Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Badania laboratoryjne

CES.03. Organizacja i kontrolowanie procesów w przemyśle ceramicznym - Technik ceramik 311944

Przewodnik dla uczącego się

Wprowadzenie

Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów:

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Zapoznajmy się:

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

Tytuł e‑materiału: Badania laboratoryjne
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu, w których e‑materiał może być wykorzystany: Technik ceramik 311944.
Kod i nazwa kwalifikacji: CES.03. Organizacja i kontrolowanie procesów w przemyśle ceramicznym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik ceramik 311944. 
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CES.03. Organizacja i kontrolowanie procesów w przemyśle ceramicznym:
- planowania procesów produkcji wyrobów ceramicznych,
- monitorowania procesów technologicznych w przemyśle ceramicznym,
- wykonywania badań laboratoryjnych surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych zgodnie z normami, w zawodzie technik ceramik 311944.
Celem e‑materiału jest przedstawienie, w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się, laboratorium wykonujące badania fizyczne i fizykochemiczne w zakładzie ceramicznym, wyposażone w urządzenia, surowce i odczynniki chemiczne stosowane do badań laboratoryjnych.
E‑materiał ma wspomóc uczącego się w poznaniu sporządzania zestawu masy ceramicznej przeznaczonej do produkcji wyrobów ceramicznych.
Dodatkowo e‑materiał zawiera część ćwiczeniową w formie opracowania przez ucznia prostych zadań interaktywnych. Materiał jest też wzbogacony Interaktywnym testem ćwiczeniowym – sprawdzającym zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć, zawierającym podstawowe terminy związane z pracą operatora urządzeń ceramicznych.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych materiałów, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1

3.1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych. E‑materiał Badania laboratoryjne składa się z czterech elementów multimedialnych:

Wycieczka wirtualnaD831yEps4Wycieczka wirtualna: Laboratorium badań fizycznych i fizykochemicznych w zakładzie ceramicznym,
Plansza interaktywnaD10JOUliqPlansza interaktywna: Surowce do sporządzania zestawu masy ceramicznej,
Grafika interaktywnaD10KTA6y5Grafika interaktywna: Urządzenia laboratoryjne stosowane do badań wyrobów ceramicznych,
Sekwencje filmoweDHUKbTqNtSekwencje filmowe: Wykonywanie pomiarów właściwości fizycznych wyrobów ceramicznych – płytek ceramicznych.

3.2

3.2. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceD18t9Kb0XInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuD5DKmS8dNSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaDBPzUJ302Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięD1HdF3jo3Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaDT3zkKVsGNetografia i bibliografia

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
Wycieczka wirtualnaD831yEps4Wycieczka wirtualna: Laboratorium badań fizycznych i fizykochemicznych w zakładzie ceramicznym – prezentuje informacje dotyczące laboratorium chemicznego.
Uczący się korzystający z danego materiału multimedialnego ma możliwość zapoznania się z Wycieczką wirtualną przedstawiającą: pomieszczenia laboratorium, (gdzie wykonywane są badania fizyczne i fizykochemiczne), urządzenia pomiarowe, stanowiska do badań laboratoryjnych w zakładzie produkcyjnym.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- opisywanie sprzętu wyposażenia stanowiska do oceny makroskopowej surowców ceramicznych,
- opisywanie sprzętu wyposażenia stanowiska do przemiału surowców i półproduktów ceramicznych,
- opisywanie sprzętu wyposażenia stanowiska do badań parametrów przemiału masy ceramicznej: lepkości i gęstości,
- opisywanie sprzętu wyposażenia stanowiska do badania wilgotności,
- opisywanie sprzętu wyposażenia stanowiska do obróbki cieplnej.

Plansza interaktywnaD10JOUliqPlansza interaktywna: Surowce do sporządzania zestawu masy ceramicznej.
Uczący się korzystający z danego materiału multimedialnego, może pracować w swoim tempie – przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał wraz z komentarzem tekstowym.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- nazywanie surowców do sporządzania zestawu masy ceramicznej przeznaczonej do produkcji płytek ceramicznych,
- opisywanie właściwości surowców ceramicznych,
- opisywanie stanowiska kontrolno–pomiarowego wyposażonego w narzędzia i przyrządy do badań surowców i mas ceramicznych,
- opisywanie kontroli laboratoryjnej gliny,
- opisywanie kontroli laboratoryjnej skaleni,
- opisywanie charakterystyki przemiału zestawu masy ceramicznej,
- opisywanie kontroli laboratoryjnej parametrów przemiału zestawu masy ceramicznej.

Galeria interaktywnaD10KTA6y5Galeria interaktywna: Urządzenia laboratoryjne stosowane do badań wyrobów ceramicznych – przedstawia materiały obejmujące obserwację sprzętu laboratoryjnego stosowanego do badań laboratoryjnych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- opisywanie planimetru – badanie wykonywane wg normy: Oznaczanie wymiarów i sprawdzanie jakości powierzchni,
- opisywanie łamacza – badanie wykonywane wg normy: Wytrzymałość na zginanie i siła łamiąca,
- opisywanie autoklawu – badanie wykonywane wg normy: Odporność na pęknięcia włoskowate,
- opisywanie wagosuszarki – badanie wykonywane wg normy: Instrukcji użytkowania.
Uczący się korzystający z danego materiału multimedialnego, ma możliwość przeglądania poszczególnych partii materiału, tych którymi jest zainteresowany np. w czasie lekcji, czy w procesie samokształcenia.

Sekwencje filmoweDHUKbTqNtSekwencje filmowe: Wykonywanie pomiarów właściwości fizycznych wyrobów ceramicznych – płytek ceramicznych.
Uczący się korzystający z danego materiału multimedialnego ma możliwość przeglądania poszczególnych partii materiału, tych którymi jest zainteresowany z pięciu Sekwencji filmowych np. w procesie samokształcenia.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- pobieranie próbek do badań,
- oznaczenie wytrzymałości na zginanie i siły łamiącej,
- oznaczanie odporności na plamienie,
- oznaczenie odporności chemicznej,
- oznaczanie wymiarów i sprawdzanie jakości powierzchni.dotyczy oznaczenia wytrzymałości na zginanie i siły łamiącej

Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału - tzn. zdjęcia podczas oglądania laboratorium, gdzie wykonywane są badania fizyczne i fizykochemiczne w Wycieczce wirtualnej, będą pomocne przy omawianiu surowców ceramicznych i stanowisk do badań laboratoryjnych zestawu mas ceramicznych oraz kontroli surowców ceramicznych w Planszy interaktywnej. Pięć Sekwencji filmowych w laboratorium badawczym zaprezentuje pomiary właściwości wyrobów ceramicznych/ płytek ceramicznych. Urządzenia laboratoryjne do tych badań, kontrolę badań i odbiór wyrobów ceramicznych przedstawia Grafika interaktywna.

Wszystkie materiały sprawdzające odnoszą się do Wycieczki wirtualnej, Planszy interaktywnej, Sekwencji filmowych i Grafiki interaktywnej. Sprawdzają one wiedzę i umiejętności nabyte podczas wyżej wymienionej aktywności i procesu samokształcenia. Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość wykonywania badań laboratoryjnych surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych zgodnie z normami, w zawodzie technik ceramik. Obudowa dydaktyczna w formie: Słownik pojęć, Netografii i bibliografii warunkują poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności. Zapoznając się ze wskazaną literaturą branżową w procesie samokształcenia, uczeń ma możliwość doskonalenia własnych kompetencji zawodowych i rozwijania zainteresowań.
E‑materiał służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom i osobom dorosłym treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
Jest to innowacyjna pomoc dla uczącego się wspomagająca proces uczenia się/samokształcenia.
Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń powiązanych z materiałami w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy poprzez wykonanie interaktywnego testu sprawdzającego.

E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, zdobyciem dobrego zawodu, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia

5.1

5.1. Instrukcja dla uczącego się

Drogi uczniu!

Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.

Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.

Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.

5.2

5.2. Jak korzystać z e‑materiału?

Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.

Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:

Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu, lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek. Aby przygotować notatkę, należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.

Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.

Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.

 Drogi uczniu, z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać podczas własnej, indywidualnej nauki, np.: 

- Wycieczka wirtualnaD831yEps4Wycieczka wirtualna: Laboratorium badań fizycznych i fizykochemicznych w zakładzie ceramicznym – przedstawiająca laboratorium wykonujące badania fizyczne i fizykochemiczne w zakładzie ceramicznym. Korzystając z animacji, wykonuj własne schematy poglądowe i opisuj je. Warto zrobić tu własne rysunki laboratorium oraz zaznaczyć ważne punkty.
- Plansza interaktywnaD10JOUliqPlansza interaktywna: Surowce do sporządzania zestawu masy ceramicznej – tu zapoznasz się z postępowaniem w zakresie sporządzania zestawu masy ceramicznej przeznaczonej do produkcji wyrobów ceramicznych. Możesz wydrukować opisy tekstowe surowców do sporządzania zestawu masy ceramicznej, przypisywać do nich skojarzenia, czy opisywać własnymi charakterystykami.
- Grafika interaktywnaD10KTA6y5Grafika interaktywna: Urządzenia laboratoryjne stosowane do badań wyrobów ceramicznych – tu zapoznasz się z materiałami obejmującymi obserwację sprzętu laboratoryjnego stosowanego do badań laboratoryjnych. Wiedza na ten temat jest Ci bardzo przydatna w czasie lekcji, czy w procesie samokształcenia. Warto dobrze pochylić się nad tymi treściami.
- Sekwencje filmowe:DHUKbTqNt- Sekwencje filmowe: Wykonywanie pomiarów właściwości fizycznych wyrobów ceramicznych – płytek ceramicznych. Wykonaj własne notatki z obserwacji, zapisz nurtujące Cię pytania, abyś mógł swobodnie rozmawiać z nauczycielem podczas zajęć.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco‑sprawdzających:

Test ćwiczeniowy. Tytuł: Badania Laboratoryjne – składający się z 20 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.
Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możecie spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści