Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykorzystanie technologii i sprzętów ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Marta Godzimirska‑Dybek

Konsultant przewodnika: Marta Polanowska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wykorzystanie technologii i sprzętów ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Asystent osoby niepełnosprawnej 341201.
Opiekun w domu pomocy społecznej 341203.

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej.
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej.

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

SPO.01.3. Planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności opiekuńczo‑wspierających osobie niepełnosprawnej.
SPO.01.4. Wspieranie osoby niepełnosprawnej w czynnościach życia codziennego.
SPO.01.5. Aktywizowanie osoby niepełnosprawnej do samodzielności życiowej.
SPO.03.3. Organizowanie usług opiekuńczo‑wspierających dla osoby podopiecznej.
SPO.03.5. Aktywizowanie osoby podopiecznej do samodzielności życiowej.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

SPO.01.3.8) określa potrzeby i problemy biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;

SPO.01.3.13) stosuje metody, techniki i narzędzia do realizacji działań opiekuńczo‑wspierających na rzecz osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.3.16) stosuje alternatywne i wspomagające metody komunikacji z osobą niepełnosprawną:
SPO.01.3.16)1) rozróżnia systemy znaków manualnych, w tym język migowy, fonogesty, język Makaton, Coghamo;
SPO.01.3.16)2) rozróżnia systemy znaków graficznych, w tym system Blissa, piktogramy PIC (Pictogram Ideogram Communication), PCS (Picture Communication Symbols), Rebus (Rebus system) program komputerowe stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną sensorycznie;
SPO.01.3.16)3) rozróżnia systemy znaków przestrzennodotykowych, w tym klocki słowne Premacka alfabet Lorma, stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie i sensorycznie;

SPO.01.4.10) wspiera osobę niepełnosprawną w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych:
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;

SPO.01.5.3) wspiera osobę z niepełnosprawnością w korzystaniu ze sprzętu i pomocy technicznych ułatwiających samodzielne wykonywanie codziennych czynności:
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;

SPO.03.3.2) rozpoznaje warunki, potrzeby i problemy osoby podopiecznej:
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;

SPO.03.3.5) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań opiekuńczych dla osoby podopiecznej:
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;

SPO.03.5.1) udziela osobie podopiecznej pomocy w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego:
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

  • SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej: udzielania pomocy osobie niepełnosprawnej w korzystaniu z różnych form kompleksowej rehabilitacji,

  • SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej: utrzymywania sprawności osoby podopiecznej i aktywizowania jej do samodzielności życiowej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film edukacyjny i grafika interaktywna zawierają informacje niezbędne do wykonywania ćwiczeń w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie.
Słownik zawiera hasła, które mogą być pomocne w zrozumieniu treści e‑materiału. Nie powiela haseł z grafiki interaktywnej.
Interaktywne materiały sprawdzające można wykorzystać w dowolnym momencie w celu sprawdzenia poziomu wiedzy i opanowania treści zawartych w multimediach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Wybrane sprzęty i urządzenia dla osób z niepełnosprawnościami

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film pokazuje, z jakich sprzętów i urządzeń korzystają osoby z niepełnosprawnościami w życiu codziennym, zawodowym, podczas nauki i kontaktowania się z otoczeniem. Prezentuje wybrane sprzęty i urządzenia dla osób: niewidomych, słabowidzących, słabosłyszących, niesłyszących, z niepełnosprawnością ruchową oraz nieposługujących się mową.

Film powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Sprzęty i urządzenia ułatwiające codzienne życie osobom z niepełnosprawnościami”,

  • krzyżówka „Nazwy wybranych urządzeń i sprzętów wspomagających osoby z niepełnosprawnościami w prowadzeniu niezależnego życia”,

  • zdania typu prawda czy fałsz „Jak osoby z niepełnosprawnościami wykorzystują niektóre sprzęty i urządzenia w codziennym życiu”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.16)1) rozróżnia systemy znaków manualnych, w tym język migowy, fonogesty, język Makaton, Coghamo;
SPO.01.3.16)2) rozróżnia systemy znaków graficznych, w tym system Blissa, piktogramy PIC (Pictogram Ideogram Communication), PCS (Picture Communication Symbols), Rebus (Rebus system) program komputerowe stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną sensorycznie;
SPO.01.3.16)3) rozróżnia systemy znaków przestrzennodotykowych, w tym klocki słowne Premacka, alfabet Lorma, stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie i sensorycznie;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film edukacyjny wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  • rozróżnianie sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających codzienne życie osób z niepełnosprawnościami,

  • dopasowywanie sprzętów, urządzeń i technologii do potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  • wspieranie osoby z niepełnosprawnością w korzystaniu z różnych sprzętów i urządzeń,

  • obsługiwanie wybranych sprzętów i urządzeń podczas asystowania osobie z niepełnosprawnością.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Film może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może obejrzeć film edukacyjny indywidualnie i dokonać analizy informacji w nim zawartych, w ten sposób zdobyć lub uporządkować wiedzę z zakresu wybranych sprzętów i urządzeń dla osób z niepełnosprawnościami. Po obejrzeniu materiału filmowego uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może opracować mapę myśli lub broszurę informacyjną na temat przedstawionych urządzeń ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami.

Uczący się ogląda film. Następnie korzysta z programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie i/lub rozwiązuje zadania w interaktywnych materiałach sprawdzających.

Praca w grupach

Jedna osoba z pary ogląda część filmu dotyczącą określonego typu niepełnosprawności i opowiada drugiej jego treść. Następnie druga osoba z pary ogląda kolejną część i opowiada pierwszej treść. Odbywa się to na zmianę do momentu, aż obejrzane zostaną wszystkie części. Potem każda z osób indywidualnie korzysta z programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie.

Każda grupa ogląda inną część filmu i tworzy broszurę z informacjami o prezentowanych niepełnosprawnościach i technologiach je wspierających.

Każda grupa ogląda inną część filmu i opracowuje informacje o zaletach i wadach prezentowanych w filmie sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających codzienne życie osób z niepełnosprawnościami.

Na podstawie filmu grupy tworzą katalog zadań zawodowych asystenta osoby niepełnosprawnej lub opiekuna w domu pomocy społecznej .

Praca z całym zespołem

Uczący się wspólnie oglądają film edukacyjny. Następnie omawiają zasady działania sprzętów i urządzeń pokazanych w filmie. Dyskutują na forum o wadach i zaletach konkretnych urządzeń oraz zakresie obowiązków asystenta osoby niepełnosprawnej podczas ich obsługiwania.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Metoda lekcji odwróconej – na polecenie nauczyciela uczący się oglądają film przed kolejnymi zajęciami i przygotowują się do dyskusji o potrzebach osób z niepełnosprawnościami w zakresie sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających codzienne życie osób z niepełnosprawnościami.

Uczący się wykorzystują film do powtórzenia i pogłębienia wiedzy na temat sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających codzienne życie osób z niepełnosprawnościami.

Każdy uczący się tworzy listę prezentowanych w filmie sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających codzienne życie osób z niepełnosprawnościami, których nie zna; szuka w bibliografii i internecie informacji o ich zastosowaniu i działaniu oraz przygotowuje fiszkę na ten temat, którą udostępnia innym uczącym się.

Praca w grupach

W trakcie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych uczący się przeprowadzają wywiady z opiekunami i osobami z niepełnosprawnościami na temat prezentowanych w filmie sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających codzienne życie osób z niepełnosprawnościami, ich zalet i wad.

Grupy przygotowują informacje o innych niż prezentowane w filmie sprzętach, urządzeniach i technologiach wspomagających codzienne życie osób z określoną niepełnosprawnością.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Każdy uczący się może pracować w swoim tempie, odtwarzać film wielokrotnie, koncentrując się na określonej niepełnosprawności. Może notować sobie kwestie, które są dla niego niezrozumiałe i wyjaśniać je wspierany przez nauczyciela lub innych uczący się.

Uczący się zainteresowani tematyką mogą uzupełniać opisy prezentowanych sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających codzienne życie osób z niepełnosprawnościami.


Tytuł materiału multimedialnego

Wybrane urządzenia technologiczne i sprzęt dla osób z niepełnosprawnościami

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Grafika przedstawia wybrane sprzęty i urządzenia, które wspomagają i ułatwiają życie osobom z danymi niepełnosprawnościami. Do grafik dołączony jest opis każdego sprzętu i urządzenia, w tym jego wady, zalety, możliwości zastosowania oraz wybrane warianty.

Grafika powiązana jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Sprzęty i urządzenia ułatwiające codzienne życie osobom z niepełnosprawnościami”,

  • zadanie z lukami „Zastosowanie wybranych urządzeń wykorzystywanych przez osoby z niepełnosprawnościami”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.16)1) rozróżnia systemy znaków manualnych, w tym język migowy, fonogesty, język Makaton, Coghamo;
SPO.01.3.16)2) rozróżnia systemy znaków graficznych, w tym system Blissa, piktogramy PIC (Pictogram Ideogram Communication), PCS (Picture Communication Symbols), Rebus (Rebus system) program komputerowe stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną sensorycznie;
SPO.01.3.16)3) rozróżnia systemy znaków przestrzennodotykowych, w tym klocki słowne Premacka, alfabet Lorma, stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie i sensorycznie;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  • opisywanie zastosowania sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających życie osób z niepełnosprawnościami,

  • rozróżnianie sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających codzienne życie osób z niepełnosprawnościami,

  • dopasowywanie sprzętów, urządzeń i technologii do potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  • wspieranie osoby z niepełnosprawnością w korzystaniu z różnych sprzętów i urządzeń,

  • obsługiwanie wybranych sprzętów i urządzeń podczas asystowania osobie z niepełnosprawnością.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może obejrzeć grafikę indywidualnie i dokonać analizy informacji w niej zawartych, w ten sposób zdobyć lub uporządkować wiedzę z zakresu wybranych urządzeń technologicznych i sprzętów dla osób z niepełnosprawnościami. Po zapoznaniu się z materiałem multimedialnym uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może opracować mapę myśli lub broszurę informacyjną na temat przedstawionych sprzętów ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami.

Uczący się samodzielnie zapoznaje się z treścią grafiki interaktywnej, następnie korzysta z programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie lub ćwiczenia z materiałów sprawdzających.

Praca w grupach

Uczący się tworzą grupy 2–3‑osobowe. Losowo wybierają jedną grafikę przedstawiającą urządzenie. Starają się podać jak najwięcej informacji o danym urządzeniu (jego zastosowanie, wady, zalety, warianty). Następnie zapoznają się z treściami zawartymi w multimedium i weryfikują poprawność swoich opisów.

Uczący się tworzą grupy 4–5‑osobowe. Nauczyciel losowo przydziela uczącym się nazwy sprzętów i urządzeń występujących w grafice interaktywnej (po 6 na jednej kartce). Każdy zespół opisuje dane hasło, jego zastosowanie, wady, zalety i możliwe warianty. Po 3–5 minutach zespoły wymieniają się kartkami i dopisują brakujące informacje. Po kilku zmianach na forum prezentowana jest grafika interaktywna. Najpierw uczący się przedstawiają wypracowany opis, a następnie jest on weryfikowany z treścią zamieszczoną w multimedium.

Praca z całym zespołem

Jedna osoba wybiera grafikę urządzenia na forum (wyświetlaną tak, aby widzieli ją wszyscy uczący się). Wskazuje osobę, która ma ją opisać (zastosowanie, wady, zalety, warianty), następnie wyświetla treść opisu.

Uczących się należy podzielić na co najmniej 6 grup (tyle, ile jest wyszczególnionych niepełnosprawności). Każda z grup zapoznaje się z informacjami dotyczącymi sprzętów i urządzeń, które mają zastosowanie u osób z jedną niepełnosprawnością. Następnie na forum przedstawiciele każdej z grup prezentują to, czego się dowiedzieli. Pozostali uczestnicy mogą zadawać pytania w celu otrzymania bardziej szczegółowych informacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Metoda lekcji odwróconej – na polecenie nauczyciela uczący się zapoznają się z treścią grafiki interaktywnej przed następnymi zajęciami, na których oceniane będą wady i zalety sprzętów.

Praca w grupach

Uczący się, podzieleni na grupy, udają się do sklepu medycznego, przeprowadzają wywiady w pracownikami na temat tego, o co najczęściej pytają kupujący urządzenia technologiczne i sprzęt dla osób z niepełnosprawnościami, jakie mają pytania, wątpliwości. Na tej podstawie uczący się opracowują ulotki dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich rodzin i opiekunów prezentujące wybrany sprzęt i technologie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Każdy uczący się może pracować w swoim tempie i powtarzać treści z grafiki wielokrotnie. By lepiej zapamiętać urządzenia technologiczne i sprzęt może przygotować fiszki, grupując je pod kątem rodzaju niepełnosprawności.

Uczący się może notować sobie kwestie, które są dla niego niezrozumiałe i wyjaśniać je wspierany przez innych uczący się lub nauczyciela.

Uczący się zainteresowani tematyką mogą uzupełniać opisy prezentowanych sprzętów, urządzeń i technologii wspomagających codzienne życie osób z niepełnosprawnościami.


Tytuł materiału multimedialnego

Dobieranie sprzętów i urządzeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami

Typ materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Umożliwia dobór kategorii, a następnie konkretnych urządzeń i sprzętów ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami poprzez wybór gotowych elementów z baz danych.

Medium powiązane jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Sprzęty i urządzenia ułatwiające codzienne życie osobom z niepełnosprawnościami”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Przyporządkowanie urządzeń i sprzętów dla osób z niepełnosprawnościami”,

  • krzyżówka „Nazwy wybranych urządzeń i sprzętów wspomagających osoby z niepełnosprawnościami w prowadzeniu niezależnego życia”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.16)1) rozróżnia systemy znaków manualnych, w tym język migowy, fonogesty, język Makaton, Coghamo;
SPO.01.3.16)2) rozróżnia systemy znaków graficznych, w tym system Blissa, piktogramy PIC (Pictogram Ideogram Communication), PCS (Picture Communication Symbols), Rebus (Rebus system) program komputerowe stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną sensorycznie;
SPO.01.3.16)3) rozróżnia systemy znaków przestrzennodotykowych, w tym klocki słowne Premacka alfabet Lorma, stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie i sensorycznie;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością w zakresie korzystania ze sprzętów i urządzeń ułatwiających życie,

  • umiejętność dobierania sprzętów i urządzeń do potrzeb osoby z niepełnosprawnością.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.

Praca indywidualna

Uczący się samodzielnie wykonuje kolejne ćwiczenia w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie, aby w ten sposób zdobyć lub uporządkować wiedzę z zakresu wybranych urządzeń technologicznych i sprzętów dla osób z niepełnosprawnościami. Po zapoznaniu się z materiałem multimedialnym uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może opracować mapę myśli lub broszurę informacyjną na temat przedstawionych sprzętów ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami w konkretnych sytuacjach.

W trakcie zajęć w pracowni zawodowej każdy uczący się wybiera jeden sprzęt lub urządzenie ułatwiające codzienne życie osób z niepełnosprawnościami, opisuje je, wskazuje dla osób z jaką niepełnosprawnością jest przeznaczony, jakie czynności ułatwia.

Praca w grupach

Uczący się w grupach 3–4‑osobowych wspólnie podejmują decyzje i wykonują ćwiczenia w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie.

Uczący się wykonują ćwiczenia w parach. Osoba pierwsza widzi monitor komputera, natomiast osoba druga nie. Osoba pierwsza czyta opis sytuacji, a osoba druga bez znajomości katalogu sprzętów i urządzeń ma zaproponować rozwiązanie. Po podaniu propozycji osoba druga sprawdza w katalogu, czy jest takie rozwiązanie, następnie weryfikuje, czy jest to prawidłowe rozwiązanie.

Praca z całym zespołem

Uczący się wspólnie rozwiązują kolejne ćwiczenia znajdujące się w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie (burza mózgów).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Metody lekcji odwróconej – uczący się indywidualnie rozwiązują ćwiczenia w domu.

Praca w grupach

Każda grupa wybiera jeden opis osoby z niepełnosprawnością z programu ćwiczeniowego i przygotowuje ulotkę prezentującą zestaw sprzętów i urządzeń ułatwiających codzienne życie osobie z daną niepełnosprawnością.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Podczas pracy indywidualnej każdy uczący się może pracować w swoim tempie i decydować o kolejności wyboru postaci.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Sprzęty i urządzenia ułatwiające codzienne życie osobom z niepełnosprawnościami”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu nazwy sprzętu do jego zdjęcia lub grafiki.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Wybrane sprzęty i urządzenia dla osób z niepełnosprawnościami”, grafiką interaktywną „Wybrane urządzenia technologiczne i sprzęt dla osób z niepełnosprawnościami” i programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Dobieranie sprzętów i urządzeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem ćwiczenia jest sprawdzenie, czy uczący się opanował wiedzę prezentowaną w multimedium oraz czy rozumie pojęcia w nim występujące.

Materiał sprawdzający powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Przyporządkowanie urządzeń i sprzętów dla osób z niepełnosprawnościami”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie do jednej z sześciu grup niepełnosprawności sprzętów i urządzeń, które mogą być wykorzystywane przez osoby z daną niepełnosprawnością.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał powiązany jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Dobieranie sprzętów i urządzeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału jest sprawdzenie umiejętności rozróżniania sprzętów i urządzeń, wykorzystywanych przez osoby z różnymi niepełnosprawnościami oraz ich przyporządkowania według potrzeb wynikających z niepełnosprawności danej grupy osób.

Materiał sprawdzający powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.16)1) rozróżnia systemy znaków manualnych, w tym język migowy, fonogesty, język Makaton, Coghamo;
SPO.01.3.16)2) rozróżnia systemy znaków graficznych, w tym system Blissa, piktogramy PIC (Pictogram Ideogram Communication), PCS (Picture Communication Symbols), Rebus (Rebus system) program komputerowe stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną sensorycznie;
SPO.01.3.16)3) rozróżnia systemy znaków przestrzennodotykowych, w tym klocki słowne Premacka alfabet Lorma, stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie i sensorycznie;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Nazwy wybranych urządzeń i sprzętów wspomagających osoby z niepełnosprawnościami w prowadzeniu niezależnego życia”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z 10 haseł, w których wskazane litery tworzą rozwiązanie: biała laska.
Pod zadaniem znajduje się pytanie otwarte związane z rozwiązaniem krzyżówki i przykładowa odpowiedź.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Wybrane sprzęty i urządzenia dla osób z niepełnosprawnościami” i programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Dobieranie sprzętów i urządzeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem krzyżówki jest sprawdzenie, czy uczący się opanował treści prezentowane w multimedium i rozumie znaczenie pojęć w nim występujących.

Materiał sprawdzający powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.16)1) rozróżnia systemy znaków manualnych, w tym język migowy, fonogesty, język Makaton, Coghamo;
SPO.01.3.16)2) rozróżnia systemy znaków graficznych, w tym system Blissa, piktogramy PIC (Pictogram Ideogram Communication), PCS (Picture Communication Symbols), Rebus (Rebus system) program komputerowe stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną sensorycznie;
SPO.01.3.16)3) rozróżnia systemy znaków przestrzennodotykowych, w tym klocki słowne Premacka, alfabet Lorma, stosowane w komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie i sensorycznie;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Zastosowanie wybranych urządzeń wykorzystywanych przez osoby z niepełnosprawnościami”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest uzupełnienie opisów pod zdjęciami lub grafikami. Haseł do wyboru jest więcej niż luk w opisie.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Wybrane urządzenia technologiczne i sprzęt dla osób z niepełnosprawnościami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem uzupełniania opisów obrazków jest sprawdzenie, czy uczący się opanował treści prezentowane w multimedium i rozumie znaczenie pojęć w nim występujących.

Materiał sprawdzający powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zdanie typu prawda czy fałsz „Jak osoby z niepełnosprawnościami wykorzystują niektóre sprzęty i urządzenia w codziennym życiu”

Opis materiału sprawdzającego

Wśród 10 zdań dotyczących tego, w jaki sposób osoby z niepełnosprawnościami wykorzystują niektóre sprzęty i urządzenia w codziennym życiu, należy wskazać zadania prawdziwe i fałszywe.
Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Wybrane sprzęty i urządzenia dla osób z niepełnosprawnościami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem rozróżniania zdań prawdziwych i fałszywych jest sprawdzenie, czy uczący się opanował treści prezentowane w multimedium i rozumie znaczenie pojęć w nim występujących.

Materiał sprawdzający powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji;
SPO.01.3.13)2) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań oraz potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej;
SPO.03.3.5)3) posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)1) opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego;
SPO.03.5.1)2) opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.03.5.1)3) wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału