E-materiały do kształcenia zawodowego

Apteczne konsultacje

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa - Technik farmaceutyczny 321301

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Weronika Guzenda, Magdalena Waszyk‑Nowaczyk

Konsultant przewodnika: Rafał Olijarczyk

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Apteczne konsultacje

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik farmaceutyczny, 321301

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.09.5. Zaopatrywanie w wyroby medyczne, suplementy diety, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz produkty kosmetyczne na podstawie i w zakresie określonym w przepisach prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,

MED.09.6. Prowadzenie obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi w aptekach, punktach aptecznych oraz placówkach obrotu pozaaptecznego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu na podstawie i w zakresie określonym w przypisach prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.09.5.1) charakteryzuje wyroby medyczne do zaopatrzenia indywidualnego: MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.5.1)2) wskazuje rodzaje wyrobów medycznych (wyroby medyczne na zamówienie, wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, zestawy zabiegowe) oraz klasy wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)3) dokonuje kategoryzacji wyrobów medycznych do zaopatrzenia indywidualnego i omawia kategorie wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)4) przedstawia przykładowe wyroby medyczne w ramach grup kategoryzacyjnych z uwzględnieniem rodzajów i materiałów,
MED.09.5.2) dobiera wyroby medyczne do potrzeb pacjenta:
MED.09.5.2)1) sprawdza oznakowanie wyrobu medycznego,
MED.09.5.2)2) wskazuje dokumentację, która musi być dołączona do wyrobu medycznego,
MED.09.5.2)3) rozróżnia prawidłowe i nieprawidłowe oznakowanie lub instrukcje używania wyrobu,
MED.09.5.2)4) omawia zasady dopasowywania wyrobów medycznych do ciała pacjenta ze względu na kategorie i grupy produktowe,
MED.09.5.2)5) dobiera wyroby medyczne w grupach produktowych,
MED.09.5.3) rozróżnia rodzaje produktów kosmetycznych oraz określa ich zastosowanie:
MED.09.5.3)1) opisuje rodzaje produktów kosmetycznych,
MED.09.5.3)2) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji twarzy,
MED.09.5.3)3) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji ciała,
MED.09.5.4) dobiera środki kosmetyczne dla pacjenta:
MED.09.5.4)1) dobiera środki kosmetyczne na podstawie informacji uzyskanych od pacjenta na temat stosowanych środków kosmetycznych, suplementów diety, ziół,
MED.09.5.5) omawia suplementy diety:
MED.09.5.5)1) omawia rodzaje suplementów diety,
MED.09.5.6) udziela informacji w zakresie stosowania roślin leczniczych i przetworów roślinnych:
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.6.1) posługuje się terminologią w związku z wykonywaniem zadań zawodowych:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2) identyfikuje grupy leków:
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3) opisuje informacje o leku zawarte w ulotce:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4) charakteryzuje postacie produktów leczniczych:
MED.09.6.4)1) korzysta z Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wykazu leków refundowanych,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do (stosowania doustnego, stosowania miejscowego, stosowania doodbytniczego, stosowania dopochwowego):
MED.09.6.9) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz inne produkty dostępne w aptece zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10) udziela informacji o produktach leczniczych i innych produktach dopuszczonych do obrotu w zakresie wynikającym z ulotki zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach dotyczących prawa farmaceutycznego:
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece: prowadzenie obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu aptecznego i pozaaptecznego na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z przepisów prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Zanim osoba ucząca się rozpocznie pracę z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning, powinna powtórzyć sobie zasady opieki nad pacjentem z cukrzycą, odświeżyć swoją wiedzę o udzielaniu porad osobom mającym problemy ze skórą, z ranami czy z ich pielęgnacją. Dlatego w pierwszej kolejności osoba ucząca się powinna zapoznać się z filmem instruktażowym Konsultacje dla diabetyków oraz filmem edukacyjnym Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej. W drugiej kolejności może przejść grę Konsultacje w aptece.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film zawiera:

  • porady dla nastolatków na temat skóry trądzikowej,

  • wytłumaczenie przyczyny powstania trądziku,

  • objaśnienie zasad higieny, diety, opis środków higienicznych, dermokosmetyków oraz leków OTC,

  • objaśnienie zastosowania witamin i suplementów diety przez osoby zmagające się z trądzikiem,

  • analizę kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji skóry z uwzględnieniem skóry trądzikowej.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.5.3)1) opisuje rodzaje produktów kosmetycznych,
MED.09.5.3)2) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji twarzy,
MED.09.5.3)3) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji ciała,
MED.09.5.4)1) dobiera środki kosmetyczne na podstawie informacji uzyskanych od pacjenta na temat stosowanych środków kosmetycznych, suplementów diety, ziół,
MED.09.5.5)1) omawia rodzaje suplementów diety,
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do (stosowania doustnego, stosowania miejscowego),
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

W pierwszej kolejności osoba ucząca się powinna zapoznać się z filmem edukacyjnym „Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej” oraz z filmem instruktażowym Konsultacje dla diabetyków. Następnie może przejść grę Konsultacje w aptece.

Materiał multimedialny jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Apteczne konsultacje,

  • zadaniem dobierania w pary Trądzik młodzieńczy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • dobieranie właściwego preparatu przeciw trądzikowi,

  • dobieranie właściwych leków i suplementów diety w zależności od potrzeb zdrowotnych pacjenta,

  • umiejętne przekazywanie informacji dotyczących właściwej higieny, tak istotnej w przypadku trądziku,

  • informowanie o konieczności stosowania właściwej diety.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoba ucząca się zapoznaje się z filmem edukacyjnym, a później nauczyciel prosi o:

  • opracowanie mapy myśli, np. „Jakie elementy komunikacji ułatwiają/utrudniają porozumiewanie się w relacji: pacjent mający problem ze skórą spowodowany trądzikiem – technik farmaceutyczny?”,

  • przygotowanie schematu dotyczącego np. poradnictwa w zakresie dobrania odpowiedniego preparatu przeciw trądzikowi,

  • opracowanie infografiki, np.:

    • Zasady higieny i pielęgnacji skóry z uwzględnieniem skóry trądzikowej,

    • Porady dotyczące diety pacjenta mającego problemy ze skórą spowodowane trądzikiem itp.,

  • przygotowanie zestawu pytań dotyczących np.:

    • przyczyn powstawania trądziku,

    • działań podejmowanych w celu weryfikacji, czy wszystkie leki i suplementy diety są wskazane w przypadku problemu skóry trądzikowej itp.,

    • wykrycie nieprawidłowości podczas analizy przypadku, np. komunikowania się z pacjentem zgłaszającym w aptece problemy skórne spowodowane trądzikiem.

Praca w grupach

Uczący się po obejrzeniu filmu edukacyjnego przygotowują w grupach dla innych grup:

  • zestawy pytań dotyczące sytuacji, w której wymagane jest rozstrzygnięcie, co można zaproponować pacjentowi zgłaszającemu w aptece problem ze skórą trądzikową (np. leki przeciw trądzikowi, suplementy diety, poradnictwo w zakresie odpowiedniej higieny skóry trądzikowej, zalecenia dietetyczne) – protokół z celowo źle wpisanymi parametrami, podpisem niewłaściwej osoby. Następnie grupy mogą wymienić się dokumentami i sprawdzić ich poprawność, wyszukując błędy,

  • opis przypadku. Zadaniem pozostałych grup jest np. wykrycie nieprawidłowości w konwersacji ze zmagającym się z problemem skóry trądzikowej pacjentem wyrażającym w aptece zaniepokojenie swoim stanem zdrowia,

  • scenariusz symulacyjny dotyczący komunikowania się z pacjentem zgłaszającym się do apteki z powodu trądziku.

Praca z całym zespołem

Uczący się po obejrzeniu filmu edukacyjnego:

  • po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat zaleceń względem pacjenta zgłaszającego technikowi farmaceutycznemu problemy z trądzikiem,

  • biorą udział w dyskusji na dany temat, np.

    • Porady dla nastolatków dotyczące skóry trądzikowej,

    • Przyczyny powstania trądziku,

    • Jakie bariery mogą utrudniać zgłaszanie w aptece problemów zdrowotnych związanych z trądzikiem?,

    • Co uławia efektywną komunikację z pacjentem zgłaszającym w aptece problemy skórne spowodowane trądzikiem?,

  • tworzą mapę myśli na temat zasad postępowania technika farmaceutycznego w komunikowaniu się z pacjentem zmagającym się z problemami skóry, w tym z trądzikiem.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej poza zajęciami np. do:

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • przygotowania się do zajęć,

  • powtórzenia materiału,

  • przygotowania się do egzaminu lub sprawdzianu,

  • przygotowania prezentacji dotyczącej prowadzenia poradnictwa w zakresie higieny skóry trądzikowej, doboru preparatów leczniczych i suplementów diety w zależności od potrzeb zdrowotnych pacjenta,

  • opracowania schematu zasad postępowania z pacjentem zgłaszającym problem skóry trądzikowej,

  • przygotowania się (poprzez przygotowanie prezentacji multimedialnej, infografiki lub plakatu) do lekcji odwróconej na temat np. zaleceń dietetycznych dla pacjenta zgłaszającego w aptece problem z trądzikiem.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • mapy myśli, np. Na które elementy procesu komunikowania należy zwrócić uwagę, prowadząc rozmowę w aptece z pacjentem zgłaszającym problem ze skórą trądzikową?,

  • analizy przypadków dotyczące np. braku postępów w leczeniu skóry trądzikowej,

  • zestawy pytań czy niedokończonych zdań dotyczące procedur postępowania w przypadku zgłaszania w aptece przez pacjenta problemu z trądzikiem.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Uczący się może powracać do materiału multimedialnego wiele razy, dopóki nie osiągnie wiedzy na wymaganym poziomie. Materiał ten może służyć do:

  • powtórzenia treści,

  • odpowiedniego przygotowania się do lekcji.

Uczący się mogą być podczas zajęć podzieleni na dwie grupy. Osoby, które mają trudności z zapamiętaniem danego fragmentu materiału, mogą na zajęciach obejrzeć go ponownie, w czasie gdy inne grupy np. biorą udział w analizie przypadku, tworzeniu scenariusza symulacji, przygotowaniu mapy myśli, schematu postępowania lub broszury, np. na temat tego, jak dbać o skórę trądzikową, jaką stosować dietę, jakie stosować środki higieniczne zapobiegające trądzikowi czy łagodzące go.

Innym sposobem indywidualizacji pracy z uczącymi się może być zachęcenie osób uczących się, które szybciej opanowały materiał multimedialny, do przygotowania krótkich prezentacji, np. na temat komunikacji z pacjentem zmagającym się z trądzikiem. Prezentacje te będą przedstawiane osobom mającym trudności z opanowaniem treści zawartych w filmie edukacyjnym – pomoże to im nadrobić braki. Natomiast osoby prezentujące mają możliwość nauczania innych, dokonując przy tym syntezy i tworząc treści nauczania.


Tytuł materiału multimedialnego

Konsultacje dla diabetyków

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film zawiera:

  • informacje dotyczące stosowania, dawkowania i przechowywania insuliny,

  • porady dla diabetyków, jak podawać insulinę,

  • objaśnienie zasad higieny, których należy przestrzegać w trakcie podawania insuliny,

  • przedstawienie osobie chorującej na cukrzycę informacji o:

    • interakcji leków przeciwcukrzycowych,

    • odpowiedniej diecie,

    • suplementacji witamin.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.5.1)2) wskazuje rodzaje wyrobów medycznych (wyroby medyczne na zamówienie, wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, zestawy zabiegowe) oraz klasy wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)3) dokonuje kategoryzacji wyrobów medycznych do zaopatrzenia indywidualnego i omawia kategorie wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)4) przedstawia przykładowe wyroby medyczne w ramach grup kategoryzacyjnych z uwzględnieniem rodzajów i materiałów,
MED.09.5.2)1) sprawdza oznakowanie wyrobu medycznego,
MED.09.5.2)2) wskazuje dokumentację, która musi być dołączona do wyrobu medycznego,
MED.09.5.2)3) rozróżnia prawidłowe i nieprawidłowe oznakowanie lub instrukcje używania wyrobu,
MED.09.5.2)4) omawia zasady dopasowywania wyrobów medycznych do ciała pacjenta ze względu na kategorie i grupy produktowe,
MED.09.5.2)5) dobiera wyroby medyczne w grupach produktowych,
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4)1) korzysta z Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wykazu leków refundowanych,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do (stosowania doustnego, stosowania miejscowego),
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

W pierwszej kolejności osoba ucząca się powinna zapoznać się z filmem instruktażowym Konsultacje dla diabetyków oraz z filmem edukacyjnym Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej. Następnie może przejść interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Konsultacje w aptece.

Materiał multimedialny jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Apteczne konsultacje,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz Cukrzyca.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zbieranie informacji dotyczących problemów diabetologicznych pacjenta,

  • przeprowadzanie instruktażu przyjmowania leków przeciwcukrzycowych,

  • przeprowadzanie instruktażu prowadzenia dokumentacji poziomu cukru,

  • przeprowadzanie instruktażu sposobów podawania insuliny,

  • przedstawianie zasad działania glukometru i przeprowadzanie instruktażu jego obsługi,

  • przedstawianie informacji na temat diety i korelacji diety z lekami przeciwcukrzycowymi.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Osoba ucząca się może wykorzystać materiał do opracowania infografiki lub broszury na temat np.:

    • wywiadu z pacjentem z problemami diabetologicznymi,

    • diety diabetyka,

    • korelacji diety z lekami przeciwcukrzycowymi,

    • sposobów podawania insuliny itp.

    Po prezentacji prac na forum nauczyciel może wskazać te, które zostały poprawnie przygotowane pod względem merytorycznym i estetycznym. Osoby, których prace wymagają korekty, powinny otrzymać informację zwrotną o tym, co zostało dobrze wykonane, a także o tym, co można wykonać jeszcze lepiej, ewentualnie jakie obszary są do poprawy.

  • Osoba ucząca się może opracować propozycję kilku pytań do innych uczących się lub nauczyciela na temat np.:

    • sposobów podawania insuliny,

    • działania glukometru,

    • prowadzenia przez pacjenta dokumentacji poziomu cukru itp.

    Po wykonaniu zadania następuje prezentacja przygotowanych przez uczących się pytań, a następnie podejmowana jest dyskusja, która ma służyć pogłębieniu wiedzy o wybranym zagadnieniu.

  • Uczący się mogą przeprowadzić analizę przypadku, odpowiedzieć na przygotowany przez nauczyciela zestaw pytań dotyczący np.:

    • podawania insuliny,

    • działania glukometru,

    • korelacji diety z lekami przeciwcukrzycowymi.

Praca w grupach

  • Uczący się mogą opracować mapy myśli na takie tematy jak:

    • Instruktaż przyjmowania leków przeciwcukrzycowych,

    • Dieta cukrzycowa – od czego zacząć? – zalecenia,

    • Korelacje między dietą a lekami przeciwcukrzycowymi itp.

  • Materiał multimedialny może też być wykorzystany jako przygotowanie do symulacji. Celem tej metody nauczania może być kształtowanie umiejętności postępowania technika farmaceutycznego w kontakcie z pacjentem chorującym na cukrzycę. Osoby uczące się, w czterech grupach liczących tyle samo osób, przygotowują scenkę, uwzględniając inny zakres działań technika farmaceutycznego:

    • przeprowadzanie instruktażu przyjmowania leków przeciwcukrzycowych,

    • przeprowadzanie instruktażu prowadzenia dokumentacji poziomu cukru,

    • przeprowadzanie instruktażu sposobów podawania insuliny,

    • przeprowadzanie instruktażu obsługi glukometru.

    Po przedstawieniu danej scenki pozostałe grupy na zasadzie oceny koleżeńskiej (peer appraisal) mogą przekazać konstruktywną informację zwrotną na temat mocnych i słabych stron zaprezentowanych działań. Nauczyciel jest animatorem działań wszystkich grup, może wzmocnić przekazywaną ocenę koleżeńską swoją opinią na temat poziomu wykonania zadania.

Praca z całym zespołem

  • Uczący się mogą wziąć udział w tworzeniu schematu komunikowania się technika farmaceutycznego z pacjentem zgłaszającym problemy diabetologiczne. Nauczyciel może zapytać osoby uczące się o wskazówki i zapisać je w widocznym miejscu lub sam może podać podstawowe elementy postępowania dotyczące:

    • instruktażu przyjmowania leków przeciwcukrzycowych,

    • diety w cukrzycy oraz korelacji diety z lekami przeciwcukrzycowymi,

    • prowadzenia dokumentacji poziomu cukru,

    • zasad higieny w trakcie podawania insuliny,

    • suplementacji witamin.

  • Po zapoznaniu się z określonym fragmentem filmu nauczyciel proponuje omówienie zaprezentowanych w filmie instrukcji przedstawianych pacjentowi w aptece przez technika farmaceutycznego (instruktaż przyjmowania leków przeciwcukrzycowych, pomiaru glukozy, podawania i przechowywania insuliny, prowadzenia dokumentacji – dzienniczka samokontroli – itp.). Wyjaśnia i tłumaczy uczącym się działania pracownika, które budzą wątpliwość, omawia szczegółowo zasady postępowania, objaśnia procedury. Jeśli osoby uczące się mają pytania, nauczyciel odpowiada na nie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Po zapoznaniu się z filmem uczący się przygotowuje się do udziału w lekcji odwróconej. Zgodnie z zaleceniami nauczyciela po obejrzeniu filmu osoba ucząca się opracowuje w domu przez przyjściem na zajęcia: prezentację multimedialną, schemat, infografikę lub inne materiały graficzne, które będą omawiane na zajęciach. Przykładowe tematy to:

    • Poradnictwo w zakresie przyjmowania leków przeciwcukrzycowych,

    • Poradnictwo w zakresie prowadzenia dokumentacji poziomu cukru,

    • Instruktaż podawania insuliny,

    • Posługiwanie się glukometrem itp.

  • Po obejrzeniu filmu w domu, a więc poza zajęciami, uczący się przygotowuje zestaw pytań do nauczyciela, powiązany z tematem zbierania informacji dotyczących:

    • problemów diabetologicznych pacjenta,

    • przyjmowania leków przeciwcukrzycowych,

    • diety pacjenta z cukrzycą itp.

Praca w grupach

  • W ramach lekcji odwróconej uczący się przygotowują w parach krzyżówkę zawierającą pojęcia pojawiające się w filmie instruktażowym. Podczas lekcji grupy wymieniają się krzyżówkami, a po realizacji zadania uczący się wyjaśniają, korzystając z pomocy nauczyciela, najtrudniejsze pojęcia.

  • Uczący się przygotowują w grupach dwu-, trzy-, czteroosobowych zestawy pytań czy zdań niedokończonych, odnoszących się do filmu obejrzanego przed zajęciami. Pytania te są zadawane nauczycielowi na zajęciach.

  • Po obejrzeniu filmu uczący się mogą w grupach dwu-, trzyosobowych przedyskutować ewentualne nieprawidłowości lub problemy, z którymi może zetknąć się technik farmaceutyczny podczas przeprowadzania wywiadu z pacjentem chorującym na cukrzycę.

  • Osoby uczące się tworzą w dwu-, trzyosobowych grupach pytania nawiązujące do przedstawionego w filmie materiału. Wzajemne zadawanie sobie tych pytań może być dobrym sposobem na przygotowanie się do zajęć czy do sprawdzianu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
  • Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują przeznaczoną dla technika farmaceutycznego planszę lub broszurę z informacjami, jak w trakcie komunikowania się z pacjentem chorującym na cukrzycę przeprowadzić instruktaż w zakresie:

    • przyjmowania leków przeciwcukrzycowych,

    • prowadzenia dokumentacji poziomu cukru,

    • sposobów podawania insuliny,

    • obsługi glukometru.

    Następnie przedstawiają te informacje osobom, które mają problem z przyswojeniem wiedzy. Dodatkowo po zaprezentowaniu materiału osoby uczące się, które szybciej opanowały procedurę, mogą zorganizować wzorcowy pokaz z instruktażem. Po tym pokazie zapraszają chętne osoby, które potrzebowały więcej czasu na przyswojenie materiału, do wzięcia udziału w symulacji z wykorzystaniem wcześniej przygotowanych pomocy graficznych.

  • Osoby uczące się, które mają trudności z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają możliwość ciągłego wglądu w materiały filmowe. Uczący się mogą je wielokrotnie odtwarzać. Pozwala to na rozwinięcie umiejętności praktycznych oraz daje możliwość ciągłego powtarzania już przyswojonej wiedzy. Po zapoznaniu się z materiałem osoby uczące się przygotowują zestaw pytań nawiązujących do filmu. Pytania te będą zadawane nauczycielowi lub uczącym się, którzy już opanowali wiedzę z tego zakresu.


Tytuł materiału multimedialnego

Konsultacje w aptece

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W grze osoba ucząca się wciela się w rolę technika farmaceutycznego, który za pierwszym razem powinien wykonać swoją pracę jak najlepiej, czyli odpowiedzieć na wszystkie pytania pacjentów, a także umiejętnie przeprowadzić wywiad.

Gra składa się z trzech części, każda z nich jest oddzielnym zagadnieniem farmaceutycznym. Gra dotyczy przebiegu konsultacji:

  • diabetologicznej (kompleksowa informacja na temat sposobu postępowania z insuliną udzielana pacjentowi, u którego zdiagnozowano cukrzycę typu 1),

  • kosmetycznej (konsultacja dotycząca pielęgnacji skóry w różnych grupach wiekowych. Zwrócono uwagę na pielęgnację skóry ze zmianami trądzikowymi, alergicznymi, pękającymi naczynkami oraz pielęgnację skóry u osób z chorobami towarzyszącymi, np. cukrzycą, czy po przebytej chorobie nowotworowej),

  • aptecznej (konsultacja na temat sposobu pielęgnacji i opatrywania ran u osób z chorobami towarzyszącymi, np. cukrzycą).

W trakcie gry nie ma możliwości pominięcia pytań lub zmiany ich kolejności. Aby ukończyć grę, należy odpowiedzieć poprawnie na wszystkie pytania.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.5.1)2) wskazuje rodzaje wyrobów medycznych (wyroby medyczne na zamówienie, wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, zestawy zabiegowe) oraz klasy wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)3) dokonuje kategoryzacji wyrobów medycznych do zaopatrzenia indywidualnego i omawia kategorie wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)4) przedstawia przykładowe wyroby medyczne w ramach grup kategoryzacyjnych z uwzględnieniem rodzajów i materiałów,
MED.09.5.2)1) sprawdza oznakowanie wyrobu medycznego,
MED.09.5.2)2) wskazuje dokumentację, która musi być dołączona do wyrobu medycznego,
MED.09.5.2)3) rozróżnia prawidłowe i nieprawidłowe oznakowanie lub instrukcje używania wyrobu,
MED.09.5.2)4) omawia zasady dopasowywania wyrobów medycznych do ciała pacjenta ze względu na kategorie i grupy produktowe,
MED.09.5.2)5) dobiera wyroby medyczne w grupach produktowych,
MED.09.5.3)1) opisuje rodzaje produktów kosmetycznych,
MED.09.5.3)2) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji twarzy,
MED.09.5.3)3) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji ciała,
MED.09.5.4)1) dobiera środki kosmetyczne na podstawie informacji uzyskanych od pacjenta na temat stosowanych środków kosmetycznych, suplementów diety, ziół,
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.5.6)3) wymienia grupy substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.5.6)4) wymienia preparaty roślinne stosowane w poszczególnych jednostkach chorobowych,
MED.09.5.6)5) opisuje działanie roślin leczniczych, leków roślinnych oraz mieszanek ziołowych,
MED.09.5.6)6) określa działanie poszczególnych substancji czynnych zawartych w surowcach roślinnych,
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do (stosowania doustnego, stosowania miejscowego),
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

Zanim osoba ucząca się rozpocznie grę, powinna powtórzyć sobie zasady opieki nad pacjentem z cukrzycą, odświeżyć swoją wiedzę o udzielaniu porad osobom mającym problemy ze skórą, z ranami czy z ich pielęgnacją. Dlatego w pierwszej kolejności osoba ucząca się powinna zapoznać się z filmem instruktażowym Konsultacje dla diabetyków oraz filmem edukacyjnym Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej. W drugiej kolejności może przejść grę Konsultacje w aptece.

Materiał multimedialny jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Apteczne konsultacje,

  • zadaniem z możliwością wykorzystania materiałów audio‑video Podanie insuliny,

  • zadaniem ukierunkowanym na grupowanie Pielęgnacja skóry.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • ugruntowanie wiadomości dotyczących konsultacji dla diabetyków i konsultacji kosmetycznych,

  • utrwalenie informacji o opatrywaniu i pielęgnacji ran,

  • rozwijanie umiejętności z zakresu prowadzonego za pierwszym stołem doradztwa w wybranych obszarach tematycznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się przechodzi grę, a później prowadzący prosi o:

  • opracowanie infografiki, np. Poradnictwo w zakresie opatrywania i pielęgnacji ran,

  • przygotowanie schematu konsultacji, np. kosmetycznej, diabetologicznej, aptecznej,

  • wykrycie nieprawidłowości podczas analizy przypadku, np. konsultacje diabetologiczne lub konsultacje kosmetyczne,

  • przygotowanie zestawu pytań odnoszących się np. do działania produktów leczniczych w lekach przeciwcukrzycowych lub przeciwtrądzikowych,

  • opracowanie mapy myśli, np. Produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji skóry stosowane w zależności od różnych problemów skórnych (skóra ze zmianami trądzikowymi, alergicznymi, pękającymi naczynkami oraz pielęgnacja skóry u osób z chorobami towarzyszącymi, np. cukrzycą, czy po przebytej chorobie nowotworowej).

Praca w grupach

Uczący się po zapoznaniu się z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning przygotowują w grupach dla innych grup:

  • zadania, np. z zakresu odpowiedniego doboru produktów leczniczych i wyrobów medycznych dla pacjentów zgłaszających różne problemy zdrowotne związane ze skórą,

  • opis przypadku. Zadaniem pozostałych grup jest np. wykrycie nieprawidłowości w przeprowadzanych konsultacjach kosmetycznych, diabetologicznych i aptecznych oraz zaleceniach dla pacjenta w zakresie przyjmowania określonych produktów leczniczych i stosowania danych wyrobów medycznych.

Praca z całym zespołem

Uczący się po przejściu gry:

  • po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w grze,

  • wykonują ćwiczenia związane z przeprowadzaniem konsultacji aptecznych oraz zaproponowaniem odpowiedniego produktu leczniczego i wyrobu medycznego do zgłaszanego problemu zdrowotnego,

  • po znalezieniu definicji pojęć, które pojawiły się w grze i sprawiły najwięcej problemów, przygotowują fiszki. Zadanie z fiszkami może być wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej, jak i w pracy w grupach bądź w pracy zespołowej,

  • przeprowadzają zainicjowaną przez nauczyciela w całym zespole dyskusję dydaktyczną, np.:

    • Jak prawidłowo udzielać informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety?,

    • Jak prawidłowo dobierać środki kosmetyczne dla pacjenta? itp.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning może zostać wykorzystane w pracy indywidualnej poza zajęciami np. do:

  • powtórzenia materiału i przygotowania notatek,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej dotyczącej np. konsultacji dla diabetyków i konsultacji kosmetycznych,

  • opracowania prezentacji, plakatu lub infografiki na temat np.:

    • opatrywania i pielęgnacji ran,

    • odbywających się za pierwszym stołem konsultacji aptecznych dotyczących wybranych obszarów tematycznych.

Praca w grupach

W celu uporządkowania i utrwalenia materiału uczący się w grupach mogą wspólnie przygotować poza zajęciami:

  • mapę myśli, np.:

    • Komunikowanie się z pacjentem podczas konsultacji kosmetycznej,

    • Komunikowanie się z pacjentem podczas konsultacji diabetologicznej,

    • Komunikowanie się z pacjentem podczas konsultacji aptecznej,

  • infografikę na temat np. Jak użyć pena?,

  • fiszki zawierające trudne czy nowe zagadnienia, które pojawiły się w materiale multimedialnym, dotyczące np.:

    • dawkowania insuliny,

    • przechowywania insuliny i sposobów jej aplikowania,

    • mierzenia poziomu glikemii,

    • rodzajów opatrunków,

    • odkażania ran,

    • pielęgnacji stopy cukrzycowej itp.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Uczący się może wykorzystać materiał do:

  • powtórzenia i utrwalenia materiału,

  • przygotowania się do lekcji,

  • wykonania zadania.

Osoba ucząca się, która opanowała materiał multimedialny, może przygotować schemat postępowania, wykonać dla pacjenta ze zdiagnozowaną cukrzycą typu 1 broszurę dotyczącą pielęgnacji skóry, opracować broszurę na temat pielęgnacji skóry w różnych grupach wiekowych i u osób z różnymi problemami oraz informującą o sposobie pielęgnacji i opatrywania ran u osób z chorobami towarzyszącymi, np. z cukrzycą.

Uczący się, który ma problem ze zrozumieniem materiału, może powrócić do danego poziomu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning i jeszcze raz rozwiązać zadania zamieszczone w materiale multimedialnym. Dodatkowo uczący się, przechodząc ponownie grę, może wypisać wszystkie pojęcia, które wymagają dodatkowych wyjaśnień. Najlepiej byłoby, gdyby sam poszukał tych wyjaśnień lub zrobił to z innymi uczącymi się, np. pracując w grupach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Apteczne konsultacje

Opis materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru składa się z piętnastu pytań z jedną poprawną odpowiedzią (wybór jednej odpowiedzi z trzech) oraz z pięciu pytań z wieloma odpowiedziami prawidłowymi (wybór kilku odpowiedzi z czterech). Dwadzieścia pytań testu charakteryzuje się różnym stopniem trudności: dziewięć pytań jest łatwych, sześć – średnio trudnych, pięć – trudnych.
Uczący się rozwiązuje piętnaście zadań wybranych losowo. Czas na rozwiązanie testu to 23 minuty (1,5 min na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test wielokrotnego wyboru w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy w całym zespole.

Test jest powiązany z materiałami multimedialnymi:

  • filmem edukacyjnym Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej,

  • filmem instruktażowym Konsultacje dla diabetyków,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning Konsultacje w aptece.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4)1) korzysta z Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wykazu leków refundowanych,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do (stosowania doustnego, stosowania miejscowego, stosowania doodbytniczego, stosowania dopochwowego).


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary Trądzik młodzieńczy

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na przyporządkowaniu do poszczególnych osób (pacjent, technik farmaceutyczny, magister farmacji) pytań, które mogą paść w aptece podczas rozmowy i udzielania porady na temat trądziku młodzieńczego. Jest to zadnie średnio trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie polegające na dobieraniu w pary w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy w całym zespole.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – filmem edukacyjnym Apteczne konsultacje na temat skóry trądzikowej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video Podanie insuliny

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera pytanie odnoszące się do fragmentu filmu do interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning – części prezentującej konsultacje dla diabetyków. Osoba ucząca się ma wskazać właściwy preparat do dezynfekcji skóry przed podaniem insuliny. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning Konsultacje w aptece.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz Cukrzyca

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Rozwiązujący je musi określić, czy podane zdania na temat cukrzycy są prawdziwe czy fałszywe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – filmem instruktażowym Konsultacje dla diabetyków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.1)2) wskazuje rodzaje wyrobów medycznych (wyroby medyczne na zamówienie, wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, zestawy zabiegowe) oraz klasy wyrobów medycznych,
MED.09.5.1)4) przedstawia przykładowe wyroby medyczne w ramach grup kategoryzacyjnych z uwzględnieniem rodzajów i materiałów,
MED.09.5.2)3) rozróżnia prawidłowe i nieprawidłowe oznakowanie lub instrukcje używania wyrobu,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie Pielęgnacja skóry

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Rozwiązujący je musi odpowiednio przyporządkować kosmetyk do rodzaju skóry (skóra naczynkowa, alergiczna, skóra z trądzikiem zaskórnikowym z przebarwieniami).

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning Konsultacje w aptece.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.5.1)1) wskazuje różnice między wyrobami medycznymi a innymi typami produktów, takimi jak: produkty lecznicze, kosmetyczne, suplementy diety, środki spożywcze i biobójcze,
MED.09.5.3)1) opisuje rodzaje produktów kosmetycznych,
MED.09.5.3)2) opisuje produkty kosmetyczne do higieny i pielęgnacji twarzy,
MED.09.5.4)1) dobiera środki kosmetyczne na podstawie informacji uzyskanych od pacjenta na temat stosowanych środków kosmetycznych, suplementów diety, ziół,
MED.09.5.6)1) wymienia surowce roślinne stosowane w lecznictwie,
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do (stosowania doustnego, stosowania miejscowego).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału