E-materiały do kształcenia zawodowego

Multimedialna anatomia zwierząt

ROL.11. Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt – technik weterynarii 324002

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie technik weterynarii (kod cyfrowy zawodu 324002): prowadzenie chowu zwierząt gospodarskich i domowych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących anatomii ogólnej, porównawczej oraz topograficznej wybranych zwierząt gospodarskich i domowych (krowa, koń, kura, pies, kot, świnia, owca).

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.11 Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt:

E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:

ROL.11.2 Określanie budowy anatomicznej i fizjologii zwierząt gospodarskich i domowych

Osoba ucząca się:

ROL.11.2.1) rozpoznaje budowę układów i narządów poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych:

  • ROL.11.2.1) 1. wyjaśnia pojęcia dotyczące terminologii stosowanej w zakresie weterynarii i anatomii zwierząt;

  • ROL.11.2.1) 2. stosuje obowiązujące polskie mianownictwo anatomiczne w zakresie mian ogólnych, położenia i kierunku, części i okolic ciała oraz poszczególnych układów anatomicznych;

  • ROL.11.2.1) 3. opisuje charakterystyczne cechy budowy poszczególnych narządów i struktur anatomicznych zwierząt gospodarskich i domowych;

  • ROL.11.2.1) 4. rozpoznaje poszczególne narządy i struktury anatomiczne zwierząt gospodarskich i domowych;

  • ROL.11.2.1) 5. opisuje wzajemne przestrzenne położenie narządów i układów w poszczególnych okolicach ciała zwierząt gospodarskich i domowych;

  • ROL.11.2.1) 6. wskazuje okolice i punkty topograficzne ciała u zwierząt gospodarskich i domowych;

  • ROL.11.2.1) 7. wskazuje położenie narządów u zwierząt gospodarskich i domowych;

  • ROL.11.2.1) 8. wskazuje przebieg ważniejszych naczyń krwionośnych i nerwów głowy, szyi i kończyn u zwierząt gospodarskich i domowych;

  • ROL.11.2.1) 9. wskazuje rozmieszczenie węzłów chłonnych u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych;

ROL.11.2.2) porównuje budowę układów i narządów anatomicznych poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych:

  • ROL.11.2.2) 1. opisuje charakterystyczne cechy budowy układów anatomicznych zwierząt stanowiące różnice gatunkowe;

  • ROL.11.2.2) 2. odróżnia układy anatomiczne zwierząt gospodarskich i domowych na podstawie charakterystycznych cech ich budowy;

  • ROL.11.2.2) 3. odróżnia narządy anatomiczne zwierząt gospodarskich i domowych na podstawie charakterystycznych cech ich budowy z uwzględnieniem płci, wieku i stanu fizjologicznego;

  • ROL.11.2.2) 4. wskazuje różnice w budowie układów i narządów anatomicznych ssaków i ptaków.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Atlas interaktywny Multimedialna anatomia zwierzątD1Ahyv2nRAtlas interaktywny Multimedialna anatomia zwierząt

Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • analizowanie charakterystycznych cech budowy układów anatomicznych zwierząt stanowiących różnice gatunkowe;

  • odróżnienie układów anatomicznych zwierząt gospodarskich i domowych na podstawie charakterystycznych cech ich budowy;

  • odróżnienie narządów anatomicznych zwierząt gospodarskich i domowych na podstawie charakterystycznych cech ich budowy z uwzględnieniem płci, wieku i stanu fizjologicznego;

  • wskazanie różnic w budowie układów i narządów anatomicznych ssaków i ptaków.

Film edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcymD1DCzCoSgFilm edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcym

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie budowy tkanek, narządów oraz całych układów w organizmie zwierzęcym;

  • charakteryzowanie tkanek i ich podziału;

  • przedstawienie budowy i funkcji poszczególnych układów: nerwowego, pokarmowego, wydalniczego, krwionośnego, oddechowego, rozrodczego samicy i samca;

  • omówienie budowy i funkcji narządów takich jak: serce, nerki, żołądek jednokomorowy i żołądek wielokomorowy, wątroba, płuca, węzeł chłonny, mózg;

  • wskazanie poszczególnych struktur anatomicznych tworzących serce, nerki, żołądek jednokomorowy i żołądek wielokomorowy, wątrobę, płuca, węzeł chłonny, mózg.

Atlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierzątDcqFgzTavAtlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierząt

Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • określanie wzajemnego przestrzennego położenia narządów i układów w poszczególnych okolicach ciała zwierząt gospodarskich i domowych;

  • wskazywanie okolic i punktów topograficznych ciała u zwierząt gospodarskich i domowych;

  • wskazywanie położenia narządów u zwierząt gospodarskich i domowych.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDuPQ3qy10Interaktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu multimedialnej anatomii zwierząt.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDiOqDlaiISłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDKAYXm5MePrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD1HZahkA1Przewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaD5kyKtKnvNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej multimedialnej anatomii zwierząt.

Instrukcja użytkowaniaDlEJSLjqOInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • atlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierząt z ćwiczeniami 2, 5 i 11;

  • atlas interaktywny Anatomia porównawcza zwierząt z ćwiczeniami 1, 3, 7, 9 i 10;

  • film edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcym z ćwiczeniami 4, 6 i 8.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o anatomii zwierząt. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Atlas interaktywny Multimedialna anatomia zwierząt

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z atlasem interaktywnym, przedstawiającym zdjęcia i opisy różnych narządów i układów wewnętrznych u zwierząt. Nauczyciel instruuje uczniów, na jakie elementy powinni zwrócić szczególną uwagę.

Po tym etapie nauczyciel zadaje uczniom związane z treściami zasobu pytania, np. czym się różni budowa serca krowy od budowy serca kury, jakie wyróżniamy układy anatomiczne, czym się one charakteryzują itp. Wybrane/chętne osoby odpowiadają na pytania. Nauczyciel koryguje lub uzupełnia ich wypowiedzi.

2. Film edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcym

Praca w grupach

Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Obserwują struktury takie jak tkanka, narząd, układ narządów, poznają ich cechy i funkcje w organizmie.

Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy, z których każda ma przygotować krótkie omówienie (np. w formie prezentacji) ww. elementów:

  • grupa 1 – tkanka;

  • grupa 2 – narząd;

  • grupa 3 – układ narządów.

Nauczyciel zachęca uczniów do korzystania z innych – wiarygodnych – źródeł internetowych.

Po wyznaczonym czasie grupy przedstawiają efekty pracy. Nauczyciel koryguje ewentualne potknięcia.

3. Atlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierząt

Praca w parach

Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie wiedzą, czym jest anatomia topograficzna. Jeśli nie, wyjaśnia ten termin.

W dalszej kolejności prosi uczniów o dobranie się w pary i uruchomienie multimedium, w którym będą mogli zapoznać się ze schematami okolic ciała i okolic topograficznych wybranych zwierząt.

Po określonym czasie uczniowie – wciąż w parach – wykonują właściwe ćwiczenie interaktywne, aby sprawdzić stopień przyswojenia wiedzy.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Atlas interaktywny Multimedialna anatomia zwierząt

Praca indywidualna, praca w parach

Uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym, zapisując te elementy i informacje, które wydadzą im się najważniejsze. Ze swoimi notatkami przychodzą na zajęcia, na których w parach wykonają przygotowane przez nauczyciela ćwiczenia, polegające na uzupełnieniu schematów anatomicznych wybranych zwierząt.

Po wyznaczonym czasie nauczyciel zbiera prace i sprawdza, czy uczniowie poprawnie wykonali zadanie.

2. Film edukacyjny Tkanki, narządy i układy w organizmie zwierzęcym

Praca indywidualna

Uczniowie w domach dokładnie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Na zajęcia przychodzą przygotowani do tego, aby na prośbę nauczyciela zreferować zagadnienia budowy i funkcji tkanek, narządów i układów w organizmie zwierzęcym. W ten sposób uczniowie, zaktywizowani, sami rozpoczynają realizację tematu lekcji, a dzięki przygotowaniu będą mogli pracować efektywniej.

3. Atlas interaktywny Anatomia topograficzna zwierząt

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy. Grupy mają przygotować prezentacje na poniższe tematy (na wybranych przykładach anatomii zwierzęcej):

  • grupa 1 – Jak przebiegają granice okolic ciała?;

  • grupa 2 – Czym są zależności topograficzne w anatomii?.

Na lekcji grupy dokonują prezentacji, po której nauczyciel inicjuje dyskusję wokół zagadnienia: Dlaczego technik weterynarii musi w tak szczegółowym stopniu znać anatomię zwierząt? Uczniowie wymieniają się opiniami. Nauczyciel moderuje dyskusję. a po jej zakończeniu wygłasza krótkie podsumowanie.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;

  • przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;

  • podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;

  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;

  • należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści