E-materiały do kształcenia zawodowego

Ocena jakości wyrobów ze szkła

CES.04. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła - 
Technik technologii szkła 31192

Przewodnik dla uczącego się

Wprowadzenie

Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia. Zbudowany jest z następujących elementów:

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla uczącego się5.1. Instrukcja dla uczącego się
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Zapoznajmy się:

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

Tytuł e‑materiału: Ocena jakości wyrobów ze szkła.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodów, w których e‑materiały mogą być wykorzystane:
Technik technologii szkła 311925.
Kod i nazwa kwalifikacji: CES.04. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik technologii szkła 311925. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia:
- wykonywania badań laboratoryjnych surowców szklarskich, szkła, wyrobów ze szkła,
- organizowania i prowadzenia procesów wytwarzania wyrobów ze szkła,
- kontrolowania przebiegu procesów technologicznych przemysłu szklarskiego.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych zasobów multimedialnych, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności zawodowych.
Przedstawienie w zrozumiały sposób organizacji procesów wytwarzania wyrobów ze szkła wraz z oceną jakości tych wyrobów w hutach szkła, przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych przetwarzających półprodukty na wyroby szklane, wyroby ze szkła.
Dodatkowo e‑materiał ma wspomóc ucznia w sprawdzeniu wiedzy w multimedium Gry edukacyjnej, poprzez realizowanie zadań gry z zakresu klasyfikacji występujących wad w ocenie jakości wyrobów szklanych.
E‑materiał jest wzbogacony zestawem ćwiczeń sprawdzających zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć zawierającym podstawowe pojęcia związane z pracą technika technologii szkła.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1.

3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych. E‑materiał Ocena jakości wyrobów ze szkła składa się z dwóch materiałów multimedialnych:

Film edukacyjnyDLUq2StGuFilm edukacyjny: Działania realizowane w organizacji mające wpływ na jakość, bezpieczeństwo pracy, środowisko oraz wynik energetyczny,
Gra edukacyjnaDDFEJ4k94Gra edukacyjna: Klasyfikacja występujących wad w ocenie jakości wyrobów szklanych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3.2.

3.2. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDKLQDpZbNInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuD5B0BEQJHSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaDiIAESDGWPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięD17VC2cQbPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaDQ8e4S0mqNetografia i bibliografia

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
- Film edukacyjnyDLUq2StGuFilm edukacyjny: Działania realizowane w organizacji mające wpływ na jakość, bezpieczeństwo pracy, środowisko oraz wynik energetyczny – przedstawia wymagania organizacji pracy realizowane w hucie szkła podczas wytwarzania wyrobów ze szkła.
Uczeń korzystający z danego materiału ma możliwość poznania aspektów związanych z organizacją pracy w hucie szkła, wymagań stawianych przez rynek pracy, czyli klienta huty szkła.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- charakteryzowanie podstawowych czynności na stanowiskach pracy związanych z obsługą pieców, maszyn i urządzeń produkcyjnych w branży szklarskiej,
- zorganizowanie efektywnej pracy zespołowej w hucie szkła,
- przestrzeganie zasad dyscypliny technologicznej,
- zastosowanie zasad ekonomicznego działania produkcji szkła, wyrobów ze szkła.
- Gra edukacyjnaDDFEJ4k94Gra edukacyjna: Klasyfikacja występujących wad w ocenie jakości wyrobów szklanych – określa zadania realizowane przez pracowników huty szkła z zakresu klasyfikacji występujących wad w ocenie jakości wyrobów szklanych. 
Uczniowie mają możliwość sprawdzić wiedzę i umiejętności z zakresu wad masy szklanej i wyrobów ze szkła w formie rozgrywek klasowych, czy grupowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- rozpoznawanie wad masy szklanej, wyrobów szklanych,
- charakteryzowanie sposobów zapobiegania wadom wyrobów szklanych,
- stosowanie przykładowych procedur obowiązujących na stanowiskach pracy dotyczących procedur oceny jakościowej wyrobów szklanych.
Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału. Jest to nowoczesna pomoc dla uczącego się wspomagająca proces uczenia się/samokształcenia.
Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość obrazującą procesy produkcji szkła w hucie szkła.
Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła – ma przedstawić organizację procesu wytwarzania wyrobów ze szkła poprzez zapoznanie ucznia z oceną jakości wyrobów ze szkła w hutach szkła, przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych przetwarzania szkła.

Film edukacyjny – przedstawia działania realizowane w organizacji, mające wpływ na jakość, bezpieczeństwo pracy, środowisko oraz wynik energetyczny.
Gra edukacyjna – określa zadania realizowane przez pracowników huty szklana z zakresu klasyfikacji występujących wad w ocenie jakości wyrobów szklanych. 
Uczący się ma też możliwość, po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi, wykonania ćwiczeń powiązanych z materiałami w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy poprzez wykonanie interaktywnego testu sprawdzającego.
Obudowa dydaktyczna w formie Netografii oraz bibliografii warunkuje poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności, uczący się może czytać wskazaną literaturę branżową – doskonaląc własne kompetencje zawodowe.

E‑materiał jako pomoc dydaktyczna dla uczniów zawodu szkolnictwa branżowego: technik technologii szkła, służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom i osobom dorosłym treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej i pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia

5.1.

5.1. Instrukcja dla uczącego się

Drogi uczniu!

Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.

Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.

Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się ze wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być dla Ciebie wyjściem do własnego dalszego doskonalenia się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.2.

5.2. Jak korzystać z e‑materiału?

Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:

Zrób własne notatki W notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek.
Aby przygotować notatkę należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania.
Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.
Notatki w danym e‑zasobie możesz sporządzać zapoznając się z każdym tu proponowanym multimedium, np. Filmem edukacyjnym, czy Grą edukacyjną. Na ich podstawie możesz wypisywać, ważne z twojego punktu widzenia wiadomości z filmu, możesz wypisywać pojęcia z filmu, czy opracować notatki z wad wyrobów szklanych przedstawionych na danych stanowiskach, aby następnie wziąć udział w rozgrywkach Gry edukacyjnej.
Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia oraz poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.
Proste rysunki wad wyrobów szklanych możesz wykonywać, zapoznając się z multimedium Gry edukacyjnej, następnie możesz rysunki wzbogacać dodatkowymi opisami np. przyczynami występowania danych wad wyrobów szklanych.
Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu.
Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.
Materiały w formie fiszek twórz, oglądając film dotyczący organizacji pracy w hucie szkła – wypisuj na fiszkach ważne informacje, czy słownictwo zawodowe, które będziesz mógł sprawdzić w słowniku pojęciowym danego e‑materiału.

Drogi uczniu z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać przy własnej, indywidualnej nauce, np.:
- Film edukacyjnyDLUq2StGuFilm edukacyjny: Działania realizowane w organizacji mające wpływ na jakość, bezpieczeństwo pracy, środowisko oraz wynik energetyczny – przedstawia wymagania organizacji pracy realizowane w hucie szkła podczas wytwarzania wyrobów ze szkła. Z treści materiału możesz wykonać mapę mentalną czynników mających wpływ na jakość pracy w hucie szkła, możesz wypisać treści, które są ciężkie do zrozumienia. 
- Gra edukacyjnaDDFEJ4k94Gra edukacyjna: Klasyfikacja występujących wad w ocenie jakości wyrobów szklanych – sprawdza wiedzę wad wyrobów szklanych. Z zakresu wad możesz sam opracować infografikę z jedną wybraną wadą. Twój kolega niech też opracuje infografikę z następną wadą. Wspólnie, jako grupa możecie stworzyć katalog wad, celem powtórzenia wiadomości na temat wad, co może również przydać Ci się w rozgrywkach gry.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco–sprawdzających:

  • Test ćwiczeniowy. Tytuł: Sprawdź się! Organizacja pracy w hucie szkła
    – test składający się z 11 zadań zamkniętych. Utrwala on wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału, przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.

  • Ćwiczenia utrwalająco‑sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możecie spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści