru kardiologicznego zgodnie z instrukcją obsługi - film instruktażowyInstalacja, podłączenie i konfiguracja holtera EKG, holtera ciśnieniowego oraz zestawu intensywnego nadzoru kardiologicznego zgodnie z instrukcją obsługi - film instruktażowy
Wybrane urządzenie techniki komputerowej. Elementy Sieci komputerowych - galeria zdjęćWybrane urządzenie techniki komputerowej. Elementy Sieci komputerowych - galeria zdjęć
Montaż urządzeń medycznych pracujących w sieciowych systemach informatycznych - grafika interaktywnaMontaż urządzeń medycznych pracujących w sieciowych systemach informatycznych - grafika interaktywna
interaktywne materiały sprawdzająceinteraktywne materiały sprawdzające
słownik pojęć dla e‑materiałusłownik pojęć dla e‑materiału
przewodnik dla nauczycielaprzewodnik dla nauczyciela
przewodnik dla uczącego sięprzewodnik dla uczącego się
netografia i bibliografianetografia i bibliografia
instrukcja użytkowaniainstrukcja użytkowania
Film instruktażowy i galeria zdjęć stanowią spójną całość, wzajemnie się uzupełniając.
Centralnym medium w e‑materiale jest film instruktażowy. Galeria zdjęć uzupełnia poruszane w filmie zagadnienia o opis wybranych urządzeń techniki komputerowej oraz elementy sieci komputerowych.
W grafice interaktywnej pokazano instalację i funkcjonowanie innych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Instalacja, podłączenie i konfiguracja holtera EKG, holtera ciśnieniowego oraz zestawu intensywnego nadzory kardiologicznego zgodnie z instrukcją obsługi
Typ materiału multimedialnego
Film instruktażowy
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film prezentuje kolejne etapy instalacji, podłączenia, konfiguracji i uruchamiania holtera EKG oraz holtera ciśnieniowego w oparciu o instrukcję obsługi.
W filmie przedstawiono instalację lokalną oraz sieciową oprogramowania BTL CARDIOPOINT do badań EKG metodą holtera i ABPM.
W materiale przedstawione zostały także: proces instalowania, uruchamiania i konfiguracji zestawu intensywnego nadzoru kardiologicznego, montaż kardiomonitorów oraz instalacja infrastruktury.
Materiał multimedialny szczegółowo opisuje procesy:
konfiguracji bazy danych wymaganej przez oprogramowanie BTL,
wczytywanie licencji (rejestracja programu),
uruchomienia i programowania holtera EKG z wykorzystaniem klucza licencyjnego USB oraz karty pamięci SD,
uruchomienia i programowania rejestratora ABPM z wykorzystaniem cyfrowo‑optycznego interfejsu komunikacyjnego PC – ABPM,
archiwizacji i tworzenia kopi zapasowej danych.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.3) rozpoznaje funkcje elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.2.4) wskazuje zastosowanie elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.6.1) korzysta z dokumentacji oprogramowania systemu informatyki medycznej;
MED.07.4.6.2) posługuje się instrukcją montażu podczas wykonywania czynności instalacyjnych urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.6.3) uruchamia urządzenia elektroniki medycznej w oparciu o dokumentację techniczną;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.6) wskazuje miejsca instalacji urządzeń sieciowych w jednostce służby zdrowia;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.2) instaluje urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.3) uruchamia i konfiguruje urządzenia infrastruktury sieciowej współpracujące z systemami medycznymi;
MED.07.4.10.1) rozpoznaje protokoły sieciowe;
MED.07.4.10.2) programuje urządzenia elektroniki i informatyki medycznej do pracy w sieci;
MED.07.4.10.3) koryguje ustawienia urządzeń informatyki medycznej pracującej w sieci komputerowej;
MED.07.4.12.1) weryfikuje poprawność konfiguracji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.12.2) określa parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.12.3) konfiguruje parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.13.1) posługuje się programami do tworzenia baz danych;
MED.07.4.13.2) zakłada bazy danych w systemie informacji medycznej;
MED.07.4.13.3) dostosowuje bazę danych do potrzeb placówki medycznej;
MED.07.4.14.1) posługuje się systemami operacyjnymi wielodostępowymi dla informatyki medycznej;
MED.07.4.14.2) konfiguruje oprogramowanie do wykonywania automatycznych kopii zapasowych;
MED.07.4.15.1) posługuje się programami archiwizującymi dane;
MED.07.4.15.2) odzyskuje dane z kopii zapasowych;
MED.07.4.15.3) zabezpiecza kopie bezpieczeństwa;
MED.07.4.15.4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych;
MED.07.4.16.1) rozpoznaje pojęcia dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej;
MED.07.4.16.2) stosuje oprogramowanie specjalistyczne do przeprowadzania konserwacji systemów informatyki medycznej.
Materiał może być wykorzystywany podczas realizacji zajęć z instalacji, podłączenia i konfiguracji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Uczący się powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu urządzeń elektroniki informatyki medycznej i budowy sieci komputerowych, powinni rozróżniać elementy zestawu komputerowego i podstawowe elementy sieci komputerowych.
Materiał multimedialny powiązany jest z materiałem sprawdzającym „USB‑key” (pytanie z jedną poprawną odpowiedzią).
Film instruktażowy powiązany jest z galerią zdjęć i grafiką interaktywną. W filmie pokazane są urządzenia i czynności opisane szczegółowo w galerii zdjęć.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiąganie następujących celów:
instalowanie i uruchamianie wybranych urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi;
przeprowadzanie montażu wybranych urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z dokumentacją.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Zajęcia można prowadzić wykorzystując film jako instrukcję postępowania z wybranym urządzeniem, na podstawie której uczący się odtworzy czynności przedstawione w filmie.
Nauczyciel może wykorzystać materiał, do zainscenizowania sceny uruchamiania urządzenia medycznego, angażując uczącego się do odgrywania roli montera w trakcie zajęć praktycznych.
Nauczyciel podczas pracy z filmem powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły i w razie potrzeby zademonstrować trudniejsze kwestie na dostępnej bazie dydaktycznej.
Uczący się może wykorzystać film jako instrukcję postępowania z różnymi urządzeniami medycznymi, przed wszystkim w przygotowaniu się do zajęć praktycznych. Warto zachęcić uczących się do opracowania prezentacji lub ulotki o instalowaniu i uruchamianiu tych urządzeń.
Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do przygotowywania własnych materiałów multimedialnych, na przykład filmów instruktażowych. Materiały takie mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego. Mogą one także stanowić dodatkowe źródło wiedzy dla uczących się zawodu technik elektroniki i informatyki medycznej.
W przypadku odtwarzania czynności na zajęciach praktycznych przez uczących się należy zwracać uwagę na poprawne wykonywanie czynności, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i instrukcji producenta.
Jeśli na zajęciach praktycznych występuje urządzenie elektroniki i informatyki medycznej producenta „X”, a w przedstawionym materiale wykorzystywane jest urządzenie producenta „Y”, należy zwrócić uwagę uczących się i wskazać różnice między jednym a drugim urządzeniem. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na danym urządzeniu.
Ważne jest zapewnienie uczącym się możliwości samodzielnego poznawania budowy i przeprowadzania czynności instalacyjnych aparatury, która – zgodnie z wymaganiami podstawy programowej technika elektroniki i informatyki medycznej – znajduje się na wyposażeniu bazy dydaktycznej szkoły.
W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków, można wprowadzać stopniowo metody pracy wymagające od nich większej samodzielności.
Praca w grupach
W przypadku pracy w grupach uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki.
Zajęcia można prowadzić wykorzystując film jako instrukcję postępowania z urządzeniem. Na jej podstawie uczący się w grupie odtworzą czynności przedstawione w filmie.
Nauczyciel może wykorzystać materiał do zainscenizowania sceny uruchamiania urządzenia, angażując w trakcie zajęć praktycznych dobranych w grupy uczących się w odgrywanie ról monterów.
Materiał może zostać wykorzystany jako wzorzec do prac zespołowych wykonywanych przez uczących się.
Nauczyciel podczas pracy z materiałem multimedialnym powinien zwrócić specjalną uwagę na szczegóły przedstawione w materiale i w razie potrzeby zademonstrować na dostępnej bazie dydaktycznej.
Nauczyciel powinien zachęcać zespoły uczących się do współpracy w budowaniu własnych materiałów multimedialnych, na przykład filmów instruktażowych, pokazujących procedury instalacji i montażu urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Warto, by każda grupa opracowała taki materiał dla innego urządzenia medycznego. Materiały takie mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego.
Na zajęciach praktycznych należy zwracać uwagę na poprawne wykonywanie przez uczących się odtwarzanych czynności, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i instrukcji producenta.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania zespołów do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Praca z całym zespołem
Pracę z całym zespołem warto wykorzystać do wyjaśnienia wszelkich niejasności i trudności zgłaszanych przez uczących się. Mogą to robić inni uczący się lub nauczyciel.
Jeśli na zajęciach praktycznych występuje urządzenie elektroniki i informatyki medycznej producenta „X”, a w przedstawionym materiale wykorzystywane jest urządzenie producenta „Y”, należy zwrócić uwagę wszystkich uczących się i wskazać różnice między jednym a drugim urządzeniem. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na danym urządzeniu.
Pracę z całym zespołem można wykorzystać do prezentacji i omówienia przygotowanych przez uczących się własnych materiałów dotyczących instalowania i konfiguracji urządzeń medycznych znajdujących się w pracowni zawodowej lub takich, które uczący się poznali w trakcie praktyk zawodowych.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
do metody aktywizującej – uczący się, bazując na filmie, przygotowują się do zainscenizowania sceny uruchamiania urządzenia, wchodząc w role montera w trakcie zajęć praktycznych;
do metody programowanej z użyciem komputera – uczący się mogą wspomagać się poszczególnymi fragmentami filmu, przygotowując się do zajęć praktycznych z uruchamiania urządzeń z wykorzystaniem komputera;
lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu instalowania i uruchamiania urządzeń informatyki medycznej;
do metody projektowej – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować projekt własnego materiału instruktażowego z wykorzystaniem zasobów multimedialnych i w oparciu o dostępną bazę dydaktyczną stworzyć własny materiał zgodny z tematyką omawianą na zajęciach .
Uczący się na podstawie materiału multimedialnego przygotowują się do uruchamiania urządzeń, wykorzystując film jako instrukcję postępowania. Uczący się mogą wykorzystać materiał do zainscenizowania sceny uruchamiania urządzenia, wchodząc w role monterów w trakcie zajęć praktycznych.
Osoby zainteresowane tematyką mogą przygotować - samodzielnie lub w grupach - plansze, fiszki, kolaże lub wirale przedstawiające czynności prowadzące do uruchomienia i poprawnej instalacji poznanych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Mogą oni w tym celu posługiwać się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi Efektem finalnym prac nad przygotowaniem materiałów jest usystematyzowanie wiedzy z uwzględnieniem szczegółów, które zostały przedstawione w filmie instruktażowym oraz rozbudowanie medium o materiały stworzone przez uczących się. Opracowane materiały mogą być dołączone do zbioru materiałów edukacyjnych z opisem uruchomienia i poprawnej instalacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Powstałe materiały można wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Film można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.
W celu wspawrcia osów z trudności w uczeniu się, można odtwarzać film fragmentami i szczegółowo omawiać poszczególne etapy instalacji i uruchamiania urządzeń.
Można zachęcić uczących się, by oglądając samodzielnie film notowali wszelkie pytania i wątpliwości. Mogą być one później wyjaśnione przez innych uczących się lub nauczyciela.
Osoby zainteresowane tematyką mogą, samodzielnie lub w grupach przygotować procedury instalacji i uruchamiania prezentowanych w filmie urządzeń, a następnie o opracowanie takiej procedury dla innych urządzeń.
Tytuł materiału multimedialnego
Wybrane urządzenia techniki komputerowej. Elementy Sieci komputerowych
Typ materiału multimedialnego
Galeria zdjęć
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W galerii przedstawiona jest budowa wybranych urządzeń techniki komputerowej:
komputera,
jednostki centralnej,
płyty głównej,
urządzeń peryferyjnych zintegrowanych z płytą główną,
procesora,
pamięci komputera,
karty rozszerzeń,
złącza na karty rozszerzeń,
zasilacza komputerowego,
pamięci masowej
napędów optycznych,
urządzeń wejścia wyjścia.
prezentacja wybranych zagadnień dotyczących urządzeń techniki sieciowej:
topologie sieci,
media transmisyjne,
kabel koncentryczny,
skrętka komputerowa,
rodzaje skrętki komputerowej,
standaryzacja połączeń złącza 8P8C,
zarabianie wtyków 8P8C,
światłowód,
symbole graficzne kabli i urządzeń sieciowych,
okablowanie strukturalne,
protokoły warstw sieciowych protokołu TCP/IP,
protokoły sieciowe warstwy aplikacji,
protokoły sieciowe warstwy transportowej i internetu,
protokoły sieciowe warstwy łącza danych.
oraz prezentacja wybranych urządzeń sieciowych:
modem,
karta sieciowa,
hub,
switch,
router,
punkt dostępowy,
zapora sieciowa,
repeater,
router z punktem dostępowym i switchem.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.2) opisuje działanie bloków systemu komputerowego;
MED.07.4.2.3) rozpoznaje funkcje elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.2.4) wskazuje zastosowanie elementów jednostki centralnej MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.2) dobiera urządzenia techniki komputerowej na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.3) rozróżnia symbole graficzne urządzeń sieciowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.5) rozpoznaje topologie sieci komputerowych;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej;
MED.07.4.10.1) rozpoznaje protokoły sieciowe;
MED.07.4.10.2) programuje urządzenia elektroniki i informatyki medycznej do pracy w sieci;
MED.07.4.12.1) weryfikuje poprawność konfiguracji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.12.2) określa parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.12.3) konfiguruje parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.15.4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych;
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
złącze 8P8C w standardzie T568B,
złącze 8P8C w standardzie T568A,
gniazda interfejsów płyty głównej,
pamięci RAM,
zarabianie końcówki 8P8C,
gniazda rozszerzeń płyty głównej,
rodzaje pamięci,
rodzaje kabli sieciowych,
urządzenia sieciowe,
okablowanie strukturalne,
protokoły sieciowe.
Galeria zdjęć powiązana jest z filmem instruktażowym Instalacja, podłączenie i konfiguracja holtera EKG, holtera ciśnieniowego oraz zestawu intensywnego nadzoru kardiologicznego zgodnie z instrukcją obsługi
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiąganie następujących celów:
instalowanie i uruchamianie wybranych urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi,
przeprowadzanie montażu wybranych urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z dokumentacją.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Galerię można wykorzystać w pracy indywidualnej, grupowej, jak i z całym zespołem:
Uczący się nie pamiętają jaka jest kolejność przewodów kabla RJ45 w wymaganym przez instrukcję obsługi standardzie.
W galerii, uczący się wyszukują zdjęcie z narzędziami wykorzystywanymi przy zarabianiu końcówek, zapoznają się z instrukcją, która pojawia się po kliknięciu na zdjęcie.
Na podstawie tej instrukcji uczący zarabiają przewód RJ45;
Praca indywidualna
Galerię można wykorzystać podczas przygotowania się do zajęć praktycznych – uczący się mogą wspomagać się poszczególnymi zdjęciami w trakcie zajęć z uruchamiania urządzeń.
Przy wykorzystywaniu galerii zaleca się pokazanie rzeczywistych urządzeń oraz narzędzi. Wskazane jest również, aby w przypadku różnic między zdjęciami w galerii a rzeczywistymi narzędziami i urządzeniami uczący się potrafili wskazać różnice między nimi oraz wady i zalety poszczególnych egzemplarzy.
Przykład sytuacji praktycznej:
Uczący się wyszukują w galerii zdjęcie z narzędziami wykorzystywanymi przy zarabianiu końcówek, zapoznają się z instrukcją, która pojawia się po kliknięciu na zdjęcie.
Na podstawie tej instrukcji uczący zarabiają przewód RJ45.
W przypadku pracy uczących się z urządzeniami, należy zwracać uwagę na ich poprawną obsługę, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i instrukcji producenta.
Przy wykorzystywaniu galerii zaleca się pokazanie rzeczywistych urządzeń oraz narzędzi. Wskazane jest również, aby w przypadku różnic między zdjęciami w galerii a rzeczywistymi narzędziami i urządzeniami uczący się potrafił wskazać różnice między nimi oraz wady i zalety.
Warto zachęcić uczących się, by oglądając galerię wynotowali wszystkie urządzenia i narzędzia, których dotychczas nie wykorzystywali, a następnie pozwolić im odnaleźć je w pracowni zawodowej i pozwolić na szczegółowe poznanie oraz porównanie z opisami z galerii.
Praca w grupach
Podczas prezentacji materiału wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę zespołów uczących się na szczegóły przedstawiane w materiale.
Ważne jest przedstawienie poprawnego i bezpiecznego posługiwania się narzędziami zaprezentowanymi w galerii, a następnie zwracanie uwagi na to, czy uczący się poprawnie z nich korzystają. Pracując w grupach uczący się mogą przygotować instrukcje bezpiecznego użytkowania poszczególnych urządzeń i narzędzi.
Galerię można wykorzystać do metody praktycznej – uczący się mogą wykorzystać zdjęcia i opisy do przygotowania miejsca pracy do instalowania i uruchamiania wybranych urządzeń elektroniki medycznej.
Nauczyciel może wykorzystać treści multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Praca z całym zespołem
Podczas prezentacji materiału wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczącego uczących się na szczegóły przedstawiane w materiale. Ważne jest przedstawienie poprawnego i bezpiecznego posługiwania się narzędziami pokazanymi w galerii, a także sprawdzanie, czy uczący się poprawnie z nich korzystają.
Galerię można wykorzystać do metody instruktażu – w ramach przygotowania do zajęć praktycznych z zakresu instalowania i uruchamiania urządzeń elektroniki medycznej.
Pracując z całym zespołem nauczyciel może prezentować fragmenty galerii potrzebne na zbliżających się zajęciach praktycznych. Na przykład podczas omawiania jednostki centralnej nauczyciel może wskazać na stojące urządzenie i zwrócić uwagę na szczegóły, takie jak zastosowany port PCI E albo na to, że obudowa jest nitowana, a nie skręcana.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Uczący się mogą wykorzystać galerię zdjęć w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Oglądając galerię, uczący się może mogą robić notatki z opisami narzędzi, które są dla nich niejasne, a następnie wyjaśnić te wątpliwości z nauczycielem, innymi uczącymi się lub samodzielnie, korzystając z podręczników lub materiałów dostępnych w internecie.
Galeria może być uzupełniona przez uczącego się o inne szczegóły, które są według niego ważne – przede wszystkim opisy narzędzi, z których dotychczas nie korzystał.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Galerię zdjęć można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się, którzy mają trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi. Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można wykorzystać zdjęcia wraz z opisami do wielokrotnego omawiania zastosowań i bezpiecznego korzystania z poszczególnych sprzętów i urządzeń.
W trakcie zajęć praktycznych uczący się może w dowolnej chwili obejrzeć zdjęcie wraz z opisem i porównać je z rzeczywistym sprzętem.
Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by samodzielnie lub w grupach przygotowały plansze z pogrupowanymi zdjęciami potrzebnymi do konkretnych czynności zawodowych. Mogą także uzupełniać galerię o zdjęcia innego potrzebnego sprzętu lub narzędzi innych producentów, tak, aby ostatecznie stworzyć swego rodzaju katalog sprzętu lub narzędzi, który następnie można wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.
Tytuł materiału multimedialnego
Montaż urządzeń medycznych pracujących w sieciowych systemach informatycznych
Typ materiału multimedialnego
Grafika interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał przedstawia grafikę opisującą strukturalną instalację sieci lokalnej, obejmującą całość budynku placówki medycznej. Sieć ta składa się z serwerów oraz instalacji roboczych obsługujących rejestrację, gabinety lekarskie, laboratorium i administrację. Dodatkowo przedstawia wydzielony segment sieci strukturalnej, obejmujący pomieszczenia Działu Diagnostyki Obrazowej. Zapewnia ona przepustowość 10 Gb/s, a pośredni punkt dystrybucyjny połączony jest z główną serwerownią okablowaniem optycznym.
W grafice przedstawiono i opisano także:
komputerową spirometrię:
przepływomierz (pneumotachograf),
połączenie przepływomierza (pneumotachografu) BTL Spiro z komputerem;
bezprzewodowe EKG:
BTL Flexi - bezprzewodowe EKG,
BTL Flexi - konfiguracja w trybie Hotspot,
BTL Flexi - konfiguracja w trybie Wi‑Fi,
aktywowanie aparatu EKG w programie BTL;
aparat USG:
instalacja aparatu USG do diagnostyki obrazowej,
instalacja aparatury USG,
instalacja aparatury USG w sieci komputerowej.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.6) wskazuje miejsca instalacji urządzeń sieciowych w jednostce służby zdrowia;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.10.1) rozpoznaje protokoły sieciowe;
MED.07.4.14.1) posługuje się systemami operacyjnymi wielodostępowymi dla informatyki medycznej;
Grafika interaktywna powiązana jest z filmem instruktażowym Instalacja, podłączenie i konfiguracja holtera EKG, holtera ciśnieniowego oraz zestawu intensywnego nadzoru kardiologicznego zgodnie z instrukcją obsługi
.
Grafika interaktywna powiązana jest z materiałem sprawdzającym p.t. Systemy informatyczne w dziale diagnostyki obrazowej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiąganie celu: omawianie infrastruktury IT w placówce medycznej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Grafikę można wykorzystać w pracy indywidualnej, grupowej, jak i z całym zespołem:
Praca indywidualna
Uczący się powinni zapoznać się z grafiką samodzielnie oraz wynotować wszelkie ewentualne niejasności i niezrozumiałe części. Mogą je później wyjaśnić sami lub z innymi uczącymi się opracowując notatki.
Warto zachęcić uczących się, by oglądając urządzenia przedstawione na grafice wskazali te, których dotychczas nie znali i nie wykorzystywali, a następnie pozwolić im odnaleźć je w pracowni zawodowej i pozwolić na szczegółowe poznanie oraz porównanie z opisami. Jeśli w pracowni zawodowej nie ma takich urządzeń warto, by uczący się zwrócili na nie szczególną uwagę podczas zajęć w placówce medycznej.
Pracując samodzielnie uczący się mogą przygotować informacje o wadach i zaletach pracy urządzeń medycznych w sieci. Później, w czasie zajęć, warto podsumować zebrane przez uczących się argumenty.
Praca w grupach
Uczący się mogą wspomagać się poszczególnymi zdjęciami w trakcie zajęć z uruchamiania urządzeń.
Pracując w grupach uczący się mogą poszukać informacji o różnych systemach informatycznych funkcjonujących w placówkach medycznych i przedstawić je w formie folderów.
W trakcie praktyk zawodowych w placówkach medycznych uczący się mogą przeprowadzić wywiady z pracownikami placówki i pacjentami na temat funkcjonowania systemów informatycznych oraz ich wad i zalet.
Uczący się mogą w grupie przygotować projekt schematu instalacji sieci LAN w placówce medycznej i w oparciu o dostępną bazę dydaktyczną stworzyć własny materiał, który następnie zostanie udostępniony innym grupom i omówiony podczas zajęć.
Praca z całym zespołem
Grafikę można wykorzystać do metody instruktażu, w ramach przygotowania do zajęć praktycznych z zakresu instalowania i uruchamiania urządzeń elektroniki medycznej. Nauczyciel podczas pracy nad tym tematem wykorzystuje grafikę jako materiał pomocniczy.
Podczas prezentacji materiału wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczących się na szczegóły przedstawiane w materiale, np. skróty DX, MG, US, CT, MR PACS, INTRA PACS, DICOM, HIS, RIS.
Jeśli w urządzeniach/narzędziach wykorzystywanych do ćwiczeń występują różnice, należy zwrócić na to uwagę uczących się. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na danym urządzeniu/narzędziu.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Grafikę można wykorzystać:
do lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować się do zajęć, w trakcie których omawiane będą różne urządzenia elektroniki medycznej, ich zastosowanie oraz sposoby uruchamiania,
do metody praktycznej – uczący się mogą wykorzystać zdjęcia i objaśnienia do przygotowania opisu stanowiska pracy związanego z instalowaniem i uruchamianiem urządzeń elektroniki medycznej.
Korzystając z grafiki uczący się mogą przygotować uproszczone instrukcje obsługi prezentowanych urządzeń oraz zasady bezpieczeństwa pracy z nimi.
Uczący się może wykorzystać grafikę w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Grafikę można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się, którzy mają trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi. Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można wykorzystać grafikę wraz z opisami do wielokrotnego omawiania zastosowań poszczególnych sprzętów i urządzeń. Uczący się może w dowolnej chwili obejrzeć zdjęcie wraz z opisem i porównać je z rzeczywistym sprzętem w trakcie zajęć praktycznych. Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by samodzielnie lub w grupach uzupełniły galerię o zdjęcia innego potrzebnego sprzętu lub narzędzi innych producentów, tak, aby ostatecznie stworzyć swego rodzaju katalog sprzętu/narzędzi, który następnie można wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test jednokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Instalacja i uruchamianie urządzeń informatyki medycznej.
Opis materiału sprawdzającego
Test zawiera 25 pytań z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi. Na rozwiązanie zadań uczący się ma 38 minut. Zadania sprawdzają następujące umiejętności:
przeprowadzenie instalacji,
podłączenie i konfiguracja holtera EKG i holtera ciśnieniowego zgodnie z instrukcją obsługi,
rozróżniania urządzeń techniki komputerowej,
znajomości pojęć związanych z sieciami komputerowymi,
rozróżniania systemów pracujących w dziale diagnostyki obrazowej.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Test ma charakter przekrojowy, powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimedialnymi.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.2) dobiera urządzenia techniki komputerowej na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej;
MED.07.4.6.1) korzysta z dokumentacji oprogramowania systemu informatyki medycznej;
MED.07.4.6.2) posługuje się instrukcją montażu podczas wykonywania czynności instalacyjnych urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.3) rozróżnia symbole graficzne urządzeń sieciowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.5) rozpoznaje topologie sieci komputerowych; MED.07.4.7.6) wskazuje miejsca instalacji urządzeń sieciowych w jednostce służby zdrowia;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej;
MED.07.4.8.2) instaluje urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.3) uruchamia i konfiguruje urządzenia infrastruktury sieciowej współpracujące z systemami medycznymi;
MED.07.4.10.1) rozpoznaje protokoły sieciowe;
MED.07.4.10.2) programuje urządzenia elektroniki i informatyki medycznej do pracy w sieci;
MED.07.4.10.3) koryguje ustawienia urządzeń informatyki medycznej pracującej w sieci komputerowej;
MED.07.4.12.2) określa parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.12.3) konfiguruje parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.15.4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych;
MED.07.4.16.2) stosuje oprogramowanie specjalistyczne do przeprowadzania konserwacji systemów informatyki medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami: Złącze 8P8C w zakończeniu przewodu T568B
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie sprawdza umiejętność przyporządkowania przewodów w złączu 8P8C w zakończeniu przewodu T568B w odpowiedniej kolejności.
Zadanie jest średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami: Złącze 8P8C w zakończeniu przewodu T568A
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie sprawdza umiejętność przyporządkowania przewodów w złączu 8P8C w zakończeniu przewodu T568A w odpowiedniej kolejności.
Jest to zadanie o średnim poziome trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie na dobieranie w pary: Gniazda interfejsów płyty głównej
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na połączeniu w pary rysunku gniazda z jego nazwą.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości gniazd interfejsów płyty głównej.
Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.3) rozpoznaje funkcje elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.2.4) wskazuje zastosowanie elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na porządkowanie: Pamięci operacyjne RAM
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie wymaga od uczącego uporządkowania dysków twardych od najszybszego do najwolniejszego.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości pamięci operacyjnych techniki komputerowej.
Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.2) dobiera urządzenia techniki komputerowej na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na porządkowanie: Zarabianie wtyku 8P8C
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie wymaga od uczącego uporządkowania w odpowiedniej kolejności czynności, które należy wykonać podczas zarabiania wtyku 8P8C.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości procesu tworzenia kabla transmisyjnego infrastruktury sieciowej.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.6.4) wykonuje pomiary kontrolne;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie polegające na uzupełnianiu podpisów obrazka: Gniazda rozszerzeń płyty głównej
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości budowy wewnętrznej jednostki centralnej i gniazd rozszerzeń.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.3) rozpoznaje funkcje elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test jednokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią: USB‑key
Opis materiału sprawdzającego
3.8.2. Opis materiału sprawdzającego
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu zastosowania nośnika USB‑key podczas instalacji, podłączenia i konfiguracji holtera EKG.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym Instalacja, podłączenie i konfiguracja holtera EKG, holtera ciśnieniowego oraz zestawu intensywnego nadzoru kardiologicznego zgodnie z instrukcją obsługi.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.4) wskazuje zastosowanie elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej;
MED.07.4.16.1) rozpoznaje pojęcia dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu połącz w pary Rodzaje pamięci
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na połączeniu w pary nazw pamięci z ich opisami.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.2) opisuje działanie bloków systemu komputerowego;
MED.07.4.2.3) rozpoznaje funkcje elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.2.4) wskazuje zastosowanie elementów jednostki centralnej;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.2) dobiera urządzenia techniki komputerowej na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej;
MED.07.4.15.4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie polegające na dopasowaniu elementów do schematu: Rodzaje kabli sieciowych
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie wymaga od uczącego się dopasowania schematu kabla do jego nazwy.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu kabli technologii sieciowej.
Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.3) rozróżnia symbole graficzne urządzeń sieciowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.3) rozróżnia symbole graficzne urządzeń sieciowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary: Urządzenia sieciowe
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu urządzeń technologii sieciowej.
Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.2.2) opisuje działanie bloków systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.2) dobiera urządzenia techniki komputerowej na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.3.3) objaśnia parametry katalogowe urządzeń techniki komputerowej;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.6) wskazuje miejsca instalacji urządzeń sieciowych w jednostce służby zdrowia;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami: Okablowanie strukturalne
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie wymaga od uczącego się uzupełnienia luk w tekście.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu urządzeń techniki sieciowej i mediów transmisyjnych.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.2.1) rozpoznaje elementy systemu komputerowego;
MED.07.4.3.1) rozróżnia urządzenia techniki komputerowej pod względem budowy, zasady działania oraz na podstawie parametrów katalogowych;
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.7.2) opisuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
MED.07.4.7.4) identyfikuje urządzenia sieciowe;
MED.07.4.7.5) rozpoznaje topologie sieci komputerowych;
MED.07.4.7.6) wskazuje miejsca instalacji urządzeń sieciowych w jednostce służby zdrowia;
MED.07.4.7.7) dobiera stosowne do wymagań użytkowych urządzenia infrastruktury sieciowej;
MED.07.4.8.1) wykonuje okablowanie strukturalne sieci komputerowej;
MED.07.4.12.2) określa parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej;
MED.07.4.12.3) konfiguruje parametry aparatury i urządzeń elektroniki medycznej ze względu na współpracę z siecią zasilającą i teleinformatyczną w placówce medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu połącz w pary oraz prawda czy fałsz: Protokoły sieciowe
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z dwóch części. Pierwsza część wymaga od uczącego się dobrania w pary nazw i opisów, druga natomiast oceny czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu protokołów sieciowych.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
MED.07.4.10.1) rozpoznaje protokoły sieciowe.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie: Systemy informatyczne w dziale diagnostyki obrazowej
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na przyporządkowaniu nazw systemów pracujących w dziale diagnostyki obrazowej z opisem ich funkcji.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający powiązany jest z grafiką interaktywną.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji:
MED.07.4.7.1) rozróżnia pojęcia dotyczące sieci komputerowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści