Montaż jednostek pływających
TWO.05. Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających
– technik budowy jednostek pływających 311942
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływającychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑zasób uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik budowy jednostek pływających. Tematyka e‑zasobu służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodzie technik budowy jednostek pływających 311942.
Podstawa programowa
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających:
wykonywania i nadzorowania prac związanych z montażem kadłubów, ich wyposażaniem oraz remontami kadłubów jednostek pływających.
Efekty kształcenia
TWO.05.3. Montowanie kadłuba jednostek pływających z sekcji bloków
Uczeń:
charakteryzuje maszyny, urządzenia, sprzęt i narzędzia konieczne do wykonania montażu konstrukcji kadłuba jednostek pływających;
wykonuje montaż kadłuba jednostek pływających zgodnie z opracowaną technologią budowy, remontu lub modernizacji, zachowując technologiczną kolejność spawania;
kontroluje proces montażu kadłuba jednostek pływających z wykorzystaniem wyników analiz;
montuje pozostałe elementy konstrukcyjne kadłuba i wyposażenia niezbędne do wykonania przed wodowaniem jednostek pływających;
wykonuje i analizuje pomiary geometryczne, zgłasza potrzeby odbioru, badań nieniszczących oraz prób wymaganych na stopniu montażu kadłuba jednostek pływających.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
W ich skład wchodzi jedno multimedum. Zasób „Nowoczesne metody podziału przestrzennego kadłuba jednostek pływającychNowoczesne metody podziału przestrzennego kadłuba jednostek pływających” to animacja przedstawiająca budowę stalowego kadłuba statku z uwzględnieniem jego funkcjonalności i konstrukcji z podziałem przestrzennym na poszczególne bloki funkcjonalne. Przedstawione statki to: zbiornikowiec, masowiec, ro‑ro i statek pasażerski.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji związanych z montażem jednostek pływających.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Animacja „Nowoczesne metody podziału przestrzennego kadłuba jednostek pływających”
Można zaproponować uczestnikom zajęć lekcję metodą grup eksperckich. Metoda ta jest szczególnie przydatna do aktywnego grupowego zapoznawania się z wybraną na zajęcia partią materiału. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, np. pięcioosobowych; w zależności od liczby uczniów w klasie można rozważyć inny podział. Poszczególne zespoły otrzymują zadanie opracowania zagadnienia: „opisz wybrany rodzaj statku”. Statki do wyboru to: zbiornikowiec, masowiec, ro‑ro i statek pasażerski. Nauczyciel przyporządkowuje rodzaj statku do grupy uczniów. W pierwszym etapie każda grupa ma za zadanie opracowanie wyznaczonego zagadnienia na podstawie fragmentu animacji. Opracowania mają mieć formę notatki. W drugim etapie, po przygotowaniu odpowiedzi i podsumowaniu dokonanym przez nauczyciela, tworzone są nowe grupy tak, aby w każdej z nich był ekspert od jednego typu statku. Zadaniem każdego ucznia jest zaprezentowanie efektów pracy i swojej wiedzy wyniesionej z pierwszego etapu pracy. Ekspert przekazuje wiedzę w swoim zakresie pozostałym członkom grupy. Przy takiej kolejności realizacji poleceń niezwykle ważna jest aktywność uczniów już na pierwszym etapie, bo w nowych grupach jeden uczeń jest ekspertem od jednej kwestii. Uczniowie nie powinni korzystać z dodatkowych źródeł, opierają się tylko na notatkach, które przygotowali podczas pierwszego etapu pracy. Ważne, aby nauczyciel poinformował o zasadzie oraz następnej: podsumowaniem pracy metodą ekspercką będzie wybranie po jednym uczniu z każdego zespołu, który zaprezentuje zagadnienie wybrane przez prowadzącego. Każda grupa prezentuje inny problem, żeby każdy mógł sporządzić notatki i wysłuchać podsumowania wszystkich treści. W przypadku oceniania warto zastosować regułę, że grupa otrzymuje taką ocenę, jaką dostał uczeń wybrany do odpowiedzi. Można wybrać do odpowiedzi tych pracujących najszybciej oraz o największym potencjale. Można zastosować także inną formę podsumowania, wtedy uczniowie rozwiązują indywidualnie test, każdy uzyska swoją ocenę.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie razem z nauczycielem (z jego pomocą i wskazówkami) wypełniają ćwiczenia (na klasowej tablicy interaktywnej lub poprzez projekcję z rzutnika – na klasowym komputerze), na bieżąco konsultując odpowiedzi w małych grupach lub na forum klasy (praca całego zespołu klasowego, a także praca z prowadzącym zajęcia).
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z animacją. Uczniowie analizują zawarte w niej informacje samodzielnie w domu. Na kolejnych zajęciach nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. W ramach lekcji odwróconej odbywają się aktywności zaproponowane przez nauczyciela, czyli tworzenie notatek i plakatów na podstawie informacji zebranych podczas pracy metodą stacji, tworzenie słów kluczowych w ramach klasowego turnieju.
Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące animacji. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.
Praca indywidualna
Zadaniem każdego ucznia jest zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale, a na koniec sprawdzić się, wykonując ćwiczenia zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu samodzielnie poznają poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale. Warto też zaproponować, aby każdy uczeń wypisał w swojej notatce dwa zagadnienia dotyczące każdego rodzaju statku. Zadaniem uczestników zajęć jest wypisanie pojęć czy zagadnień, które wymagają, ich zdaniem, bardziej szczegółowego wyjaśnienia. Niejasne kwestie wypisują na karteczkach i przekazują je nauczycielowi, który, po zebraniu wszystkich, czyta je głośno i prosi chętnych uczniów o wyjaśnienie. Jeśli nie pojawią się chętne osoby do wyjaśnienia lub problem jest niezrozumiały dla większości uczestników, to prowadzący wyjaśnia trudne kwestie sam.
Praca w grupach
Uczniowie dzieleni są na cztery grupy. Zadaniem każdej z nich jest stworzenie plakatu prezentującego jeden z typów statków, które przedstawione są w animacji. Nauczyciel przydziela typ statku danej grupie. Aby zachęcić uczniów do przedstawienia zagadnienia w jak najatrakcyjniejszej formie, nauczyciel informuje o nagradzaniu plusami. Uczniowie na lekcji prezentują plakaty reszcie klasy. W ten sposób cała klasa zapozna się z czterema typami statków.
Indywidualna praca z uczniami
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans. W ramach indywidualizacji uczniowie mogą skorzystać z metody tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy szybciej opanowali materiał, mogą stworzyć dla osób, które wolniej opanowują materiał, mininotatkę na temat każdego typu statku, które zostały zaprezentowane w animacji. Może ona być podpowiedzią dla osób, które wolniej przyswajają materiał. Notatka może mieć formę plakatu czy książeczki – uczniowie mogą sami zdecydować. Uczniowie, którzy wolnej pracują, mogą do gotowego poradnika dopisać swoje przykłady.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści