Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Odłowy ryb ze stawu

RYB.01 Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych
– rybak śródlądowy 62220, technik rybactwa śródlądowego 314208

bg‑cyan

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów rybak śródlądowy i technik rybactwa śródlądowegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów rybak śródlądowy i technik rybactwa śródlądowego

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach rybak śródlądowy oraz technik rybactwa śródlądowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych wyodrębnionej w zawodach: rybak śródlądowy 62220, technik rybactwa śródlądowego 314208.

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji RYB.01 Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych:

  • charakteryzowanie podstaw produkcji rybackiej,

  • wykonywanie prac rybackich w akwakulturze,

  • wykonywanie prac związanych z rybackim użytkowaniem wód śródlądowych,

  • obsługiwanie urządzeń i maszyn stosowanych w rybactwie oraz montażu i konserwacji narzędzi rybackich.

Efekty kształcenia

RYB.01.3. Prowadzenie gospodarstwa w akwakulturze.

Uczeń:

  1. stosuje metody i techniki chowu i hodowli w akwakulturze i akwarystyce,

  2. wykonuje prace rybackie w obiektach akwakultury,

  3. prowadzi prace rybackie w obiektach wylęgarniczych i podchowowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Metody odłowu ryb ze stawu”D9t8ZpMIM„Metody odłowu ryb ze stawu” jest filmem edukacyjnym, który ukazuje metody odłowu ryb ze stawu oraz prezentuje obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego podczas czynności z tym związanych. Zasób „Stawy hodowlane”D1CDBKMLW„Stawy hodowlane” demonstruje ustrukturyzowane informacje na temat odłowów ryb ze stawu, przedstawia stawy rybne, miejsce odłowu, miejsce sortowania i ważenia ryb oraz miejsce załadunku ryb do basenów, sprzęt i urządzenia wykorzystywane w trakcie odłowów.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDzRhvz5QYInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDOelfXkBhSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDurGy022GPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiale w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDhBBW5EBpPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDR4u4FezdNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD11WYAjQfInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów rybak śródlądowy oraz technik rybactwa śródlądowego

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom nabyć wiedzę związaną z odłowami ryb ze stawu.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny „Metody odłowu ryb ze stawu”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom w całości lub we fragmentach film.

  • Uczniowie wykonują notatki na podstawie ukazanego im filmu.

  • Pod koniec lekcji nauczyciel zadaje pytania, korzystając na przykład z interaktywnych materiałów sprawdzających obecnych w tym e‑materiale, aby sprawdzić poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy.

  • Po projekcji nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali się do pracy metodą stacji, czyli przejrzeli swoje notatki. Nauczyciel przygotowuje kilka stacji (w zależności od możliwości przestrzennych). Każda stacja to nazwa jakiegoś sposobu odłowu ryb, na podstawie filmu o odłowie karpi hodowlanych, ale i wiedzy z infografiki czy słowniczka. Uczeń lub grupa (w zależności od liczności zespołu klasowego) ma za zadanie przy danym sposobie dopisać jedno słowo‑klucz na małej kartce oraz dorysować jeden symbol wizualny (np. narzędzie). Każdy uczeń powinien przejść każdą stację. Na koniec wszyscy wspólnie tworzą plakat, znajdują się na nim nazwy metod odłowu, a pod nimi przyklejone są karteczki z rysunkami i najważniejszymi pojęciami. Ta metoda łączy pracę indywidualną z pracą grupową.

Infografika „Stawy hodowlane”
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z infografiką, która przedstawia metody odłowu ryb ze stawu oraz narzędzia używane podczas wykonywania tych czynności.

  • Następnie nauczyciel zadaje konkretne pytania o stawy lub narzędzia.

  • Uczniowie odpowiadają na pytania, dzięki czemu można sprawdzić poziom zrozumienia i zapamiętania informacji zawartych w tym multimedium.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych odpowiedzi.

  • Klasowy turniej. Nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w grupach, wypisali po 2‑3 informacje na temat odłowu ryb ze stawu (np. sposoby odłowu), a do nich 3‑4 słowa kluczowe, jednym ze słów kluczy musi być zawsze nazwa narzędzia. Następnie każda drużyna czyta swoje słowa kluczowe, a pozostali uczniowie muszą zgadnąć, o której metodzie odłowu była mowa. Najlepsza drużyna zostaje nagrodzona plusami czy zwolnieniem z kartkówki.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia, mając przy tym możliwość bieżącej konsultacji z nauczycielem w razie wątpliwości co do poprawności udzielonej odpowiedzi. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Uczniowie samodzielnie w domu oglądają film edukacyjny i/lub zapoznają się z infografiką. Na kolejnej lekcji nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. W ramach lekcji odwróconej odbywają się aktywności zaproponowane przez nauczyciela, czyli tworzenie notatek i plakatów na podstawie informacji zebranych podczas pracy metodą stacji, tworzenie słów kluczowych w ramach klasowego turnieju.

Praca uczniów poza lekcją

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna
  • Zadaniem każdego ucznia jest zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale, a na koniec sprawdzić się, wykonując ćwiczenia zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu samodzielnie poznają poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale. Warto też zaproponować, aby każdy uczeń wypisał w swojej notatce dwa zagadnienia dotyczące odłowów ryb ze stawów. Jedno, z którym miał największy problem, i jedno, które go wyjątkowo zainteresowało. Prosimy ucznia, aby do obu tych zagadnień przygotował notatki graficzne (mogą być w zeszycie lub na tablicy online), dzięki temu uczeń zapamięta też te kwestie, które wcześniej wydawały mu się trudne. Warto zachęcać do szukania informacji w filmie i infografice.

Praca w grupach
  • Uczniowie dzieleni są na trzy grupy. Każda z grup dostaje zadanie omówienia jednego etapu z życia karpia hodowlanego oraz sposobów odławiania takich ryb. Pierwsza grupa zwraca uwagę na etap narybku, druga kroczków, trzecia dorosłej ryby.

  • Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z filmem edukacyjnym i infografiką, zwracając uwagę na zadany im okres życia karpia.

  • Uczniowie tworzą na ten temat krótką prezentację lub plakat, tak aby zaprezentować reszcie klasy na lekcji najważniejsze informacje z określonego etapu życia ryby oraz sposobów ich odławiania.

  • W ramach podsumowania zajęć troje lub sześcioro wylosowanych uczniów przedstawia fakty na temat odłowów ryby z danego etapu. Na temat każdego etapu są więc dwa fakty (kiedy losujemy troje uczniów, każdy uczeń wymienia dwa fakty). Uczniowie w swoich grupach (pomniejszonych o uczniów, którzy przedstawiają zagadnienia) zapisują, o którym etapie była mowa. W ten sposób na koniec bloku zajęć uczniowie systematyzują swoją wiedzę. Najbardziej aktywne osoby otrzymują oceny lub plusy.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Film edukacyjny przedstawia procesy odłowu karpi ze stawów, które odbywają się w ciągu roku. Infografika porządkuje wiedzę o odłowach ryb ze stawu i ukazuje używane do odłowów przyrządy. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Na podstawie materiałów nauczyciel może zaproponować uczniom, którzy szybciej opanowali materiał, odegranie z nim krótkiej scenki dramowej. Uczeń wciela się w rolę specjalisty od odłowu karpi i opowiada o tym procesie, podkreślając najważniejsze jego elementy. Warto zwrócić uwagę na to, czy uczniowie przygotowują swoje notatki w niekonwencjonalnej formie, wtedy łatwiej zapamiętają też trudne zagadnienia. Sprawdzi się notatka wizualna, mapa myśli czy portfolio (np. w aplikacji online). W czasie odgrywania dramy uczniowie, którzy mieli kłopoty z opanowaniem materiału, również powinni robić notatki. Ich zadaniem byłoby wypisanie rzeczy, których nie rozumieją. Po zakończeniu dramy uczniowie dzielą się swoimi wątpliwościami i dyskutują o odegranych scenkach. Pomoże im to utrwalić wiedzę.

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści