Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią Ci wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają Ci przyswojenie wiedzy:
Atlas interaktywny – Zespoły, podzespoły oraz części fortepianów i pianinAtlas interaktywny – Zespoły, podzespoły oraz części fortepianów i pianin
Plansza interaktywna – Maszyny do obróbki drewna, urządzenia do obróbki ręcznej, narzędzia korektorskie, narzędzia stroicielskie, przyrządy pomiarowePlansza interaktywna – Maszyny do obróbki drewna, urządzenia do obróbki ręcznej, narzędzia korektorskie, narzędzia stroicielskie, przyrządy pomiarowe
Sekwencje filmowe – Sekwencje montażowe, produkcyjne oraz prezentujące maszyny, urządzenia i narzędziaSekwencje filmowe – Sekwencje montażowe, produkcyjne oraz prezentujące maszyny, urządzenia i narzędzia
Film instruktażowy – Szpanowanie dna rezonansowegoFilm instruktażowy – Szpanowanie dna rezonansowego
Galeria zdjęć – Szkielet pianina, szkielet fortepianu i rozwiązania konstrukcyjne ram żeliwnychGaleria zdjęć – Szkielet pianina, szkielet fortepianu i rozwiązania konstrukcyjne ram żeliwnych
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Zespoły, podzespoły oraz części fortepianów i pianin
Atlas Interaktywny
- Maszyny do obróbki drewna, urządzenia do obróbki ręcznej, narzędzia korektorskie, narzędzia stroicielskie, przyrządy pomiarowe
Plansza interaktywna
- Szkielet pianina, szkielet fortepianu i rozwiązania konstrukcyjne ram żeliwnych
Galeria zdjęć (z katalogami)
- Sekwencje montażowe, produkcyjne oraz prezentujące maszyny, urządzenia i narzędzia
Sekwencje filmowe
- Szpanowanie dna rezonansowego
Film instruktażowy (tutorial)
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-zasobu
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkownika
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające oraz słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik budowy i strojenia fortepianów i pianin.
Materiały multimedialne zawierają najistotniejsze informacje dotyczące czynności związanych m.in. z montażem strojnicy, pracą mechanizmu pianinowego czy fortepianowego, szkieletem fortepianu itp. oraz maszyn, urządzeń i narzędzi używanych w przemyśle budowniczych fortepianów i pianin oraz zespołów i podzespołów fortepianów i pianin.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci zweryfikowanie wiedzy i uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
Zgromadzone w tym e‑materiale materiały pozwolą Ci rozwinąć wyobraźnię przestrzenną poprzez przybliżenie budowy fortepianów i pianin, zasad działania mechanizmów młoteczkowych, klawiatur czy mechanizmów pedałowych instrumentów, przebiegu procesów renowacyjnych z możliwością wielopłaszczyznowej obserwacji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Atlas interaktywny Zespoły, podzespoły oraz części fortepianów i pianin
Dzięki zawartym w tym multimedium informacjom możesz stać się ekspertem od zespołów, podzespołów i części pianin oraz fortepianów. Stwórz quiz, który samodzielnie rozwiążesz, np. po dwóch dniach. Zapoznaj się z elementami atlasu dotyczącymi poszczególnych układów i części pianin i fortepianów, wynotuj po kilka nazw z każdego z nich. Następnie spróbuj je wskazać bez zaglądania do opisów i sprawdź, czy udało ci się dobrze zapamiętać ich położenie i nazwy.
W atlasie możesz też robić własne notatki i wstawiać znaczniki. Możesz w ten sposób uzupełniać informacje w multimedium o własne spostrzeżenia lub wskazówki, jak daną część naprawić, zaznaczać partie materiału, których jeszcze nie udało Ci się opanować, albo te, w których już jesteś ekspertem.
Plansza interaktywna Maszyny do obróbki drewna, urządzenia do obróbki ręcznej, narzędzia korektorskie, narzędzia stroicielskie, przyrządy pomiarowe oraz sekwencje filmowe
Informacje w multimediach są pogrupowane pod kątem różnych aspektów dotyczących konstrukcji, mechanizmów działania i naprawy pianin i fortepianów oraz narzędzi, jakich się do tego używa. Zastanów się, czy nie warto ich uporządkować w inny sposób. Stwórz notatki w formie, która najbardziej Ci odpowiada.
Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, zrób zestaw tabel, które przygotujesz w arkuszu kalkulacyjnym i umieścisz w nim komplet danych i informacji dotyczących maszyn i narzędzi oraz ich przeznaczenia, sposobu wykorzystania przy budowie i naprawie instrumentów.
Galeria zdjęć Szkielet pianina, szkielet fortepianu i rozwiązania konstrukcyjne ram żeliwnych
Zapoznaj się z informacjami z galerii zdjęć. Następnie w formie graficznej przedstaw porównanie szkieletu pianina i fortepianu oraz strojnic tych instrumentów. Zaznacz podobieństwa i różnice.
Możesz też stworzyć plakat w dowolnej technice graficznej i przyporządkować maszyny i urządzenia, których używa się do wykonania tych elementów instrumentów.
Film instruktażowy (tutorial) Szpanowanie dna rezonansowego
Po zapoznaniu się z filmem instruktażowym możesz przygotować notatki w formie graficznej, która będzie dla Ciebie najwygodniejsza, aby uporządkować wiedzę na temat czynności dokonywanych podczas szpanowanie dna rezonansowego. Możesz też stworzyć instrukcję obsługi, co pozwoli łatwiej zapamiętać ci materiał.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już umiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat nomenklatury dotyczącej maszyn, urządzeń i narzędzi używanych w przemyśle budowniczych fortepianów i pianin, oraz zespołów i podzespołów fortepianów i pianin zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści