Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykorzystanie technologii i sprzętów ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Marta Godzimirska‑Dybek

Konsultant przewodnika: Marta Polanowska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wykorzystanie technologii i sprzętów ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Asystent osoby niepełnosprawnej 341201.
Opiekun w domu pomocy społecznej 341203.

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej.
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

SPO.01.3.8) określa potrzeby i problemy biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;

SPO.01.3.13) stosuje metody, techniki i narzędzia do realizacji działań opiekuńczo‑wspierających na rzecz osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.3.16) stosuje alternatywne i wspomagające metody komunikacji z osobą niepełnosprawną:
SPO.01.3.16)1) rozróżnia systemy znaków manualnych, w tym język migowy, fonogesty, język Makaton, Coghamo;
SPO.01.3.16)2) rozróżnia systemy znaków graficznych, w tym system Blissa, piktogramy PIC (Pictogram Ideogram Communication), PCS (Picture Communication Symbols), Rebus (Rebus system) program komputerowe stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną sensorycznie;
SPO.01.3.16)3) rozróżnia systemy znaków przestrzennodotykowych, w tym klocki słowne Premacka alfabet Lorma, stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie i sensorycznie;

SPO.01.4.10) wspiera osobę niepełnosprawną w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych:
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;

SPO.01.5.3) wspiera osobę z niepełnosprawnością w korzystaniu ze sprzętu i pomocy technicznych ułatwiających samodzielne wykonywanie codziennych czynności:
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;

SPO.03.3.2) rozpoznaje warunki, potrzeby i problemy osoby podopiecznej:
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;

SPO.03.3.5) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań opiekuńczych dla osoby podopiecznej:
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;

SPO.03.5.1) udziela osobie podopiecznej pomocy w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego:
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

  • SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej: udzielania pomocy osobie niepełnosprawnej w korzystaniu z różnych form kompleksowej rehabilitacji,

  • SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej: utrzymywania sprawności osoby podopiecznej i aktywizowania jej do samodzielności życiowej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film edukacyjny i grafika interaktywna zawierają informacje niezbędne do wykonywania ćwiczeń w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie.
Słownik zawiera hasła, które mogą być pomocne w zrozumieniu treści e‑materiału. Nie powiela haseł z grafiki interaktywnej.
Interaktywne materiały sprawdzające można wykorzystać w dowolnym momencie w celu sprawdzenia poziomu wiedzy i opanowania treści zawartych w multimediach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Wybrane sprzęty i urządzenia dla osób z niepełnosprawnościami

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film pokazuje, z jakich sprzętów i urządzeń korzystają osoby z niepełnosprawnościami w życiu codziennym, zawodowym, podczas nauki i kontaktowania się z otoczeniem. Prezentuje wybrane sprzęty i urządzenia dla osób: niewidomych, słabowidzących, słabosłyszących, niesłyszących, z niepełnosprawnością ruchową oraz nieposługujących się mową.

Film powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Sprzęty i urządzenia ułatwiające codzienne życie osobom z niepełnosprawnościami”,

  • krzyżówka „Nazwy wybranych urządzeń i sprzętów wspomagających osoby z niepełnosprawnościami w prowadzeniu niezależnego życia”,

  • zdania typu prawda czy fałsz „Jak osoby z niepełnosprawnościami wykorzystują niektóre sprzęty i urządzenia w codziennym życiu”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.16)1) rozróżnia systemy znaków manualnych, w tym język migowy, fonogesty, język Makaton, Coghamo;
SPO.01.3.16)2) rozróżnia systemy znaków graficznych, w tym system Blissa, piktogramy PIC (Pictogram Ideogram Communication), PCS (Picture Communication Symbols), Rebus (Rebus system) program komputerowe stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną sensorycznie;
SPO.01.3.16)3) rozróżnia systemy znaków przestrzennodotykowych, w tym klocki słowne Premacka, alfabet Lorma, stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie i sensorycznie;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film edukacyjny wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  • rozróżnianie sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających codzienne życie osób z niepełnosprawnościami,

  • dopasowywanie sprzętów, urządzeń i technologii do potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  • wspieranie osoby z niepełnosprawnością w korzystaniu z różnych sprzętów i urządzeń,

  • obsługiwanie wybranych sprzętów i urządzeń podczas asystowania osobie z niepełnosprawnością.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się zapoznaje się z treścią filmu, a następnie korzysta z programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie i/lub wykonuje ćwiczenia sprawdzające.

Uczący się ogląda film i tworzy broszurę z informacjami o prezentowanych sprzętach, urządzeniach i technologiach wspomagających codzienne życie osób z określoną niepełnosprawnością.

Uczący się ogląda film i opracowuje informacje o zaletach i wadach prezentowanych w filmie sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających codzienne życie osób z niepełnosprawnościami.

Na podstawie filmu uczący się tworzy katalog zadań zawodowych asystenta osoby niepełnosprawnej.


Tytuł materiału multimedialnego

Wybrane urządzenia technologiczne i sprzęt dla osób z niepełnosprawnościami

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Grafika przedstawia wybrane sprzęty i urządzenia, które wspomagają i ułatwiają życie osobom z danymi niepełnosprawnościami. Do grafik dołączony jest opis każdego sprzętu i urządzenia, w tym jego wady, zalety, możliwości zastosowania oraz wybrane warianty.

Grafika powiązana jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Sprzęty i urządzenia ułatwiające codzienne życie osobom z niepełnosprawnościami”,

  • zadanie z lukami „Zastosowanie wybranych urządzeń wykorzystywanych przez osoby z niepełnosprawnościami”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.16)1) rozróżnia systemy znaków manualnych, w tym język migowy, fonogesty, język Makaton, Coghamo;
SPO.01.3.16)2) rozróżnia systemy znaków graficznych, w tym system Blissa, piktogramy PIC (Pictogram Ideogram Communication), PCS (Picture Communication Symbols), Rebus (Rebus system) program komputerowe stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną sensorycznie;
SPO.01.3.16)3) rozróżnia systemy znaków przestrzennodotykowych, w tym klocki słowne Premacka, alfabet Lorma, stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie i sensorycznie;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  • opisywanie zastosowania sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających życie osób z niepełnosprawnościami,

  • rozróżnianie sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających codzienne życie osób z niepełnosprawnościami,

  • dopasowywanie sprzętów, urządzeń i technologii do potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  • wspieranie osoby z niepełnosprawnością w korzystaniu z różnych sprzętów i urządzeń,

  • obsługiwanie wybranych sprzętów i urządzeń podczas asystowania osobie z niepełnosprawnością.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się zapoznaje się z treściami grafiki interaktywnej, szczególną uwagę zwracając na zdjęcia i grafiki oraz opis, a następnie rozwiązuje zadania z materiałów sprawdzających.

Uczący się opisuje wybrany sprzęt lub urządzenie, jego zastosowanie, wady, zalety i możliwe warianty.

Uczący się wykorzystuje grafikę w procesie przygotowania do egzaminu zawodowego eksternistycznego.


Tytuł materiału multimedialnego

Dobieranie sprzętów i urządzeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami

Typ materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Umożliwia dobór kategorii, a następnie konkretnych urządzeń i sprzętów ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami poprzez wybór gotowych elementów z baz danych.

Medium powiązane jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Sprzęty i urządzenia ułatwiające codzienne życie osobom z niepełnosprawnościami”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Przyporządkowanie urządzeń i sprzętów dla osób z niepełnosprawnościami”,

  • krzyżówka „Nazwy wybranych urządzeń i sprzętów wspomagających osoby z niepełnosprawnościami w prowadzeniu niezależnego życia”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.16)1) rozróżnia systemy znaków manualnych, w tym język migowy, fonogesty, język Makaton, Coghamo;
SPO.01.3.16)2) rozróżnia systemy znaków graficznych, w tym system Blissa, piktogramy PIC (Pictogram Ideogram Communication), PCS (Picture Communication Symbols), Rebus (Rebus system) program komputerowe stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną sensorycznie;
SPO.01.3.16)3) rozróżnia systemy znaków przestrzennodotykowych, w tym klocki słowne Premacka alfabet Lorma, stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie i sensorycznie;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością w zakresie korzystania ze sprzętów i urządzeń ułatwiających życie,

  • umiejętność dobierania sprzętów i urządzeń do potrzeb osoby z niepełnosprawnością.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się samodzielnie wykonuje kolejne ćwiczenia w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie.

Uczący się wybiera jeden sprzęt lub urządzenie ułatwiające codzienne życie osób z niepełnosprawnościami, opisuje je, wskazuje dla osób z jaką niepełnosprawnością jest przeznaczony, jakie czynności ułatwia.

Uczący się wybiera jeden opis osoby z niepełnosprawnością z programu ćwiczeniowego i przygotowuje ulotkę prezentującą zestaw sprzętów i urządzeń ułatwiających codzienne życie osobie z daną niepełnosprawnością.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Sprzęty i urządzenia ułatwiające codzienne życie osobom z niepełnosprawnościami”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu nazwy sprzętu do jego zdjęcia lub grafiki.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Wybrane sprzęty i urządzenia dla osób z niepełnosprawnościami”, grafiką interaktywną „Wybrane urządzenia technologiczne i sprzęt dla osób z niepełnosprawnościami” i programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Dobieranie sprzętów i urządzeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem ćwiczenia jest sprawdzenie, czy uczący się opanował wiedzę prezentowaną w multimedium oraz czy rozumie pojęcia w nim występujące.

Materiał sprawdzający powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Przyporządkowanie urządzeń i sprzętów dla osób z niepełnosprawnościami”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie do jednej z sześciu grup niepełnosprawności sprzętów i urządzeń, które mogą być wykorzystywane przez osoby z daną niepełnosprawnością.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał powiązany jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Dobieranie sprzętów i urządzeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału jest sprawdzenie umiejętności rozróżniania sprzętów i urządzeń, wykorzystywanych przez osoby z różnymi niepełnosprawnościami oraz ich przyporządkowania według potrzeb wynikających z niepełnosprawności danej grupy osób.

Materiał sprawdzający powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.16)1) rozróżnia systemy znaków manualnych, w tym język migowy, fonogesty, język Makaton, Coghamo;
SPO.01.3.16)2) rozróżnia systemy znaków graficznych, w tym system Blissa, piktogramy PIC (Pictogram Ideogram Communication), PCS (Picture Communication Symbols), Rebus (Rebus system) program komputerowe stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną sensorycznie;
SPO.01.3.16)3) rozróżnia systemy znaków przestrzennodotykowych, w tym klocki słowne Premacka alfabet Lorma, stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie i sensorycznie;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Nazwy wybranych urządzeń i sprzętów wspomagających osoby z niepełnosprawnościami w prowadzeniu niezależnego życia”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z 10 haseł, w których wskazane litery tworzą rozwiązanie: biała laska.
Pod zadaniem znajduje się pytanie otwarte związane z rozwiązaniem krzyżówki i przykładowa odpowiedź.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Wybrane sprzęty i urządzenia dla osób z niepełnosprawnościami” i programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Dobieranie sprzętów i urządzeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem krzyżówki jest sprawdzenie, czy uczący się opanował treści prezentowane w multimedium i rozumie znaczenie pojęć w nim występujących.

Materiał sprawdzający powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.16)1) rozróżnia systemy znaków manualnych, w tym język migowy, fonogesty, język Makaton, Coghamo;
SPO.01.3.16)2) rozróżnia systemy znaków graficznych, w tym system Blissa, piktogramy PIC (Pictogram Ideogram Communication), PCS (Picture Communication Symbols), Rebus (Rebus system) program komputerowe stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną sensorycznie;
SPO.01.3.16)3) rozróżnia systemy znaków przestrzennodotykowych, w tym klocki słowne Premacka, alfabet Lorma, stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie i sensorycznie;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Zastosowanie wybranych urządzeń wykorzystywanych przez osoby z niepełnosprawnościami”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest uzupełnienie opisów pod zdjęciami lub grafikami. Haseł do wyboru jest więcej niż luk w opisie.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Wybrane urządzenia technologiczne i sprzęt dla osób z niepełnosprawnościami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem uzupełniania opisów obrazków jest sprawdzenie, czy uczący się opanował treści prezentowane w multimedium i rozumie znaczenie pojęć w nim występujących.

Materiał sprawdzający powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zdanie typu prawda czy fałsz „Jak osoby z niepełnosprawnościami wykorzystują niektóre sprzęty i urządzenia w codziennym życiu”

Opis materiału sprawdzającego

Wśród 10 zdań dotyczących tego, w jaki sposób osoby z niepełnosprawnościami wykorzystują niektóre sprzęty i urządzenia w codziennym życiu, należy wskazać zadania prawdziwe i fałszywe.
Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Wybrane sprzęty i urządzenia dla osób z niepełnosprawnościami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem rozróżniania zdań prawdziwych i fałszywych jest sprawdzenie, czy uczący się opanował treści prezentowane w multimedium i rozumie znaczenie pojęć w nim występujących.

Materiał sprawdzający powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału