E-materiały do kształcenia zawodowego

Projekt graficzny w poligrafii

PGF.04 Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych - Technik grafiki i poligrafii cyfrowej 311943

Przewodnik dla uczącego się

Spis treści

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wskazówki do pracy z e‑materiałemWskazówki do pracy z e‑materiałem

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

1.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

1.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceDzujUQUxnInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu sprzętu do realizacji prac fotograficznych;

  • Słownik pojęćDg6BdDgxYSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;

  • Przewodnik dla nauczycielaDtXymV33gPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;

  • Przewodnik dla uczącego sięD16gEwavaPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;

  • Netografia i bibliografiaDKcGEZqm8Netografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał oraz umożliwia zapoznanie się z literaturą przedmiotu;

  • Instrukcja użytkowaniaDMmIyiyQhInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające oraz słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik grafiki i poligrafii cyfrowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do pracy z e‑materiałem

Film edukacyjny – Projektowanie graficzne opakowań

Obejrzyj zamieszczone w tym e‑materiale sekwencje filmowe. Po odtworzeniu każdej z nich sprawdź poziom zrozumienia treści, realizując kolejne zadania znajdujące się pod poszczególnymi filmami. Jeśli masz problem z wykonaniem polecenia lub odpowiedzią na pytanie, ponownie zapoznaj się z sekwencją.

Quiz. Na podstawie sekwencji filmowych opracuj 15 pytań testowych o zróżnicowanym poziomie trudności (łatwe, średnie, trudne), korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Quiz umieść na platformie ZPE.

Sekwencje filmowe - Grafika rastrowa

Stwórz graficvzna notatkę na temat grafiki rastrowej. Efekty pracy zaprezentuj na platformie ZPE – nauczyciel oceni poprawność wykonania zadania. Porozmawiaj z kolegami i koleżankami o przebiegu gry, np. o tym, co było w niej łatwe, a co sprawiło Ci większe trudności.

Sekwencje filmowe - Grafika wektorowa

Po zapoznaniu się z sekwencjami filmowymi możesz przygotować notatki w formie graficznej, która będzie dla Ciebie najwygodniejsza, aby uporządkować wiedzę. Możesz też stworzyć mapę myśli i podzielić się nią z innymi uczniami lub ze znajomymi.

Sekwencje filmowe - Projektowanie produktów poligraficznych

Przed obejrzeniem filmu zapisz pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chciałbyś się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznaj się z filmem i ustal, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonaj notatkę w zeszycie, jeśli nie poszukaj odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach.

Plansza interaktywna - Zasady kompozycji i barwa w grafice komputerowej

Wciel się w rolę technologa poligraficznego i wykonaj grafikę zgodnie z zasadami opisanymi na planszy interaktywnej. Plik prezentujący wyniki Twojej pracy udostępnij na platformie ZPE.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już potrafisz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat technik druku offsetowego oraz pracy w branży poligraficznej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 10 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści