E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnostyka wagonów

Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane ze zdarzeniami kolejowymi.

Ten e‑materiał zawiera:

Film instruktażowy - tutorial „Oględziny składu pociągu”Dddxa23OHFilm instruktażowy - tutorial „Oględziny składu pociągu”, z którego dowiesz się jak wyglądają kolejne czynności wykonywane w ramach wykonywania oględzin technicznych składu pociągu przez rewidenta taboru (wyprawianie pociągu w drogę oraz przyjmowanie składu pociągu z drogi). Film zaprezentuje Ci obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych w tym młotek rewidencki, manometr oraz dokumentację związaną z wykonywaniem czynności zawodowych rewidenta taboru podczas oględzin składu pociągu zgodnie z AVV (wykaz wagonów w składzie pociągu, wzory okartkowania wagonów). Na filmie zaobserwujesz typowe usterki i nieprawidłowości stwierdzane podczas oględzin składu pociągu (wyciek z maźnicy, przesunięta obręcz, przegrzane wstawki hamulcowe, zużycie wstawek hamulcowych, uszkodzenie osi zestawu kołowego, nieprawidłowy załadunek wagonu, uszkodzenie układu zawieszenia pojazdu, uszkodzenie ślizgu oparcia wózka, uszkodzone zderzaki, brak hamowania wagonu, nieodhamowanie wagonu) oraz sposoby postępowania z wagonami uszkodzonymi (prawidłowe okartkowanie wagonu, wyłączenie wagonu ze składu pociągu).

Plansza interaktywna „Usterki w wagonach”DKwqhZcIAPlansza interaktywna „Usterki w wagonach” przedstawi Ci zdjęcia i grafiki zawierające wyciek z maźnicy, przesuniętą obręcz, przegrzane wstawki hamulcowe, zużycie wstawek hamulcowych, uszkodzenie osi zestawu kołowego, nieprawidłowy załadunek wagonu, uszkodzenie układu zawieszenia pojazdu, uszkodzenie ślizgu oparcia wózka, uszkodzone zderzaki i inne.

Obudowa dydaktyczna to:

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.

W skład multimediów wchodzi film instruktażowy - tutorial oraz plansza interaktywna. Zapoznasz się z nich elementami diagnostyki wagonów. W materiale przedstawione są zasad wykonywania oględzin składu pociągu, ukazanie typowych usterek stwierdzanych przez rewidenta taboru podczas wykonywania oględzin oraz tworzenie dokumentacji związane z oględzinami technicznymi składu pociągu.

Podczas pracy z e‑materiałem weź pod uwagę kwestie sposobu uczenia się przez Ciebie.

Ważne jest odpowiednie dobranie sposobu uczenia się. Uczenie się poprzez przeglądanie fragmentów filmu połączone z ćwiczeniami zawartymi w „Interaktywnych materiałach sprawdzających” (to ćwiczenia 3, 4 i oczywiście test w ćwiczeniu 1) czy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Co jeszcze warto byłoby pokazać przybliżając działania związane z diagnostyką wagonów dokonywaną przez rewidenta?” to elementy, które z tym e‑materiałem pozwolą Ci efektywnie pracować.

Interaktywne materiały sprawdzające Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. W słowniku pojęć dla e materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach. Netografia i bibliografia, warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Na głównej stronie e materiału znajdziesz zakładki z materiałami multimedialnymi. Możesz korzystać z tych materiałów, otwierając poszczególne zakładki; oglądać, przeglądać, zatrzymywać, a także ponownie uruchamiać dowolną ilość razy. Dodatkowo, każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać, aby sprawdzić swoją wiedzę zaraz po uważnym zapoznaniu się z danym multimedium lub przenieść się do interaktywnych materiałów sprawdzających i wykonać różnego rodzaju ćwiczenia weryfikujące stan Twojej wiedzy po zapoznaniu się z całością e materiału. Ćwiczenia oraz testy dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną netografią i bibliografią, które mogą być wyjściem dla Ciebie do dalszego własnego doskonalenia się.

  2. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  3. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale.

  4. Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  5. Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.

  6. Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale ... nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Minimalne Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1764AaoCi4dW
(Uzupełnij).