E-materiały do kształcenia zawodowego

Dokonywanie napraw i konserwacji wyrobów rękodzieła ludowego

MOD.08. Wytwarzanie, konserwacja i renowacja rękodzielniczych wyrobów włókienniczych wyodrębnionej w zawodach: rękodzielnik wyrobów włókienniczych 731808, technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych 311931

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

Sekwencje filmowe „Sposoby naprawy i konserwacji wyrobów rękodzieła ludowego”D18EXgGqDSekwencje filmowe „Sposoby naprawy i konserwacji wyrobów rękodzieła ludowego” zawierają najistotniejsze informacje dotyczące pracy związanej z naprawami i konserwacją wyrobów rękodzielniczych.

Infografika „Rozpoznawanie materiałów stosowanych do wyrobów rękodzieła ludowego”D11h0T9mXInfografika „Rozpoznawanie materiałów stosowanych do wyrobów rękodzieła ludowego” wskaże Ci ustalony schemat postępowania, umożliwiający przygotowanie surowców, materiałów, narzędzi i środków chemicznych w celu wykonania naprawy wyrobu rękodzieła ludowego z elementami haftów i koronek.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Ocena zniszczenia wyrobu rękodzieła ludowego”DG73u3Y4IInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Ocena zniszczenia wyrobu rękodzieła ludowego” pomoże Ci w prawidłowej ocenie zniszczenia wyrobu rękodzieła ludowego, podjęciu decyzji o zakresie prac związanych z jego naprawą, będzie pomocne podczas planowania pracy, wyceny usługi, a na koniec podczas przekazania naprawionego wyrobu klientowi.

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDdbwRVFSoInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu dokonywania napraw rękodzielniczych wyrobów włókienniczych.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDQw8SDjc9Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1Hk6yDouPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD17cjrf9iPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaD18LRFPVYBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDPQy6pwxrInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia pomogą Ci w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie rękodzielnika wyrobów włókienniczych.

Sekwencje filmowe „Sposoby naprawy i konserwacji wyrobów rękodzieła ludowego”D18EXgGqDSekwencje filmowe „Sposoby naprawy i konserwacji wyrobów rękodzieła ludowego”

Sekwencje dotyczą:

  • właściwego przygotowania stanowiska pracy do wykonania konserwacji haftów i koronek (stanowisko pracy, narzędzia, rodzaje nici, sposób postępowania z wyrobem zawierającym haft lub koronkę),

  • naprawy lekko uszkodzonej tkaniny o splocie płóciennym, skośnym i satynowym z zastosowaniem cerowania artystycznego,

  • właściwego przygotowania stanowiska i wykonania prasowania wyrobów z elementami haftów i koronek.

Po obejrzeniu sekwencji filmowych wypisz w jednej kolumnie tabelki pojęcia i zagadnienia, które zrozumiałeś po obejrzeniu materiałów multimedialnych. W drugiej kolumnie wpisz pojęcia, których nie rozumiesz. Następnie poszukaj w internecie lub innych dostępnych źródłach odpowiedzi na niezrozumiałe kwestie. Wyobraź sobie, że miałbyś wytłumaczyć koledze jedno z zagadnień z wybranego materiału multimedialnego, przygotuj krótką wypowiedź, na jakie kwestie zwróciłbyś uwagę.

Kolejne zadanie będzie polegało na tym, że masz przygotować krótką informację sms dla kolegi, który nie rozumie wybranego zagadnienia. W formie sms przekaż mu najważniejsze informacje związane z tematem oraz wyjaśnij wcześniej zgłoszone przez kolegę wątpliwości.

Infografika „Rozpoznawanie materiałów stosowanych do wyrobów rękodzieła ludowego”D11h0T9mXInfografika „Rozpoznawanie materiałów stosowanych do wyrobów rękodzieła ludowego”

Infografika przedstawia schemat postępowania oraz informacje na temat przeprowadzania zabiegów konserwatorskich potrzebnych do wytworzenia rękodzieła ludowego z elementami haftów i koronek. Pokazuje także, jakie przygotować materiały oraz surowce, jakie narzędzia i środki chemiczne będą potrzebne w czasie pracy.

Przygotuj, w ramach utrwalenia materiału, listę najważniejszych zagadnień związanych z tematem zabiegów konserwatorskich. Dokonaj hierarchizacji zagadnienia, na górze listy umieść te, które uważasz za najważniejsze, poniżej mniej ważne, wskaż pięć takich zagadnień i uzasadnij.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Ocena zniszczenia wyrobu rękodzieła ludowego”DG73u3Y4IInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Ocena zniszczenia wyrobu rękodzieła ludowego”

Narzędzie dotyczy prowadzenia pracowni konserwacji i naprawy wyrobów włókienniczych. Osoba prowadząca pracownię przyjmuje od klienta wyrób rękodzieła ludowego z elementami haftów i koronek. Zadaniem rękodzielnika jest dokonanie oceny zniszczenia wyrobu rękodzieła ludowego, podjęcie decyzji o zakresie prac związanych z naprawą, zaplanowanie pracy, wycenę usługi i dobór materiałów, a na koniec przekazanie naprawionego wyrobu zleceniodawcy. Wyobraź sobie, że jesteś klientem, który przynosi do pracowni uszkodzony wyrób rękodzieła ludowego z elementami haftów i koronek. Na co będziesz zwracał szczególną uwagę przy odbiorze naprawionego wyrobu?

Interaktywne materiały sprawdzająceDdbwRVFSoInteraktywne materiały sprawdzające

Umożliwią Ci zweryfikowanie wiedzy i uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści