E-materiały do kształcenia zawodowego

Magazynowanie

EKA.04. Prowadzenie dokumentacji w jednostce organizacyjnej – technik ekonomista 331403

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik ekonomistaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik ekonomista

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑zasób uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie Technik ekonomista 331403. Zakres tematyczny e‑zasobu służy przygotowaniu ucznia do wykonywania zadań zawodowych na stanowiskach ekonomicznych, a w szczególności w komórkach zaopatrzenia, sprzedaży, planowania, ekonomiczno‑analitycznych, w magazynach.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:

EKA.04. Prowadzenie dokumentacji w jednostce organizacyjnej

  • Gospodarowanie zasobami rzeczowymi i dokumentowanie zdarzeń gospodarczych

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

  • EKA.04.5.1 przestrzega zasad planowania zaopatrzenia,

  • EKA.04.5.2 prowadzi gospodarkę magazynową.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał zawiera: materiały multimedialne oraz obudowę dydaktyczną. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe:

2.1 Materiały multimedialne

Zasób „Magazynowanie” składa się z czterech materiałów multimedialnych:

  • Plansza interaktywna „Klasyfikacja zapasów towarowych, rotacja zapasów”DbL1ODP2wPlansza interaktywna „Klasyfikacja zapasów towarowych, rotacja zapasów” – prezentuje klasyfikację zapasów towarowych oraz wskaźniki rotacji w razach i dniach wraz z przykładami obliczania, interpretacji i oceny uzyskanych wyników.

  • Film edukacyjny „Zapasy materiałowe – zapotrzebowanie i normowanie zapasów materiałowych”D15UcYZxRFilm edukacyjny „Zapasy materiałowe – zapotrzebowanie i normowanie zapasów materiałowych” – przedstawia klasyfikację materiałów i zapasów materiałowych oraz poparte przykładami zasady normowania zużycia materiałów i normowania zapasów, obliczanie, wraz z przykładami, wskaźnika materiałochłonności i produkcyjnego wykorzystania materiału, ustalanie zapotrzebowania na materiały i towary w ujęciu ilościowym i wartościowym.

  • Dokumentacja interaktywna „Dokumenty magazynowe”DVEg9AZniDokumentacja interaktywna „Dokumenty magazynowe” – zawiera dokumentację związaną z przebiegiem procesu magazynowania: przychód wewnętrzny PW, przyjęcie zewnętrzne PZ, rozchód wewnętrzny RW, zwrot wewnętrzny ZW, przesunięcia międzymagazynowe MM, wydanie zewnętrzne WZ, kartę ewidencji ilościowej, kartę ewidencji ilościowo‑wartościowej. E‑zasób umożliwia sporządzenie poszczególnych dokumentów.

  • Galeria zdjęć „Rodzaje magazynów”D3YQMz0nbGaleria zdjęć „Rodzaje magazynów” – zawiera poglądowe fotografie wybranych rodzajów magazynów.

2.2 Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD16cxGxPgInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu magazynowania.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1AmXleW7Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDuy60HNnQPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑zasobu w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD2ULKZ8iLPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑zasobu w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD3B2CMKD7Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑zasób.

  • Instrukcja użytkowaniaD9N8QBdW2Instrukcja użytkowania objaśniają działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik ekonomista

Klasyfikacja zapasów towarowych, rotacja zapasów – plansza interaktywna

Praca uczniów podczas lekcji

Plansza interaktywna zawiera usystematyzowane informacje dotyczące rodzajów zapasów, obliczania zapasu przeciętnego metodą średniej arytmetycznej i chronologicznej, sposobów obliczania rotacji zapasów oraz interpretacji i oceny obliczonych wskaźników. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, które zapoznając się, pracują nad następującymi zagadnieniami: I grupa – zagadnienia związane z towarami handlowymi, zapasami towarowymi i racjonalną gospodarką towarami. II grupa – zapasy towarowe ze względu na przydatność (prawidłowe i nieprawidłowe). III grupa – zapasy towarowe ze względu na poziom bezpieczeństwa (zapas minimalny, zapas przeciętny, zapas maksymalny). IV grupa – formuły obliczania poszczególnych kategorii zapasów. V grupa – zapas przeciętny. VI grupa – rotacja zapasów.

Po wyznaczonym czasie uczniowie prezentują w dowolnej formie efekty swojej pracy. Nauczyciel może narzucić formę prezentacji, może to być mapa mentalna, słowa klucze. Po przedstawieniu prezentacji przez wszystkie grupy uczniowie tworzą wspólną notatkę, którą przenoszą do zeszytów lub zapisują w inny sposób.

Nauczyciel może zaproponować, w odniesieniu do powyższego materiału multimedialnego, inną formę pracy, tj. stacje zadaniowe. Dzieli klasę na sześć grup, które wykonują zadania na sześciu stacjach zadaniowych w zakresie, który był zaproponowany w formule pracy w grupach. każda grupa ma 5 minut na wykonania zadania przygotowanego przez nauczyciela na kolejnych stacjach zadaniowych. Grupy, które uzyskały najwięcej punktów, otrzymują oceny lub punkty za aktywność.

W podsumowaniu lekcji nauczyciel akcentuje treści związane z umiejętnością rozpoznawania czynników wpływających na poziom zapasów w magazynie oraz wagą właściwej gospodarki towarowej dla funkcjonowania firmy i maksymalizacji zysków z prowadzonej działalności.

Praca indywidualna

Nauczyciel cześć lekcji przeznacza na wyjaśnienie zagadnień związanych z formułami obliczania poszczególnych kategorii zapasów. W podsumowaniu zadaniem każdego ucznia jest obliczenie przeciętnego zapasu średnią arytmetyczną i chronologiczną. Uczniowie otrzymują przykłady do obliczenia przygotowane przez nauczyciela.

Zapasy materiałowe – zapotrzebowanie i normowanie zapasów materiałowych – film edukacyjny

Film edukacyjny przedstawia klasyfikację materiałów oraz reguły normowania zużycia materiałów, normowania zapasów i ustalania zapotrzebowania na materiały i towary w ujęciu wartościowym i ilościowym. Materiał teoretyczny jest poparty przykładami wraz z rozwiązaniem.

Praca w grupach

Uczniowie w grupach/zespołach zapoznają się z zawartością materiału multimedialnego. Opracowują następujące zagadnienia: Grupa I – Pojęcie i klasyfikacja materiałów, Grupa II – Klasyfikacja zapasów materiałowych ze względu na przydatność i ekonomiczne uzasadnienie, Grupa III – Zapasy materiałowe ze względu na poziom zabezpieczenia, Grupa IV – Formuły obliczenia poszczególnych kategorii zapasów, Grupa V – Obliczenie zapasu minimalnego, bieżącego, maksymalnego i normy zapasu w ujęciu ilościowym i wartościowym, Grupa VI – Normowanie zużycia materiałów – norma teoretyczna i norma produkcyjna, Grupa VII – Obliczenia całkowitego zużycia materiałów, Grupa VIII – Obliczenia zapotrzebowania materiałowego, Grupa IX – Obliczanie zapasu końcowego, Grupa X – Obliczanie zapotrzebowania materiałowego, Grupa XI – Materiałochłonność produkcji, Grupa XII – Obliczanie i ocena wskaźnika materiałochłonności, Grupa XIII – Produkcyjne wykorzystanie materiału, Grupa XIV – Obliczanie i ocena wskaźnika produkcyjnego wykorzystania materiałów.  W zależności od oceny nauczyciela część zagadnień może być wyłączona z opracowywania w grupach, w szczególności zagadnienia dotyczące sposobów obliczania różnych wskaźników. Pozostałe zagadnienia są prezentowane przez uczniów, którzy w dowolnej formie (mapy mentalne, słowa klucze, infografiki) przedstawiają wskazane treści.

Praca z całym zespołem

Film edukacyjny jest odtwarzany całemu zespołowi zamiast wykładu lub pogadanki w celu objaśnienia zagadnienia. Po obejrzeniu filmu lub wybranych fragmentów nauczyciel przechodzi do pracy indywidualnej, np. obliczania normowania zapasów.

Wykorzystując treści e‑materiału nauczyciel na wcześniejszych zajęciach może polecić uczniom zapoznanie się z wybranymi, trudniejszymi fragmentami filmu, np. dotyczącymi obliczania konkretnych wskaźników.

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami filmu edukacyjnego „Zapasy materiałowe – zapotrzebowanie i normowanie zapasów materiałowych”. Zadaniem każdego ucznia jest obliczenie – wskaźnika materiałochłonności i wskaźnika produkcyjnego wykorzystania materiału oraz dokonanie interpretacji i oceny obliczonych wskaźników.

E‑materiał ułatwia dostosowanie procesu dydaktycznego do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Umożliwia dostęp do zawartości e‑materiału. Te same treści dydaktyczne uczeń może samodzielnie przeczytać lub odsłuchać. Może powiększyć obraz. Swobodne korzystanie z e‑materiału likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz wyrównuje szanse poszczególnych uczniów.

Dokumenty magazynowe – dokumentacja interaktywna

Dokumentacja interaktywna zawiera wzory dokumentów magazynowych z opisem oraz dokumenty przykładowo wypełnione. Do materiału dołączone są zadania praktyczne, na podstawie których uczeń może samodzielnie sporządzić poszczególne rodzaje dokumentów oraz sprawdzić poprawność wykonanego zadania.

Sporządzanie dokumentacji magazynowej to umiejętność praktyczna, którą uczniowie powinni przede wszystkim kształtować indywidualnie.

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z charakterystyką i zasadami sporządzania wybranych dokumentów magazynowych. Zadaniem każdego ucznia jest sporządzenie, na podstawie zamieszczonego przykładu praktycznego, danego dokumentu magazynowego.

Praca z całym zespołem

Cały zespół, zamiast wykładu lub pogadanki w celu objaśnienia zagadnienia, zapoznaje się z charakterystyką dokumentu magazynowego i sposobem jego sporządzania.

Praca indywidualna

Wykorzystując treści e‑materiału, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach może polecić uczniom zapoznanie się z opisem konkretnego dokumentu magazynowego, np. kartoteki ilościowo‑wartościowej. Uczniowie na następnych zajęciach będą mogli przystąpić do praktycznego sporządzania dokumentu.

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treścią e‑materiału „Dokumentacja interaktywna”. Zadaniem każdego ucznia jest sporządzenie wskazanego przez nauczyciela dokumentu magazynowego.

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego. Pozwala na pracę w tempie dostosowanym do potrzeb ucznia. Daje możliwość rozwiązywania zadań o różnym poziomie trudności.

Rodzaje magazynów – galeria zdjęć

Praca w grupach

Uczniowie w grupach zapoznają się z zawartością galerii zdjęć „Rodzaje magazynów”. Każda z grup ma przydzielone zadanie - opracowanie rodzaju magazynów według wskazanego kryterium klasyfikacji.

Praca w grupach

Wykorzystując treści e‑materiału nauczyciel na wcześniejszych zajęciach może polecić uczniom zapoznanie się z materiałem galerii zdjęć i polecić uczniom, wcześniej podzielonym na grupy, wykonanie projektu „Rodzaje magazynów w wybranych rodzajach działalności gospodarczej”. Nauczyciel poszczególnym grupom przydziela rodzaj działalności gospodarczej, np. hurtownia ryb i produktów rybnych, zakład produkcji wyrobów cukierniczych, skup grzybów leśnych. Uczniowie prezentują rodzaje stosowanych magazynów dla danej działalności.

Interaktywne materiały sprawdzające

Zadanie zawarte w interaktywnym materiale sprawdzającym mają różny poziom trudności, mogą być wykorzystane w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli. Konstrukcja materiału pozwala na porównanie rozwiązania ucznia z rozwiązaniem prawidłowym. W materiale wykorzystano formy testowe:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią,

  • ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem interaktywnych dokumentów magazynowych,

  • zadania typu prawda/fałsz,

  • ćwiczenia praktyczne do samodzielnego wykonania z możliwością sprawdzenia prawidłowych rozwiązań.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RG6WhEcwKJNmV
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści