E-materiały do kształcenia zawodowego

Określanie potrzeb pacjenta i/lub jego rodziny/opiekunów

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Karolina Szczeszek, Sabina Siwiec

Konsultant przewodnika: Karina Piechocka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Określanie potrzeb pacjenta i/lub jego rodziny/opiekunów

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Terapeuta zajęciowy 325907

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.13.4. Rozpoznawanie i przeprowadzanie diagnozy terapeutycznej z uwzględnieniem sfery fizycznej, psychicznej i społecznej podopiecznego

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.13.4.8) Określa hierarchię potrzeb, zasobów i możliwości podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)2) opisuje potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)3) ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny,
MED.13.4.8)4) ocenia dostęp do zasobów instytucji i dóbr środowiska życia podopiecznego,
MED.13.4.8)5) planuje proces terapeutyczny uwzględniający potrzeby, problemy i zasoby podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej: rozpoznawanie i diagnozowanie potrzeb biopsychospołecznych oraz stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne mają podobny zakres tematyczny. Uczący się mogą z nich korzystać w dowolnej kolejności, jednak wcześniejsze zapoznanie się z filmem edukacyjnym wprowadzi uczącego się w zagadnienia związane z piramidą Maslowa i sposobem postępowania terapeuty zajęciowego podczas zbierania informacji służących do identyfikacji potrzeb pacjenta. Dzięki temu uczący się łatwiej przyswoi wiadomości związane z określaniem potrzeb pacjenta i jego rodziny zawarte w grze edukacyjnej.

Film edukacyjny „Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami” zawiera podstawowe informacje o elementach piramidy potrzeb Maslowa i jest wprowadzeniem do tematyki oceny potrzeb pacjenta. Gra edukacyjna „Potrzeby pacjentów i ich rodzin” jest pogłębieniem treści zawartych w filmie edukacyjnym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami” wspiera poszerzanie wiedzy i umiejętności z zakresu praktycznych aspektów pracy terapeuty zajęciowego dotyczących zbierania i gromadzenia informacji o pacjencie, jego funkcjonowaniu w środowisku rodzinnym i społecznym oraz w różnych sytuacjach życiowych w celu określenia potrzeb pacjenta zgodnie z piramidą Maslowa.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany podczas zajęć dotyczących gromadzenia i analizy informacji zawartych w dokumentacji pacjenta, procesu diagnozowania, w tym prowadzenia wywiadu z pacjentem i jego opiekunem prawnym, a także w trakcie zdobywania wiedzy na temat potrzeb człowieka.

Ponadto nauczyciel może wykorzystać materiał jako wprowadzenie do kolejnych zajęć oraz w celu powtórzenia wiadomości na temat sposobu prowadzenia wywiadu uzupełniającego i ponownej oceny pacjenta w sferze biologicznej, psychicznej i społecznej. W tej części prowadzący może skupić się podczas zajęć na określaniu potrzeb pacjenta i jego rodziny. Film edukacyjny można również zaprezentować uczącym się jako podsumowanie informacji przed egzaminem zawodowym.

Film jest powiązany z grą edukacyjną oraz z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • krzyżówka „Elementy piramidy potrzeb Maslowa”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Hierarchia potrzeb”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Potrzeby wyższego i niższego rzędu”.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)2) opisuje potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)3) ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny,
MED.13.4.8)4) ocenia dostęp do zasobów instytucji i dóbr środowiska życia podopiecznego,
MED.13.4.8)5) planuje proces terapeutyczny uwzględniający potrzeby, problemy i zasoby podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie potrzeb człowieka zgodnie z piramidą potrzeb Maslowa,

  • zapoznanie się z diagnozą terapeutyczną z uwzględnieniem sfery fizycznej, psychicznej i społecznej podopiecznego,

  • określanie znaczenia wywiadu ukierunkowanego na diagnozowanie potrzeb pacjenta.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Na podstawie filmu edukacyjnego uczący się zapoznaje się z informacjami dotyczącymi trudności oraz potrzeb pacjenta zgodnie z piramidą Maslowa. Następnie prowadzący zajęcia prosi uczącego się o sporządzenie listy dokumentów, które będą potrzebne terapeucie zajęciowemu do uzupełnienia informacji o podopiecznym i określenia jego potrzeb, stosownie do typu placówki, jej specyfiki pracy, rodzaju prowadzonej terapii oraz niepełnosprawności pacjenta/uczestnika/wychowanka/mieszkańca itp. Osoba ucząca się pozyskuje informacje o pacjencie za pomocą wywiadu i diagnozy jego potrzeb w sferze fizycznej, psychicznej i społecznej, a następnie dokonuje analizy tych informacji.

W celu utrwalenia wiadomości uczący się opracowuje:

  • drzewo decyzyjne, np. dotyczące możliwości zaspokojenia potrzeby uprawiania sportu przez pacjenta z mózgowym porażeniem dziecięcym,

  • mapę myśli, np. na temat dokumentacji w pracy terapeuty zajęciowego, która może być pomocna w określaniu potrzeb pacjenta,

  • grę dydaktyczną, np. na temat potrzeb osoby po udarze krwotocznym,

  • graf, np. prezentujący terminologię związaną z określaniem potrzeb podopiecznego za pomocą piramidy Maslowa oraz narzędziami diagnostycznymi, które mogą zostać wykorzystane do opracowania diagnozy terapeutycznej uwzględniającej trudności pacjenta oraz jego potrzeby.

Po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w filmie edukacyjnym uczący się może samodzielnie opracować broszurę informacyjną na temat skutków psychologicznych, jakie wynikają z niezaspokojenia potrzeb, np. napięcie, smutek, agresja, lęk, złość, depresja.

Praca w grupach

Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym uczący się przygotowują w grupach zadania dla pozostałych grup, np. polegające na opisaniu studium przypadku i określeniu potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową lub/i intelektualną będących pacjentami oddziału psychiatrycznego.

Osoby uczące się mogą wspólnie obejrzeć wybraną przez nauczyciela część filmu edukacyjnego oraz wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym. Mogą na przykład przygotować w grupach czteroosobowych broszurę informacyjną na temat potrzeb osób w warsztatach terapii zajęciowej, domu pomocy społecznej, domu seniora, domu dziecka, a także na oddziale dla osób uzależnionych od alkoholu lub narkotyków.

Nauczyciel może podzielić uczących się na trzy grupy, które opracowują materiał dotyczący terminologii stosowanej w terapii zajęciowej, a w szczególności:

  • potrzeb człowieka w sferze fizycznej,

  • potrzeb człowieka w sferze psychicznej,

  • potrzeb człowieka w sferze społecznej.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • udział w grach dydaktycznych w formie symulacji, np. odgrywanie roli opiekuna prawnego pacjenta, który chciałby od terapeuty zajęciowego uzyskać informacje na temat sposobów zaspokojenia potrzeb członka jego rodziny,

  • rozwiązywanie zadań, np. krzyżówki dotyczącej problemów pacjenta,

  • burza mózgów, np. studium przypadku i poszukiwanie rozwiązań dla osób, które chciałyby rozwijać się zawodowo,

  • dyskusja dydaktyczna, np. na temat trudności terapeuty zajęciowego związanych z opracowywaniem rozwiązań w celu zaspokojenia potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową,

  • stawianie pytań i rozwiązywanie problemów, np. w zespole interdyscyplinarnym: nauczyciel może podzielić uczących się na lekarzy, terapeutów zajęciowych, pedagogów i psychologów, których zadaniem jest opracowanie rozwiązania dla uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, który chciałby jeździć na wózku elektrycznym,

  • rozwiązywanie problemów lub wykład problemowy, np. na temat ograniczeń w zakresie zaspokajania potrzeb pacjentów lękowych,

  • skrzynka pytań, np. dotyczących podstawowych pojęć związanych z potrzebami pacjenta, dokumentacją medyczną oraz procesem diagnostycznym.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału przedstawionego w filmie uczący się mogą go zilustrować w grupach za pomocą:

  • plakatu, np. prezentującego piramidę potrzeb wybranego losowo pacjenta (opis studium przypadku),

  • prezentacji, np. przedstawiającej narzędzia wykorzystywane do określenia potrzeb dziecka niekomunikującego się w sposób werbalny,

  • fiszek, np. zawierających informacje na temat określania potrzeb uczestników warsztatów terapii zajęciowej dla osób z epilepsją,

  • grafu, np. ilustrującego postępowanie terapeuty zajęciowego podczas doboru narzędzi diagnostycznych dla pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną.

Praca z całym zespołem

Uczący się wspólnie oglądają film edukacyjny w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat poruszonych w nim zagadnień.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia treści przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:

  • gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,

  • mapa pojęciowa, np. opisywanie pojęć dotyczących potrzeb pacjenta za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu,

  • śnieżna kula lub gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. co rozumiesz pod pojęciem „potrzeba dotycząca sfery fizycznej”,

  • gra dydaktyczna, np. identyfikowanie potrzeb pacjenta na podstawie wylosowanego fragmentu wywiadu z pacjentem,

  • pogadanka, np. dotycząca interpretacji potrzeb człowieka według klasyfikacji Maslowa,

  • burza mózgów, np. z czym kojarzy ci się potrzeba bezpieczeństwa,

  • lista pytań, np. dotyczących trudności terapeuty zajęciowego opracowującego rozwiązania mające na celu zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa pacjenta po udarze niedokrwiennym,

  • rebusy, np. dotyczące sfer potrzeb osoby dorosłej z porażeniem mózgowym typu tetrapareza spastyczna.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej, np. na temat problemów osoby z chorobą Hashimoto oraz skutków psychologicznych wynikających z niezaspokojenia jej potrzeb,

  • opracowania prezentacji na temat problemów orientacyjnych, decyzyjnych oraz wykonawczych, które mogą wystąpić u pacjenta w przypadku niezaspokojenia jego potrzeb,

  • opracowania zależności pomiędzy zaspokojeniem potrzeb pacjenta a jakością jego życia,

  • pracy nad projektem, np. wykształcenie i kwalifikacje zawodowe osoby z niepełnosprawnością, która chce zaspokoić potrzebę samorealizacji i rozpocząć pracę w korporacji,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • przygotowania opisu przypadku lub listy pytań – studium przypadku, np. potrzeby psychospołeczne osób po urazie rdzenia kręgowego lub z zespołem Downa,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu znajomości podstawowych pojęć dotyczących potrzeb pacjentów i umiejętności postępowania z pacjentem oddziału szpitalnego, podopiecznym środowiskowego domu samopomocy lub uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej oraz w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • mapę myśli, np. dotyczącą możliwości zaspokajania potrzeb pacjentów,

  • plakat, np. analiza potrzeb człowieka w zależności od wieku,

  • graf lub schemat, np. model potrzeb człowieka przechodzącego na emeryturę.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Uczący się może wykorzystać film edukacyjny, aby przygotować się do zajęć lub egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą rodzaje potrzeb człowieka oraz ilustrującą zależności pomiędzy nimi.

Informacje zawarte w materiale mogą pobudzać kreatywność uczącego się, aktywizować go, poszerzać jego zainteresowania i pogłębiać zakres jego wiedzy.

Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję, np. na temat potrzeb człowieka w zależności od wieku lub sytuacji zdrowotnej/zawodowej/osobistej, a nauczyciel jest jej obserwatorem.

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w filmie edukacyjnym. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:

  • broszurę lub ulotkę, np. niepełnosprawność a potrzeba satysfakcji życiowej,

  • grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. potrzeby pacjenta chorującego na nowotwór trzustki,

  • mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. wywiad – klucz do ustalenia potrzeb uczestnika warsztatów terapii zajęciowej.

Uczący się, którzy mają problem z przyswojeniem materiału przedstawionego w medium, mogą wykorzystać film edukacyjny, aby przygotować się do zajęć lub egzaminu oraz powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat:

  • potrzeb pacjenta zgodnie z piramidą Maslowa w terapii zajęciowej,

  • zależności pomiędzy poszczególnymi potrzebami z piramidy Maslowa a sytuacją materialną pacjenta biorącego udział w zajęciach z terapeutą zajęciowym.


Tytuł materiału multimedialnego

Potrzeby pacjentów i ich rodzin

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Celem gry edukacyjnej jest rozwijanie umiejętności oraz zdobywanie wiedzy z zakresu określania przez terapeutów zajęciowych potrzeb pacjentów, ich rodzin i opiekunów.

Gra składa się z dwóch poziomów. Na poziomie pierwszym zadaniem gracza jest zdefiniowanie potrzeby pacjenta po zapoznaniu się z fragmentem rozmowy terapeuty zajęciowego z pacjentem lub na podstawie opinii terapeuty lub psychologa – gracz wybiera jedną potrzebę spośród przedstawionych opcji. Na drugim poziomie gry gracz ma zdefiniować potrzeby pacjentów po zapoznaniu się z rozmową terapeuty zajęciowego z pacjentem, jego opiekunem prawnym lub lekarzem – uczący się wybiera potrzeby pacjenta spośród potrzeb znajdujących się na różnych poziomach piramidy Maslowa.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do kolejnych zajęć omawiających potrzeby pacjenta bądź jako podsumowanie procesu diagnostycznego, którego głównym celem było określenie potrzeb opisanych w studium przypadku.

Gra jest powiązana z filmem edukacyjnym, a także z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • dopasowywanie elementów do schematu „Piramida potrzeb Maslowa”,

  • wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Pragnienia pacjenta”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Potrzeby człowieka”.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)2) opisuje potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)3) ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny,
MED.13.4.8)4) ocenia dostęp do zasobów instytucji i dóbr środowiska życia podopiecznego,
MED.13.4.8)5) planuje proces terapeutyczny uwzględniający potrzeby, problemy i zasoby podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z potrzebami człowieka wynikającymi z różnych jednostek chorobowych,

  • identyfikowanie problemów pacjentów w wybranych jednostkach chorobowych,

  • rozpoznawanie problemów pacjenta,

  • analizowanie studium przypadku i wyciąganie wniosków w celu planowania procesu terapeutycznego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoba ucząca się zapoznaje się z informacjami o pacjencie dotyczącymi jego codziennego funkcjonowania, a następnie dokonuje ich analizy. W celu lepszego zrozumienia i utrwalenia wiadomości uczący się może opracować:

  • graf, np. dotyczący przygotowania terapeuty zajęciowego do wywiadu z pacjentem z zanikiem mięśni w celu określenia jego potrzeb,

  • plakat, np. na temat trudności, jakie mogą pojawić się podczas opracowywania planu terapii uwzględniającego potrzeby i pragnienia uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • grę dydaktyczną, np. potrzeby osób mieszkających w domu seniora,

  • metaplan, np. jak zaprojektować kwestionariusz służący do określania potrzeb pacjenta na oddziale neurologicznym.

Praca w grupach

Osoby uczące się mogą wspólnie przejść przez wybraną przez nauczyciela część gry edukacyjnej i wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem, np. przygotować broszurę informacyjną na temat instytucji, które pomagają osobom z niepełnosprawnościami realizować ich marzenia.

Nauczyciel może również podzielić uczących się na trzy grupy, które, opierając się na scenariuszach zawartych w grze, opracowują plakat dotyczący trudności pacjentów w następujących obszarach:

  • pierwsza grupa – zaspokojenie potrzeb seksualnych osób z niepełnosprawnością w Polsce,

  • druga grupa – zaspokojenie potrzeb seksualnych osób z niepełnosprawnością w Europie,

  • trzecia grupa – zaspokojenie potrzeb seksualnych osób z niepełnosprawnością w Stanach Zjednoczonych.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • udział w grach dydaktycznych w formie symulacji, np. odgrywanie roli pacjenta, który chce wziąć udział w igrzyskach paraolimpijskich i szuka dla siebie odpowiedniej dyscypliny,

  • burza mózgów lub dyskusja, np. na temat potrzeb dzieci z domu dziecka,

  • lekcja odwrócona, np. błędy popełniane przez terapeutę zajęciowego przy tworzeniu planu terapii podczas określania potrzeb uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • skrzynka pytań, np. dotyczących podstawowych pojęć związanych z piramidą Maslowa, potrzebami pacjenta oraz problemami i ograniczeniami w funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnością.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału przedstawionego w grze uczący się mogą go zilustrować w grupach np. za pomocą:

  • plakatu, np. potrzeby fizjologiczne pacjenta,

  • fiszek, np. informacje o sposobach realizacji potrzeb osób z zakładu karnego.

Praca z całym zespołem

Uczący się wspólnie przechodzą grę edukacyjną w trakcie zajęć, a następnie przyporządkowują potrzeby do studiów przypadków zaprezentowanych w grze oraz opracowują sposób zaspokojenia danej potrzeby przez terapeutę zajęciowego. W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać np. następujące metody aktywizujące:

  • mapa pojęciowa, np. opisywanie pojęć dotyczących potrzeb pacjenta na oddziale chemioterapii za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu,

  • śnieżna kula lub gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. potrzeby osób z porażeniem mózgowym – fakty i mity,

  • lekcja odwrócona, np. relacje intymne – jak zaspokoić potrzeby seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną,

  • pogadanka lub burza mózgów, np. oczekiwania rodziców/opiekunów prawnych a potrzeby pacjenta,

  • lista pytań, niedokończone zdania lub rebusy dotyczące potrzeb pacjentów.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej, np. analiza środowiska uczestnika warsztatów terapii zajęciowej a potrzeba samorealizacji,

  • opracowania prezentacji na temat skutków psychologicznych niezaspokojenia potrzeb dziecka,

  • pracy nad projektem, np. instytucje rządowe i pozarządowe wspierające rozwój osób z niepełnosprawnością w celu podjęcia przez nie pracy,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy na temat analizowania informacji dotyczących potrzeb pacjenta zawartych w dokumentacji medycznej i wywiadzie,

  • przygotowania opisu przypadku lub listy pytań na podstawie studium przypadku, np. bariery społeczne, które mogą ograniczać terapeutę zajęciowego dążącego do zaspokojenia potrzeby samorealizacji lub uznania osoby z zespołem Downa,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową,

  • opracowania studium przypadku dotyczącego określania potrzeb osoby uzależnionej od narkotyków.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu znajomości podstawowych pojęć dotyczących potrzeb pacjentów i umiejętności postępowania terapeuty zajęciowego podczas analizy informacji o pacjencie oddziału szpitalnego, podopiecznym środowiskowego domu samopomocy, zakładu poprawczego lub domu dziecka lub uczestniku warsztatów terapii zajęciowej, a także w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • webquest, np. razem, a jednak osobno – trudności pacjentów w kontaktach społecznych,

  • graf na zadany przez nauczyciela temat, np. interpretacja informacji zawartych w wywiadzie – kolejność wykonywania czynności podczas tworzenia planu terapii uwzględniającego trudności i potrzeby uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • plakat, np. potrzeba komunikacji – jak rozwiązać ten problem u osób nieposługujących się mową werbalną.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Uczący się może wykorzystać grę edukacyjną, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą:

  • hierarchię potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową,

  • zasady postępowania mającego na celu realizację marzeń osób z niepełnosprawnością intelektualną,

  • trudności w zrozumieniu potrzeb pacjenta przez terapeutę zajęciowego – bariery komunikacyjne.

Gra może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania i zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniu się do konkursów.

Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję, np. na temat trudności, jakie napotyka uczestnik warsztatów terapii zajęciowej w relacjach społecznych, a nauczyciel jest jej obserwatorem.

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w grze. Na jej podstawie uczący się może też przygotować:

  • grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. potrzeba samorealizacji u osób, które straciły pracę,

  • mapę myśli, np. potrzeba niezależności u osób z niepełnosprawnością ruchową lub/i intelektualną.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

  • Uczący się, którzy opanowali treści zawarte w materiale multimedialnym, mogą pogłębić swoją wiedzę poprzez analizę przypadku zaproponowanego przez nauczyciela. Zadaniem uczących się może być analiza wywiadu z pacjentem i określenie jego potrzeb.

  • Uczący się przygotowują własne schematy postępowania w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą mieć miejsce podczas prowadzenia wywiadu z pacjentem w celu poznania jego potrzeb, a które nie zostały przedstawione w materiale multimedialnym.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

  • Uczący się mogą w dowolnym czasie zapoznać się z przedstawionymi w e‑materiałach scenariuszami i zanotować zagadnienia, które są dla nich niejasne, a następnie mogą je omawiać z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe treści lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo nauczyciel może uzupełnić informacje lub bardziej szczegółowo omówić błędny wybór uczącego się w trakcie gry, podając jego przykładowe konsekwencje dla rozmówców, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się utrwalić materiał.

  • Uczący się mogą przygotować mapę myśli lub plakat, które będą zawierały hasła opisujące prawidłowe i niewłaściwe postępowanie terapeuty zajęciowego podczas prowadzenia wywiadu z jednym z pacjentów występujących w grze w celu określenia jego problemów i potrzeb niższego lub/i wyższego rzędu.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Elementy piramidy potrzeb Maslowa”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z ośmiu haseł dotyczących potrzeb zawartych w piramidzie Maslowa, które należy odgadnąć, aby otrzymać hasło główne: potrzeby. Po uzupełnieniu krzyżówki należy odpowiedzieć na pytanie dotyczące jej rozwiązania. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Hierarchia potrzeb”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera sześć stwierdzeń dotyczących hierarchii potrzeb człowieka. Należy określić, czy zdania te są prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)2) opisuje potrzeby człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Potrzeby wyższego i niższego rzędu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na pogrupowaniu potrzeb niższego i wyższego rzędu z potrzebami zawartymi w piramidzie Maslowa. Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka..


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowywanie elementów do schematu „Piramida potrzeb Maslowa”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu schematu, którym jest piramida potrzeb Maslowa. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z grą edukacyjną „Potrzeby pacjentów i ich rodzin”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Pragnienia pacjenta”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wybraniu potrzeb, które odpowiadają opisanym pragnieniom pacjenta. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z grą edukacyjną „Potrzeby pacjentów i ich rodzin”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału