Organizowanie procesów klasyfikacji, rozdrabniania, wzbogacania kopalin stałych oraz gospodarki wodno‑mułowej
Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych – Technik przeróbki kopalin stałych
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęćWykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciamiWykorzystanie e‑materiału poza zajęciami
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi sięWykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach operator maszyn i urządzeń przeróbczych i technik przeróbki kopalin stałych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych - Technik przeróbki kopalin stałych .
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych
organizowania procesów klasyfikacji, rozdrabniania i wzbogacania kopalin stałych,
organizowania gospodarki wodno‑mułowej.
Efekty kształcenia
Organizacja procesów klasyfikacji, rozdrabniania i wzbogacania kopalin stałych
Uczeń:
1) planuje procesy klasyfikacji i rozdrabniania kopalin stałych,
2) planuje procesy wzbogacania kopalin stałych,
5) kontroluje parametry techniczno‑technologiczne procesów klasyfikacji, rozdrabniania i wzbogacania kopalin stałych.
Organizacja procesów gospodarki wodno‑mułowej
Uczeń:
1) charakteryzuje zjawiska fizykochemiczne w obiegu wodno‑mułowym oraz w procesie flotacji,
2) planuje procesy oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania, odwadniania miałów i mułów oraz suszenia produktów przeróbki.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:Altas interkaktywny
Klasyfikacja, rozdrabnianie, wzbogacanie i obieg wodno‑mułowy
Altas interkaktywnyKlasyfikacja, rozdrabnianie, wzbogacanie i obieg wodno‑mułowy
prezentuje prcesy oraz maszyny w nich stosowane.Animacja 3D
Zjawiska flokulacji, koagulacji, sedymentacji i flotacji
Animacja 3DZjawiska flokulacji, koagulacji, sedymentacji i flotacji
omawia zjawiska fizykochemiczne będące podstawom działania procesów wzbogacania i oczyszczania wód obiegowych.Plansza interaktywna
Bilansowanie procesów klasyfikacji, rozdrabniania, wzbogacania kopalin stałych oraz gospodarki wodnomułowej
Plansza interaktywnaBilansowanie procesów klasyfikacji, rozdrabniania, wzbogacania kopalin stałych oraz gospodarki wodnomułowej
przedstawia wzory stosowane podczas bilansowania procesów przeróbczych.Film edukacyjny
Pobieranie prób w procesie przeróbki kopalin stałych i ich analiza
Film edukacyjnyPobieranie prób w procesie przeróbki kopalin stałych i ich analiza
prezentuje metody pobierania prób.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Klasyfikacja, rozdrabnianie, wzbogacanie i obieg wodno-mułowyAtlas interaktywny
Zjawiska flokulacji, koagulacji, sedymentacji i flotacjiAnimacja 3D
Bilansowanie procesów klasyfikacji, rozdrabniania, wzbogacania kopalin stałych oraz gospodarki wodnomułowejPlansza interaktywna
Pobieranie prób w procesie przeróbki kopalin stałych i ich analizaFilm edukacyjny
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Atlas interaktywny – Klasyfikacja, rozdrabnianie, wzbogacanie i obieg wodno‑mułowy
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji atlas interaktywny.
Następnie dzieli zespół klasowy na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje kartkę z zadaniem, które ma wykonać (np. zasada działania wzbogacalnika typu DISA, wzbogacanie węgla koksowniczego, zasada działania osadzarki beztłokowej).
Po zapoznaniu się z odpowiednią częścią atlasu każda grupa na podstawie swoich notatek wykonuje przydzielone zadanie.
Po upływie dziesięciu minut grupy wymieniają się kartkami (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i uzupełniają dane treści.
Następnie notatki trafiają do nauczyciela, który koryguje ewentualne błędy.
Pod koniec lekcji nauczyciel przedstawia prawidłowe informacje na temat zarządzania jakością, omawiając najczęściej pojawiające się błędy.
Animacja 3D – Zjawiska flokulacji, koagulacji, sedymentacji i flotacji
Nauczyciel prezentuje uczniom animację i uprzedza, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji i notowali fakty dotyczące procesów fizykochemicznych zachodzących w obiegu wodnomułowym.
Po zakończeniu oglądania uczniowie zostają podzieleni na kilka maksymalnie 4- osobowych grup.
Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie - będzie on polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.
Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.
Przykładowe pytania konkursowe mogłyby wyglądać następująco:
Na jakie kategorie dzielimy elementy zawieszone w wodzie?
Na czym polega proces koagulacji?
Jakie wyróżniamy rodzaje koagulacji?
Wymień rodzaje koagulantów.
Podaj ujemne skutki oddziaływania glinu na środowisko.
Wymień zalety koagulantów żelazowych.
Jak przebiega proces sedymentacji?
Co to jest granica mętności?
Określ cel procesów odwadniania.
Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.
Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.
Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.
Plansza interaktywna Bilansowanie procesów klasyfikacji, rozdrabniania, wzbogacania kopalin stałych oraz gospodarki wodnomułowej
Nauczyciel prezentuje planszę interkatywną i omawia każdą z wielkości, która możemy wyliczyć. Może przedstawić w jaki sposób wykonuje się pomairy w celu obliczenia poszczególnych wartości.
Po przedstawieniu multimedium nauczyciel dzieli uczniów na kilka maksymalnie 4‑osobowych grup.
Każdej z grup nauczyciel daje za zadanie znaleźć zależności łączące poszczególne wielkości jak np. zagęszczenie masowe i rozcieńczenie objętościowe.
Każda z grup prezentuje na forum metodę jaką doszli do uzyskania finalnego wzoru.
W razie potrzeby nauczciel na bieżąco komentuje proces i wskazuje ewentualne błędy.
Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.
Film edukacyjny Pobieranie prób w procesie przeróbki kopalin stałych i ich analiza
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny.
Następnie dzieli zespół klasowy na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje kartkę z pojęciem występującym w filmie do wyjaśnienia (np. kwartowanie, ciągłe ponieranie próbek, pobieranie próbek w odstępach masy).
Po odtworzeniu filmu każda grupa na podstawie swoich notatek wykonuje przydzielone zadanie.
Po upływie dziesięciu minut grupy wymieniają się kartkami (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i uzupełniają dane treści.
Następnie notatki trafiają do nauczyciela, który koryguje ewentualne błędy.
Pod koniec lekcji nauczyciel przedstawia prawidłowe informacje na temat zarządzania jakością, omawiając najczęściej pojawiające się błędy.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Atlas interaktywny – Klasyfikacja, rozdrabnianie, wzbogacanie i obieg wodno‑mułowy
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji atlas interaktywny.
Następnie każdy uczeń wybiera jeden z procesów i stara się przygotować mapę mysli na jego temat na podstawie atlasu.
Nauczyciel następnie prosi wybranych uczniów o przedstawieniu ich map myśli na forum i omówienia ich.
Najciekawsze mapy myśli mogą być nagrodzone pochwałą lub oceną.
Animacja 3D – Zjawiska flokulacji, koagulacji, sedymentacji i flotacji
Nauczyciel prezentuje uczniom animację.
Następnie prosi uczniów o schematyczne przedstawienie zachodzących procesów na kartkach.
Następnie prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swoich schematycznych wyjaśnień.
Prowadzący może nagrodzić najlepsze odpowiedzi ocenami lub ustną pochwałą.
Plansza interaktywna Bilansowanie procesów klasyfikacji, rozdrabniania, wzbogacania kopalin stałych oraz gospodarki wodnomułowej
Nauczyciel prezentuje planszę interkatywną.
Po przedstawieniu daje uczniom zadanie polegające na zastanowieniu się w jaki sposób zmierzyć poszczególne wielkości w celu dokonania wyliczeń odpowiednich wskaźników w praktyce.
Nuczyciel pyta wyrywkowo uczniów o ich propocyzje komentując błędy lub możliwe trudności przy zastosowaniu zaproponowanej przez ucznia metody, następnie przedstawiając rzeczywiste metody.
Prowadzący może nagrodzić najlepsze odpowiedzi ocenami lub ustną pochwałą.
Film edukacyjny Pobieranie prób w procesie przeróbki kopalin stałych i ich analiza
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny.
Po odtworzeniu filmu prosi, aby każdy uczeń sporządził notatki na temat pobierania prób w procesie przeróbki kopalin stałych.
Po sporządzeniu notatek nauczyciel wyrywkowo pyta uczniów o tematy poruszane w trakcie filmu (podstawowe pojęcia, zasady pobierania prób).
Pod koniec lekcji nauczyciel przedstawia prawidłowe informacje na tematy poruszane w filmie, omawiając najczęściej pojawiające się błędy w notatkach uczniów.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z multimediami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.
Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do zrozumienia omawianych zagadnień.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie: Zaplanuj proces wzbogacania węgla koksowego w pełnym etapie uziarnienia.
Uczeń planuje proces wzbogacania, opisując kolejne etapy swojego działania.
Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.:
Co sprawiło ci trudności?
,Co wykonałeś bez problemu?
,Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
.
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: klasyfikacja, wzbogacanie, rozdrabnianie i oczyszczanie wód obiegowych oraz odwadnianie mułów.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań – nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.:
Co sprawiło grupie trudności?
,Co grupy wykonały bez problemu?
,Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem?
,Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.
Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze pomiędzy uczniami, które są zdecydowanie bliższe niż nauczyciel – uczeń, gdyż uczniowie są w przybliżonym sobie wieku, a co za tym idzie, mają podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą w prostszy sposób dotrzeć do siebie nawzajem, jak również uczyć się od siebie.
Uczniowie z mniejszą wiedzą, ale wspierani przez uczniów zdolnych, będą łatwiej się uczyli. Z kolei uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę oraz rozwiązywali problemy związane ze sposobami wytłumaczenia materiału uczniom, którzy sobie z tym nie radzą.
Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo
, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat zasad działania oraz obsługi maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałych oraz budowy maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie wzbogacania kopalin stałych.
Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.
Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.
Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści