E-materiały do kształcenia zawodowego

Określanie potrzeb pacjenta i/lub jego rodziny/opiekunów

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Karolina Szczeszek, Sabina Siwiec

Konsultant przewodnika: Karina Piechocka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Określanie potrzeb pacjenta i/lub jego rodziny/opiekunów

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Terapeuta zajęciowy 325907

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.13.4.8) Określa hierarchię potrzeb, zasobów i możliwości podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)2) opisuje potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)3) ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny,
MED.13.4.8)4) ocenia dostęp do zasobów instytucji i dóbr środowiska życia podopiecznego,
MED.13.4.8)5) planuje proces terapeutyczny uwzględniający potrzeby, problemy i zasoby podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej: rozpoznawanie i diagnozowanie potrzeb biopsychospołecznych oraz stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne mają podobny zakres tematyczny. Uczący się mogą z nich korzystać w dowolnej kolejności, jednak wcześniejsze zapoznanie się z filmem edukacyjnym wprowadzi uczącego się w zagadnienia związane z piramidą Maslowa i sposobem postępowania terapeuty zajęciowego podczas zbierania informacji służących do identyfikacji potrzeb pacjenta. Dzięki temu uczący się łatwiej przyswoi wiadomości związane z określaniem potrzeb pacjenta i jego rodziny zawarte w grze edukacyjnej.

Film edukacyjny „Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami” zawiera podstawowe informacje o elementach piramidy potrzeb Maslowa i jest wprowadzeniem do tematyki oceny potrzeb pacjenta. Gra edukacyjna „Potrzeby pacjentów i ich rodzin” jest pogłębieniem treści zawartych w filmie edukacyjnym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami” wspiera poszerzanie wiedzy i umiejętności z zakresu praktycznych aspektów pracy terapeuty zajęciowego dotyczących zbierania i gromadzenia informacji o pacjencie, jego funkcjonowaniu w środowisku rodzinnym i społecznym oraz w różnych sytuacjach życiowych w celu określenia potrzeb pacjenta zgodnie z piramidą Maslowa.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany do poszerzania wiedzy na temat gromadzenia i analizy informacji zawartych w dokumentacji pacjenta, procesu diagnozowania, w tym prowadzenia wywiadu z pacjentem i jego opiekunem prawnym, a także w trakcie przyswajania informacji dotyczących potrzeb człowieka. Ponadto osoba ucząca się może wykorzystać materiał do powtórzenia wiadomości na temat sposobu prowadzenia wywiadu uzupełniającego i ponownej oceny pacjenta w sferze biologicznej, psychicznej i społecznej, a także określenia potrzeb pacjenta i jego rodziny. Film edukacyjny można również potraktować jako podsumowanie informacji przed egzaminem zawodowym eksternistycznym.

Film jest powiązany z grą edukacyjną oraz z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • krzyżówka „Elementy piramidy potrzeb Maslowa”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Hierarchia potrzeb”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Potrzeby wyższego i niższego rzędu”.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)2) opisuje potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)3) ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny,
MED.13.4.8)4) ocenia dostęp do zasobów instytucji i dóbr środowiska życia podopiecznego,
MED.13.4.8)5) planuje proces terapeutyczny uwzględniający potrzeby, problemy i zasoby podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie potrzeb człowieka zgodnie z piramidą potrzeb Maslowa,

  • zapoznanie się z diagnozą terapeutyczną z uwzględnieniem sfery fizycznej, psychicznej i społecznej podopiecznego,

  • określanie znaczenia wywiadu ukierunkowanego na diagnozowanie potrzeb pacjenta.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas samodzielnej nauki np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • utrwalenia podstawowych zagadnień dotyczących rozpoznawania potrzeb człowieka według piramidy potrzeb Maslowa oraz diagnozy terapeutycznej z uwzględnieniem sfery fizycznej, psychicznej i społecznej podopiecznego,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym.

W celu lepszego zrozumienia i utrwalenia wiadomości uczący się może opracować:

  • drzewo decyzyjne, np. dotyczące możliwości zaspokojenia potrzeby uprawiania sportu przez pacjenta z mózgowym porażeniem dziecięcym,

  • mapę myśli, np. na temat dokumentacji w pracy terapeuty zajęciowego, która może być pomocna w określaniu potrzeb pacjenta,

  • grę dydaktyczną, np. na temat potrzeb osoby po udarze krwotocznym,

  • graf lub schemat, np. prezentujący postępowanie terapeuty zajęciowego podczas doboru narzędzi diagnostycznych do pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną,

  • broszurę lub infografikę na temat potrzeb człowieka w sferze fizycznej, psychicznej i społecznej,

  • diagram Ishikawy, tzw. rybi szkielet, np. błędy diagnozy terapeutycznej wynikające z nieprawidłowej analizy sfery fizycznej, psychicznej i społecznej podopiecznego; nieprawidłowości podczas wywiadu, którego celem jest zdiagnozowanie potrzeb pacjenta,

  • plakat, np. prezentujący piramidę potrzeb pacjenta w podeszłym wieku, pacjenta z autyzmem, pacjenta po udarze itp.,

  • prezentację, np. przedstawiającą narzędzia wykorzystywane do określania potrzeb dziecka niekomunikującego się w sposób werbalny,

  • fiszki, np. zawierające informacje na temat określania potrzeb uczestników warsztatów terapii zajęciowej dla osób z epilepsją,


Tytuł materiału multimedialnego

Potrzeby pacjentów i ich rodzin

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Celem gry edukacyjnej jest rozwijanie umiejętności oraz zdobywanie wiedzy z zakresu określania przez terapeutów zajęciowych potrzeb pacjentów, ich rodzin i opiekunów.

Gra składa się z dwóch poziomów. Na poziomie pierwszym zadaniem gracza jest zdefiniowanie potrzeby pacjenta po zapoznaniu się z fragmentem rozmowy terapeuty zajęciowego z pacjentem lub na podstawie opinii terapeuty lub psychologa – gracz wybiera jedną potrzebę spośród przedstawionych opcji. Na drugim poziomie gry gracz ma zdefiniować potrzeby pacjentów po zapoznaniu się z rozmową terapeuty zajęciowego z pacjentem, jego opiekunem prawnym lub lekarzem – uczący się wybiera potrzeby pacjenta spośród potrzeb znajdujących się na różnych poziomach piramidy Maslowa.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany do poszerzenia wiedzy na temat określania potrzeb pacjenta bądź przebiegu procesu diagnostycznego, którego głównym celem jest określenie potrzeb opisanych w studium przypadku.

Gra jest powiązana z filmem edukacyjnym, a także z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • dopasowywanie elementów do schematu „Piramida potrzeb Maslowa”,

  • wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Pragnienia pacjenta”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Potrzeby człowieka”.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)2) opisuje potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)3) ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny,
MED.13.4.8)4) ocenia dostęp do zasobów instytucji i dóbr środowiska życia podopiecznego,
MED.13.4.8)5) planuje proces terapeutyczny uwzględniający potrzeby, problemy i zasoby podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z potrzebami człowieka wynikającymi z różnych jednostek chorobowych,

  • identyfikowanie problemów pacjentów w wybranych jednostkach chorobowych,

  • rozpoznawanie problemów pacjenta,

  • analizowanie studium przypadku i wyciąganie wniosków w celu planowania procesu terapeutycznego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał może być pomocny w utrwaleniu znajomości podstawowych pojęć dotyczących potrzeb pacjentów i umiejętności postępowania terapeuty zajęciowego podczas przeprowadzania diagnozy terapeutycznej uwzględniającej potrzeby pacjenta, a także w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Korzystając indywidualnie z gry edukacyjnej, osoba ucząca się przyswaja informacje związane z określaniem przez terapeutów zajęciowych potrzeb pacjentów, ich rodzin oraz opiekunów, a następnie dokonuje ich analizy. W celu lepszego zrozumienia i utrwalenia wiadomości uczący się może opracować:

  • graf, np. dotyczący przygotowania terapeuty zajęciowego do wywiadu w celu określenia potrzeb pacjenta z zanikiem mięśni,

  • plakat, np. na temat trudności, jakie mogą pojawić się podczas opracowywania planu terapii uwzględniającego potrzeby i pragnienia uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • grę dydaktyczną, np. potrzeby osób mieszkających w domu seniora,

  • metaplan, np. jak zaprojektować kwestionariusz do określania potrzeb pacjenta na oddziale neurologicznym,

  • infografikę, np. na temat trudności w doborze aktywności dla podopiecznego, jakie mogą pojawić się podczas tworzenia planu terapeutycznego przez terapeutę zajęciowego,

  • prezentację multimedialną, np. dotyczącą trudności terapeuty zajęciowego w wyborze możliwych opcji terapeutycznych dla podopiecznego w kwestii zaspokojenia potrzeb seksualnych osób z niepełnosprawnością w Polsce, Europie, Stanach Zjednoczonych itp.,

  • fiszki, np. informacje o sposobach realizacji potrzeb osób z zakładu karnego,

Uczący się mogą przygotować mapę myśli lub plakat, które będą zawierały hasła opisujące prawidłowe i niewłaściwe postępowanie terapeuty zajęciowego podczas prowadzenia wywiadu z jednym z pacjentów występujących w grze w celu określenia jego problemów i potrzeb niższego lub/i wyższego rzędu.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Elementy piramidy potrzeb Maslowa”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z ośmiu haseł dotyczących potrzeb zawartych w piramidzie Maslowa, które należy odgadnąć, aby otrzymać hasło główne. Po uzupełnieniu krzyżówki należy odpowiedzieć na pytanie dotyczące jej rozwiązania. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Hierarchia potrzeb”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera sześć stwierdzeń dotyczących hierarchii potrzeb człowieka. Należy określić, czy zdania te są prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)2) opisuje potrzeby człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Potrzeby wyższego i niższego rzędu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na pogrupowaniu potrzeb niższego i wyższego rzędu z potrzebami zawartymi w piramidzie Maslowa. Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowywanie elementów do schematu „Piramida potrzeb Maslowa”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu schematu, którym jest piramida potrzeb Maslowa. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z grą edukacyjną „Potrzeby pacjentów i ich rodzin”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Pragnienia pacjenta”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wybraniu potrzeb, które odpowiadają opisanym pragnieniom pacjenta. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z grą edukacyjną „Potrzeby pacjentów i ich rodzin”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału