E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizowanie procesów klasyfikacji, rozdrabniania, wzbogacania kopalin stałych oraz gospodarki wodno‑mułowej

Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych – Technik przeróbki kopalin stałych

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach operator maszyn i urządzeń przeróbczych i technik przeróbki kopalin stałych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:

Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych - Technik przeróbki kopalin stałych .

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych

  • organizowania procesów klasyfikacji, rozdrabniania i wzbogacania kopalin stałych,

  • organizowania gospodarki wodno‑mułowej.

Efekty kształcenia

Organizacja procesów klasyfikacji, rozdrabniania i wzbogacania kopalin stałych

Uczeń:
1) planuje procesy klasyfikacji i rozdrabniania kopalin stałych,
2) planuje procesy wzbogacania kopalin stałych,
5) kontroluje parametry techniczno‑technologiczne procesów klasyfikacji, rozdrabniania i wzbogacania kopalin stałych.

Organizacja procesów gospodarki wodno‑mułowej

Uczeń:
1) charakteryzuje zjawiska fizykochemiczne w obiegu wodno‑mułowym oraz w procesie flotacji,
2) planuje procesy oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania, odwadniania miałów i mułów oraz suszenia produktów przeróbki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDqzrZAc8bWprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD8uHFLgeUInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDTPonDkvISłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDzG6hhYDEPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDy9iFeVaMPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDEiHUkT75Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD1FA7wNOQInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

Atlas interaktywny – Klasyfikacja, rozdrabnianie, wzbogacanie i obieg wodno‑mułowy
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji atlas interaktywny.

  • Następnie dzieli zespół klasowy na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje kartkę z zadaniem, które ma wykonać (np. zasada działania wzbogacalnika typu DISA, wzbogacanie węgla koksowniczego, zasada działania osadzarki beztłokowej).

  • Po zapoznaniu się z odpowiednią częścią atlasu każda grupa na podstawie swoich notatek wykonuje przydzielone zadanie.

  • Po upływie dziesięciu minut grupy wymieniają się kartkami (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i uzupełniają dane treści.

  • Następnie notatki trafiają do nauczyciela, który koryguje ewentualne błędy.

  • Pod koniec lekcji nauczyciel przedstawia prawidłowe informacje na temat zarządzania jakością, omawiając najczęściej pojawiające się błędy.

Animacja 3D – Zjawiska flokulacji, koagulacji, sedymentacji i flotacji
  • Nauczyciel prezentuje uczniom animację i uprzedza, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji i notowali fakty dotyczące procesów fizykochemicznych zachodzących w obiegu wodnomułowym.

  • Po zakończeniu oglądania uczniowie zostają podzieleni na kilka maksymalnie 4- osobowych grup.

  • Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie - będzie on polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.

  • Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.

  • Przykładowe pytania konkursowe mogłyby wyglądać następująco:

    • Na jakie kategorie dzielimy elementy zawieszone w wodzie?

    • Na czym polega proces koagulacji?

    • Jakie wyróżniamy rodzaje koagulacji?

    • Wymień rodzaje koagulantów.

    • Podaj ujemne skutki oddziaływania glinu na środowisko.

    • Wymień zalety koagulantów żelazowych.

    • Jak przebiega proces sedymentacji?

    • Co to jest granica mętności?

    • Określ cel procesów odwadniania.

  • Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.

  • Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.

Plansza interaktywna Bilansowanie procesów klasyfikacji, rozdrabniania, wzbogacania kopalin stałych oraz gospodarki wodnomułowej
  • Nauczyciel prezentuje planszę interkatywną i omawia każdą z wielkości, która możemy wyliczyć. Może przedstawić w jaki sposób wykonuje się pomairy w celu obliczenia poszczególnych wartości.

  • Po przedstawieniu multimedium nauczyciel dzieli uczniów na kilka maksymalnie 4‑osobowych grup.

  • Każdej z grup nauczyciel daje za zadanie znaleźć zależności łączące poszczególne wielkości jak np. zagęszczenie masowe i rozcieńczenie objętościowe.

  • Każda z grup prezentuje na forum metodę jaką doszli do uzyskania finalnego wzoru.

  • W razie potrzeby nauczciel na bieżąco komentuje proces i wskazuje ewentualne błędy.

  • Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.

Film edukacyjny Pobieranie prób w procesie przeróbki kopalin stałych i ich analiza
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny.

  • Następnie dzieli zespół klasowy na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje kartkę z pojęciem występującym w filmie do wyjaśnienia (np. kwartowanie, ciągłe ponieranie próbek, pobieranie próbek w odstępach masy).

  • Po odtworzeniu filmu każda grupa na podstawie swoich notatek wykonuje przydzielone zadanie.

  • Po upływie dziesięciu minut grupy wymieniają się kartkami (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i uzupełniają dane treści.

  • Następnie notatki trafiają do nauczyciela, który koryguje ewentualne błędy.

  • Pod koniec lekcji nauczyciel przedstawia prawidłowe informacje na temat zarządzania jakością, omawiając najczęściej pojawiające się błędy.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

Atlas interaktywny – Klasyfikacja, rozdrabnianie, wzbogacanie i obieg wodno‑mułowy
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji atlas interaktywny.

  • Następnie każdy uczeń wybiera jeden z procesów i stara się przygotować mapę mysli na jego temat na podstawie atlasu.

  • Nauczyciel następnie prosi wybranych uczniów o przedstawieniu ich map myśli na forum i omówienia ich.

  • Najciekawsze mapy myśli mogą być nagrodzone pochwałą lub oceną.

Animacja 3D – Zjawiska flokulacji, koagulacji, sedymentacji i flotacji
  • Nauczyciel prezentuje uczniom animację.

  • Następnie prosi uczniów o schematyczne przedstawienie zachodzących procesów na kartkach.

  • Następnie prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swoich schematycznych wyjaśnień.

  • Prowadzący może nagrodzić najlepsze odpowiedzi ocenami lub ustną pochwałą.

Plansza interaktywna Bilansowanie procesów klasyfikacji, rozdrabniania, wzbogacania kopalin stałych oraz gospodarki wodnomułowej
  • Nauczyciel prezentuje planszę interkatywną.

  • Po przedstawieniu daje uczniom zadanie polegające na zastanowieniu się w jaki sposób zmierzyć poszczególne wielkości w celu dokonania wyliczeń odpowiednich wskaźników w praktyce.

  • Nuczyciel pyta wyrywkowo uczniów o ich propocyzje komentując błędy lub możliwe trudności przy zastosowaniu zaproponowanej przez ucznia metody, następnie przedstawiając rzeczywiste metody.

  • Prowadzący może nagrodzić najlepsze odpowiedzi ocenami lub ustną pochwałą.

Film edukacyjny Pobieranie prób w procesie przeróbki kopalin stałych i ich analiza
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny.

  • Po odtworzeniu filmu prosi, aby każdy uczeń sporządził notatki na temat pobierania prób w procesie przeróbki kopalin stałych.

  • Po sporządzeniu notatek nauczyciel wyrywkowo pyta uczniów o tematy poruszane w trakcie filmu (podstawowe pojęcia, zasady pobierania prób).

  • Pod koniec lekcji nauczyciel przedstawia prawidłowe informacje na tematy poruszane w filmie, omawiając najczęściej pojawiające się błędy w notatkach uczniów.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciami

Praca indywidualna

Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z multimediami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do zrozumienia omawianych zagadnień.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Zaplanuj proces wzbogacania węgla koksowego w pełnym etapie uziarnienia.

  • Uczeń planuje proces wzbogacania, opisując kolejne etapy swojego działania.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu?, Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?.

Praca w grupach

Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: klasyfikacja, wzbogacanie, rozdrabnianie i oczyszczanie wód obiegowych oraz odwadnianie mułów.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań – nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu?, Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem?, Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.

Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze pomiędzy uczniami, które są zdecydowanie bliższe niż nauczyciel – uczeń, gdyż uczniowie są w przybliżonym sobie wieku, a co za tym idzie, mają podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą w prostszy sposób dotrzeć do siebie nawzajem, jak również uczyć się od siebie.

Uczniowie z mniejszą wiedzą, ale wspierani przez uczniów zdolnych, będą łatwiej się uczyli. Z kolei uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę oraz rozwiązywali problemy związane ze sposobami wytłumaczenia materiału uczniom, którzy sobie z tym nie radzą.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat zasad działania oraz obsługi maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałych oraz budowy maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie wzbogacania kopalin stałych.

Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1L7zXAkgHy8K