E-materiały do kształcenia zawodowego

Apteczne konsultacje

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa - Technik farmaceutyczny 321301

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Weronika Guzenda, Magdalena Waszyk‑Nowaczyk

Konsultant przewodnika: Rafał Olijarczyk

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Apteczne konsultacje

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik farmaceutyczny, 321301

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.09.5.1) charakteryzuje wyroby medyczne do zaopatrzenia indywidualnego:
MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.5.1)2) wskazuje rodzaje wyrobów medycznych (wyroby medyczne na zamówienie, wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, zestawy zabiegowe) oraz klasy wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)3) dokonuje kategoryzacji wyrobów medycznych do zaopatrzenia indywidualnego i omawia kategorie wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)4) przedstawia przykładowe wyroby medyczne w ramach grup kategoryzacyjnych z uwzględnieniem rodzajów i materiałów,
MED.09.5.2) dobiera wyroby medyczne do potrzeb pacjenta:
MED.09.5.2)1) sprawdza oznakowanie wyrobu medycznego,
MED.09.5.2)2) wskazuje dokumentację, która musi być dołączona do wyrobu medycznego,
MED.09.5.2)3) rozróżnia prawidłowe i nieprawidłowe oznakowanie lub instrukcje używania wyrobu,
MED.09.5.2)4) omawia zasady dopasowywania wyrobów medycznych do ciała pacjenta ze względu na kategorie i grupy produktowe,
MED.09.5.2)5) dobiera wyroby medyczne w grupach produktowych,
MED.09.5.3) rozróżnia rodzaje produktów kosmetycznych oraz określa ich zastosowanie:
MED.09.5.3)1) opisuje rodzaje produktów kosmetycznych,
MED.09.5.3)2) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji twarzy,
MED.09.5.3)3) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji ciała,
MED.09.5.4) dobiera środki kosmetyczne dla pacjenta:
MED.09.5.4)1) dobiera środki kosmetyczne na podstawie informacji uzyskanych od pacjenta na temat stosowanych środków kosmetycznych, suplementów diety, ziół,
MED.09.5.5) omawia suplementy diety:
MED.09.5.5)1) omawia rodzaje suplementów diety,
MED.09.5.6) udziela informacji w zakresie stosowania roślin leczniczych i przetworów roślinnych:
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.6.1) posługuje się terminologią w związku z wykonywaniem zadań zawodowych:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2) identyfikuje grupy leków:
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3) opisuje informacje o leku zawarte w ulotce:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4) charakteryzuje postacie produktów leczniczych:
MED.09.6.4)1) korzysta z Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wykazu leków refundowanych,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do (stosowania doustnego, stosowania miejscowego, stosowania doodbytniczego, stosowania dopochwowego),
MED.09.6.9) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz inne produkty dostępne w aptece zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10) udziela informacji o produktach leczniczych i innych produktach dopuszczonych do obrotu w zakresie wynikającym z ulotki zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach dotyczących prawa farmaceutycznego:
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece: prowadzenie obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu aptecznego i pozaaptecznego na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z przepisów prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Zanim osoba ucząca się rozpocznie grę, powinna powtórzyć sobie zasady opieki nad pacjentem z cukrzycą, odświeżyć swoją wiedzę o udzielaniu porad osobom mającym problemy ze skórą, z ranami czy z ich pielęgnacją. Dlatego w pierwszej kolejności osoba ucząca się powinna zapoznać się z filmem instruktażowym Konsultacje dla diabetyków oraz filmem edukacyjnym Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej. W drugiej kolejności może przejść grę Konsultacje w aptece.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film zawiera:

  • porady dla nastolatków na temat skóry trądzikowej,

  • wytłumaczenie przyczyny powstania trądziku,

  • objaśnienie zasad higieny, diety, opis środków higienicznych, dermokosmetyków oraz leków OTC,

  • objaśnienie zastosowania witamin i suplementów diety przez osoby zmagające się z trądzikiem,

  • analizę kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji skóry z uwzględnieniem skóry trądzikowej.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.5.3)1) opisuje rodzaje produktów kosmetycznych,
MED.09.5.3)2) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji twarzy,
MED.09.5.3)3) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji ciała,
MED.09.5.4)1) dobiera środki kosmetyczne na podstawie informacji uzyskanych od pacjenta na temat stosowanych środków kosmetycznych, suplementów diety, ziół,
MED.09.5.5)1) omawia rodzaje suplementów diety,
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do (stosowania doustnego, stosowania miejscowego),
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

W pierwszej kolejności osoba ucząca się powinna zapoznać się z filmem edukacyjnym Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej oraz z filmem instruktażowym Konsultacje dla diabetyków. Następnie może przejść grę Konsultacje w aptece.

Materiał multimedialny jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Apteczne konsultacje,

  • zadaniem dobierania w pary Trądzik młodzieńczy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • dobieranie właściwego preparatu przeciw trądzikowi,

  • dobieranie właściwych leków i suplementów diety w zależności od potrzeb zdrowotnych pacjenta,

  • umiejętne przekazywanie informacji dotyczących właściwej higieny, tak istotnej w przypadku trądziku,

  • informowanie o konieczności stosowania właściwej diety.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • przygotowanie schematu postępowania technika farmaceutycznego w wybranej sytuacji:

    • poradnictwo w zakresie dobrania odpowiedniego preparatu do pielęgnacji skóry trądzikowej,

    • poradnictwo w zakresie higieny oraz diety zalecanej pacjentowi z trądzikiem,

  • utworzenie mapy myśli na dany temat, np.:

    • Przyczyny powstawania trądziku,

    • Analiza kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji skóry z uwzględnieniem skóry trądzikowej itp.,

  • przygotowanie infografiki lub plakatu dotyczącego takich tematów jak np.:

    • witaminy i suplementy diety zalecane osobom zmagającym się z problemami z trądzikiem,

    • porady dla nastolatków na temat skóry trądzikowej,

    • dobieranie odpowiedniego preparatu leczniczego do skóry trądzikowej.


Tytuł materiału multimedialnego

Konsultacje dla diabetyków

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film zawiera:

  • informacje dotyczące stosowania, dawkowania i przechowywania insuliny,

  • porady dla diabetyków, jak podawać insulinę,

  • objaśnienie zasad higieny, których należy przestrzegać w trakcie podawania insuliny,

  • przedstawienie osobie chorującej na cukrzycę informacji o:

    • interakcji leków przeciwcukrzycowych,

    • odpowiedniej diecie,

    • suplementacji witamin.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.5.1)2) wskazuje rodzaje wyrobów medycznych (wyroby medyczne na zamówienie, wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, zestawy zabiegowe) oraz klasy wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)3) dokonuje kategoryzacji wyrobów medycznych do zaopatrzenia indywidualnego i omawia kategorie wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)4) przedstawia przykładowe wyroby medyczne w ramach grup kategoryzacyjnych z uwzględnieniem rodzajów i materiałów,
MED.09.5.2)1) sprawdza oznakowanie wyrobu medycznego,
MED.09.5.2)2) wskazuje dokumentację, która musi być dołączona do wyrobu medycznego,
MED.09.5.2)3) rozróżnia prawidłowe i nieprawidłowe oznakowanie lub instrukcje używania wyrobu,
MED.09.5.2)4) omawia zasady dopasowywania wyrobów medycznych do ciała pacjenta ze względu na kategorie i grupy produktowe,
MED.09.5.2)5) dobiera wyroby medyczne w grupach produktowych,
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4)1) korzysta z Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wykazu leków refundowanych,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do (stosowania doustnego, stosowania miejscowego),
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

W pierwszej kolejności osoba ucząca się powinna zapoznać się z filmem instruktażowym Konsultacje dla diabetyków oraz z filmem edukacyjnym Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej. Następnie może przejść grę Konsultacje w aptece.

Materiał multimedialny jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Apteczne konsultacje,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz Cukrzyca.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zbieranie informacji dotyczących problemów diabetologicznych pacjenta,

  • przeprowadzanie instruktażu przyjmowania leków przeciwcukrzycowych,

  • przeprowadzanie instruktażu prowadzenia dokumentacji poziomu cukru,

  • przeprowadzanie instruktażu sposobów podawania insuliny,

  • przedstawianie zasad działania glukometru i przeprowadzanie instruktażu jego obsługi,

  • przedstawianie informacji na temat diety i korelacji diety z lekami przeciwcukrzycowymi.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z filmem instruktażowym można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • opracowanie infografik dotyczących przeprowadzania przez technika farmaceutycznego instruktażu w aptece w zakresie np.:

    • przyjmowania leków przeciwcukrzycowych,

    • prowadzenia dokumentacji poziomu cukru,

    • sposobów podawania insuliny,

    • obsługi glukometru,

  • przygotowanie notatek z – pozyskanymi dzięki obejrzeniu scenki z filmu przedstawiającej rozmowę z pacjentem – informacjami na temat np.:

    • stosowania, dawkowania i przechowywania insuliny,

    • diety i jej korelacji z lekami przeciwcukrzycowymi.

    Na podstawie tych informacji osoba ucząca się może przygotować fiszki. Zadanie z fiszkami może być wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej, jak i w pracy w grupach samokształceniowych,

  • wykrycie nieprawidłowości podczas analizy przypadku, np. komunikowania się z pacjentem chorującym na cukrzycę,

  • opracowanie mapy myśli na dany temat, np.:

    • Konsultacje dla diabetyka,

    • Dieta i jej korelacja z lekami przeciwcukrzycowymi,

    • Problemy diabetologiczne pacjenta itp.


Tytuł materiału multimedialnego

Konsultacje w aptece

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W grze osoba ucząca się wciela się w rolę technika farmaceutycznego, który za pierwszym razem powinien wykonać swoją pracę jak najlepiej, czyli odpowiedzieć na wszystkie pytania pacjentów, a także umiejętnie przeprowadzić wywiad.

Gra składa się z trzech części, każda z nich jest oddzielnym zagadnieniem farmaceutycznym, dotyczy przebiegu konsultacji:

  • diabetologicznej (kompleksowa informacja na temat sposobu postępowania z insuliną udzielana pacjentowi, u którego zdiagnozowano cukrzycę typu 1),

  • kosmetycznej (konsultacja dotycząca pielęgnacji skóry w różnych grupach wiekowych. Zwrócono uwagę na pielęgnację skóry ze zmianami trądzikowymi, alergicznymi, pękającymi naczynkami oraz pielęgnację skóry u osób z chorobami towarzyszącymi, np. cukrzycą, czy po przebytej chorobie nowotworowej),

  • aptecznej (konsultacja na temat sposobu pielęgnacji i opatrywania ran u osób z chorobami towarzyszącymi, np. cukrzycą).

W trakcie gry nie ma możliwości pominięcia pytań lub zmiany ich kolejności. Aby ukończyć grę, należy odpowiedzieć poprawnie na wszystkie pytania.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.5.1)2) wskazuje rodzaje wyrobów medycznych (wyroby medyczne na zamówienie, wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, zestawy zabiegowe) oraz klasy wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)3) dokonuje kategoryzacji wyrobów medycznych do zaopatrzenia indywidualnego i omawia kategorie wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)4) przedstawia przykładowe wyroby medyczne w ramach grup kategoryzacyjnych z uwzględnieniem rodzajów i materiałów,
MED.09.5.2)1) sprawdza oznakowanie wyrobu medycznego,
MED.09.5.2)2) wskazuje dokumentację, która musi być dołączona do wyrobu medycznego,
MED.09.5.2)3) rozróżnia prawidłowe i nieprawidłowe oznakowanie lub instrukcje używania wyrobu,
MED.09.5.2)4) omawia zasady dopasowywania wyrobów medycznych do ciała pacjenta ze względu na kategorie i grupy produktowe,
MED.09.5.2)5) dobiera wyroby medyczne w grupach produktowych,
MED.09.5.3)1) opisuje rodzaje produktów kosmetycznych,
MED.09.5.3)2) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji twarzy,
MED.09.5.3)3) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji ciała,
MED.09.5.4)1) dobiera środki kosmetyczne na podstawie informacji uzyskanych od pacjenta na temat stosowanych środków kosmetycznych, suplementów diety, ziół,
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do (stosowania doustnego, stosowania miejscowego),
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

Zanim osoba ucząca się rozpocznie grę, powinna powtórzyć sobie zasady opieki nad pacjentem z cukrzycą, odświeżyć swoją wiedzę o udzielaniu porad osobom mającym problemy ze skórą, z ranami czy z ich pielęgnacją. Dlatego w pierwszej kolejności osoba ucząca się powinna zapoznać się z filmem instruktażowym Konsultacje dla diabetyków oraz filmem edukacyjnym Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej. W drugiej kolejności może przejść grę Konsultacje w aptece.

Materiał multimedialny jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Apteczne konsultacje,

  • zadaniem z możliwością wykorzystania materiałów audio‑video Podanie insuliny,

  • zadaniem ukierunkowanym na grupowanie Pielęgnacja skóry.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • ugruntowanie wiadomości dotyczących konsultacji dla diabetyków i konsultacji kosmetycznych,

  • utrwalenie informacji o opatrywaniu i pielęgnacji ran,

  • rozwijanie umiejętności z zakresu prowadzonego za pierwszym stołem doradztwa w wybranych obszarach tematycznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning można zdobytą wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • opracowanie infografiki, broszury lub plakatu na temat najważniejszych pytań, jakie powinien zadać technik farmaceutyczny za pierwszym stołem w trakcie wywiadu z pacjentem podczas konsultacji aptecznych,

  • utworzenie notatek dotyczących tego, jak powinna wyglądać np. rozmowa z pacjentem zgłaszającym problem skórny, której efektem ma być jak najlepszy dobór kosmetyku odpowiedniego do potrzeb zdrowotnych pacjenta,

  • opracowanie mapy myśli na takie tematy jak np. Problemy skóry a wybór odpowiedniego produktu leczniczego – konsultacja kosmetyczna,

  • opracowanie schematu Gdyby do apteki zgłosił się pacjent z problemami cukrzycy, moim zadaniem byłoby…. Pomocne może być udzielenie odpowiedzi na pytania:

    • O co trzeba zapytać pacjenta?,

    • Na co należy zwrócić uwagę, oceniając wiedzę pacjenta?,

    • Jakie tematy związane z cukrzycą wymagają przypomnienia lub uzupełnienia?,

  • przygotowanie fiszek na temat np.:

    • podstawowych problemów skórnych i zaleceń, które powinien przekazać technik farmaceutyczny osobie zmagającej się z tymi problemami,

    • sposobów postępowania z insuliną przez pacjenta chorującego na cukrzycę,

    • pielęgnacji i opatrywania ran u osób z chorobami towarzyszącymi, np. z cukrzycą itp.,

  • przygotowanie się do egzaminu zawodowego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Apteczne konsultacje

Opis materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru składa się z piętnastu pytań z jedną poprawną odpowiedzią (wybór jednej odpowiedzi z trzech) oraz z pięciu pytań z wieloma odpowiedziami prawidłowymi (wybór kilku odpowiedzi z czterech). Dwadzieścia pytań testu charakteryzuje się różnym stopniem trudności: dziewięć pytań jest łatwych, sześć – średnio trudnych, pięć – trudnych.

Uczący się rozwiązuje piętnaście zadań wybranych losowo. Czas na rozwiązanie testu to 23 minuty (1,5 min na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test jest powiązany z materiałami multimedialnymi:

  • filmem edukacyjnym Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej,

  • filmem instruktażowym Konsultacje dla diabetyków,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning Konsultacje w aptece.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4)1) korzysta z Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wykazu leków refundowanych,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do (stosowania doustnego, stosowania miejscowego, stosowania doodbytniczego, stosowania dopochwowego).


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie polegające na dobieraniu w pary Trądzik młodzieńczy

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na przyporządkowaniu do poszczególnych osób (pacjent, technik farmaceutyczny, magister farmacji) pytań, które mogą paść w aptece podczas rozmowy i udzielania porady na temat trądziku młodzieńczego. Jest to zadnie średnio trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – filmem edukacyjnym Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video Podanie insuliny

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera pytanie odnoszące się do fragmentu filmu do interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning – części prezentującej konsultacje dla diabetyków. Osoba ucząca się ma wskazać właściwy preparat do dezynfekcji skóry przed podaniem insuliny. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning Konsultacje w aptece.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz Cukrzyca

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Rozwiązujący je musi określić, czy podane zdania na temat cukrzycy są prawdziwe czy fałszywe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – filmem instruktażowm Konsultacje dla diabetyków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.1)2) wskazuje rodzaje wyrobów medycznych (wyroby medyczne na zamówienie, wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, zestawy zabiegowe) oraz klasy wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)4) przedstawia przykładowe wyroby medyczne w ramach grup kategoryzacyjnych z uwzględnieniem rodzajów i materiałów,
MED.09.5.2)3) rozróżnia prawidłowe i nieprawidłowe oznakowanie lub instrukcje używania wyrobu,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie Pielęgnacja skóry

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Rozwiązujący je musi odpowiednio przyporządkować kosmetyk do rodzaju skóry (skóra naczynkowa, alergiczna, skóra z trądzikiem zaskórnikowym z przebarwieniami).

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning Konsultacje w aptece.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.5.3)1) opisuje rodzaje produktów kosmetycznych,
MED.09.5.3)2) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji twarzy,
MED.09.5.4)1) dobiera środki kosmetyczne na podstawie informacji uzyskanych od pacjenta na temat stosowanych środków kosmetycznych, suplementów diety, ziół,
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do (stosowania doustnego, stosowania miejscowego).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału