Określanie potrzeb pacjenta i/lub jego rodziny/opiekunów
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907
Słownik pojęć dla e‑materiału
(ang. activities of daily living – ADL) podstawowe czynności samoobsługowe, takie jak kąpanie się, ubieranie się, korzystanie z toalety, wstawanie z łóżka i przemieszczanie się na krzesło, samodzielne jedzenie, kontrolowanie wydalania stolca i moczu
Potrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjnaPotrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjna
Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjnyPotrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjny
procesy, które zachodzą w obrębie układu nerwowego i polegają na odbieraniu, przetwarzaniu i przechowywaniu informacji oraz wyprowadzaniu ich z powrotem do środowiska zewnętrznego; celem tych procesów jest tworzenie oraz modyfikowanie wiedzy o otoczeniu; podstawowe procesy poznawcze to uwaga, pamięć, percepcja, a także kontrola poznawcza / funkcje wykonawcze, a złożone to myślenie i język
Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjnyPotrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjny
(ang. instrumental activities of daily living – IADL) złożone czynności dnia codziennego, takie jak korzystanie z telefonu, dotarcie do miejsc bardziej odległych niż te odwiedzane podczas rutynowych spacerów, zakup artykułów spożywczych, przygotowywanie posiłków, wykonywanie prac domowych, majsterkowanie, wypranie swoich rzeczy, przyjmowanie leków wg zaleceń lekarza, gospodarowanie pieniędzmi
Potrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjnaPotrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjna
zdolność zsynchronizowania funkcji ruchowych z percepcją wzrokową; umożliwia m.in. wykonywanie takich czynności jak pisanie, rysowanie, manipulowanie przedmiotami, czynności samoobsługowe
Potrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjnaPotrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjna
twórca hierarchii potrzeb, zgodnie z którą wyróżniamy potrzeby fizjologicznefizjologiczne, bezpieczeństwabezpieczeństwa, przynależnościprzynależności, uznaniauznania, samorealizacjisamorealizacji
Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjnyPotrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjny
ogólna aktywność ruchowa, w którą zaangażowane są całe ciało lub jego większa część, np. bieganie, krążenie ramion, przysiady, sięganie po kubek na szafce
Potrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjnaPotrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjna
aktywność ruchowa, sprawność ręki (dłoni i palców), np. krojenie chleba, obieranie ziemniaków, zalewanie herbaty wrzątkiem
Potrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjnaPotrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjna
według definicji Ewy Gajewskiej jest to grupa trwałych zaburzeń rozwoju ruchu i postawy, powodujących ograniczenie czynności, które przypisuje się niepostępującym zakłóceniom, pojawiającym się w rozwoju mózgu płodu lub niemowlęcia; zaburzeniom motoryki w MPD często towarzyszą zaburzenia czucia, percepcji, poznania, porozumiewania się i zachowania, epilepsja oraz wtórne problemy mięśniowo‑szkieletowe
Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjnyPotrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjny
częściowe ograniczenie zdolności wykonywania ruchów
Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjnyPotrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjny
według WHO są to istotne obniżenie ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego oraz trudności w zachowaniu przystosowawczym, występujące przed 18. rokiem życia; wyróżniamy:
niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim,
niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym,
niepełnosprawność intelektualną w stopniu znacznym,
niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim
Potrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjnaPotrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjna
stan człowieka znajdującego się w sytuacji obniżonych możliwości motorycznych ciała; jej przyczynami mogą być m.in.:
wady wrodzone i rozwojowe narządu ruchu,
układowe choroby tkanki łącznej,
zapalenie stawów z towarzyszącym zapaleniem stawów kręgosłupa,
choroby zwyrodnieniowe stawów,
choroby kości i chrząstek,
nowotwory narządu ruchu oraz wiele innych schorzeń w obrębie narządu ruchu, a także amputacje
Potrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjnaPotrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjna
sekwencja potrzeb od najbardziej podstawowych (wynikających z funkcji życiowych) do potrzeb wyższego rzędupotrzeb wyższego rzędu; składa się z pięciu poziomów: potrzeby fizjologicznefizjologiczne, bezpieczeństwabezpieczeństwa, przynależnościprzynależności, uznaniauznania, samorealizacjisamorealizacji
Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjnyPotrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjny
całkowita niezdolność wykonywania ruchów
Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjnyPotrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjny
według twórcy piramidy potrzebpiramidy potrzeb, Abrahama MaslowaAbrahama Maslowa, fundamentalna potrzeba człowieka; potrzeby w obszarze bezpieczeństwa można podzielić na trzy kategorie:
bezpieczeństwo ekonomiczne – wynika z posiadania pracy, która zapewnia godne życie, bezpieczeństwo osobiste – mówimy o nim, gdy człowiek czuje się pewnie we wszystkich sytuacjach: w domu, na ulicy, w pracy oraz gdy nie obawia się np. przemocy w rodzinie, kataklizmów, zamachów czy wojny,
bezpieczeństwo zdrowotne – to sytuacja, w której człowiek nie obawia się o swoje zdrowie oraz sprawność fizyczną lub/i psychiczną oraz ma dostęp do służby zdrowia i leków
Potrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjnaPotrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjna
potrzeba bezpośrednio związana z prawidłowym funkcjonowaniem organizmu; wyróżniamy następujące potrzeby fizjologiczne: jedzenia i picia, posiadania odzieży, własnego mieszkania, odpoczynku, prokreacji, snu; To potrzeba niższego rzędupotrzeba niższego rzędu, niezbędna do przetrwania; brak jej zaspokojenia odbija się na zdrowiu, a także na samopoczuciu; konsekwencją tego jest dominacja nad pozostałymi potrzebami i to, że stanowi ona dla człowieka priorytet; dopiero w sytuacji gdy człowiek ma co jeść i gdzie mieszkać, może pojawić się u niego popęd do spełnienia kolejnych potrzeb ujętych w hierarchii stworzonej przez MaslowaMaslowa
Potrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjnaPotrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjna
(afiliacji) potrzeba, która znajduje się na trzecim stopniu piramidy potrzeb Maslowapiramidy potrzeb Maslowa; potrzeba ta powinna być realizowana od wczesnego dzieciństwa, ponieważ zaspokaja w pewnym stopniu potrzebę bezpieczeństwabezpieczeństwa; człowiek potrzebuje pozytywnych kontaktów z innymi ludźmi, czułości, miłości, relacji koleżeńskich i przyjacielskich, satysfakcji ze związków intymnych itd. – w konsekwencji zakłada rodzinę, otacza się kręgiem przyjaciół, dba o akceptację w środowiskach, w których funkcjonuje (w szkole, w pracy); człowiek musi mieć poczucie, że jest kochany i akceptowany; ponadto potrzeba przynależnościpotrzeba przynależności do jakiejś grupy oraz identyfikowania się z nią (np. Kościół, grupa zawodowa, klub brydżowy, drużyna sportowa itd.) jest zgodna z naturą ludzką
Potrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjnaPotrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjna
potrzeba, która znajduje się na samym szczycie piramidy Maslowapiramidy Maslowa; do potrzeby samorealizacji zalicza się m.in.: chęć doświadczania różnorakich wrażeń estetycznych (np. dzięki wizytom w teatrach czy galeriach sztuki), pęd do zdobywania nowej wiedzy, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, rozwijanie zainteresowań i hobby, awansowanie w pracy; do tej grupy ludzkich potrzeb zaliczane są także wszelkie inne zachowania, których skutkiem jest ciągły rozwój osobisty i doskonalenie samego siebie; niektórzy zaspokajają tę potrzebę dzięki realizacji planów, spełnianiu marzeń, osiąganiu założonych celów, doskonaleniu się w wybranej dziedzinie, natomiast inni – dzięki sukcesom w pracy artystycznej lub zawodowej, w sporcie czy poprzez realizowanie się w rodzicielstwie itd.
Potrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjnaPotrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjna
potrzeba, którą MaslowMaslow umieścił w piramidziepiramidzie na czwartym szczeblu; uznanie i szacunek są to potrzeby wyższego rzędupotrzeby wyższego rzędu; potrzeba ta jest realizowana na dwóch płaszczyznach: doświadczenia uznania i doceniania przez innych, bycia nagradzanym i awansowanym, odnoszenia sukcesów, posiadania wpływu, prestiżu, szacunku dla siebie samego, z czym związane jest poczucie własnej wartości oraz wynikające z niego konsekwencje: opanowanie, niezależność, wolność; aby zaspokoić potrzebę uznania ze strony innych osób oraz by zostać pochwalonym i docenionym, człowiek podejmuje wiele działań, np. stara się należycie i sumiennie spełniać swoje obowiązki czy wykonuje dodatkowe zadania – zarówno w pracy, jak i w domu
Potrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjnaPotrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjna
potrzeby, które mogą ujawniać się tylko u niektórych osób; mogą to być: potrzeba wiedzy czy też potrzeby estetyczne
Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjnyPotrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjny
potrzeby fizjologicznefizjologiczne (pragnienia, jedzenia, snu, wynagrodzenia za pracę, prokreacji) oraz potrzeby bezpieczeństwabezpieczeństwa (dachu nad głową, bezpieczeństwa zdrowotnego, bezpieczeństwa ekonomicznego, bezpieczeństwa osobistego)
Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjnyPotrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjny
potrzeby społeczne (miłości, przyjaźni, akceptacji w otoczeniu) oraz potrzeby uznaniauznania i szacunku (niezależności, szacunku dla samego siebie, dla innych i ze strony innych ludzi), a także potrzeby samorealizacjipotrzeby samorealizacji (rozwoju osobistego, rozwoju zainteresowań, odnoszenia sukcesów, awansu)
Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjnyPotrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjny
według WHO zagrażający życiu i wymagający natychmiastowej pomocy stan, podczas którego nagle pojawiają się nieprzemijające po 24 godzinach zaburzenia czynności mózgu o przyczynie naczyniowej
Potrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjnyPotrzeby pacjentów z różnymi schorzeniami - film edukacyjny
placówka zajmująca się rehabilitacją społeczną i zawodową, świadcząca swym niepełnosprawnym podopiecznym usługi z tego zakresu; terapia realizowana jest poprzez terapię zajęciową; podstawą prawną działania WTZ jest ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i rozporządzenie w sprawie warsztatów terapii zajęciowej
Potrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjnaPotrzeby pacjentów i ich rodzin - gra edukacyjna