Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Materiałoznawstwo w tapicerstwie

DRM.05. Wykonywanie wyrobów tapicerowanych - Tapicer 753402

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

ret

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu tapicerWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu tapicer

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: tapicer 753402. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji: DRM.05 Wykonywanie wyrobów tapicerowanych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji DRM.05. Wykonywanie wyrobów tapicerowanych:

  • wykonywanie napraw i renowacji wyrobów tapicerowanych,

  • wykonywanie wyrobów tapicerowanych i prac dekoratorskich.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.05.2.Podstawy tapicerstwa

Uczeń:

  • DRM.05.2.4) charakteryzuje wyroby tapicerowane;

  • DRM.05.2.5) charakteryzuje części składowe wyrobów tapicerowanych;

  • DRM.05.2.6) charakteryzuje materiały podstawowe, pomocnicze i półfabrykaty stosowane w produkcji wyrobów tapicerowanych;

  • DRM.05.2.8) charakteryzuje narzędzia i urządzenia stosowane w tapicerstwie;

  • DRM.05.2.10) wykorzystuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

DRM.05.3. Wykonywanie prac tapicerskich

Uczeń:

  • DRM.05.3. 1) charakteryzuje materiały i półfabrykaty do wykonania wyrobów tapicerowanych;

  • DRM.05.3. 2) charakteryzuje rodzaje prac dekoratorskich;

  • DRM.05.3. 6) posługuje się dokumentacją techniczną stosowaną w tapicerstwie.

DRM.05.5. Wykonywanie napraw i renowacji wyrobów tapicerowanych

Uczeń:

  • DRM.05.5. 1) charakteryzuje rodzaje uszkodzeń wyrobów tapicerowanych;

  • DRM.05.5. 2) stosuje narzędzia i urządzenia do naprawy wyrobów tapicerowanych;

  • DRM.05.5. 3) dobiera materiały do naprawy i renowacji wyrobów tapicerowanych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią uczniowi przyswojenie wiedzy z zakresu materiałoznawstwa w tapicerstwie.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.  Materiał Materiałoznawstwo w tapicerstwie składa się z trzech multimediów:

Materiał składa się z pięciu głównych części, te zaś z kilku bądź kilkunastu podpunktów. Dwie pierwsze części są graficzno‑opisowymi, trzy pozostałe – opisowymi. Ostatnia część składa się z plansz przyjmujących formę tabel. Po lewej stronie multimedium umieszczono spis treści, po wybraniu kafelka „Spis treści” pojawia się niebieski pasek tekstowy z informacją, w którym miejscu multimedium się znajdujemy, poniżej zaś wszystkie graficzne podpunkty, czyli elementy głównych części: „Podgrupy mebli” oraz „Meble tapicerowane”. Po obu bokach paska widnieją kafelki ze strzałkami umożliwiającymi przechodzenie do wszystkich kolejnych lub poprzednich elementów atlasu. Do wybranego podpunktu można przejść również po kliknięciu na wybrany element w „Spisie treści”. Pierwsza część nosi tytuł „Podgrupy mebli” i składa się z czterech graficzno‑opisowych podpunktów: „Meble z drewna litego”, „Meble kombinowane”, „Meble z tworzyw sztucznych”, „Meble z metalu”. Po kliknięciu na wybrany podpunkt pojawia się – na niebieskim tle – nazwa podpunktu, oraz, poniżej, szara ramka z paskiem sterującym odtwarzanie audio

Materiał składa się z dziewięciu głównych części, dwa pierwsze z  podpunktów. Są to graficzno‑opisowe plansze z elementami 2D/3D. Po lewej stronie multimedium umieszczono spis treści. Po wybraniu kafelka „Spis treści” rozwija się na górze ekranu pasek ze strzałkami umożliwiającymi przechodzenie do wszystkich kolejnych lub poprzednich elementów planszy. Do wybranego podpunktu można przejść również po kliknięciu na wybrany element w „Spisie treści”.

Umożliwia zaprojektowanie wyrobu tapicerowanego (pufu skrzyniowego, fotelu gabinetowego, materaca do spania) poprzez dobór gotowych elementów.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD10Jfk3toInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą uczniowi sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu rozpoznawania materiałów stosowanych w tapicerstwie.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDIBriskv1Słownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDuzzmJ1UoPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD9RX0N00SPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDVlYw3oKGNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDyZH7kyAhInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu tapicer

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu tapicer

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi materiałami wykorzystywanymi podczas wykonywania wyrobów tapicerskich. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Atlas interaktywny

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym przedstawiającym materiały wyściółkowe, wypełniające, obiciowe etc. Nauczyciel prezentuje „kufer tapicera”, w którym znajdują się próbki materiałów. Każdy uczeń losuje jedną próbkę, nazywa i opisuje jej cechy. Pozostali uczniowie, wspierani przez nauczyciela, weryfikują ową deszyfrację.

Praca w grupach

Uczniowie, po obejrzeniu atlasu, dzielą się na grupy. Każda z grup wybiera (losuje) jeden rodzaj materiału, który będzie chciała zareklamować i sprzedać pozostałym grupom. Uczniowie powinni zebrać jak najwięcej informacji o danym produkcie, zrobić kampanię reklamową, zastanowić się, kto jest jej odbiorcą, przeprowadzić analizę SWOT, ustalić cenę i – ostatecznie – przedstawić wyniki swojej pracy na forum klasowym. Pozostali uczniowie decydują, czy kampania spełnia ich oczekiwania.

Plansza interaktywna

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z planszą. Nauczyciel prosi każdego ucznia o wylosowanie karteczki z nazwą mebla tapicerowanego. Zadanie polega na ustaleniu, jakiego materiału podstawowego, pomocniczego i półfabrykatów użyto do produkcji mebla, a także wskazaniu zastosowanych narzędzi i urządzeń. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej analizy na forum klasowym.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Praca indywidualna, w parach

Nauczyciel, na podstawie informacji zawartych w programie, streszcza etapy tworzenia wyrobów tapicerskich. Uczniowie, pracując indywidualnie bądź w parach, rozwiązują ćwiczenia, dobierając i uzupełniając element lub parametr eksploatacyjny, wytrzymałościowy.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Atlas, plansza interaktywna oraz program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się z atlasem uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie fiszek bądź mapy myśli.

Po zapoznaniu się z planszą interaktywną uczeń może przygotować na jej podstawie kolaż.

Po zrealizowaniu zadań w programie do projektowania przez dobieranie uczeń może stworzyć autorski program.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Atlas interaktywny

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą, na podstawie atlasu, tworzyć mapę myśli; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zawrzeć swoje refleksje w dzienniczkach nauczania (wskazując, co wynieśli z korzystania z multimedium, co jest dla nich trudne etc.).

Plansza interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać planszę wielokrotnie, pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować scenariusz filmu oparty na planszy;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie programu – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny scenariusz do programu;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści