Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Naprawy nadwozi pojazdów samochodowych” składa się z dwóch materiałów multimedialnych.
Film instruktażowy - tutorial
Wybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych
Film instruktażowy - tutorialWybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych
przedstawią Ci szacowanie uszkodzeń, określanie możliwości naprawy, naprawę elementów nadwozia wybraną techniką, szacowanie kosztów napraw, kontakt z klientem oraz prezentację obsługi i zastosowania spawarki, zgrzewarki, nitownicy, przyrządów do klejenia, lutowania, wykonywania uszczelnień, obróbki ręcznej, a także dokumentacjiGra edukacyjna
Techniki, procesy i operacje wykonywania napraw nadwozi pojazdów samochodowych
Gra edukacyjnaTechniki, procesy i operacje wykonywania napraw nadwozi pojazdów samochodowych
, w której wcielisz się w rolę blacharza samochodowego. Nauczysz się w niej planować etapy naprawy samochodu, dobierać do nich narzędzia oraz środki, określać przyczyny usterek, a także korzystać z narzędzi pomocnych w naprawach.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Wybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych
Film instruktażowy - tutorial
- Techniki, procesy i operacje wykonywania napraw nadwozi pojazdów samochodowych
Gra edukacyjna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
W skład multimediów wchodzą film instruktażowy oraz gra edukacyjna Zakresy materiału, które obejmują e‑materiały są dostępne dla Ciebie w pierwszej części materiału.
Co może być ważne?
Przede wszystkich zawartość materiałów. Sprawdź co tam jest i po co Ci to.
Co by było gdybyś uczył się czegoś, a to nie byłoby Ci do niczego nie potrzebne (oczywiście mózg uwielbia się uczyć i według zasady „wszystko się przyda”, przy nieograniczonej pamięci, wszystko jest wcześniej czy później przydatne)?
Przy uczeniu się „wszystkiego naraz” możesz mieć kłopoty z zapamiętaniem. Stąd dobrze jest zarządzać procesem uczenia się i zapomnieć o zasadzie „to już miałem”.
Nauka polega na powtarzaniu (możesz to sprawdzić wyszukując w internecie „krzywą zapamiętywania” i analizując to co przedstawia).
Dlatego też warto przeanalizować zanim zaczniesz się uczyć:
z czym masz do czynienia?
co jest z tego najważniejsze, a co mniej ważne?
co się powtarza (na różne sposoby)?
jak to zblokować w „puzzle Twojej wiedzy”?
Inaczej sytuacja z Twoim uczeniem się może wyglądać jak poniższe zdarzenie.
Ojciec mówi do syna: „Mógłbyś pobiec lub pojechać do sklepu po wkręty do drewna ...”. W tym momencie syn wskakuje do samochodu i już jest w drodze do oddalonego o 10 km sklepu z wkrętami. Nie słyszy już jednak jak ojciec dopowiada „ ... ale po co nam nowe wkręty jak na półce w piwnicy mamy ich kilka kilogramów. Weź z piwnicy”.
Teoretycznie niespójne, ale ... jeśli się dobrze przyjrzeć, to lepiej zaplanować niż się forsować.
Oszczędzisz czas i będziesz skuteczniejszy.
Bo ważne jest żeby „nauczyć się” (sprawa „prawie” dokonana - bo warto powtarzać), a nie „uczyć się” (niekończący się proces).
Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się
Aby dobrze opanować materiał związany z naprawą nadwozi pojazdów samochodowych ja musiałbym postępować w poniższy sposób:
przeczytałbym jeszcze raz strukturę materiału, żeby dowiedzieć się o czym są elementy e‑materiału. Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału
obejrzałbym film instruktażowy
sprawdziłbym, ile zapamiętałem z niego po pierwszym obejrzeniu
zagrał w grę edukacyjną, tak na próbę, na pierwszy raz. Pewnie wypadnie nie najlepiej, ale ... dopiero zaczynam się uczyć
teraz pora na utrwalanie: obejrzałbym film jeszcze raz. Dzięki niemu poznam szczegółowo zadania zawodowe, czynności i dokumentacje w zakresie naprawy nadwozi pojazdów samochodowych
wykonałbym ćwiczenie 2, 4, 5 i 6. Ćwiczenia te same prowadzą po treści rozszerzając zakres wiedzy.
sprawdziłbym się teraz w grze edukacyjnej.
teraz znowu wróciłbym do filmu i na koniec nauki zagrał w grę edukacyjną (mam nadzieję zdobywając 100%)
po tak dobrej „zagrywce” użyłbym ćwiczenia 3 - testu wiedzy, dzięki któremu wiedziałbym czego jeszcze nie wiem
dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym film i ewentualnie zagrał w gry.
Pamiętaj, że ja wiem jak się uczyć i ta ścieżka jest dopasowana do mnie. Nie musi być odpowiednia dla Ciebie i Twojego stylu uczenia się.
Jeśli Ci się podoba - użyj jej.
Jeśli inaczej byś postąpił zapisz swoją ścieżkę i „wykonaj”.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Internet to „czasem” dużo więcej wiedzy. „Czasem” oznacza tylko to, że warto korzystać ze sprawdzonych źródeł wiedzy. Jeśli już zaznajomisz się z e‑materiałem, warto poszerzyć swoją wiedzę o to co znajdziesz w necie i będzie to pokrywało się z wiedzą z tego miejsca.
Nie wahaj się korzystać ze słownika pojęć dla e‑materiału. Zawarte w nim pojęcia pozwolą Ci być nie tylko profesjonalistą w działaniu, ale także w rozumieniu i mówieniu.
Zauważ, że oglądając film masz możliwość obejrzenia materiału filmowego z jednoczesnym prezentowaniem tekstu na ekranie. Ten sam element występuje w grach. Użycie dwóch kanałów pozwala mieć większą pewność zapamiętania treści przez Ciebie. W przypadku filmu są to także prezentacja zawodu lub wybrane metody wraz z ich omówieniem (2 kanały) czy pojawianie się tekstu, który jest czytany (2 kanały). Rób tak samo - mówiąc na głos zapisuj notatkę, oglądając materiał komentuj na żywo to co widzisz lub czego nie widzisz. Uruchom co najmniej dwa kanały.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści