Diagnostyka wagonów
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane ze zdarzeniami kolejowymi.
Ten e‑materiał zawiera:
Film instruktażowy - tutorial „Oględziny składu pociągu”Film instruktażowy - tutorial „Oględziny składu pociągu”, z którego dowiesz się jak wyglądają kolejne czynności wykonywane w ramach wykonywania oględzin technicznych składu pociągu przez rewidenta taboru (wyprawianie pociągu w drogę oraz przyjmowanie składu pociągu z drogi). Film zaprezentuje Ci obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych w tym młotek rewidencki, manometr oraz dokumentację związaną z wykonywaniem czynności zawodowych rewidenta taboru podczas oględzin składu pociągu zgodnie z AVV (wykaz wagonów w składzie pociągu, wzory okartkowania wagonów). Na filmie zaobserwujesz typowe usterki i nieprawidłowości stwierdzane podczas oględzin składu pociągu (wyciek z maźnicy, przesunięta obręcz, przegrzane wstawki hamulcowe, zużycie wstawek hamulcowych, uszkodzenie osi zestawu kołowego, nieprawidłowy załadunek wagonu, uszkodzenie układu zawieszenia pojazdu, uszkodzenie ślizgu oparcia wózka, uszkodzone zderzaki, brak hamowania wagonu, nieodhamowanie wagonu) oraz sposoby postępowania z wagonami uszkodzonymi (prawidłowe okartkowanie wagonu, wyłączenie wagonu ze składu pociągu).
Plansza interaktywna „Usterki w wagonach”Plansza interaktywna „Usterki w wagonach” przedstawi Ci zdjęcia i grafiki zawierające wyciek z maźnicy, przesuniętą obręcz, przegrzane wstawki hamulcowe, zużycie wstawek hamulcowych, uszkodzenie osi zestawu kołowego, nieprawidłowy załadunek wagonu, uszkodzenie układu zawieszenia pojazdu, uszkodzenie ślizgu oparcia wózka, uszkodzone zderzaki i inne.
Obudowa dydaktyczna to:
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.
W skład multimediów wchodzi film instruktażowy - tutorial oraz plansza interaktywna. Zapoznasz się z nich elementami diagnostyki wagonów. W materiale przedstawione są zasad wykonywania oględzin składu pociągu, ukazanie typowych usterek stwierdzanych przez rewidenta taboru podczas wykonywania oględzin oraz tworzenie dokumentacji związane z oględzinami technicznymi składu pociągu.
Podczas pracy z e‑materiałem weź pod uwagę kwestie sposobu uczenia się przez Ciebie.
Ważne jest odpowiednie dobranie sposobu uczenia się. Uczenie się poprzez przeglądanie fragmentów filmu połączone z ćwiczeniami zawartymi w „Interaktywnych materiałach sprawdzających” (to ćwiczenia 3, 4 i oczywiście test w ćwiczeniu 1) czy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Co jeszcze warto byłoby pokazać przybliżając działania związane z diagnostyką wagonów dokonywaną przez rewidenta?” to elementy, które z tym e‑materiałem pozwolą Ci efektywnie pracować.
Interaktywne materiały sprawdzające Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. W słowniku pojęć dla e materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach. Netografia i bibliografia, warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Na głównej stronie e materiału znajdziesz zakładki z materiałami multimedialnymi. Możesz korzystać z tych materiałów, otwierając poszczególne zakładki; oglądać, przeglądać, zatrzymywać, a także ponownie uruchamiać dowolną ilość razy. Dodatkowo, każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać, aby sprawdzić swoją wiedzę zaraz po uważnym zapoznaniu się z danym multimedium lub przenieść się do interaktywnych materiałów sprawdzających i wykonać różnego rodzaju ćwiczenia weryfikujące stan Twojej wiedzy po zapoznaniu się z całością e materiału. Ćwiczenia oraz testy dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną netografią i bibliografią, które mogą być wyjściem dla Ciebie do dalszego własnego doskonalenia się.
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.
Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale ... nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Minimalne Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści







