Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Blacharz samochodowyWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Blacharz samochodowy
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie blacharz samochodowy. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych wyodrębnionej w zawodzie blacharz samochodowy 721306.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych:
naprawiania nadwozi pojazdów samochodowych;
zabezpieczania antykorozyjnego nadwozi pojazdów samochodowych;
Efekty kształcenia
MOT.01.2. Podstawy blacharstwa samochodowego:
Uczeń:
2) klasyfikuje materiały pod względem właściwości elektrycznych i magnetycznych,
5) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,
6) klasyfikuje części maszyn i urządzeń,
7) rozróżnia maszyny i urządzenia, takie jak: silniki, sprężarki, pompy, napędy hydrauliczne, mechanizmy pneumatycznych,
8) charakteryzuje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych,
9) stosuje zasady tolerancji i pasowań w zakresie dokładności i współpracujących części maszyn,
10) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne,
12) stosuje metody ochrony przed korozją,
13) rozróżnia techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń,
14) klasyfikuje maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej,
15) rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas diagnostyki, obsługi i naprawy,
16) przeprowadza pomiary warsztatowe.
MOT.01.4. Wykonywanie napraw nadwozi pojazdów samochodowych
Uczeń:
1) przyjmuje pojazd samochodowy do naprawy blacharskiej nadwozia pojazdu samochodowego,
2) dobiera metody i narzędzia do wykonania naprawy nadwozi pojazdów samochodowych,
3) klasyfikuje materiały stosowane w naprawie nadwozi pojazdów samochodowych,
4) przygotowuje nadwozia pojazdów samochodowych do naprawy,
5) wykonuje czynności związane z naprawą nadwozi pojazdów samochodowych,
6) ustala koszt wykonanej naprawy nadwozia pojazdu samochodowego,
7) przekazuje pojazd samochodowy.
MOT.01.5. Wykonywanie zabezpieczeń antykorozyjnych nadwozi pojazdów samochodowych:
Uczeń:
3) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem antykorozyjnym nadwozi pojazdów samochodowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Naprawy nadwozi pojazdów samochodowych” składa się z dwóch materiałów multimedialnych.
Film instruktażowy - tutorial
Wybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych
Film instruktażowy - tutorialWybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych
przedstawia szacowanie uszkodzeń, określanie możliwości naprawy, naprawę elementów nadwozia wybraną techniką, szacowanie kosztów napraw, kontakt z klientem oraz prezentację obsługi i zastosowania spawarki, zgrzewarki, nitownicy, przyrządów do klejenia, lutowania, wykonywania uszczelnień, obróbki ręcznej, a także dokumentacjiGra edukacyjna
Techniki, procesy i operacje wykonywania napraw nadwozi pojazdów samochodowych
Gra edukacyjnaTechniki, procesy i operacje wykonywania napraw nadwozi pojazdów samochodowych
, w której uczeń wciela się w rolę blacharza samochodowego. Uczy się w niej planować etapy naprawy samochodu, dobierać do nich narzędzia oraz środki, określać przyczyny usterek a także korzystać z narzędzi pomocnych w naprawach.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Wybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych
Film instruktażowy - tutorial
- Techniki, procesy i operacje wykonywania napraw nadwozi pojazdów samochodowych
Gra edukacyjna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Blacharz samochodowy
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z naprawami nadwozi pojazdów samochodowych w pracy blacharza samochodowego.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Wybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych
Nauczyciel wprowadza zagadnienie przygotowania pojazdu do naprawy (przywracanie naruszonej geometrii nadwozia oraz użycia ramy blacharskiej)
Prezentuje fragment filmu dotyczący tej jego części.
Uczniowie uważnie oglądają fragment filmu i notują najważniejsze według nich informacje.
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na ten temat.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie części i prosi o dobranie się w pary.
Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.
Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu 2‑3 minut, czego się dowiedział przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.
Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości, dopytuje lub wskazuje błąd.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.
Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują czego dowiedzieli się przeglądając fragment filmu, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.
Nauczyciel przeprowadza kilka rund (3‑4). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów - kończy proces.
Podsumowując działanie nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie 2‑3 z nich.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
Gra edukacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy (lub wielokrotność dwóch grup).
Każda z grup ma za zadanie zagrać w grę.
Uczniowie, realizując kolejne działania, podejmują decyzje związane z zadaniem.
W trakcie gry na wspólnej kartce zapisują notatkę z jej przebiegu.
Zespoły podejmują decyzję synchronicznie (każdy zespół dochodzi do momentu podjęcia decyzji, decyduje i czeka na znak nauczyciela).
Po każdej decyzji nauczyciel daje znak do wymiany członków zespołu.
Jedna osoba z każdej grupy przechodzi do innego zespołu.
Po wymianie członków grupy pozostała część grupy tłumaczy przybyłemu uczniowi, co takiego działo się w grze i jakie decyzje podjęto.
Cykl się powtarza aż do zakończenia gry (oba etapy gry). Za każdym razem jedna osoba opuszcza zespół (inna niż ta, która w trakcie gry do zespołu dołączyła, chyba że nie ma już takiej).
Nauczyciel po zakończonej grze prosi o zaprezentowanie notatki z gry.
Nauczyciel podsumowując, prosi uczniów o informację zwrotną dotyczącą tego, czego uczniowie się nauczyli podczas tej „osobowej karuzeli”.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Wybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych
Nauczyciel wprowadza zagadnienie zagrożeń związanych z pracą blacharza. Informuje, że film instruktażowy zawiera przykłady metod naprawy nadwozi pojazdów samochodowych
Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie fragmentu filmu o szacowaniu uszkodzeń oraz kosztów naprawy blacharki samochodowej
Uczniowie uważnie oglądają fragment filmu i samodzielnie notują informacje dotyczące elementów szacowania i dokumentacji
Nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie na podstawie dokumentu prezentowanego na filmie przykładowego wypełnienia dokumentu: przyjęcia samochodu do naprawy oraz karty naprawy pojazdu.
Nauczyciel prosi o prezentację wybranych notatek.
Nauczyciel w razie potrzeby, jeśli opisy są niewłaściwe, udziela komentarza do błędnych wpisów.
Finalnie nagradza samodzielną pracę uczniów odpowiednimi ocenami lub pozytywnymi komentarzami.
Gra edukacyjna
Nauczyciel przydziela uczniom dostęp do gry, które będą odgrywali jako doświadczony blacharz Michał
Podczas rozgrywki rysują grafem przebieg gry, wskazując zadania i decyzje podjęte przez siebie.
W notatce zawiera też informacje dla siebie, co z przekazywanych informacji było najważniejsze (słowa, hasła).
Na podstawie notatki buduje dla siebie „fiszki”, na których w formie skrótowej zamieszcza te elementy, które wydają mu się istotne.
Podsumowując na prośbę nauczyciela, uczeń na zajęciach prezentuje pomysł swoich fiszek innym uczestnikom.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające zawarte w e‑materiale mogą być użyte w zależności od pomysłu nauczyciela do przygotowania do wprowadzania tematu lub zagadnienia, zaktywizowania uczniów lub zastosowania jako icebreakers (chwila oddechu w trakcie nauki). Można też, sugerując się nazwą, skorzystać z nich do sprawdzenia poziomu opanowania fragmenty lub całości e‑materiału.
Interaktywne materiały sprawdzające dedykowane są przez autora e‑materiału do wskazanych jego części.
Wykorzystanie podczas realizacji zajęć:
Nauczyciel omawia metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych prezentując film edukacyjny.
Po prezentacji odpowiedniego fragmentu filmu nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy.
Prosi uczniów o rozwiązanie: grupa 1 - Ćwiczenie 4. - Czynności w zakładzie blacharskim, grupa 2 - Ćwiczenie 5. - Łączenie elementów karoserii
Podczas omawiania przez grupy ćwiczeń nauczyciel prosi:
grupę pierwszą o dopowiedzenie jakie jeszcze 2 czynności można dopisać po obejrzeniu filmu (uczniowie formułują je)
grupę drugą o dopowiedzenie jeszcze czterech zdań, w których będą opowiadały o łączeniu elementów karoserii
W kolejnym kroku nauczyciel prosi o wykonanie każdej z grup trzech podobnych zdań jak w swoim zadaniu miała grupa przeciwna
Grupy na wzajem zadają sobie pytania i zadania (po sprawdzeniu ich rzetelności przez nauczyciela)
Finalnie prosi uczniów o samodzielne rozwiązanie testu z ćwiczenia 3
Przykład pracy samodzielnej z materiałami sprawdzającymi:
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenie 3 (test).
Ich zadaniem jest rozwiązanie ćwiczenia, ale także w czasie jej rozwiazywania - zbudowanie własnego testu tak, aby do każdego pytania dopisać dwa własne zadania pytające o te same zagadnienie.
Przy użyciu aplikacji do budowania testów np.: Forms lub Google Forms uczniowie pisują własne zadania wraz z zaznaczonymi odpowiedziami poprawnymi.
W ramach prezentacji efektów pracy uczniowie na wzajem testują się udostępniając formularze sobie na wzajem (pracując np.: w trójkach).
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych na poziomie rozszerzającym. Możliwość dostępu zdalnego do materiałów i ich analiza pozwala realizować działania webquest'u Działanie będzie dzieliło się na fazę wstępną, realizacyjną oraz podsumowującą.
Na zajęciach poprzedzających (faza wstępna):
Nauczyciel dzieli klasę na 3–4‑osobowe grupy. Wyjaśnia, że zadaniem uczniów będzie przygotowanie wspólnej prezentacji, np. z wykorzystaniem aplikacji SWAY lub PowerPoint, na temat zadań zawodowych blacharza. Może to być np.: tytuł „Jakie są zadania i czynności zawodowe związane z naprawą nadwozi pojazdów samochodowych?”
Nauczyciel informuje, że w prezentacji może się znaleźć opis działań danej osoby, nazwy zwyczajowe i nazwy międzynarodowe blacharza, cechy charakteru.
Wskazuje uczniom, iż przeszukując zasoby internetu oraz instrukcje mają znaleźć jak najwięcej informacji o przydzielonej profesji.
Nauczyciel zachęca uczniów, by do działań niestandardowych (odszukanie wywiadu na YT lub artykułu w prasie na ten temat, przeprowadzenie sondy ulicznej lub nagranie scenki na smartfonie)
Nauczyciel informuje uczniów, że w przygotowaniu prezentacji pomocne będzie też film zamieszczony w e‑materiale i gra.
Poza zajęciami lekcyjnymi (faza realizacyjna):
Grupy przystępują do pracy w domu przeszukując internet i znajdując odpowiedni materiał do prezentacji.
Nauczyciel poproszony pomaga zdalnie uczniom w odnajdywaniu informacji, jakie mogą im się przydać do prezentacji.
Uczniowie zdalnie budują prezentację.
Uczniowie mogą dodać do prezentacji odpowiedni podkład muzyczny lub przeredagować prezentację na film (funkcja w PowerPoint)
Na zajęciach lekcyjnych (faza podsumowująca):
Uczniowie przedstawiają swoje fragmenty prezentacji. Nauczyciel monitoruje czas każdej prezentacji, tak by wszystkie grupy zdążyły zaprezentować rezultaty swojej pracy.
Grupa przedstawia źródła, z których korzystała i przygotowuje na zakończenie wystąpienia test dopytujący o najważniejsze, przedstawione podczas prezentacji, zagadnienia.
Podsumowując zajęcia nauczyciel dopytuje uczniów o łatwość znalezienia informacji w internecie (może również wskazać w jaki sposób wykonywać właściwie research)
Praca z uczniami z SPE
E‑materiały są odpowiednie do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wprowadzają nową treść stopniowo i z możliwością giętkiego stosowania ich fragmentów w procesie edukacyjnym. Łatwo można dopasować dostęp do tego materiału, którego poznawanie nie wymaga stuprocentowej sprawności zmysłów. Jednocześnie pomaga w czynnościach przetwarzających i twórczych. Poprzez odpowiednie wykorzystanie tych materiałów w zależności od potrzeby ucznia można w łatwy sposób pokonać trudności w komunikowaniu się z innymi osobami i nawiązywania relacji interpersonalnych (zastosowanie przykładowych scenariuszy przedstawionych powyżej).
Utrudnienia w przebiegu procesów neurobiologicznych będących podstawą uczenia się u pewnej grupy uczniów można pokonać poprzez mikrodawki wiedzy (dopasowane i powtarzane urywki filmu czy fragment gry) jako wstęp do przyswojenia wiedzy o naprawie nadwozi pojazdów samochodowych
Dodatkowym elementem wspierającym pracę z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych poza WCAG jest możliwość obejrzenia materiału filmowego z jednoczesnym prezentowaniem tekstu na ekranie. Ten sam element występuje w grze. Użycie dwóch kanałów pozwala mieć większą pewność dotarcia z treścią do ucznia. W przypadku film są to także prezentacja zawodu lub procedury wraz z jej omówieniem (2 kanały) czy pojawianie się tekstu, który jest czytany (2 kanały).
Indywidualizacja pracy z uczniem
Dzięki ukierunkowaniu pracy w parach lub grupie nad e‑materiałem w odpowiedni sposób możemy przepracować niechęć uczniów o SPE do podejmowania działań i decyzji. W grze uczniowie mogą się przyglądać i wspierać osobę decydującą, by potem odtwórczo podejmować własne decyzje. Daje to też możliwość wsparcie przez siebie nawzajem uczniów w klasie. To właśnie miedzy innymi praca w grupach z tym materiałem może przełamać bierność ucznia i dopasować e‑materiał i pracę z nim do stylu uczenia się ucznia.
Kolejne wprowadzanie zagadnień z tematu i przejście do jego użycia praktycznego - od ogółu do szczegółu (najpierw film, potem gra) lub odwrócenie tego procesu, daje nam możliwość indywidualizacji procesu odpowiadającego na potrzeby.
Innym aspektem jest zastosowanie gry, która może w uczniu biernym powoli wymuszać inicjatywę i budować wiarę we własne siły.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści