E-materiały do kształcenia zawodowego

Naprawy nadwozi pojazdów samochodowych

MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych - Blacharz samochodowy 721306

bg‑orange

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie blacharz samochodowy. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych wyodrębnionej w zawodzie blacharz samochodowy 721306.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych:

  • naprawiania nadwozi pojazdów samochodowych;

  • zabezpieczania antykorozyjnego nadwozi pojazdów samochodowych;

Efekty kształcenia

MOT.01.2. Podstawy blacharstwa samochodowego:

Uczeń:

2) klasyfikuje materiały pod względem właściwości elektrycznych i magnetycznych,

5) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,

6) klasyfikuje części maszyn i urządzeń,

7) rozróżnia maszyny i urządzenia, takie jak: silniki, sprężarki, pompy, napędy hydrauliczne, mechanizmy pneumatycznych,

8) charakteryzuje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych,

9) stosuje zasady tolerancji i pasowań w zakresie dokładności i współpracujących części maszyn,

10) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne,

12) stosuje metody ochrony przed korozją,

13) rozróżnia techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń,

14) klasyfikuje maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej,

15) rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas diagnostyki, obsługi i naprawy,

16) przeprowadza pomiary warsztatowe.

MOT.01.4. Wykonywanie napraw nadwozi pojazdów samochodowych

Uczeń:

1) przyjmuje pojazd samochodowy do naprawy blacharskiej nadwozia pojazdu samochodowego,

2) dobiera metody i narzędzia do wykonania naprawy nadwozi pojazdów samochodowych,

3) klasyfikuje materiały stosowane w naprawie nadwozi pojazdów samochodowych,

4) przygotowuje nadwozia pojazdów samochodowych do naprawy,

5) wykonuje czynności związane z naprawą nadwozi pojazdów samochodowych,

6) ustala koszt wykonanej naprawy nadwozia pojazdu samochodowego,

7) przekazuje pojazd samochodowy.

MOT.01.5. Wykonywanie zabezpieczeń antykorozyjnych nadwozi pojazdów samochodowych:

Uczeń:

3) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem antykorozyjnym nadwozi pojazdów samochodowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieD19wExhY6Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Naprawy nadwozi pojazdów samochodowych” składa się z dwóch materiałów multimedialnych.

  • Film instruktażowy - tutorial Wybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowychDlrB4pVaDFilm instruktażowy - tutorial Wybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych przedstawia szacowanie uszkodzeń, określanie możliwości naprawy, naprawę elementów nadwozia wybraną techniką, szacowanie kosztów napraw, kontakt z klientem oraz prezentację obsługi i zastosowania spawarki, zgrzewarki, nitownicy, przyrządów do klejenia, lutowania, wykonywania uszczelnień, obróbki ręcznej, a także dokumentacji

  • Gra edukacyjna Techniki, procesy i operacje wykonywania napraw nadwozi pojazdów samochodowychD16zMRXQMGra edukacyjna Techniki, procesy i operacje wykonywania napraw nadwozi pojazdów samochodowych, w której uczeń wciela się w rolę blacharza samochodowego. Uczy się w niej planować etapy naprawy samochodu, dobierać do nich narzędzia oraz środki, określać przyczyny usterek a także korzystać z narzędzi pomocnych w naprawach.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD17U6nGgcInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDENkp6tW6Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDwSXNgXWBPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDEnGqu2MsPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDzRhFQVoNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDfkZ2v16EInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Blacharz samochodowy

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z naprawami nadwozi pojazdów samochodowych w pracy blacharza samochodowego.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Wybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienie przygotowania pojazdu do naprawy (przywracanie naruszonej geometrii nadwozia oraz użycia ramy blacharskiej)

  • Prezentuje fragment filmu dotyczący tej jego części.

  • Uczniowie uważnie oglądają fragment filmu i notują najważniejsze według nich informacje.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na ten temat.

  • Nauczyciel dzieli klasę na dwie części i prosi o dobranie się w pary.

  • Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.

  • Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu 2‑3 minut, czego się dowiedział przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.

  • Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości, dopytuje lub wskazuje błąd.

  • Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.

  • Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują czego dowiedzieli się przeglądając fragment filmu, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.

  • Nauczyciel przeprowadza kilka rund (3‑4). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów - kończy proces.

  • Podsumowując działanie nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie 2‑3 z nich.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.

Gra edukacyjna
  • Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy (lub wielokrotność dwóch grup).

  • Każda z grup ma za zadanie zagrać w grę.

  • Uczniowie, realizując kolejne działania, podejmują decyzje związane z zadaniem.

  • W trakcie gry na wspólnej kartce zapisują notatkę z jej przebiegu.

  • Zespoły podejmują decyzję synchronicznie (każdy zespół dochodzi do momentu podjęcia decyzji, decyduje i czeka na znak nauczyciela).

  • Po każdej decyzji nauczyciel daje znak do wymiany członków zespołu.

  • Jedna osoba z każdej grupy przechodzi do innego zespołu.

  • Po wymianie członków grupy pozostała część grupy tłumaczy przybyłemu uczniowi, co takiego działo się w grze i jakie decyzje podjęto.

  • Cykl się powtarza aż do zakończenia gry (oba etapy gry). Za każdym razem jedna osoba opuszcza zespół (inna niż ta, która w trakcie gry do zespołu dołączyła, chyba że nie ma już takiej).

  • Nauczyciel po zakończonej grze prosi o zaprezentowanie notatki z gry.

  • Nauczyciel podsumowując, prosi uczniów o informację zwrotną dotyczącą tego, czego uczniowie się nauczyli podczas tej „osobowej karuzeli”.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Wybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienie zagrożeń związanych z pracą blacharza. Informuje, że film instruktażowy zawiera przykłady metod naprawy nadwozi pojazdów samochodowych

  • Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie fragmentu filmu o szacowaniu uszkodzeń oraz kosztów naprawy blacharki samochodowej

  • Uczniowie uważnie oglądają fragment filmu i samodzielnie notują informacje dotyczące elementów szacowania i dokumentacji

  • Nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie na podstawie dokumentu prezentowanego na filmie przykładowego wypełnienia dokumentu: przyjęcia samochodu do naprawy oraz karty naprawy pojazdu.

  • Nauczyciel prosi o prezentację wybranych notatek.

  • Nauczyciel w razie potrzeby, jeśli opisy są niewłaściwe, udziela komentarza do błędnych wpisów.

  • Finalnie nagradza samodzielną pracę uczniów odpowiednimi ocenami lub pozytywnymi komentarzami.

Gra edukacyjna
  • Nauczyciel przydziela uczniom dostęp do gry, które będą odgrywali jako doświadczony blacharz Michał

  • Podczas rozgrywki rysują grafem przebieg gry, wskazując zadania i decyzje podjęte przez siebie.

  • W notatce zawiera też informacje dla siebie, co z przekazywanych informacji było najważniejsze (słowa, hasła).

  • Na podstawie notatki buduje dla siebie „fiszki”, na których w formie skrótowej zamieszcza te elementy, które wydają mu się istotne.

  • Podsumowując na prośbę nauczyciela, uczeń na zajęciach prezentuje pomysł swoich fiszek innym uczestnikom.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające zawarte w e‑materiale mogą być użyte w zależności od pomysłu nauczyciela do przygotowania do wprowadzania tematu lub zagadnienia, zaktywizowania uczniów lub zastosowania jako icebreakers (chwila oddechu w trakcie nauki). Można też, sugerując się nazwą, skorzystać z nich do sprawdzenia poziomu opanowania fragmenty lub całości e‑materiału.

Interaktywne materiały sprawdzające dedykowane są przez autora e‑materiału do wskazanych jego części.

Wykorzystanie podczas realizacji zajęć:

  • Nauczyciel omawia metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych prezentując film edukacyjny.

  • Po prezentacji odpowiedniego fragmentu filmu nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy.

  • Prosi uczniów o rozwiązanie: grupa 1 - Ćwiczenie 4. - Czynności w zakładzie blacharskim, grupa 2 - Ćwiczenie 5. - Łączenie elementów karoserii

  • Podczas omawiania przez grupy ćwiczeń nauczyciel prosi:

    • grupę pierwszą o dopowiedzenie jakie jeszcze 2 czynności można dopisać po obejrzeniu filmu (uczniowie formułują je)

    • grupę drugą o dopowiedzenie jeszcze czterech zdań, w których będą opowiadały o łączeniu elementów karoserii

  • W kolejnym kroku nauczyciel prosi o wykonanie każdej z grup trzech podobnych zdań jak w swoim zadaniu miała grupa przeciwna

  • Grupy na wzajem zadają sobie pytania i zadania (po sprawdzeniu ich rzetelności przez nauczyciela)

  • Finalnie prosi uczniów o samodzielne rozwiązanie testu z ćwiczenia 3

Przykład pracy samodzielnej z materiałami sprawdzającymi:

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenie 3 (test).

  • Ich zadaniem jest rozwiązanie ćwiczenia, ale także w czasie jej rozwiazywania - zbudowanie własnego testu tak, aby do każdego pytania dopisać dwa własne zadania pytające o te same zagadnienie.

  • Przy użyciu aplikacji do budowania testów np.: Forms lub Google Forms uczniowie pisują własne zadania wraz z zaznaczonymi odpowiedziami poprawnymi.

  • W ramach prezentacji efektów pracy uczniowie na wzajem testują się udostępniając formularze sobie na wzajem (pracując np.: w trójkach).

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych na poziomie rozszerzającym. Możliwość dostępu zdalnego do materiałów i ich analiza pozwala realizować działania webquest'u Działanie będzie dzieliło się na fazę wstępną, realizacyjną oraz podsumowującą.

Na zajęciach poprzedzających (faza wstępna):

  • Nauczyciel dzieli klasę na 3–4‑osobowe grupy. Wyjaśnia, że zadaniem uczniów będzie przygotowanie wspólnej prezentacji, np. z wykorzystaniem aplikacji SWAY lub PowerPoint, na temat zadań zawodowych blacharza. Może to być np.: tytuł „Jakie są zadania i czynności zawodowe związane z naprawą nadwozi pojazdów samochodowych?”

  • Nauczyciel informuje, że w prezentacji może się znaleźć opis działań danej osoby, nazwy zwyczajowe i nazwy międzynarodowe blacharza, cechy charakteru.

  • Wskazuje uczniom, iż przeszukując zasoby internetu oraz instrukcje mają znaleźć jak najwięcej informacji o przydzielonej profesji.

  • Nauczyciel zachęca uczniów, by do działań niestandardowych (odszukanie wywiadu na YT lub artykułu w prasie na ten temat, przeprowadzenie sondy ulicznej lub nagranie scenki na smartfonie)

  • Nauczyciel informuje uczniów, że w przygotowaniu prezentacji pomocne będzie też film zamieszczony w e‑materiale i gra.

Poza zajęciami lekcyjnymi (faza realizacyjna):

  • Grupy przystępują do pracy w domu przeszukując internet i znajdując odpowiedni materiał do prezentacji.

  • Nauczyciel poproszony pomaga zdalnie uczniom w odnajdywaniu informacji, jakie mogą im się przydać do prezentacji.

  • Uczniowie zdalnie budują prezentację.

  • Uczniowie mogą dodać do prezentacji odpowiedni podkład muzyczny lub przeredagować prezentację na film (funkcja w PowerPoint)

Na zajęciach lekcyjnych (faza podsumowująca):

  • Uczniowie przedstawiają swoje fragmenty prezentacji. Nauczyciel monitoruje czas każdej prezentacji, tak by wszystkie grupy zdążyły zaprezentować rezultaty swojej pracy.

  • Grupa przedstawia źródła, z których korzystała i przygotowuje na zakończenie wystąpienia test dopytujący o najważniejsze, przedstawione podczas prezentacji, zagadnienia.

  • Podsumowując zajęcia nauczyciel dopytuje uczniów o łatwość znalezienia informacji w internecie (może również wskazać w jaki sposób wykonywać właściwie research)

Praca z uczniami z SPE

E‑materiały są odpowiednie do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wprowadzają nową treść stopniowo i z możliwością giętkiego stosowania ich fragmentów w procesie edukacyjnym. Łatwo można dopasować dostęp do tego materiału, którego poznawanie nie wymaga stuprocentowej sprawności zmysłów. Jednocześnie pomaga w czynnościach przetwarzających i twórczych. Poprzez odpowiednie wykorzystanie tych materiałów w zależności od potrzeby ucznia można w łatwy sposób pokonać trudności w komunikowaniu się z innymi osobami i nawiązywania relacji interpersonalnych (zastosowanie przykładowych scenariuszy przedstawionych powyżej).

Utrudnienia w przebiegu procesów neurobiologicznych będących podstawą uczenia się u pewnej grupy uczniów można pokonać poprzez mikrodawki wiedzy (dopasowane i powtarzane urywki filmu czy fragment gry) jako wstęp do przyswojenia wiedzy o naprawie nadwozi pojazdów samochodowych

Dodatkowym elementem wspierającym pracę z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych poza WCAG jest możliwość obejrzenia materiału filmowego z jednoczesnym prezentowaniem tekstu na ekranie. Ten sam element występuje w grze. Użycie dwóch kanałów pozwala mieć większą pewność dotarcia z treścią do ucznia. W przypadku film są to także prezentacja zawodu lub procedury wraz z jej omówieniem (2 kanały) czy pojawianie się tekstu, który jest czytany (2 kanały).

Indywidualizacja pracy z uczniem

Dzięki ukierunkowaniu pracy w parach lub grupie nad e‑materiałem w odpowiedni sposób możemy przepracować niechęć uczniów o SPE do podejmowania działań i decyzji. W grze uczniowie mogą się przyglądać i wspierać osobę decydującą, by potem odtwórczo podejmować własne decyzje. Daje to też możliwość wsparcie przez siebie nawzajem uczniów w klasie. To właśnie miedzy innymi praca w grupach z tym materiałem może przełamać bierność ucznia i dopasować e‑materiał i pracę z nim do stylu uczenia się ucznia.

Kolejne wprowadzanie zagadnień z tematu i przejście do jego użycia praktycznego - od ogółu do szczegółu (najpierw film, potem gra) lub odwrócenie tego procesu, daje nam możliwość indywidualizacji procesu odpowiadającego na potrzeby.

Innym aspektem jest zastosowanie gry, która może w uczniu biernym powoli wymuszać inicjatywę i budować wiarę we własne siły.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).