Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Poznaję nomenklaturę: maszyn, urządzeń i narzędzi używanych w przemyśle budowniczych fortepianów i pianin, oraz zespołów i podzespołów fortepianów i pianin

AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin - Technik budowy i strojenia fortepianów i pianin 311945

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianinWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik budowy i strojenia fortepianów i pianin 311945 dla kwalifikacji: AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin oraz AUD.04. Strojenie i korekta fortepianów i pianin.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

  1. AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin:

  • wykonania zespołów i podzespołów fortepianów i pianin,

  • renowacji i naprawy elementów i podzespołów fortepianów i pianin,

  • regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin,

  • organizowania, kontrolowania, procesów budowy nowych i renowacji używanych fortepianów i pianin.

  1. AUD.04.Strojenie i korekta fortepianów i pianin:

  • strojenia i intonacji fortepianów i pianin,

  • regulacji mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin.

Wspiera kształcenie w zakresie podstaw budowy i strojenia fortepianów i pianin.

Uczeń:

  • omawia terminologię związaną z nazewnictwem poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin;

  • rozróżnia maszyny do obróbki drewna używane w budownictwie fortepianów i pianin;

  • rozróżnia urządzenia do obróbki ręcznej drewna, używane w budownictwie fortepianów i pianin;

  • rozróżnia narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin;

  • stosuje przyrządy pomiarowe i aplikacje używane w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin.

Wspiera kształcenie w zakresie: strojenia i intonacji fortepianów i pianin.

Uczeń:

  • stosuje techniki ustawiania kołka stroikowego.

Wspiera kształcenie w zakresie: regulacji mechanizmów, klawiatury i zespołów fortepianów i pianin.

Uczeń:

  • reguluje klawiaturę, urządzenie pedałowe, mechanizm fortepianowy i pianinowy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDtAUqXwjTInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD18NFtl8hSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDg7MIysSQPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1DjPuIEAPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDkaM9Ql9zNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD8sW13E9aInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie poznają nomenklaturę niezbędną do rozwijania wiedzy na temat budowy fortepianów i pianin. Fachowe słownictwo to również podstawa pracy stroicieli tych instrumentów. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Atlas interaktywny Zespoły, podzespoły oraz części fortepianów i pianin

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Mogą one dotyczyć poszczególnych zespołów, podzespołów oraz części fortepianu i pianina albo tego, które z nich najczęściej ulegają usterkom i w jaki sposób można je naprawić. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z atlasem interaktywnym.

Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.

2. Plansza interaktywna Maszyny do obróbki drewna, urządzenia do obróbki ręcznej, narzędzia korektorskie, narzędzia stroicielskie, przyrządy pomiarowe oraz 4. Sekwencje filmowe

Warto na zajęciach, jak i też w samodzielnych działaniach uczniów połączyć pracę z oboma multimediami.

Praca w grupach eksperckich

Metoda jigsaw. Przed zapoznaniem się z planszą interaktywną i sekwencjami filmowymi uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa ma za zadanie opracować informacje na temat przypisanych zagadnień i przygotować notatki:

  • gr. jedynek – montaż strojnicy pianina i praca mechanizmu pianinowego;

  • gr. dwójek – szkielet fortepianu i różne rozwiązania konstrukcyjne ram żeliwnych, produkcja i montaż strojnicy i praca mechanizmu fortepianowego;

  • gr. trójek – wybrane maszyny i urządzenia elektryczne oraz różne możliwości ich zastosowania;

  • gr. czwórek – wybrane narzędzia stolarskie i korektorskie oraz różne możliwości ich zastosowania;

  • gr. piątek – wybrane narzędzia stroicielskie i różne możliwości ich zastosowania oraz różne możliwości wykonawczego zastosowania niektórych przyrządów pomiarowych i aplikacji.

Zespoły zapoznają się z odpowiednimi elementami planszy oraz wybranymi sekwencjami filmowymi i wykonują zadania. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby z każdej grupy omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

3. Galeria zdjęć Szkielet pianina, szkielet fortepianu i rozwiązania konstrukcyjne ram żeliwnych

Praca w grupach

Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Ich zadaniem jest opracowanie przydzielonych zagadnień:

  • gr. I – maszyny wykorzystywane przy budowie szkieletu pianina i fortepianu;

  • gr. II – urządzenia wykorzystywane przy budowie szkieletu pianina i fortepianu;

  • gr. III – narzędzia stolarskie wykorzystywane przy budowie szkieletu pianina i fortepianu;

  • gr. IV – narzędzia korektorskie.

Opracowania powinny zawierać szczegółową charakterystykę maszyn, urządzeń i narzędzi, zasady ich działania oraz czynności, do których się je wykorzystuje.

Po wyznaczonym czasie przedstawiciele zespołów prezentują na forum klasy rezultaty pracy. Pozostali uczniowie mogą zadawać im pytania. Następnie uczniowie z poszczególnych zespołów wymieniają się notatkami. Zadaniem każdej z grup będzie opracowanie quizów, które zostaną wykorzystane na następnej lekcji i w lekcjach powtórkowych.

5. Film instruktażowy (tutorial) Szpanowanie dna rezonansowego

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z filmem i wykonują notatki. Następnie tworzą graficzny algorytm postępowania przy szpanowaniu dna rezonansowego fortepianu, czyli ustalają kroki, jakie należy wykonać przy tej czynności. Analizują każde działanie dwutorowo – jeśli nie jest ono konieczne, następuje przejście do kolejnego kroku, jeśli jest konieczne – co należy zrobić, aby przejść do następnego kroku. Przykładowo:

  • krok 1. Sprawdzenie stanu płyty rezonansowej fortepianu: płyta jest w dobrym stanie – przejście do kolejnej czynności lub płyta jest popękana – wykonanie cyklinowania i przejście do kolejnej czynności;

  • krok 2. Sprawdzenie wypuklenia płyty: płyta nie ma ujemnych wyniesień – przejście do kolejnej czynności lub płyta ma ujemne wyniesienia – wykonanie dodatkowego frezowania oraz szpanowania i przejście do kolejnej czynności;

  • krok 3. Sprawdzenie żeber: żebra są dobrze umocowane – przejście do kolejnej czynności lub żebra nie są dobrze umocowane – przyklejenie żeber i przejście do kolejnej czynności itd.

Po zapisaniu całego algorytmu uczniowie jeszcze raz oglądają tutorial, aby upewnić się, czy wszystkie czynności zostały ujęte w schemacie. Algorytm zapisany na tablicy uczniowie powinni sfotografować telefonami lub przerysować do zeszytu i wykorzystywać jako narzędzie do powtórzenia materiału.

6. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

Materiały umożliwią też pracę uczniów poza zajęciami, w trakcie przygotowań się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Atlas interaktywny Zespoły, podzespoły oraz części fortepianów i pianin

Praca w grupach

Lekcja odwrócona. Przed zajęciami uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się z wszystkimi informacjami zawartymi w atlasie oraz przygotowanie po trzy pytania i odpowiedzi do każdego z przydzielonych zagadnień:

  • gr. I – budowa pianina i dno rezonansowe pianina;

  • gr. II – szkielet pianina i mechanizm pianinowy;

  • gr. III – budowa fortepianu i strojnica;

  • gr. IV – szkielet fortepianu i mechanizm fortepianowy.

Na początku zajęć zespoły przekazują listę pytań i odpowiedzi nauczycielowi, a odrębne kartki z pytaniami wrzucają do urny. Uczniowie wspólnie ustalają reguły gry, np.:

  • obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy;

  • zespoły nie odpowiadają na przygotowane przez siebie pytania;

  • grupa, która prawidłowo odpowie na pytanie otrzymuje 2 pkt;

  • grupa, która przygotowała pytanie i umieściła na liście prawidłową odpowiedź – 1 pkt, jeśli odpowiedź jest błędna – 0 pkt;

  • przejęcie pytania i udzielenie prawidłowej odpowiedzi przez inny zespół – 1 pkt;

  • limit czasu na udzielenie odpowiedzi 1 min.

Rozpoczyna się gra i trwa aż do wyczerpania puli pytań lub ustalonego czasu. Wygrywa drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów.

2. Plansza interaktywna Maszyny do obróbki drewna, urządzenia do obróbki ręcznej, narzędzia korektorskie, narzędzia stroicielskie, przyrządy pomiarowe oraz 4. Sekwencje filmowe

Warto na zajęciach, jak i też w samodzielnych działaniach uczniów połączyć pracę z oboma multimediami.

Praca w grupach

Lekcja odwrócona. Przed zajęciami uczniowie oglądają sekwencje filmowe, wykonują notatki, a następnie zostają podzieleni na grupy, których zadaniem jest przygotowanie prezentacji multimedialnych na przydzielone tematy:

  • gr. I – montaż strojnicy pianina i praca mechanizmu pianinowego;

  • gr. II – szkielet fortepianu i różne rozwiązania konstrukcyjne ram żeliwnych, produkcja i montaż strojnicy i praca mechanizmu fortepianowego;

  • gr. III – wybrane maszyny i urządzenia elektryczne oraz różne możliwości ich zastosowania;

  • gr. IV – wybrane narzędzia stolarskie i korektorskie oraz różne możliwości ich zastosowania;

  • gr. V – wybrane narzędzia stroicielskie i różne możliwości ich zastosowania oraz różne możliwości wykonawczego zastosowania niektórych przyrządów pomiarowych i aplikacji.

Prezentacje oprócz tekstu powinny zawierać zdjęcia i elementy audiowizualne. Uczniowie mogą wykorzystać do tego celu wskazane multimedia oraz inne materiały z dostępnych źródeł, również internetowych. Autorzy prezentacji powinni też pamiętać o przygotowaniu pytań pobudzających do aktywnego słuchania, np.:

  • Z jakiego drewna zbudowany jest szkielet pianina?

  • Co to jest oblistwienie spoczynkowe?

  • Do czego służą rozpory?

Prezentacje nie powinny trwać dłużej niż 7 min, a można je oceniać wg następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Na zajęciach zespoły przedstawiają wyniki swojej pracy. Po każdej prezentacji następuje krótka sesja pytań i odpowiedzi, w której uczniowie prowadzący prezentację wyjaśniają pozostałym niezrozumiałe wątki wystąpienia.

3. Galeria zdjęć Szkielet pianina, szkielet fortepianu i rozwiązania konstrukcyjne ram żeliwnych

Praca w parach

Uczniowie dobierają się w pary. W zależności od liczebności klasy parom zostają przydzielone zagadnienia – od 2 do 4 par do każdego tematu:

  • Maszyny wykorzystywane przy budowie szkieletu pianina i fortepianu.

  • Urządzenia wykorzystywane przy budowie szkieletu pianina i fortepianu.

  • Narzędzia stolarskie wykorzystywane przy budowie szkieletu pianina i fortepianu.

  • Narzędzia korektorskie.

Zadaniem uczniów jest przygotowanie poza zajęciami map myśli do przydzielonych zagadnień. W tym celu wykorzystują materiały z galerii zdjęć i innych dostępnych źródeł. Mogą też skorzystać z mechanizmu do tworzenia map myśli na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej lub z innych dostępnych aplikacji.

Na zajęciach pary, które opracowywały to samo zagadnienie porównują swoje mapy myśli, weryfikują je i ustalają wspólną wersję. Następnie mapy są omawiane na forum klasy. Gotowe mapy myśli można udostępnić na platformie ZPE lub w innym środowisku wskazanym przez nauczyciela, aby mogli z nich korzystać wszyscy uczniowie.

5. Film instruktażowy (tutorial) Szpanowanie dna rezonansowego

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Lekcja odwrócona. Uczniowie zapoznają się przed zajęciami z informacjami zawartymi w filmie instruktażowym, przygotowują notatki, które będą pomocne w dyskusji na temat kolejności wykonywanych czynności (np. sprawdzenie żeber), wyklinowania płyty rezonansowej, na temat kontroli wilgotności podczas lakierowania itp. Podczas dyskusji uczniowie przedstawiają swoje spostrzeżenia. W ten sposób porządkują wiedzę zdobytą samodzielnie, poszerzają ją i weryfikują. Mogą ją też wykorzystać w trakcie zajęć praktycznych, np. do rozwiązywania konkretnych problemów podczas wykonywania szpanowania dna rezonansowego.

6. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną. Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym e‑materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Atlas interaktywny:

  • jeśli zadaniem uczniów w pracy z atlasem interaktywnym jest stworzenie pytań, a następnie wzajemne odpytywanie się, należy zwrócić uwagę na osoby, które mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas przedstawić im inną formę zadania – utworzenie na platformie ZPE pięciu pytań jednokrotnego wyboru, na które pozostali uczniowie będą odpowiadać;

  • uczniowie niedowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;

  • uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy mogą wejść w skład komisji liczącej punkty; będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;

  • uczniom zdolnym można powierzyć przygotowanie na podstawie atlasu interaktywnego mini wykładu na temat zespołów, podzespołów oraz części fortepianów i pianin; mogą oni wykorzystać materiały ilustracyjne zawarte w multimedium, by w klarowny sposób wyjaśnić działanie poszczególnych układów swoim rówieśnikom.

Galeria zdjęć:

  • uczniowie niedowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • osoby mające problemy z wystąpieniami na forum klasy nie powinny być zmuszane do wystąpień podczas prezentacji.

Plansza interaktywna oraz sekwencje filmowe:

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z dysleksją mogą przygotować materiał ilustracyjny do prezentacji;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Sekwencje filmowe i film instruktażowy (tutorial):

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja + zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą rysować na tablicy tworzony przez zespół klasowy algorytm, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści