E-materiały do kształcenia zawodowego

Usuwanie powalonych drzew

BPO.03. Wykonywanie czynności ratowniczych - Technik pożarnictwa 311919

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Tomasz Pytel

Konsultant przewodnika: Dariusz Ruchała

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Usuwanie powalonych drzew

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik pożarnictwa 311919

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.03. Wykonywanie czynności ratowniczych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

BPO.03.2.4) obsługuje sprzęt ratowniczy:

  • charakteryzuje parametry sprzętu ratowniczego,

  • obsługuje sprzęt ratowniczy, stosując zasady bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • omawia zasady konserwacji sprzętu,

BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,

BPO.03.3.12) wykonuje czynności ratownicze podczas zwalczania pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych:

  • wykonuje rozwinięcia w pododdziałach,

  • wykonuje dostęp do poszkodowanych przy użyciu sprzętu ratowniczego,

  • stosuje zasady taktyki podczas działań ratowniczych, pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych,

BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego,
BPO.03.3.12)2) przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób,
BPO.03.3.12)3) zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BPO.03. Wykonywanie czynności ratowniczych:

  • wykonywania czynności ratowniczych;

  • rozpoznawania i likwidacji zagrożeń podczas działań ratowniczych.

Celem głównym jest przygotowanie do wykonywania zadań z zakresu przygotowania stanowiska pracy oraz przeprowadzenia czynności ratowniczych z zastosowaniem technik pracy pilarką – w zależności od sytuacji, występujących sił wewnętrznych i warunków lokalnych podczas usuwania skutków zjawisk pogodowych w postaci uszkodzonych drzew.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Działania ratownicze podczas miejscowych zagrożeń – czynności ratownicze wykonywane podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film prezentuje czynności ratownicze wykonywane podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa:

  • zabezpieczenie miejsca zdarzenia,

  • przygotowanie stanowiska pracy,

  • określenie zagrożeń na stanowisku pracy,

  • przygotowanie sprzętu do wykonywania ścinki i obalania drzewa oraz zasady cięcia pilarką łańcuchową,

  • wykonanie cięć w drewnie,

  • techniki wykonywania rzazów,

  • wykorzystanie sprzętu pomocniczego: ściągacz linowy, bloczki kierunkowe, kliny, liny,

  • okrzesywanie gałęzi.

Uczący się mogą wykorzystać film podczas poznawania sprzętu ratowniczego wykorzystywanego podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów.

Zrozumienie zagadnień poruszanych w filmie ułatwi wcześniejsza znajomość rodzajów sprzętu wykorzystywanego do usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa.

Film instruktażowy jest najważniejszym elementem e‑materiału i stanowi instrukcję postępowania w przypadku wystąpienia zdarzeń z silnymi wiatrami oddziałującymi na drzewa, wymagającymi podjęcia działań ratowniczych. Jego uzupełnieniem jest zarówno film edukacyjny, jak i galeria zdjęć.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego,
BPO.03.3.12)2) przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób,
BPO.03.3.12)3) zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.

Film instruktażowy powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • Wykonywanie czynności ratowniczych podczas usuwania drzew. Wybrane elementy budowy pilarki.

  • Podstawowe działania ratownicze przy usuwaniu drzew.

  • Sprzęt indywidualnej ochrony strażaka. Podstawowe zasady cięcia pilarką łańcuchową.

  • Techniki cięć pilarką łańcuchową. Dodatkowy sprzęt pomocniczy przy wykonywaniu cięć pilarką łańcuchową.

  • Technika wykonywania cięcia pilarką łańcuchową oraz wykonywanie zabezpieczenia podczas obalana grubych drzew.

  • Układ linowy do stabilizacji drzewa.

  • Odrzucenie wsteczne prowadnicy podczas pracy pilarką łańcuchową.

  • Siły działające na konar podczas cięcia pilarką łańcuchową.

  • Siły „reakcyjne” występujące w czasie cięcia pilarką.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film instruktażowy wspiera osiąganie następujących celów:

  • obsługiwanie sprzętu ratowniczego: pilarki łańcuchowe, kliny, liny, siekiery,

  • wykonywanie czynności ratowniczych podczas działań ratowniczych przy usuwaniu drzew.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się mogą wspomagać się poszczególnymi fragmentami filmu w procesie samokształcenia:

  1. powtórzenie materiału, przygotowanie do egzaminu zawodowego eksternistycznego,

  2. przygotowanie notatek i fiszek opisujących kolejne etapy pracy ratowników podczas usuwania drzew,

  3. oglądanie filmu i zapisywanie na kartkach tego, co jest niezrozumiałe lub wymaga dodatkowego uzupełnienia; niejasności wyjaśniane są z wykorzystaniem z dostępnych źródeł, w tym słownika dla e‑materiału,

  4. opracowanie instrukcji przygotowania pilarki łańcuchowej do pracy, np. w postaci plakatu,

  5. sposobów zabezpieczania miejsca zdarzenia w innych niż na filmie warunkach, np. gdy drzewo leży na jezdni, spadło na samochód lub dom; każda grupa przygotowuje materiał przedstawiający inną sytuację; materiały są udostępniane innym uczącym się,

  6. przygotowanie plakatów dotyczących rodzajów rzazów w zależności od terenu lub rodzaju drzewa,

  7. zwrócenie specjalnej uwagi podczas oglądania filmu na szczegóły związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, przygotowanie instrukcji bezpieczeństwa i opisu środków ochrony indywidualnej,

  8. przygotowanie instrukcji obsługi sprzętu ratowniczego podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa.


Tytuł materiału multimedialnego

Techniki wykonywania ścinania i przerzynki drzew wykorzystywane podczas działań ratowniczych

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film prezentuje pracę maszyn i urządzeń pilarek łańcuchowych w procesie ścinania i przerzynki drzew. Poruszane są w nim następujące tematy:

  1. Techniki wykonywania rzazów.

  2. Przerzynka i usuwanie leżących naprężonych pni.

  3. Działania na drzewach wywróconych z korzeniami (wiatrołomach).

  4. Okrzesywanie gałęzi.

  5. Odcinanie ciężkich gałęzi.

  6. Odcinanie grubych gałęzi.

  7. Wykorzystanie sprzętu pomocniczego podczas działań ratowniczych (kliny, ściągacz linowy).

  8. Prace serwisowe pilarki łańcuchowej.

  9. Zabezpieczenie terenu akcji.

  10. Ścieżki oddalania (drogi bezpiecznej ewakuacji).

  11. Działanie i budowa pilarki łańcuchowej.

  12. Przeznaczenie i zastosowanie pilarki łańcuchowej.

Materiał może być wykorzystany w momencie poznawania danej tematyki.

Zrozumienie zagadnień poruszanych w filmie ułatwi wcześniejsza znajomość rodzajów sprzętu wykorzystywanego do ścinania i przerzynki drzew podczas działań ratowniczych.

Materiał stanowi uzupełnienie filmu instruktażowego i powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego,
BPO.03.3.12)2) przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób,
BPO.03.3.12)3) zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.

Film edukacyjny powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • Wykonywanie czynności ratowniczych podczas usuwania drzew. Wybrane elementy budowy pilarki.

  • Podstawowe działania ratownicze przy usuwaniu drzew.

  • Sprzęt indywidualnej ochrony strażaka. Podstawowe zasady cięcia pilarką łańcuchową.

  • Techniki cięcia pilarką łańcuchową. Dodatkowy sprzęt pomocniczy przy wykonywaniu cięć pilarką łańcuchową.

  • Elementy budowy pilarki.

  • Elementy łańcucha tnącego.

  • Układ linowy do stabilizacji drzewa.

  • Przekazanie energii elektrycznej do świecy w układzie zapłonu.

  • Odrzucenie wsteczne prowadnicy podczas pracy pilarką łańcuchową.

  • Siły działające na konar podczas cięcia pilarką łańcuchową.

  • Siły „reakcyjne” występujące w czasie cięcia pilarką.

  • Sprzęgło odśrodkowe w układzie napędowym.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film edukacyjny wspiera osiąganie następujących celów:

  • zapoznanie się z pracą maszyn i urządzeń pilarek łańcuchowych w procesie ścinania i przerzynki drzew jako elementu działań ratowniczych podczas usuwania skutków zjawisk pogodowych w postaci uszkodzonych drzew.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się mogą wspomagać się poszczególnymi fragmentami filmu w procesie samokształcenia:

  1. powtórzenie materiału, przygotowanie do egzaminu zawodowego,

  2. przygotowanie notatek i fiszek opisujących kolejne etapy prac serwisowych sprzętu używanego podczas usuwania drzew,

  3. oglądanie filmu i zapisywanie na kartkach tego, co jest niezrozumiałe lub wymaga dodatkowego uzupełnienia; wyjaśnianie niejasności korzystając z dostępnych źródeł lub we współpracy z innymi uczącymi się,

  4. przygotowanie plakatów dotyczących elementów budowy pilarek łańcuchowych,

  5. zwracanie specjalnej uwagi podczas oglądania filmu na szczegóły związane z bezpieczeństwem i higieną pracy; przygotowanie procedury przygotowania sprzętu do usuwania drzew,

  6. przygotowanie do metody praktycznej – instrukcji – uzyskanie potrzebnych informacji do działania w zakresie obsługi sprzętu ratowniczego podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa.


Tytuł materiału multimedialnego

Narzędzia, maszyny oraz procesy technologiczne podczas wykonywania czynności ratowniczych przy usuwaniu powalonych drzew

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Galeria zawiera zdjęcia przedstawiające:

  • pojedyncze narzędzia i elementy: łańcuch tnący, prowadnice, kliny do obalania, obracak, liny, bloczki kierunkowe, środki ochrony osobistej,

  • maszyny stosowane w zawodzie: pilarki łańcuchowe do drewna, ściągacze linowe,

  • stanowiska pracy: przygotowane narzędzia do usuwania drzew na stanowisku, przygotowanie do pracy w koszu autodrabiny, wykorzystanie rysunków przedstawiających rozkład naprężeń w drewnie,

  • procesy technologiczne: ścinkę i obalanie drzew prostych, pochylonych, uszkodzonych, okrzesywanie, przerzynkę drewna, okrzesywanie gałęzi.

Materiał może być wykorzystany w momencie zdobywania wiedzy z danej tematyki.

Zrozumienie zagadnień poruszanych w galerii ułatwi wcześniejsza znajomość rodzajów sprzętu wykorzystywanego do ścinania i przerzynki drzew podczas działań ratowniczych.

Materiał stanowi uzupełnienie filmu instruktażowego i filmu edukacyjnego i powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego,
BPO.03.3.12)2) przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób,
BPO.03.3.12)3) zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.

Galeria zdjęć powiązana jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • Wykonywanie czynności ratowniczych podczas usuwania drzew. Wybrane elementy budowy pilarki.

  • Podstawowe działania ratownicze przy usuwaniu drzew.

  • Techniki cięć pilarką łańcuchową. Dodatkowy sprzęt pomocniczy przy wykonywaniu cięć pilarką łańcuchową.

  • Odrzucenie wsteczne prowadnicy podczas pracy pilarką łańcuchową.

  • Elementy prowadnicy łańcucha.

  • Siły działające na konar podczas cięcia pilarką łańcuchową.

  • Siły „reakcyjne” występujące w czasie cięcia pilarką.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Galeria zdjęć wspiera osiąganie następujących celów:

  • wykorzystanie sprzętu ratowniczego (pilarki łańcuchowe do drewna, ściągacze linowe) oraz wykonywanie czynności ratowniczych podczas działań ratowniczych przy usuwaniu drzew,

  • zapewnienie bezpieczeństwa podczas działań ratowniczych przy usuwaniu drzew,

  • omawianie procesów technologicznych podczas wykonywania czynności ratowniczych przy usuwaniu powalonych drzew (ścinka i obalanie drzew prostych, pochylonych, uszkodzonych, okrzesywanie, przerzynka drewna, okrzesywanie gałęzi).

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się mogą wspomagać się poszczególnymi fragmentami filmu w procesie samokształcenia:

  1. powtórzenie materiału, przygotowanie do egzaminu zawodowego,

  2. przygotowanie notatek i fiszek opisujących rodzaje sprzętu używanego do usuwania drzew,

  3. oglądanie filmu i zapisywanie na kartkach tego, co jest niezrozumiałe lub wymaga dodatkowego uzupełnienia; wyjaśnianie niejasności korzystając z dostępnych źródeł lub we współpracy z innymi uczącymi się,

  4. przygotowanie przez grupy uczących się prezentacji wybranego rodzaju sprzętu do usuwania drzew,

  5. przygotowanie plakatów prezentujących poszczególne elementy procesów technologicznych: ścinkę i obalanie drzew prostych, pochylonych, uszkodzonych, okrzesywanie, przerzynkę drewna,

  6. zwracanie specjalnej uwagi na szczegóły związane z zabezpieczeniem ratownika podczas oglądania galerii,

  7. przygotowanie do metody praktycznej – instrukcji – uzyskanie potrzebnych informacji do działania w zakresie obsługi sprzętu ratowniczego podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru kilkoma prawidłowymi odpowiedziami - Wykonywanie czynności ratowniczych podczas usuwania drzew. Wybrane elementy budowy pilarki

Opis materiału sprawdzającego

Test zwiera 5 pytań obejmujących zadania związane z wykonywaniem czynności ratowniczych podczas usuwania drzew oraz wybrane elementy budowy pilarki. W zadaniach jest kilka poprawnych odpowiedzi.

Test daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test ma charakter przekrojowy, powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimediami w e‑materiale.

Zadania w teście są na poziomie łatwym.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego,
BPO.03.3.12)2) przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób,
BPO.03.3.12)3) zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią - Podstawowe działania ratownicze przy usuwaniu drzew

Opis materiału sprawdzającego

Test zawiera 10 pytań, które sprawdzają wiedzę z zakresu wykonywania czynności ratowniczych podczas usuwania drzew, a także podstawowych technik cięcia.

Zadania zawierają polecenia w formie tekstowej, mają różny poziom trudności.

Test daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku udzielenia błędnej odpowiedzi,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test ma charakter przekrojowy, powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimediami w e‑materiale.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego,
BPO.03.3.12)2) przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób,
BPO.03.3.12)3) zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania typu prawda czy fałsz - Sprzęt indywidualnej ochrony strażaka. Podstawowe zasady cięcia pilarką łańcuchową

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera sześć zdań. Uczący się ma ocenić, które z nich jest prawdziwe, a które fałszywe.

Materiał sprawdzający daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z filmem instruktażowym „Działania ratownicze podczas miejscowych zagrożeń – czynności ratownicze wykonywane podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa”.

Jest to zadanie łatwe.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania typu prawda czy fałsz - Techniki cięć pilarką łańcuchową. Dodatkowy sprzęt pomocniczy przy wykonywaniu cięć pilarką łańcuchową

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera sześć zdań. Uczący się ma ocenić, które z nich jest prawdziwe, a które fałszywe.

Materiał sprawdzający daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał ma charakter przekrojowy, powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimediami w e‑materiale.

Zadanie ma średni poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania typu prawda czy fałsz - Technika wykonywania cięcia pilarką łańcuchową oraz wykonywanie zabezpieczenia podczas obalana grubych drzew

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera sześć zdań. Uczący się ma ocenić, które z nich jest prawdziwe, a które fałszywe.

Materiał sprawdzający daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Działania ratownicze podczas miejscowych zagrożeń – czynności ratownicze wykonywane podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa”.

Jest to zadanie trudne.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka - Elementy budowy pilarki

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera 4 zdjęcia pilarki łańcuchowej, w których należy nazwać wskazane elementy.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Techniki wykonywania ścinania i przerzynki drzew wykorzystywanie podczas działań ratowniczych”.

Zadania w materiale mają zróżnicowany poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka – Elementy łańcucha tnącego

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera zdjęcie łańcucha tnącego, na którym należy nazwać wskazane elementy.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Techniki wykonywania ścinania i przerzynki drzew wykorzystywanie podczas działań ratowniczych”.

Jest to zadanie łatwe.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka – Elementy prowadnicy łańcucha

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera zdjęcie prowadnicy łańcucha, na którym należy nazwać wskazane elementy.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z galerią zdjęć „Narzędzia, maszyny oraz procesy technologiczne podczas wykonywania czynności ratowniczych przy usuwaniu powalonych drzew”.

Zadanie ma średni poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych i warunków wytrzymałościowych – Układ linowy do stabilizacji drzewa

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera cztery zdania. Zadaniem uczącego się jest wskazanie, który zestaw sprzętu może być wykorzystany do budowy prostego układu linowego.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym i instruktażowym.

Jest to zadanie łatwe.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych i warunków wytrzymałościowych – Przekazanie energii elektrycznej do świecy w układzie zapłonu

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu są cztery nazwy przewodów. Zadaniem uczącego się jest wskazanie, który z nich spełnia opisany warunek.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Techniki wykonywania ścinania i przerzynki drzew wykorzystywanie podczas działań ratowniczych”.

Jest to zadanie łatwe.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych i warunków wytrzymałościowych – Odrzucenie wsteczne prowadnicy podczas pracy pilarką łańcuchową

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy wskazać wszystkie poprawne odpowiedzi.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym i galerią zdjęć.

Zadanie ma średni poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzający

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych i warunków wytrzymałościowych – Siły działające na konar podczas cięcia pilarką łańcuchową

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy wskazać wszystkie poprawne odpowiedzi dotyczące sił działających na konar podczas cięcia.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał ma charakter przekrojowy, powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimediami w e‑materiale.

Jest to zadanie trudne.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzający

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych i warunków wytrzymałościowych – Siły „reakcyjne” występujące w czasie cięcia pilarką

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy wskazać wszystkie odpowiedzi spełniające podany warunek.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał ma charakter przekrojowy, powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimediami w e‑materiale.

Jest to zadanie trudne.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzający

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych i warunków wytrzymałościowych – Sprzęgło odśrodkowe w układzie napędowym

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy wskazać wszystkie odpowiedzi spełniające podany warunek.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Techniki wykonywania ścinania i przerzynki drzew wykorzystywanie podczas działań ratowniczych”.

Zadanie ma średni poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzający

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Nazywanie elementów na obrazku – Układ napędowy w pilarce łańcuchowej

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy nazwać wskazane na zdjęciach elementy.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmeme edukacyjnym i instruktażowym.

Zadanie ma średni poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzający

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Nazywanie elementów na obrazku – Budowa sprzęgła odśrodkowego

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy nazwać wskazane na zdjęciach elementy.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmeme edukacyjnym i instruktażowym.

Zadanie ma średni poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzający

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału