Czynności higieniczne, pielęgnacyjne i opiekuńcze
MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej - Opiekun medyczny 532102
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Katarzyna Kozłowska, Roksana Malak, Monika Matecka, Beata Skokowska, Magdalena Szczupakowska
Konsultant przewodnika: Aleksandra Malenda‑Baszczak, Anna Smelkowska
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Czynności higieniczne, pielęgnacyjne i opiekuńcze
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekun medyczny, 532102
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.14.4.1) planuje czynności higieniczne i pielęgnacyjne adekwatnie do rozpoznanych problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej:
MED.14.4.1)1) różnicuje problemy funkcjonalne i potrzeby biopsychospołeczne osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stanie zdrowia,
MED.14.4.1)2) rozróżnia rodzaje niepełnosprawności i stopnia niesamodzielności, w tym niepełnosprawność fizyczną, psychiczną, intelektualną, niepełnosprawność narządów wzroku, słuchu lub mowy, niesamodzielność częściową, znaczną, całkowitą,
MED.14.4.1)3) uwzględnia wyniki pomiarów w postępowaniu pielęgnacyjno‑opiekuńczym oraz udostępnia je innym osobom uczestniczącym w procesie terapeutycznym zgodnie z przepisami prawa;
MED.14.4.2) określa wpływ choroby i niesamodzielności na sytuację życiową osoby chorej i niesamodzielnej oraz jej rodziny:
MED.14.4.2)3) wyjaśnia istotę niesamodzielności, różnicuje jej poziomy (stopnie),
MED.14.4.2)4) opisuje niesamodzielność jako skutek choroby przewlekłej;
MED.14.4.3) modyfikuje działania w zależności od zmieniających się problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej:
MED.14.4.3)2) uzasadnia potrzebę modyfikacji działań opiekuńczych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.4.3)3) dobiera sprzęt wspomagający i uzgadnia zmianę postępowania z osobą chorą i niesamodzielną,
MED.14.4.3)4) planuje wykonanie czynności pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej, uwzględniając ocenę jej stanu,
MED.14.4.3)5) planuje zmodyfikowane działania higieniczne, pielęgnacyjne i wspierające odpowiednio do rozpoznanych problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej;
MED.14.5.1) organizuje warunki do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych z uwzględnieniem oceny stanu osoby chorej i niesamodzielnej:
MED.14.5.1)2) przygotowuje warunki do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo osoby niesamodzielnej i własne, efektywność i ergonomię pracy,
MED.14.5.1)3) wyjaśnia zasady wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, w tym na podstawie planu pielęgnowania zleconego przez pielęgniarkę,
MED.14.5.1)4) uzasadnia konieczność modyfikowania planu czynności pielęgnacyjnych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej oraz sytuacji w miejscu pracy,
MED.14.5.1)6) dobiera materiały i produkty medyczne, środki oraz sprzęt do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych odpowiednie do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)7) dobiera metody i techniki do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)8) opisuje specjalne produkty chłonne zabezpieczające skórę i bieliznę oraz preparaty pielęgnacyjne zabezpieczające i poprawiające kondycję skóry;
MED.14.5.2) wykonuje czynności higieniczne i pielęgnacyjne osobie chorej i niesamodzielnej:
MED.14.5.2)1) omawia podstawowe zasady i procedury stosowane podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.2)2) omawia prawa pacjenta, w tym prawo do dobrej jakości opieki, prawo do wyrażania zgody lub odmowy zgody na wykonywanie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, prawo do tajemnicy, prawo do intymności,
MED.14.5.2)6) posługuje się sprzętem, przyborami, narzędziami, materiałami i środkami do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych,
MED.14.5.2)7) wykonuje czynności higieniczne i pielęgnacyjne osobie chorej i niesamodzielnej, przestrzegając zasad, procedur oraz praw pacjenta;
MED.14.5.3) uzasadnia konieczność przestrzegania zasad aseptyki i antyseptyki:
MED.14.5.3)3) stosuje zasady aseptyki i antyseptyki, adekwatnie do ryzyka zakażania;
MED.14.5.4) przestrzega procedur sanitarno‑epidemiologicznych podczas wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych:
MED.14.5.4)4) omawia zasady higieny obowiązujące w zakładach opieki zdrowotnej,
MED.14.5.4)5) stosuje procedurę higienicznego mycia rąk,
MED.14.5.4)6) stosuje procedury dotyczące zabezpieczania i usuwania zużytego medycznego sprzętu jednorazowego, takiego jak: igły, strzykawki, cewniki, worki na mocz, sprzęt stomijny, oraz postępowania z brudną bielizną,
MED.14.5.4)8) segreguje odpady medyczne i zabezpiecza je zgodnie z obowiązującymi zasadami,
MED.14.5.4)9) przestrzega obowiązujących zasad podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej;
MED.14.5.5) przestrzega zasad postępowania wobec osoby chorej i niesamodzielnej w sytuacjach trudnych:
MED.14.5.5)2) rozpoznaje sytuacje trudne dla osoby chorej i niesamodzielnej i dobiera metodę komunikowania się oraz sposób działania,
MED.14.5.5)3) omawia podstawowe zasady postępowania w sytuacjach trudnych w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną, uznając za priorytet dobro osoby chorej i niesamodzielnej oraz bezpieczeństwo innych pacjentów, współpracowników i własne;
MED.14.5.6) przeprowadza edukację w zakresie wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych adekwatnie, do oceny poziomu wiedzy, umiejętności i możliwości osoby chorej i niesamodzielnej:
MED.14.5.6)4) przeprowadza edukację osoby chorej i niesamodzielnej lub jej rodziny w zakresie wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych oraz prowadzenia zdrowego stylu życia;
MED.14.6.1) wykonuje określone zabiegi i czynności medyczne na zlecenie lekarza lub pielęgniarki:
MED.14.6.1)1) omawia zadania opiekuna medycznego w zakresie wykonywania zabiegów i czynności na zlecenie i pod nadzorem lekarza lub pielęgniarki,
MED.14.6.1)2) karmi osobę chorą i niesamodzielną drogą doustną oraz dojelitową – przez zgłębnik lub gastrostomię, w tym PEG (Percutaneous Endoscopic Gastrostomy) (metodą porcji), lub pomaga podczas karmienia;
MED.14.6.2) wykonuje określone zabiegi i czynności medyczne:
MED.14.6.2)1) wykonuje badanie glukometrem w celu oznaczenia stężenia glukozy we krwi osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.6.2)2) dokumentuje dokonanie pomiaru glukometrem i przekazuje informację o wynikach pomiaru lekarzowi lub pielęgniarce,
MED.14.6.2)5) opisuje rodzaje stomii, w tym tracheostomię, ileostomię, kolostomię, urostomię, gastrostomię (PEG), oraz rodzaje stosowanego sprzętu stomijnego,
MED.14.6.2)6) utrzymuje higienę i pielęgnuje skórę wokół niepowikłanej tracheostomii, gastrostomii, ileostomii, kolostomii,
MED.14.6.2)7) wymienia worek stomijny;
MED.14.7.2) wykonuje czynności opiekuńcze wobec osoby chorej i niesamodzielnej:
MED.14.7.2)1) omawia zasady i procedury dotyczące wykonywania czynności opiekuńczych związanych z utrzymaniem warunków niezbędnych do życia i bezpieczeństwem funkcjonalnym w zakresie mobilności, samoobsługi, kształtowania codziennego życia i kontaktów społecznych,
MED.14.7.2)2) przestrzega zasad bezpieczeństwa i procedur podczas wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)3) pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w wykonywaniu czynności życia codziennego i utrzymaniu aktywności fizycznej,
MED.14.7.2)4) posługuje się sprzętem wspomagającym, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)5) pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w użytkowaniu zaleconego sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego,
MED.14.7.2)6) przestrzega procedur postępowania ze sprzętem, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych;
MED.14.7.3) udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w sytuacjach dla niej trudnych:
MED.14.7.3)2) omawia rolę opiekuna medycznego w adaptacji osoby chorej i niesamodzielnej do pobytu w podmiotach leczniczych lub jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej,
MED.14.7.3)3) udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do zmian funkcjonalnych wywołanych poważnym urazem, zaawansowaną chorobą przewlekłą, chorobą terminalną lub zaawansowaną starością,
MED.14.7.3)4) udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do pobytu w podmiotach leczniczych lub jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej,
MED.14.7.3)5) współdziała z pielęgniarkami w minimalizowaniu negatywnych przeżyć psychicznych i fizycznych związanych z procesem diagnostyczno‑terapeutycznym.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej – świadczenie usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Na e‑materiał składają się materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna:
„Pomiary podstawowych parametrów życiowych oraz glukozy przy pomocy glukometru” - film instruktażowy„Pomiary podstawowych parametrów życiowych oraz glukozy przy pomocy glukometru” - film instruktażowy
„Karmienie osoby chorej drogą doustną i dojelitową” - film instruktażowy„Karmienie osoby chorej drogą doustną i dojelitową” - film instruktażowy
„Pielęgnacja różnych rodzajów stomii” - film instruktażowy„Pielęgnacja różnych rodzajów stomii” - film instruktażowy
„Wykorzystanie sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego” - film instruktażowy„Wykorzystanie sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego” - film instruktażowy
„Rola opiekuna medycznego w adaptacji chorego w placówce” - film edukacyjny„Rola opiekuna medycznego w adaptacji chorego w placówce” - film edukacyjny
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne nie są ze sobą powiązane. Osoba ucząca się może zapoznać się z nimi w dowolnej kolejności.
W filmie instruktażowym „Pomiary podstawowych parametrów życiowych oraz glukozy przy pomocy glukometru” przedstawiono sposób pomiaru podstawowych parametrów życiowych (częstość i jakość oddechów, temperatura ciała, tętno, ciśnienie tętnicze krwi i poziom glukozy) u osoby dorosłej. W filmie omówiono też normy tych parametrów, a także zaprezentowano sprzęt niezbędny do wykonania pomiarów.
W filmie instruktażowym „Karmienie osoby chorej drogą doustną i dojelitową” przedstawiono zasady karmienia – drogą doustną, przez zgłębnik żołądkowy oraz gastrostomię (PEG) – osoby chorej. Zaprezentowano niezbędny sprzęt i omówiono zadania zawodowe opiekuna medycznego w tym zakresie.
W filmie instruktażowym „Pielęgnacja różnych rodzajów stomii” przedstawiono zadania i kompetencje zawodowe opiekuna medycznego w zakresie pielęgnacji różnych rodzajów stomii (tracheostomia, gastrostomia, stomia wydalnicza). Zaprezentowano też sprzęt przeznaczony do tych zadań.
W filmie instruktażowym „Wykorzystanie sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego” zaprezentowano sposób użycia wybranego sprzętu rehabilitacyjnego i ortopedycznego (balkonik, chodzik, podpórki, kule inwalidzkie, laski, trójnogi, czwórnogi, pionizatory, poduszki ortopedyczne do siedzenia i leżenia, gorsety, pasy do przenoszenia i łóżka rehabilitacyjne), wykorzystywanego przez opiekuna medycznego w ramach wypełniania swych zadań zawodowych.
Film edukacyjny „Rola opiekuna medycznego w adaptacji chorego w placówce” poświęcony jest zadaniom wykonywanym przez opiekuna medycznego podczas adaptacji chorego do pobytu w placówce medycznej, tj. udzielaniu wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej oraz roli opiekuna medycznego w zespole interdyscyplinarnym w minimalizowaniu negatywnych konsekwencji wynikających z niesprawności chorego i jego pobytu w placówce medycznej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Pomiary podstawowych parametrów życiowych oraz glukozy przy pomocy glukometru
Typ materiału multimedialnego
Film instruktażowy
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie zostały przedstawione podstawowe zasady, których musi przestrzegać opiekun medyczny, dokonując pomiarów podstawowych parametrów życiowych, takich jak temperatura ciała, liczba i jakość oddechów, tętno, ciśnienie tętnicze krwi i glikemia. Ponadto przedstawiono normy tych parametrów dla osoby dorosłej.
Zdefiniowano zawód opiekuna medycznego, określono cechy charakteru, osobowości oraz kompetencje osoby wykonującej ten zawód.
Przedstawiono zadania zawodowe opiekuna medycznego związane z pomiarami podstawowych, wyżej wymienionych parametrów życiowych oraz zaprezentowano obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do tych pomiarów, tj. termometru tradycyjnego, termometru elektronicznego do mierzenia temperatury w sposób tradycyjny, termometru elektronicznego do mierzenia temperatury w sposób bezdotykowy, ciśnieniomierza tradycyjnego, ciśnieniomierza elektronicznego oraz glukometru.
W filmie przedstawiona została także dokumentacja medyczna wypełniana przez opiekuna w związku z wykonywaniem pomiarów podstawowych parametrów życiowych.
Film instruktażowy stanowi samodzielną całość i może być wykorzystywany przez osoby uczące się w dowolnym momencie procesu edukacyjnego.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.4.1)3) uwzględnia wyniki pomiarów w postępowaniu pielęgnacyjno‑opiekuńczym oraz udostępnia je innym osobom uczestniczącym w procesie terapeutycznym zgodnie z przepisami prawa,
MED.14.4.3)4) planuje wykonanie czynności pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej, uwzględniając ocenę jej stanu,
MED.14.5.1)2) przygotowuje warunki do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo osoby niesamodzielnej i własne, efektywność i ergonomię pracy,
MED.14.5.1)3) wyjaśnia zasady wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, w tym na podstawie planu pielęgnowania zleconego przez pielęgniarkę,
MED.14.5.1)6) dobiera materiały i produkty medyczne, środki oraz sprzęt do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych odpowiednie do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)7) dobiera metody i techniki do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.2)2) omawia prawa pacjenta, w tym prawo do dobrej jakości opieki, prawo do wyrażania zgody lub odmowy zgody na wykonywanie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, prawo do tajemnicy, prawo do intymności,
MED.14.5.2)6) posługuje się sprzętem, przyborami, narzędziami, materiałami i środkami do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych,
MED.14.5.3)3) stosuje zasady aseptyki i antyseptyki, adekwatnie do ryzyka zakażania, MED.14.5.2)7) wykonuje czynności higieniczne i pielęgnacyjne osobie chorej i niesamodzielnej, przestrzegając zasad, procedur oraz praw pacjenta,
MED.14.5.4)9) przestrzega obowiązujących zasad podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.6.2)1) wykonuje badanie glukometrem w celu oznaczenia stężenia glukozy we krwi osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.6.2)2) dokumentuje dokonanie pomiaru glukometrem i przekazuje informację o wynikach pomiaru lekarzowi lub pielęgniarce,
MED.14.7.2)2) przestrzega zasad bezpieczeństwa i procedur podczas wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)6) przestrzega procedur postępowania ze sprzętem, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych.
Materiał multimedialny powiązany jest z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru „Czynności higieniczne, pielęgnacyjne i opiekuńcze”,
testem samosprawdzającym „Podstawowe parametry życiowe”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie zadań zawodowych opiekuna medycznego związanych z dokonywaniem pomiarów podstawowych parametrów życiowych (tętno, częstość i jakość oddechu, ciśnienie tętnicze krwi, temperatura ciała, glikemia),
poznanie sposobu pomiarów podstawowych parametrów życiowych (tętno, częstość i jakość oddechu, ciśnienie tętnicze krwi, temperatura ciała oraz stężenie glukozy) i urządzeń stosowanych do tych pomiarów (różne rodzaje ciśnieniomierzy i termometrów, glukometr służący do oznaczania poziomu glukozy we krwi włośniczkowej),
obsługiwanie sprzętu służącego do pomiarów podstawowych parametrów życiowych, takich jak temperatura ciała, liczba i jakość oddechów, tętno, ciśnienie tętnicze krwi oraz glikemia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z filmem instruktażowym można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez opracowanie np.:
fiszek, np. „Pomiar ciśnienia tętniczego krwi”, „Nieprawidłowości podczas pomiaru ciśnienia tętniczego krwi”;
schematu lub infografiki, np. „Zasady pomiaru glukozy za pomocą glukometru”, „Zasady pomiaru tętna u osoby dorosłej”;
grafu, np. „Obsługa ciśnieniomierza elektronicznego”, „Budowa termometru bezdotykowego”;
broszury lub infografiki, np. „Rodzaje sprzętu wykorzystywanego do pomiaru temperatury ciała”, „Możliwe przyczyny błędów podczas pomiaru poziomu glukozy we krwi włośniczkowej za pomocą glukometru”;
albumu ze zdjęciami przedstawiającymi różne rodzaje sprzętów do pomiarów ciśnienia tętniczego i temperatury ciała. Na odwrocie zdjęć należy opisać, które parametry są badane za pomocą danego sprzętu;
notatek (przykładowo w postaci mapy myśli), np. „Pomiar ciśnienia tętniczego krwi u osoby dorosłej”, „Pomiar częstości i jakości oddechu u osoby dorosłej”.
Osoba ucząca się przygotowuje scenkę lub analizuje opis przypadku pod kątem prawidłowości lub nieprawidłowości podczas wykonywania czynności związanych z dokonywaniem pomiarów podstawowych parametrów życiowych.
Osoby uczące się dokonują za pomocą dostępnego w domu sprzętu medycznego, np. ciśnieniomierza elektronicznego, termometru tradycyjnego, termometru elektronicznego do mierzenia temperatury w sposób tradycyjny lub termometru elektronicznego do mierzenia temperatury w sposób bezdotykowy, pomiaru parametrów życiowych wszystkich domowników, a wyniki zapisują w postaci odpowiedniej dokumentacji.
Przez kilka kolejnych dni osoby uczące się mierzą podstawowe parametry życiowe swojego organizmu (np. temperatura ciała, liczba i jakość oddechów, tętno, ciśnienie tętnicze krwi). Robią to o różnych porach dnia, przed wysiłkiem i po wysiłku. Pomiary te powinny być zapisywane w odpowiednich dzienniczkach, kartach i poddane analizie na końcu okresu zbierania danych.
Tytuł materiału multimedialnego
Karmienie osoby chorej drogą doustną i dojelitową
Typ materiału multimedialnego
Film instruktażowy
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie zostały przedstawione zadania zawodowe opiekuna medycznego w zakresie karmienia osoby chorej, przyjmującej pokarm drogą doustną lub żywionej dojelitowo (poprzez zgłębnik żołądkowy oraz gastrostomię – PEG). W filmie zaprezentowano również sprzęt, który jest potrzebny do karmienia osoby chorej i niesamodzielnej, a także techniki i sposoby podawania jej pokarmu. Ponadto w formie algorytmów przedstawiono proces karmienia drogą zarówno doustną, jak i dojelitową. Dodatkowo podkreślone zostały poszczególne prawa pacjenta i konieczność opisania w dokumentacji medycznej czynności wykonanych przez opiekuna medycznego.
Film instruktażowy stanowi samodzielną całość i może być wykorzystywany przez osoby uczące się w dowolnym momencie procesu edukacyjnego.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się: MED.14.4.1)1) różnicuje problemy funkcjonalne i potrzeby biopsychospołeczne osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stanie zdrowia,
MED.14.4.2)3) wyjaśnia istotę niesamodzielności, różnicuje jej poziomy (stopnie),
MED.14.4.3)2) uzasadnia potrzebę modyfikacji działań opiekuńczych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.4.3)3) dobiera sprzęt wspomagający i uzgadnia zmianę postępowania z osobą chorą i niesamodzielną,
MED.14.4.3)4) planuje wykonanie czynności pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej, uwzględniając ocenę jej stanu,
MED.14.4.3)5) planuje zmodyfikowane działania higieniczne, pielęgnacyjne i wspierające odpowiednio do rozpoznanych problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)2) przygotowuje warunki do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo osoby niesamodzielnej i własne, efektywność i ergonomię pracy,
MED.14.5.1)3) wyjaśnia zasady wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, w tym na podstawie planu pielęgnowania zleconego przez pielęgniarkę,
MED.14.5.1)4) uzasadnia konieczność modyfikowania planu czynności pielęgnacyjnych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej oraz sytuacji w miejscu pracy,
MED.14.5.1)6) dobiera materiały i produkty medyczne, środki oraz sprzęt do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych odpowiednie do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)7) dobiera metody i techniki do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.2)1) omawia podstawowe zasady i procedury stosowane podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.2)2) omawia prawa pacjenta, w tym prawo do dobrej jakości opieki, prawo do wyrażania zgody lub odmowy zgody na wykonywanie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, prawo do tajemnicy, prawo do intymności,
MED.14.5.2)6) posługuje się sprzętem, przyborami, narzędziami, materiałami i środkami do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych,
MED.14.5.2)7) wykonuje czynności higieniczne i pielęgnacyjne osobie chorej i niesamodzielnej, przestrzegając zasad, procedur oraz praw pacjenta,
MED.14.5.4)4) omawia zasady higieny obowiązujące w zakładach opieki zdrowotnej,
MED.14.5.4)5) stosuje procedurę higienicznego mycia rąk,
MED.14.5.4)8) segreguje odpady medyczne i zabezpiecza je zgodnie z obowiązującymi zasadami,
MED.14.5.4)9) przestrzega obowiązujących zasad podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.5)2) rozpoznaje sytuacje trudne dla osoby chorej i niesamodzielnej i dobiera metodę komunikowania się oraz sposób działania,
MED.14.6.1)1) omawia zadania opiekuna medycznego w zakresie wykonywania zabiegów i czynności na zlecenie i pod nadzorem lekarza lub pielęgniarki,
MED.14.6.1)2) karmi osobę chorą i niesamodzielną drogą doustną oraz dojelitową – przez zgłębnik lub gastrostomię, w tym PEG (Percutaneous Endoscopic Gastrostomy) (metodą porcji), lub pomaga podczas karmienia,
MED.14.7.2)1) omawia zasady i procedury dotyczące wykonywania czynności opiekuńczych związanych z utrzymaniem warunków niezbędnych do życia i bezpieczeństwem funkcjonalnym w zakresie mobilności, samoobsługi, kształtowania codziennego życia i kontaktów społecznych,
MED.14.7.2)2) przestrzega zasad bezpieczeństwa i procedur podczas wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)3) pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w wykonywaniu czynności życia codziennego i utrzymaniu aktywności fizycznej,
MED.14.7.2)4) posługuje się sprzętem wspomagającym, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)6) przestrzega procedur postępowania ze sprzętem, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych.
Materiał multimedialny powiązany jest z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru „Czynności higieniczne, pielęgnacyjne i opiekuńcze”,
zadaniem typu prawda czy fałsz „Karmienie chorego przez zgłębnik żołądkowy”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
nabycie umiejętności w zakresie karmienia osoby chorej różnymi drogami: drogą doustną, poprzez zgłębnik żołądkowy oraz gastrostomię (PEG),
opisywanie i stosowanie procedur karmienia osoby chorej różnymi drogami: drogą doustną, poprzez zgłębnik żołądkowy oraz gastrostomię (PEG).
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z filmem instruktażowym można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez opracowanie:
schematu, broszury, mapy myśli itp. materiałów, w dowolnej formie graficznej, przedstawiających zasady bezpiecznego karmienia chorego drogą doustną, przez zgłębnik żołądkowy i gastrostomię, a także procedury przygotowania się opiekuna medycznego do karmienia chorego drogą doustną, przez zgłębnik żołądkowy i gastrostomię;
infografiki ilustrującej sprzęt potrzebny do karmienia chorego poprzez gastrostomię;
fiszek, np. „Sprzęt niezbędny do karmienia chorego przez zgłębnik żołądkowy”, „Przygotowanie chorego do karmienia przez zgłębnik”, „Błędy podczas karmienia chorego drogą doustną”;
schematu, np. „Nieprawidłowości podczas karmienia chorego przez zgłębnik żołądkowy”, „Czynności higieniczne wykonywane u chorego przed karmieniem doustnym”;
grafu, np. „Przygotowanie pokarmu do podania przez zgłębnik żołądkowy”, „Przyczyny powikłań związanych z karmieniem chorego przez zgłębnik żołądkowy”;
broszury lub infografiki, np. „Zakres uprawnień do karmienia chorego przez zgłębnik żołądkowy i gastrostomię przysługujących opiekunowi medycznemu”;
notatek (przykładowo w postaci mapy myśli), np. „Bezpieczeństwo chorego podczas karmienia doustnego”, „Powikłania karmienia chorego przez zgłębnik żołądkowy”.
Tytuł materiału multimedialnego
Pielęgnacja różnych rodzajów stomii
Typ materiału multimedialnego
Film instruktażowy
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie na wstępie została przybliżona sylwetka opiekuna medycznego wraz z ukazaniem zakresu zadań zawodowych oraz kompetencji psychospołecznych, które powinny cechować osobę wykonującą ten zawód. Przedstawiono różne rodzaje stomii (tracheostomia, gastrostomia, ileostomia, kolostomia). Zaprezentowano również:
sprzęt potrzebny do pielęgnacji różnych rodzajów stomii (np. pasty uszczelniające czy chusteczki ochronne do stosowania na skórę wokół stomii),
akcesoria stomijne (np. szablony do mierzenia rozmiaru stomii),
różne rodzaje sprzętu stomijnego (system jednoczęściowy, system dwuczęściowy oraz system synergiczny).
W filmie zaprezentowano także sposób pielęgnacji – podejmowanej przez opiekuna medycznego w ramach swych zadań i kompetencji – różnych rodzajów stomii, tj. tracheostomii, gastrostomii, stomii wydalniczej, a także dokumentację prowadzoną przez opiekuna medycznego w związku z wykonywaniem czynności przedstawionych w filmie.
Film instruktażowy stanowi samodzielną całość i może być wykorzystywany przez osoby uczące się w dowolnym momencie procesu edukacyjnego.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.4.1)1) różnicuje problemy funkcjonalne i potrzeby biopsychospołeczne osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stanie zdrowia,
MED.14.4.3)2) uzasadnia potrzebę modyfikacji działań opiekuńczych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.4.3)3) dobiera sprzęt wspomagający i uzgadnia zmianę postępowania z osobą chorą i niesamodzielną,
MED.14.4.3)4) planuje wykonanie czynności pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej, uwzględniając ocenę jej stanu,
MED.14.4.3)5) planuje zmodyfikowane działania higieniczne, pielęgnacyjne i wspierające odpowiednio do rozpoznanych problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)2) przygotowuje warunki do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo osoby niesamodzielnej i własne, efektywność i ergonomię pracy,
MED.14.5.1)3) wyjaśnia zasady wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, w tym na podstawie planu pielęgnowania zleconego przez pielęgniarkę,
MED.14.5.1)4) uzasadnia konieczność modyfikowania planu czynności pielęgnacyjnych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej oraz sytuacji w miejscu pracy,
MED.14.5.1)6) dobiera materiały i produkty medyczne, środki oraz sprzęt do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych odpowiednie do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)7) dobiera metody i techniki do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)8) opisuje specjalne produkty chłonne zabezpieczające skórę i bieliznę oraz preparaty pielęgnacyjne zabezpieczające i poprawiające kondycję skóry,
MED.14.5.3)3) stosuje zasady aseptyki i antyseptyki, adekwatnie do ryzyka zakażania,
MED.14.5.4)5) stosuje procedurę higienicznego mycia rąk,
MED.14.5.4)6) stosuje procedury dotyczące zabezpieczania i usuwania zużytego medycznego sprzętu jednorazowego, takiego jak: igły, strzykawki, cewniki, worki na mocz, sprzęt stomijny, oraz postępowania z brudną bielizną,
MED.14.5.4)8) segreguje odpady medyczne i zabezpiecza je zgodnie z obowiązującymi zasadami,
MED.14.5.4)9) przestrzega obowiązujących zasad podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.5)2) rozpoznaje sytuacje trudne dla osoby chorej i niesamodzielnej i dobiera metodę komunikowania się oraz sposób działania,
MED.14.5.5)3) omawia podstawowe zasady postępowania w sytuacjach trudnych w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną, uznając za priorytet dobro osoby chorej i niesamodzielnej oraz bezpieczeństwo innych pacjentów, współpracowników i własne,
MED.14.5.6)4) przeprowadza edukację osoby chorej i niesamodzielnej lub jej rodziny w zakresie wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych oraz prowadzenia zdrowego stylu życia,
MED.14.6.2)5) opisuje rodzaje stomii, w tym tracheostomię, ileostomię, kolostomię, urostomię, gastrostomię (PEG), oraz rodzaje stosowanego sprzętu stomijnego,
MED.14.6.2)6) utrzymuje higienę i pielęgnuje skórę wokół niepowikłanej tracheostomii, gastrostomii, ileostomii, kolostomii,
MED.14.6.2)7) wymienia worek stomijny,
MED.14.7.2)1) omawia zasady i procedury dotyczące wykonywania czynności opiekuńczych związanych z utrzymaniem warunków niezbędnych do życia i bezpieczeństwem funkcjonalnym w zakresie mobilności, samoobsługi, kształtowania codziennego życia i kontaktów społecznych,
MED.14.7.2)2) przestrzega zasad bezpieczeństwa i procedur podczas wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)3) pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w wykonywaniu czynności życia codziennego i utrzymaniu aktywności fizycznej,
MED.14.7.2)4) posługuje się sprzętem wspomagającym, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)6) przestrzega procedur postępowania ze sprzętem, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.3)3) udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do zmian funkcjonalnych wywołanych poważnym urazem, zaawansowaną chorobą przewlekłą, chorobą terminalną lub zaawansowaną starością.
Materiał multimedialny powiązany jest z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru „Czynności higieniczne, pielęgnacyjne i opiekuńcze”,
zadaniem ukierunkowanym na uporządkowanie „Pielęgnowanie gastrostomii”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozpoznawanie rodzaju stomii,
poznanie sprzętu i akcesoriów potrzebnych do pielęgnacji różnych rodzajów stomii,
poznanie procedur postępowania opiekuna medycznego w zakresie:
pielęgnacji różnych rodzajów stomii (tracheostomia, gastrostomia, stomia wydalnicza),
przygotowania pacjenta,
przygotowania miejsca pracy.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z filmem instruktażowym można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez opracowanie:
schematu dotyczącego np. procedury pielęgnacji gastrostomii;
mapy myśli, np. „Uprawnienia do pielęgnacji gastrostomii i tracheostomii przysługujące opiekunowi medycznemu”;
zestawu pytań, np. „Rodzaje sprzętu stomijnego”, „Akcesoria stomijne wykorzystywane do pielęgnacji stomii wydalniczej”;
fiszek, np. „Wskazania do zastosowania opatrunków pod gastrostomię”, „Zasady utylizacji sprzętu po wykonaniu pielęgnacji rurki tracheostomijnej”;
schematu lub infografiki, np. „Rodzaje worków stomijnych”,
grafu, np. „Rodzaje stomii”;
broszury lub infografiki, np. „Sprzęt medyczny potrzebny do pielęgnacji rurki tracheostomijnej”, „Różnice pomiędzy sprzętem stomijnym: systemem jednoczęściowym, dwuczęściowym i synergicznym”;
notatek w postaci mapy myśli, np. „Bezpieczeństwo chorego podczas pielęgnacji rurki tracheostomijnej”, „Przygotowanie stanowiska pracy do zmiany worka stomijnego”;
notatek w formie tabeli przedstawiającej np. podobieństwa i różnice pomiędzy sprzętem stomijnym: systemem jednoczęściowym, dwuczęściowym i synergicznym,
notatek w formie schematu obrazującego np. kolejne etapy pielęgnacji rurki tracheostomijnej czy gastrostomii.
Zadaniem uczącego się może być przeanalizowanie przypadku i wykrycie nieprawidłowości, np. błędów podczas doboru środków do pielęgnacji gastrostomii.
Tytuł materiału multimedialnego
Wykorzystanie sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego
Typ materiału multimedialnego
Film instruktażowy
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie został zaprezentowany sprzęt rehabilitacyjny i ortopedyczny: łóżko rehabilitacyjne, poduszka ortopedyczna do siedzenia i do leżenia, gorset, pas do przenoszenia, pionizator, balkonik, chodzik, kule inwalidzkie, czwórnóg i trójnóg, laska ortopedyczna, podpórki. Każdy ze sprzętów został zwizualizowany, przedstawiono jego budowę w ogólnym zarysie, pomocnym w zrozumieniu, jak danego sprzętu należy używać. W materiale pokazano opiekuna medycznego, który dostosowuje sprzęt do pacjenta, oraz pacjenta korzystającego ze sprzętu, a także omówiono jego funkcję. W filmie podkreślono, że istotne znaczenie podczas stosowania sprzętu ma stała komunikacja opiekuna medycznego z podopiecznym.
Film instruktażowy stanowi samodzielną całość i może być wykorzystywany przez osoby uczące się w dowolnym momencie procesu edukacyjnego.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.4.1)1) różnicuje problemy funkcjonalne i potrzeby biopsychospołeczne osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stanie zdrowia,
MED.14.4.1)2) rozróżnia rodzaje niepełnosprawności i stopnia niesamodzielności, w tym niepełnosprawność fizyczną, psychiczną, intelektualną, niepełnosprawność narządów wzroku, słuchu lub mowy, niesamodzielność częściową, znaczną, całkowitą,
MED.14.4.2)3) wyjaśnia istotę niesamodzielności, różnicuje jej poziomy (stopnie),
MED.14.4.3)2) uzasadnia potrzebę modyfikacji działań opiekuńczych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.4.3)3) dobiera sprzęt wspomagający i uzgadnia zmianę postępowania z osobą chorą i niesamodzielną,
MED.14.4.3)4) planuje wykonanie czynności pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej, uwzględniając ocenę jej stanu,
MED.14.4.3)5) planuje zmodyfikowane działania higieniczne, pielęgnacyjne i wspierające odpowiednio do rozpoznanych problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)2) przygotowuje warunki do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo osoby niesamodzielnej i własne, efektywność i ergonomię pracy,
MED.14.5.1)3) wyjaśnia zasady wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, w tym na podstawie planu pielęgnowania zleconego przez pielęgniarkę,
MED.14.5.1)4) uzasadnia konieczność modyfikowania planu czynności pielęgnacyjnych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej oraz sytuacji w miejscu pracy,
MED.14.5.1)6) dobiera materiały i produkty medyczne, środki oraz sprzęt do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych odpowiednie do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)7) dobiera metody i techniki do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.2)6) posługuje się sprzętem, przyborami, narzędziami, materiałami i środkami do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych,
MED.14.5.2)7) wykonuje czynności higieniczne i pielęgnacyjne osobie chorej i niesamodzielnej, przestrzegając zasad, procedur oraz praw pacjenta,
MED.14.5.4)9) przestrzega obowiązujących zasad podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.5)2) rozpoznaje sytuacje trudne dla osoby chorej i niesamodzielnej i dobiera metodę komunikowania się oraz sposób działania,
MED.14.5.5)3) omawia podstawowe zasady postępowania w sytuacjach trudnych w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną, uznając za priorytet dobro osoby chorej i niesamodzielnej oraz bezpieczeństwo innych pacjentów, współpracowników i własne,
MED.14.5.6)4) przeprowadza edukację osoby chorej i niesamodzielnej lub jej rodziny w zakresie wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych oraz prowadzenia zdrowego stylu życia,
MED.14.7.2)1) omawia zasady i procedury dotyczące wykonywania czynności opiekuńczych związanych z utrzymaniem warunków niezbędnych do życia i bezpieczeństwem funkcjonalnym w zakresie mobilności, samoobsługi, kształtowania codziennego życia i kontaktów społecznych,
MED.14.7.2)2) przestrzega zasad bezpieczeństwa i procedur podczas wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)3) pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w wykonywaniu czynności życia codziennego i utrzymaniu aktywności fizycznej,
MED.14.7.2)4) posługuje się sprzętem wspomagającym, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)5) pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w użytkowaniu zaleconego sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego,
MED.14.7.2)6) przestrzega procedur postępowania ze sprzętem, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.3)3) udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do zmian funkcjonalnych wywołanych poważnym urazem, zaawansowaną chorobą przewlekłą, chorobą terminalną lub zaawansowaną starością.
Materiał multimedialny powiązany jest z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru „Czynności higieniczne, pielęgnacyjne i opiekuńcze”,
uzupełnianiem podpisów obrazka „Sprzęt rehabilitacyjny”,
zadaniem z możliwością użycia materiałów audio‑video „Sprzęt do przemieszczania się”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie się z wybranym sprzętem rehabilitacyjno‑ortopedycznym,
prezentacja wykorzystania omawianego sprzętu w pracy zawodowej opiekuna medycznego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z filmem instruktażowym można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez opracowanie:
albumu ze zdjęciami sprzętu rehabilitacyjnego, np. poduszki ortopedycznej do siedzenia i do leżenia, gorsetu, pasa do przenoszenia, pionizatora, balkonika, chodzika, kul inwalidzkich, czwórnoga i trójnoga, laski ortopedycznej, podpórek. Każde zdjęcie powinno być opatrzone nazwą sprzętu i opisem, jak dopasować sprzęt do konkretnego pacjenta i w jakich sytuacjach należy ten sprzęt zastosować;
schematu lub infografiki, np. „Różnice pomiędzy chodzikiem a balkonikiem”, „Bezpieczeństwo chorego podczas stosowania chodzika, balkonika, podpórek, kul inwalidzkich, trójnoga”;
broszury lub infografiki, np. „Wskazania do zastosowania u chorego określonego sprzętu rehabilitacyjnego, tj. chodzika, balkonika, kul inwalidzkich, pionizatora, podpórek”, „Błędy podczas zastosowania poduszki ortopedycznej do leżenia”;
notatek (przykładowo w postaci mapy myśli), np. „Możliwe błędy podczas zastosowania pionizatora, pasa do przenoszenia”,
notatek dotyczących kolejnych kroków, które podejmuje opiekun medyczny w celu zastosowania u chorego pionizatora.
Tytuł materiału multimedialnego
Rola opiekuna medycznego w adaptacji chorego w placówce
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny obejmuje kilka scenek sytuacyjnych. Przybliża rolę opiekuna medycznego w procesie adaptacji pacjenta do pobytu w placówkach ochrony zdrowia i pomocy społecznej, w których świadczone są m.in. usługi opiekuńcze i wspomagające dla osób wymagających całodobowej opieki. W poszczególnych scenach zaprezentowano, w jaki sposób opiekun medyczny powinien udzielać wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej, doświadczającej trudności w codziennym funkcjonowaniu, związanych ze złym stanem zdrowia czy obniżoną sprawnością fizyczną. Przedstawiono sposoby postępowania opiekuna medycznego w trakcie udzielania pacjentowi pomocy w wykonywaniu prostych czynności dnia codziennego. Wskazano, jak opiekun medyczny powinien współdziałać z członkami zespołu interdyscyplinarnego (personelem pielęgniarskim), aby obniżyć stres pacjenta związany z pobytem w placówce medycznej. W filmie zostały zaakcentowane podstawowe prawa pacjenta, takie jak np. prawo do informacji, prawo do podejmowania decyzji, prawo do poszanowania intymności, prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie, prawo do uzyskania wsparcia. Położono też nacisk na ukazanie właściwych reakcji i zachowań opiekuna medycznego respektującego te prawa.
Film edukacyjny stanowi samodzielną całość i może być wykorzystywany przez osoby uczące się w dowolnym momencie procesu edukacyjnego.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.4.1)1) różnicuje problemy funkcjonalne i potrzeby biopsychospołeczne osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stanie zdrowia,
MED.14.4.1)2) rozróżnia rodzaje niepełnosprawności i stopnia niesamodzielności, w tym niepełnosprawność fizyczną, psychiczną, intelektualną, niepełnosprawność narządów wzroku, słuchu lub mowy, niesamodzielność częściową, znaczną, całkowitą,
MED.14.4.2)3) wyjaśnia istotę niesamodzielności, różnicuje jej poziomy (stopnie),
MED.14.4.2)4) opisuje niesamodzielność jako skutek choroby przewlekłej,
MED.14.4.3)2) uzasadnia potrzebę modyfikacji działań opiekuńczych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.4.3)3) dobiera sprzęt wspomagający i uzgadnia zmianę postępowania z osobą chorą i niesamodzielną,
MED.14.4.3)4) planuje wykonanie czynności pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej, uwzględniając ocenę jej stanu,
MED.14.4.3)5) planuje zmodyfikowane działania higieniczne, pielęgnacyjne i wspierające odpowiednio do rozpoznanych problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.4)9) przestrzega obowiązujących zasad podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.5)2) rozpoznaje sytuacje trudne dla osoby chorej i niesamodzielnej i dobiera metodę komunikowania się oraz sposób działania,
MED.14.5.5)3) omawia podstawowe zasady postępowania w sytuacjach trudnych w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną, uznając za priorytet dobro osoby chorej i niesamodzielnej oraz bezpieczeństwo innych pacjentów, współpracowników i własne,
MED.14.5.6)4) przeprowadza edukację osoby chorej i niesamodzielnej lub jej rodziny w zakresie wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych oraz prowadzenia zdrowego stylu życia,
MED.14.7.2)1) omawia zasady i procedury dotyczące wykonywania czynności opiekuńczych związanych z utrzymaniem warunków niezbędnych do życia i bezpieczeństwem funkcjonalnym w zakresie mobilności, samoobsługi, kształtowania codziennego życia i kontaktów społecznych,
MED.14.7.2)2) przestrzega zasad bezpieczeństwa i procedur podczas wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)3) pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w wykonywaniu czynności życia codziennego i utrzymaniu aktywności fizycznej,
MED.14.7.2)4) posługuje się sprzętem wspomagającym, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)5) pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w użytkowaniu zaleconego sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego,
MED.14.7.2)6) przestrzega procedur postępowania ze sprzętem, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.3)2) omawia rolę opiekuna medycznego w adaptacji osoby chorej i niesamodzielnej do pobytu w podmiotach leczniczych lub jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej,
MED.14.7.3)3) udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do zmian funkcjonalnych wywołanych poważnym urazem, zaawansowaną chorobą przewlekłą, chorobą terminalną lub zaawansowaną starością,
MED.14.7.3)4) udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do pobytu w podmiotach leczniczych lub jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej,
MED.14.7.3)5) współdziała z pielęgniarkami w minimalizowaniu negatywnych przeżyć psychicznych i fizycznych związanych z procesem diagnostyczno‑terapeutycznym.
Materiał multimedialny powiązany jest z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru „Czynności higieniczne, pielęgnacyjne i opiekuńcze”,
wskazywaniem poprawnej odpowiedzi „Wsparcie emocjonalne”,
zadaniem z lukami „Opiekun medyczny”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie sposobów udzielania wsparcia osobie chorej i niesprawnej podczas adaptacji do pobytu w placówkach medycznych,
poznanie sposobów wspierania pacjenta w procesie adaptacji do niesprawności,
poznanie sposobów wzmacniania i utrzymania dobrostanu fizycznego i emocjonalnego pacjenta,
uświadomienie sobie znaczenia obserwacji reakcji i zachowań pacjenta w procesie udzielania mu adekwatnego wsparcia,
uwrażliwienie na konieczność współpracy w zespole terapeutycznym,
budowanie świadomości dotyczącej praw pacjenta i możliwości zabezpieczania tych praw przez opiekuna medycznego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez opracowanie:
mapy myśli, np. „Rodzaje wsparcia udzielanego przez opiekuna medycznego osobie niesprawnej”, „Możliwe błędy popełniane przez opiekuna medycznego podczas udzielania wsparcia osobie niesprawnej”;
schematu lub infografiki, np. „Prawa pacjenta”, „Prawa pacjenta a wsparcie udzielane przez opiekuna medycznego”;
broszury lub infografiki, np. „Współpraca w zespole terapeutycznym – rola opiekuna medycznego”, „Adaptacja chorego do niesprawności – rola opiekuna medycznego”, „Wsparcie udzielane przez opiekuna medycznego a reakcje chorego na niesprawność”;
notatek lub zestawu pytań, np. „ Sposoby wzmacniania dobrostanu emocjonalnego pacjenta przez opiekuna medycznego”.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru „Czynności higieniczne, pielęgnacyjne i opiekuńcze”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z czterdziestu pytań, w tym: osiemnastu pytań wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzą oraz dwudziestu dwóch pytań wielokrotnego wyboru z wieloma poprawnymi odpowiedziami.
Test ma zróżnicowany poziom trudności: dwanaście pytań jest łatwych, siedemnaście jest średnio trudnych, jedenaście jest trudnych. Odpowiadając na pytania wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią, osoba ucząca się wybiera jedną właściwą odpowiedź spośród trzech lub czterech możliwych. Przy pytaniach wielokrotnego wyboru z wieloma prawidłowymi odpowiedziami osoba ucząca się wybiera kilka odpowiedzi spośród czterech. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów. Uczący się rozwiązuje dwadzieścia pięć losowo wybranych zadań. Czas na rozwiązanie testu to 38 minut (1,5 minuty na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia testu to 50%.
Zakresem tematycznym materiał obejmuje zagadnienia związane z:
kompetencjami opiekuna medycznego, niezbędnymi do właściwej pielęgnacji różnych rodzajów stomii czy odpowiedniego karmienia chorego,
pomiarem podstawowych parametrów życiowych u osoby dorosłej, tj. temperatury ciała, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, tętna i glikemii,
zasadami karmienia – doustnego, poprzez zgłębnik żołądkowy oraz gastrostomię (PEG) – osoby chorej,
zasadami pielęgnacji różnych rodzajów stomii, tj. wydalniczej, odżywczej i tracheostomii,
stosowaniem przez opiekuna medycznego wybranego sprzętu rehabilitacyjno‑ortopedycznego,
udzielaniem przez opiekuna medycznego wsparcia choremu,
prawami pacjenta.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
filmem instruktażowym „Pomiary podstawowych parametrów życiowych oraz glukozy przy pomocy glukometru”,
filmem instruktażowym „Karmienie osoby chorej drogą doustną i dojelitową”,
filmem instruktażowym „Pielęgnacja różnych rodzajów stomii”,
filmem instruktażowym „Wykorzystanie sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego”, filmem edukacyjnym „Rola opiekuna medycznego w adaptacji chorego w placówce”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.4.1)2) rozróżnia rodzaje niepełnosprawności i stopnia niesamodzielności, w tym niepełnosprawność fizyczną, psychiczną, intelektualną, niepełnosprawność narządów wzroku, słuchu lub mowy, niesamodzielność częściową, znaczną, całkowitą,
MED.14.4.3)2) uzasadnia potrzebę modyfikacji działań opiekuńczych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.4.3)3) dobiera sprzęt wspomagający i uzgadnia zmianę postępowania z osobą chorą i niesamodzielną,
MED.14.4.3)4) planuje wykonanie czynności pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej, uwzględniając ocenę jej stanu,
MED.14.4.3)5) planuje zmodyfikowane działania higieniczne, pielęgnacyjne i wspierające odpowiednio do rozpoznanych problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)2) przygotowuje warunki do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo osoby niesamodzielnej i własne, efektywność i ergonomię pracy,
MED.14.5.1)6) dobiera materiały i produkty medyczne, środki oraz sprzęt do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych odpowiednie do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)7) dobiera metody i techniki do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.2)1) omawia podstawowe zasady i procedury stosowane podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.2)2) omawia prawa pacjenta, w tym prawo do dobrej jakości opieki, prawo do wyrażania zgody lub odmowy zgody na wykonywanie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, prawo do tajemnicy, prawo do intymności,
MED.14.5.2)6) posługuje się sprzętem, przyborami, narzędziami, materiałami i środkami do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych,
MED.14.5.2)7) wykonuje czynności higieniczne i pielęgnacyjne osobie chorej i niesamodzielnej, przestrzegając zasad, procedur oraz praw pacjenta,
MED.14.5.3)3) stosuje zasady aseptyki i antyseptyki, adekwatnie do ryzyka zakażania,
MED.14.5.4)9) przestrzega obowiązujących zasad podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.5)2) rozpoznaje sytuacje trudne dla osoby chorej i niesamodzielnej i dobiera metodę komunikowania się oraz sposób działania,
MED.14.5.5)3) omawia podstawowe zasady postępowania w sytuacjach trudnych w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną, uznając za priorytet dobro osoby chorej i niesamodzielnej oraz bezpieczeństwo innych pacjentów, współpracowników i własne,
MED.14.5.6)4) przeprowadza edukację osoby chorej i niesamodzielnej lub jej rodziny w zakresie wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych oraz prowadzenia zdrowego stylu życia,
MED.14.6.1)1) omawia zadania opiekuna medycznego w zakresie wykonywania zabiegów i czynności na zlecenie i pod nadzorem lekarza lub pielęgniarki,
MED.14.6.1)2) karmi osobę chorą i niesamodzielną drogą doustną oraz dojelitową – przez zgłębnik lub gastrostomię, w tym PEG (Percutaneous Endoscopic Gastrostomy) (metodą porcji), lub pomaga podczas karmienia,
MED.14.6.2)1) wykonuje badanie glukometrem w celu oznaczenia stężenia glukozy we krwi osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.6.2)5) opisuje rodzaje stomii, w tym tracheostomię, ileostomię, kolostomię, urostomię, gastrostomię (PEG), oraz rodzaje stosowanego sprzętu stomijnego,
MED.14.6.2)6) utrzymuje higienę i pielęgnuje skórę wokół niepowikłanej tracheostomii, gastrostomii, ileostomii, kolostomii,
MED.14.7.2)1) omawia zasady i procedury dotyczące wykonywania czynności opiekuńczych związanych z utrzymaniem warunków niezbędnych do życia i bezpieczeństwem funkcjonalnym w zakresie mobilności, samoobsługi, kształtowania codziennego życia i kontaktów społecznych,
MED.14.7.2)2) przestrzega zasad bezpieczeństwa i procedur podczas wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)4) posługuje się sprzętem wspomagającym, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)5) pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w użytkowaniu zaleconego sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego,
MED.14.7.2)6) przestrzega procedur postępowania ze sprzętem, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.3)2) omawia rolę opiekuna medycznego w adaptacji osoby chorej i niesamodzielnej do pobytu w podmiotach leczniczych lub jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej,
MED.14.7.3)3) udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do zmian funkcjonalnych wywołanych poważnym urazem, zaawansowaną chorobą przewlekłą, chorobą terminalną lub zaawansowaną starością.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawa czy fałsz „Karmienie chorego przez zgłębnik żołądkowy”
Opis materiału sprawdzającego
Jest to średnio trudne zadanie składające się z czterech zdań. Osoba ucząca się musi określić, czy zdania te są prawdziwe czy fałszywe.
Zakresem tematycznym materiał obejmuje zasady obowiązujące podczas karmienia chorego przez zgłębnik żołądkowy.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Karmienie osoby chorej drogą doustną i dojelitową”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.4.3)5) planuje zmodyfikowane działania higieniczne, pielęgnacyjne i wspierające odpowiednio do rozpoznanych problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)2) przygotowuje warunki do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo osoby niesamodzielnej i własne, efektywność i ergonomię pracy,
MED.14.5.4)9) przestrzega obowiązujących zasad podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.6.1)2) karmi osobę chorą i niesamodzielną drogą doustną oraz dojelitową – przez zgłębnik lub gastrostomię, w tym PEG (Percutaneous Endoscopic Gastrostomy) (metodą porcji), lub pomaga podczas karmienia,
MED.14.7.2)1) omawia zasady i procedury dotyczące wykonywania czynności opiekuńczych związanych z utrzymaniem warunków niezbędnych do życia i bezpieczeństwem funkcjonalnym w zakresie mobilności, samoobsługi, kształtowania codziennego życia i kontaktów społecznych,
MED.14.7.2)2) przestrzega zasad bezpieczeństwa i procedur podczas wykonywania czynności opiekuńczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Pielęgnowanie gastrostomii”
Opis materiału sprawdzającego
Osoba ucząca się ma ułożyć w odpowiedniej kolejności czynności wykonywane podczas pielęgnacji gastrostomii, tak aby utworzyć prawidłowy schemat postępowania. Jest to zadanie trudne.
Zakresem tematycznym materiał obejmuje zagadnienia dotyczące schematu pielęgnacji gastrostomii.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Pielęgnacja różnych rodzajów stomii”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się: MED.14.4.3)4) planuje wykonanie czynności pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej, uwzględniając ocenę jej stanu,
MED.14.4.3)5) planuje zmodyfikowane działania higieniczne, pielęgnacyjne i wspierające odpowiednio do rozpoznanych problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)2) przygotowuje warunki do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo osoby niesamodzielnej i własne, efektywność i ergonomię pracy,
MED.14.5.1)4) uzasadnia konieczność modyfikowania planu czynności pielęgnacyjnych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej oraz sytuacji w miejscu pracy,
MED.14.5.1)6) dobiera materiały i produkty medyczne, środki oraz sprzęt do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych odpowiednie do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)7) dobiera metody i techniki do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.3)3) stosuje zasady aseptyki i antyseptyki, adekwatnie do ryzyka zakażania,
MED.14.5.4)5) stosuje procedurę higienicznego mycia rąk,
MED.14.5.4)6) stosuje procedury dotyczące zabezpieczania i usuwania zużytego medycznego sprzętu jednorazowego, takiego jak: igły, strzykawki, cewniki, worki na mocz, sprzęt stomijny, oraz postępowania z brudną bielizną,
MED.14.5.4)8) segreguje odpady medyczne i zabezpiecza je zgodnie z obowiązującymi zasadami,
MED.14.5.4)9) przestrzega obowiązujących zasad podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.6.2)6) utrzymuje higienę i pielęgnuje skórę wokół niepowikłanej tracheostomii, gastrostomii, ileostomii, kolostomii,
MED.14.7.2)1) omawia zasady i procedury dotyczące wykonywania czynności opiekuńczych związanych z utrzymaniem warunków niezbędnych do życia i bezpieczeństwem funkcjonalnym w zakresie mobilności, samoobsługi, kształtowania codziennego życia i kontaktów społecznych,
MED.14.7.2)2) przestrzega zasad bezpieczeństwa i procedur podczas wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)4) posługuje się sprzętem wspomagającym, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)6) przestrzega procedur postępowania ze sprzętem, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Wsparcie emocjonalne”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest wyszukanie (wskazanie) właściwych wyrazów w tekście odnoszącym się do wsparcia emocjonalnego. Jest to zadanie trudne.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia dotyczące wsparcia emocjonalnego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym „Rola opiekuna medycznego w adaptacji chorego w placówce medycznej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.5.5)2) rozpoznaje sytuacje trudne dla osoby chorej i niesamodzielnej i dobiera metodę komunikowania się oraz sposób działania,
MED.14.5.5)3) omawia podstawowe zasady postępowania w sytuacjach trudnych w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną, uznając za priorytet dobro osoby chorej i niesamodzielnej oraz bezpieczeństwo innych pacjentów, współpracowników i własne.
MED.14.7.3)1) opisuje trudne sytuacje życiowe i formy wspierania osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.7.3)3) udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do zmian funkcjonalnych wywołanych poważnym urazem, zaawansowaną chorobą przewlekłą, chorobą terminalną lub zaawansowaną starością,
MED.14.7.3)4) udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do pobytu w podmiotach leczniczych lub jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Opiekun medyczny”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstu, w którym są braki – luki. Uczący się musi wybrać z puli właściwe wyrazy i wstawić je w odpowiednie miejsca oznaczone luką. Jest to zadanie łatwe.
Zakresem tematycznym materiał obejmuje zagadnienia dotyczące definiowania zawodu opiekuna medycznego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym „Rola opiekuna medycznego w adaptacji chorego w placówce medycznej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.4.3)4) planuje wykonanie czynności pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej, uwzględniając ocenę jej stanu,
MED.14.7.2)3) pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w wykonywaniu czynności życia codziennego i utrzymaniu aktywności fizycznej,
MED.14.7.3)3) udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do zmian funkcjonalnych wywołanych poważnym urazem, zaawansowaną chorobą przewlekłą, chorobą terminalną lub zaawansowaną starością,
MED.14.7.3)4) udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do pobytu w podmiotach leczniczych lub jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test samosprawdzający „Podstawowe parametry życiowe”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z dziesięciu pytań o różnym stopniu trudności: trzech łatwych, czterech średnio trudnych i trzech trudnych. Losowanych jest sześć pytań. Czas rozwiązania testu to 9 minut. Próg zaliczenia to 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.
Zakresem tematycznym materiał obejmuje zagadnienia związane z zadaniami zawodowymi opiekuna medycznego podczas pomiaru podstawowych parametrów życiowych u osoby dorosłej, tj. ciśnienia tętniczego krwi, temperatury ciała, tętna, częstości oddechu, glikemii za pomocą glukometru.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Pomiary podstawowych parametrów życiowych oraz glukozy przy pomocy glukometru”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.4.1)3) uwzględnia wyniki pomiarów w postępowaniu pielęgnacyjno‑opiekuńczym oraz udostępnia je innym osobom uczestniczącym w procesie terapeutycznym zgodnie z przepisami prawa,
MED.14.4.3)4) planuje wykonanie czynności pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej, uwzględniając ocenę jej stanu,
MED.14.5.1)2) przygotowuje warunki do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo osoby niesamodzielnej i własne, efektywność i ergonomię pracy,
MED.14.5.1)6) dobiera materiały i produkty medyczne, środki oraz sprzęt do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych odpowiednie do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.1)7) dobiera metody i techniki do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.5.2)6) posługuje się sprzętem, przyborami, narzędziami, materiałami i środkami do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych,
MED.14.5.4)9) przestrzega obowiązujących zasad podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej,
MED.14.6.2)1) wykonuje badanie glukometrem w celu oznaczenia stężenia glukozy we krwi osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.6.2)2) dokumentuje dokonanie pomiaru glukometrem i przekazuje informację o wynikach pomiaru lekarzowi lub pielęgniarce,
MED.14.7.2)2) przestrzega zasad bezpieczeństwa i procedur podczas wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)6) przestrzega procedur postępowania ze sprzętem, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka „Sprzęt rehabilitacyjny”
Opis materiału sprawdzającego
Uczący się ma uzupełnić podpisy pod trzema obrazkami przedstawiającymi sprzęt rehabilitacyjny. Jest to zadanie średnio trudne.
Zakresem tematycznym materiał obejmuje zagadnienia dotyczące rodzajów sprzętu rehabilitacyjnego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Wykorzystanie sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.7.2)4) posługuje się sprzętem wspomagającym, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)5) pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w użytkowaniu zaleconego sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Sprzęt do przemieszczania się”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest podanie nazwy sprzętu, za pomocą którego przemieszcza się zaprezentowana w filmie osoba. Jest to łatwe zadanie.
Zakresem tematycznym materiał obejmuje zagadnienia dotyczące sprzętu rehabilitacyjnego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Wykorzystanie sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.7.2)4) posługuje się sprzętem wspomagającym, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych,
MED.14.7.2)5) pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w użytkowaniu zaleconego sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści