Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik weterynarii (kod cyfrowy zawodu 324002), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące anatomii ogólnej, porównawczej oraz topograficznej wybranych zwierząt gospodarskich i domowych (rowa, koń, kura, pies, kot, świnia, owca).
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Atlas interaktywny Multimedialna anatomia zwierzątAtlas interaktywny Multimedialna anatomia zwierząt
Praca z atlasem interaktywnym pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
analizowanie charakterystycznych cech budowy układów anatomicznych zwierząt stanowiących różnice gatunkowe;
odróżnienie układów anatomicznych zwierząt gospodarskich i domowych na podstawie charakterystycznych cech ich budowy;
odróżnienie narządów anatomicznych zwierząt gospodarskich i domowych na podstawie charakterystycznych cech ich budowy z uwzględnieniem płci, wieku i stanu fizjologicznego;
wskazanie różnic w budowie układów i narządów anatomicznych ssaków i ptaków.
Film edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcymFilm edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcym
Praca z filmem edukacyjnym pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
omówienie budowy tkanek, narządów oraz całych układów w organizmie zwierzęcym;
charakteryzowanie tkanek i ich podziału;
przedstawienie budowy i funkcji poszczególnych układów: nerwowego, pokarmowego, wydalniczego, krwionośnego, oddechowego, rozrodczego samicy i samca;
omówienie budowy i funkcji narządów takich jak: serce, nerki, żołądek jednokomorowy i żołądek wielokomorowy, wątroba, płuca, węzeł chłonny, mózg;
wskazanie poszczególnych struktur anatomicznych tworzących serce, nerki, żołądek jednokomorowy i żołądek wielokomorowy, wątrobę, płuca, węzeł chłonny, mózg.
Atlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierzątAtlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierząt
Praca z atlasem interaktywnym pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
określanie wzajemnego przestrzennego położenia narządów i układów w poszczególnych okolicach ciała zwierząt gospodarskich i domowych;
wskazywanie okolic i punktów topograficznych ciała u zwierząt gospodarskich i domowych;
wskazywanie położenia narządów u zwierząt gospodarskich i domowych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu multimedialnej anatomii zwierząt.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej multimedialnej anatomii zwierząt.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Anatomia topograficzna zwierząt
Atlas interaktywny
- Anatomia porównawcza zwierząt
Atlas interaktywny
- Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcym
Film edukacyjny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej..
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z dedykowanymi sobie interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
atlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierząt z ćwiczeniami 2, 5 i 11;
atlas interaktywny Anatomia porównawcza zwierząt z ćwiczeniami 1, 3, 7, 9 i 10;
film edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcym z ćwiczeniami 4, 6 i 8.
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Atlas interaktywny Multimedialna anatomia zwierząt
Zapoznaj się z atlasem interaktywnym, aby uzyskać wiedzę o narządach i układach w organizmach zwierząt. Porównaj ich cechy u różnych gatunków i znajdź podobieństwa i różnice między nimi. Do multimedium możesz dodać własne notatki. Zapisz te elementy atlasu, które uznasz za szczególnie istotne.
2. Film edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcym
Wykorzystaj film edukacyjny, aby dokładnie zapoznać się ze strukturami zwierzęcych tkanek, narządów i układów narządów, ich budową oraz funkcjami. Następnie wykonaj powiązane z multimedium ćwiczenia interaktywne, aby sprawdzić swoją wiedzę. Możesz ją poszerzyć przez wyszukanie dodatkowych informacji w sieci.
3. Atlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierząt
Zapoznaj się ze schematami okolic ciała i okolic topograficznych wybranych zwierząt. Zanotuj swoje spostrzeżenia i obserwacje. Zastanów się również, jakie korzyści może ci przynieść opanowanie zawartej w tym i innych multimediach wiedzy.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat anatomii zwierząt zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści