E-materiały do kształcenia zawodowego

Naprawy nadwozi pojazdów samochodowych

MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych - Blacharz samochodowy 721306

bg‑orange

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Naprawy nadwozi pojazdów samochodowych” składa się z dwóch materiałów multimedialnych.

  • Film instruktażowy - tutorial Wybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowychDlrB4pVaDFilm instruktażowy - tutorial Wybrane metody napraw nadwozi pojazdów samochodowych przedstawią Ci szacowanie uszkodzeń, określanie możliwości naprawy, naprawę elementów nadwozia wybraną techniką, szacowanie kosztów napraw, kontakt z klientem oraz prezentację obsługi i zastosowania spawarki, zgrzewarki, nitownicy, przyrządów do klejenia, lutowania, wykonywania uszczelnień, obróbki ręcznej, a także dokumentacji

  • Gra edukacyjna Techniki, procesy i operacje wykonywania napraw nadwozi pojazdów samochodowychD16zMRXQMGra edukacyjna Techniki, procesy i operacje wykonywania napraw nadwozi pojazdów samochodowych, w której wcielisz się w rolę blacharza samochodowego. Nauczysz się w niej planować etapy naprawy samochodu, dobierać do nich narzędzia oraz środki, określać przyczyny usterek, a także korzystać z narzędzi pomocnych w naprawach.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD17U6nGgcInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDENkp6tW6Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDwSXNgXWBPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDEnGqu2MsPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDzRhFQVoNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDfkZ2v16EInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

W skład multimediów wchodzą film instruktażowy oraz gra edukacyjna Zakresy materiału, które obejmują e‑materiały są dostępne dla Ciebie w pierwszej części materiału.

Co może być ważne?

Przede wszystkich zawartość materiałów. Sprawdź co tam jest i po co Ci to.

Co by było gdybyś uczył się czegoś, a to nie byłoby Ci do niczego nie potrzebne (oczywiście mózg uwielbia się uczyć i według zasady „wszystko się przyda”, przy nieograniczonej pamięci, wszystko jest wcześniej czy później przydatne)?

Przy uczeniu się „wszystkiego naraz” możesz mieć kłopoty z zapamiętaniem. Stąd dobrze jest zarządzać procesem uczenia się i zapomnieć o zasadzie „to już miałem”.

Nauka polega na powtarzaniu (możesz to sprawdzić wyszukując w internecie „krzywą zapamiętywania” i analizując to co przedstawia).

Dlatego też warto przeanalizować zanim zaczniesz się uczyć:

  • z czym masz do czynienia?

  • co jest z tego najważniejsze, a co mniej ważne?

  • co się powtarza (na różne sposoby)?

  • jak to zblokować w „puzzle Twojej wiedzy”?

Inaczej sytuacja z Twoim uczeniem się może wyglądać jak poniższe zdarzenie.

Ojciec mówi do syna: „Mógłbyś pobiec lub pojechać do sklepu po wkręty do drewna ...”. W tym momencie syn wskakuje do samochodu i już jest w drodze do oddalonego o 10 km sklepu z wkrętami. Nie słyszy już jednak jak ojciec dopowiada „ ... ale po co nam nowe wkręty jak na półce w piwnicy mamy ich kilka kilogramów. Weź z piwnicy”.

Teoretycznie niespójne, ale ... jeśli się dobrze przyjrzeć, to lepiej zaplanować niż się forsować.

Oszczędzisz czas i będziesz skuteczniejszy.

Bo ważne jest żeby „nauczyć się” (sprawa „prawie” dokonana - bo warto powtarzać), a nie „uczyć się” (niekończący się proces).

Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się

Aby dobrze opanować materiał związany z naprawą nadwozi pojazdów samochodowych ja musiałbym postępować w poniższy sposób:

  • przeczytałbym jeszcze raz strukturę materiału, żeby dowiedzieć się o czym są elementy e‑materiału. Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału

  • obejrzałbym film instruktażowy

  • sprawdziłbym, ile zapamiętałem z niego po pierwszym obejrzeniu

  • zagrał w grę edukacyjną, tak na próbę, na pierwszy raz. Pewnie wypadnie nie najlepiej, ale ... dopiero zaczynam się uczyć

  • teraz pora na utrwalanie: obejrzałbym film jeszcze raz. Dzięki niemu poznam szczegółowo zadania zawodowe, czynności i dokumentacje w zakresie naprawy nadwozi pojazdów samochodowych

  • wykonałbym ćwiczenie 2, 4, 5 i 6. Ćwiczenia te same prowadzą po treści rozszerzając zakres wiedzy.

  • sprawdziłbym się teraz w grze edukacyjnej.

  • teraz znowu wróciłbym do filmu i na koniec nauki zagrał w grę edukacyjną (mam nadzieję zdobywając 100%)

  • po tak dobrej „zagrywce” użyłbym ćwiczenia 3 - testu wiedzy, dzięki któremu wiedziałbym czego jeszcze nie wiem

  • dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym film i  ewentualnie zagrał w gry.

Pamiętaj, że ja wiem jak się uczyć i ta ścieżka jest dopasowana do mnie. Nie musi być odpowiednia dla Ciebie i Twojego stylu uczenia się.

Jeśli Ci się podoba - użyj jej.

Jeśli inaczej byś postąpił zapisz swoją ścieżkę i „wykonaj”.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę

Internet to „czasem” dużo więcej wiedzy. „Czasem” oznacza tylko to, że warto korzystać ze sprawdzonych źródeł wiedzy. Jeśli już zaznajomisz się z e‑materiałem, warto poszerzyć swoją wiedzę o to co znajdziesz w necie i będzie to pokrywało się z wiedzą z tego miejsca.

Nie wahaj się korzystać ze słownika pojęć dla e‑materiału. Zawarte w nim pojęcia pozwolą Ci być nie tylko profesjonalistą w działaniu, ale także w rozumieniu i mówieniu.

Zauważ, że oglądając film masz możliwość obejrzenia materiału filmowego z jednoczesnym prezentowaniem tekstu na ekranie. Ten sam element występuje w grach. Użycie dwóch kanałów pozwala mieć większą pewność zapamiętania treści przez Ciebie. W przypadku filmu są to także prezentacja zawodu lub wybrane metody wraz z ich omówieniem (2 kanały) czy pojawianie się tekstu, który jest czytany (2 kanały). Rób tak samo - mówiąc na głos zapisuj notatkę, oglądając materiał komentuj na żywo to co widzisz lub czego nie widzisz. Uruchom co najmniej dwa kanały.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).