Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie technik weterynarii (kod cyfrowy zawodu 324002): prowadzenie chowu zwierząt gospodarskich i domowych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących anatomii ogólnej, porównawczej oraz topograficznej wybranych zwierząt gospodarskich i domowych (krowa, koń, kura, pies, kot, świnia, owca).
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.11 Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt:
E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:
ROL.11.2 Określanie budowy anatomicznej i fizjologii zwierząt gospodarskich i domowych
Osoba ucząca się:
ROL.11.2.1) rozpoznaje budowę układów i narządów poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych:
ROL.11.2.1) 1. wyjaśnia pojęcia dotyczące terminologii stosowanej w zakresie weterynarii i anatomii zwierząt;
ROL.11.2.1) 2. stosuje obowiązujące polskie mianownictwo anatomiczne w zakresie mian ogólnych, położenia i kierunku, części i okolic ciała oraz poszczególnych układów anatomicznych;
ROL.11.2.1) 3. opisuje charakterystyczne cechy budowy poszczególnych narządów i struktur anatomicznych zwierząt gospodarskich i domowych;
ROL.11.2.1) 4. rozpoznaje poszczególne narządy i struktury anatomiczne zwierząt gospodarskich i domowych;
ROL.11.2.1) 5. opisuje wzajemne przestrzenne położenie narządów i układów w poszczególnych okolicach ciała zwierząt gospodarskich i domowych;
ROL.11.2.1) 6. wskazuje okolice i punkty topograficzne ciała u zwierząt gospodarskich i domowych;
ROL.11.2.1) 7. wskazuje położenie narządów u zwierząt gospodarskich i domowych;
ROL.11.2.1) 8. wskazuje przebieg ważniejszych naczyń krwionośnych i nerwów głowy, szyi i kończyn u zwierząt gospodarskich i domowych;
ROL.11.2.1) 9. wskazuje rozmieszczenie węzłów chłonnych u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych;
ROL.11.2.2) porównuje budowę układów i narządów anatomicznych poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych:
ROL.11.2.2) 1. opisuje charakterystyczne cechy budowy układów anatomicznych zwierząt stanowiące różnice gatunkowe;
ROL.11.2.2) 2. odróżnia układy anatomiczne zwierząt gospodarskich i domowych na podstawie charakterystycznych cech ich budowy;
ROL.11.2.2) 3. odróżnia narządy anatomiczne zwierząt gospodarskich i domowych na podstawie charakterystycznych cech ich budowy z uwzględnieniem płci, wieku i stanu fizjologicznego;
ROL.11.2.2) 4. wskazuje różnice w budowie układów i narządów anatomicznych ssaków i ptaków.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Atlas interaktywny Multimedialna anatomia zwierzątAtlas interaktywny Multimedialna anatomia zwierząt
Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
analizowanie charakterystycznych cech budowy układów anatomicznych zwierząt stanowiących różnice gatunkowe;
odróżnienie układów anatomicznych zwierząt gospodarskich i domowych na podstawie charakterystycznych cech ich budowy;
odróżnienie narządów anatomicznych zwierząt gospodarskich i domowych na podstawie charakterystycznych cech ich budowy z uwzględnieniem płci, wieku i stanu fizjologicznego;
wskazanie różnic w budowie układów i narządów anatomicznych ssaków i ptaków.
Film edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcymFilm edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcym
Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
omówienie budowy tkanek, narządów oraz całych układów w organizmie zwierzęcym;
charakteryzowanie tkanek i ich podziału;
przedstawienie budowy i funkcji poszczególnych układów: nerwowego, pokarmowego, wydalniczego, krwionośnego, oddechowego, rozrodczego samicy i samca;
omówienie budowy i funkcji narządów takich jak: serce, nerki, żołądek jednokomorowy i żołądek wielokomorowy, wątroba, płuca, węzeł chłonny, mózg;
wskazanie poszczególnych struktur anatomicznych tworzących serce, nerki, żołądek jednokomorowy i żołądek wielokomorowy, wątrobę, płuca, węzeł chłonny, mózg.
Atlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierzątAtlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierząt
Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
określanie wzajemnego przestrzennego położenia narządów i układów w poszczególnych okolicach ciała zwierząt gospodarskich i domowych;
wskazywanie okolic i punktów topograficznych ciała u zwierząt gospodarskich i domowych;
wskazywanie położenia narządów u zwierząt gospodarskich i domowych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu multimedialnej anatomii zwierząt.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej multimedialnej anatomii zwierząt.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Anatomia topograficzna zwierząt
Atlas interaktywny
- Anatomia porównawcza zwierząt
Atlas interaktywny
- Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcym
Film edukacyjny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
atlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierząt z ćwiczeniami 2, 5 i 11;
atlas interaktywny Anatomia porównawcza zwierząt z ćwiczeniami 1, 3, 7, 9 i 10;
film edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcym z ćwiczeniami 4, 6 i 8.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o anatomii zwierząt. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Atlas interaktywny Multimedialna anatomia zwierząt
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z atlasem interaktywnym, przedstawiającym zdjęcia i opisy różnych narządów i układów wewnętrznych u zwierząt. Nauczyciel instruuje uczniów, na jakie elementy powinni zwrócić szczególną uwagę.
Po tym etapie nauczyciel zadaje uczniom związane z treściami zasobu pytania, np. czym się różni budowa serca krowy od budowy serca kury, jakie wyróżniamy układy anatomiczne, czym się one charakteryzują itp. Wybrane/chętne osoby odpowiadają na pytania. Nauczyciel koryguje lub uzupełnia ich wypowiedzi.
2. Film edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcym
Praca w grupach
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Obserwują struktury takie jak tkanka, narząd, układ narządów, poznają ich cechy i funkcje w organizmie.
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy, z których każda ma przygotować krótkie omówienie (np. w formie prezentacji) ww. elementów:
grupa 1 – tkanka;
grupa 2 – narząd;
grupa 3 – układ narządów.
Nauczyciel zachęca uczniów do korzystania z innych – wiarygodnych – źródeł internetowych.
Po wyznaczonym czasie grupy przedstawiają efekty pracy. Nauczyciel koryguje ewentualne potknięcia.
3. Atlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierząt
Praca w parach
Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie wiedzą, czym jest anatomia topograficzna. Jeśli nie, wyjaśnia ten termin.
W dalszej kolejności prosi uczniów o dobranie się w pary i uruchomienie multimedium, w którym będą mogli zapoznać się ze schematami okolic ciała i okolic topograficznych wybranych zwierząt.
Po określonym czasie uczniowie – wciąż w parach – wykonują właściwe ćwiczenie interaktywne, aby sprawdzić stopień przyswojenia wiedzy.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Atlas interaktywny Multimedialna anatomia zwierząt
Praca indywidualna, praca w parach
Uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym, zapisując te elementy i informacje, które wydadzą im się najważniejsze. Ze swoimi notatkami przychodzą na zajęcia, na których w parach wykonają przygotowane przez nauczyciela ćwiczenia, polegające na uzupełnieniu schematów anatomicznych wybranych zwierząt.
Po wyznaczonym czasie nauczyciel zbiera prace i sprawdza, czy uczniowie poprawnie wykonali zadanie.
2. Film edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcym
Praca indywidualna
Uczniowie w domach dokładnie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Na zajęcia przychodzą przygotowani do tego, aby na prośbę nauczyciela zreferować zagadnienia budowy i funkcji tkanek, narządów i układów w organizmie zwierzęcym. W ten sposób uczniowie, zaktywizowani, sami rozpoczynają realizację tematu lekcji, a dzięki przygotowaniu będą mogli pracować efektywniej.
3. Atlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierząt
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy. Grupy mają przygotować prezentacje na poniższe tematy (na wybranych przykładach anatomii zwierzęcej):
grupa 1 – Jak przebiegają granice okolic ciała?;
grupa 2 – Czym są zależności topograficzne w anatomii?.
Na lekcji grupy dokonują prezentacji, po której nauczyciel inicjuje dyskusję wokół zagadnienia: Dlaczego technik weterynarii musi w tak szczegółowym stopniu znać anatomię zwierząt? Uczniowie wymieniają się opiniami. Nauczyciel moderuje dyskusję. a po jej zakończeniu wygłasza krótkie podsumowanie.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;
uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;
przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;
podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;
należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści