E-materiały do kształcenia zawodowego

Usuwanie powalonych drzew

BPO.03. Wykonywanie czynności ratowniczych - Technik pożarnictwa 311919

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Tomasz Pytel

Konsultant przewodnika: Dariusz Ruchała

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Usuwanie powalonych drzew

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik pożarnictwa 311919

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.03. Wykonywanie czynności ratowniczych

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

BPO.03.2. Obsługa sprzętu ratowniczego
BPO.03.3. Wykonywanie czynności ratowniczych podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

BPO.03.2.4) obsługuje sprzęt ratowniczy:

  • charakteryzuje parametry sprzętu ratowniczego,

  • obsługuje sprzęt ratowniczy, stosując zasady bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • omawia zasady konserwacji sprzętu,

BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,

BPO.03.3.12) wykonuje czynności ratownicze podczas zwalczania pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych:

  • wykonuje rozwinięcia w pododdziałach,

  • wykonuje dostęp do poszkodowanych przy użyciu sprzętu ratowniczego,

  • stosuje zasady taktyki podczas działań ratowniczych, pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych,

BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego,
BPO.03.3.12)2) przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób,
BPO.03.3.12)3) zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BPO.03. Wykonywanie czynności ratowniczych:

  • wykonywania czynności ratowniczych;

  • rozpoznawania i likwidacji zagrożeń podczas działań ratowniczych.

Celem głównym jest przygotowanie uczącego się do wykonywania zadań z zakresu przygotowania stanowiska pracy oraz przeprowadzenia czynności ratowniczych z zastosowaniem technik pracy pilarką – w zależności od sytuacji, występujących sił wewnętrznych i warunków lokalnych podczas usuwania skutków zjawisk pogodowych w postaci uszkodzonych drzew.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Działania ratownicze podczas miejscowych zagrożeń – czynności ratownicze wykonywane podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film prezentuje czynności ratownicze wykonywane podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa, w tym m.in.:

  • zabezpieczenie miejsca zdarzenia,

  • przygotowanie stanowiska pracy,

  • określenie zagrożeń na stanowisku pracy,

  • przygotowanie sprzętu do wykonywania ścinki i obalania drzewa oraz zasady cięcia pilarką łańcuchową,

  • wykonanie cięć w drewnie,

  • techniki wykonywania rzazów,

  • wykorzystanie sprzętu pomocniczego: ściągacz linowy, bloczki kierunkowe, kliny, liny,

  • okrzesywania gałęzi.

Materiał może być wykorzystany w momencie prowadzenie zajęć teoretycznych lub jako wstęp do zajęć praktycznych. Uczący się powinien wcześniej znać rodzaje sprzętu wykorzystywane do usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa.

Film instruktażowy jest najważniejszym elementem e‑materiału i stanowi instrukcję postępowania w przypadku wystąpienia zdarzeń z silnymi wiatrami oddziałującymi na drzewa, wymagającymi podjęcia działań ratowniczych. Jego uzupełnieniem jest zarówno film edukacyjny, jak i galeria zdjęć.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi;
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych;
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach;
BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego;
BPO.03.3.12)2) przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób;
BPO.03.3.12)3) zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom;
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań;
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.

Film instruktażowy powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • Wykonywanie czynności ratowniczych podczas usuwania drzew. Wybrane elementy budowy pilarki.

  • Podstawowe działania ratownicze przy usuwaniu drzew.

  • Sprzęt indywidualnej ochrony strażaka. Podstawowe zasady cięcia pilarką łańcuchową.

  • Techniki cięć pilarką łańcuchową. Dodatkowy sprzęt pomocniczy przy wykonywaniu cięć pilarką łańcuchową.

  • Technika wykonywania cięcia pilarką łańcuchową oraz wykonywanie zabezpieczenia podczas obalana grubych drzew.

  • Układ linowy do stabilizacji drzewa.

  • Odrzucenie wsteczne prowadnicy podczas pracy pilarką łańcuchową.

  • Siły działające na konar podczas cięcia pilarką łańcuchową.

  • Siły „reakcyjne” występujące w czasie cięcia pilarką.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film instruktażowy wspiera osiąganie następujących celów:

  • obsługiwanie sprzętu ratowniczego: pilarki łańcuchowej, klinów, liny, siekiery,

  • wykonywanie czynności ratowniczych podczas działań ratowniczych przy usuwaniu drzew.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  1. Nauczyciel odtwarza film podzielony na fragmenty tematyczne. Każdy z uczących się zapisuje na kartkach to, czego nie rozumie lub co wymaga dodatkowego uzupełnienia. Po obejrzeniu całego filmu uczący się przekazują kartki nauczycielowi. Nauczyciel dokonuje kategoryzacji zgłoszonych pytań i wątpliwości. Przedstawia opracowane kategorie i zachęca uczących się, by sami spróbowali je wyjaśnić. Podczas kolejnych zajęć podsumowuje prace uczących się.

Praca w grupach

  1. Nauczyciel dzieli uczących się na grupy (od 4 do 6 osób) i każdej wręcza zestaw zgłoszonych pytań i wątpliwości do wyjaśnienia. Przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi i wyjaśnienia pod koniec zajęć.

  2. Każda grupa otrzymuje zadania do szczegółowego opracowania, np. w postaci prezentacji, dotyczące wskazanego przez nauczyciela etapu usuwania drzew.

  3. Grupy przygotowują plakaty prezentujące poszczególne elementy ubrania oraz środki ochrony indywidualnej ratownika pracującego przy usuwaniu drzew.

Praca z całym zespołem

Zajęcia można prowadzić przy użyciu metody:

  • eksponującej (film) – pokazanie treści przedstawiającej istotne informacje i zasady działania; stanowi źródło informacji dydaktycznych i powinien być wyświetlany z odpowiednim komentarzem,

  • lekcji odwróconej – zapoznanie uczących się z materiałem przed zajęciami dotyczącymi wykorzystania pilarek do drewna w działaniach ratowniczych Państwowej Straży Pożarnej w celu omówienia i poszerzenia tematyki oraz wynikającej z niej problemów,

  • uczący się mogą wspólnie określić zagrożenia, jakie mogą wystąpić na każdym etapie działań ratowniczych przedstawionych w filmie oraz określić, jak je minimalizować, na co szczególnie należy zwracać uwagę,

  • po analizie działań ratowniczych w lesie, uczący się mogą szczegółowo omówić poszczególne etapy działań w innych warunkach (np. przedstawionych na początku filmu).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  1. Powtórzenie materiału, przygotowanie do sprawdzianu, przygotowanie do egzaminu zawodowego.

  2. Przygotowanie notatek i fiszek opisujących kolejne etapy pracy ratowników podczas usuwania drzew. Mogą one zostać wykorzystane jako materiał do powtórzenia tematu przed egzaminem lub zajęciami praktycznymi.

Praca w grupach

  1. Przygotowanie przez grupy uczących się instrukcji przygotowania pilarki łańcuchowej do pracy, np. w postaci plakatu. Udostępnienie plakatów innym grupom, wspólne opracowanie ostatecznej wersji instrukcji w trakcie zajęć.

  2. Opracowanie przez grupy sposobów zabezpieczania miejsca zdarzenia w innych niż na filmie warunkach, np. gdy drzewo leży na jezdni, spadło na samochód lub na dom. Każda grupa przygotowuje materiał przedstawiający inną sytuację. Materiały są udostępniane innym uczącym się.

  3. Przygotowanie plakatów dotyczących rodzajów rzazów w zależności od terenu lub rodzaju drzewa.

Materiał multimedialny można wykorzystać:

  • jako przygotowanie do lekcji odwróconej, wiedza zdobyta przed zajęciami pozwoli na organizację zajęć w sposób aktywizujący uczących się np. sami mogą wyjaśniać poszczególne etapy pracy przy usuwaniu drzew, zgłaszane propozycje mogą być uzupełniane przez resztę uczących się oraz nauczyciela,

  • do metody praktycznej – instrukcji – w celu uzyskania potrzebnych informacji w zakresie obsługi sprzętu ratowniczego podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne zlecając uczącym się pracę indywidualną poza zajęciami w celu powtórzenia materiału, przygotowania do sprawdzianu oraz do egzaminu zawodowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
  • Bazowanie na przekazie polisensorycznym (wielozmysłowym), by zwiększyć możliwości odbioru i wzmacniać wartość przekazu. Wykorzystanie podczas zajęć filmu instruktażowego oraz prezentowanie omawianego sprzętu (pilarki łańcuchowe, kliny, liny, siekiery), którego uczący się mogą dotknąć. Omawianie niezrozumiałych kwestii na bazie rzeczywistego sprzętu i jego elementów.

  • Bieżące weryfikowanie stopnia zrozumienia przekazywanych treści. Modyfikowanie zadań i pytań, jeśli są dla kogoś niezrozumiałe.

  • W tym miejscu można też aktywizować zdolnych uczących się prosząc, by sami wytłumaczyli, jak rozumieją dane zadanie. Przy tłumaczeniu zadań warto stosować przykłady i wzory rozwiązań, czyli opierać się na konkretach tam, gdzie to jest możliwe.

  • Z uczącymi się, którzy mają trudności ze zrozumieniem tematu warto omówić poszczególne etapy działań ratowniczych zwracając szczególną uwagę na zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

  • Uczący się, którzy mają trudności ze zrozumieniem tematu powinni, oglądając film, przygotować fiszki ze szczegółowym opisem kolejnych etapów działań ratowniczych.

  • Mogą też przygotować plakaty z etapami ilustrowanymi rysunkami lub zdjęciami poszczególnych czynności ratowniczych.

  • Uczących zainteresowanych tematem warto zachęcić, by przygotowali fiszki, prezentacje lub plakaty pokazujące działania ratownicze w różnych sytuacjach, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, możliwych zagrożeń zdrowia i życia dla ratowników oraz innych osób.


Tytuł materiału multimedialnego

Techniki wykonywania ścinania i przerzynki drzew wykorzystywane podczas działań ratowniczych

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film prezentuje pracę maszyn i urządzeń pilarek łańcuchowych w procesie ścinania i przerzynki drzew.

  1. Techniki wykonywania rzazów.

  2. Przerzynka i usuwanie leżących naprężonych pni.

  3. Działania na drzewach wywróconych z korzeniami (wiatrołomach).

  4. Okrzesywanie gałęzi.

  5. Odcinanie ciężkich gałęzi.

  6. Odcinanie grubych gałęzi.

  7. Wykorzystanie sprzętu pomocniczego podczas działań ratowniczych (kliny, ściągacz linowy).

  8. Prace serwisowe pilarki łańcuchowej.

  9. Zabezpieczenie terenu akcji.

  10. Ścieżki oddalania (drogi bezpiecznej ewakuacji).

  11. Działanie i budowa pilarki łańcuchowej.

  12. Przeznaczenie i zastosowanie pilarki łańcuchowej.

Materiał może być wykorzystany w momencie prowadzenia zajęć teoretycznych z danej tematyki lub jako wstęp do zajęć praktycznych. Uczący się powinien wcześniej znać rodzaje sprzętu wykorzystywane do ścinania i przerzynki drzew podczas działań ratowniczych.

Materiał stanowi uzupełnienie filmu instruktażowego i jest powiązany z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego,
BPO.03.3.12)2) przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób,
BPO.03.3.12)3) zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.

Film edukacyjny powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • Wykonywanie czynności ratowniczych podczas usuwania drzew. Wybrane elementy budowy pilarki.

  • Podstawowe działania ratownicze przy usuwaniu drzew.

  • Sprzęt indywidualnej ochrony strażaka. Podstawowe zasady cięcia pilarką łańcuchową.

  • Techniki cięcia pilarką łańcuchową. Dodatkowy sprzęt pomocniczy przy wykonywaniu cięć pilarką łańcuchową.

  • Elementy budowy pilarki.

  • Elementy łańcucha tnącego.

  • Układ linowy do stabilizacji drzewa.

  • Przekazanie energii elektrycznej do świecy w układzie zapłonu.

  • Odrzucenie wsteczne prowadnicy podczas pracy pilarką łańcuchową.

  • Siły działające na konar podczas cięcia pilarką łańcuchową.

  • Siły „reakcyjne” występujące w czasie cięcia pilarką.

  • Sprzęgło odśrodkowe w układzie napędowym.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film edukacyjny wspiera osiąganie celu:

  • zapoznanie się z pracą maszyn i urządzeń pilarek łańcuchowych w procesie ścinania i przerzynki drzew jako element działań ratowniczych podczas usuwania skutków zjawisk pogodowych w postaci uszkodzonych drzew.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  1. Nauczyciel odtwarza film podzielony na fragmenty tematyczne. Każdy z uczący się zapisuje na kartkach to, czego nie rozumie lub co wymaga dodatkowego uzupełnienia. Po obejrzeniu całego filmu uczący się przekazują kartki nauczycielowi. Nauczyciel dokonuje kategoryzacji zgłoszonych pytań i wyjaśnia wątpliwości na następnych zajęciach.

Praca w grupach

  1. Nauczyciel dzieli uczących się na grupy (od 4 do 6 osób) i każdej wręcza zestaw zgłoszonych pytań i wątpliwości do wyjaśnienia. Przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi i wyjaśnienia pod koniec zajęć.

  2. Każda grupa otrzymuje zadania do szczegółowego opracowania, np. w postaci prezentacji, dotyczące wskazanego przez nauczyciela etapu usuwania drzew lub prac serwisowych sprzętu.

  3. Grupy przygotowują plakaty prezentujące poszczególne elementy budowy pilarek łańcuchowych.

Praca z całym zespołem

Zajęcia można prowadzić przy użyciu metody:

  • eksponującej (film) - pokazanie treści przedstawiającej istotne informacje i zasady działania; stanowi źródło informacji dydaktycznych i powinien być wyświetlany z odpowiednim komentarzem,

  • lekcji odwróconej – zapoznanie uczących się z materiałem przed zajęciami w celu omówienia i poszerzenia tematyki oraz wynikającej z niej problemów, przykładowy temat lekcji odwróconej: Sprzęt ratowniczy wykorzystywany przy usuwaniu powalonych drzew stwarzających zagrożenie,

  • pracując z całym zespołem warto omówić, w jakiej sytuacji stosuje się poszczególne typy rzazów,

  • nauczyciel może prezentować różne zdjęcia drzew wymagających usunięcia, w różnych sytuacjach, np. w lesie, na ulicy. Zadaniem uczących będzie wyjaśnienie, jaki rodzaj rzazu należy wykonać,

  • wskazane jest omówienie z całym zespołem możliwych zagrożeń występujących w pracy z pilarką łańcuchową.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  1. powtórzenie materiału, przygotowania do sprawdzianu, przygotowanie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie osób uczących się,

  2. przygotowanie notatek i fiszek opisujących sprzęt używany podczas działań ratowniczych przy usuwania drzew.

Praca w grupach

  1. Przygotowanie przez grupy uczących się procedury postępowania przy usuwaniu drzew podczas działań ratowniczych, np. w postaci plakatu. Udostępnienie plakatów innym grupom, wspólne opracowanie ostatecznej wersji procedury w trakcie zajęć.

  2. Przygotowanie plakatów dotyczących rozkładu sił działających na drzewa podparte w różnych warunkach.

  3. Grupy mogą przygotować informacje dotyczące przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy usuwaniu różnych gałęzi, opracowane fiszki, plakaty lub prezentacje powinny być udostępnione członkom innych grup, w efekcie powinny powstać wspólne zasady przestrzegania BHP.

  4. Grupy mogą przygotować listy sprzętu pomocniczego używanego przy usuwaniu drzew, podzielić go na typy, a następnie każda z grup powinna szczegółowo opisać sprzęt, ze wskazaniem sytuacji w jakich jest używany, z czego jest wykonany, na co szczególnie należy zwracać uwagę w zakresie BHP.

Materiał multimedialny można wykorzystać:

  • jako przygotowanie do lekcji odwróconej,

  • do metody praktycznej – instrukcji – w celu uzyskania potrzebnych informacji w zakresie obsługi sprzętu ratowniczego podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
  • Bazowanie na przekazie polisensorycznym (wielozmysłowym), by zwiększyć możliwości odbioru i wzmacniać wartość przekazu; wykorzystanie podczas zajęć filmu edukacyjnego oraz prezentowanie omawianego sprzętu (pilarki łańcuchowe, kliny, liny, siekiery), którego uczący się mogą dotknąć. Omawianie niezrozumiałych kwestii na bazie rzeczywistego sprzętu i jego elementów.

  • Bieżące weryfikowanie stopnia zrozumienia przekazywanych treści. Modyfikowanie zadań i pytań, jeśli są dla kogoś niezrozumiałe.

  • W tym miejscu można też aktywizować zdolnych uczących się prosząc, by sami wytłumaczyli, jak rozumieją dane zadanie. Przy tłumaczeniu zadań warto stosować przykłady i wzory rozwiązań, czyli opierać się na konkretach tam, gdzie to jest możliwe.

  • Pracując z uczącymi się, którzy mają trudności ze zrozumieniem materiału warto film oglądać tematycznie, zgodnie z opisem zawartym w części “Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego”. Odtwarzając i omawiając poszczególne fragmenty należy zwrócić szczególną uwagę na możliwe występujące zagrożenia oraz przestrzeganie zasad BHP.

  • Uczących się zainteresowanych tematyką warto zachęcić, by przygotowali dla pozostałych osób zajęcia dotyczące np. budowy, zastosowania i serwisowania pilarki łańcuchowej z wykorzystaniem rzeczywistego sprzętu, w pracowni, w której sprzęt ten jest dostępny, pozwoli im to m.in. lepiej zrozumieć poszczególne zagadnienia, doskonalić znajomość słownictwa fachowego, uczącym się mającym trudności ze zrozumieniem materiału pozwoli to na swobodniejsze zadawanie pytań (niż w przypadku zajęć prowadzonych przez nauczyciela),a w efekcie osiągnięcie lepszych efektów uczenia się.


Tytuł materiału multimedialnego

Narzędzia, maszyny oraz procesy technologiczne podczas wykonywania czynności ratowniczych przy usuwaniu powalonych drzew

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Galeria zawiera zdjęcia przedstawiające:

  • pojedyncze narzędzia i elementy: łańcuch tnący, prowadnice, kliny do obalania, obracak, liny, bloczki kierunkowe, środki ochrony osobistej,

  • maszyny stosowane w zawodzie: pilarki łańcuchowe do drewna, ściągacze linowe,

  • stanowiska pracy: przygotowane narzędzia do usuwania drzew na stanowisku, przygotowanie do pracy w koszu autodrabiny, wykorzystanie rysunków przedstawiających rozkład naprężeń w drewnie,

  • procesy technologiczne: ścinkę i obalanie drzew prostych, pochylonych, uszkodzonych, okrzesywanie, przerzynka drewna, okrzesywanie gałęzi.

Materiał może być wykorzystany w momencie prowadzenie zajęć teoretycznych z danej tematyki lub jako wstęp do zajęć praktycznych. Uczący się powinien wcześniej znać rodzaje sprzętu wykorzystywane do ścinania i przerzynki drzew podczas działań ratowniczych (w ramach zajęć z zakresu sprzęt do działań ratowniczych).

Materiał stanowi uzupełnienie filmu instruktażowego oraz filmu edukacyjnego i powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego,
BPO.03.3.12)2) przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób,
BPO.03.3.12)3) zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.

Galeria zdjęć powiązana jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • Wykonywanie czynności ratowniczych podczas usuwania drzew. Wybrane elementy budowy pilarki.

  • Podstawowe działania ratownicze przy usuwaniu drzew.

  • Techniki cięć pilarką łańcuchową. Dodatkowy sprzęt pomocniczy przy wykonywaniu cięć pilarką łańcuchową.

  • Odrzucenie wsteczne prowadnicy podczas pracy pilarką łańcuchową.

  • Elementy prowadnicy łańcucha.

  • Siły działające na konar podczas cięcia pilarką łańcuchową.

  • Siły „reakcyjne” występujące w czasie cięcia pilarką.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Galeria zdjęć wspiera osiąganie następujących celów:

  • wykorzystanie sprzętu ratowniczego (pilarki łańcuchowe do drewna, ściągacze linowe) oraz wykonywanie czynności ratowniczych podczas działań ratowniczych przy usuwaniu drzew,

  • zapewnianie bezpieczeństwa podczas działań ratowniczych przy usuwaniu drzew,

  • poznanie procesów technologicznych podczas wykonywania czynności ratowniczych przy usuwaniu powalonych drzew (ścinka i obalanie drzew prostych, pochylonych, uszkodzonych, okrzesywanie, przerzynka drewna, okrzesywanie gałęzi).

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  1. Nauczyciel pokazuje galerię zdjęć podzieloną na fragmenty tematyczne. Każdy z uczących się zapisuje na kartkach to, czego nie rozumie lub co wymaga dodatkowego uzupełnienia. Po obejrzeniu poszczególnych części galerii, uczący się przekazują kartki nauczycielowi. Nauczyciel dokonuje kategoryzacji zgłoszonych pytań i wyjaśnia wątpliwości na następnych zajęciach. Najlepiej byłoby wykorzystywać poszczególne części galerii przy okazji odpowiednich tematów zajęć. Materiał jest bogaty i uczącym się trudno będzie analizować go w całości.

Praca w grupach

  1. Nauczyciel dzieli uczących się na grupy (od 4 do 6 osób) i każdej wręcza zestaw zgłoszonych pytań i wątpliwości do wyjaśnienia. Przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi i wyjaśnienia pod koniec zajęć.

  2. Każda grupa otrzymuje zadania do szczegółowego opracowania, np. w postaci prezentacji, dotyczące wskazanego przez nauczyciela rodzaju sprzętu używanego do usuwania drzew.

  3. Grupy przygotowują plakaty prezentujące poszczególne elementy procesów technologicznych: ścinkę i obalanie drzew prostych, pochylonych, uszkodzonych, okrzesywanie, przerzynkę drewna, okrzesywanie gałęzi.

Praca z całym zespołem

Zajęcia można prowadzić przy użyciu metody:

  • lekcji odwróconej – zapoznanie uczących się z materiałem przed zajęciami w celu omówienia i poszerzenia tematyki oraz wynikającej z niej problemów, przykładowy temat lekcji odwróconej: Procesy technologiczne wykorzystywany przy usuwaniu drzew,

  • części tematyczne galerii można wykorzystać, jako przygotowanie do zajęć praktycznych, z wykorzystaniem rzeczywistego sprzętu, warto wówczas zwrócić uwagę na zasady przestrzegania BHP,

  • poszczególne części galerii można wykorzystać do podsumowania zajęć praktycznych prosząc uczących się, by zwrócili uwagę na różnice w wykorzystanym sprzęcie, ewentualne uzupełnienie opisów sprzętu lub sytuacji wynikające ze zdobytych doświadczeń.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  1. Powtórzenie materiału, przygotowanie do sprawdzianu, przygotowanie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie osób uczących się.

  2. Przygotowanie notatek i fiszek opisujących poszczególne narzędzia stosowane przy usuwaniu drzew.

Praca w grupach

  1. Przygotowanie przez grupy uczących się plakatów prezentujących procesy technologiczne (ścinkę i obalanie drzew prostych, pochylonych, uszkodzonych, okrzesywanie, przerzynkę drewna, okrzesywanie gałęzi). Udostępnienie plakatów innym grupom, wspólne opracowanie ostatecznej wersji procedury w trakcie zajęć.

  2. Przygotowanie plakatów dotyczących rodzajów maszyn stosowanych do usuwania drzew (pilarki łańcuchowe, ściągacze linowe) w zawodzie technik pożarnictwa.

Materiał multimedialny można wykorzystać:

  • jako przygotowanie do lekcji odwróconej,

  • do metody praktycznej – instrukcji – w celu uzyskania informacji w zakresie obsługi sprzętu ratowniczego podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
  • Bazowanie na przekazie polisensorycznym (wielozmysłowym), by zwiększyć możliwości odbioru i wzmacniać wartość przekazu. Wykorzystanie podczas zajęć galerii zdjęć oraz prezentowanie omawianego sprzętu (pilarki łańcuchowe, kliny, liny, siekiery), którego uczący się mogą dotknąć. Omawianie niezrozumiałych kwestii na bazie rzeczywistego sprzętu i jego elementów.

  • Bieżące weryfikowanie stopnia zrozumienia przekazywanych treści. Modyfikowanie zadań i pytań, jeśli są dla kogoś niezrozumiałe.

  • W tym miejscu można też aktywizować zdolnych uczących się prosząc, by sami wytłumaczyli, jak rozumieją dane zadanie. Przy tłumaczeniu zadań warto stosować przykłady i wzory rozwiązań, czyli opierać się na konkretach tam, gdzie to jest możliwe.

  • Efektywność uczenia się osób mających trudności z opanowaniem materiału można wspierać poprzez tworzenie grup heterogenicznych, wówczas uczący się o różnych doświadczeniach i zainteresowaniach tematyką będą nawzajem wspierać rozwój umiejętności zawodowych, np:

    • przed zajęciami praktycznymi grupy mogą przygotować stanowiska pracy (na podstawie informacji z galerii), omówić wszystkie elementy stanowiska oraz możliwe zagrożenia,

    • grupy mogą uzupełniać opisy poszczególnych fragmentów galerii na podstawie wyjaśnionych wcześniej wątpliwości oraz po zajęciach praktycznych związanych z tematyką poruszaną w galerii,

    • korzystając z rzeczywistego sprzętu uczący się mogą odczytać opisy z galerii, pokazać poszczególne elementy sprzętu, omówić zasady działania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru kilkoma prawidłowymi odpowiedziami - Wykonywanie czynności ratowniczych podczas usuwania drzew. Wybrane elementy budowy pilarki

Opis materiału sprawdzającego

Test zwiera 5 pytań obejmujących zadania związane z wykonywaniem czynności ratowniczych podczas usuwania drzew oraz wybrane elementy budowy pilarki. W zadaniach jest kilka poprawnych odpowiedzi.

Test daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test ma charakter przekrojowy, powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimediami w e‑materiale.

Zadania w teście są na poziomie łatwym.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego,
BPO.03.3.12)2) przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób,
BPO.03.3.12)3) zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią - Podstawowe działania ratownicze przy usuwaniu drzew

Opis materiału sprawdzającego

Test zawiera 10 pytań, które sprawdzają wiedzę z zakresu wykonywania czynności ratowniczych podczas usuwania drzew, a także podstawowych technik cięcia.

Zadania zawierają polecenia w formie tekstowej, mają różny poziom trudności.

Test daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku udzielenia błędnej odpowiedzi,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test ma charakter przekrojowy, powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimediami w e‑materiale.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego,
BPO.03.3.12)2) przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób,
BPO.03.3.12)3) zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania typu prawda czy fałsz - Sprzęt indywidualnej ochrony strażaka. Podstawowe zasady cięcia pilarką łańcuchową

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera sześć zdań. Uczący się ma ocenić, które z nich jest prawdziwe, a które fałszywe.

Materiał sprawdzający daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z filmem instruktażowym „Działania ratownicze podczas miejscowych zagrożeń – czynności ratownicze wykonywane podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa”.

Jest to zadanie łatwe.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania typu prawda czy fałsz - Techniki cięć pilarką łańcuchową. Dodatkowy sprzęt pomocniczy przy wykonywaniu cięć pilarką łańcuchową

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera sześć zdań. Uczący się ma ocenić, które z nich jest prawdziwe, a które fałszywe.

Materiał sprawdzający daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał ma charakter przekrojowy, powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimediami w e‑materiale.

Zadanie ma średni poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania typu prawda czy fałsz - Technika wykonywania cięcia pilarką łańcuchową oraz wykonywanie zabezpieczenia podczas obalana grubych drzew

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera sześć zdań. Uczący się ma ocenić, które z nich jest prawdziwe, a które fałszywe.

Materiał sprawdzający daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Działania ratownicze podczas miejscowych zagrożeń – czynności ratownicze wykonywane podczas usuwania skutków wystąpienia silnych wiatrów oddziałujących na drzewa”.

Jest to zadanie trudne.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka - Elementy budowy pilarki

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera 4 zdjęcia pilarki łańcuchowej, w których należy nazwać wskazane elementy.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Techniki wykonywania ścinania i przerzynki drzew wykorzystywanie podczas działań ratowniczych”.

Zadania w materiale mają zróżnicowany poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka – Elementy łańcucha tnącego

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera zdjęcie łańcucha tnącego, na którym należy nazwać wskazane elementy.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Techniki wykonywania ścinania i przerzynki drzew wykorzystywanie podczas działań ratowniczych”.

Jest to zadanie łatwe.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka – Elementy prowadnicy łańcucha

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera zdjęcie prowadnicy łańcucha, na którym należy nazwać wskazane elementy.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z galerią zdjęć „Narzędzia, maszyny oraz procesy technologiczne podczas wykonywania czynności ratowniczych przy usuwaniu powalonych drzew”.

Zadanie ma średni poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych i warunków wytrzymałościowych – Układ linowy do stabilizacji drzewa

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera cztery zdania. Zadaniem uczącego się jest wskazanie, który zestaw sprzętu może być wykorzystany do budowy prostego układu linowego.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym i instruktażowym.

Jest to zadanie łatwe.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych i warunków wytrzymałościowych – Przekazanie energii elektrycznej do świecy w układzie zapłonu

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu są cztery nazwy przewodów. Zadaniem uczącego się jest wskazanie, który z nich spełnia opisany warunek.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Techniki wykonywania ścinania i przerzynki drzew wykorzystywanie podczas działań ratowniczych”.

Jest to zadanie łatwe.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych i warunków wytrzymałościowych – Odrzucenie wsteczne prowadnicy podczas pracy pilarką łańcuchową

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy wskazać wszystkie poprawne odpowiedzi.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym i galerią zdjęć.

Zadanie ma średni poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzający

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych i warunków wytrzymałościowych – Siły działające na konar podczas cięcia pilarką łańcuchową

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy wskazać wszystkie poprawne odpowiedzi dotyczące sił działających na konar podczas cięcia.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał ma charakter przekrojowy, powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimediami w e‑materiale.

Jest to zadanie trudne.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzający

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych i warunków wytrzymałościowych – Siły „reakcyjne” występujące w czasie cięcia pilarką

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy wskazać wszystkie odpowiedzi spełniające podany warunek.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał ma charakter przekrojowy, powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimediami w e‑materiale.

Jest to zadanie trudne.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzający

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych i warunków wytrzymałościowych – Sprzęgło odśrodkowe w układzie napędowym

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy wskazać wszystkie odpowiedzi spełniające podany warunek.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Techniki wykonywania ścinania i przerzynki drzew wykorzystywanie podczas działań ratowniczych”.

Zadanie ma średni poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzający

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Nazywanie elementów na obrazku – Układ napędowy w pilarce łańcuchowej

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy nazwać wskazane na zdjęciach elementy.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmeme edukacyjnym i instruktażowym.

Zadanie ma średni poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzający

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Nazywanie elementów na obrazku – Budowa sprzęgła odśrodkowego

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy nazwać wskazane na zdjęciach elementy.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmeme edukacyjnym i instruktażowym.

Zadanie ma średni poziom trudności.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzający

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału